ketelapper - Audi A8 Limousine 60 TFSI-e quattro [4N/D5 03/2022] voor dagelijks rijgenot

Ook bij onze CX-5 een Ali-folie op het scherm geplakt, is meer een 0.5-0,7 mm dikke plastic, plakt als een gek, wel eerst even goed het scherm schoon en stofvrij maken.

Idealiter hebben alle ruiten dezelfde tint natuurlijk. Toch ben ik wel blij met de maffia look van mijn auto, met kleine kinderen is het wel fijn dat ze uit de zon zitten. Vind het op mijn auto overigens ook niet onaardig staan of zal dat gewenning zijn?

Verbaas mij er telkens weer over hoe slecht je naar binnen kijkt en hoe goed je naar buiten kunt kijken.

Overigens zijn mijn ruiten ook getint met folie, kwam ik na aanschaf pas achter toen ik het boekje met certificaat tussen de papier van de auto vond. Vervolgens op onderzoek uit en toen kon ik op een paar punten inderdaad ontdekken dat het folie is, kortom ook erg zorgvuldig geplakt (y)

Ik heb inderdaad niet eerder gezien dat ze de hele ruit er uit halen maar ik heb zelf mijn ruiten nooit laten tinten. Ziet er goed uit in elk geval, het verschil was wel erg groot.

De winterwielen zijn gearriveerd en vandaag had ik even momentje beschikbaar om ze te monteren en te bekijken onder de auto :) Goedgekeurd (y)

De zomerwielen (foto met auto al verhoogd en in de wielenwissel-stand):
ww1.jpg

De winterwielen:
ww2.jpg

Qua velgontwerp vind ik de winterset mooier, de zomerset vind ik beter bij de auto passen.

De winterset oogt me net iets te grof, maar ze staat wel ietsjes meer naar buiten lijkt het? Dat zou de zomerset ook kunnen gebruiken (eerder al besproken hier zag ik).

De zomerset is oorspronkelijk een A8 set. Zelf vind ik die zomerset qua ontwerp het beste bij een A8 passen, tandje meer klasse dan de winterset.
De winterset is origineel RS6, duidelijk grote slag sportiever ontwerp dan de zomerset. Meer open, is makkelijk(er) schoonhouden. En inderdaad @Barri de winterset komt 6mm verder naar buiten. Dat staat zeker lekkerder ;)

Vooralsnog berg ik de winterset op tot november/december. Na de winter eens verder overdenken of ik misschien de banden op de velgensets laat omwisselen. Niet eens zozeer vanwege mooier versus minder mooi, maar meer nog vanuit 'die zomerwielen heb ik al 5 jaar-afwisseling':rolleyes:

De zomerset is oorspronkelijk een A8 set. Zelf vind ik die zomerset qua ontwerp het beste bij een A8 passen, tandje meer klasse dan de winterset.
De winterset is origineel RS6, duidelijk grote slag sportiever ontwerp dan de zomerset. Meer open, is makkelijk(er) schoonhouden. En inderdaad @Barri de winterset komt 6mm verder naar buiten. Dat staat zeker lekkerder ;)
Precies dat……meldde ik gisteren al in een reactie, die helaas (ook na diverse pogingen) steeds werd afgekapt met “Oeps, er is iets verkeerd gegaan…” :mad:

Dus: mooi, maar iets té sportief, maar wel praktisch voor schoonmaken.;)

Laatst bewerkt:
Op de foto’s vind ik de winterset minder mooi. Kan misschien in het echt anders lijken, maar om het in het echt te zien woon ik volgens mij te ver weg. :ROFLMAO:

Ja, ik weet 't, ik ben best een nerd met het in de gaten houden van de boordcomputer :angel: maar ik zie daar best leuke getalletjes langskomen. Alweer drie maanden iedere kilometer dolblij met de A8. Het luxe comfortabele zoeven in nóg weer een overtreffende trap ten opzichte van de A6. Het 'overtreffende' zit dan voornamelijk in de aandrijflijn en de luchtvering, want in de andere aspecten van de rijbeleving zit er (bij mijn rustige gebruik) weinig verschil met de ex-A6.

Het verbruik blijft mij nog regelmatig positief verrassen. Afgelopen dagen had ik weer eens een ouderwetse 'pré-Corona' week met bijna 1.100 kilometer in vier dagen. Gisteren retourtje Groningen van bijna 450 kilometer. Geen enkele afspraak duurde meer dan twee uur, dus dan telt de boordcomputer rustig alles door. De eindscore was 5,5 liter per 100 kilometer plus twee acculadingen. Dus 25 liter benzine en 27kW stroom voor 450 kilometer.
Voor mij zuiniger dan verwacht en een hele dikke prima :thumbsup:

groningen.jpg

50 euro benzine en een euro of 6 elektra. Lang niet gek.
Onze ICE-megane komt op krap 1:10 en dat maakt het al snel dik acht tientjes.
De EV-megane heeft nu aan 16 kWh/100 genoeg, wat net geen twee tientjes 'brandstof' is. (thuistarief 27 cent).

Maar voor zo'n hele dikke A8 absoluut prettige waarden. Kun je met de oranje weet wat meer gasgeven ;)

Weer een hoofdstukje statistiek van nerdy ketelapper :geek:

Gisteren ben ik de 10.000km gepasseerd die ik met de A8 heb gereden.

20240612_170810.jpg

Over die 10.000km ruim één-derde elektrisch gereden. Met de laatste maanden een opdracht in Maastricht en verder bezoeken aan Groningen en de Randstad, helemaal naar verwachting.

20240613_102604.jpg

Geinig als je in de schermpjes duikt, wat de auto bijhoudt en aangeeft. Nou, die stoelventilatie is mij best één hele kilometer accu-reikwijdte waard :)

20240613_102619.jpg

Leuke statistieken (y) Wat kost 100 km rijden nu? Mijn X3 kost aan benzine 17,12 euro per 100 km. Wat doet de A8? Tank je euro98?

Leuke statistieken (y) Wat kost 100 km rijden nu? Mijn X3 kost aan benzine 17,12 euro per 100 km. Wat doet de A8? Tank je euro98?
Wanneer ik weet dat ik de tank binnen twee weken weer leegrijd, tank ik euro95. Voor rustige weken (met hoofdzakelijk elektrisch rijden) en voor zwaardere ritten (Duitsland ;) ) wel altijd bijtijds euro98. Dit laatste deed ik met de A6 altijd ook al met V-power diesel. In de e-tron van mrs. wel consequent euro98, omdat zij vaak wekenlang alles elektrisch rijdt en de brandstof dus veel langer in de tank zit.

Benzine tank ik hier voor circa €2 per liter. Inmiddels richting €1,90. Met 5,5 liter per 100km dan €11 aan benzine. Stroom laad ik thuis voor €0,23, laadpalen nu gehad van €0,31 tot €0,37. Met 10kWh à gemiddeld €0,30 dan €3 aan stroom. Dus €14 per 100 kilometer gecombineerd.

De A6 zou rond €10 hebben gezeten nu. Circa € 1,75 met verbruik van 5,7 liter per 100km.

Maar ja, bottom line is dat ik deze auto niet vanuit budgetbesparing heb gekocht:giggle: Wegenbelasting is in 2024 zo'n 40% van wat de A6 kostte (dus in 2025 naar 80%). Verzekering €240 per jaar duurder. Afschrijving sowieso hoger, want op de A6 heb ik 'bijschrijving' gehad, berekend van de prijs waarvoor ik die van de leasemij heb gekocht versus opbrengst bij verkoop (inruil Duitsland + BPM teruggave -/- exportkosten). Onderhoud nog geen idee van, zal met deze aandrijflijn en gewicht (banden) ook vast niet minder zijn.

Wanneer ik weet dat ik de tank binnen twee weken weer leegrijd, tank ik euro95. Voor rustige weken (met hoofdzakelijk elektrisch rijden) en voor zwaardere ritten (Duitsland ;) ) wel altijd bijtijds euro98. Dit laatste deed ik met de A6 altijd ook al met V-power diesel. In de e-tron van mrs. wel consequent euro98, omdat zij vaak wekenlang alles elektrisch rijdt en de brandstof dus veel langer in de tank zit.
Heb dezelfde strategie. Meestal doe ik 2 weken met een 70 liter tank dus vpower. Als ik veel bezoeken heb bij bedrijfsonderdelen dan gaat er euro 95 in.

Eeuwige discussie vpower vs BP ultimate ben ik nog niet over uit :p. Ik spaar lekker de Shell zegeltjes / air Miles

Eeuwige discussie vpower vs BP ultimate ben ik nog niet over uit
Naar mijn gevoel in de auto's was V-Power altijd de betere brandstof en ook in verbruik leek het iets beter te lopen. Maar sinds een paar maanden geleden ben ik definitief om. Vriend van mij had een van zijn auto's en een van de motoren gelijkertijd geschorst en gestald. De 1 op V-Power en de ander op BP Ultimate. Beide heeft hij gedraind voor de eerste start en met vers gevuld. Hetgeen hij heeft gedraind zijn samples van genomen om te analyseren maar ook een snelle test met een eetlepel, ontbrand het nog met een aansteker? De V-Power wel en de 6 maanden oude BP ultimate niet.

De 1 op V-Power en de ander op BP Ultimate. Beide heeft hij gedraind voor de eerste start en met vers gevuld. Hetgeen hij heeft gedraind zijn samples van genomen om te analyseren maar ook een snelle test met een eetlepel, ontbrand het nog met een aansteker? De V-Power wel en de 6 maanden oude BP ultimate niet.
Wel toewijding zeg haha :ROFLMAO:

Alweer 2,5 maanden na mijn laatste info hier, weer een teken van leven :) De A8 snort heerlijk over 's lands wegen. Ik ben er nu ruim 15.000 kilometer mee onderweg dus dan komt het vriendelijke verzoek in het scherm om te mogen worden vertroeteld met een beurtje. Dat gaat 10 september gebeuren.

Vorig weekend voor het eerst eens passagier op de achterbank geweest. Mrs. achter het stuur met vriendin naast zich, ik met haar echtgenoot achterin.
20240825-231449.jpg

Eindelijk eens lekker de tijd en gelegenheid gehad om alle functies in de 'Rear seat remote' te bekijken. Daar kan bizar veel mee! Niet alleen airco of stoelen achterin, maar ook media, telefoon en allerlei instellingen. Speelkwartier :cheer:

Eén functie in instellingen gevonden, die ik nog totaal niet ken. Vind 'm ook wel erg bijzonder...
20240825-231833.jpg

Haha wat geestig, mooi wel om dat zo uit te vogelen. Ik ben wel benieuwd naar hoe die voeten massage nu was :p

Ik kwam gisteren in Montenegro een rode A6 Avant tegen. Diffusor meegespoten, twee kromme uitlaatpijpjes. Gewoon een heel net ding. Moest meteen aan een oude van jou denken!

Leuk @Barri ! Op mijn 4F (2006) in canyonrood heb ik de pijpjes omgebouwd naar recht... anders had het die van mij nog kunnen zijn geweest ;)

Ah toch rechte pijpjes! Dan is de kans groter dat het m niet was :)
Leek er verder wel heel sterk op, maar lastig te zien want het was een tegenligger op een drukke weg.

Ara blauw, zelfde kleur als op de A8? Wel heel gaaf zo met optic black! Velgen vind ik net op het randje van gaaf en fout.
Hoi Harmen,
Nee, arablauw had ik op mijn ex-A6. Maar dan wel met chroompakket en met meer gedistingeerde velgen. Ik ben persoonlijk anti-schwarzoptik. Complete plaatje van de occasion die je post, smoelt dan wel weer erg lekker. Het 'klopt' allemaal wel met elkaar. Dikke machine (y)

De A8 is ultrablauw; net iets donkerder dan arablauw.

@Niseko
Dank je. Altijd erg leuke filmpjes van Sjoerd. Van deze heb ik ook weer genoten. En soms zijn gedachtegangen gewoon lekker eenvoudig bij een ontwerper :)

Vanochtend jouw auto gespot. Springt er natuurlijk aardig uit in het straatbeeld :) . Zet je 'm altijd zo strak langs de heg?

Vanochtend jouw auto gespot. Springt er natuurlijk aardig uit in het straatbeeld :) . Zet je 'm altijd zo strak langs de heg?
Waar heb je 'm gezien?
A8 :unsure: stond thuis op oprit tot zo'n 11.15u. Daarna aan overkant van de straat, omdat ik met de B op pad ben gegaan. Er zal toch niet nóg zo'n smurf-A8 in NL zijn...

Waar heb je 'm gezien?
A8 :unsure: stond thuis op oprit tot zo'n 11.15u. Daarna aan overkant van de straat, omdat ik met de B op pad ben gegaan. Er zal toch niet nóg zo'n smurf-A8 in NL zijn...
Gisteren onderweg in DL een S8 tegengekomen in dezelfde kleur, met chroom en licht interieur. Echt een beauty! Stukje achteraan gekacheld, nadat ik een duimpje opstak was die ook niet meer bij te houden:D!

Gisteren onderweg in DL een S8 tegengekomen in dezelfde kleur, met chroom en licht interieur. Echt een beauty! Stukje achteraan gekacheld, nadat ik een duimpje opstak was die ook niet meer bij te houden:D!
Aaahhhh, dat lichte interieur had ik ook dolgraag nog gehad :love: Dat zou echt de 200% optie zijn geweest op mijn auto.

• Leuk
Waarderingen: Blox
Waar heb je 'm gezien?

In D, in de -vroege- ochtend, vlakbij de VW dealer, Shell en AH, oprit met bruine garagedeur. Heb je kenteken met het schaalmodel hier gecontroleerd.

Ja, dat klopt dan! Maar dat is geen heg joh :unsure: Parkeerstrook naast gras, op het hoekje komt dat groene hekwerkje wel dichtbij, ok. Na 20 jaar hier wonen ken ik het wel. ;)

Wat bracht jou hier? En komt er een volgende keer? Van harte welkom om dan even aan te bellen.

Schitterende auto's hoor! Volgens mij beiden gespot afgelopen weekend bij Concour Marienwaerdt vrijdagmiddag - de een op het terrein en de ander op het parkeerveld.

(..)

Wat bracht jou hier? En komt er een volgende keer? Van harte welkom om dan even aan te bellen.

Werk, iets verderop bij de sporthal (?) moest ik zijn, serviceroute voor de pauzeketen van de groenvoorziening, zeg maar. Ik viel in voor een collega die er normaal rijdt. Vroeger wel vaker daar gereden maar dan meer aan de industrie kant, nooit echt in dat hoekje bij jou hoeven zijn. Dat was ook in de tijd van jouw andere werkleven, dus dan was je overdag wel op pad met de auto. ;)

Wie weet, een volgende keer.

Ik vond een heg zo strak langs jouw auto ook niet zo passen bij jou, eigenlijk. Dan zal ik het niet goed gezien hebben.

Of was je er vóór 11.15u? Dan stond de A8 op de oprit. En dan passagierskant wel strak langs de lavendel. Dus ook niet echt een heg, maar wel beplanting van de voortuin. Breedte van de oprit maximaal benutten met maximale ruimte om deuren te openen tussen A3 van mrs. en mijn auto in ;)

Terug
Bovenaan