ketelapper - Audi A8 Limousine 60 TFSI-e quattro [4N/D5 03/2022] voor dagelijks rijgenot

Weet je hiervan?

Een kleine update met één klein verhaal, plus een heel groot verhaal... maar met kleine afloop :rolleyes:

Een hele knappe Audiknutselaar in mijn netwerk heeft hele tijd geleden al de beruchte update 93QQ op de hybride-software gedaan, waar een terugroepactie op was. Hij kon de update alleen niet op de officiële manier afmelden. Daarvoor dus afspraak bij de dealer en hè hè, daar kon ik dan twee maanden later terecht. Op de terugweg even koffiestop bij mijn vaste (zelfstandige) monteur om ook alvast afspraak voor de apk te maken. Want jawel, in maart 2026 wordt de koets alweer vier jaar oud. Het werd geen afspraak, maar meteen ter plekke de apk zelf (y) Glansrijk doorstaan dus weer twee jaar vooruit.

Het grote verhaal begon vorige week, toen ik een seintje doorkreeg dat de huidige A8 uit productie gaat. De bestelcomputers zijn tot en met vandaag geopend en daarna 'ist es Schluss'. Enkele maanden geleden heb ik via een Duits kanaal gloednieuw, vrij samen te stellen A8 aangeboden gekregen met ruim 44% (!!) korting. Toen niet aan de orde, maar leuk om te weten. En nu pas begrijp ik het aanbod, waarschijnlijk werden de productieplaatsen tot het einde toen al in de Ramsjbakken verkocht.
Maar nu dus alsnog hoogspanning in mijn hoofd. Nagevraagd of dat aanbod nog steeds van kracht is: Ja. Wel helaas een eerste kanttekening: kleur op klantwens is al geblokkeerd, dat spuiten ze niet meer.
Zal ik het doen? Audi Exclusive interieurpakket pastelzilver :love: Ondanks de liefhebberij en enthousiasme, ben ik er toch net iets meer dan 50% rationeel in gaan zitten. Ondergrens voor mezelf bepaald wat de huidige A8 zou moeten opleveren en daarmee wat kanalen aangeboord voor mogelijke verkoop. Uitkomst naar mijn verwachting: mijn bodem gaat de markt op dit moment niet geven voor mijn auto.
Dus terwijl de laatste uren bestelbaarheid wegtikken, heb ik mij al neergelegd bij doorrijden in de blauwe beauty. Dat is alles behalve een straf! Morgen maar eens met wat extra liefde wassen, als het niet vriest. :cool:

Laatst bewerkt:
Dat zijn mooie kortingen! Ik herinner me toen de A8 D2 uit productie was gegaan in 2002 dat er nog een nieuwe S8 D2 bij een Nederlandse Audi dealer stond met 25% korting. Dat vond ik destijds al heel wat. Het blijkt nog beter te kunnen.

Dat zijn wel érg onwaarschijnlijke kortingen!
Eens! Was ook verbijsterd paar maanden terug. Alles nagetrokken en geverifieerd en (b)lijkt volledig bonafide. Vriend van me heeft een Q8 hybride via dit kanaal besteld, daarop kwam ruim 30% korting. Op de A8 vermoed ik dat ze al ingekochte onderdelen willen opmaken, dus dan zijn de 'meerkosten' van een auto echt bouwen tegenover lege productieplaats erg gering. Maar het is eigenlijk ook enorme ondermijning van de markt en restwaarde.

Vooral die laatste zin…
Ach wat, je weet intussen wat je hebt qua auto en bent tevreden, veel meer valt er in ICE limo land trouwens niet te wensen, zeg nu zelf. Buiten dan die donkere ruiten icm Smurfblauw :ROFLMAO: .

Tenzij je echt een waanzinnige deal kan doen (kleine kans), doorrijden, genieten en rustig mijmeren over een opvolger. En hopelijk geeft Audi het F-segment niet op.

misschien heb ik het gemist, maar zit er een opvolger in het verschiet bij audi met de A8? eigenlijk wil je in dit segment geen tussenpoos laten met niets met de kans dat mensen overstappen op een product van bijvoorbeeld mercedes

misschien heb ik het gemist, maar zit er een opvolger in het verschiet bij audi met de A8? eigenlijk wil je in dit segment geen tussenpoos laten met niets met de kans dat mensen overstappen op een product van bijvoorbeeld mercedes
Nee ze zijn er nog niet over uit bij Audi en er zijn ook nog geen testauto's gespot

Laatst bewerkt:
Dus terwijl de laatste uren bestelbaarheid wegtikken, heb ik mij al neergelegd bij doorrijden in de blauwe beauty. Dat is alles behalve een straf! Morgen maar eens met wat extra liefde wassen, als het niet vriest. :cool:
Misschien staat er over een jaar zo'n uitloop-A8 ergens te koop voor een heel sterke prijs. Dan kan je een nog betere deal maken.

Een auto samenstellen in een paar uurtjes past niet bij je……

Was ook mijn gedachte. Aan de andere kant kwam het eerste signaal al vorige week. Door ervaringen wordt men handiger, dus in een weekje tijd wikken en wegen moet nu wel te doen zijn, toch? ;)

Wat ik nu wel zou willen weten is of het Audi gelukt is alle productieslots aan échte klanten verkocht te hebben.. of zal de voorraadlijst dadelijk aangroeien?

Een auto samenstellen in een paar uurtjes past niet bij je……
Haha, helemaal mee eens. Maar de configuratie van mijn ultieme droom-A8 heb ik afgelopen twee jaar al vaak in elkaar geklikt. Dus het denkwerk is al vele malen gedaan!

Een uitloopmodel naar mijn zin is minimale kans. Sinds ik deze A8 heb kunnen kopen, heb ik zoekfilter op mobile.de open staan. In al die tijd is er géén A8 langsgekomen die volledig matcht :( Kleur, bekleding en kort al niet, laat staan de verdere opties.

Maar ja, niet getreurd! Vandaag heerlijk deze blue beauty gewassen en vertroeteld. Al het vuil van de bouwplaatsbezoeken binnen en buiten is verdwenen en daar geniet ik van!

Mijn ijkpunt is altijd 200.000km met een auto, dan "mag" ik iets anders. De klok staat nu net over de 63k km en met 30k per jaar heb ik dus nog 4 jaar te gaan. Zoveel tijd om na te denken over Q8, over Panamera, over eMacan, over 'junior Bentley', over ... auto's die nu nog niet eens zijn aangekondigd. Na de zomer onthulling van de nieuwe Q7 - daarin erg benieuwd naar designrichting interieur & exterieur.

Oftewel, heerlijk doorgaan met cruisen in deze en parallel staat een liefhebbershoofd nooit stil (y)

Nou weet ik natuurlijk niet hoe dat in jouw werk en branche in de praktijk gaat, maar het lijkt me zakelijk gezien toch wel lastig om met een Porsche of Bentley voor te komen rijden. Uiteraard zou ik het je zeker gunnen, maar ik weet ook dat er wel eens anders over gedacht wordt. Als ik alle vrijheid had zou ik kiezen voor een Lamborghini Urus. ;)

Tsja dat is altijd wel een ding. Mijn manager reed ooit een fel blauwe Audi S4 (zou best eens dezelfde kleur kunnen zijn als ketelappers A8) en na een paar keer daar een opmerking over gehad te hebben bij klanten is die verruild voor een bruine XC90. Ding kost het dubbele maar niemand maakt een opmerking over een bruine Volvo.

Heb ik ook met mijn anonieme zwart op zwart op zwart ND MX-5, die kan ik echt gewoon overal neerzetten. Mijn collega met zijn BMW Z4 in “Valencia Orange” die grofweg hetzelfde heeft gekost (maar logisch dus een paar jaar ouder is wegens nieuw duurder) niet.
Zeker als je ook projecten in de zorgsector, intercommunales en non profit sector doet, is dat wel een dingetje. Ik kan bij klanten echt niet met een Porsche of een A8 komen voorrijden. Ook al kost een afgetrapte 986 met Tiptronic quasi niks. De perceptie is dan “dure vogel” terwijl het gewone een oude versleten bak is.

Tsja dat is altijd wel een ding. Mijn manager reed ooit een fel blauwe Audi S4 (zou best eens dezelfde kleur kunnen zijn als ketelappers A8) en na een paar keer daar een opmerking over gehad te hebben bij klanten is die verruild voor een bruine XC90. Ding kost het dubbele maar niemand maakt een opmerking over een bruine Volvo.
Dat ding is ook dubbel zo groot… :ROFLMAO:

Heel herkenbaar. Ik heb jarenlang BMW's gereden die echt wel op leeftijd waren, maar ik kreeg daar regelmatig feedback op van m'n cliëntèle terwijl ze zelf iets nieuwers en duurders voor de deur hadden staan.

Ik nu krijg ik af en toe nog te horen dat ik een auto behoorlijk boven mijn stand rij en die niet past bij m'n functie. Het scheelt al dat ik meestal een straat verder parkeer zodat ik niet tussen alle deurensmijters hoef te staan.

Ik laat 't verder gewoon gaan, ze denken maar. En als ze een vraag stellen, kunnen ze een eerlijk antwoord krijgen.

Op de basisschool waar ik werk, rijdt de directrice in een Porsche. Dat die auto al op leeftijd is en veel kilometers had gereden bij aanschaf, daar hoor je niemand over. Want Porsche en klaar zijn we. Ach, wel leuk om een grapje over te maken vind ik. Doe het zelf ook, mag ook bij mij. Zolang het geen afgunst is. Maar ik rijd geen Porsche. Of ander "premium" merk ;)

Mensen zijn wat dat betreft heel oppervlakkig. Het is een Porsche, een E-klasse of weet ik het wat, dus het kost vast een ton. En dan vinden ze dat ze er wat over mogen zeggen, ook als ze zelf gewoon een nieuwe Kona van 40+k voor de deur hebben staan (die ze leasen, maar maandelijks toch meer kost dan dat oude hok).

Een vriend van mij de TT 225 pK met de honkbalschoen stiksels, ook hij kreeg commentaar, gaf de sleutels regelmatig mee met klanten, bedrijf bloeide….

Je hebt er hard voor gewerkt, en who cares!

Rekening houden met de Nederlandse mentaliteit om mij heen, is zeker één relevant aspect van afwegingen. Daarom kwam het momentum nu ook echt te vroeg... Oog op 18 maart voor mij.
Andere kant van diezelfde medaille is dat huidige A8 voor velen ook al over the top zal zijn en dat het dan verder weinig meer uitmaakt (cq. zou hoeven dan wel mogen uitmaken) wat ik met mijn zelfverdiende centjes doe. Maar de verdeling onder de maatschappelijke geesten is in Nederland zeker niet 50-50 tussen beide zijden.

@406c Een felblauwe S4 is waarschijnlijk Sprintblauw geweest, de kleur van de S4 cabrio die ik van 2014 tot en met 2022 heb gehad?

Is helaas de Nederlandse mentaliteit.
Er zijn een hoop zaken waar je in dit land prima evenveel geld aan uit mag geven als een mooie auto en waarbij je niet of veel minder commentaar krijgt, complimenten misschien zelfs wel. Gewoon iemand gunnen waar hij/zij het geld aan uitgeeft is vaak teveel gevraagd.

@ Ketelapper, ik baal vooral dat je je hebt weten in te houden. Nu moeten we alle overwegingen mbt een droomspec A8 missen!

Toch herken ik het gevoel wel enigszins. Zoekende naar een nieuwe auto bekruipt soms het gevoel dat een kans niet nog een keer voorbij komt en je dus moet toe slaan. Tegelijkertijd is er genoeg te koop en komen er ook weer nieuwere modellen binnen bereik. Soort van vicieuze cirkel eigenlijk wel.
Vorig jaar mocht ik van mijzelf niets anders kopen. Het jaar is nog jong, dit jaar zou het mogen van mijzelf. Ik heb de grens, met potlood, op 150.000km gelegd en daar ga ik ook dit jaar niet aan komen. Wellicht wacht ik nog wel een jaartje :)

Dat is best herkenbaar hoor! Het is natuurlijk een ander caliber auto, maar de ëC4 X die ik heb gekocht is ook eerder gekomen dan gepland specifiek omdat dit exemplaar álle beschikbare opties heeft die leverbaar waren op het topmodel. Dat is iets wat je niet veel aantreft en in dat geval heb ik maar toegeslagen. Het blijkt wel een nekkendraaier.

@ Ketelapper, ik baal vooral dat je je hebt weten in te houden. Nu moeten we alle overwegingen mbt een droomspec A8 missen!

Haha, dank je :giggle: Maar zo heel veel overwegingen zouden er niet zijn langsgekomen. De échte droomspec zou zijn geweest:
- lakkleur Individuallackierung Merlijnviolet (of een andere paarstint) - en omdat dat nu al niet meer kon, opnieuw Ultrablauw
- bekleding Exclusive-pakket pastelzilver
- velgen 21" - ander model voor de afwisseling

Verder de uitrusting die ik nu ook al heb, met als kleine plus stuurwielverwarming en waarschijnlijk als enige extra verwennerij B&O Advanced.

A8merlijn.png

Laatst bewerkt:
Op de basisschool waar ik werk, rijdt de directrice in een Porsche. Dat die auto al op leeftijd is en veel kilometers had gereden bij aanschaf, daar hoor je niemand over. Want Porsche en klaar zijn we. Ach, wel leuk om een grapje over te maken vind ik. Doe het zelf ook, mag ook bij mij. Zolang het geen afgunst is. Maar ik rijd geen Porsche. Of ander "premium" merk ;)
Had je een Mach-E gekocht dan had je nu een Mustang gehad. :p In de tijd dat ik op de kleuterschool zat reed mijn juf een gele Triumph Spitfire of TR6. :ROFLMAO:

@ketellapper: wanneer komt er weer een Spec-topic? :p En wat betreft B&O: Is een soundupgrade veel moeite?
Ik weet dat het bedrijf van John v.d. Rijt in Uden van die Pop-up tweeters inbouwt in Audi RS-modellen.

Ooit waar ik werkte wel een BMW E28 528i van een accountant optisch moeten terugbouwen naar een 520i... "Anders klagen de klanten dat zij de auto betalen". Andere klant met zijn 735i E32 "Als ik kleiner kom voorrijden denken ze dat het slecht gaat met de zaak", die zat in de bouwwereld.

Ooit waar ik werkte wel een BMW E28 528i van een accountant optisch moeten terugbouwen naar een 520i... "Anders klagen de klanten dat zij de auto betalen". Andere klant met zijn 735i E32 "Als ik kleiner kom voorrijden denken ze dat het slecht gaat met de zaak", die zat in de bouwwereld.
Zo heeft mijn opa ooit zijn Mercedes W123 van de zaak moeten omruilen voor een Citroën CX. Qua ruimte niet verkeerd natuurlijk, maar het is natuurlijk geen Mercedes.

Haha, dank je :giggle: Maar zo heel veel overwegingen zouden er niet zijn langsgekomen. De échte droomspec zou zijn geweest:
- lakkleur Individuallackierung Merlijnviolet (of een andere paarstint) - en omdat dat nu al niet meer kon, opnieuw Ultrablauw

Verder de uitrusting die ik nu ook al heb, met als kleine plus stuurwielverwarming en waarschijnlijk als enige extra verwennerij B&O Advanced.

A8merlijn.png

Oef, dit is wel een lekker combi hoor. Al weet ik niet of ik de "meerwaarde" inzien tov de huidige configuratie. Los van het nieuwe auto gevoel natuurlijk.

Absoluut geen straf om met de blauwe beauty verder te rijden!

Met betrekking tot het kortzichtige Nederlandse gedrag kan ik me wel aansluiten bij eerdere reacties. Ik heb de simpele oplossing door de auto om de hoek te zetten of de auto van de mrs. mee te nemen. Ik merk overigens wel dat er steeds minder mensen lijken te zijn die er een probleem van maken.

Vader van een vriend mij was een accountant met veel klanten op het platteland. Speelt rond 1985 dit verhaal.

Hij had een Opel Ascona B, één van de laatsten in 2.0 SRI uitvoering. Best dikke auto. Geen klachten van klanten daarover, mooie auto. Zo mooi dat die gejat werd en met het verzekeringsgeld kon er niet een gelijkwaardige auto gekocht worden en zo kwam er een Lancia Prisma 1.3, aangezien de Lancia dealer een klant was geworden. Een veel goedkopere auto, maar wel met een andere uitstraling dan een Opel.

Hij kreeg een hoop opmerkingen in de trant van "zaken gaan goed", "we zien wel waar het geld naar toe gaat", etc.

met als kleine plus stuurwielverwarming
Ook gij Ketelapper?
Dat heeft Bas in een uurtje in de blauwe ook voor elkaar. ;)
Ik kan me prima vinden in jouw droomspec, dat interieur! :love:
Maar heel begrijpelijk dat je nog even doorgaat met de blauwe.

Ik snap de keuze om niet last-minute de afweging te maken en onverwachte keuzes te maken.

En hoe is het ook eigenlijk gevallen op Merlijnviolet? Zijn er andere A8's op het web of in het echt gezien in de kleur? Of een ander model? Want ik het gevoel dat het in de configurator wat lichter oogt dan in het echt.

De hier benoemde ''Nederlandse'' mentaliteit herken ik overigens niet. Tenminste niet als typisch Nederlands, ik ben ervan overtuigd dat dit vrijwel overal ter wereld zo werkt uitgezonderd de Verenigde Staten. Maar daar is men nu eenmaal competitief ingesteld en wil men niet onderdoen voor een ander, dat heeft ook negatieve kanten (bijv. uit zich dat in het tot de nek in de financiering steken om een nieuwe auto te kunnen rijden). Weet niet of dat is wat we moeten nastreven. Benoemen dat de Nederlandse mentaliteit (net als zo ongeveer alles in Nederland) verschrikkelijk is, zie ik dan weer als iets Nederlands (maar ook dat zal elders genoeg voorkomen).

En hoe is het ook eigenlijk gevallen op Merlijnviolet? Zijn er andere A8's op het web of in het echt gezien in de kleur? Of een ander model?

In 2023 stonden mrs. en ik ergens in USA bij een B-dealer. Daar stonden enkele paarse auto's en mrs. vond dat erg mooi. Ik ook, maar had dat bij haar niet zo verwacht. Toen is zaadje wel geplant om voor ooit eens een volgende auto naar paars/violet te kijken.
Audi heeft een limited-serie van de vorige A7 in merlijnviolet gespoten. Vond ik toen gave kleur. Merlijnviolet stond in de configurator als suggestie bij de Individuallackierungen, waardoor die kleur ook in de plaatjes verschijnt. Op de Q8 een andere paarstint, en via Audi Exclusive zijn er nog wel meer te vinden.

Mijn topper op de shortlist is ook paars. Ook (gedeeltelijk) van binnen…… ;)

Maareh, ga je dat verwarmde stuur nu “retrofitten”?

Dat paars is waanzinnig! Maar ik zou ook bang zijn dat dat sneller veroudert of verveelt dan dat blauw (zegt iemand met een geelgouden auto…).

Laatst bewerkt:
@stuur: nee hoor! Is gadget voor paar tientjes en dan een extra icoontje gevuld ;-) In de B heb ik het al vier jaar en maar liefst één keer gebruikt. Enkel om te proberen op een koude dag, met dak open. Wel aardig, maar absoluut geen must have.

Als we nu toch op een paars zijweggetje zitten: Het staat prachtig op de A8 hierboven. Daarnaast vind ik zelf ‘Viola Hong Kong’ van Ferrari wel érrug mooi.

Stuurverwarming is heerlijk, gebruik het iedere dag, maar ja, ik woon iets noordelijker, zonder handschoenen krab ik de ramen met een creditcard, veelal geen jas aan en heb geen stand kachel…..

Dan mag het vanaf een graad of 5-6.

Allez zeg, een eenvoudige Mazda CX-3 uit 2017 had al stuurverwarming standaard en dan op zo een Audi slagschip niet :ROFLMAO:
Zoals A3 White schrijft, het is echt wel aangenaam; ik gebruik het ook veel gewoon om de kou uit dat leer te krijgen (buitenslaper). Je voelt het echt al na 100 meter rijden en na 1km kan het weer uit.

Allez zeg, een eenvoudige Mazda CX-3 uit 2017 had al stuurverwarming standaard en dan op zo een Audi slagschip niet :ROFLMAO:
Ik hoorde het laatst nog in een filmpje over een Mercedes, die Duitsers rekenen alles wat ze kunnen als optie. Maar ben met je eens dat het wel vreemd is. ;)

A8merlijn.png
Oeh, fantastische kleurstelling. Ik vind donkerpaars heel gaaf voor een auto. Helaas zie je het bijna nooit. Heb zo ook al eens een X5 geconfigureerd.

Maar als ik je overwegingen zo lees is 't prima dat je geen nieuwe hebt besteld.

GisterAV een Bentley factory Tour gezien met classic expert Iain Tyrrell.

Factory Tour

40' lang maar allesbehalve langdradig. Snap je wat beter waarom zo'n auto zo duur is, echt die aandacht voor detail of zou ik zeggen perfectie.
Ik kom als consultant al "eens" in een productieomgeving maar zo goed georganiseerd en ultra netjes als deze zie ik ze zelden...

Gisteren weer even bezig geweest. Oogst van de dag is dashcam in de spiegelvoet (FitCamX - echt super 'plug& play')
Nieuweling op het forum hier, met meteen al een vraagje. Heb in onze A6 C7 naar alle tevredenheid al tijden een FitCamX, ideaal zoals je zelf al aangeeft. Nu verwacht ik onze A8 D5 komende weken naar Nederland te halen, maar ik wil de dashcam liefst nu al bestellen zodat ik hem op tijd heb.

Weet jij zo of de spiegelvoet van de D5 nog variaties kent of dat deze allemaal hetzelfde zijn? Als ze allemaal hetzelfde zijn, kan jij terugvinden welke FitCamX variant je hebt gekocht? Wat ik kan vinden zou het "Model A" moeten zijn, maar vertrouw meer op jouw ervaring ;)

Terug
Bovenaan