Kristian: 2003 Z4 3.0i | 2017 Citigo | 2021 320e Touring

Volgens de hersteller zijn BMW onderdelen relatief voordelig. Vooral de Japanse merken zijn schijnbaar peperduur. Ook Franse merken zijn prijzig terwijl Ford-onderdelen weer goedkoop zijn.
Sinds enkele weken heb ik een Z3 komende van een MX-5. De originele onderdelen van BMW zijn tot mijn grote verbazing veel goedkoper dan van Mazda. Iets wat ik niet had verwacht.

Er zit bij veel fabrikanten al een algoritme die de onderdeelprijzen bepaalt. Klinkt het duur? Dan maken we het duur! Toen ik bij een BMW dealer werkte waren o.a. luchtfilters, bougies, oliefilters, uitlaatdelen vaak veel goedkoper dan die van de automaterialenzaak met 30% korting.

Sinds enkele weken heb ik een Z3 komende van een MX-5. De originele onderdelen van BMW zijn tot mijn grote verbazing veel goedkoper dan van Mazda. Iets wat ik niet had verwacht.
Mazda is ook echt peperduur. Ooit bij mijn Mazda 6 wat onderdelen moeten kopen. Remklauw van 600 euro, achterlicht (zonder LED-techniek) ook zoiets. Echt niet normaal. Voordeel van BMW is dat de onderdeelvoorziening ook prima is. Zelfs voor mijn 22 jaar oude Z4 is het meeste nog gewoon nieuw te koop. Oke, sommige onderdelen worden ook dan belachelijk duur maar beter duur als niet te koop....

Zag vorige week een nieuwe Cupra Terramar staan. Elektrische range van ruim 100 km en jong gebruikt nu al redelijk betaalbaar. Ontzettend fraaie auto vond ik het. T.z.t. ook prima uit Duitsland te halen verwacht ik.
Met 100 km range is een PHEV wel ideaal. Door de week nauwelijks laden en ik verwacht dat de accu het ook veel langer zal volhouden. 100x per jaar opladen dus voor je dan 1.500 cycli verder bent.....

• Leuk
Waarderingen: VKG4
Wij hebben onze X5 5 jaar lang elke dag opgeladen. Nooit problemen met de accu gehad of het idee dat de range terugliep.

Lees dit nu pas, maar wat balen, en wat is het netjes opgelost!! Blij met het spuitwerk?

Had laatst ook 68km staan op de actieradius van de batterij, ik ben niet ontevreden, werkt perfect zo voor mijn woon werk verkeer.

Ziet er goed uit! Ik had verwacht dat de sierstukken te prominent zouden zijn, maar dit is heel netjes.

Met 100 km range is een PHEV wel ideaal. Door de week nauwelijks laden en ik verwacht dat de accu het ook veel langer zal volhouden. 100x per jaar opladen dus voor je dan 1.500 cycli verder bent.....
Waarom heb je deze zorgen over je accu? Ik denk dat elke auto slijt en slechter wordt met het toenemen van de kilometers op de teller. Mijn 4 serie staat inmiddels alweer ruim boven de 3 ton. Dat is allemaal echt niet meer zoals het was toen ze uit de showroom reed. Maar de vorige, mijn e91 rijdt nog steeds rond en is nu al ruim over het half miljoen.

En geloof me, die hebben samen opgeteld wel een nieuwe 3serie aan onderhoud en herstel gehad. Maar who cares? Ik wil rijden en dat kan niet in een nieuw blijvende auto.

Dus waarom heb jij bij dit soort hele jonge auto's de angst voor de techniek? Voor de goede orde: mag, kan en ik heb er geen oordeel over, maar wil het graag beter begrijpen.

Heb de hele schade gemist. Maar gelukkig van de nood een deugd kunnen maken. Mooie upgrade!

Wel enigszins eens uwbuurman. Velen op dit forum rijden 3-4-5 jaar max in een auto. Ik ga er vanuit dat mijn accu zolang geen problemen oplevert. Mijn phev is inmiddels 4 jaar oud met 70k op de teller en accu heeft nog steeds het af-fabriek bereik. Over 2 jaar zal dat nog prima zijn.

Mijn C350e was na 7 jaar en 2 ton op de klok als auto nog in nieuwstaat. de HV accu was wel aardig op aan het raken. Als je zag wat ik er nog mee kon rijden tov de praktijktesten van toen de auto nieuw was schat ik wel in dat er nog maar max 60% - 70% over was. Is dat erg? ja en nee, de auto had nog steeds lekker veel vermogen en de auto gaat er niet minder on rijden. rijbereik was wel een stuk minder en daar betaal je wel hogere MRB voor. Dus stuk gaan zal ook met de nieuwe niet snel gebeuren, maar de voordelen worden wel langzaam minder. Ik maakte mij zelf meer zorgen over alle extra techniek zelf aan boord. (2e koelsysteem voor accu, boordladers, hele bak aan extra elektronica en modules, etc) maar misschien onterecht.

Eerlijk is eerlijk, is rij niet voor niets nog heel graag diesel. Een euro6d, dus ook vol elctronica en rotzooi, maar toch lekker conventioneel betrouwbaar(der) maar, zijn er nog slechte auto's?

Eerlijk is eerlijk, is rij niet voor niets nog heel graag diesel. Een euro6d, dus ook vol elctronica en rotzooi, maar toch lekker conventioneel betrouwbaar(der) maar, zijn er nog slechte auto's?
De combi van "de" (300de bijv.) die Mercedes-Benz levert lijkt me voor de km vreter echt prachtig.

Ik heb in het begin zeker op of boven het omslagpunt gezeten voor diesel, maar mocht toen (al!) niet meer daarvoor kiezen. Daarna kwam het qua kilometers eigenlijk nooit meer uit. Ik snap wel de voordelen, echter als je nu kijkt wat het kost om een diesel in de wegenbelasting te hebben... voor de diesel evenknie van mijn auto betaal je , hou je vast, €693 per kwartaal aan wegenbelasting. :eek: Dat is het dubbele van nu met benzine.

Mijn 320e is echt een fantastisch rijdende auto hoor. Alleen worden veel PHEV's in mijn omgeving in particuliere handen als EV's bereden. Daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt, koop dan lekker een EV i.p.v. na 6 jaar je accupakket naar zijn grootje te helpen.

Zoals ik hem zelf gebruik gaat ie vast lang mee. Langzaam laden, accu wanneer mogelijk tussen de 20 en 80% houden als ie langere tijd stil staat. Wel weer gedoe.....

Maar goed, ik ben denk ik iets te zuinig op mijn spullen. Profiteert de volgende eigenaar (alleen) van.

Wat mij betreft zijn moderne auto's veel te complex geworden door alle techniek. Waar mijn Z4 na 22 jaar nog een heel leven voor zich heeft, heb ik sterk mijn twijfels of moderne auto's dat na 10 jaar nog hebben. Het zijn veel meer wegwerpartikelen geworden die al snel de shredder in kunnen als een duur onderdeel het begeven heeft.

Mijn 320e is echt een fantastisch rijdende auto hoor. Alleen worden veel PHEV's in mijn omgeving in particuliere handen als EV's bereden. Daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt, koop dan lekker een EV i.p.v. na 6 jaar je accupakket naar zijn grootje te helpen.

Zoals ik hem zelf gebruik gaat ie vast lang mee. Langzaam laden, accu wanneer mogelijk tussen de 20 en 80% houden als ie langere tijd stil staat. Wel weer gedoe.....

Maar goed, ik ben denk ik iets te zuinig op mijn spullen. Profiteert de volgende eigenaar (alleen) van.

Wat mij betreft zijn moderne auto's veel te complex geworden door alle techniek. Waar mijn Z4 na 22 jaar nog een heel leven voor zich heeft, heb ik sterk mijn twijfels of moderne auto's dat na 10 jaar nog hebben. Het zijn veel meer wegwerpartikelen geworden die al snel de shredder in kunnen als een duur onderdeel het begeven heeft.

Maar dan nog. Ik rij er niet meer in als de auto 10 jaar oud is.... ik ga mijn rij gedrag niet aanpassen voor de volgende eigenaar. Ik ben ook erg zuinig op mijn spullen maar het mag wel gebruikt worden waar het voor is. Ben het zeker met je eens dat de auto's van nu niet meer zolang meegaan. Maar dat heeft vooral met reparatiekosten te maken denk ik.

Ik rij dagelijks ook 90% elektrisch met mijn phev. Afgelopen tank 1950km gereden voordat ik 38liter getankt heb. Eigenlijk rij ik enkel op de snelweg benzine, alles daarbuiten elektrisch. Accu gaat gewoon naar 100% bij opladen, laad wel zoveel mogelijk de dag voor ik ga rijden.

Haha, dank je. Je moest trouwens eens weten waar de echte Bofkont tegenwoordig in rijdt ;)

Als ik beide BMW’s zie staan op de oprit dan vind ik mezelf ook wel echt een Bofkont.
Al mis ik mijn Trabant overigens nog wel steeds. Helaas niet de ruimte anders wist ik het wel.

Haha, dank je. Je moest trouwens eens weten waar de echte Bofkont tegenwoordig in rijdt ;)

Als ik beide BMW’s zie staan op de oprit dan vind ik mezelf ook wel echt een Bofkont.
Al mis ik mijn Trabant overigens nog wel steeds. Helaas niet de ruimte anders wist ik het wel.
Zal eens even gluren op socials! En anders moet ik toch maar eens een rondje een keer maken door het buitenland, Friesland is zo dichtbij eigenlijk!

Ik snap je volledig, een Trabant is gaaf vind ik, in alles de ultieme DDR auto, sterker nog misschien wel het "gezicht van het Oostblok."

Mijn plan is om dit jaar weer naar OMMMA te gaan, ik zal dan de nodige Trabant fotograferen. Ik denk dat het daar de meest aanwezige auto is wel.

Daar zou ik ook graag nog eens naartoe gaan. Aanhangwagen mee en een leuke Trabant of Simson Schwalbe mee naar huis nemen. Zo’n Simson heb ik nog wel een plekje voor.

Mooi geworden. Toen ik eergister de kap open deed zag ik een ei liggen :ROFLMAO: kwam niet gelijk bij mij op dat het een marter zou kunnen zijn. Nu verjager ingebouwd en wat andere maatregelen getroffen. Gelukkig lijkt niks doorgebeten.

Dank jullie.
Oei, dat is dan wel een steenmarter met goede smaak maar ook die is natuurlijk niet welkom.

Grappig, de Nederlandse overbuurman op de camping in Frankrijk heeft dezelfde 3-serie Touring. Die kwam dus al even buurten. Even vergelijken en ervaringen uitwisselen. Hij had zelf een jerrycan benzine mee in de disselbak. Dat is een goede tip want met een tank van 40 liter is het heel vaak tanken als er een caravan achter hangt. Tankstation stuk en de volgende ruim 100km verder terwijl we nog krap 100 km konden rijden volgens de BC. Dus de snelweg af en een stuk omrijden om ergens een tankstation te vinden. Dus ook eens ervaren wat range anxiety is.

Verder een werkelijk uitstekende reis- en trekauto. Ook met flinke caravan zit je in no time op snelheid. Veel stabieler en krachtiger dan de vorige 320i. En met 1 op 9 zelfs nog zuiniger. Constant rond de 100 op de teller gereden en de wind niet eens in de rug.

Al zijn de spieren in mijn linkerbil- en been weer flink op de proef gesteld. Had gedacht dat om de 250 km stoppen om te tanken wel wat zou schelen.

Tankstation stuk en de volgende ruim 100km verder terwijl we nog krap 100 km konden rijden volgens de BC. Dus de snelweg af en een stuk omrijden om ergens een tankstation te vinden. Dus ook eens ervaren wat range anxiety is.
Hmm dat is wel echt minder ja. Echt zonde dat ze die tanks zo klein maken ten behoeve van de accu’s (dacht ik?).

Geniet van de vakantie ! Hopelijk beetje plek met goed weer? Het spookt een beetje in Europa natuurlijk

Het weer is hier (Vendee) echt top. Wat dat betreft echt de goede omgeving gekozen.
Tanken met caravan doe ik liefst gewoon langs de weg hoor. Dorpjes en buitengebied is in Frankrijk geen feest om met caravan te rijden. Fransen zijn ook vrij ongeduldig als ze achter je zitten en halen dan graag capriolen uit om je in te halen.

Zeker qua weer is het in Europa tegenwoordig wel spannend. Bosbranden, overstromingen etc. Fijne vakantie!

Dank je. Noord-west Frankrijk is ons afgelopen jaren altijd goed bevallen qua weer. Bretagne, Normandië en ook de Vendee meestal prima weer. Geen 30 graden of meer maar daar doe je me ook geen plezier mee.
Met een poffertjespan weer naar huis ook niet trouwens.

Als we weer terug zijn moet de Z4 er nog maar even aan geloven. Mooie route door Eiffel en langs de Moezel voordat de plicht weer roept zou wel een mooie afsluiting zijn van de zomervakantie.

Bretagne, Normandië en ook de Vendee meestal prima weer. Geen 30 graden of meer maar daar doe je me ook geen plezier mee.

Bakken doe je in de oven :) Als kind reden we ook gewoon naar de plekken in Frankrijk waar het lekker weer was.

Mooie route door Eiffel en langs de Moezel

Heerlijk wegen daar (y)

Even afstoffen, met de auto naast de caravan een mooi zicht vanaf de tuinstoel op de vernieuwde achterzijde van de 320e. Bevalt me wel.

Zoals ie er nu bijstaat kijk ik graag even om als ie geparkeerd staat.

Thuis ook maar weer eens op pad met de Z4, ook zin in. Wil in de vakantie nog even aan de slag met Inpa/Ista om de Z4 zelf uit te kunnen lezen. Kabeltje regelen, software installeren en dan eens zien of ik er zelf uit kom. Leuke van die oude Z4 is dat je heel veel zelf kunt. Airco werkt momenteel niet ondanks dat ie bijgevuld is, ik kan de luchtstroom van de blower niet via de voorruit krijgen en de achterruitverwarming werkt ook niet.
Zou kunnen dat de auto door lage accuspanning (lichten een keer aan laten staan, toen ook lampje laadstroom aan) in transportmodus staat. Dat gebeurt vaker. Handig om dat zelf te kunnen checken en verhelpen.
Leuk om in te verdiepen.

In september de velgen op laten knappen, dan de carterventilatie nog een keer vervangen en dan is het meeste wel gedaan.

Toegang tot de uitleestool zou wel ideaal zijn, ben benieuwd of je het airco/ventilatieprobleem daarmee opgelost krijgt. Anders wellicht toch een nieuwe compressor.

Verder klink je enthousiast genoeg over de 320e om de stoelen naar wens te laten aanpassen. Waarschijnlijk is dat zowel de voordeligste als de leukste optie. Over de hybride aandrijving zou ik mij, zoals enkele anderen hier ook zeggen, niet te druk maken. Natuurlijk degradeert de batterij, maar voor dat echt een probleem wordt is de auto al goed tien jaar oud.

Nieuwe compressor is niet zo vervelend als een nieuwe verdamper. Dat wordt of heel prijzig of een flink project. Ben benieuwd wat het euvel is. Iets softwarematigs zou het mooiste zijn.

Weet niet of ik de G21 echt mooier vind dan de F31 maar op de stoelen en zitpositie na wel veel fijner qua rijden. Al had mijn 320e eigenlijk als M340i geboren moeten zijn. Dat is wel de lekkerste.

Jammer dat je zo'n last hebt van de stoelen. Ik stapte na 8 uur naar het Zwarte Woud pijnloos uit. Misschien toch echt door de lendensteun.
Vind hem inderdaad ook veel fijner dan de F30, stuk stijvere carrosserie en prettiger sturen.

Lendensteun zou goed kunnen inderdaad. Ik had voor de Z4 (op aanraden van mijn pa die een vrij krappe MX-5) rijdt al een paar barefoot shoes gekocht. Ideaal met autorijden en gebruik ze nu ook in de 3-serie. Net even wat meer ruimte om het been even te strekken tussen de pedalen door. Blote voeten mag in Frankrijk niet dus ook een mooie oplossing.

Op de camping ook een mooie G31 530i LCI en dikke G01, beide blauw. Ook wel mooi hoor. Ben er wel uit dat ik de X3 als pre-facelift veel mooier vind. Zowel neus als achterlichten van de oude bevallen me veel beter.

Weer veilig thuis. Terugweg vanuit de Vendee in één keer gedaan. Verbruik van 1:8 over 1050 km met wind schuin tegen en 96 km/uur op de cruise control, met op zondag geen vrachtwagens om achter te kunnen slipstreamen. Prima en zuiniger dan de F31 320i hiervoor. Wel echt elke 200 km een tankstation op zoeken. Van te voren nog een jerrycan gekocht van 20 liter en die in de disselbak gedaan.
Nou doen we zo’n lange vakantierit met caravan slechts 1x per weer maar ideaal is het niet. Ook omdat de tankstations overvol zijn en je dan 20 minuten in de wachtrij staat voordat je een keer aan de beurt bent.

Verder wel echt een fantastisch stabiele caravantrekker. Op de Sport-stand met pookje naar links zodat de motor altijd mooi blijft lopen. Accu houdt ie mooi op 25% zodat je wel altijd elektro-ondersteuning hebt. Ook met steilere hellingen blijft dat netjes op pijl dus werkt ook goed. Bij de tolpoortjes ook net zo snel op snelheid als auto’s zonder caravan.

Nu tijd voor opruimen en schoonmaken. En nog even genieten van lekker zomerweer in eigen land.

40 liter is de tank. Bij 90 km actieradius de eerste meldingen dat ik toch maar een tankstation moet opzoeken. Bij 60 km is de toon dreigender en krijg ik de tip om niet meer in te halen etc. omdat er mogelijk vermogensverlies is. Zal wel te maken hebben met de hybride-aandrijving. Benzine op betekent alleen nog elektropower. En elektrische km’s neemt ie mee in de actieradius.

Na het tanken heb ik een actieradius van iets meer dan 300 km. Na 200 km te hebben gereden zoek ik dan maar een tankstation. Dan gaat er een litertje of 31 weer in.

Ideaal is het niet nee. Heel knap van BMW hoe ze zo’n fijn rijdende auto hebben weten te maken, maar de volgende wordt gewoon weer lekker benzine.

Om dit theater weer wat nieuw leven in te blazen, in Frankrijk wat inspiratie opgedaan, een dikke X3 op benzine en dan voor de ritjes in de buurt een mooie gele R5 ernaast, wat een leuk hebbeding is dat. Oja, de Z4 moet natuurlijk ook gewoon blijven.
Ja, dat lijkt me wel wat. Trouwens zo’n nieuwe Dacia Duster is ook wel geinig. Nog een echte auto, lekker stoer en relatief simpel. Gelukkig kijkt mijn vrouw ook niet meer op van mijn wispelturigheid. ;)

Ach, vroeger was de tankinhoud van bijna iedere auto berekend op ongeveer 600 km. (Bij oa MB, Audi kon je 20 liter grotere tanks bestellen). Toen kwamen de TDI's van VAG en kwam je met je 70 liter 1.200 km ver en dat werd de norm.... Nu de accu's ook al zo groot zijn kom je bijna weer 600 km elektrisch ver.

Vind de kleinere tank ook onhandig, maar al een stuk beter dan van de 330e F30 vanwege de kleinere accu daarin. Ik rij voornamelijk stadskms, en dan haal ik 900-1000km voordat ik weer hoef te tanken. En geen caravan helpt dan red ik 500km voordat ik moet tanken.

Terug
Bovenaan