Kristian: 2003 Z4 3.0i | 2017 Citigo | 2021 320e Touring

maar ik hoor weinig goeds over met name de electronica van huidige VAG-producten. Collega met recente Leon, iemand met nieuwe A5, Formentor van de buurman. Veel storingen en lang niet zo verfijnd als een BMW. Ik denk dat ik daar pas echt spijt van ga krijgen
Blijf er echt van weg. Bij ons is VAG hofleverancier en echt iedereen heeft gezeik. Maak echt geen grap, auto’s doen het gewoon niet meer en moeten worden afgesleept.

Dan heeft mijn collega eigenlijk niks te zaniken met zijn Seat. Hoop gedoe maar rijdt nog wel. Kreeg om de haverklap melding storing aandrijflijn, meteen een dealer opzoeken en niet doorrijden. Dealer wordt er niet warm of koud van, niks van aantrekken, gewoon doorrijden. Na allerlei updates opgelost maar heeft nu een fijn bijgeluid in de DSG-bak.

Vanochtend nog iemand die nog net niet stond te kwijlen bij de 3-serie. Vond hem zo mooi. Had zelf een F31.
Zeker nu met de mooie 19 inch Individual zomerset is het ook wel weer een plaatje. Nieuwe voorbandjes ook heerlijk stil, dat valt echt op, zeker met die grove allseason die er afgelopen half jaar op lagen. Geen fan die dingen.

Dit weekend even niet rijden maar sleutelen. Begonnen met vervangen van de carterventilatie. De oude is er inmiddels uit, de slangen braken heel makkelijk af dus geen overbodige luxe. Montage wordt nog wel even afzien, maar dat wist ik van tevoren. Zit allemaal lekker verstopt onder het inlaattraject.

Op de bovenste foto zie je het inlaattraject. Het ventiel van de carterventilatie is hier nog lang niet toegankelijk ondanks dat er al het nodige weggesleuteld is. Gasklephuis, stationairregelventiel en nodige electronica moet er bijvoorbeeld nog uit. Op onderste foto alle onderdelen van de oude carterventilatie.
Natuurlijk alles origineel BMW besteld, je wilt niet dat je na een jaar weer aan de beurt bent. Aftermarket kwaliteit is meestal niet best.

Zat vanavond de nieuwste Carrec Werkplaatsvlog te bekijken en toevallig daar ook een BMW met defecte carterventilatie. Bij de B58 wel wat beter toegankelijk trouwens.

Laatst bewerkt:
Vanochtend redelijk op tijd weer verder gegaan en voor de middag zat de boel weer in elkaar. Het was redelijk uitdagend door het gepriegel maar geeft wel weer voldoening als het allemaal lukt. Vanmiddag even een rondje gereden en lijkt wel alsof ie nog net wat mooier loopt. Missie geslaagd.

En daarmee zijn nu alle bekende aandachtspunten van de M54 motor preventief aangepakt. DISA, Vanos, koelsysteem, kleppendekselpakking, carterventilatie.

Dan kan de auto in de verkoop……
Wellicht. Ben meer aan het perfectioneren en dus investeren i.p.v. dat ik er mee rijdt. Met twee kinderen en druk gezinsleven wist ik dat van te voren. En dan momenteel 3 auto’s op de oprit. Ga niet overhaast een beslissing nemen maar denk er wel over na om het wagenpark toch maar op te ruimen. Had ik een fijne garage of loods gehad waar ik de Z4 in kwijt kan dan was het een ander verhaal geweest. Missen zal ik hem zeker als ie weg zou zijn.

En dan is de vraag wat dan. Een praktische ruime benzineauto voor de sleurhut en een elektrische kleinere tweede auto ernaast? Of een nieuwe Model Y met de Citigo er naast. Ik weet het gewoon nog niet.

Op dit moment is een andere benzineauto niet voor de hand liggend, maar de boel in het midden Oosten zal ook wel een keer weer rustiger worden. Lees/hoor dat heel veel mensen nu in een soort van blinde paniek overstappen naar EV. Dat ga ik zeker niet doen, weet je zeker dat je teveel betaalt.

Als perfectioneren je hobby is, dan is dat geen probleem. Persoonlijk zou het me snel tegen gaan staan.

Er is niets mis met een druk gezinsleven, al moet je nog steeds een hobby hebben. Hoe klein ook.

Terug
Bovenaan