Kristian: 2003 Z4 3.0i | 2017 Citigo | 2021 320e Touring

De Cube e-bike heeft wel iets minder km's gemaakt dan de Z4 volgens mij.
Vanochtend de hoes even over de Z4 gedaan, mooie kwaliteit hoes. Auto eerst weer helemaal met doek nagelopen want je wilt geen zand tussen hoes en lak hebben.

Zitpositie in de 3-serie speelt me nog steeds wel op na een uurtje rijden. Dan begint zenuw in been/bil wel op te spelen. Afgelopen maanden alleen weinig echt lange ritten gemaakt.

Net weer terug van tripje Berlijn. Niet met de 320e, niet met de Z4 maar hoe bedenk je het, lekker basic met de Citigo. Zonder zorgen in het ‘levendige’ Friedrichshain op de straat geparkeerd en met twee man voldeed het prima als vervoermiddel. Een auto die niet ontworpen is voor lange afstanden over de Autobahn maar dat toch relatief comfortabel doet. Heel stabiel, niet te lawaaiig en nooit het gevoel gehad dat ik met 60pk tekort kwam.
Lekker rond de 130/140 km/uur kunnen rijden met overige verkeer op de middelste rijstrook.
En na 6 uur sturen geen zere kont, kom er gewoon fris uit. Red ik niet met de 3-serie.
Leuke ervaring dus.

Nu het zonnetje tevoorschijn komt ook wel weer zin om de Z4 uit de winterslaap te halen. En dan staan er dus drie auto’s bij huis. Even kijken of dat in de praktijk goed bevalt. Al wel de boodschap gekregen dat ik de Citigo echt nog niet weg mag doen.

de Citigo. Een auto die niet ontworpen is voor lange afstanden over de Autobahn maar dat toch relatief comfortabel doet. Heel stabiel, niet te lawaaiig en nooit het gevoel gehad dat ik met 60pk tekort kwam. En na 6 uur sturen geen zere kont, kom er gewoon fris uit.
Leuke ervaring dus.
Herkenbare ervaring. Met de Volkswagen Up heb ik meerdere langeafstandsritten gemaakt, 1x naar Oost-Duitsland (Gotha) om een Phaeton te bekijken bij de lokale VW dealer. 550 km enkele reis, de Up haalde 190 km/u op de teller en de reis ging met een gemiddelde snelheid (op boardcomputer) van 130 km/u :cool:. Daarna nog in 5 dagen 4.000 km gereden (Mille Miglia), dagen van 14 uur in de auto. Ook nog naar Noorwegen gereden in de Up. Geen centje pijn.

Als je inderdaad dit soort ritten liever met de Up doet dan is het misschien tijd om de Dreier de deur te wijzen. Je hebt die dan praktisch alleen nog voor ritten met de caravan en de momenten dat jullie beide een auto nodig zijn, waarbij je straks bij het mooiere weer óók de Z4 nog hebt.

Anyway, in welke auto dan ook is zo'n trip leuk!

Fantastische 5-serie. Inderdaad exact zoals een BMW voor mij hoort te zijn. Collega van mijn vrouw heeft onlangs eentje gekocht, ik vind het geweldig, mijn vrouw vind het dan weer niks.

Natuurlijk wordt de 3-serie nog steeds gewoon gebruikt voor langere ritten met het gezin. Afgelopen jaar dik 20k mee gereden dus staat zeker geen stof te happen. Met zijn vieren in de Citigo is een no-go. En natuurlijk rijdt de BMW veel beter maar had gewoon niet gedacht dat een ritje Berlijn zo goed zou bevallen met zo'n klein en basic karretje.

Ergens dit voorjaar even zien wat we doen, kan echt alle kanten op merk ik. Z4+X3, M340i+Citigo, MY+Z4, i4+Z4, Terramar+Z4, 130i+320e, 320i+Z4, X1 20i+Z4, 320e+R5, 320e+Up GTI
Twee auto's heeft de voorkeur en zou leuk zijn als eentje daarvan me een beetje blij maakt.

Ik lees niet perse een reden waarom er voor de Citigo gekozen is maar dit soort trips zou ik toch liever met de 3 maken.

Maar als je echt last van je rug krijgt in de 3 dan wordt het misschien tijd om plaats te maken.

edit, net wat laat met mijn bericht maar de essentie van het verhaal blijft hetzelfde.

Leuke lijst van verschillende auto's heb je, heb je in andere BMW's geen last van je rug?

Eergisteren met een X5 onderweg geweest (als bijrijder), kan aan de instellingen van de stoel liggen maar zat daar met mijn rug ook niet lekker in. Niet mijn auto dus ik ben niet gaan verstellen maar viel me wel op.

Mijn ervaring is dat je juist bij een stoel met veel instellingen best lang kan puzzelen voordat je lekker zit. Bij je eigen auto heb je dan een fijne plek, maar zoals @Mieluh hierboven zegt, bij een ander zit je dan niet direct lekker. Snap wel dat je dan niet gaat zoeken naar een fijne instelling.
Ik snap je verbazing over de Citigo, dat het zo'n fijne rit was.
Heb je altijd twee auto's nodig? Dan is het lastig met de Z4, want die wil je niet het hele jaar rijden denk ik? Succes met de puzzel in ieder geval!

Sinds aankoop kraakte de Citigo al aan de achterzijde. Schokdempers beetje vettig dus die dit najaar al vervangen. Niet heel veel werk, maar kraken bleef. Vooruit nog een paar euro er tegenaan en ook de rubbers waar schokdemper in wielkast aan bevestigd zit vervangen. Nog steeds een irritant gekraak. Totdat ik een video op Youtube zag met zelfde probleem. Zat in de aanslagrubbers die in de stofkappen van de schokdemper zitten. Die gaan door veroudering kraken. Ook maar besteld, weer boel los en nu eindelijk is het stil. 3x de boel los gehad dus.... Normaal gesproken vervang ik altijd alles in een keer maar aangezien het een tijdelijke auto zou zijn dit keer dus niet gedaan. Leermomentje.

Mijn ervaring is dat je juist bij een stoel met veel instellingen best lang kan puzzelen voordat je lekker zit. Bij je eigen auto heb je dan een fijne plek, maar zoals @Mieluh hierboven zegt, bij een ander zit je dan niet direct lekker. Snap wel dat je dan niet gaat zoeken naar een fijne instelling.
Ik snap je verbazing over de Citigo, dat het zo'n fijne rit was.
Heb je altijd twee auto's nodig? Dan is het lastig met de Z4, want die wil je niet het hele jaar rijden denk ik? Succes met de puzzel in ieder geval!
3-serie is onze gezinsauto en met drukke gezinsplanning is de Citigo een handige 2e auto die ook veel gebruikt wordt.
De Z4 is gewoon een onpraktisch ding maar wel leuk. Als hobby-auto is dat ook prima.

Ik vermoed dat de Citigo langer blijft dan de 3-serie ;) ;)

Mooi dat het gekraak opgelost is. Als Golf-rijder ben ik inmiddels gewend aan gekraak in de ophanging

Dit gekraak was echt verschrikkelijk, zelfs mijn vrouw ergerde zich er aan. Als oprit-sleutelaar was het nu eindelijk een beetje goed weer om het op te lossen.

Zou maar zo kunnen dat de 3-serie er eerder uit gaat. Al was het alleen maar om het topic een beetje levendig te houden. :)

Beetje typische VAG kwaal he… Weet nog toen ik tijdelijk een e-golf had met 40,000 km op de teller.. Was wel super auto.

Rubbers in voortrein kraken bij koud weer ook wel iets maar dat is inderdaad producteigenschap.
Maar achterzijde is nu heerlijk stil.
Toch al wel wat onkosten gehad aan de Citigo sinds oktober overigens:
- schokdempers achter
- accu
- aanslagrubbers schokdempers
- remcilinders en remvoeringen achterzijde

Zelf gedaan, voor 350 euro aan onderdelen ook weer klaar. Bij BMW verversen ze voor dat geld misschien net de olie;)

Klopt helemaal! Vind het ook leuk werk. Overdag werk ik vooral met mijn hoofd dus geniet er wel van om met de handen bezig te zijn. En of dat aan een Citigo of Z4 is maakt me niet eens uit.
Als de Z4 uit winterslaap gehaald wordt dan ook meteen een oliebeurtje. Oliefilter ligt al klaar, weekend even olie bestellen. Denk dat ik nu voor de Liqui Moly 5W-40 Leichtlaufoel ga.

Eigenlijk wil ik dan ook meteen de carterventilatie vervangen. Dat is echt een behoorlijke rotklus, maar eigenlijk het enige wat nog moet gebeuren om alle zwakke plekken van de M54-motor aangepakt te hebben. Kan zonder het inlaattraject te verwijderen maar dan wordt het echt een enorm gepiel.

Voelt soms wel echt als een bodemloze put hoor. Natuurlijk is het hobby maar blijf er in mijn hoofd mee bezig, altijd wel weer iets wat er aan mankeert en als je alles optelt kost het ook met zelf alles doen nog flink geld. Onderdelen wil ik namelijk wel origineel BMW, geen aftermarket als het niet hoeft.

Klein scheurtje in de middenconsole onlangs ontdekt, ja het ABS-kunststof wordt met de jaren en door inwerking van zon ook her en der wat broos. Lipjes van de ventilatieroosters zijn afgebroken, airco blaast ondanks aircoservice alleen lauwe lucht en de aansturing van ventilatie via voorruit werkt niet zoals het moet.
En als dat allemaal klaar is zijn er wel weer nieuwe zaken die aandacht verdienen.

1000 euro om dit alles weer te verhelpen ben je zo weer kwijt. 200 euro per kwartaal aan MRB, 20 euro elke maand aan verzekering..... Goedkope hobby is het niet hoor. Gelukkig niet/nauwelijks afschrijving en auto is verder in zo'n mooie staat dat ie het verdient om hem in topconditie te houden.

Wordt tijd dat ik weer wat kilometers kan rijden in het ding want het begint me wel wat tegen te staan zo. Ik snap wel dat Bofkont zijn Z4 heeft weggedaan en een recente A-Klasse heeft aangeschaft.

Daar ga ik ook vanuit hoor. Verkopen gaat me ook wel zeer doen. Geld en moeite wat ik erin heb gestoken haal ik er niet uit en de volgende eigenaar heeft vervolgens een zo goed als perfect exemplaar in handen.
We gaan gelukkig weer het goede seizoen in, hopelijk na het starten van de 6-cilinder alle twijfels weer als sneeuw voor de zon verdwenen.

Precies! Het is "de heb", het (open) rijden en het genot van dat rijden... Dat heet hobby en mag geld kosten. Ik kan van alle auto's genieten, vanuit het juiste perspectief. Een stinkende, rammelende Landrover SIII 109, een heerlijke Chrysler JR Cabrio 2.7, en nu de Tesla die zoevend in 4.6 seconden op 100 zit, maar ook wel wat saai is (zowel qua interieur, maar ook qua kosten). Als het een hobby is kan je je tijd er in kwijt. Die 6 cilinder houden! Zo'n Z4 is uniek! (Ik zou alleen 5w30 olie erin gieten als je niet extreme temparaturen van de olie hebt door je rijstijl)

Ik denk dat je gelijk hebt hoor! En ik kan ook zeker van alle drie auto's genieten. Misschien moet ik dan toch ook maar de 320e voor een MY inruilen voor het ultieme contrast tussen de drie auto's. Een emotionele BMW, een sympathieke Citigo en een super efficiënte, snelle, ruime, onderhoudsarme maar ook kille gezins-EV. :)

5W-30 kan zeker ook heel goed. Maar met iets dikkere olie net wat minder olieverbruik. Al valt dat bij die van mij ook prima mee.

Lekker zitten! Een soort jas die je aantrekt, of je oudste spijkerbroek.... Belangrijker dan het aantal pk's of de zachtheid van je dashboard...

Misschien moet ik dan toch ook maar de 320e voor een MY inruilen voor het ultieme contrast tussen de drie auto's
Ik vind het zelf wel een prettige combi moet ik zeggen. Even los van het merk maar een EV met relatief lage running cost en een leuke auto voor erbij. Al is dat dan wel mijn eigen hoofd auto maar je snapt m’n punt.

Je weet me te vinden als je meer details wilt weten qua Model Y :)

13 cilinders (6, 4 en 3) over drie auto’s is dan heel keurig. Heb (Trabant) al eens een 2-cilinder gehad, dus eigenlijk nog een keer een lekkere 5-cilinder. Een 8 cilinder spreekt mij qua geluid wat minder aan, tenzij het een W204 C63 AMG is, die klinkt fantastisch. V10 of V12 zie ik niet meer gebeuren.

Gisteren nog wel een V8 aangeschaft. In 1:64, dat is detail.

MINI GT brengt regelmatig leuke BMW modelletjes uit. Mooi formaatje, prima gedetailleerd en lekker betaalbaar. Als ik even weer in centrum van Zwolle loop altijd even kijken of er nog weer wat nieuws ligt. Zo ging het als kind ook met Matchbox/Majorette auto's :)

75902_rd.jpg&lm=1771492836

Gisteren nog wel een V8 aangeschaft. In 1:64, dat is detail.

MINI GT brengt regelmatig leuke BMW modelletjes uit. Mooi formaatje, prima gedetailleerd en lekker betaalbaar. Als ik even weer in centrum van Zwolle loop altijd even kijken of er nog weer wat nieuws ligt. Zo ging het als kind ook met Matchbox/Majorette auto's :)

75902_rd.jpg&lm=1771492836
Bij Speeleiland Zwolle zeker? Daar hebben ze tegenwoordig best een aardige afdeling met model auto's en treinen. :) Al zal het nooit zo groot worden als vroeger bij De Wit speelgoedwinkel. Daar kon ik uren rondkijken als kind.

Klopt! Leuke winkel. De Wit (bovenverdieping) was voor mij ook echt een snoepwinkel. Eigenaren hebben later nog een kleinere winkel gehad iets verderop maar daarna was het klaar.
Onlangs in ‘t Harde nog wel een leuke winkel ontdekt in miniaturen.

Even advies nodig: van de zomerset van de 320e een voorband met een ei. Andere band heeft nog ruim 4 mm. profiel.
Gelijk twee banden vervangen of is eentje voldoende? Ik lees verschillende verhalen.

Heb nu rondom Pirelli PZero runflat met stercodering. Breedset dus achter andere bandenmaat dan voor.
Ik kan ook overstap maken (alleen vooras) naar ander merk bijv. Conti of GoodYear en dan non-runflat.
Heb geen X-drive dus stercodering is niet echt nodig en runflat maakt de auto minder comfortabel.

Makkelijkste is gewoon weer twee dezelfde (of 1) nieuwe Pirelli’s op de vooras. Runflat heeft nu wellicht wel een klapband voorkomen.

Wat nog mee kan spelen is overweging om de 320e dit voorjaar eruit te doen. Kan hem op de huidige 18 inch set met all seasons laten staan dus maar de 19 inch zomerset maakt de auto echt veel mooier/aantrekkelijker.
Zomerset er gewoon op doen en met ei op de band gaan rijden is vanzelfsprekend een no-go.

Ik heb bewust gekozen om achter op non-runflats te zetten, daardoor ook meer bandenkeuze te hebben en tikkeltje meer comfort terug te krijgen. Maar dat komt ook omdat ik niet heel erg te spreken ben over het sportonderstel van BMW, wat van mij ook niet had gehoeven. Dit jaar zijn mijn voorbanden aan de beurt en dan gaan ook die van de runflats af. geen stercodering ook, gewoon fatsoenlijke merkbanden, dat wel.

zou eerst kijken wat je wil doen, verkopen? dan lekker op de all seasons laten staan. die zomerset kun je er dan altijd nog bij doen in de verkoop.

had je het laatste filmpje van carrec nog gezien? stond een (ik meen) 330E, kwam een ander accu pakket in. Mag hopen dat dit een incident is, heb het nog niet eerder gehoord bij een 320E of 330E. Zou wel het nodige gekost hebben.

Ja heb het gezien. Wel al dik 140dkm gelopen dus wordt niet meteen bang. En gebruikt accupakket hoeft natuurlijk niet de hoofdprijs te kosten, maar reparatie van 5k zit je zo aan.

Misschien toch maar overstap naar EV, caravan eruit en evt. rest ook in de verkoop.
Maar goed, zover ben ik nog niet.

Paar nieuwe Hankook's op de vooras? Meen dat De Dude die naar volle tevredenheid op zijn 5 heeft zitten.
Wou net wat gaan typen tot ik dit zag. Klopt ben tevreden (Evo3) maar de Michelin’s (pilot sport 4) waren toch gevoelsmatig ietsje stiller terwijl de test juist aangaf dat de Hankooks hierin beter waren. Was wel qua prijs van €600 rondom naar bijna €1000 rondom als ik voor Michelin’s was gegaan.

Ik zit wel nu ‘al’ op 4mm profiel terwijl ik ze net een jaar heb. Moet even aankijken maar het lijkt erop dat de Michelin’s minder hard gingen, daar deed ik ruim 60,000 km mee volgens mij.

@Kristian2 Ik zou voor de beperkte meerprijs echt alles doen volgens het BMW boekje. Sinds ik runflat en stercodering heb, heb ik geen enkele trilling meer. Ik vind de moderne runflat ook echt goed rijden en niet dat stugge wat ik mij herinner van mijn vorige BMW avontuur. Mijn auto vind ik nog steeds erg comfortabel, maar heb natuurlijk wel vijf serie en adaptief onderstel dus lastig te vergelijken..

Heb ze besteld online bij 1 van de bekende online boeren - bevalt prima en recente DOT.

Ik heb altijd beide kanten van de as tegelijk gewisseld ivm xdrive. Weet niet hoe gevoelig dit is met non xdrive bij een BMW onderstel

Laatst bewerkt:
Paar nieuwe Hankook's op de vooras? Meen dat De Dude die naar volle tevredenheid op zijn 5 heeft zitten.

ik heb de Hankook EVO (non run flat en geen stercodering) op mijn achteras zitten. ben er tot op heden heel tevreden over.

Op 1 as zou ik altijd exact de zelfde banden willen hebben, ook qua profieldiepte. En met X-drive zou ik ook wel die stercodering willen hebben, maar dat heeft kristian niet volgens mij.

Vorige auto ben ik van Pirelli runflat naar Michelin non runflat gegaan. Verschil in comfort vind ik verwaarloosbaar.

Huidige auto van Pirelli runflat naar Michelin runflat. Laatste keer was het prijsverschil tussen wel/geen runflat bij Michelin erg beperkt. Plus dat ik toch al 2x de runflat eigenschappen uit heb mogen proberen….

Is BMW niet vooral kritisch als het om X drive modellen gaat?
Klopt. Hoewel mijn vaste bandenboer al eerder xdrive breedset zonder codering gedaan heeft wat geen problemen gaf. Goede kwaliteit maakt eigenlijk niet uit, alleen bmw heeft iets om naar te wijzen als je met xdrive problemen komt zonder de approved banden

Terug
Bovenaan