Kristian: 2003 Z4 3.0i | 2017 Citigo | 2021 320e Touring

Heb geen X-Drive, wel het adaptieve onderstel dus comfort is ook geen issue. Non-runflat is iets voordeliger maar scheelt ook niet heel veel. Misschien toch maar weer gewoon twee nieuwe Pirelli’s doen. 185 euro per stuk excl. montage zag ik. Kan ook wel gebruikte exemplaren opscharrelen maar dat is verkeerde bezuiniging.

Woensdag de Z4 aangemeld en opgehaald, vanmiddag even een rondje gereden door het mooie Vechtdal/Salland.
Wel weer lekker hoor, totaal andere beleving dan met een gewone auto. Zelfs een redelijk dynamische 3-serie voelt dan al snel als saai.
En viel me ook ech op hoe fantastisch en trillingvrij zo’n atmosferische 6-cilinder loopt.
Morgen even de jaarlijkse oliewissel doen.

Heb je ze nabewerkt? Bij de tweede heb je flink tegenlicht, toch komt de auto er mooi uit. Je ziet mooi het effect van zand in de lucht. Laatste vanaf een bruggetje, zoiets?

Als ik mijn hart volg wel hoor, maar drie auto's bij de deur terwijl we komend seizoen meestal op de fiets naar het werk gaan staat me wat tegen. Neemt een hoop ruimte in (twee op de oprit, eentje op de straat) en de ruim 200 euro aan MRB per maand is ook redelijk fors. Kan het prima betalen en als ik het vergelijk met kennissen met een dikke diesel dan betalen zij dat voor een auto al.

Dus puzzel is dus nog zeker niet gelegd. Z4 wegdoen krijg ik zeker weten spijt van. Meest logische is om gewoon de Citigo een half jaar op te ruimen. Of nu wegdoen en in najaar weer een andere halen. Ook weer gedoe.

320e een accutest doen binnenkort en beslissen of we hem lekker houden of toch de overstap maken naar wat anders. Simpel benzine (CX-5) of EV (MY standard). Omdat die laatste twee keuzes zo extreem van elkaar verschillen nog niet over uit wat wijsheid is. Misschien gewoon wel doorrijden met de PHEV.

• Leuk
Waarderingen: VKG4
200 per maand voor alledrie totaal? Dat voelt als weinig terwijl ik voor 2 auto’s al op 250+ zit? Die 320e is toch best zwaar.. ?

Voor dat geld zou ik ze gewoon lekker alledrie houden :)

200 per maand voor alledrie totaal? Dat voelt als weinig terwijl ik voor 2 auto’s al op 250+ zit? Die 320e is toch best zwaar.. ?

Voor dat geld zou ik ze gewoon lekker alledrie houden :)

De 320e zit in de gewichtsklasse van 1751 tot 1850 kilo. Zwaar, maar een M340i is net zo zwaar en een X3 20i is slechts een klasse lichter.

111 euro voor de 320e, 23 voor de Citigo en 66 voor de Z4 maakt 190 euro per maand aan MRB. Z4 geschorst van november tot maart
Verzekering voor alle 3 ook een 90 euro.

Hoef er ook geen boterham minder door te eten maar blijft geld natuurlijk :)

Je Z4 houd zijn waarde wel, schrijf je niets meer op af, is goed en heeft alleen, als je wil, preventief onderhoud nodig. Citygo mooi houden en lekker voor weinig rondrijden en voor de vakanties een leuke auto met trekhaak huren.

Die 320e klinkt inderdaad overbodig. Goedkoper om een nieuwe 5 te huren voor de vakantie?

Verbaas me hoe weinig die z4 weegt! Mocht je hem weg willen doen..

320e is natuurlijk niet overbodig, dat is onze gezinsauto. De Citigo gaan we echtniet met zijn allen in weg. Die auto is feitelijk wel overbodig nu.

En het lijkt alsof die 320e als een beroerde auto wordt afgeschilderd door mij, maar dat is echt onterecht.
Vandaag moesten we naar het verre Fryslan en dan is het een heerlijke zuinige reisauto. Het verbruik over de de gehele rit viel me erg mee ook. En bij thuiskomst nog 38% acculading over. Wordt weleens gezegd dat een PHEV het slechtste van twee werelden is en dat je er op lange afstanden niks aan hebt. maar dat is echt niet zo.

Z4 weegt inderdaad niet veel en rijdt daardoor ook fantastisch. De mijne is echt in topstaat en een 3.0 met handbak, de versie die je wilt, dus goedkoop is ie niet. PM kan altijd. Haal ik dan wel die Phytonicblauwe X3 M40I bij van Eerde. :)

Wie neu!

Wordt weleens gezegd dat een PHEV het slechtste van twee werelden is en dat je er op lange afstanden niks aan hebt. maar dat is echt niet zo.
Persoonlijk vind ik dat ook niet. Een PHEV heeft echt een aantal heel fijne eigenschappen. Op lange afstanden kan de accuook worden bijgeladen op momenten dat de motor anders inefficiënt draait.

ik weet niet hoe de stalling is geregeld en of het investeren in een garagebox een mogelijkheid is, maar wat om de Citigo als winterauto te gebruiken en de Z4 voor de zomermaanden - ergo afwisselde stallen en schorsen?

2024 was voor roadster rijders een absoluut rotjaar, ik heb maar een paar 100 km gereden. Regen, regen, regen en nog eens regen. 2025 was top in de lente en zomer en ook dit jaar al een paar keer “dakloos” op stap terwijl de winterstop hier normaal pas eindigt in april.

Systeem van tijdelijk schorsen kennen we hier niet, dus blijven betalen, maar de ongelofelijke luxe van zo een ding te hebben en met dank aan de druppellader altijd te kunnen rijden als ik het in mijn hoofd haal, dat is luxe, dat is o.m. waarvoor ik werk.

Ik begrijp je twijfel! Toen wij de SLK als derde auto hadden, werd de investering (roestherstel) mij gewoon te hoog en heb ik 'm vooral om die reden weg gedaan.

Natuurlijk was ie ook onpraktisch, nam ie veel ruimte in en was het een extra kostenpost maar met het weer zoals afgelopen week was het volop genieten geweest... en dat was ook heel wat waard.

Dus als ie niet in de weg staat en je kunt het financieel lijden, dan zou ik dit seizoen nog even ervaren hoeveel plezier ie je geeft. Mocht dat te weinig zijn, kun je altijd nog afscheid nemen ;)

In dit topic nog niet nee. Wel een logische keuze. Ziet er heel goed uit, een BMW, EV, 1600 kg trekgewicht.
Schijnt dat de i4 een iets andere zitpositie heeft, dat moet ik wel goed checken aangezien zitten in de 3-serie me niet zo goed bevalt. Wellicht dat een lendesteun die ik nu mis al scheelt.

Wel een logische keuze. Ziet er heel goed uit, een BMW, EV, 1600 kg trekgewicht.
Bezint eer ge begint. Uit een ander topic:

Na 10 jaar elektrisch; Model S, Model 3, BMW I5, BMW IX3 en recent nog 3 weken een Audi Q4 ben ik helemaal genezen van electrische auto’s. Begin was best leuk, beetje bijpraten bij een supercharger, relaxed rijden, autopilot etc. Als je alleen in NL rijdt is het ook nog wel te doen. Maar na vele trips naar Italië, Z-Spanje, Portugal etc ben ik toch echt klaar met het laden op lange afstanden, de armoe dat je airco uit moet zetten als je ergens in het zuiden in een file staat omdat je de (enige) snellader anders dreigt te missen, het zoeken naar laders die er niet zijn, vooral de database van BMW is lokaal bizar slecht etc. BMW is qua interieur en exterieur beter/mooier dan Tesla maar daarna houdt het wel op, qua software etc liggen ze nog jaren achter. Die Audi was zo bizar slecht daar stap ik nooit meer in. Merkte ook dat ik steeds vaker het vliegtuig nam en lokaal een autootje huurde. Afgelopen week even heen en weer naar Oostenrijk met ‘gewone’ 5-serie, wat een verademing in 8 uurtjes. Alleen jammer van de Duitse grenscontroles maar dat is vrij snel goed gemaakt
:)
Ik ben er wel klaar mee, als de ssd accu’s er komen en je net zo hard en lang als met een ice kan rijden dan ga ik het nog eens proberen.

Tsja zo heb ik EV rijden nooit ervaren.. ook niet na 1,600 km enkele reis in hartje Italië. Ook niet meer dan 500 km ín Italië zelf op en rondom bestemming.

Dat even heen en weer voor ski vakantie kan je idd wel uit je hoofd zetten met een EV, maar een lange zomervakantie rit hebben wij nooit als belemmerend ervaren.

Een EV zouvoor ons wel betekenen dat de caravan of eruit gaat of dat we ‘s zomers wat minder ver gaan. Daarvoor zijn ze nog niet echt geschikt.

Vanmiddag even bij Dusseldorp wezen kijken. Was druk in de showroom, veel proefritten met de IX3. Gave auto is dat zeg. Alle modellen stonden er dus mooi even wat kunnen passen. Groene i4 was net verkocht. Wel even een andere i4 kunnen proberen. Met panodak heb ik te weinig hoofdruimte en achterin is ie voor twee opgroeiende kinderen echt niet fijn. Weinig ruimte voor je benen, voeten kon ik niet onder de stoel kwijt en je zit tegen een balk in het plafond aan te kijken. Mijn dochter is al mooi lang, die zit daar echt niet lekker. i4 kan dus meteen van mijn lijstje af.
X1 vond ik wel een fijne auto die achterin ook verrassend ruim is. Als M-Sport in Portimao blauw best een nette auto.

Dame die me rondleidde vertelde dat er ook een mooie Alpina B3 GT boven stond. Ik dacht heel even dat het een duur middagje kon worden maar dat viel mee. Dravitgrau met zwarte wielen en een zwart interieur. Zonde van die kleurstelling.

Tegenover de BMW zit de Mazda dealer. Even de nieuwe CX-5 bekeken. Voorin zit ik best oké, achterin echt enorm veel ruimte. Interieur vind ik geen verbetering en als ik de testen mag geloven is ie gewoon niet krachtig/vlot genoeg. Zal schrikken zijn als je een moderne turbomotor met elektro-ondersteuning gewend bent.

Met de 19 inch zomerset die ik vanmiddag ook nog op de 320e heb gemonteerd, met twee verse PZero’s op de vooras ook wel weer blij met hoe ie er bij staat. Rijdt ook weer lekker strak.

Is voor de vakantie een busje (dubbel cabine) met trekhaak huren geen optie? Kan alles gelijk mee, tot de fietsen en de mud aardappelen aan toe.

Met een beetje geluk rij ik vrijdag een rondje in de CX-5, de nieuwe dan. En ja, als ik vanuit de CX-5 in de model 3 stap is er een zeer groot verschil, maar niet iets waar ik mij aan stoor.

Is voor de vakantie een busje (dubbel cabine) met trekhaak huren geen optie? Kan alles gelijk mee, tot de fietsen en de mud aardappelen aan toe.
Huren voor de vakantie is niet zo'n goed idee. Dan blijf je aan het huren als je meer dan één keer met de caravan eropuit trekt. De caravan moet ook naar en van de stalling gebracht worden, naar en van de dealer voor onderhoud. Bij een caravan hoort een geschikte trekauto.

Met een beetje geluk rij ik vrijdag een rondje in de CX-5, de nieuwe dan. En ja, als ik vanuit de CX-5 in de model 3 stap is er een zeer groot verschil, maar niet iets waar ik mij aan stoor.
Ben benieuwd. De nieuwe schijnt vooral een stuk stiller te zijn. Verder vraag ik me af of de nieuwe echt veel fijner is. De oude CX-5 is ook gewoon een fijne auto.
En wat jij ook zegt, elke relatief moderne auto rijdt gewoon prima. De Citigo rij ik bijvoorbeeld ook echt graag in.

Heb nu een prima caravantrekker, gedoe met busjes huren zie ik niet als vooruitgang, ook al scheelt het wellicht een auto. En een nieuwe CX-5 of CR-V van ruim 50k gaat ook niet gebeuren.

Huren voor de vakantie is niet zo'n goed idee. Dan blijf je aan het huren als je meer dan één keer met de caravan eropuit trekt. De caravan moet ook naar en van de stalling gebracht worden, naar en van de dealer voor onderhoud. Bij een caravan hoort een geschikte trekauto.
Ben het met je eens, maar dan zal er een keuze gemaakt moeten worden. Nu stuitert Kristian2 al alle kanten op tussen het wensenpakket; opgroeiende kinderen, ruimte, trekauto, range, sportief/6cilinder/cabrio, goede stoelen, geen 3 auto's etc etc. Dan is voor 2x 3 weken met de caravan op stap iets inhuren geen verkeerde optie. (De andere keren verwacht ik dichter bij huis en kan zijn vrouw met de cabrio erachter aan tuffen)

Klopt hoor. Ik weet het gewoon echt nog niet. Een luxeprobleem besef ik me ook. Haast heeft het ook niet. Kan ‘s ochtends gewoon uit drie auto kiezen en dan vervolgens gewoon de fiets pakken naar het werk :)

Volgende week wel weer wat rondjes met de Z4 in het verschiet als ik de weersvoorspellingen bekijk.

Gisteren even mijn BMW-dealer gesponsord met bestellen van een verse lading onderdelen. De carterventilatie ga ik binnenkort vervangen. Gaat me vast wel lukken na alle andere reparaties die ik heb uitgevoerd. Wel weer leuk om te doen. Hobby is toch naast het rijden ook zeker het sleutelen en detailen.

Verder weinig nieuws. Binnenkort maar eens proefrijden in een X1 25e of 30e om te kijken of dat een alternatief kan zijn voor de 320e. PHEV is zo gek nog niet en ik zit daar wel lekker in. Natuurlijk geen echte BMW (FWD en 3-cilinder) maar daarvoor heb ik de Z4 wel. Wel nog net wat meer actieradius elektrisch en i.c.m. een lekker (blauw) kleurtje best prima. Ook mooi ruim. En dan over 3 jaar maar over naar een jong gebruikte IX3 Neue Klasse.

En wellicht een andere gedachte. Door blijven rijden. Iets sneller kunnen sparen en dan misschien over 2 jaar ipv 3 jaar die IX3?

Weet niet hoeveel je straks moet bijleggen totaal bij de aankopen.

Hier in het dorp heeft iemand ook een X1 na eerder een 5-serie, 5-serie GT en een getunede X5. Dus blijkbaar geeft die wel iets van de BMW beleving.

Hier in het dorp heeft iemand ook een X1 na eerder een 5-serie, 5-serie GT en een getunede X5. Dus blijkbaar geeft die wel iets van de BMW beleving.
Dat lijkt mij nogal subjectief. Na de genoemde eerdere BMW's zou ik er niet aan moeten denken om in een X1 te belanden, wat mij betreft ontbreekt het die auto aan alles waar BMW ooit voor stond. Het zou echter financiële redenen kunnen hebben, of de persoon in kwestie wil om bepaalde redenen kleiner gaan rijden (leeftijd?), of hij/zij is minder veeleisend t.a.v. zijn auto.

Het hoeft zeker niet voor iedereen te gelden, maar bij die persoon heb ik toch wel een aardig beeld om te weten dat er weinig andere dringende redenen om de hoek kwamen kijken. Ik bedoel ook niet te zeggen dat teruggaan naar een X1, die overigens al net zo groot is als de eerste X3, voor iedereen hetzelfde moet bevallen.

Wat is dan nog die authentieke BMW-beleving?
Niet de aandrijflijn van een moderne BMW met een drie- of viercilinder al dan niet gekoppeld met elektro-ondersteuning. Ook niet een volledig elektrische aandrijflijn. Een SUV in principe ook niet wat mij betreft.
Een huidige 3-serie ook alleen (als pre-LCI) met een 6-in lijn in het vooronder.

Als functionele gezinsauto waar je relatief rustig mee rijdt in het drukke dagelijkse verkeer hecht ik daar ook niet zoveel waarde aan. De 320e voldoet dan prima en dat zal een X1 ook wel doen.
Had ik geen Z4 erbij voor mijn portie ouderwets BMW-rijplezier dan was het anders geweest en had ik denk ik al wel een M340i gereden.

De nieuwe IX3 is ook gewoon een steriele elektrische SUV van 2.300 kilo. Ook niet de auto waar BMW ooit voor stond als je het mij vraagt. Geen ontkomen meer aan of je moet inderdaad een leuke youngtimer 5-serie E61 met 6-in lijn gaan rijden als daily.

Best een fijne auto maar het trekgewicht van 750kg is een aanfluiting en totaal niet passend bij zo’n grote zware SUV.
Daar kan ik dus helemaal niets mee. Actieradius is ook wel aan de lage kant wat mij betreft. Je merkt dat de techniek in vergelijking met de Neue Klasse echt gedateerd is. Jammer want interieur en exterieur spreekt me veel meer aan dan de nieuwe BMW’s.

Zit ook wel te kijken naar een Cupra Terramar maar ik hoor weinig goeds over met name de electronica van huidige VAG-producten. Collega met recente Leon, iemand met nieuwe A5, Formentor van de buurman. Veel storingen en lang niet zo verfijnd als een BMW. Ik denk dat ik daar pas echt spijt van ga krijgen. Wel een leuke auto om te zien (niet zo tijdloos qua design alleen), op details echt goedkoop afgewerkt, lekkere elektrische range van rond de 100 km.

Dat is zo waardeloos bij EV’s, wat nu nieuw is is over 2 jaar achterhaald en geen drol meer waard.

Ah ja jij had trekgewicht nodig. Vind de 350km range voor ons gebruik ruim voldoende, 1-2x per week opladen. Voor <35k niet gek duur meer. Interieur vind ik heel mooi, fijne plek om te zijn - goede infotainment.

Audi hoor ik ook veel slechte zaken over in de omgeving (2024+)

Terug
Bovenaan