Kristian: Z4 | 320e | Citigo

Zie net een nieuwe video van Autoblog waarin Wouter de vernieuwde B58 in de M440i test. Wat een heerlijk apparaat, kan geen EV tegenop. Helaas ook onbetaalbaar. Verbruik is niet/nauwelijks minder dan van mijn PHEV.
X3 M40i met een nieuwe Twingo ernaast lijkt me ook een heerlijke combi. Oké, dan moet de Z4 wel het veld ruimen maar die B58 maakt veel goed en scheelt me wat grijze haren.

De X3 en die Twingo gaan wennen, het blijven ‘’normale’’ auto’s. De Z4 ga je vermoedelijk missen….en krijg je nu echt grijze haren van een handgeschakelde 3 liter? :)

Laatst bewerkt:
Ach, een Z4 is ook maar een auto natuurlijk. Het is niet alsof er geen alternatieven zijn. Plus als je dit topic zo leest is de Z4 niet de meest betrouwbare metgezel en dat doet op termijn wel wat afbreuk aan het genot dat je ervan hebt.

De X3 en die Twingo gaan wennen, het blijven ‘’normale’’ auto’s. De Z4 ga je vermoedelijk missen….en krijg je nu echt grijze haren van een handgeschakelde 3 liter? :)
Het is en blijft natuurlijk wel een 23 jaar oude auto met zo zijn problemen .

Het rijden met de Z4 blijft geweldig en zorgt ervoor dat de ritjes in de 3-serie maar saai zijn. Maar het valt niet mee om hem in topconditie te brengen en houden. Altijd wel weer iets wat aandacht vraagt. Daar ben ik wel een keer klaar mee. Had ik een mooie loods of garage gehad waar ie mooi binnen kon staan en waar ik ook lekker kon sleutelen dan was het een iets ander verhaal geweest.

In ieder geval bij thuiskomst de 3-serie even op MP gooien. Kijken of daar animo voor is. Ding is gewoon in nieuwstaat en heeft de juiste opties.
Z4 wil ik in augustus/september nog een paar leuke tripjes mee doen. Moet ook nog de hydraulische cilinders vervangen, klusjes waar ik helemaal geen zin in heb. En dan maar eens kijken of ik hem hou of dat ik er een nieuwe liefhebber voor zoek.

Jammer als de Z4 weg gaat! Kun je er niet ontspannender in staan en dat de klusjes onderdeel zijn van de hobby? Ook weer leerzaam als auto liefhebber, zo kijk ik er inmiddels in ieder geval naar. Ondanks dat ik ook een neuroot kan zijn en het me (heel) erg bezig kan houden als hooggevoelig/autistisch persoon. Aanpakken, ervan leren en naast me neer leggen kan ik inmiddels. Maar wij gebruiken de Megane 1 cabrio als 2e auto (naast de Laguna lll GT) als het regent als we beide naar werk moeten, naast hobby voor mij als Renault liefhebber en toer auto voor ons 2en. We hebben hem dus wel redelijk nodig. Bij jou kan dat anders aanvoelen, omdat je de Z4 als 3e auto gebruikt toch? Succes met de overweging…

Lars, Twello

Jammer als de Z4 weg gaat! Kun je er niet ontspannender in staan en dat de klusjes onderdeel zijn van de hobby? Ook weer leerzaam als auto liefhebber, zo kijk ik er inmiddels in ieder geval naar. Ondanks dat ik ook een neuroot kan zijn en het me (heel) erg bezig kan houden als hooggevoelig/autistisch persoon. Aanpakken, ervan leren en naast me neer leggen kan ik inmiddels. Maar wij gebruiken de Megane 1 cabrio als 2e auto (naast de Laguna lll GT) als het regent als we beide naar werk moeten, naast hobby voor mij als Renault liefhebber en toer auto voor ons 2en. We hebben hem dus wel redelijk nodig. Bij jou kan dat anders aanvoelen, omdat je de Z4 als 3e auto gebruikt toch? Succes met de overweging…

Lars, Twello
Dat lukt ook wel hoor, maar met een druk gezinsleven, werk, ZZP-opdrachten en ook andere hobbies ernaast is de tijd zo beperkt. Weinig tijd om leuke ritjes te doen en als er dan ook iedere keer nieuwe sleutel-uitdagingen bij komen dan gaat de lol er weleens wat af.

En drie auto’s bij de deur is gewoon wat minder handig. Je zou denken, schop die Citigo er snel weer uit, maar die heeft zich afgelopen jaar wel bewezen. Als gezinsauto natuurlijk niet geschikt, maar voor alle andere ritjes pakken we hem graag. Zou je niet denken als er ook nog twee BMW’s staan…

Eerst de 320e eruit. Met de overige twee kunnen we ons dan prima redden totdat we de juiste opvolger hebben gevonden. En dan maar eens kijken of een grote gezins-EV met Z4 de juiste combi is of juist een gezinsauto op benzine met een kleine EV er naast. Maak me nog wel wat zorgen of een EV als caravantrekker wel gaat bevallen. Moet nu al elke 250km tanken met de kleine 40 liter tank van de 320e wat niet heel handig is.
Elke 200 km laden en dan de caravan ook nog moeten ontkoppelen lijkt me wel wat vervelend.

Ja viel me met proefrit ook op. Dan merk je ook dat mijn 320e door de elektro-ondersteuning veel soepeler is. Een X3 30e komt er alleen echt niet in. Te zwaar en te complex. M40I is natuurlijk fantastisch maar altijd Super98 benzine moeten tanken is ook niet grappig. Of nog een ouderwetse lekkere benzineauto of dan maar elektrisch. Moet wel zeggen dat elektrisch rijden fijn is maar mijn hart gaat er niet sneller van kloppen.

Vandaag het Skoda museum Denmark bezocht. Op 15 minuten van waar we zitten, de prachtige binnendoor-route er naartoe was al genieten. Museum op een schitterende locatie en binnen een oudere man die me vanalles heeft verteld over de auto’s die er stonden. Echt een aanrader.

Wat een gaaf museum! Wij vertrekken donderdag met een camper naar Denemarken, eens kijken of we ergens onderweg naar een museum kunnen.

Ik snap je, een 3e auto schiet er bij in als er veel andere bezigheden zijn. Persoonlijk zou ik een goede ruime 1e auto kiezen waar je alles mee kan doen, en de Z4 als fun/hobby auto erbij houden. Mooi contrast met de hoofdauto

Lars

Het rijden met de Z4 blijft geweldig en zorgt ervoor dat de ritjes in de 3-serie maar saai zijn. Maar het valt niet mee om hem in topconditie te brengen en houden. Altijd wel weer iets wat aandacht vraagt. Daar ben ik wel een keer klaar mee. Had ik een mooie loods of garage gehad waar ie mooi binnen kon staan en waar ik ook lekker kon sleutelen dan was het een iets ander verhaal geweest.
Kan het wel begrijpen. Kocht in 2017 bij de hofleverancier een R129. Wel enigszins aan de onderkant van de markt. Er was altijd wat mee en het was altijd duur. Kabelboom, airco, schokdempers, dynamo, dakmodule, versnellingsbakrevisie, koplampverstelling (ja teringduur om te fixen), koppakking etc. Hoe leuk het rijden ook was (2k per jaar), ik was er helemaal klaar mee. Elke keer de vrees wat het volgende was wat eraan zou gaan.

Moet wel zeggen dat elektrisch rijden fijn is maar mijn hart gaat er niet sneller van kloppen.

Na de Infiniti (met 10k+ OH kosten in 3 jaar en nog meer brandstofkosten) zat ik na het eerste jaar eigenaarschap nog te denken aan een X3 m40, glc43, etc. Maar wat je betaalt voor die auto’s terwijl ze al richting de 10 jaar gaan is belachelijk. En na de aanschaf begint het pas. De ix3 rijdt minstens net zo fijn als een x3, nog een stuk comfortabeler zelfs. Full spec, stuk jonger en goedkoper qua capex en opex..

Zou dat icm een jongere z4 niet iets zijn? Beide met BMW PS garantie, komende jaren geen hoofdpijn meer..

(Bedenk me nu dat je de trekhaak nodig hebt)

hoe jonger de BMW, hoe complexer en duurder het wordt. In dat opzicht is de E85 Z4 wel top want nog relatief simpel. Een E89 wordt ook oud en is al redelijk complex. De G29 is nog erg prijzig en ook weer een stuk zwaarder. Als leuk speeltje kan ik dat niet verantwoorden.

IX3 was zeker interessant geweest als we geen caravan hadden gehad. Echt stom dat zo’n auto nauwelijks wat mag trekken.

Laatst bewerkt:
Ik herken de ervaring G21 PHEV met caravan wel. Je tankt je een ongeluk. Maar met een elektrische moet je minimaal zo vaak stoppen en voordat je die aan de stekker hebt en het apparaat je druppel of pasje herkent, rijd je met die G21 alweer. Dit jaar had ik de caravan achter de S212 geknoopt. Hele rare gewaarwording dat je pauze gaat houden zonder dat je hoeft te tanken. :D

Ik zou een mooie 330i opzoeken. Geeft je ook heel veel plezier denk ik, rijdt ook beter dan de PHEV G21, veel lichtvoetiger. En dan een EV ernaast voor alles in de buurt. Dan heb je in ieder geval ook plezier op alle tripjes met of zonder caravan en hoef je niet van te voren alles uit te dokteren waar je moet laden.

Ik kwam dit jaar onderweg een aantal mensen tegen met de combi caravan en EV. Dat loskoppelen lijkt mij niet prettig, de pauzes kan je prima plannen is mijn ervaring. Elke 2-3u stoppen voor koffie, lunch et cetera is niet gek toch?

ben benieuwd wat het gaat worden! wel leuk een nieuwe zoektocht, al zal de Z4 wegdoen echt heel jammer zijn.
ik pak regelmatig de Megane cabrio, om even met dak open langs de IJssel te toeren naar Terwolde of richting Voorst/Zutphen

Lars

Dan heb je in ieder geval ook plezier op alle tripjes met of zonder caravan en hoef je niet van te voren alles uit te dokteren waar je moet laden.
Een fatsoenlijke EV plant die laadstops voor je in, afhankelijk van belading, weer, geografie, wel/geen aanhanger/caravan erachter. Ik zou me er niet druk om maken en als je het een keer wilt proberen voordat je je vastlegt kun je natuurlijk altijd een keer een week of weekend een EV huren en daar je caravan achter knopen.

Ik kreeg de indruk dat je de Z4 nu wel bijna op orde had. Maar als zo'n auto op een gegeven moment voor onrust gaat zorgen, kan je beter afscheid nemen. Een wagenpark met 3 auto's is ook wel een uitdaging lijkt me.

Maar als de Z4 en de 3-serie weggaan, zou je dan niet bang zijn dat je teveel op rijbeleving inlevert?

In ieder geval bij thuiskomst de 3-serie even op MP gooien. Kijken of daar animo voor is. Ding is gewoon in nieuwstaat en heeft de juiste opties.
Z4 wil ik in augustus/september nog een paar leuke tripjes mee doen. Moet ook nog de hydraulische cilinders vervangen, klusjes waar ik helemaal geen zin in heb. En dan maar eens kijken of ik hem hou of dat ik er een nieuwe liefhebber voor zoek.
Zoals zo vaak ook samen persoonlijk besproken, het blijft uiteindelijk ouwe meuk.
Wel heel erg leuke ouwe meuk, mis mijne nog erg vaak, maar de de dik 10 jaar E85 Z4 heeft me ook veel frustratie bezorgd. Bmw komt met een elektrische I4 cabrio binnenkort, nieuw nog natuurlijk te duur.
Maar als die 2/3 jaar oud is gaat dat een serieuze kanshebber voor mij worden! zie er nu al naar uit.
Benieuwd welke keuzes je uiteindelijk gaat maken.
Zelfs de G29 heeft al stuurhuis problemen, bizar dat ze dat nog steeds niet onder controle hebben.

Leuke trip man! gaaf museum prachtige foto's!

hoe jonger de BMW, hoe complexer en duurder het wordt. In dat opzicht is de E85 Z4 wel top want nog relatief simpel. Een E89 wordt ook oud en is al redelijk complex. De G29 is nog erg prijzig en ook weer een stuk zwaarder. Als leuk speeltje kan ik dat niet verantwoorden.

IX3 was zeker interessant geweest als we geen caravan hadden gehad. Echt stom dat zo’n auto nauwelijks wat mag trekken.

Of gewoon eens een oudere Z3 proberen? Mits het je aanspreekt natuurlijk. Is wel heel anders sturen dan de veel sportievere Z4 maar ook in een Z3 is de M54 een genot. Ik heb met die van mij afgezien van een enkele vanosleiding erg weinig gedoe. Ook makkelijk sleutelen.

Z3 pas ik niet lekker in. Dak even maken, dan heb ik nog een klein hikje bij optrekken tussen 2.000 en 3.000 tpm, slotje opbergvak middenconsole gangbaar maken en aansturing van luchtstroom naar de voorruit. Dan is ie me naar het zin. Is goed te overzien.

G21 330i is zeker ook een optie. Zal het aanbod eens in de gaten houden. Een 3-serie blijft geweldig, heerlijke auto. En dan i.c.m. een kleine EV t.z.t.

In vakantie altijd de tijd om hier wat over na te denken. Wordt tijd om weer aan het werk te gaan. Eerst nog een paar dagen København voor de boeg

Een oudere auto is een goede oefening voor het omgaan met de aandoening perfectionisme, het is en wordt simpelweg niet meer nieuw. Dat zul je op een bepaald moment moeten accepteren. En je hebt het met de G31 al door, ook nieuwe auto's zijn niet zaligmakend of doen altijd precies wat je wil. Een bescheiden hikje tussen 2.000 en 3.000 tpm? Ik zou het lekker laten.

Een bescheiden hikje tussen 2.000 en 3.000 tpm? Ik zou het lekker laten.
Zou ik ook zo laten. Het kan na verloop van tijd weer verdwijnen ook. In de beginjaren had ik met mijn 318i af en toe een bescheiden hikje tussen 2.000 en 3.000 tpm bij weinig gas. Ik merk het tegenwoordig eigenlijk niet meer en het lijkt verdwenen. Ik denk een gevolg van ieder jaar of elke 15K nieuwe olie, wat hogere toerentallen draaien (2.600 tpm+), goede 98 benzine tanken en af en toe een flesje injectiereiniger, Ik denk dat die combinatie goed is voor hikjes.

Klopt hoor, dat is even omschakelen. Maar je hebt wel gelijk. Is zo’n auto ‘fabrieksnieuw’ dan durf je er vervolgens niet meer mee te rijden. Gewoon lekker gebruiken en netjes houden. Dat lukt me ook wel.

Laten we het erop houden dat de Z4 in ieder geval karakter heeft. Beter dan moderne EV’s met software-gremlins en hele fijne veiligheidssystemen die je constant gek proberen te maken.

Het hikje valt met e5 98 minder op dan met e10 95 die ik eigenlijk nauwelijks tank. Olie gaat er elke 5.000 km nieuw in. Heb het gevoel dat ie met de huidige Liqui Moly nog wat lekkerder loopt. Zal vast tussen de oren zitten.

Weer bijna een week thuis en toch weer heel wat ritjes gedaan met de Z4. Allemaal wel in de buurt, maar als het even kan pak ik hem graag mee. Er gaat niets boven een cabrio/roadster, handbak en een atmosferische 6-in lijn.

Lijkt erop dat het vervangen van de carterventilatie ervoor gezorgd heeft dat olieverbruik flink is afgenomen. Voorheen een litertje op 6.000 km wat heel acceptabel is voor deze motoren. Heb nu een kleine 3.000 km gereden sinds oliewissel (van Addinol naar Liquimoly)en staat nog netjes op max.

Misschien eens kijken of zoiets bij de Mini ook kan, want die zuipt olie.
Ja zou ik zeker proberen. Is bij jouw Mini ook prima toegankelijk dus veel makkelijker dan bij de Z4 waar ie helemaal verstopt zit onder het inlaattraject. Zijn natuurlijk meer oorzaken mogelijk voor olieverbruik, maar die membranen gaan gewoon een keer stuk dus na 20 jaar mag het zeker wel een keer vervangen.

Bij éé'n van mijn Chryslers V6 was zo'n PCV blijkbaar vast gaan zitten. De kosten van zo'n dingetje was de prijs van een goede kop koffie en je schroefde hem er zo tussen. Verbruik daalde van 1:2.000 naar 1:6.000km. Ook bij mijn Nissans en Hyundai's stond in het onderhoudsschema dat die dingen met enige regelmaat vervangen moesten worden, maar zag ze nooit terug op de facturen. Wordt blijkbaar te weinig vervangen. Kijk even wat je voor zo'n Mini nodig hebt, de slangetjes die van de kop naar het luchtfilter/inlaat gaan zijn ook dan wel uitgehard of gescheurd.

Gewoon lekker houden en genieten van dit soort ritten. Doe je wel eens een tourrit? Zit ik wel eens aan te denken met de Megane cabrio

Lars

Nee dat is er nog niet van gekomen, lijkt me ook wel een keer leuk.
Wil deze zomer/herfst nog wel een leuke rit maken in Duitsland. Eiffel of Harz, mooie wegen en veel rustiger als in NL.

Maar even 's ochtends of 's avonds een rondje in de buurt doe ik ook graag. Hoofd leeg maken en genieten. Niet te vergelijken met een normale auto vind ik.

Dat geloof ik graag. Toch maar een keer een Z4 met 6 cilinder gaan rijden. Hier in Twello in een mooie 2,5 gezeten om de zitpositie te testen, kan er echt geweldig in zitten ondanks mn lange benen. Met dak dicht is het helemaal niet zo krap zoals ik her en der las.

Lars

Ja, zeker een aanrader. Mocht je een keer in de buurt zijn dan staat de mijne klaar. Werkt wel besmettelijk, collega van me kwam na zijn vakantie ook terug met verhaal dat ie wil kijken naar een Z3 of Z4 in plaats van zijn motor. En dat terwijl ie vooral graag flauwe grappen maakte over BMW.

Nog wel weer een kleine upgrade, heb de originele leren lederen M-Tech short shift pookknop besteld. Schijnt bij te dragen aan een nog betere rij-ervaring. Pookje is korter en de knop is verzwaard. Ben benieuwd.

Pooknop eruit en pookknop erin. Geweldige upgrade! De originele lederen BMW M-tech pookknop, korter en verzwaard. Oké, het M-logo had niet gehoeven maar voor de rest is het echt een wereld van verschil. Compleet ander en veel fijner schakelgevoel. Veel directer en steviger. Blij mee!

Ideaal weer vanavond om hem even te proberen. Niets fijner om na een drukke en enigzins frustrerende werkdag zo even het hoofd leeg te maken.

Verbetering is vooral schakelgevoel, qua looks past de oude iets beter. Maar goed kan altijd weer in oorspronkelijke staat teruggebracht worden bij evt. verkoop t.z.t.

Klein rondje rondom huis via Laag Zuthem, Heino, Lemelerveld, Dalfsen.

Lekker binnendoor via de polder? Dat zijn inderdaad de heerlijke ritjes zeg en het was gister tot laat droog in het westen / noorden

Terug
Bovenaan