Kristian: Z4 | 320e | Citigo

Afgelopen week ook nog even een rekensom gemaakt. De Model Y instapper is een koopje met 41k, maar eigenlijk wil je de Premium Long Range en die is er vanaf 52k. Andere kleur dan wit is minstens 1300eu extra, trekhaak is ook 1350eu.
De standaard velgen vind ik niet fraai, maar laat ik dan maar zitten. Dan kost een Tesla ook bijna 55k.

Voor dat geld komt er ook al weer ander leuk spul binnen bereik.

Klopt hoor. Ik zie het ook vooral als een fijn en efficiënt vervoermiddel en niet als een auto waar ik blij van wordt. En daar wil ik zeker geen 55k voor neerleggen. Eigenlijk voor geen enkele EV. Koop je ook een hele lekkere M340i voor, al is dat tegenwoordig misschien niet heel verstandig.

Wat is ie toch mooi en wat rijdt dat toch heerlijk. Vanochtend even een klein rondje gemaakt.
Alleen soms haalt ie me ook het bloed onder de nagels vandaan. Afgelopen dagen merkte ik al dat de kap niet lekker open en dicht gaat. Dakmotor klinkt ook alsof er ergens lucht in systeem zit. Even bij de afwateringsafvoer onder de dorpel gevoeld en gelijk een glimmend vette hand. Hydraulische lekkage dus. Gruwelijk balen, het ene is nog niet klaar of het volgende dient zich weer aan. Dus binnenkort weet ik ook hoe je zelf een cabriodak moet demonteren :mad:
Op dit soort momenten maar even relativeren, het is maar een auto, er zijn ergere dingen. Maar soms zou je hem een schop geven…..

Wat is ie toch mooi en wat rijdt dat toch heerlijk. Vanochtend even een klein rondje gemaakt.
Alleen soms haalt ie me ook het bloed onder de nagels vandaan. Afgelopen dagen merkte ik al dat de kap niet lekker open en dicht gaat. Dakmotor klinkt ook alsof er ergens lucht in systeem zit. Even bij de afwateringsafvoer onder de dorpel gevoeld en gelijk een glimmend vette hand. Hydraulische lekkage dus. Gruwelijk balen, het ene is nog niet klaar of het volgende dient zich weer aan. Dus binnenkort weet ik ook hoe je zelf een cabriodak moet demonteren :mad:
Op dit soort momenten maar even relativeren, het is maar een auto, er zijn ergere dingen. Maar soms zou je hem een schop geven…..

Ahh vervelend, is dat een bekende kwaal?

Ik herken en deel je gevoel. Als je een wat oudere auto hebt dan is er elke keer wel wat. Vaak klein, soms groot maar het is gewoon irritant en haalt het plezier weg. Tot dat je dan er weer in zit en heerlijk stuk rijdt, maar de momenten dat je dat niet doet ben je alleen maar bezig met het ‘negatieve’

Echt heel vervelend steeds die kwaaltjes. Aan de andere kant: zo leer je wel je auto kennen en als je het goed oplost is het voor een hele tijd weer klaar. Ik zie het dan steeds maar als leermomenten, ook voor mn werkkennis bij een onderdelen grossier in Deventer

Het lijkt erop dat een scharnier waar de hydraulische cilinder in zit lekt. Enorm karwei, en scharnieren zijn niet meer te vinden. Er is iemand die een revisiesetje heeft gemaakt, maar ook dat is niet iets wat je zo maar even doet. Ook geen mogelijkheid om de auto een week zonder dak te laten staan buiten.
Maar eens over nadenken hoe ik dit weer aan ga pakken. Kan het dak nu handmatig bedienen uit nood.
Zijn ook mensen die hydraulische gedeelte compleet demonteren en dan alleen handmatig bedienen maar dat is voor de waarde van de auto niet heel handig lijkt me.

Een nieuwere (E89) Z4 is veel complexer zeker qua dakconstructie. Als daar wat fout gaat dan kun je het zeker niet zelf oplossen. Voordeel van de E85 is dat het relatief eenvoudige techniek is waar je als je een beetje handig bent veel zelf aan kunt doen. Nadeel is dat na ruim 20 jaar er regelmatig wat kapot gaat. En hoef nu ook niet te denken aan inruilen, hij zal eerst weer klaar moeten. Dan maar eens weer kijken wat ik doe.

Begrijp ik het goed dat de cilinder niet lekt maar er nog iets anders hydraulisch in de scharnierconstructie zit? Of werkt het nog iets anders?

Mijn hoofd raakt geïnteresseerd in de materie merk ik…

Tophydraulics in Amerika reviseert ze. Kost wel 400 euro per stuk, je hebt er twee nodig. En dan nog verzendkosten plus oude scharnieren terugsturen. Dus 1000 euro verder maar dan wel voor komende 20 jaar goed.

En dit is het proces met een DIY-revisiesetje. Dat is nog niet heel erg simpel maar veel goedkoper plus niet 4 weken wachten todat spul weer terug is.
Weet alleen niet of ik dit aandurf. Resultaat schijnt wel gewoon goed te zijn.

En anders maar een gebruikt scharnier van een sloper erop zodat het weer een paar maand werkt en dan de auto verkopen. Dan ook maar een MX-5 ND 2.0 met Recaro's.;)

Voorkeur gaat wel uit naar een duurzame reparatie, maar begin wel te denken, wat is het volgende. Ik was net in de veronderstelling dat ik nu alles wel preventief heb vervangen. Kosten noch moeite gespaard om alle zwakke plekken aan te pakken.

Er is vast wel iemand in de BMW scene die je kan en wil helpen hiermee, komt goed.

Een MX-5 is een geweldige auto, collega heeft net een hele mooie NC gekocht met een opvouwbare hardtop. Geweldig sturen en rijgevoel.
Een NC is wel ruimer dan een ND, wel iets om rekening mee te houden. Hij heeft een ombouw setje gekocht voor de stoel, gaat dan ca 4 cm omlaag en zit dan echt geweldig. Ook voor mij ivm lange benen

Pixelrichter ken ik. Had daar al even gekeken. Maar dan ook 2K verder om dit te laten repareren.
Liefst haal ik ergens twee gebruikte scharnieren vandaan die ik in alle rust reviseer en dan vervolgens de boel omwisselen.

Hoort er inderdaad bij, maar na twee jaar om de haverklap preventief sleutelen had ik zelf het idee dat ik dit jaar de focus weleens wat meer op het rijden kon gaan leggen. Verkeerd gedacht.

Tophydraulics in Amerika reviseert ze. Kost wel 400 euro per stuk, je hebt er twee nodig. En dan nog verzendkosten plus oude scharnieren terugsturen. Dus 1000 euro verder maar dan wel voor komende 20 jaar goed.

En dit is het proces met een DIY-revisiesetje. Dat is nog niet heel erg simpel maar veel goedkoper plus niet 4 weken wachten todat spul weer terug is.
Weet alleen niet of ik dit aandurf. Resultaat schijnt wel gewoon goed te zijn.

En anders maar een gebruikt scharnier van een sloper erop zodat het weer een paar maand werkt en dan de auto verkopen. Dan ook maar een MX-5 ND 2.0 met Recaro's.;)

Voorkeur gaat wel uit naar een duurzame reparatie, maar begin wel te denken, wat is het volgende. Ik was net in de veronderstelling dat ik nu alles wel preventief heb vervangen. Kosten noch moeite gespaard om alle zwakke plekken aan te pakken.
Geen snijolie bij boren of draad tappen, geen drupje olie op de seal bij monteren. Zelf zou ik ook de pluggen even afdoppen om te voorkomen dat er wat in de cilinder komt. Maar goed, als maar weer dicht zit :)

T lijkt goed te doen, maar wel even een klusje dat je niet even snel tussendoor doet. Aandacht erbij houden

Er is vast wel iemand in de BMW scene die je kan en wil helpen hiermee, komt goed.

Een MX-5 is een geweldige auto, collega heeft net een hele mooie NC gekocht met een opvouwbare hardtop. Geweldig sturen en rijgevoel.
Een NC is wel ruimer dan een ND, wel iets om rekening mee te houden. Hij heeft een ombouw setje gekocht voor de stoel, gaat dan ca 4 cm omlaag en zit dan echt geweldig. Ook voor mij ivm lange benen
Herkenbaar, mijn ouders hebben een 2014 NC in nieuwstaat. Stoel is voor mijn pa ook aangepast. Hele leuke auto’s, wel een stukje minder ruim. Maar goed, hij moet sowieso weer klaar en daarna is het hopelijk ook weer genieten van de Z4.

Geen snijolie bij boren of draad tappen, geen drupje olie op de seal bij monteren. Zelf zou ik ook de pluggen even afdoppen om te voorkomen dat er wat in de cilinder komt. Maar goed, als maar weer dicht zit :)

T lijkt goed te doen, maar wel even een klusje dat je niet even snel tussendoor doet. Aandacht erbij houden
Nee en heb ook geen kolomboor. En tapgereedschap ook niet. Zo aangeschaft natuurlijk en anders maar twee gereviseerde exemplaren regelen.

Wat balen van je je dak problemen, je kent mijn lijfspreuk inmiddels al wat jaartjes "het blijft oude meuk"
Het is altijd werk in uitvoering met een oude E85, ook de reden dat ik afscheid heb genomen.
Gelukkig ben jezelf vrij handig dus dat komt ongetwijfeld wel goed.
Ken dit adres trouwens niet maar wellicht is het wat.

balen zeg, en tjah, het hoort ook wel bij een oudere hobby auto. maar het moet natuurlijk wel een beetje in balans blijven. Ik ken veel mensen die hier mee zitten, iemand in mijn omgeving hoor ik nog zo zeggen deze winter; nu is écht alles klaar en kan ik mee doen met wat toerritjes en vakantie naar de ardennen, maar helaas, hij is al weer noodgewongen aan het sleutelen :cool:

Tsja het is oude meuk. Maar ik merk dat zo'n youngtimer me verder wel een hoop plezier geeft. Een moderne auto heb ik gewoon niet zoveel mee. Als ik de ruimte had kocht ik me ook weer een Trabant. Over oude meuk gesproken.....

Gelukkig kan ik de kap handbediend nu gewoon gebruiken. Pomp buiten werking gesteld en met de rode knop in de kofferbak haal je ook de weerstand van het hydraulische circuit.

Inmiddels al een paar adresjes waar ik gebruikte cilinders kan krijgen. Plan is om die in alle rust te reviseren en wanneer gereed in te bouwen. Ben ik in een dag wel klaar verwacht ik.
Even gecheckt met inspectiecamera en ook aan de andere zijde zie ik al zweetsporen. Dit is waarschijnlijk zo'n probleem wat na 20 jaar elke Z4 wel gaat treffen. Rubbertjes zijn onderhevig aan slijtage en degradatie.

We gaan het dus gewoon maar oplossen op de juiste manier. Geeft vast wel weer voldoening als het geschafft is.

Heb onlangs een behoorlijk goede 3D printer aangeschaft die moeiteloos ABS print, ook met het doel om zelf onderdelen te kunnen maken. Ook in een interieur breekt er na 20 jaar weleens een lipje af. Technisch ontwerpen in 3D lukt me prima dus daar ga ik ook op autogebied wel plezier van hebben.
Maar goed, die cilinders kan ik er niet mee repareren.

Ik vind dat soort dingen dan altijd onderdeel van de hobby. Heerlijk om er mee bezig te zijn en de auto weer als nieuw te maken.

Je hebt tenslotte toch een dikke auto onder je kont waar menig jaloers op is. Daar mag wat ongemak bij horen. ;)

Ik baalde ook zo met de turbo van de Megane toen die voor de tweede keer ging. Was ook domme pech immers door een kapotte aanzuigslang die tussen luchtfilter en turbo zit. Helaas. Maar zo blij met die auto.

Wel uitkijken dat als je deze auto naar 100% hebt gebracht, hem daarna niet alsnog verkoopt. Als dat niet het doel wordt tenminste.

Goed bezig Kristian! had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht van je, je bent verrekte handig.
En natuurlijk hoort het bij een oudere auto, het is eigenlijk niets anders dan onderhoud.
Wat ik vooral mis van een oude auto is het direct zo wegrijden, met die moderne meuk moet je eerst een batterij aan bemoeizuchtige hulpsystemen uitschakelen.
Moet zeggen dat het wel vrij snel kan, maar blijft irritant.

Ik heb ook geen keus. Voor mezelf moet het perfect zijn en verkopen met defect is ook geen optie. Moet zeggen dat ik laatste tijd wel eens twijfel over houden of niet maar ik denk dat ik hem dit jaar sowieso nog mooi hou. Wil nog een een keer naar de Harz, richting München en mijn zoon beloofd om binnenkort weer tripje Nürburgring te doen. Niks aan met een 320e of Citigo.

Tsja, het oude spul geeft regelmatig kopzorgen, maar zo’n nieuwe auto die je constant aan de kop zeurt is ook niet wat.

Nog mensen hier die volgende week naar Oldtimer gebeuren in Bockhorn (D) gaan? Ik zie het altijd voorbijkomen op mijn favoriete auto YouTube-kanaal Halle 77. Zaterdag ook maar eens kijken daar. Leuk ritje met de Z4

Nog mensen hier die volgende week naar Oldtimer gebeuren in Bockhorn (D) gaan? Ik zie het altijd voorbijkomen op mijn favoriete auto YouTube-kanaal Halle 77. Zaterdag ook maar eens kijken daar. Leuk ritje met de Z4
Ja, wij gaan ook! Het is gigantisch groot, en zorg dat je er vroeg bent, als je zeg maar daar om 11 uur bent, dan sta je mega lang (misschien wel uren hoorde ik) in de file.

Als je zelf een beetje handig bent en klussen ook deels als hobby ziet, dan is wat sleutelen aan je auto niet erg lijkt mij.
Echter koop je zo'n Z4 ook om vooral in deze periode van het jaar erin te rijden en er van te genieten. Als dat niet kan om dat er voor de zoveelste keer iets is, dan frustreert dat wel.

Groot of klein mankement, als hobby sleutelaar moet je het weer uitzoeken, avonden voor Googlen, onderdelen aanschaffen, moed verzamelen om er aan te beginnen en dan nog een vrij moment vinden om er daadwerkelijk aan te beginnen.

Goed te lezen dat je de kap voor de time being gewoon handbediend kunt gebruiken, dat geeft al weer iets minder frustratie en (indirecte) tijdsdruk om het te fixen.

Setje cilinders kopen, revisren, omwisselen, oude cilinders reviseren en weer verkopen. Dan ben je een paar avonden aan de keukentafel bezig en wellicht vallen de kosten dan nog mee, en wie weet, zelf ruilsetjes aanbieden. Ben er van overtuigd dat je dit kan, en dat het ook nog eens allemaal werkt.

Ja dat is precies het plan. Setje cilinders komt vanuit een adres uit Polen waar ik ook al een windscherm heb gekocht en ergens nog veel verder weg komen twee revisiesetjes zodat ik ook een extra setje kan reviseren en verkopen.

Kap werkt handbediend ook prima gelukkig. Weekend nog even lekker gereden en in Uelsen nog even wat verse Super Plus getankt.

Komt vast weer goed, na de teleurstelling volgt het plan en als je dat rustig op pakt gaat het zeker lukken. Daarna heb je weer wat geleerd en de auto beter leren kennen

Geweldig hè. Ik heb net hetzelfde gedaan met mijn Megane 1 Cabrio 2.0 16v, rondom Twello. Moest hem alleen even buiten zetten vooraan op de oprit voor uitlijnen morgenochtend, en zo ineens ben je een uur onderweg Lars

Geweldig hè. Ik heb net hetzelfde gedaan met mijn Megane 1 Cabrio 2.0 16v, rondom Twello. Moest hem alleen even buiten zetten vooraan op de oprit voor uitlijnen morgenochtend, en zo ineens ben je een uur onderweg Lars
Leuke auto! Herkenbaar, als het een beetje knap weer is gelijk zin om even een stukje te rijden. En onderweg de route steeds weer iets verder uitbreiden. Ach en als ik nu toch al zover van huis ben dan rijden we ook nog maar even binnendoor naar de Duitse grens om te tanken.

Ja een geweldig apparaat. Komende week hopelijk de gereviseerde scharnieren klaar voor inbouw. Is me nu te warm om er verder mee te gaan en kapje handmatig bedienen werkt eigenlijk uitstekend.

Zit nog wel te denken om spacers te monteren. Achter vallen de wielen behoorlijk naar binnen. spacers van 20mm achter en voor 15mm gaat denk ik wel mooi staan zonder dat het echt nadelig is. Ik kies dan wel voor H&R geschroefde exemplaren.
Staat ie net wat mooier op de relatief kleine 17 inch style 103 velgen die verder wel ideaal zijn doordat de bandjes niet te plat zijn. Heeft ook geen M-Sport onderstel dus nog relatief comfortabel, ook met de RFT banden.

Terug
Bovenaan