Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
1. Peugeot, 31 punten 2. Lancia, 30 punten Niets zo persoonlijk als smaak en we juichen de terugkeer van Lancia van harte toe, dus alleen daarom al is het leuk dat de Ypsilon er is. Bekijken we de auto echter zo objectief mogelijk, dan is het moeilijk om de toegevoegde waarde ten opzichte van de 208 te zien. Het is weer eens wat anders, dat zeker, maar de Peugeot biedt voor net iets minder geld net wat meer keuze, oogt nog altijd fris en heeft nog een kwalitatief hoogstaander interieur ook.Verschillen zijn misschien niet zo uitgesproken, maar ze zijn er wel:
Lancia's hebben altijd al het verschil gemaakt in de materialen, vormen en kleuren die ervoor werden gebruikt. Wat - gelukkig - niet anders is in deze Ypsilon. Toegegeven, er zijn nog steeds een aantal kunststoffen die niet erg premium zijn, maar over het geheel genomen is het gewenste luxe-effect aanwezig.
Zoals al gezegd, zijn er technisch geen verrassingen. Ook de Ypsilon staat op het beproefde Common Modular Platform (CMP), wat ook de Lancia verzekert van een grote wendbaarheid en een gedegen comfort. Een basis waar Lancia evenwel wat meer 'premium' aan toe wou voegen. De spoorbreedte werd met 24 mm vergroot, de vering kreeg een nieuwe afstelling en de besturing zag zich opnieuw gekalibreerd. Het resultaat is een soepelere wegligging. Het is ook stiller in de Ypsilon door het gebruik van meer geluidsabsorberende materialen. Vooral de 100% elektrische Ypsilon scoort met dat knusse loungegevoel.
Bron:
![]()
Review Lancia Ypsilon (2024) - Eerste test AutoGids
AutoGids test de nieuwe Lancia Ypsilon (2024). Lees onze review van de elektrische stadswagen.www.autogids.be
In de test staat bijvoorbeeld "meer premium", "soepeler" en "stiller". Ik vermoed dat dit in vergelijking is met zijn broertjes.Jouw test (geen vergelijkende test...) laat dus gewoon zien dat er idd niet zoveel verschil is. Als auto dus gewoon een prima auto (net als de 208) maar geen USP.
De Ypsilon is tot nu toe ongeveer ~150 keer over te toonbank gegaan. Dat betekent dat er al 3 keer zo veel berichten onder dit topic staan dan dat er nieuwe Ypsilons op de Nederlandse wegen rijden.Elke auto is iets anders, dat zal het verschil niet maken. Ging er een beetje om dat er bijzonder veel aandacht wordt gegeven aan een auto die zich nauwelijks onderscheidt en slecht verkoopt. Dus allemaal beetje overdreven
Beste Alfista, hoe kan de Ypsilon meer ``meer premium`` zijn als het interieur van de Peugeot 208 meer hoogstaand is?In de test staat bijvoorbeeld "meer premium", "soepeler" en "stiller". Ik vermoed dat dit in vergelijking is met zijn broertjes.
Hoe groot het verschil is, weet ik niet. Ik heb er nog niet mee gereden. Misschien moet ik er eens een vragen als de Giulia binnen moet voor onderhoud .
Ik citeerde Autogids.be , blijkbaar hebben die een andere mening dan autoweek. Ik zou zeggen: laat ze het onderling uitvechten.Beste Alfista, hoe kan de Ypsilon meer ``meer premium`` zijn als het interieur van de Peugeot 208 meer hoogstaand is?
De Ypsilon is niet meer dan een afgeleide van de 208 met een eigen sausje. Daar is niets mis mee overigens maar premium is het toch echt niet.
Uitvechten? Je kan zelf toch wel kritisch nadenken? Je kan een Lancia Ypsilon niet als premium beschouwen. Daar komt echt wat meer bij kijken. En het woord premium is vaak overbodig. Als het model auto aanslaat verkoopt het zich zelf. Zoals de P 208.Ik citeerde Autogids.be , blijkbaar hebben die een andere mening dan autoweek. Ik zou zeggen: laat ze het onderling uitvechten.![]()
Ik heb nooit gezegd dat de Ypsilon premium is. Wel dat er een extra sausje bovenop dat van de 208 is gegoten. Zodat hij er, zoals 929v6 reeds aangaf, wat chiquer uitziet.Uitvechten? Je kan zelf toch wel kritisch nadenken? Je kan een Lancia Ypsilon niet als premium beschouwen. Daar komt echt wat meer bij kijken. En het woord premium is vaak overbodig. Als het model auto aanslaat verkoopt het zich zelf. Zoals de P 208.
Veel dealergroepen zijn lokaal wellicht dealer van enkele merken, maar de andere merken kun je dan wel bij alle vestigingen krijgen als ik het goed heb. Wij hebben onze auto die niet van een merk is dat op de gevel van de Hilversumse vestiging staat vermeld maar zonder problemen geleverd. We moesten voor een proefrit wel naar de vestiging die dat specifieke merk voert. Ik neem aan dat dit voor meer dealergroepen zo werkt.Als ik zoek op een Lancia dealer moet ik naar Amsterdam-Zuidoost en dan moet je het dus wel een hele mooie auto vinden, want een Peugeot of Opel dealer zitten hier gewoon in mijn woonplaats.
is toch allemaal stellantis, kun je bij peugeot niet een lancia bestellen?Als ik zoek op een Lancia dealer moet ik naar Amsterdam-Zuidoost en dan moet je het dus wel een hele mooie auto vinden, want een Peugeot of Opel dealer zitten hier gewoon in mijn woonplaats.
Geen idee, maar ik ben bang dat een hoop mensen dat niet weten en dat doet de verkoopcijfers natuurlijk niet goed.is toch allemaal stellantis, kun je bij peugeot niet een lancia bestellen?
Misschien kunnen de Yp en de Junior nog van merk ruilen...Fiat/AR heeft altijd rare keuzes gemaakt, en dat blijven ze gewoon doen.
B segment wordt gekocht door starters, maar die kennen lancia helemaal niet.
De mensen die Lancia nog wel kennen zijn nu idd in de markt voor een wat hogere auto. Ze hadden beter de neus en kont van de Yp op een 3008 kunnen plakken.
Laat dat maar zoMisschien kunnen de Yp en de Junior nog van merk ruilen...
Zeg dat tegen de honderdduizenden Italiaanse klanten die jaarlijks 50-60.000 nieuwe Ypsilons kochten tussen 2011-2024.Fiat/AR heeft altijd rare keuzes gemaakt, en dat blijven ze gewoon doen.
B segment wordt gekocht door starters, maar die kennen lancia helemaal niet.
De mensen die Lancia nog wel kennen zijn nu idd in de markt voor een wat hogere auto. Ze hadden beter de neus en kont van de Yp op een 3008 kunnen plakken.
Een requiem is m.i. pas op zijn plaats als ook de Gamma, Delta en nog een mogelijk model floppen.
Welke Fiat dealer ??? Ze zijn allemaal de nek omgedraaid de dealerbedrijven die vaak al tientallen jaren met passie het merk verkochten en onderhielden.... Nu weggeduwd in hoekjes van megamerkenpaleizen als de Mossel met als enige interesse geld genereren.....Van die B segmenter moeten ze een toegankelijkere versie maken, zoals die bij de Corsa of 208 wel bestaat. En hem verkopen bij de Fiat dealer ipv exclusieve showrooms. Dan zou die het (in Italië toch) beter moeten doen.
Schaalvergroting bij dealerbedrijven houdt een keer op. Echt relaties opbouwen doet een dealer niet meer. Het zijn afzetpaleizen geworden voor veelal de zakelijke rijder. En die komt ook niet terug voor het onderhoud want dat doet de leaserijder lokaal, al dan niet gedwongen door de leasemaatschappij.
On topic: ik denk dat Stellantis teveel merken onder zich heeft. Niet alles is levensvatbaar. Lancia en DS voorop. Alfa Romeo heeft het ook (te) moeilijk.
De Ypsilon zie ik nauwelijks op de weg. Het model is er nu wel een jaar. Wat al eerder in de reacties hierboven staat: het merk is niet zo bekend meer, een model dat te weinig onderscheidend is ten opzichte van de 208 en de Corsa. En ook: iedereen wil een SUV en Lancia introduceert een B-segmenter.
"STLA heeft teveel merken". Kan. Maar feitelijk net zoveel (+/-) als PSA en FCA EU in 2020.
Toen las ik dergelijke bevindingen niet. Alleen lagen AR, Lancia, Maserati en Fiat EU op apegapen:
vrijwel geen pijplijn.
"De Yp is te weinig onderscheidend" is een mening. Die ik deel. Maar in een profit-business gaat ratio voor emotie.
Wow, hij kan er goed nieuws uit peuren hoor! Wel over Leapmotor, dat wel. In een Yp topic.....
Ja en waarom begin je dan niet met de 2008 als basis op het moment dat mensen dit soort auto's willen hebben? De kans dat je er daar meer van verkoopt is logisch."Lancia introduceert een B-segmenter". Dat was de oude Yp ook. Klonen van de 208 (prima product) was de kortste weg naar een opvolger voor een 14 jaar oud stand-alone model. Dat moest een keer gebeuren. Bovendien is de Yp de 1ste stap van 3 (of 4) naar een nieuw Lancia gamma. Vind iemand dat nix, prima. STLA wil het proberen.
"De Yp is te weinig onderscheidend" is een mening. Die ik deel. Maar in een profit-business gaat ratio voor emotie.
Tegen de laagst mogelijk kosten werd een nieuw model gelanceerd. Dat dat karretje vervolgens te duur in de markt werd gezet is verkeerd gebleken. Maar niet geschoten is altijd mis.
1. Omdat Alfa al een SUV had in dat segment.Ja en waarom begin je dan niet met de 2008 als basis op het moment dat mensen dit soort auto's willen hebben? De kans dat je er daar meer van verkoopt is logisch.
Wat Alfa wel en niet heeft is natuurlijk niet relevant het gaat tenslotte om Lanica1. Omdat Alfa al een SUV had in dat segment.
2. Omdat het prijsverschil van een SUV met de oude Ypsilon nog groter zou zijn. In ieder geval bleek de prijs nu nóg te hoog, want hij wordt ook in Italië niet verkocht. Vandaar de goedkopere instapversie die er aan zit te komen (enkel voor de Italiaanse markt).
Want Alfa en Lancia spreken elk een apart publiek aan? Maw: er is nog ruimte voor een extra B-SUV in het Stellantis universum?Wat Alfa wel en niet heeft is natuurlijk niet relevant het gaat tenslotte om Lanica
Mensen zijn blijkbaar bereid om meer te betalen voor een hogere auto, dus ook dat argument gaat niet op.
De reden dat dit ding niet verkoopt is waarschijnlijk de prijs, maar het kan ook gewoon zijn omdat het geen suv is... In ieder geval bleek de prijs nu nóg te hoog, want hij wordt ook in Italië niet verkocht. ...
Ja en waarom begin je dan niet met de 2008 als basis op het moment dat mensen dit soort auto's willen hebben? De kans dat je er daar meer van verkoopt is logisch.
Dat de Yp te weinig onderscheidend is, is geen mening maar een feit of de halve wereld is gek want verkopen doen ze hem niet.
De deurpanelen, middentunnel en onderzijde van het dashboard zijn van een dusdanig hard plastic dat ik mijn kritiek voor materiaalgebruik geoorloofd vind. En mbt bouwkwaliteit; dat in deze specifieke auto het de voortrein rammelde zie ik door de ogen omdat pre-productie persauto maar iets simpels als een startknop die soms meerdere pogingen nodig heeft om signaal door te geven geldt dat niet voor.en @406c bouwkwaliteit...? ik kom uit audi (a3) ... deze yps doet hier niet voor onder vind ik echt hoor - heel mooi afgewerkt, geen kraakje en zo, mooie materialen, ..
Best leuk is een understatementToch best een leuke auto zo te lezen.
en met welke andere auto van 25k vergelijk je kwa materiaalgebruik?De deurpanelen, middentunnel en onderzijde van het dashboard zijn van een dusdanig hard plastic dat ik mijn kritiek voor materiaalgebruik geoorloofd vind. En mbt bouwkwaliteit; dat in deze specifieke auto het de voortrein rammelde zie ik door de ogen omdat pre-productie persauto maar iets simpels als een startknop die soms meerdere pogingen nodig heeft om signaal door te geven geldt dat niet voor.
Best leuk is een understatement![]()