Lancia Ypsilon

Dat rally gedoe is natuurlijk niet van de ene op de andere dag geplanned, en waarschijnlijk onderdeel van de introductie-strategie. Met deze cijfers vraag ik me af of die andere modellen nog wel komen. Dit is gewoon trekken aan een dood paard.
Mochten ze Lancia willen schrappen, dan hadden ze van die rallywagen al lang een 208 T16 gemaakt.

Opvallend veel aandacht voor deze auto die nauwelijks verkoopt. Ik zie de auto zelden, heeft wel iets chics maar geen meerwaarde tegenover zijn broertjes. Die rallyauto's gaan het verschil heus niet maken.

Opvallend veel aandacht voor deze auto die nauwelijks verkoopt. Ik zie de auto zelden, heeft wel iets chics maar geen meerwaarde tegenover zijn broertjes. Die rallyauto's gaan het verschil heus niet maken.
Waarvan de helft gezeur over het feit dat de Ypsilon te veel aandacht krijgt

Onbekend maakt onbemind. Als Lancia nog het redelijk chique gangbare merk was geweest, zou de Ypsilon ongetwijfeld goed verkopen. Maar ach, als mn tante ****** had was het mn oom geweest.

De geruchten over een Lancia Ypsilon Rally2 HF werden gisteren officieel bevestigd. Kortom: Lancia doet weer mee met rally

2922651-iree0ct6ch-whr.jpg

2922630-s5pdc53moj-whr.jpg

2922633-bq5pfel77r-whr.jpg

2922639-9mbiouqe6i-whr.jpg

2922642-6byfftwn7s-whr.jpg

2922645-p00psr8nei-whr.jpg

Verbruikstest Hybrid 110pk: 4,05 l/100 km (24,69 km/l) .

De test:

lancia-ypsilon-2024-ibrida---prova-su-strada---foto.webp
Het werkelijke praktijkverbruik zal gemiddeld 1:19 /1:20 zijn. WLTP waarde: Het officiële testverbruik (WLTP) van de Lancia Ypsilon 1.2 Hybrid (2025) is 4,5 tot 4,6 liter per 100 km (circa 1 op 21,7 tot 1 op 21,1), afhankelijk van de specifieke versie.

Antonio. We zitten op een Nederlandse site, wat hebben we aan een test in het Italiaans?
Ik moest er ook even een vertaler op loslaten wat als plug-in in mijn browser zit. Zonder vertaler is het moeilijk lezen. o_O Het verbruik van 4,05 l /100 km echter acht ik als onrealistisch in de echte praktijk. Maar richting 1:20 is op zich netjes.

Ik veronderstel dat een autosite alle auto's op dezelfde manier test. Zo onrealistisch zal het maw niet zijn.
Waarom zijn de verschillen qua verbruik dan zo groot tussen de verschillende autosite `s? > https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/zo-zuinig-rijden-we-met-de-mild-hybride-lancia-ypsilon/

Ga je wat kortere stukjes rijden zit je al snel op 1:17 /1:18.

Een zuinig verbruik in optimale omstandigheden is gewoon niet de praktijk. Maar als je gemiddeld 1:21 haalt over een heel jaar is het natuurlijk een keurig cijfer zoals Autoweek ook haalde over + 5000 km.

Je bedoelt dat sites moeten ophouden verbruikscijfers te publiceren omdat ze toch niet kloppen. Interessante stelling.

Als je alle auto's test op dezelfde manier, dan zie ik het probleem niet, want dan kan je vergelijken.

Je bedoelt dat sites moeten ophouden verbruikscijfers te publiceren omdat ze toch niet kloppen. Interessante stelling.

Als je alle auto's test op dezelfde manier, dan zie ik het probleem niet, want dan kan je vergelijken.
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat de verbruikscijfers verschillend zijn per auto-site. Welke verbruikscijfer benadert het meest de reële praktijk? Want daar gaat het uiteindelijk om.

De Italiaanse link die jij geeft is onder hele gunstige omstandigheden maar is niet het reële praktijkverbruik. De duurtest van Autoweek benaderd de reële praktijkverbruik veel meer en daarom hecht ik daar veel meer waarde aan.

Dat zeg ik niet. Ik zeg dat de verbruikscijfers verschillend zijn per auto-site. Welke verbruikscijfer benadert het meest de reële praktijk? Want daar gaat het uiteindelijk om.

De Italiaanse link die jij geeft is onder hele gunstige omstandigheden maar is niet het reële praktijkverbruik. De duurtest van Autoweek benaderd de reële praktijkverbruik veel meer en daarom hecht ik daar veel meer waarde aan.
Ik denk dat je te veel kijkt naar absolute cijfers. Kijk voor de grap eens voor een bepaald model naar de verbruiksmonitor op AW. Je zal enorme verschillen zien. Welke is dan de juiste?

Mbt deze Lancia Hybrid: de lage cijfers kan je verklaren door de cx waarde van de wagen, het relatief lage gewicht en het gebruik van (mild) hybride techniek. Geen rocket science maar logisch redenen.

Ik denk dat je te veel kijkt naar absolute cijfers. Kijk voor de grap eens voor een bepaald model naar de verbruiksmonitor op AW. Je zal enorme verschillen zien. Welke is dan de juiste?
Daar het gemiddelde van nemen zoals ze het bij Spiritmonitor doen.

Ik las op ItalPassion de verkoopcijfers van dit jaar(!) , zoals ze schrijven, leuk al het positieve nieuws, maar de verkoopantallen zijn geen reden tot vreugde...

In Europa wordt Lancia steeds meer een luxemerk​

Geplaatst op 16 september 2025 om 18:00 uur·

lancia-ypsilon-hf-test-1.jpg

Na een paar maanden wachten is het tijd om de registraties van Lancia in Europa te evalueren. Hoewel het merknieuws vol goed nieuws staat, zoals de terugkeer naar de competitie met een WRC2-programma , blijven de registratiecijfers voor 2025 zorgwekkend. De verkoopcijfers vertonen nog steeds geen tekenen van stabiliteit of echt herstel.

Italië: een ademtocht verdween snel​

Italië, Lancia's belangrijkste markt, is uiteraard goed voor het merendeel van de registraties. Tussen januari en april 2025 handhaafde het merk een behoorlijk tempo, met een piek van 1.110 eenheden in maart. Maar in mei (639 registraties) was de trend omgeslagen. Juni zag een licht herstel (718), juli leek een opleving te laten zien (800)... voordat augustus een verdere daling liet zien, met slechts 446 eenheden.
Advertentie
De Lancia Ypsilon staat nog steeds in de top 50 van de Italiaanse markt, maar de 44e plaats in augustus illustreert de strijd van het merk om concurrerend te blijven. Hoewel hij de Audi A1 nog steeds voor blijft, ligt hij duidelijk achter een stadsauto als de Suzuki Swift.

Frankrijk: het zomerse dieptepunt​

In Frankrijk is de situatie nauwelijks bemoedigender. Na een redelijke junimaand met 75 registraties, stortten de cijfers in juli (32) en vervolgens in augustus (24) in. Dit zijn de laagste niveaus sinds het begin van het jaar. Het totaal over acht maanden bereikte amper 510 eenheden, een volume dat duidelijk niet wijst op een snel herstel.

Spanje, België, Nederland: de commerciële woestijn​

In Spanje is de situatie vergelijkbaar. Na een goede maand april (148 registraties) daalden de aantallen en bleven ze dalen, tot slechts 6 eenheden in augustus. Het jaartotaal staat op 439 eenheden.
België is een uitzondering... maar een relatieve uitzondering. Juni en juli waren daar de beste maanden van het jaar, met respectievelijk 27 en 22 registraties. Maar in absolute cijfers blijft dit anekdotisch. Het Belgische totaal kwam in acht maanden uit op 143 auto's.

In Nederland is het merk nooit echt van de grond gekomen. Ondanks een lichte stijging in juli (23 registraties) werden er in augustus slechts 5 verkocht, waarmee het jaartotaal op 104 stuks kwam.

Maserati of Lancia: wie registreert de meeste auto's?​

Als je al deze cijfers bij elkaar optelt, is de constatering opvallend. Van januari tot en met augustus 2025 registreerde Lancia slechts 7.809 auto's in Europa. Als dit zo doorgaat, kun je je ernstig afvragen of Maserati of Lancia aan het einde van het jaar de meeste registraties zal hebben. Een situatie die een paar jaar geleden ondenkbaar zou zijn geweest.

Een merk op zoek naar communicatie​

Er is geen mysterie rond de Lancia Ypsilon. Zelfs met de komst van een goedkopere instapversie zonder hybride motor, heeft het merk vandaag de dag geen nieuwe versies nodig, maar communicatie. Het gebrek aan zichtbare campagnes veroordeelt Lancia tot vertrouwelijkheid, zelfs op de traditionele markten.
De terugkeer naar de WRC2 is veelbelovend, maar zal op zichzelf niet voldoende zijn om de zichtbaarheid te herstellen. De lancering van de toekomstige Lancia Gamma in 2026 zou een unieke kans kunnen zijn om het merk weer in de schijnwerpers te zetten. Maar ook hier geldt: zonder een echte marketinginvestering van Stellantis moeten we niet op wonderen hopen.

De terugkeer naar de WRC2 is veelbelovend

ik mag toch wel zeggen dat ik redelijk in het auto wereldje zit, maar ik ken eigenlijk niemand die naar de rallysport kijkt of dit volgt. Meer zo van, ah ok.
Vroegah was dat wel anders, maar het leeft volgens mij gewoon niet meer zo/

Precies, alleen leuk voor die paar fanboys die constant de Yp-rally aan het pluggen zijn. Voor de marketing en sales zal het echt niks doen. Dacht 's avonds eentje te zien rijden maar bleek de MiTo te zijn..

mweh, lancia is gewoon over.
Ze zijn een stuk duurder dan bijv een 208. Niemand die in die klasse een auto koopt kent die naam nog.
Een 3008 achtige, maar dan duurder, wie koopt dat dan? Van de nieuwe jeep compass verwacht ik meer.

Een toegankelijkere B-segment auto verkoopt niet dus dan zal een C/D-segment wel verkopen zeker lol

Van die B segmenter moeten ze een toegankelijkere versie maken, zoals die bij de Corsa of 208 wel bestaat. En hem verkopen bij de Fiat dealer ipv exclusieve showrooms. Dan zou die het (in Italië toch) beter moeten doen.

Van die B segmenter moeten ze een toegankelijkere versie maken, zoals die bij de Corsa of 208 wel bestaat. En hem verkopen bij de Fiat dealer ipv exclusieve showrooms. Dan zou die het (in Italië toch) beter moeten doen.
Maar waarom zouden ze dat doen? Kost alleen maar geld en snijden vooral in eigen sales. Een "luxere" mag in principe best wat duurder zijn, verkopen ook minder.

In Italië gaan ze dat doen (enkel daar). Waarschijnlijk om de kloof in prijs met de oude Ypsilon wat kleiner te maken.
Er zal in Italië ook een niet-hybride versie beschikbaar zijn tegen een lagere instapprijs.

Dus als ik het goed begrijp proberen ze hem in Italië nu neer te zetten als het alternatief voor de oude Ypsilon en in de rest van Europa als iets luxueuzer model/merk?

De nieuwe Ypsilon is te hoog in de markt gezet. Hij had eigenlijk een soort luxe versie van de Fiat Panda moeten zijn, dat was het eerste en vorige model ook en die sloegen zeker op de Italiaanse markt goed aan.

Nu is de auto voor de huidige Ypsilon rijders te duur en is het maar de vraag of de auto van toegevoegde waarde is in het B segment (hoewel ik het zelf wel een leuke auto vind trouwens).

De Panda is A-segment, de kleine Lancia B-segment.

De slechte verkoop van de Yp in Italië is en blijft opmerkelijk.
In de maand dat de Ypsilon 665x over de toonbank ging deed de 208 4.000 st en de Corsa 2.000.
Zelfde basis en de Peu is even duur / duurder!

Steun aan eigen merken?? Doen de Italianen niet aan is. Zie ook andere Italiaanse modellen.

Haha, ik ook niet. Soms zie ik een Ypsilon op de A1 of A2 rond Amsterdam of Amersfoort. Een witte en zo’n groenblauwe herinner ik me. Mooie bakken. Zeker niet saai. Wel heel zeldzaam. De Hertzen en Avussen moeten wat van dergelijke auto’s op voorraad krijgen. Meer zichtbaarheid.

Hierboven staat eigenlijk alleen gebabbel: de Ypsilon is hartstikke leuk in het Echt. Maar je ziet ze nauwelijks. De zichtbaarheid moet omhoog. Dan gaat ook de verkoop omhoog.
Mijn vrouw heeft er 1 (hybride) - ze zou niks anders meer willen - superblij - en ook ik rijd er heel graag mee - kan je niet vergelijken met de saaie corsa-neef (hebben we ook mee gereden). Veel kenners hier blijkbaar.

Kan je wel vergelijken met de leuke 208. Volgens AW test zijn de materialen zelfs beter van de Peugeot. Verder zijn het identieke auto's. Veel kenners hier? Veel (nieuwe/stille) profielen die alleen maar de Ypsilon lopen te pushen alsof het de meest geweldige auto ooit is.

oh, even snel gekeken, de huidige hybride is er in it nu vanaf 19.995.- maar liefst 10k goedkoper dan in NL, fijn die bpm :ROFLMAO:

Kan je wel vergelijken met de leuke 208. Volgens AW test zijn de materialen zelfs beter van de Peugeot. Verder zijn het identieke auto's. Veel kenners hier? Veel (nieuwe/stille) profielen die alleen maar de Ypsilon lopen te pushen alsof het de meest geweldige auto ooit is.
nieuwe.... ik zit hier al 20 jaar op...
maar ik plaats enkel een reactie als ik weet waarover ik spreek

Als zelfs de anciens blijven spreken over de Ypsilon, moet hij wel iets losmaken qua gevoelens.

Vergeleken met zijn broertjes, is de Ypsilon een stuk comfortabeler. Enige wat mankeert is keuzemogelijkheden. Een 208 wordt in veel meer versies geleverd en is een stuk goedkoper.

Vergeleken met zijn broertjes, is de Ypsilon een stuk comfortabeler.
Is het onderstel echt anders dan? Ik heb de Ypsilon gereden en het viel me niet op dat ie een stuk comfortabeler is dan z'n zusjes. Bekleding is wel grappig, net als het dashboard. Maar daar houden de verschillen wel op is mijn beleving. En daar kan best markt voor zijn, maar ik zie geen duidelijke USP voor de één of de ander.

Vergeleken met zijn broertjes, is de Ypsilon een stuk comfortabeler.

In grote lijnen zijn dit dezelfde auto’s, dus rijden ze ook in grote lijnen hetzelfde. Allebei zijn ze duidelijk afgestemd op comfort en beide slagen ze in die opzet. De verschillen die er zijn, zijn subtiel. Zo ervaren we de Peugeot als wat directer, maar dat komt ook door zijn minuscule stuurtje. Het sturen van de Fransman gaat net wat lichter dan in de Lancia, die fractioneel slapper op zijn veertjes lijkt te staan. De zachte afstemming van het onderstel is vaak prettig, maar met name de Ypsilon voelt op korte oneffenheden soms wat té slap en dat doet iets afbreuk aan de kwaliteitsbeleving. De Lancia voelt daardoor zeker niet hoogwaardiger aan dan de Peugeot, maar zo is hij ook niet bedoeld.

Nauwelijks verschil

Hier in het Noorden heeft ieder dorp wel een Peugeot dealer of servicepunt. (wat voorheen bij VW gebruikelijk was). Er waren twee of drie "Dealers" waar je na 2010 terecht kon voor Lancia. Ergens in een verdomhoekje, achter een Grand Cherokee en een verdwaalde Alfa stond soms een mooi Lanciaatje. Maar uiterst zeldzaam. Als ik in de markt zou zijn voor zo'n klasse auto, zou ik praktisch kiezen voor een merk met een servicepunt op iedere straathoek, emotioneel voor de niet 13 in een dozijn auto, de Lancia dus.

Is het onderstel echt anders dan? Ik heb de Ypsilon gereden en het viel me niet op dat ie een stuk comfortabeler is dan z'n zusjes. Bekleding is wel grappig, net als het dashboard. Maar daar houden de verschillen wel op is mijn beleving. En daar kan best markt voor zijn, maar ik zie geen duidelijke USP voor de één of de ander.
Verschillen zijn misschien niet zo uitgesproken, maar ze zijn er wel:

Lancia's hebben altijd al het verschil gemaakt in de materialen, vormen en kleuren die ervoor werden gebruikt. Wat - gelukkig - niet anders is in deze Ypsilon. Toegegeven, er zijn nog steeds een aantal kunststoffen die niet erg premium zijn, maar over het geheel genomen is het gewenste luxe-effect aanwezig.

Zoals al gezegd, zijn er technisch geen verrassingen. Ook de Ypsilon staat op het beproefde Common Modular Platform (CMP), wat ook de Lancia verzekert van een grote wendbaarheid en een gedegen comfort. Een basis waar Lancia evenwel wat meer 'premium' aan toe wou voegen. De spoorbreedte werd met 24 mm vergroot, de vering kreeg een nieuwe afstelling en de besturing zag zich opnieuw gekalibreerd. Het resultaat is een soepelere wegligging. Het is ook stiller in de Ypsilon door het gebruik van meer geluidsabsorberende materialen. Vooral de 100% elektrische Ypsilon scoort met dat knusse loungegevoel.

Bron:

Terug
Bovenaan