Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Joe met trema l D met punt zei:Ja, maar om dat te belasten op de uitstoot van CO2 per kilometer, maar vervolgens niet mee te nemen hoeveel kilometer men rijdt is dan natuurlijk niet echt een goede maatstaf.
DeeTwee zei:Een Defender was altijd een wasmachine in de zin dat het een 'tool' op wielen was. Functioneel.
Maar speaking of which, als je een wasmachine op wielen zoekt, koop dan een witte Discovery 4. Bekijk die achterkant eens, een enorme rijdende wasautomaat als je het mij vraagt.
s velthuis zei:En inderdaad moet er eerst mee gereden worden, maar als ik alleen al lees hoe gruwelijk veel er electronisch en fijnmechanisch geregeld wordt tijdens het off roaden, dan hou ik m'n hart vast.
s velthuis zei:Ik ben er eerlijk gezegd nog niet over uit of dit geen wasmachine is. Qua uiterlijk niet, maar het rudimentaire is geschrapt; de Defender was een buitenbeentje in een stal met raspaarden. Een echt werkezeltje. Nu is het meer als de rest van alle andere luxe paarden in de stal. En als ik de reacties op de voorpagina zo bekijk ben ik toch echt niet de enige die dat op dit moment vindt.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/land-rover-defender-onthuld/
En inderdaad moet er eerst mee gereden worden, maar als ik alleen al lees hoe gruwelijk veel er electronisch en fijnmechanisch geregeld wordt tijdens het off roaden, dan hou ik m'n hart vast. Ik heb niet heel veel ruig off road gereden, maar de keren dat ik het wel heb gedaan stond ik ervan versteld hoeveel er kapot kan een wat er ook daadwerkelijk kapot gaat. Tot gescheurde stalen velgen aan toe. En zeggen dat offroad niet meer zo belangrijk is, is eigenlijk toegeven dat het meer een gewone SUV is geworden. Iedere Landrover/rangerover is op papier een heel goede off roader, maar in praktijk zijn ze er allemaal van buiten te kwetsbaar en in z'n algemeenheid te duur voor. De Defender staat nu ook in de dat lijstje.
s velthuis zei:Of is het maar goed dat een overheid ook wat verder kijkt op gebied van milieu en ethiek en dus ook grenzen oplegt?
R107 zei:s velthuis zei:Of is het maar goed dat een overheid ook wat verder kijkt op gebied van milieu en ethiek en dus ook grenzen oplegt?
Nee, de overheid kijkt juist helemaal niet verder op gebied van milieu. Want de nieuwe Defender stoot 199 gram CO2 uit waar zijn voorganger nog 269 gram uitbraakte (en oudere versies nog meer). Dan zou de overheid het toch juist moeten promoten dat verstokte Defender-rijders kiezen voor een nieuwe, i.p.v. daar zoveel belasting op de prijs te gooien dat ze lekker door blijven pruttelen in hun oude Defender? Dat is toch kortzichtigheid ten top, of zie ik dat verkeerd?
Dakloos zei:Heb je al uitgerekend hoeveel CO2 vrijkomt bij de productie van een nieuwe?
Zadelsnuiver zei:R107 zei:s velthuis zei:Of is het maar goed dat een overheid ook wat verder kijkt op gebied van milieu en ethiek en dus ook grenzen oplegt?
Nee, de overheid kijkt juist helemaal niet verder op gebied van milieu. Want de nieuwe Defender stoot 199 gram CO2 uit waar zijn voorganger nog 269 gram uitbraakte (en oudere versies nog meer). Dan zou de overheid het toch juist moeten promoten dat verstokte Defender-rijders kiezen voor een nieuwe, i.p.v. daar zoveel belasting op de prijs te gooien dat ze lekker door blijven pruttelen in hun oude Defender? Dat is toch kortzichtigheid ten top, of zie ik dat verkeerd?
Dat zie je inderdaad verkeerd; de oude Defender deed 295 gram en had een BPM van ruim 55k. De nieuwe doet dus 199 gram en 42k BPM. De oude Defender was dus duurder, langzamer, verbruikte meer en stootte meer CO2 uit.
R107 zei:Zadelsnuiver zei:R107 zei:s velthuis zei:Of is het maar goed dat een overheid ook wat verder kijkt op gebied van milieu en ethiek en dus ook grenzen oplegt?
Dat zie je inderdaad verkeerd; de oude Defender deed 295 gram en had een BPM van ruim 55k. De nieuwe doet dus 199 gram en 42k BPM. De oude Defender was dus duurder, langzamer, verbruikte meer en stootte meer CO2 uit.
Ken jij iemand die ooit een nieuwe Defender heeft gekocht? Ik ken een Defender-rijder, maar die heeft er één van 10 jaar oud gekocht. Mensen zijn niet gek, geen weldenkend mens smijt 50k belasting over de schutting om in een nieuwe Defender te rijden.
Dat wil ik niet zeggen. Het was in reactie op de rekensom van R107 boven je.Zadelsnuiver zei:Dakloos zei:Heb je al uitgerekend hoeveel CO2 vrijkomt bij de productie van een nieuwe?
Moeten we dan maar gewoon stoppen met nieuwe auto's bouwen?
R107 zei:Want de nieuwe Defender stoot 199 gram CO2 uit waar zijn voorganger nog 269 gram uitbraakte (en oudere versies nog meer). Dan zou de overheid het toch juist moeten promoten dat verstokte Defender-rijders kiezen voor een nieuwe, i.p.v. daar zoveel belasting op de prijs te gooien dat ze lekker door blijven pruttelen in hun oude Defender?
Zadelsnuiver zei:Een Defender 110 had in 2016 een vanaf prijs van 112k eurootjes, sla de carbase er maar op na. Denk je dat het geen pijn deed om daarmee een dikke kras in de lak te zetten? Ja, dat gepopnagelde plaatwerk was misschien niet zo strak maar een kras is een kras en heeft altijd invloed op de dagwaarde.
Voetgangersveiligheid staat tegenwoordig hoog in het vaandel, de oude Defender en de daarbijbehorende stijl kon gewoon niet meer op dat vlak. Absoluut jammer maar je kunt het een autofabrikant niet kwalijk nemen dat ze ook gewoon met de regels mee moeten gaan.
R107 zei:s velthuis zei:Of is het maar goed dat een overheid ook wat verder kijkt op gebied van milieu en ethiek en dus ook grenzen oplegt?
s velthuis zei:R107 zei:s velthuis zei:Of is het maar goed dat een overheid ook wat verder kijkt op gebied van milieu en ethiek en dus ook grenzen oplegt?
Ja, helaas wel:
https://nos.nl/artikel/2300999-de-suv-is-populair-en-daardoor-blijft-de-co2-uitstoot-van-auto-s-stijgen.html
En ook daar heeft een overheid die verantwoordelijkheid neemt een taak. Maar iedereen is natuurlijk vrij om een land te wonen waar ze minder ingrepen van de overheid verwachten. Alleen zo jammer dat dergelijke vluchtelingen dan wel weer terugkomen als ze oud en behoeftig zijn, want dat zorgpakket is NL is toch wel lekker. En ondanks of dankzij al die BPM wonen we nog steeds in een top 5 land qua geluk. Doen dus toch wel iets goed...
R107 zei:Aha, maar nu spreek jij jezelf dus tegen. Het ging over exorbitant hoge CO2-tax waarvan jij aangaf dat het goed zou zijn voor het milieu, maar nu dus zegt dat deze belasting er is om de kas te vullen voor uitgaven op een heel ander gebied.....
Maar dan nog, je kunt wel buitensporig veel belasting op de prijs van een auto drukken maar als zo'n auto daardoor niet verkocht wordt dan heb je nog niets. Niets voor het milieu (want mensen blijven langer in hun oude en meer vervuilende auto doorrijden), en niets voor de staatskas want mensen kopen hem toch niet of halen een gebruikt exemplaar uit het buitenland.
R107 zei:Hahaha, jij hebt wel een heel bijzonder beeld van mensen uit Wassenaar of van welgestelden in het algemeen. Mensen die veel te besteden hebben zijn niet gek, hebben doorgaans ook hard gewerkt om hun vermogen bij elkaar te krijgen en voelen er weinig voor om dat vervolgens bij de belastingdienst over de schutting te gooien. Als men ziet dat een zelfde auto in Duitsland of België de helft kost dan laten ze die auto staan, of ze kopen hem met veel voordeel over de grens.
R107 zei:I rest my case …. :T
s velthuis zei:Landrover had voor de nieuwe Defender de kant van de nieuwe Jimny uit kunnen gaan. Zelfs als hij nog iets groter, zwaarder en duurder was geweest dan de Jimny, was het vermoedelijk een beter werkpaard geweest .
s velthuis zei:Absoluut niet. Dit soort auto's kunnen niet duur genoeg zijn. Dat zouden de toekomstige eigenaren ook helemaal niet willen. Het is helemaal niet de bedoeling dat dit veel verkocht wordt. Als het straks in Wassenaar op iedere oprit staat, mist het het status effect. Waarom kopen mensen een jacht van 30 miljoen? Niet omdat die dat nodig hebben. Omdat de rest het zich niet kan veroorloven. Als iedereen zich een Ferrari kan veroorloven, kun je het merk opdoeken.
TYN zei:Je draaft m.i. door Velthuis. Klinkt inderdaad als een geweldige business case, een kleine versie van de Landcruiser 70.. Een auto die de (kleine) doelgroep nooit kan betalen.
En leg eens uit waarom de nieuwe Defender niet geschikt zou zijn voor de hovenier, aannemer of boswachter? Er mag 900kg in, 300kg op en 3500kg achter. Het interieur van de Commercial lijkt niet van veel luxe materialen te zijn voorzien, de matte lak is in feite een wrap, en je kan hem zelfs met drie stoeltjes voorin bestellen. Wat 'modepopje', ultieme grijskenteken versie!
Wijn 8578185 zei:Hij doet ook gewoon ff een koprevisie voor zijn Cordoba in de achtertuin. Best bijzonder
MBdoubleyou zei:Ik blijf me verbazen over de negatieve insteek in bijna al je reacties. Er is bijna nooit iets positiefs te lezen. Deze Defender wordt door jou ook weer helemaal afgebrand. Daarnaast doe je allerlei aannames terwijl de auto nog niet eens in het terrein getest is door journalisten.
MBdoubleyou zei:Een Defender met voorwielaandrijving? Als de markt erom vraagt en er geld mee te verdienen is....waarom niet? Ik neem overigens aan dat de kans nihil is,
Dat de Defender niet met motoren met wat minder vermogen leverbaar is vind ik ook een vreemde zet. En wellicht komt er voor bepaalde gebieden in de wereld wel een iets basalere goedkopere versie zonder standaard navi etc. Ik denk dat LandRover genoeg onderzoek heeft gedaan naar de propositie en het verdienmodel van de Defender. We vinden het allemaal zo jammer dat de Defender zo modern geworden is. Net zoals we het zo jammer vinden dat Saab en Lancia niet meer bestaan. En de V&D dicht is.
Zoals anderen ook al vermeld hebben: veel Defenders die rondrijden zien niet zo vaak het terrein. Zeker de mensen die zo'n ding nieuw kochten zijn vaak geen echte off-road fanaten. Die rijden in een oude Defender. Dus is het logisch dat je nu ook snelle luxe uitvoeringen van de Defender kan kopen.
s velthuis zei:Wijn 8578185 zei:Hij doet ook gewoon ff een koprevisie voor zijn Cordoba in de achtertuin. Best bijzonder
Yes, inderdaaden las er op die plek zelfs een nieuwe bodem onder. Benieuwd wat dat verder met mijn kijk op deze auto te maken heeft.
Maar prima, ik zal het verder met rust laten. Geniet van de matte lak en het fantastische audio system wat hier verder ongetwijfeld ter sprake zal komen.
Wijn 8578185 zei:Sorry Velthuis, iets te onaardige reactie van mij...
michel1975 zei:S velthuis staat een beetje stil in de tijd. Soms moet je ook proberen mee te komen. Nee niet iedere vooruitgang is een verbetering. Maar die hang naar vroeger voert je echt niet verder.