Legaal hard rijden in Duitsland , wat vinden we ervan?

De Dude

Asfaltkampioen

Vandaag te lezen in het AD. Een paar dagen terug was er wat negatief gedoe in het onderwerp over stoplichtsprintjes waar ook hard rijden in Duitsland icm (on)verantwoordelijkheid ter sprake kwam.

Ik kon in het topic ‘verkeer’ niks vinden over wat we nou als forumleden vinden van legaal hard rijden in Duitsland, dus dacht ik begin er zelf eentje.

We hebben het hier dus over legaal hard rijden en met hard rijden bedoel ik harder dan de vmax in Nederland (130).

Dus zeg het maar. Wat vinden we ervan? Wanneer wel en wanneer niet oké ? En wat is de hoogste snelheid die je hebt gehaald op de teller en met welke auto?

Laatst bewerkt:
In je voorbeeld ga je met ruim 90 meter per seconde over de weg. Dus als je wat ziet waarvoor je stil wil gaan staan heb je een reactietijd van 1 seconde = +/- 100 meter plus 500 meter nodig om tot stilstand te komen. Je dient dan dus iets van 700 meter of meer verderop goed te kunnen zien om de situatie in te schatten en tijdig te kunnen handelen. Mag je van overig verkeer verwachten dat die in hun achteruitkijkspiegeltje 700 meter overzien voordat ze een baantje opschuiven met 110 km/u?

OT: Heerlijk, als de ruimte er is knal ik ook door, maar meestal met zo'n 150 -160 km/u.

Mag je van overig verkeer verwachten dat die in hun achteruitkijkspiegeltje 700 meter overzien voordat ze een baantje opschuiven met 110 km/u?
Ik vind niet dat je dat van iemand kan verwachten, zeker daar je als slachtoffer met die snelheden eigenlijk per definitie naar het hiernamaals wordt gestuurd.

Ik heb in Duitsland maar 1 keer boven de 200 gereden. Vond er werkelijk niks aan. Ik rij er 120-130 en dat is een fijne snelheid.

Duitsland is sowieso niet mijn voorkeursland het snelheidsverschil vind ik niet erg maar de wegonderbrekingen zijn er verschrikkelijk.

Ik snap een deel van de kritiek wel want er zijn genoeg gladiolen die hun auto met 50km/h niet eens onder controle hebben, laat staan bij 200+. Maar het mag wel. Die lui van Autotop.nl zijn wel weer huichelachtig door zich te verschuilen achter 'als het niet kan, worden we wel staande gehouden'. Dat is de verantwoordelijkheid buiten jezelf leggen.

Het mag er nou eenmaal en daar zal dus gebruik gemaakt van worden. Ik hoop dan altijd maar dat iedereen zo goed mogelijk z'n eigen kunnen inschat en ook op tijd stopt. De realiteit is vast anders.

Ik herinner me een interview met een zekere mijnheer Bscher in het magazine CAR 15-20 jaar geleden, die een McLaren F1 (nr 022) had gekocht vanwege de hoge max snelheid en effectief boven de 200 mph (320 km/h) over de autobahn knalde. Die F1 verving een Porsche 911 Turbo, zo kon hij zijn verplaatsing van 1h15 naar 1h terugdringen (dat was Keulen - Frankfurt, net geen 200km).

Er volgde nog wat gezwets over het feit dat Bscher ook een racepiloot was in zijn vrije tijd, en een tweede McLaren F1 had om in het week-end mee te racen, en dat zonder zijn ervaring die snelheid echt onverantwoord was.

Allemaal larie en apenkool. Aan een snelheid van 350km/h over de snelweg rijden is gewoon asociaal en onveilig. Zoals @Pietzoveel aangeeft, je rijdt dan met een snelheid van bijna 100m/s en de remafstand op droog asfalt is dan minstens 250-300m.

Zelf rij ik 160-170km/h op de autobahn, daarboven wordt het snelheidsverschil met andere bestuurders te groot. Nu k met een EV rijd, beperk ik me eerder tot 130-140km/h. In theorie is de optimale snelheid voor mijn EV nog een stuk hoger, maar dat laat ik aan anderen over .

Het grote probleem met zulke snelheden is dat je heel erg afhankelijk wordt van de medeweggebruikers en de omstandigheden. Als er maar íets niet goed gaat zijn de gevolgen niet te overzien.

Het verbaast mij dan ook dat Duitsland nog steeds geen limiet heeft ingesteld op deze wegen.

Als ik voor mijzelf spreek:

Ik vind alles wat verder boven de 200 km/u niet meer verantwoord om langdurig te doen en zeker niet op een tweebaans zoals de Oberhausen straight die ook nog eens zo hobbelig is als de pest.

Ik vind 170-190 km/u een fijne kruissnelheid mits je meer dan twee rijbanen hebt. Twee rijbanen moet je echt te vaak in de ankers en dat is niet prettig rijden en kans op ongeluk stukje hoger. Ik rij dan doorgaans 140-150 km/u. Ook met nat weer niet veel harder, de snelwegen zijn niet zo goed als in NL.

Harder dan 200 is natuurlijk leuk om een keer te hebben geprobeerd, maar zit daar niet zo snel omdat ik eigenlijk altijd met kinderen in de auto rijd ( :) ).

Mijn top is 260 km/u met de Tesla model3 performance destijds. De auto was wel echt zoekerig op die snelheid en totaal niet fijn om te rijden.

Ik vind niet dat je dat van iemand kan verwachten, zeker daar je als slachtoffer met die snelheden eigenlijk per definitie naar het hiernamaals wordt gestuurd.
Wordt wat lastig als het bochtig of wat heuvelig is..... En in die aanzetspiegels voor de caravan met weinig zicht...

Wordt wat lastig als het bochtig of wat heuvelig is..... En in die aanzetspiegels voor de caravan met weinig zicht...
Ja maar dus sowieso al is het kaarsrecht. Het gaat zó hard, je moet echt heel goed hebben gekeken in je spiegel als je zo iemand op die snelheid tijdig ziet aankomen.

Precies, een circuit lijkt me daarvoor meer geschikt, alhoewel die zelden een recht eind hebben waar je 300 km+ kan aantikken.

Met de CLA eens 250 km/u aangetikt, mijn auto’s daarna komen daar niet eens in de buurt. Vind ik ook niet zo belangrijk eerlijk gezegd. 150 km/u is een snelheid waarmee je comfortabel kunt rijden. Als het echt leeg is en meerbaans (3-4) dan wat harder.

Ik ben net weer veilig terug uit Duitsland na een weekje Harz. Ik vind het allesbehalve prettig rijden op de Duitse autobahn en waar Duitsers in de stad heel netjes en hoffelijk zijn (je kunt er als voetganger bijna blindelings een zebrapad oversteken) vind ik het op de snelweg vaak arrogante proleten met weinig geduld en fatsoenlijk afstand houden kennen ze blijkbaar niet.

Dit heeft een paar jaar geleden tot 2 keer toe bijna tot een ongeval geleidt toen ik via Duitsland naar Zuid Limburg reed. Met de vele wegwerkzaamheden en korte invoegstroken moest ik een paar keer vol in de ankers omdat men mij er op de linker rijbaan simpelweg niet tussen liet terwijl rechts een vrachtwagen voor mij wilde invoegen.

Ik heb er natuurlijk ook de auto niet voor maar ik rij gemiddeld zo'n 100 tot max 130 km / u en wissel zo min mogelijk van rijstrook, dat rijdt het meest ontspannen én zuinig! Veel van die laagvliegers die je met 200+ voorbij komen blazen zie je vaak verderop weer terug in de file.

Mensen die beweren dat ze met 200+ ontspannen en relaxed over de Duitse autobahn cruisen vind ik staatsgevaarlijk en anticiperen blijkbaar niet! Als ik met 130 km/u een vrachtauto wil inhalen en de baan is vrij in mijn buitenspiegel dan zit er in no-time zo'n laagvlieger op mijn bumper te seinen. Je hebt maar een heel klein tikje van achter nodig om compleet de controle over je voertuig te verliezen met alle gevolgen van dien!

Ik hanteer voor mezelf de 3A regel: Afstand houden, Anticiperen en Ademhalen.

Laatst bewerkt:
Ik ben in mei nog in Duitsland geweest en vond dat ze daar toch een stuk beter rijden dan hier in Nederland.
Ik vind het prima dat je hard mag rijden, hier mag je 100 en wordt je alsnog de hele weg ingehaald.
Daarbij wat ook in het artikel vermeld wordt, je mag zo hard als je durft/kan/wil maar het moet wel verantwoord.

Ik vind 150-160 km/h ook prima, je schiet lekker op, het verbruik gaat niet door het dak en het vergt geen uiterste concentratie de hele tijd. Dat heb je wel aan 200+. Ik denk dat mijn huidige ACC 'maar' werkt tot 180, tenminste op de Volvo was dat zeker zo (in de periode dat ze nog niet begrensd waren).
Snelste met een auto zal zowat 210 km/h zijn, met de moto 270 - beide op teller.

Ik vind die video's van kanalen als AutoTopNL op zichzelf niet zo heel erg. Dat zijn mensen die er vaker rijden, hun momenten uitkiezen en andere veiligheidsmaatregelen nemen. 350 km/u+ is nog steeds gekkenwerk, maar die factoren ''rechtvaardigen'' de snelheid wel iets meer. Het grotere gevaar zit 'm dan meer in dat deze video's ook minder ervaren bestuurders uitnodigen om deze snelheden te gaan rijden met hun eigen auto's.

Hoogste dat ik zelf heb behaald ik 240 km/u met een C350e. Ik vind het 200+ wel lekker rijden als er niemand op de weg zit. Nadeel is dat je tank zo leeg is, de C350e mocht een uur na het tanken alweer de weg af om brandstof te halen:oops:. Meestal rij ik tussen de 140-160 op de Autobahn, veel sneller is met oudere auto's niet zo fijn.

Ja, 944, het brandstofverbruik is voor mij voldoende om weinig interesse te hebben om hard te rijden. Ik heb een paar jaar terug de top wel opgezocht met mijn Veloster ('want het is een "sportwagen"' (nou ja..)); leuk om te zien dat die inderdaad nog wel wat vermogen heeft boven de 160 (ik kwam dan ook uit een auto met zo'n 60pk), maar verder vloog mijn verbruik omhoog, klapperde mijn zonnedak als een gek en zat ik vooral te stressen om dit wel veilig te doen. Neu, laat mij maar lekker rustig tokkelen.

Niet dat dit gevoel van 'wieee, snelheid' helemaal weg is :p , maar nu ik in de VS woon bewaar ik dat af en toe voor snelwegstukken die flink bergaf gaan. Dat doe ik dan een keertje in een auto die ik niet goed ken en...daarna weer rustig 55mp/h op de cruisecontrol.

Van mij hoeft het niet. Heb weleens de 220 aangetikt hoor, maar je moet zeer regelmatig vol in de ankers, om de haverklap een Baustelle, het haalt weinig uit en is totaal niet ontspannen. Met een 3-serie gaat het zo gemakkelijk, stil en comfortabel dat je het voor de snelheidsbeleving ook niet hoeft te doen. Ik pak liever wat leuke bochtige weggetjes in bijv. de Harz of Eiffel met de Z4. Hoeft niet eens heel hard te gaan.

Wat dat betreft is rijden (vooral met caravan) over de tolwegen in Noord-Frankrijk veel fijner dan de Autobahn.

Hangt van drukte verkeer af en welke auto je rijdt. Met sommige auto's heeft het "nut" om harder te gaan, als ze na afremmen en weer doorgaan snel op juiste snelheid zitten (verbruik kan met verschillende auto's ook veel uitmaken). Maar als je te vaak moet afremmen, bijvoorbeeld door veel borden 100 die ze op sommige stukken vaak hebben en iedereen daar in de ankers gaat. Vindt dat slecht geregeld in Duitsland, dan geven ze snelheid weer vrij om na de volgende bocht weer een bord 100 te hebben. Stel daar gewoon gewoon maximum snelheid in.
Hoogste snelheid denk ik met een Audi A7 op teller 250, maar meest uitdagend was toch een Toyota Starlet 1.0 met op de teller 180, ging niet hoger (max 145?). Je hebt de indruk heel hard te gaan, maar wordt van alle kanten voorbij gevlogen.
Met sommige auto's is hard gaan (goede remmen!) eigenlijk niet zo'n probleem, terwijl je met andere auto's toch al meer aan het "werken" bent. Vond hard gaan in Frankrijk op de tolwegen vroeger veel plezieriger, prima wegdek, 's nachts niet druk en grote afstanden. Het mocht niet, maar gewoon wachten tot snelle langs komt en dan volgen. Er werd vroeger nauwelijks op snelheid gecontroleerd daar.
Kwam alleen boven 180 om een keer te doen, maar verder afhankelijk van auto 150-180. Tegenwoordig kom ik nauwelijks boven de 120, hoog model auto ;)

Als het rustig is en het veilig kan en mag, helemaal prima. Ze mogen alleen soms wel wat duidelijker aangeven in D waar het niet mag. Schijnt soms wat verwarring over te zijn.

Die lui van Autotop.nl zijn wel weer huichelachtig door zich te verschuilen achter 'als het niet kan, worden we wel staande gehouden'. Dat is de verantwoordelijkheid buiten jezelf leggen.
Dat steenkolenengels van die Max is niet om aan te horen maar zijn rijgedrag op de Autobahn vind ik altijd heel anticiperend. Doet ie goed. Althans, voor zover het op YouTube te zien is uiteraard.

Zelf vind ik de Duitse Autobahn de laatste xx jaar hoofdzakelijk gewoon helemaal ruk, die ongelimiteerde stukken compenseren daar een heel klein beetje voor. Dan kun je meestal goed een gemiddelde van rond de 150 aanhouden, zo lang het duurt. Vervolgens kom je weer in de gribus van baustellen, stau en elke honderd meter een andere snelheidslimiet (waar de rechtgeaarde Duitsers subiet voor op de rem trapt).

Laatst bewerkt:
Op sommige plekken is 180 denk ik ook nog wel flink, in Nederland dan. Waar het kan zou ik zeggen max. 150/160. Aan de andere kant, toen we nog 120/130 mochten werd dat vaak gemiddeld al niet gehaald dankzij drukte of mensen die niet opletten en ik ga ervan uit dat de huidige 100 ook lang niet overal gehaald wordt tegenwoordig waar dat mag.

Ik vind onze 100 in de spits wel genoeg. Ik denk dat het heel veel ongelukken door snelheidsverschil voorkomt. Daarbuiten mag het wel 130 zijn, al geef ik toe dat ik veelal toch gewoon 100 rijd, gewoonte geworden.

Dat steenkolenengels van die Max is niet om aan te horen maar zijn rijgedrag op de Autobahn vind ik altijd heel anticiperend. Doet ie goed. Althans, voor zover het op YouTube te zien is uiteraard.
Haha dacht dat ik de enige was die zich er aan ‘stoorde’. De uitspraak soit, maar vooral de grammatica is niet best.

Verder vind ik ook dat beide echt super anticiperend rijden. Kans op ellende blijft natuurlijk hoog op die snelheden.

Ik moe(s)t geregeld naar Duitsland en ‘s morgens is het best rustig. De Oberhausen straight is dan best goed met hoge snelheid te doen.
Latere stukken kun je mooi 150-160 rijden.

Een keer de auto uitproberen is altijd leuk. De Allspace gaat makkelijk naar 180-190, maar daarna houdt het wel op. Heb er met moeite 202km/h op de (GPS-)klok gekregen.
De nieuwe leasebak kan geloof ik max 180, maar kruisen met 150-160 vind ik hard zat.

Maar meer OT: eigenlijk vind ik de Duitse Autobahn helemaal niet zo geschikt om heel hard te rijden. Wegdek is slechter dan in Nederland (al verbetert dat snel), het is onoverzichtelijker dan in Nederland en er zitten meer bochten en hoogteverschillen in dan in Nederland.
Ik zou eerder durven om in Nederland 250+ te rijden dan in Duitsland. Hier mag het alleen niet…..en houdt dus ook niemand daar rekening mee, wat het ook veel gevaarlijker maakt.

De 95 onder Munchen leent zich wel voor hoge snelheden. Maar de plekken waar je een tijdje 200 kan blijven rijden zijn er niet veel. De Golf ging vrij makkelijk over de 200 maar toen vond ik het wel mooi geweest.

De 95 onder Munchen leent zich wel voor hoge snelheden. Maar de plekken waar je een tijdje 200 kan blijven rijden zijn er niet veel. De Golf ging vrij makkelijk over de 200 maar toen vond ik het wel mooi geweest.
Ja die is super hè , favorietje bij mij. Ook voor het uitzicht.

Nu de baustelle naar het noorden klaar zijn, kan je vanaf München via Neurenberg tot NL grens wel echt heel goed doorkachelen.

Ik woon ca 15 kilometer van de A57 in Duitsland vandaan, de weg die ook genoemd wordt, en trap het gas van mijn Thema daar ook wel eens dieper in..., maar de weg is grotendeels een flauwe bocht naar rechts, met behoorlijk heftige dwars naden, dat voelt niet prettig, en kan me voorstellen dat dat met een snelle auto met korte veerweg bijzonder irritant, dan wel levensgevaarlijk is. Overigens maken veel rijders de fout om vanaf knooppunt Rijkevoort richting Duitsland al flink gas te geven, meestal staan ze net voor de grens te flitsen.

Dit was ik samen met oud forummer Whiplash op de Oberhausen straight. (hij nam de foto)
Als je goed oplet en het is niet al te druk prima te doen.

GroteFoto-DIH4CRN4.jpg

Timing doet overigens ook veel. Overdag in het drukke verkeer kun je op veel plekken niet meer doorrijden, maar als je nog weleens 's avonds laat en 's nachts rijdt kun je aardig tempo maken.

Wat vinden we ervan? Wanneer wel en wanneer niet oké ? En wat is de hoogste snelheid die je hebt gehaald op de teller en met welke auto?
Ik vind het over het algemeen dikke prima. Zelf rijd ik daar altijd door, meestentijds tussen de 130-230 km/h. Vorige week nog op de Oberhausen straight 230km/h. Ik rijd alleen snel als de 'omstandigheden het toelaten', zodanig dat ik vrijwel nooit vol in de ankers hoef.

Met bijna elke auto die ik heb gehad heb ik in Duitsland op top gereden:

1. Saab 9000 Aero: 247 op de teller (ding leek uit elkaar te vallen, waarschijnlijk issue met uitlijning of ophanging oid)
  2. Audi S6 plus: 300 op de teller (topsnelheid, ongeveer 278 echte kilometers)
  3. Audi S3, 261 op de teller (gelimiteerd, auto reed op rails)
  4. Porsche 996, 261 op de teller, geen topsnelheid en dat kwam ook geen moment in me op, boven de 250 werd het weggedrag zoekerig en gaf totaal geen vertrouwen
  5. Phaeton: 260 op de teller (gelimiteerd), in een vloek en een zucht en in opperste stabiliteit
  6. M140i: nog niet sneller dan 230 km/h, waarschijnlijk omdat ik met deze auto niet op de plaatsen ben geweest waar hogere snelheden voor mij acceptabel zijn (bijv. op de 10-baans A5 bij Bruchsal)

Het grote probleem met zulke snelheden is dat je heel erg afhankelijk wordt van de medeweggebruikers en de omstandigheden. Als er maar íets niet goed gaat zijn de gevolgen niet te overzien.
Dat, met name. Gummen met 250 is ongetwijfeld leuk op een lege, droge weg, maar moet je op een regenachtige zaterdag waarschijnlijk niet willen. Durf je erop te vertrouwen dat die Hollander met de caravan goed spiegelt en ziet dat jij dubbel zo hard als in NL aankomt als hij met honderd hele kilometers (al twintig meer dan hij daar mag) opschuift om een vrachtwagen in te halen? Toen wij nog wel eens naar Keulen reden kon ik op de 61 de cruisecontrol nog wel eens op 150 zetten, dat ging nog net, maar bij alles harder dan dat moest ik om de haverklap remmen.

Overigens denk ik niet dat Nederlanders er hier of in Duitsland betere chauffeurs op worden. "Wij", ik haalde mijn rijbewijs in 2014, leerden "gewoon" nog 130 rijden met de rijles maar mijn broertje is niet meer dan 100 gewend. Die gaat er zachtjes gezegd niet beter van rijden als hij dat een keer vergeet. ;)

Bij mij houdt het qua top wel op bij een flink stuk 180 op de autobahn in een Volvo XC90. Voelde nog steeds als een vliegend tapijt. Met de MG twee keer een kort stukje 170 en die klonk alsof hij opsteeg.

"Wij", ik haalde mijn rijbewijs in 2014, leerden "gewoon" nog 130 rijden met de rijles maar mijn broertje is niet meer dan 100 gewend. Die gaat er zachtjes gezegd niet beter van rijden als hij dat een keer vergeet.
Ik kom uit de tijd dat de maximum snelheid nog 120 km/u was (en dat ook op veel plekken mocht). De huidige 100 km/u is inderdaad echt een beetje sukkelen. Temeer de auto's veel stabieler zijn en sneller kunnen.

Ik kom uit de tijd dat de maximum snelheid nog 120 km/u was (en dat ook op veel plekken mocht). De huidige 100 km/u is inderdaad echt een beetje sukkelen. Temeer de auto's veel stabieler zijn en sneller kunnen.
Even een zijweggetje, want misschien zit ik fout, maar ik meen me te herinneren dat je in de VS op veel plekken ook ‘maar’ 60 miles/96 km. per uur mag. Klopt dat?

Ik houd voor mezelf altijd de regel aan voor cruisen dat ik het op cruisecontrol wil doen. Soms is het 160, 180 maar niet meer dan 200. Daarboven komt de cruise control niet.

Ik wel. Comfortabel op de cruisecontrol. Dus dat je vertrouwen hebt dat de auto het zelf doet.
Ik heb nog nooit boven de 180 op CC gereden.

Er zijn trouwens auto’s die ook boven de 200 op de (A)CC kunnen.

Even een zijweggetje, want misschien zit ik fout, maar ik meen me te herinneren dat je in de VS op veel plekken ook ‘maar’ 60 miles/96 km. per uur mag. Klopt dat?
Klopt, maar dat is niet op de snelwegen ;). Meer op wegen die je in Nederland provinciale wegen zou noemen. In Texas zijn er wegen waar je 85 mph mag. Daarbij krijg je eigenlijk nooit een bekeuring als je 10 mph te hard rijdt op de snelweg.

Zo vaak kom ik hardrijders niet meer tegen in Duitsland. Zijn toch best veel limieten en werkzaamheden. Ik vind het vooral op B wegen gevaarlijk want ik mag maar 60 met mijn vrachtwaggel terwijl personen auto's 100 mogen en er alles aan doen om mij te passeren.

Een advies voor diegenen die van plan zijn om de Duitse Autobahn te gebruiken als "test" om te weten komen wat de snelheid van hun of haar auto of motor is.
Nu wonen wij al jaren in Duitsland, vaak genoeg Duitse wegenstelsel bereden,erger ik mij aan de de Nederlandse mentaliteit van achterlijkheid.
Zodra de A3 van Elten naar Oberhausen "vrij baan" is gaat het gas open!
Egoïstisch en dom, want een ongeval veroorzaken wordt een duur grapje.
Niet alle Duitsers rijden niet meer zo asociaal hard..het zijn de nieuwe generatie die rijden op de middelste baan ipv uiterst rechts.
Klagen dat de brandstof zo duur is en dan toch een draaikolk veroorzaken in de tank,snap de logica er niet van in.
Hoe meer ongevallen plaatsvinden met name veel in Nordrhein Westfalen met name laatste tijd veel motorrijders te betreuren, hoe meer verzekeringspremie wij moeten betalen,en niet alleen in Nederland.

Veel gebruik gemaakt van de A31, loopt vlak langs de NL oostgrens. Heerlijk rustige weg, ideaal als je vanuit Enschede naar Groningen moet reizen.

Waar ik vroeger -toen het testosteronpeil hoger was- zo hard ging als de auto kon merk ik -nu ik al wat wat minder jong ben - meestal rond de 180 km/u rij op de Autobahn.
Harder dan de meeste maar wel veilig genoeg om te anticiperen. Ik ziet nu meer de risico’s van knalhard rijden dan vroeger. Toen deed je belachelijke dingen.
Ik hou mezelf dat ook vaak voor als ik jonkies met pops & bangs langs zie knallen. Ik was geen haar beter…goed om dat te realiseren ipv de boze ouwe boomer uit te hangen :ROFLMAO:

Het snelste was ik denk ik in een Saker op het circuit. Niet op de teller gekeken, maar het ging enorm snel..schat richting 285
Op de openbare weg zal het iets harder dan 250 zijn geweest in een BMW M2 en sowieso dik 250 in een BMW M550d Touring. Die laatste was überhaupt wel het meest comfortabel en voor mijn gevoel ook het meest safe op die snelheid.

Laatst bewerkt:
Voor mijn gevoel wordt de ruimte om daadwerkelijk volle bak te gaan minder en minder. Of het nu wegwerkzaamheden zijn, bestuurder die afgeleid achter het stuur zitten of drukte in het algemeen, even de top aantikken is listig.

Persoonlijk mag ik graag doorrijden, als het de omstandigheden het toelaten, en ik zelf in de stemming ben, gaat het pedaal zeker naar de bodem. Gewoon omdat het kan. En dan geniet ik er ook van. Wel merk ik dat ik met de jaren behoudener wordt. Waar ik vroeger zonder ‘nadenken’ kilometer volle bak ging (200+) merk ik nu dat ik graag een grotere reserve wil houden.
Heb best woeste ritten gemaakt in een vorig arbeidsleven, en over afstanden van 50 tot 100 kilometer simpelweg plankgas ging. En dat was afhankelijk van de auto ergens tussen de 200 tot 245 kmh.

Voor mijn huidige werkplek kan ik ervoor kiezen om via de A3 te gaan, en dan bij Rees eraf. Heb uit wetenschappelijke redenen daar al getest dat de Superb iV 233 op de teller aantikt. Maar je voelt dat de auto zich lekkerder voelt op een snelheid tussen de 150 a 180.

Een fijne kruissnelheid vind ik overigens 150 in DLD.

Terug
Bovenaan