Legaal hard rijden in Duitsland , wat vinden we ervan?

In Duitsland is de maximumsnelheid 130 km/u. Harder mag in sommige omstandigheden maar dat is wel voor eigen risico. Zeker als er maar 2 banen zijn is het risico te groot dat die Nederlander met 110 km/u de auto naar rechts schuift. Bij een aanrijding is degene die er met topsnelheid langs wilde gewoon aansprakelijk. Dat moet je niet willen. Wat anders is het als de ruimte er wel is, bijvoorbeeld bij 3 banen. Dan pak je de linkse baan en heeft niemand er last van.

Een advies voor diegenen die van plan zijn om de Duitse Autobahn te gebruiken als "test" om te weten komen wat de snelheid van hun of haar auto of motor is.
Nu wonen wij al jaren in Duitsland, vaak genoeg Duitse wegenstelsel bereden,erger ik mij aan de de Nederlandse mentaliteit van achterlijkheid.
Zodra de A3 van Elten naar Oberhausen "vrij baan" is gaat het gas open!
Egoïstisch en dom, want een ongeval veroorzaken wordt een duur grapje.
Niet alle Duitsers rijden niet meer zo asociaal hard..het zijn de nieuwe generatie die rijden op de middelste baan ipv uiterst rechts.
Klagen dat de brandstof zo duur is en dan toch een draaikolk veroorzaken in de tank,snap de logica er niet van in.
Hoe meer ongevallen plaatsvinden met name veel in Nordrhein Westfalen met name laatste tijd veel motorrijders te betreuren, hoe meer verzekeringspremie wij moeten betalen,en niet alleen in Nederland.
Ik erger me tegenwoordig aan die gasten die eigen rechter spelen.

Gaan zonder enkele reden naar links en vervolgens weer naar rechts en dan krijg je zo'n handje.

Mafklappers die Duitsers. Over egoïstisch en dom gesproken.

Heb de behoefte niet. In DL wel eens 140/150 gereden maar vind die korte opritten ook niks. Voor het verbruik is 130+ toch niet fijn bij mijn auto. Toen ik jong was wel eens ong. 200 km/h gereden met mijn moeders Premacy :ROFLMAO:

Heb zelden boetes maar laatst eentje binnen uit DL. De constante snelheidswijzigingen zijn niet bij te houden. Geflitst waar het van 70 naar 50 ging. Bordje net gemist.

Die verschillende snelheidslimieten zijn inderdaad bloedirritant! Dan weer 100, vervolgens weer 80, 70, 130, 120. Gelukkig zijn de boetes niet zo hoog als hier.:)

Ik heb heel vroeger ook wel eens 190 op de teller gereden, toen met mijn eigen Mazda 323 1.5 en die lag nog verassend stabiel op de weg! In die tijd ook een proefritje gemaakt met een 2.0 liter 626 coupé en eveneens de 190 aangetikt, maar bij een scherpe bocht naar de oprit van de A35 bij de Westerval in Enschede (nu staan er stoplichten) ging het nog bijna mis en begon de achterkant te schuiven. Dat was op dat moment uiteraard geen 190 maar mijn hart bonkte in mijn keel en sindsdien eigenlijk nooit meer de behoefte gehad om zo hard te rijden.

Laatst bewerkt:
In die tijd ook een proefritje gemaakt met een 2.0 liter 626 coupé en eveneens de 190 aangetikt, maar bij een scherpe bocht naar de oprit van de A35 bij de Westerval in Enschede (nu staan er stoplichten) ging het nog bijna mis en begon de achterkant te schuiven.
Dat was dichtbij Duitsland, maar niet ín Duitsland. :p

Al is dat laatste stuk A35 nou precies zo’n stuk wat ik beter geschikt vind voor zulke hoge snelheden dan de gemiddelde Duitse Autobahn. Heel overzichtelijk.
Ik heb daar ook ooit eens de 200 aangetikt (en snel weer de snelheid eruit) met een Jaguar S-type.

Om de snelheidsverschillen niet te groot te maken, zet ik gewoonlijk de CC op 150 (hoger gaat die trouwens niet in de Espace - bij de GrandScenic was dat nog 160). Op langere afstanden ben je dan nagenoeg even snel als wanneer je door duwt tot 170-180 (wat ik vroeger deed), maar geregeld in de ankers moet. En het verbruik scheelt ook natuurlijk. Espace haalt overigens vlot 200 en meer, maar dan voelt ie, zelfs met de vierwielsturing, toch niet meer zo 'op de rails' als bij 150.

Even vanuit een ander perspectief: Met de camper houd ik 100 km/u aan als kruissnelheid. Op 3 rijstroken haal ik dan vrachtwagens in, maar bij 2 rijstroken waarbij er geen snelheidslimiet is, blijf ik liever op de rechterbaan. Zelfs al lijkt de (zij)spiegel leeg, ze zitten zo weer op je bumper. Ook als ik dan even 120 o.i.d. ga rijden. Voelt niet fijn, ook al zal er als ze niet hard genoeg remmen in mijn achterbumper hooguit een deukje zitten....

Zelf ook wel eens gedaan (ik denk het snelste was 250km/h in een Porsche Panamera met de V8 diesel - maar op een rustige doordeweekse ochtend) en nog steeds wil ik best weleens wat harder doorrijden. Boven de 200km/h doe ik alleen niet meer - daarvoor is de AutoBahn niet de meest geschikte plek. 160km/h is vaak goed mogelijk, maar net zo vaak is het verkeer te druk.

Ik heb ooit perioden gehad dat ik op kombanen moest rijden waar autofabrikanten ontwikkeling uitvoeren. Zo heb ik ooit in Spanje op een kombaan in de hitte net zolang rondjes gereden op topsnelheid tot de tank leeg was. Die topsnelheid werd door de hitte steeds ietsje minder (begon bij net geen 250km/h, dan ging langzaam richting de 240lkm/h want de motor begon bescherming in te schakelen. Ik was echter een poging aan het doen het regelsysteem van het roetfilter en de katalysator in de war te krijgen.

Om dit te mogen uitvoeren heb ik ook een speciaal rijbewijs moeten halen wat overeenkomsten heeft met een racelicentie en slipcursus, maar daarnaast ook specifiek voor het rijden op hoge snelheid.
Daarbij hebben we allerlei zaken geleerd zoals bijvoorbeeld een uitwijkactie bij 100, 120, 140 en 160km/h. Bij 120 grijpt de ESP in. Bij 140 kan ESP alleen het niet aan en zal je als bestuurder ook goed moeten kunnen sturen. Bij 160km/h is een uitwijkactie echt moeilijk, ook met ESP aan.
Voor 200km/h en hoger werd er ons aangeleerd dat je niet kan uitwijken. Alles gaat dan zo snel dat zelfs een getrainde coureur nog te trage reflexen heeft. Kom je op een kombaan een overstekend hert tegen (dat wil nogal eens gebeuren) en je zit boven de 200km/h dan is je enige optie hard remmen en hopen dat het goed komt.
Sinds ik dat geleerd heb ben ik niet meer zo happig om boven de 200km/h uit te komen.

Er is een reden waarom veel Duitse auto's begrensd zijn op 250. Was dat gentlemen agreement er niet geweest, dan was de limietloze Autobahn er ook niet meer geweest gok ik.

Dik 300+ is wel een uitzondering in Duitsland. Het mag daar volgens de regels of het kan is aan de bestuurder te oordelen dan. Er zijn best plekken en momenten waar het zou kunnen, maar veilig is het nooit.

Vind zelf de Autobahn wel leuk. In het verleden voor het werk heel veel km's en uurtjes doorgebracht. Vaak op cruise snelheid 180. Vind en vond ik een snelheid waarbij het snelheidsverschil met de rest te overzien is cq snel genoeg af te remmen is. Ook vaak genoeg kilometers lang 200+ gereden.

Hoogste snelheid in een auto is (ik dacht) 262 op de teller, rond die snelheid zou de begrenzer in moeten grijpen. Ik gok dat ik een fractie daarvoor gas los heb gelaten, want ik heb de begrenzer niet gevoeld.

Wel ben ik erachter dat 200+ in de ene of de andere absoluut niet hetzelfde is. In mijn vorige auto's ging het prima, maar dan wel twee handjes aan het stuur. De huidige doet het met veel meer comfort en stilte en kan dus met spreekwoordelijk een hand.

Moet zeggen dat ik de laatste jaren nog maar weinig echt snelle Autobahn deelnemers zie. Net terug van vakantie (met caravan) en denk dat de keren dat ik met +/- 200 ben ingehaald op de heen en terugweg op een hand zijn te tellen.

Tot slot, echt hard rijden op de Autobahn moet nooit een doel zijn. Soms lenen de omstandigheden zich er perfect voor, soms ook niet.

Even vanuit een ander perspectief: Met de camper houd ik 100 km/u aan als kruissnelheid. Op 3 rijstroken haal ik dan vrachtwagens in, maar bij 2 rijstroken waarbij er geen snelheidslimiet is, blijf ik liever op de rechterbaan. Zelfs al lijkt de (zij)spiegel leeg, ze zitten zo weer op je bumper. Ook als ik dan even 120 o.i.d. ga rijden. Voelt niet fijn, ook al zal er als ze niet hard genoeg remmen in mijn achterbumper hooguit een deukje zitten....

Zou ook niet fijn zijn als je met zoiets op een linkerbaan gaat rijden, als je iets in je spiegel ziet opdoemen hoor je met zoiets langzaams gewoon op de rechter baan te zitten.

Zou ook niet fijn zijn als je met zoiets op een linkerbaan gaat rijden, als je iets in je spiegel ziet opdoemen hoor je met zoiets langzaams gewoon op de rechter baan te zitten.
En dan vervolgens 80km achter een of andere Girteka slangenbezweerder zitten?

Ik woon op fietsafstand van de grens en van elke auto heb ik de topsnelheid getest op de Autobahn. En spiegels goed in de gaten houden, want je moet regelmatig aan de kant voor mensen die harder gaan. Ben overigens met mijn eigen niet verder dan 205 gekomen.

In de zomer laat ik ze wel eens op topsnelheid uit op de stukken waar het kan, nadat ze goed warm zijn uiteraard. Goed anticiperen blijft het devies en ook de route kennen vind ik belangrijk. En weet inmiddels op welke stukken ik het kan en ook onder welke omstandigheden qua weer.

En voor mijn gevoel houden de Duitsers zich op andere plekken ook veel beter aan de geldende maximum snelheid omdat ze op andere plekken kunnen spelen.

Laatst bewerkt:
Ja? Dan moet je geen camper gaan rijden…
Een inhalende vrachtwagen heb ik begrip voor, die mensen zijn voor hun werk onderweg. Een camper of caravan die ineens naar links komt om met een minimaal verschil in te halen heb ik minder begrip voor. Kunnen die niet buiten de spits gaan rijden, dat is voor iedereen, inclusief de camper bestuurde, rustiger.

Krijg je bij rijlessen in Duitsland ook les in hoe je bij 200+ km/uur moet rijden en wat de impact van zo'n snelheid op alles is? Wij in ieder geval niet, dus gaan we ongetraind snelheden rijden waarvan de meeste geen benul hebben van hoe een bewegende massa van ruim boven de 1000kg zich gedraagd.

Zo vaak kom ik hardrijders niet meer tegen in Duitsland. Zijn toch best veel limieten en werkzaamheden. Ik vind het vooral op B wegen gevaarlijk want ik mag maar 60 met mijn vrachtwaggel terwijl personen auto's 100 mogen en er alles aan doen om mij te passeren.
Plus dat de hoge brandstofprijzen een flinke impact hebben als je flink door rijdt. Voor Otto Normalverbraucher is dat niet meer te betalen. En natuurlijk de constant veranderende maximumsnelheden. Bij ieder dorp mag je op de rem. Dan is het een stuk relaxter om gewoon 120/130 te rijden en af en toe terug naar 100.

Een inhalende vrachtwagen heb ik begrip voor, die mensen zijn voor hun werk onderweg. Een camper of caravan die ineens naar links komt om met een minimaal verschil in te halen heb ik minder begrip voor. Kunnen die niet buiten de spits gaan rijden, dat is voor iedereen, inclusief de camper bestuurde, rustiger.
Leven en laten leven is het credo. Ben het wel met je eens dat recreatief verkeer best eens mag nadenken over de tijd van rijden

Of tijdens zwarte zaterdag geen 250+?
Dat sowieso. Maar ik zie veel volk aardig op tijd iedere vrijdagmiddag een stevige bijdrage leveren aan de drukte. Dat is om 14:00 ongeveer al. Dat zou best wat minder mogen, de vrijdagmiddagdrukte wordt steeds gekker lijkt het wel.

Dat is wel de zaak omkeren. Degene die naar links gaat moet goed kijken voor hij dat doet, daarna is het aan de hardrijder zich aan te passen. Campers rijden over het algemeen overdag als er toch al veel verkeer is. Niet het moment om 200+ te willen.

Zoiets. Maar rijd vaak door Duitsland en vind gewoon dat de Duitsers zich buiten de ongelimiteerde stukken netjes aan de snelheid houden.

En ja, ik noem het spelen....toch legaal even gas geven. Hier in Nederland laat ik het wel uit mijn hoofd om het te doen.

Zoiets. Maar rijd vaak door Duitsland en vind gewoon dat de Duitsers zich buiten de ongelimiteerde stukken netjes aan de snelheid houden.

En ja, ik noem het spelen....toch legaal even gas geven. Hier in Nederland laat ik het wel uit mijn hoofd om het te doen.
Ik rijd wel vaak op een Bundesstrasse waar ook veel Nederlanders op rijden. Daar waar de gemiddelde Duitser netjes afremt bij de 70 borden, kachelen de meeste Nederlanders gewoon door omdat het meestal korte stukjes 70 zijn, bij een kruising.

Ik zal nooit vergeten toen we ca. 180 km/h reden waar dat mocht en er een Audi RS raket kwam voorbijgevlogen aan God weet welke snelheid en onze auto dat echt voelde qua luchtverplaatsing / turbulentie. En nu niet dat een Volvo V60 een pluimgewicht is.
Ander element is dat wij niet gewoon zijn om de remafstand goed in te schatten op dat soort snelheden. 120 -> 140, OK, maar ver daarboven?

Mee eens, je moet niet gelijk als je je rijbewijs hebt de limiet gaan opzoeken. Inmiddels heb ik 27 jaar mijn rijbewijs en sta ik na 2 kilometer rijden in Duitsland. Dus al voldoende kilometers afgelegd in de loop der jaren.

Precies dat afremmen bij de kruisingen is een perfect voorbeeld. Dan doet de Duitser netjes. En ik weet dat als ik bij een dergelijke kruising bijna zeker met welke snelheid iemand komt aanrijden....geel is 100 en vaak wat extra. Witte plaat is 70 en regelmatig nog minder.

Maar hier in Nederland zijn weinig tot geen stukken snelweg waar je onbeperkt zou willen rijden. Of weet iemand een geschikt stuk snelweg hiervoor?

Ik rijd wel vaak op een Bundesstrasse waar ook veel Nederlanders op rijden. Daar waar de gemiddelde Duitser netjes afremt bij de 70 borden, kachelen de meeste Nederlanders gewoon door omdat het meestal korte stukjes 70 zijn, bij een kruising.
Een puntenrijbewijs en de wetenschap dat er bij veel van die punten flitsers staan helpt mee.

Oh ja hoor.
  • A4 vanaf Schiphol tot Den Haag (‘s avonds)
  • A59
  • A6
  • A7
Helemaal eens met sowieso grote stukken A6 en A7. Zelfde geldt voor mij voor de A2 tussen Amsterdam en Utrecht 's avonds. Op die landingsbaan is het bij 100 alsof je stilstaat.

Eens hoor en niet alleen de snelheid. In de stad rijden ze ook hoffelijker dan in veel andere grote steden. Om te rijden en om nog een paar redenen vond ik Berlijn veel fijner dan Amsterdam. ;)

Helemaal eens met sowieso grote stukken A6 en A7. Zelfde geldt voor mij voor de A2 tussen Amsterdam en Utrecht 's avonds. Op die landingsbaan is het bij 100 alsof je stilstaat.
Ja en de kwaliteit van ons asfalt is ongekend goed. Nadeel alleen natuurlijk veel op- en afritten dus dat maakt echt goed blazen beetje lastig.

Een puntenrijbewijs en de wetenschap dat er bij veel van die punten flitsers staan helpt mee.

Eens hoor en niet alleen de snelheid. In de stad rijden ze ook hoffelijker dan in veel andere grote steden. Om te rijden en om nog een paar redenen vond ik Berlijn veel fijner dan Amsterdam. ;)
Berlijn is top. Zelfs met de vrachtwagen mooi sturen.

Amsterdam. Bom erop.

Ja en de kwaliteit van ons asfalt is ongekend goed. Nadeel alleen natuurlijk veel op- en afritten dus dat maakt echt goed blazen beetje lastig.
Dat klopt, daarom is de A7 bijvoorbeeld zo'n goed voorstel, ten oosten van de Afsluitdijk is het daar veel leger en rijdt in mijn ervaring iedereen in de praktijk al harder.
Berlijn is top. Zelfs met de vrachtwagen mooi sturen.
Absoluut, ik had twee handen vol aan een oude Trabant (leuk!) en dat was in hartje Amsterdam een nachtmerrie geweest.

Al is dat laatste stuk A35 nou precies zo’n stuk wat ik beter geschikt vind voor zulke hoge snelheden dan de gemiddelde Duitse Autobahn. Heel overzichtelijk.
Grappig want dat is een Nederlands stukje Autobahn. Duitsland had het geld niet om dat aan te leggen. Dat hebben wij gedaan.

Wat dit topic betreft is mijn ervaring vooral dat de Duitsers zelf langzamer lijken te zijn gaan rijden. Waar de 'treintjes' vroeger rond de 180km/h zaten op links is dat nu eerder rond de 160km/h. Op zich niks mis mee eigenlijk. Of ik dat zelf ook rij is heel erg afhankelijk van het doel waarmee ik onderweg ben en hoeveel mensen (en spullen) er in de auto zitten. Bepakt en bezakt vind ik het rond de 160km/h ook wel goed geweest maar rij ik meestal gewoon 130km/h, hooguit even een tussensprint als er iemand aankomt tijdens een inhaalactie die duidelijk sneller wil. Rij ik alleen in de auto dan wil ik nog wel eens kijken of de auto nog steeds de fabrieksopgave wil halen maar dat blijf ik niet constant rijden. Dan sta je zo weer bij het volgende tankstation en weg is je eventuele tijdswinst.

Ja ik rijd daar minimaal 1x per week. Blijft zo apart dat daar nooit wat aan is gedaan.
Is heel moeilijk egaal te krijgen en houden. Het blijft moerasland. Hetzelfde effect heb je inmiddels weer bij Heerenveen. Wel veel beter dan het was, maar het komt wel terug.

Dat is wel de zaak omkeren. Degene die naar links gaat moet goed kijken voor hij dat doet, daarna is het aan de hardrijder zich aan te passen. Campers rijden over het algemeen overdag als er toch al veel verkeer is. Niet het moment om 200+ te willen.
Strikt genomen heb je daar gelijk in. Je mag met 100km/u op de linkerbaan gaan rijden. Ik doe dat niet, als er 2 rijstroken zijn en de snelheid niet beperkt wordt. Dan maar de minste zijn. Scheelt sowieso veel stress.

Kunnen die niet buiten de spits gaan rijden, dat is voor iedereen, inclusief de camper bestuurde, rustiger.
Ook buiten de spits is het niet altijd rustig. En nee, je hebt niet altijd de mogelijkheid op rustige tijden te rijden. Je hebt wel de keuze om je rijgedrag aan te passen.

Deze mag je uitleggen want met een camper ben je recreatief op reis en heb je dus ook volledige controle over je reisdoelen, tijdstippen voor tussenstops etc.
Als je de ochtendspits vermijdt, hoeveel uur kan je dan rijden voor de middag spits begint? En reken dan even uit hoeveel km dat betekent.

Als je de ochtendspits vermijdt, hoeveel uur kan je dan rijden voor de middag spits begint? En reken dan even uit hoeveel km dat betekent.
Zeker zeven (9.30-16.30) maar je wil soms even de benen strekken en staat bij de tolpoortjes wel eens even stil, dus laat me aan de lage kant gaan zitten en rekenen met zes. Keer 85 per uur tussen de vrachtwagens is op een dag 510km. Dan sta je vanuit Zuid-Nederland heel ontspannen in twee dagen in de Alpen of in drie dagen aan de Costa Brava, dat is mijn ouders met de auto met aanhanger ook altijd fluitend gelukt.

Zowel ochtend- als avondspits zijn regio-specifiek. Landelijk rekent de ANWB met een ochtendspits van 6:30 - 9:30 en een avondspits van 15:30 - 19:00. Zolang je naar het oosten rijdt (zeg Duitsland of de Zwitserse Alpen) dan heb je iets meer tijd voordat de avondspits daar begint. Maar met zo'n 500km op een dag, in je vakantie dus geen enkele haast of stress, kom je een heel eind.

Dat is leuk maar geen antwoord op de gestelde vraag. Nogmaals, met een camper ben je puur recreatief onderweg, dus je stelling:
En nee, je hebt niet altijd de mogelijkheid op rustige tijden te rijden
Gaat dan bijna per definitie niet op.

En je hebt gewoon je wegenbelasting betaald, dus mag je er rijden, 24 uur per dag...... (Ze zouden tolwegen van de autobahn moeten maken, kan je kiezen, net als in Frankrijk, Spanje, Tsjechie etc)

En je hebt gewoon je wegenbelasting betaald, dus mag je er rijden, 24 uur per dag...... (Ze zouden tolwegen van de autobahn moeten maken, kan je kiezen, net als in Frankrijk, Spanje, Tsjechie etc)
Campers betalen maar 25% belasting motorrijtuigenbelasting.

Terug
Bovenaan