Mazda CX-30 (EV voor China @ p. 3)

Alle prijzen:

SkyActiv-G € 29.990
SkyActiv-G aut. € 31.990
SkyActiv-G Comfort € 31.740
SkyActiv-G Comfort aut. € 33.740
SkyActiv-X Comfort € 32.990
SkyActiv-X Comfort aut. € 34.990
SkyActiv-X Luxury € 34.990
SkyActiv-X Luxury aut. € 36.990
SkyActiv-X Luxury 4WD € 38.990
SkyActiv-X Luxury 4WD aut. € 40.990
SkyActiv-D Comfort € 35.740
SkyActiv-D Comfort aut. € 39.140
SkyActiv-D Luxury € 38.740
SkyActiv-D Luxury aut. € 42.140
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/alle-prijzen-mazda-cx-30-bekend/

Prima geprijsd aangezien het model op de Mazda3 is gebaseerd en in de basis al luxe is uitgevoerd

Pourquoi zei:
01_23.jpg

19_9.jpg

02_22.jpg

In bovenstaande trim vind ik het werkelijk een fantastische auto!
Soul Red is eigenlijk de mooiste kleur, maar daarbij zijn de eenvoudige lijnen tussen de carrosseriekleur en de niet gespoten delen te goed zichtbaar.

Ik stoor me, zoals wel meer mensen dat doen, ook wel een beetje aan het kunststof. Vooral de rechte lijnen tussen de overgang van kleur naar kunststof vind ik niet mooi.
Alsof ze met een liniaal één lijn hebben getrokken, plus nog een rondje om de wielkasten heen.
Op één of andere manier vind ik dat bij de CX-3 en CX-5 niet storend, bij deze wel.

Maar dan nog. Zet maar voor het huis, dan mogen ze mijn huidige 3 meenemen ;-)

Eindelijk de eerste Nederlandse testen, AW nog steeds niet..

https://www.youtube.com/watch?v=6JAnXdHIxx8&t
https://www.youtube.com/watch?v=xXqS2LrneUI

Die knul van autorai is 1m85 en kon trouwens prima achter zichzelf zitten

Volgens mij is dit de uitvoering met de kleur Machine Gray; toch wel een geweldige combi met al het plastic, zou zo maar eens mijn volgende keuze kunnen zijn :p

Niet zo mooie als de 3 maar nog altijd een prachtige onderscheidende auto. Zou in theorie ook een perfecte vervanger van mijn 6 kunnen zijn.
Gewone Skyactiv-G 122pk zou voldoende zijn, zeker omdat deze redelijk eenvoudig te chippen is naar 175pk.

Wil graag weten hoe de automaat rijdt in combinatie met de X motor. helaas zit ik daar aan vast

Onmiskenbaar Mazda.
Sterker, net als bij BMW moet ik twee keer kijken om te zien welk model het betreft.
Stukkie 'eigenheid naar de mensen toe" zou wel zo prettig zijn.
De plastic cladding rond de wielkasten is too much.
Zo'n sierlijke auto verdient een subtielere decoratie.

[size=x-large]Slimme autoweekers klikken natuurlijk niet op bovenstaande link. Ze heeft net al 138 dezelfde links geplaatst. Gemeld bij het mod team.[/size]

"Naar verwachting komt het artikel van AutoWeek later deze week, aangezien die vaak gelijk lopen met de uitgave van het blad." aldus Mazda NL

Nog een week of 2 en de CX-30 staat bij de dealers in de showroom.
Zijn jullie ook nog steeds zeeeeeeer geïnteresseerd in dit model ...of......

Ik twijfel of deze ( benzine ) auto nog steeds een goede keuze is of toch een alternatief voor hybride/elektrisch, vanwege kosten co2 uitstoot in de toekomst enz...

Wat vinden jullie ?

Ik ben zeker geinteresseerd, maar niet om hem nieuw aan te schaffen. Voor de prijs van een nieuwe CX-30 koop ik persoonlijk liever een jong gebruikte CX-5. Voor ons is de CX-30 denk ik wat aan de krappe kant.

Net 3 kwartier met de CX 30 kunnen rijden. De versie skyactive 122 pk. Ruim voldoende vermogen in het huidige verkeer. Onze V40 R-design gaat richting 7 jaar en 200K km en dan ga je toch om je heen kijken, zeker omdat er binnen Volvo niet echt sprake is van een vergelijkbare opvolger (helaas). Wat is er enorm veel veranderd in 7 jaar qua techniek. Moet zeggen dat de rijhulpsystemen bij deze Mazda allemaal fantastisch samenwerken. Cruisecontrol aan en de rest gaat bijna vanzelf. Er gaat ook een enorme rust uit van deze auto. Letterlijk Zen zeg maar. De afwerking is top en het standaard(!) head up display is geweldig. Haarscherp en geeft bijvoorbeeld aan wanneer er een auto achter je opduikt in je dode hoek, de snelheid en de verkeersborden zijn zichtbaar en maakt dat je toch wat rustiger rijdt. Auto remt automatisch af als je voorligger langzamer gaat en een subtiel tegensturen zorgt dat je binnen de lijntjes blijft. Navigatiesysteem is kristalhelder, goed in het zicht en de bediening kinderlijk eenvoudig. Goed afgekeken van BMW ;) Standaard geluidsinstallatie klinkt prima. Schakelt erg fijn en geen piepje of kraakje te bekennen. Airco werkt prima, in tegenstelling tot wat ik ergens in een test las. Vergeleken met de Duitse premium merken eigenlijk een top aanbod als je ziet wat er allemaal standaard opzit. Een waslijst werkelijk. Als je dat op een nieuwe 1 serie configureert ga je met gemak richting de 45K voor een 118 driecilinder. Bij de nieuwe VW Golf VIII zal dat ook lekker aantikken. Ruimte achterin is niet overbemeten maar je kan je voeten goed kwijt onder de voorstoelen. Kofferbak recht toe recht aan en een lage tildrempel. Klep opent en sluit elektrisch. Enige puntje van kritiek is de wat korte stoelzitting in vergelijking tot de Volvo stoelen. De bekritiseerde plastic randen vallen “ in real life” mee. Al met al echt een zeer positieve indruk. Medio november maar eens de CX-30 Skyactive X rijden in combinatie met de automaat. Die bak wordt wat bekritiseerd maar wellicht valt dat in het dagelijks gebruik reuze mee. In ieder geval staat de CX-30 op onze shortlist. Maar er komen natuurlijk nog voldoende interessante auto’s aan. Mazda is wellicht wat anders dan de mainstream merken maar daardoor ook weer lekker onderscheidend ten opzichte van de standaard Duitse merken. En dat is best een verademing. Ben benieuwd waar de zoektocht naar de opvolger van de V40 in uitmond.

Zojuist ook even kunnen rijden in de nieuwe CX-30. Ben ook enthousiast. Rijdt net zo goed als de 3 maar net iets ruimer. Stoelen en zitpositie voor erg fijn met stoelzitting die zich laat kantelen voor goede ondersteuning aan bovenbenen. Interieur ontzettend mooi afgewerkt met schitterende materialen. Ruimte achterin voldoet net voor ons. Als ik met mijn 1,92 m. lekker zit, kunnen de kinderen ook nog comfortabel zitten. Voor 2 volwassenen wordt het wel krap echter.

Vergelijk je deze nieuwe CX-30 met de CX-5 dan voelt die echt aan als een Mazda van een oudere generatie. Stoelen waar je echt op zit met minder steun en veel minder mooie materialen. Eenheid tussen mens en machine bespeur ik niet echt in de CX-5 maar zeker wel in de nieuwe 3 en CX-30.
Buitenkant vind ik de CX-5 wel iets mooier maar ook de CX-30 viel me echt mee. De twee auto's die bij de dealer staan hebben beide een donkere kleur waardoor het vele zwarte plastic ook wat minder opvallend is.
De 122pk Skyactiv-G vond ik echt vlot zat. Hangt lekker aan het gas, klinkt lekker zwaar en donker en door het directe sturen en schakelen ontstaat een sportieve rijbeleving.

Nieuwe CX-30 is me ook te duur hoor. Die zou ik met de kop eraf willen hebben. Die eerste afschrijving laat ik liever aan een ander over.
Verstand zou de CX-5 kiezen omdat die waarschijnlijk als gezinsauto net wat praktischer en ruimer is. Ik verwacht overigens dat die komend jaar qua interieur ook een flinke upgrade krijgt zodat die weer op niveau is van tenminste de 3 en CX-30. 6 is vaak nog net iets luxer afgewerkt. Moet ik weer 3 jaar wachten voordat ie voor mij in beeld komt.
Andere optie voor mij is gewoon weer een 6 Sportbreak van laatste facelift. Als auto voldoet die uitstekend. Hogere zit is geen vereiste voor ons en die heeft wel een prachtig interieur. Iets minder waardevast als een CX-5, de eerste jong gebruikten duiken inmiddels onder de 30k.

Wat vinden degene die een proefrit hebben gemaakt van het comfort van de stoelen ?

Ik kan heel erg twijfelen tussen leef en stof; is het leer niet warm en plakkerig en niet wat aan de harde kant ?

In de showroom stond een Comfort met stof, de demo had leer. De stoffen bekleding vond ik er zeker niet goedkoop uit zien. Vond dat ze ook iets lekkerder zaten. je zit er iets meer in terwijl je wat meer op de leren stoelen zit. Had ook het idee dat je met de handmatig verstelbare stoffen stoelen de zitting nog iets verder kon kantelen. Werkt met een fijn wieltje trouwens.

Bij de CX-5 is de vulling van de stoelen wat zachter en i.c.m. stof is dat mij te zacht. Plus is het zitvlak dan niet te kantelen. Bij de lederen stoelen is de zit steviger en is de zitvlakverstelling fijn.

Top Kristian, dat idee had ik zelf ook maar de stoffen stoel was er gisteren niet.
Ik hoop over een paar weken de X te kunnen proefrijden, hopelijk met stofbekleding

Ik zag gisteren de introductie advertentie in een lokale krant.
Ik las daarin de model line-up.. vind het toch best verwarrend overkomen: Mazda CX-3, CX-30, CX-5..

Men zal in de toekomst eens een nulletje vergeten in de communicatie te tikken ... heb je het direct over een heel andere auto..o_O
CX-4 had mij best logisch geleken..

De Mazda5 zou eigenlijk ook Mazda4 heten maar is een ongeluksgetal in Japan. "4" zal dus sowieso niet snel voorkomen bij hen. Aangezien de CX-4 alleen voor China is was het niet zo'n probleem. CX-4 is dan weer een soort coupe-versie van de vorige CX-5 dus een nieuw model CX-4 of CX-6 noemen zou niet logisch zijn gezien de positionering. Al ben ik er mee eens dat CX-30 wat vreemd is in het begin maar "niet logisch" vind ik niet na maanden introductie

Het heeft grotendeels het dashboard van de Mazda3, staat op Mazda3 platform en duidelijk groter dan bv de CX-3. Gewoon logisch nadenken

27103.jpg

27110.jpg

27108.jpg

27105.jpg

27104.jpg

27106.jpg

27107.jpg

Mazda introduceert de CX-30: een middelgrote SUV die tussen de compacte en grote SUV komt. Alleen al dankzij de maatvoering is de CX-30 een waardevolle bijdrage aan het aanbod van Mazda. De CX-30 is echter veel meer dan een middenmaatje. Op vrijwel ieder punt scoort de CX-30 bovengemiddeld goed. Dankzij de heldere, eenvoudige lijnen heeft de CX-30 een krachtige en tegelijkertijd elegante uitstraling. De binnenruimte is ruim voldoende en de uitrusting is compleet en modern.

Op motorisch gebied maakt Mazda uitgesproken keuzes. Terwijl de concurrentie steeds kleinere motoren toepast die steeds harder moeten werken, kiest Mazda voor traditioneel grote motoren die dankzij verregaande verfijning toch even zuinig zijn; dat geldt niet alleen in theorie maar ook in de praktijk. Dankzij deze keuze van Mazda biedt de CX-30 meer rust en souplesse. De uitrusting is modern en compleet. Dankzij een uitgekiende combinatie van de zithouting, het veercomfort, het weggedrag en de overzichtelijkheid is de CX-30 een uiterst aangename auto om te rijden. Kortom: dit middenmaatje biedt bovengemiddelde kwaliteiten. Rijtest: https://www.autozine.nl/mazda/cx-30/autotest

+ Uitstekend weggedrag
+ Veel aandacht voor detail
+ Moderne, onderscheidende motortechniek

- Geen touchscreen
- Matige prestaties SkyActiv-G 122 motor
- Storend trage werking elektrisch bediende parkeerrem

Aangezien AW (de grootste automagazine/website van Nederland) de CX-30 online compleet negeert plug ik 'm maar een beetje..

Eindelijk een rijtestvideo van de CX-30 op AW. Alleen kan je hem pas vinden als je bv de video van de S6/M550d bekijkt en op pauze klikt en "meer video's" ziet verschijnen. Gek genoeg niet op de website zelf te vinden of op youtube. Pluspunten: wegligging en afwerking/materialen. Minpunten: ruimte achterin en de SkyActiv-G motor

https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/mazda-cx-30-rij-impressie/

Hij staat nu op de site. ;)

Nu ook in Japan, de SkyActiv-X komt daar pas na januari 2020. Verder weinig verschil, ook de 2.0 benzine en 1.8 diesel

19160835807_a404_o.jpg

002_o.jpg

003_o.jpg

021_o.jpg

027_o.jpg

035_o.jpg

036_o.jpg

033_o.jpg

034_o.jpg

031_o.jpg

032_o.jpg

029_o.jpg

030_o.jpg

De interieurkleuren zijn toch best wel bijzonder te noemen. Blauw, zwart met beige. Hoevaak kom je dat nou tegen? Exterieur valt me uiteindelijk ook erg mee. Ziet er nog vrij sportief uit ivm zijn concurrenten. Beetje ala X2 alleen rept Mazda gelukkig niet over termen als coupe ;) Als ik kon kiezen tussen de CX-3, Mazda3 en CX-30 zou ik het toch wel erg moeilijk vinden

Mooi hoor! De dichtstbijzijnde Mazda dealer heeft een donkerkleurige CX-30 in de showroom staan, erg fraai! Ik vind Mazda momenteel overall het mooiste modellengamma hebben. Er zit geen lelijk model tussen. Ze worden daarnaast meestal in Europa ook in de luxere versies verkocht, dat heeft ook wel iets.

Mazda-CX-30-Nissan-Qashqai-Opel-Grandland-X-1200x800-33847c0573daf828.jpg

Mazda-CX-30-1200x800-23cff323e26f9301.jpg

Mazda-CX-30-1200x800-27b9362a659c3b5e.jpg

Mazda-CX-30-1200x800-3788658593c7a41c.jpg

1. Mazda CX-30
2. Opel Grandland X
3. Nissan Qashqai

Ruimte achterin en bagageruimte is het minst van de drie maar op alle andere punten scoort ie het best. Zoals interieurkwaliteit, rijeigenschappen, prijs en verbruik

Test van de CX-30 tegen de T-Roc in de nieuwste Autoweek is ook wel een mooie. Knap dat wanneer het gaat om verfijning en afwerking zo'n relatief kleine fabrikant als Mazda gewoon alle concurrenten het nakijken geeft. Gewoon op premium-niveau. En dan ook nog het prachtige design, het rijplezier en de scherpe prijzen....

De Mazda3 zie ik nauwelijks, de CX-5 doet het al jaren goed en de CX-3 zie ik ook veel meer dan eerst. Sowieso zijn de CX-3 en CX-5 ontzettend waardevast. Ik hoop voor Mazda dat de CX-30 aan zal slaan

Zie in Zwolle al wel een paar nieuwe Mazda 3's rondrijden. Vallen natuurlijk ook heel erg op tussen het saaie blik.

Die CX-30 moet misschien toch maar op mijn shortlist. Wellicht dat een jonge demo met de Skyactiv-G aantrekkelijk is qua prijs. Ik vond hem vlot zat en ik ga er eigenlijk van uit dat hij t.z.t. wel te chippen is naar 170 pk. Ik snap dat Mazda zelf het gat met de nieuwe motor groot wil houden qua vermogen, maar de Skyactiv-G levert in de 6 en CX-5 gewoon 165 pk af fabriek. Een bewezen betrouwbare motor die onze caravan ook nog prima kan trekken.

Ik denk dat je daarmee een prachtige opvolger hebt voor je Mazda6 ;) Gewoon nog even een half jaar oid wachten

Die 1250 euro levert wel wat meer power op en daarmee rijplezier. Het verbruik is nog steeds netjes voor een auto met 180pk. Maar revolutionair is het dus niet, zo'n SkyActive X.

MBdoubleyou zei:
Die 1250 euro levert wel wat meer power op en daarmee rijplezier. Het verbruik is nog steeds netjes voor een auto met 180pk. Maar revolutionair is het dus niet, zo'n SkyActive X.

Op papier is de auto wel een stuk zuiniger en schoner, dus BPM-technisch doet de auto het veel beter en doorsparen voor de X is best te rechtvaardigen. Marketingtechnisch is het ook wel briljant allemaal, 'iedereen' heeft het erover in de autowereld en het past toch bij het beeld dat Mazda probeert te scheppen: dat Mazda een beetje meer en specialer is dan andere automerken. Ook in de automagazines en video's van rijtesten is er weer aandacht voor, heb je toch weer tientallen seconden gratis publiciteit. Net zo slim als Skoda's Simply Clever, in iedere autotest valt weer te lezen of zien dat de auto een ijskrabber en paraplu op een handige plek krijgt meegeleverd. Verder geen reden om een auto aan te schaffen lijkt mij en een ijskrabber en paraplu van een paar euro van de Action in het dashboardkastje doen ook hun werk, maar het zorgt wel weer voor gratis positieve publiciteit, terwijl het voor de fabrikant vast niet zoveel kost.

Verbruik valt wel tegen van de X. Tuurlijk hij heeft meer vermogen en geen cilinder uitschakeling maar dan nog.

Persoonlijk zou ik gewoon lekker de Skyactiv-G nemen. Heerlijke motor en eenvoudig te tunen tot 165pk. De 122pk is gewoon geknepen om zo ook een gat te creeren met de X.
De G is bewezen betrouwbaar en ook weer een stuk verfijnd in de loop der jaren.

Wat mij nog heeft meest bijblijft uit dat filmpje is dat een Mazda 3 gewoon 1:18 haalt, dat is echt wel een prestatie.

Barri zei:
Wat mij nog heeft meest bijblijft uit dat filmpje is dat een Mazda 3 gewoon 1:18 haalt, dat is echt wel een prestatie.
Dat is het zeker! Onze b segment c3 met 82pk doet 1 op 17, en dan moet je nog heel rustig aan doen ook. Onze Lexus is rijdt ook 1 op 17. 1 op 18 is echt uitstekend. Topwagen met zeer fraai interieur.

Terug
Bovenaan