Mazda CX-30 (EV voor China @ p. 3)

Nog ruim een week geduld en dan staat hier een CX30 skyactiv x Luxury full options met handbak. De proefritten gave de doorslag. Vooral de rust, het enorme comfort en de top afwerking. Maar ook zeker heel veel auto voor het bedrag en met voldoende onderscheidend vermogen. Straks na bijna 7 jaar afscheid nemen van onze brandweer rode V40 R design die ons nooit in de steek heeft gelaten.

In de praktijk is de gewone Skyactiv dus zuiniger. Die motor kan ook gewoon 165pk leveren dus lijkt een beetje jammer te zijn van alle moeite die Mazda heeft gedaan.

Op papier is de Skyactiv-X een stuk zuiniger, waarmee de BPM hier lager is. Nu zal de Nederlandse markt niet van dusdanig belang zijn dat er speciale motoren voor worden ontwikkeld, maar de Europese boetes voor autofabrikanten met een gemiddelde CO[sub]2[/sub]-uitstoot van het modellengamma van meer dan 95 g/km zijn dat natuurlijk wel. De consument zelf heeft alleen niet zo heel veel aan alle innovaties en kan beter af zijn met de 'G'.

Signature Style pakket:

02_o.jpg

03_o.jpg

Vanaf de Tokyo Auto Salon:
05_o.jpg

02_o.jpg

04_o.jpg

06_o.jpg

08_o.jpg

07_o.jpg

09_o.jpg

Kan persoonlijk niet wennen aan de enorme kunststof omrandingen, verder erg fraaie wagen zoals elke mazda.

Net als de C-stijl bij de Mazda3 oogt het in het echt wel in harmonie. Tenminste, dat vond ik toen ik beide modellen in het echt zag. Toch was het een stuk mooier geweest als het minder opvallend was ala CX-3

Curlevv zei:
Net als de C-stijl bij de Mazda3 oogt het in het echt wel in harmonie. Tenminste, dat vond ik toen ik beide modellen in het echt zag. Toch was het een stuk mooier geweest als het minder opvallend was ala CX-3

Bij een donkere kleur valt het gelukkig niet zo op maar zag onlangs een witte en dan is het gewoon m.i. te dik aangezet. Verder wel fraaie wagen.

dca492 zei:
Curlevv zei:

Bij een donkere kleur valt het gelukkig niet zo op maar zag onlangs een witte en dan is het gewoon m.i. te dik aangezet. Verder wel fraaie wagen.
Klaag je daar ook over bij andere auto's met nog veel dikkere opgezette zwarte stukken?

Sorry hoor maar hoeveel auto's hebben zulke dik opgezette zwarte stukken...? Die van de CX-30 is echt wel meer dan bij anderen, beduidend meer ook dan bij de CX-3 en CX-5. Zelfs de hele achterbumper is helemaal van dat spul. Vroeger alleen bij basismodellen

Curlevv zei:
Sorry hoor maar hoeveel auto's hebben zulke dik opgezette zwarte stukken...? Die van de CX-30 is echt wel meer dan bij anderen, beduidend meer ook dan bij de CX-3 en CX-5. Zelfs de hele achterbumper is helemaal van dat spul. Vroeger alleen bij basismodellen
Bij heel wat meer modellen, bij de CX30 is het nog dun.

Epica zei:
Curlevv zei:

Onzin.

Cdlop zei:
Epica zei:
Curlevv zei:

Onzin.
Dat is jouw mening, maar het is een feit dat het allemaal wel mee valt en het meer iets is om over Mazda te moeten klagen omdat ze niks kunnen vinden.
Nooit wat over het plastic gelezen bij bijvoorbeeld een Octavia Scout, Audi A6 Allroad of een XC70

1x4yck3bmvg4_480.jpg

831yn9pb58u9_480.jpg

tncy8uebyns9_480.jpg

Ik vind dit toch duidelijk minder dan bij de Mazda. Ik heb zelf niet zo'n moeite met die wielkasten van de CX-30 maar wel met die plakkaten aan de zijkanten en dat de achterbumper helemaal van zwart plastic is

Curlevv zei:
1x4yck3bmvg4_480.jpg

tncy8uebyns9_480.jpg

Ik vind dit toch duidelijk minder dan bij de Mazda. Ik heb zelf niet zo'n moeite met die wielkasten van de CX-30 maar wel met die plakkaten aan de zijkanten en dat de achterbumper helemaal van zwart plastic is
Is net zo groot/klein als bij de CX30

:) Als je feiten (centimers..) al niet ziet dan schiet het niet op nee. Maar ja van iemand die "jou mening" schrijft kan ik toch al niet serieus nemen.

Curlevv zei:
:) Als je feiten (centimers..) al niet ziet dan schiet het niet op nee. Maar ja van iemand die "jou mening" schrijft kan ik toch al niet serieus nemen.
Iemand zoals jij die alleen maar onzin post wordt ook niet serieus genomen, daarbij nog een zielige taalnazi, vergeet het maar.

Jij zou Kirstie Alley dan ook even dik noemen als bv Charlize Theron. Als je niet eens letterlijk ZIET dat de Mazda dikkere plastic heeft dan snap ik dat ook niet

Epica zei:
Wouter82 zei:
Epica zei:
Is net zo groot/klein als bij de CX30
www.eyewish.nl heeft uitverkoop (y)
Zo zielig mensen die geen argumenten hebben en dan maar domme dingen gaan posten.

Ik vrees dat jij jezelf belachelijk maakt. De CX-30 en heeft enorme zwarte kunststof delen onderaan de deuren. Veel groter dan bij de Scout en Allroad zoals je duidelijk op de foto's kan zien. Maar jij blijft beweren dat dat niet zo is. Redelijk hilarisch :LOL:!

Nou kinders, wie gaat ze even opmeten?

Mij is net als Curlevv opgevallen dat vooral de zijkanten (dorpels/deuren) en de bumpers het visuele probleem zijn van de CX30. Die wielkastranden zijn enorm maar dat an sich is visueel nog niet eens heel erg.

Epica zei:
Zo zielig mensen die geen argumenten hebben en dan maar domme dingen gaan posten.
Ach joh, in eerdere discussies heb ik vaak genoeg inhoudelijke argumenten aangedragen maar die landden ook niet bij je.

Je kunt vinden van die zwarte delen wat je vindt, maar het is een bewuste keuze geweest. Had het er ook met de dealer over en die vertelde dat ze bij de lancering van de CX-30 een uitleg hebben gehad over het design. Is toen ook een plaatje getoond hoe het eruit zou zien als alles in carrosseriekleur zou zijn. Door het contrast oogt de auto nu veel ranker. En Mazda doet nou eenmaal dingen anders en gaat niet met de meetlat langs de concurrentie om op te meten hoe dik aangezet daar de randen zijn.

^^ Klopt, dat was bekend. Het gaat ook niet om mooi of niet mooi en bewust of niet bewust, maar in hoeverre het "meer" is dan bij andere auto's met plastic randen ;)

Barri zei:
Nou kinders, wie gaat ze even opmeten?

Hierbij:

hZaAhd0.png

kgFdKiE.png

Wat willen we weten: hoe groot zijn de plastic randen? Dat geeft dan de vraag: hoe is de verhouding tussen het zwarte plastic en de carrosserie. Ofwel, hoeveel % is y van x.

Daarvoor kijken we naar de Mazda CX-30, Audi A6 Allroad en Skoda Octavia Scout.

Dat geeft de volgende resultaten voor A
Mazda: 20,5%
Audi: 11,4%
Skoda: 10,5%

Voor B
Mazda: 21,3%
Audi: 10,5%
Skoda: 6,1%

Voor C
Mazda: 41,2%
Audi: 44,4%
Skoda: 35,0%

Voor D
Mazda: 29,3%
Audi: 16,0% (4,2%)*
Skoda: 19,0% (3,8%)*

En de gemiddelden van A, B, C en D
Mazda: 28,0%
Audi: 20,6% (17,6%)*
Skoda: 17,6% (13,9%)*

* De Audi en Skoda hebben achter een zilverkleurige diffusor met een klein zwart randje. Tussen haakjes de waarden indien enkel met het zwarte randje wordt gerekend.

Hier kunnen conclusies uit getrokken worden. Maar een tweede (controle)berekening mag natuurlijk ook. Of een compleet andere onderzoeksmethode.

Kijk, daar hebben we wat aan @Wouter82

Het is een onzinnige discussie, of de kunststof randen te groot zijn of juist niet.
Smaak is nou eenmaal persoonlijk, feit lijkt wel te zijn dat de randen relatief groot zijn ten opzichte van een aantal andere voorbeelden.

De ene vind het mooi, de ander vind het niet mooi.

Persoonlijk vind ik het op de foto's niet echt goed uit de verf komen.
Maar de de keren dat ik een CX-30 in het echt heb zien rijden vond ik ze ontzettend fraai!

Mazda is expanding the engine lineup for the Mazda3 and CX-30 in Europe with a new Skyactiv-G 2.0 150 M Hybrid powertrain.

This is a more powerful variant of the existing Skyactiv-G 2.0 122 M Hybrid engine. The new 2.0-liter naturally aspirated four-cylinder gasoline unit assisted by a mild-hybrid system delivers 150 PS (148 HP). The power increase is achieved by an adapted engine control unit, which also ensures that a higher engine torque is available from 4,000 rpm. Mazda didn’t reveal the peak torque figure, though.

The new 2.0-liter Skyactiv-G petrol engine comes with cylinder deactivation as standard to reduce fuel consumption. Depending on the driving situation, the engine automatically switches between two-cylinder and four-cylinder operation. As with the other powertrains available for the Mazda3 and CX-30, the transmission choices for the new engine include a standard six-speed Skyactiv-MT manual transmission or an optional six-speed Skyactiv-Drive automatic.

The rest of the engine lineup remains unchanged for both the Mazda3 and CX-30. The base Skyactiv-G 2.0 122 M Hybrid petrol engine delivers 122 PS (120 HP) at 6,000 rpm and 213 Nm (157 lb-ft) of torque at 4,000 rpm. https://www.carscoops.com/2020/01/mazda3-and-cx-30-gain-150-ps-2-0l-petrol-engine-in-europe/

Nog een geluk dat die lelijke plastic randen mat zijn. Bij de nieuwe Peugeot 208 zijn ze ook fors maar bovendien in hoogglans. Helemaal verschrikkelijk.

Edit: ik heb hem nu in het echt eens goed kunnen bekijken. Ik vond het plastic nog erger overkomen dan op foto's.

Aan de onderkant van de auto is het grote stuk plastic denk ik gedaan om de ontzettend hoge portieren te camoufleren.
De taille is overdreven hoog met als gevolg heel kleine ramen en daardoor een enorm deel plaatwerk er onder.
Plak er een flinke strook plastic over en de deur krijgt optisch weer normale proporties.
Als je dat plastic onder aan de deuren zou weglaten zou het er ook niet uitzien.

https://www.youtube.com/watch?v=h4Vk7LWCeYQ

In Duitsland is de 150pk sterke versie beschikbaar. Van Nederland staat niks op de website en vind het ook vreemd dat deze motor zo stilletjes is geïntroduceerd... specs handbak FWD:

150pk
5.1 l/100 km
116 g/km

Als FWD handbak en 6-traps automaat en beide transmissies ook mogelijk met AWD. Gezien de gemengde berichten over de SkyActiv-X zou ik eerder voor de 150pk versie gaan dan

Natuurlijk weer gemist door de grote magazines.. maar er is ook in Nederland een 100th anniversary editie te koop van de CX-30

100th_CX-30_006_EU_LHD-1600x900.jpg

100th_CX-30_003_EU_LHD-1600x1067.jpg

100th_CX-30_004_EU_LHD-1600x1067.jpg

100th_CX-30_015_EU_LHD-1600x1067.jpg

100th_CX-30_007_EU_LHD-1600x1067.jpg

100th_CX-30_008_EU_LHD-1600x1067.jpg

Meer info: https://autorai.nl/mazda-cx-30-100th-anniversary-edition-prijs/

Mooie auto met mooie (gelukkig geen zwarte) wielen. Het rode leer komt op mij wat aftermarket over. Zou anders zijn wanneer een strookje rood leer terug zou komen in de portierbekleding of middenarmsteun.

fEvsxaD.jpg

Wellicht alleen voor China, een CX-30 EV (staat er nou CX-35?). Aangezien de MX-30 ook gewoon een EV versie is van de CX-30 met ander uiterlijk verwacht hier niet een ander accupakket in.

IZi26YA.jpg

MeL3e6d.jpg

KLIjb0O.jpg

28k0fpC.jpg

Specs zijn nog niet bekend gemaakt. Uiterlijk is weinig gewijzigd, zelfs de grille is hetzelfde. Alleen de uitlaten zijn uiteraard verdwenen. Of al die opplankdingen voor- en achterop en die treeplanken standaard zijn weet ik niet.

rq2e40z.jpg

fYQJbBR.jpg

lOUYhmh.jpg

i1Vnb0i.jpg

Veel meer foto's: https://s.weibo.com/weibo?q=%23%E9%A9%AC%E8%87%AA%E8%BE%BECX-30%23

Wat mij betreft hadden ze die hele MX-30 achterwege mogen laten en dan ook gewoon de CX-30 hier leveren als ev.

Vind ik ook. Al is ie technisch dan nog steeds niet erg interessant. In China hebben ze overigens niet de MX-30 dus vandaar de CX-30 EV.

D Elzinga zei:
Wat mij betreft hadden ze die hele MX-30 achterwege mogen laten en dan ook gewoon de CX-30 hier leveren als ev.
Really? Normale CX-30 vind ik ok maar dit opgehoogde ding ziet er echt bizar uit.

DeeTwee zei:
D Elzinga zei:
Really? Normale CX-30 vind ik ok maar dit opgehoogde ding ziet er echt bizar uit.

Mijn smaak is het ook niet maar vergeleken met die heel rare MX-30 is dit een schoonheid.

Als ik het goed zie hebben ze de zwarte wielkastranden kleiner gemaakt maar daardoor heb je een extra zichtbare rand in carrosseriekleur bij de wielkasten. Dat oogt toch wat vreemd. Het zwarte plastic op de portieren lijkt ongewijzigd behalve dat inzetstuk in carrosseriekleur. Foto's zijn bijna allemaal met flits gemaakt dus het is mij nog niet helemaal duidelijk of ie nou echt hoger op de poten staat of het alleen maar zo lijkt. Ook weer ik niet of die skirts en treeplanken rondom nodig zijn of alleen voor de show. Het staat de auto in ieder geval niet.

Changan Mazda CX-30 EV:
160 kWh,
300 Nm,
450 km actieradius

yd.jpg

pz2.jpg

pz1.jpg

pz9.jpg

1.png

5.png

10.png

14.png

19.png

Tja betere cijfers dan de MX-30 maar dit oogt ook maar raar zo'n 'dubbele' bodem. Alleen voor China, niet voor Europa.

Terug
Bovenaan