Mazda EZ-6 / 6e

Qua lengte eerder een Model X.
Wel niet echt efficiënt: 550km voor een 80kwh pakket
Leuk dat de lengte gelijk is, maar een liftback vergelijken met een mpv klopt ook niet helemaal.
Maar of hij wel of niet efficiënt is, dat is voor mij niet relevant.

Beenruimte achterin is voor iemand van 1m89 goed. Kofferruimte scheelt behoorlijk; de ID.7 is ook langer (en hoger, wel smaller). De 6e heeft dan wel nog een 70 liter frunk, dat heeft de VW niet.

Qua lengte eerder een Model X.
Wel niet echt efficiënt: 550km voor een 80kwh pakket
Het is een Model 3 concurrent qua model en prijs.
En je kan beter de 69kWh versie hebben. Die heeft 470km actieradius. Kan idd iets efficiënter maar heel gek is het ook weer niet. Qua efficiëntie is het sowieso nauwelijks mogelijk een Model 3 te verslaan.

EZ-6 Sports Edition
IirNKGV.jpeg

NL7NDhT.jpeg

In order to meet the pursuit of driving pleasure by the majority of young user groups, Changan Mazda has once again launched the EZ-6 sports version. In terms of exterior design, the sports version adopts a new black design for the side skirts and wheels, and the wheel calipers have added red caliper covers; in terms of interior design, the sports version adds black suede seats, and adds more sporty and combat-style black and red stitching. The armrest box and air-conditioning outlet are decorated with black hot stamping technology. The whole vehicle has a full visual impact, meeting the needs of users who like driving control for vehicle sports design upgrades.

Nederlandse test:

Hoogwaardig en ruim interieur. 100 tot 200kg lichter dan bepaalde concurrenten, de Long Range is niet interessant, de LFP-variant laadt beduidend sneller op. Goeie EV-specs. Lichte en steriele besturing, te direct in de middenstand, vering zacht, demping te hard. Bonkgeluiden vanuit onderstel, zompige pedalen. Rijden Mazda-onwaardig.

Wat een matige review, een hele hoop slap geleuter.
Wacht wel een op reviewer van hogere kwaliteit.

Onzin. Het is een heel uitgebreide, zeer informatieve en vooral kritische review. Erg goed dus.
Blijkbaar ben je snel tevreden, het is een heel hoop slap gelul waar de gemiddelde kijker helemaal niks mee kan. Dan gaan we het maar niet hebben over zijn outfit.
Nee hij kan beter opzoek gaan naar een andere baan, reviews maken is niet zijn ding.

Zijn beschrijving cq commentaar op het uiterlijk van de auto kun je wat mij betreft overslaan, akkoord. Maar dat is kritiek die je op nagenoeg iedere autoreview kunt hebben.

Voor de rest: hoe zit de auto, hoe is het (praktisch) comfort, hoe functioneert de auto (infotainment), hoe rijdt de auto. Dat soort zaken beschrijft hij. Als dat geen nuttige informatie is, wat zou de 'gemiddelde kijker' dan wel moeten horen/zien volgens jou?

Hoogwaardig en ruim interieur. 100 tot 200kg lichter dan bepaalde concurrenten, de Long Range is niet interessant, de LFP-variant laadt beduidend sneller op. Goeie EV-specs. Lichte en steriele besturing, te direct in de middenstand, vering zacht, demping te hard. Bonkgeluiden vanuit onderstel, zompige pedalen. Rijden Mazda-onwaardig.
Over dat eerste, ik vrees dat die suède niet lekker veroudert; ik dacht tijdens het kijken, het zal toch niet dat ie een ongelukje had :oops:- ook de bekleding van het dashboard rafelde al. En die lichtfratsen rond het 'rooster' en het verlicht logo mochten ook achterwege blijven. Idem speaker buitenkant om muziek te spelen in AM-kwaliteit. Interessant om te zien dat ze na decennia samenwerking met Bose gewisseld hebben voor Sony.
Ik vond het best een interessante review, reclame voor Mazda is het niet bepaald, ik kijk uit naar meer reviews van dit model.

Vooral dat deze mooie auto niet volgens de merkwaarden van Mazda rijdt is heel jammer. Qua loods en ook het interieur vind ik zeer fraai.

Mazda komt ook naar de ev-experience. Hier wil ik wel een rondje mee over het circuit. (als ex-Mazda bezitter).

Over dat eerste, ik vrees dat die suède niet lekker veroudert; ik dacht tijdens het kijken, het zal toch niet dat ie een ongelukje had :oops:- ook de bekleding van het dashboard rafelde al. En die lichtfratsen rond het 'rooster' en het verlicht logo mochten ook achterwege blijven. Idem speaker buitenkant om muziek te spelen in AM-kwaliteit. Interessant om te zien dat ze na decennia samenwerking met Bose gewisseld hebben voor Sony.
Ik vond het best een interessante review, reclame voor Mazda is het niet bepaald, ik kijk uit naar meer reviews van dit model.
Voor wat betreft de opmerking over de audio, het zal gewoon niet mogelijk geweest zijn om Bose toe te voegen of het werd te duur. Deze auto kost in China omgerekend €21.000. Daar kan je gewoon niet iets uitmuntends voor bouwen of veel personaliseren. Als ik de inmiddels gepubliceerde review op AW zie valt dit weer enorm tegen en is dit een Mazda onwaardige auto. Op basis van de reviews onbegrijpelijk dat ze dit weer laten gebeuren en dan vooral schermen met Japans vakmanschap. Ik ben echt wel fan van het merk (heb een CX5 en MX30) maar dit lijkt gewoon weer teleurstellend.

AW laat ong. hetzelfde horen als de eerste test. Teleurstellend. Wat er minder hoogwaardig aan het interieur is wordt mij alleen niet duidelijk bij Jan.

Dat zou idd. goed kunnen VKG4, en het is nu niet bepaald dat Sony qua audio prutsers zijn, maar Mazda ging er altijd prat op dat de Bose sound engineers al zeer vroeg bij het ontwerp van de wagens betrokken werden voor de plaatsing van de speakers en de afstelling, vandaar dat ik verwonderd was. Maar ja, het is geen echte Mazda zeker...

Net even de review van Jan Lemkes gekeken... die spoiler lijkt zo op de spoiler van de 626. Erg mooi detail.

Ook de review van AutoWeek bekeken. Jammer dat Mazda zijn merkwaarden zo te grabbel gooit. Met een gerebadgde Yaris en een Chinees met Mazda-plakkers blijft er weinig over. CX-60 was wel eigen, maar ook niet in een keer goed. Zonde, op deze manier gaan ze Saab achterna. Ook eigenwijs, maar met redesigned Opels was het ook gauw klaar.
Ik vind de 6e wel heel mooi verder, en het is ook geen slechte auto. Maar een goede Chinees is nog geen goede Mazda helaas.

Autogefuhl is stuk uitgebreider. Interieurkwaliteit is juist erg goed. Conclusie is wel verder hetzelfde; prima EV, rijdt niet als een Mazda en zitpositie kan beter (te hoog en stuur kan niet ver genoeg naar je toe)

Het enige positieve aan de negatieve reviews is dat Mazda normaal gesproken zich wel duidelijk onderscheidt van de concurrentie en dat men hoge verwachtingen heeft. Dat zegt een hoop over het merk. De nieuwe CX-5 moet voor de hoge aantallen zorgen en zal wel een doorontwikkeling zijn van de huidige dus als ook díe niet voldoet aan de verwachtingen, dan kunnen ze wel inpakken.

Maar op de vraag of het een echte Mazda is kan je natuurlijk meteen al nee zeggen. Hij is voor Mazda een goedkopere manier om toch EV's aan te bieden zonder hoge ontwikkelingskosten.

Maar op de vraag of het een echte Mazda is kan je natuurlijk meteen al nee zeggen. Hij is voor Mazda een goedkopere manier om toch EV's aan te bieden zonder hoge ontwikkelingskosten.
Heel slim om Chinese techniek te gebruiken, want alleen een EV ontwikkelen lukt Mazda niet. Jammer dat de maximum laadsnelheid maar 90kwh is. Ik dacht dat Chinese techniek superieur was, niet dus.
Het uiterlijk van deze 6E vind ik mooi, het interieur valt dan weer tegen met die grote tablet en het ontbreken van fysische knoppen, die je bij andere Mazdas wel vindt.

Maar dat is bij de grote accu, het kleinere accupakket is sneller met laden. Maar het is ook waar je hem voor gebruikt. Voor mij persoonlijk is snelladen niet relevant ik zou hem alleen aan de laadpaal laden, rij je veel grote afstanden dan is snelladen belangrijker.

Heel slim om Chinese techniek te gebruiken, want alleen een EV ontwikkelen lukt Mazda niet.
De MX-30 is geheel door Mazda zelf ontworpen. Ik heb een MX-30 omdat ik het een leuk ding vind, maar het is natuurlijk totaal geen succes. Vooral door het beperkte bereik en suicide doors maar bewijst wel dat hun EV techniek (icm Panasonic) echt wel samen kan gaan met goede rijeigenschappen. De kennis is er lijkt mij dus wel maar de middelen verder te ontwikkelen niet? Hoe dan ook is de 6e wel een mooie auto. Wellicht dat er in het onderstel aftermarket wat aan valt te passen maar qua feedback in het stuur zal e.a. wel tegen blijven vallen. Ik ga er zeker wel in proefrijden tzt.

Het is weliswaar in het Duits, aanhanger koppeling Mazda 6e, montage en test.

Naast de uploads van Kirk Kreifels (maar die gaat breder dan Mazda), is dit toch ook een favoriet Mazda YT kanaal voor mij.

Die Schuster volg ik ook. Heb ik al veel aan gehad met instellen van mijn Mazda. Hij legt het heel helder uit (als je Duits kunt :p ).

De MX-30 is geheel door Mazda zelf ontworpen. Ik heb een MX-30 omdat ik het een leuk ding vind, maar het is natuurlijk totaal geen succes. Vooral door het beperkte bereik en suicide doors maar bewijst wel dat hun EV techniek (icm Panasonic) echt wel samen kan gaan met goede rijeigenschappen. De kennis is er lijkt mij dus wel maar de middelen verder te ontwikkelen niet? Hoe dan ook is de 6e wel een mooie auto. Wellicht dat er in het onderstel aftermarket wat aan valt te passen maar qua feedback in het stuur zal e.a. wel tegen blijven vallen. Ik ga er zeker wel in proefrijden tzt.

De eigen EV in 2027 zal ook in samenwerking met Panasonic gaan. Ben erg benieuwd.

Oeps, in de wekelijkse AW vlog waren ze redelijk negatief over de 6e (Marco / Roy).
Mooie auto - vind ik ook - , maar voor al de rest vrij meh, niet bepaald een Mazda vertelden de heren.
Nu weet ik ook wel dat het een gerebadgde Chinese auto is met een Mazda sausje eroverheen, maar toch, heeft er al iemand mee kunnen rijden?

Denk niet veel.
De demo's staan nog maar net bij de dealers. En de uitlevering begint pas eind oktober, doordat het een tijd "on hold" heeft gestaan door software issues. Reden zou zijn de afronding van de Europese structuur voor Connected Vehicle Data (data opslag binnen Europa).

Goed dat ze wachten tot alles op punt staat. Want de rijhulpsystemen waren een ramp, net als het multimediasysteem en de ergonomie van het scherm zelf.
Verder een mooie wagen, een van de mooiste Mazdas, al vrees ik dat Europeanen eerder een SUV willen.

Denk niet veel.
De demo's staan nog maar net bij de dealers. En de uitlevering begint pas eind oktober, doordat het een tijd "on hold" heeft gestaan door software issues. Reden zou zijn de afronding van de Europese structuur voor Connected Vehicle Data (data opslag binnen Europa).
Uitlevering is inmiddels in volle gang, alle Nederlandse auto's zijn vrijgegeven.

Ik heb een proefrit gemaakt en beviel prima, de irritante piepjes weinig last van gehad. De rechtuit stabiliteit op de snelweg was wel even wennen. Maar na een uurtje sturen een heerlijke auto waar ik vrolijk van werd.

30-10-2025 mag ik de mijne ophalen.

Gefeliciteerd. Denk niet dat we hem veel zullen zien maar mooi is ie wel zeg.
Afgelopen dagen 100 op kenteken gezet, en dagelijks volgen er nog meer. Vind het niet erg om er niet veel te zien, wel jammer want voor de prijs een prima auto!

Moet eerlijk zeggen dat het niet mijn 1e keuze was, maar gezien er een caravan (voor in Nederland) echter moet en Tesla geen optie was bleef de Mazda 6E of Volvo EX40 over, die laatste is gewoon een oud model met een elektromotor, daar pas ik (ondanks dat het een Volvo is) voor.

De lichtshows bij (de-)activeren van auto's hoort er tegenwoordig blijkbaar bij, maar dat die achterspoiler van de 6e bij ontgrendelen naar buiten komt en na een paar seconden weer in ruststand gaat... Zelfs bij een Porsche zou het een ego-verlengstuk zijn, hier is het totaal ongepast.

Autovisie rijdt de Mazda 6e met de 258 pk-sterke aandrijflijn die gebruik maakt van een LFP-accu van 68,8 kWh groot. Volgens de WLTP-meetmethode zouden we op een volle acculading 479 kilometer ver moeten komen. Wat houden we hier in praktijk van over?

https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FMazda-6E-vs-BYD-Seal-20-van-97-1.jpg

https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F10%2FMazda-6E-vs-BYD-Seal-5-van-97.jpg

Op onze 100 kilometer lange spaarroute wist de Mazda 6e enigszins te verrassen met een verbruik van 15,9 kWh/100 km, waarmee hij beter scoorde dan opgegeven. Het betekent 433 kilometer aan reële range voor de 6e.

WLTP-verbruik (gemiddeld)16,6 kWh/100 km
Gemeten verbruik15,9 kWh/100 km
Actieradius WLTP / gemeten479 km / 433 km

Ik hoop dat ze hier de komende jaren nog een stationwagon van ontwikkelen. Zou m goed staan, denk ik.

En het vliegt de deur uit (voor Mazda-begrippen). Lokale dealer verkocht er alleen al 15 ongezien en zonder proefrit.

Op onze 100 kilometer lange spaarroute wist de Mazda 6e enigszins te verrassen met een verbruik van 15,9 kWh/100 km, waarmee hij beter scoorde dan opgegeven. Het betekent 433 kilometer aan reële range voor de 6e.

WLTP-verbruik (gemiddeld)16,6 kWh/100 km
Gemeten verbruik15,9 kWh/100 km
Actieradius WLTP / gemeten479 km / 433 km
Het zijn goede waardes, maar tegelijkertijd ook nietszeggend. Autovisie vergeet er bij te vermelden in welke omstandigheden de test werd uitgevoerd. Zomer? Welk soort wegen? Enz...
Daardoor krijg je het vertekend beeld dat bijvoorbeeld een VW ID7 het schijnbaar veel slechter doet, gewoon omdat die in de winter werd getest.

Is er dan een vergelijkbaar artikel over de ID.7 van AutoVisie waar hij in de winter werd getest?

" Let op, het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren." Ook staat in de tekst van de VW dat die "tijdens kille omstandigheden" is getest. Gezien de foto's van de andere tests doen ze het op een bepaalde '100km spaarroute'. Volledig zijn die tests zo idd niet. "Nietszeggend" is natuurlijk een overdreven krachtterm, want hij wordt niet direct vergeleken met de ID.7 en de resultaten zijn wel op íets gebaseerd.

" Let op, het verbruik kan variëren want is afhankelijk van je rijstijl maar ook weersomstandigheden en nog veel meer factoren." Ook staat in de tekst van de VW dat die "tijdens kille omstandigheden" is getest. Gezien de foto's van de andere tests doen ze het op een bepaalde '100km spaarroute'. Volledig zijn die tests zo idd niet. "Nietszeggend" is natuurlijk een overdreven krachtterm, want hij wordt niet direct vergeleken met de ID.7 en de resultaten zijn wel op íets gebaseerd.
Vraag is natuurlijk wat die spaarroute inhoudt. Het woord "spaar" doet mij aan eco denken.
Even ter illustratie om aan te tonen dat die cijfers met een hele grote korrel zout moeten genomen worden:
- Peugeot e3008: 15,2 kwh
- VW id3: 15,3 kwh
- Model Y: 17 kwh
- Renault R5: 20 kwh

Op de EV Experience kon je er mee rijden. Paar weken geleden op m'n werk ook, maar helaas heb ik dat gemist.

Hij heeft er nu een week meegereden en is nu een stuk enthousiaster. Stoelen, comfort, scherm zijn toch de pluspunten. Voor een 1900 kg zware EV wist ie het comfort juist meer te waarderen. Wel blijft de zitpositie wat hoog en demping vrij stevig en minder verfijnd dan enkele concurrenten.

Ik snap alleen nog steeds niet waarom ze deze designtaal niet hebben doorgevoerd op de nieuwe CX-5.

Ik denk omdat de CX-5 een eigen ontwikkeling is en waarschijnlijk al langer in ontwikkeling is.

Op de een of andere manier houd ik Mazda nu wat meer in de gaten. :p
Deze 6e stond hoog op mijn lijstje maar is uiteindelijk afgevallen vanwege aantal zitplaatsen, maar ik blijf het een mooie auto vinden. Er staan er meerdere bij de plaatselijke dealer. Binnenkort toch eens een proefritje doen…..
Die in de test hierboven zou ook mijn keuze zijn: donkerblauw met beige bekleding.

Ook de CX-5 begint te wennen. Al blijf ik het jammer vinden dat ze afgestapt zijn van de “command-knop” op de middentunnel. Die is prima te combineren met een groot touchscreen, maar is al rijdend echt heel fijn qua bediening.

Aan de eerste verkoopcijfers te zien lijkt ie redelijk aan te slaan. Of dit moet allemaal dealer-voorraad zijn, maar daar ga ik dan even niet vanuit.

Terug
Bovenaan