Mazda EZ-6 / 6e

Hij heeft er nu een week meegereden en is nu een stuk enthousiaster. Stoelen, comfort, scherm zijn toch de pluspunten. Voor een 1900 kg zware EV wist ie het comfort juist meer te waarderen. Wel blijft de zitpositie wat hoog en demping vrij stevig en minder verfijnd dan enkele concurrenten.

Ik snap alleen nog steeds niet waarom ze deze designtaal niet hebben doorgevoerd op de nieuwe CX-5.
AW is bepaald niet positief, de auto legt het ruim af tegen een Tesla 3. Mazda-onwaardig rijgedrag en matige ergonomie. EV-prestaties ook duidelijk minder dan de goedkopere Tesla.

De kwaliteit van de electronica is ook niet al te denderend. Een vriend van mij heeft nu een paar weken deze auto, is al 2x terug geweest naar de garage vanwege problemen met het beeldscherm....

Prachtige auto en één van de mooiste BEV's die er momenteel te koop is naar mijn mening. Ik heb er bij de Mazda dealer in Heerenveen even in plaatsgenomen toen wij daar met de noordelijke MX-5 club startten voor een clubrit.
Ik vind die stoelen niet te hoog staan, maar dat komt misschien omdat ik verwend ben met de zitpostitie in een BMW Active Tourer. Ben je net uitgestapt (uit laten vallen) uit een MX-5 dan is de instap en zitpositie in de 6e weldadig. De ruimte achter het stuur, ook voor zeer lange mensen, is uitstekend en het interieur is fraai afgewerkt zoals het hoort bij een Mazda. Voor mijzelf vind ik de auto veel te groot en verkies auto's uit het C segment. Dan blijft er nog wat ruimte over op de oprit en wij zijn maar met z'n tweeën. Groot pluspunt is het toegestane trekgewicht en als caravanbezitter is dit iets waar ik bij de komst van een nieuwe auto direct naar kijk.

265038305

265038443

1. Tesla 34 punten
2. Mazda 27,5 punten

De Mazda 6e komt veel te kort op de nog altijd steengoede Tesla Model 3. In deze test bewijst de Amerikaan niet alleen een goede elektrische auto te zijn, hij demonstreert ook zijn voortreffelijke rijeigenschappen. Het verschil in punten zou nog groter zijn geweest als we in plaats van het onderdeel ‘uitstraling’ voor de ‘EV-factor’ hadden gekozen. De Mazda 6e is ruimer en heeft een aantrekkelijker interieur dan de Tesla Model 3, maar op het onderdeel rij-eigenschappen legt hij het af en ook als EV in zijn geheel.

In China hield Mazda ook heel lang vast aan het "zoem zoem het rijdt sportief" motto. Met als gevolg dat de verkopen halveerden tussen 2021 en 2024. Tot ongeveer 75.000 vorig jaar. Dat moet terug omhoog naar een paar honderd duizend met meer op de consumentvraag toegesneden producten. Meer electrificatie en smartificatie. En iets minder zoem zoem dus. De eerste indruk is dat dit een verstandige strategie is, in oktober zorgden de EZ-6 en EZ-60 samen voor iets van 60% van de Mazda verkoop en voor het eerst sinds lange tijd weer eens een verkoopgroei. Changan Mazda pakt nu door, crisismanager Deng Zhitao wordt opgevolgd door een ervaren manager van de Changan product planning afdeling, iemand met de vinger aan de pols van de markt dus. Deze Wang Xiaoling is een van de leukere Mazda aanwinsten van de laatste tijd. ;)

v2_ed86eb9428594ba9b73c3d0dc35a023e@5091053_oswg264561oswg553oswg782_img_000

Maar Chinezen willen ook softe deinboten zonder gevoel, dus logisch dat je je daar op aanpast. Maar Europa wil dat niet, maar daar passen ze zich niet of nauwelijks op aan gezien de verschillende rijtests.

Europa is sowieso geen grote markt en denk dat EV's alleen in Noord/West-Europa echt in trek zijn.

In de lijst van best verkochte auto's staan er bovenaan maar een paar die bekend staan om hun fijne rijgedrag. Het is vooral de vraag hoe trouw de Mazda-rijders zijn en of dat deze middelmatige auto juist nieuwe kopers trekt. De looks zijn bovengemiddeld maar of dat genoeg is?

In de lijst van best verkochte auto's staan er bovenaan maar een paar die bekend staan om hun fijne rijgedrag. Het is vooral de vraag hoe trouw de Mazda-rijders zijn en of dat deze middelmatige auto juist nieuwe kopers trekt. De looks zijn bovengemiddeld maar of dat genoeg is?
Vraag omdraaien, hoeveel mensen met een gewoon budget geven iets om een “fijn weggedrag”? Ik vrees vrij weinig, veilig, voorspelbaar, soepel rijden, geen overstuur en dat is dan genoeg.
Op een autoforum zal dit % wel hoger zijn van mensen die een rijdersauto willen.

Dat is niet omdraaien, dat is exact wat ik bedoelde. De niet-autoliefhebber vind zelden echt iets niet goed rijden. Zeker niet als ze een nieuwere auto kopen.

Ook hier; te hoge zit, omslachtig scherm, doodse besturing, comfortabel, ruim, flinke frunk, LPF gevoelig voor kou, 15 km resterende range is binnen no time op (las ik op AW ook al)... kansloze auto. Die Kia zou ik ook niet nemen want die vind ik hondslelijk.

Is die zit wel te hoog of willen de autojournalisten te laag, lees sportief, zitten. Ik heb met mijn 1.92m ( 1cm kleiner dan ANWB journalist Frank Buma) plaats genomen in een 6e en ik vond 'm heerlijk en beslist niet te hoog zitten. Voor laag zitten heb ik de MX-5. Leuk, maar niet voor alle ritten. Vanuit de stoel van de 6e een mooi zicht over het dashboard naar voren en mede door de niet te kleine zijruiten ook een goed zicht opzij. De Kia uit de ANWB dubbeltest sla ik direct over. Ik vind de auto niet mooi, de achterzijde ronduit lelijk en ook de aankleding van het interieur vind ik niet passend bij de hoge prijs van de auto. Bovendien is het trekgewicht ondermaats. Niet dat ik in de markt ben voor de 6e want zo'n grote auto wil ik niet. Als het electrisch wordt dan staan op dit moment de Polestar 2 en Smart #3 op mijn lijstje. Niet nieuw, maar als jong gebruikt. Nog liever iets Europees, maar die maken op de EX30 na (nog) geen compactere BEV's met voldoende trekgewicht.

Ach, ik schat Autoweek / -Visie / -Blog / Carwow stukken hoger in qua autojournalistiek. Zelfs Doug, maar die doet vooral de duurdere stuff. Engineering Explained ook niet vergeten. ANWB is in sé een pechverhelpingsclub, dat ze daar op focussen voor mijn part.
Al zijn die filmpjes met Robert Bosch die voor zowat elke denkbare en ondenkbare panne een oplossing McGyvert wel zalig.
Ik vind de M6e prachtig, gaan we die veel zien... daar vrees ik voor. Te duur particulier en in leasing mja.

De Polestar 2 is 21mm korter dan de 6e ;)
Ik had de cijfertjes nog niet vergeleken. Las ergens dat de 6e al mooi richting de 5 meter gaat. Voor mijn gevoel is een Polestar 2 aanmerkelijk korter, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Bedankt voor de reaktie.

De Polestar 2 is 21mm korter dan de 6e ;)
Weet je dat zeker? Volgens mij is de Polestar ruim 30cm korter. De Mazda 6e gaat richting de CX80 qua lengte. Ik heb 2 weken terug in de 6e gereden en kan de reviews alleen maar bevestigen.

Ohnee, foutje. Had de lengtematen gegoogled maar niet correct. Volgens Carbase toch wel behoorlijk verschil. 4.921 mm vs 4.606 mm.

Zag zojuist de 6e eindelijk in het echt. In het donker.... :(

• Leuk
Waarderingen: VKG4
^^ dan had ik geluk, want er reed er mij één vandaag voorbij, in het (grauwe) daglicht. Zag 'm ook voor het eerst op de weg en dacht; wat een aparte achterkant, wat is dat nu weer voor een auto? Bij het verkeerslicht kon ik de merknaam op de achterkant lezen, handig. ;)

Wel een aardige auto, geen 'typische' Mazda achterkant.

Zojuist een zwarte gezien, mooie auto. Wel wat hoog zoals ook de ID.7 maar verder hele mooie verhoudingen. Vooral achterkant herkenbaar als Mazda ala 626 HB en de ronde units zoals bij de Mazda3

Mijn collega had er één blind besteld. Een rood exemplaar met dat bruine interieur. Schitterend! Gister in de lunchpauze even mogen inzitten en klein rondje mee mogen rijden. Ik ben van gemiddelde lengte dus ik had niet zo'n last van die hoge zit. Ik rij voor werk wel vaker met EV's en zie dat wel vaker. Interieur viel me niet tegen, gewoon prima en mooie details. Je mist wel de Mazda-knoppen en hendels.

Ik had moeite met het infotainment. Niet alles even logisch, aparte vertalingen en voice command snapt de helft niet van wat ik vraag. Rijden was echt maar een klein rondje. Ik was zijn CX-5 wel redelijk gewend (we wisselen elkaar wel eens af als we naar klanten moeten) maar dit was totaal anders. Gevoelloos zoals vaker is beschreven. Afgezien van het design was ik niet erg onder de indruk. Ik zie bij desbetreffende collega ook nog weinig enthousiasme. niet echt een Mazda mompelde hij..

Een vriend van mij heeft er een gekocht, vanaf begin af aan problemen gehad met de computerscherm, na 3 maanden in de garage gestaan te hebben zonder een oplossing te vinden heeft de dealer de auto maar omgeruild voor een ander.

Hij rijdt echt heerlijk. Ik ben er zeer tevreden over. Heb long versie. Dus de uitgebreidere accu, tegen alle reviews in:). Ideaal bij de winter :) De LFP accu heeft een issue in de winter gezien de gebruikers ervaringen.

Ik ben het met bovenstaande eens. Kom dan niet uit een andere EV dus kan niet vergelijken met andere in deze klasse maar ik vind het een heerlijk rijdende, zittende auto.

De LFP accu heeft inderdaad bij koud weer een behoorlijk verminderde range maar voor mij nog steeds meer dan afdoende.

Het infotaiment is prima, niet top, maar prima. Inmiddels weet ik de weg in het menu en heb alles zo staan dat het werkbaar is, je hoort mij niet klagen.

Hopelijk met de aankomende software update (eind januari gonst nu rond) wordt het een stuk beter/mooier/makkelijker. Wellicht dat hetzelfde systeem als de CX6e erin komt?

• Leuk
Waarderingen: VKG4
Niet de mooiste kleur maar ook dit viel me niet tegen. Mijn collega is met zijn rode uiteindelijk erg tevreden. En ik las dat veel eigenaren van een ander merk komen. Die zijn wat minder gewend blijkbaar ;)

Terug
Bovenaan