Mazda3

Ik zat van de week achter een Skyactive-X HB 3 demo. Wat mij dan opviel aan de bestickering op die auto is dat op de achterruit het vermogen van de X werd aangeprezen.. en op de zijkant stond Mazda en nog een tekst.. maar afwezig was welk model dit nou betrof. Je moet dus al een 'kenner' zijn om te weten dat het de nieuwe 3 betrof. Apart.

Staat toch achterop...?

MBW, echt jammer dat dit niet beschikbaar is op de hatchback. Als ik het geld had zou ik het gewoon laten invliegen vanuit Japan. Staat echt prachtig

0-ddb3fbd2-4495-466a-bf2d-d434129c92ab.jpg

0-8f28a6ba-bb70-4734-8909-f6c62ad5c067.jpg

AV haalde 1:20 in hun speciale testronde. Corolla 180pk Hybrid zelfde en Focus 182pk haalde 1:16. Hij pakt wel soepel op en blijft ook doorgaan (itt compacte turbomotoren) maar mist wel koppel onderin.

https://www.youtube.com/watch?v=fbTFynvKXJo

Mazda is expanding the engine lineup for the Mazda3 and CX-30 in Europe with a new Skyactiv-G 2.0 150 M Hybrid powertrain.

This is a more powerful variant of the existing Skyactiv-G 2.0 122 M Hybrid engine. The new 2.0-liter naturally aspirated four-cylinder gasoline unit assisted by a mild-hybrid system delivers 150 PS (148 HP). The power increase is achieved by an adapted engine control unit, which also ensures that a higher engine torque is available from 4,000 rpm. Mazda didn’t reveal the peak torque figure, though.

The new 2.0-liter Skyactiv-G petrol engine comes with cylinder deactivation as standard to reduce fuel consumption. Depending on the driving situation, the engine automatically switches between two-cylinder and four-cylinder operation. As with the other powertrains available for the Mazda3 and CX-30, the transmission choices for the new engine include a standard six-speed Skyactiv-MT manual transmission or an optional six-speed Skyactiv-Drive automatic.

The rest of the engine lineup remains unchanged for both the Mazda3 and CX-30. The base Skyactiv-G 2.0 122 M Hybrid petrol engine delivers 122 PS (120 HP) at 6,000 rpm and 213 Nm (157 lb-ft) of torque at 4,000 rpm. https://www.carscoops.com/2020/01/mazda3-and-cx-30-gain-150-ps-2-0l-petrol-engine-in-europe/

100th Anniversary editions

K3q38bc.jpg

2ZgdyPO.jpg

0eNneEo.jpg

Alle andere modellen: https://www.carscoops.com/2020/04/mazdas-entire-lineup-dresses-in-festive-attire-for-100th-anniversary/

https://www.youtube.com/watch?v=7qF8PczCo9k&feature=emb_title

Mazda3 Turbo. Waarschijnlijk de 2.5T zoals in de CX-5 en Mazda6. Vast weer alleen voor Noord-Amerika

In Japan heeft de pers kunnen rijden met SkyActiv-X prototypes die Spirit 1.1 wordt genoemd. Een verbeterde versie van de huidige die begin 2021 op de (Japanse) markt komt. Huidige eigenaren van een -X motor kunnen deze zeer waarschijnlijk laten updaten aangezien het alleen software is. Vooral tussenacceleraties voelen vlotter, aldus de pers

190pk ipv 180pk
240 Nm ipv 224 Nm

1575103.jpg

Rijtest: https://response.jp/article/2020/11/02/339931.html & https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/impression/1286064.html

Nu officieel, de verbeterde Mazda3. De 1.5 en 2.0-G zijn vanaf nu in Japan te bestellen en de 2.0 SkyActiv-X en 1.8 SkyActiv-D (ze blijven maar vasthouden aan die diesel, zelfs de 6-cilinder schijnt er als -D te komen..) komen in februari 2021. Wanneer Europa aan de beurt is is nog niet bekend. De veren en demping zijn over het hele gamma nog eens verbeterd. Nieuw is de SkyActiv-X badge op de voorschermen en op de achterklep e-SkyActiv-X.

- 2.0 SkyActiv-X: 190pk (+10) en 240Nm (+16)
- 1.8 SkyActiv-D: 130pk (+14) en 270Nm (zelfde)

005_o.jpg

004_o.jpg

008_o.jpg

009_o.jpg

De 100th Anniversary edities zijn er nog steeds maar om de World Car Design of the Year-award te vieren is die nu niet alleen in het wit te krijgen maar ook in het rood:

003_o.jpg

006_o.jpg

007_o.jpg

Bron: https://newsroom.mazda.com/ja/publicity/release/2020/202011/201119a.html

Ben heel benieuwd of en hoe ze de software upgrade van de X hier uitrollen.
MCDubbellU zei:
en 1.8 SkyActiv-D (ze blijven maar vasthouden aan die diesel,
Die D is hiet anders niet meer leverbaar.

Mazda verbetert hun modellen elke keer wat. Vaak komen deze tzt ook naar Europa:

- Black Tone Edition, ook icm andere motoren dan de e-SkyActiv-X (ene foto van hatchback is met optionele Aero Parts). Zwarte spiegels en wielen (waarom dan niet de chromen ramen omlijsting ook zwart?) en zwart leder met rode stiksels door het hele interieur
- e-SkyActiv-X heeft een aangepast uitlaatgeluid tijdens accelereren, ook de handbak is licht aangepast en bij de automaat geeft gaspedaal een betere feedback
- knipperlichten is nu een "dimming turn signal"
- Platinum Quartz Metallic is een nieuwe kleur, eerder al gezien bij de 2 en CX-3

Alle info (Japans) en foto's: https://car.watch.impress.co.jp/docs/news/1362030.html

211028_mazda3_top_fst_pc_hero.jpg

211028_mazda3_safety_iact03_hero_img01_pc.jpg

nJv4GRZ.png

01_o.jpg

08_o.jpg

09_o.jpg

12_o.jpg

13_o.jpg

14_o.jpg

MCW 84 zei:
- knipperlichten is nu een "dimming turn signal"

De CX-30 heeft dat al en het is wel een apart effect met een led-lamp. Weer eens wat anders dan een streep dynamisch knipperlicht maar de toegevoegde waarde blijft beperkt :)

Mazda 3, CX-30, CX-5 Gain Carbon Turbo Package With Design Tweaks​

mazda-3-cx-30-cx-5-carbon-turbo-package.jpg

Mazda is sprucing up the 3 hatchback and sedan along with the CX-30 and CX-5 crossover for the 2024 model year by giving all four vehicles a Carbon Turbo variant. A follow-up to the Carbon Edition, the new variant brings an assortment of glossy black exterior accents and combines them with a fresh coat of paint. Zircon Sand Metallic was originally introduced in late 2021 on the CX-50 before the MX-5 Miata received the beige-gray shade last year.

Voor Noord-Amerika dus maar de vraag of wij die kleur ook krijgen. Wij kennen hem al op de CX-5 maar zou het wel op de 3 willen zien. Alleen weer zwarte accenten maar dan de raamomlijsting nog zilver...

Carbon Turbo, wat een treurige naam, zeker voor een Mazda. De kleur staat zeker op de 3 wel erg oubollig. in de jaren 80 kon je de 323 ook in een dergelijke kleur krijgen.
Misschien gewoon maar net als toen als ‘GLX’ trim bestempelen.

Retro Sport Edition
327_o.jpg

022_o.jpg

024_o.jpg

324_o.jpg

325_o.jpg

029_o.jpg

027_o.jpg

028_o.jpg

025_o.jpg

030_o.jpg

Like the CX-5 and CX-30, the exterior parts are based on the black tone edition and are tightened with black parts. Like the CX-30, the interior features black trim and terracotta stitch accents to improve sportiness. The interior ceiling of the base model is black, so the presence of bright terracotta is said to stand out more.
___

Een beetje kleur binnenin kan geen kwaad. Anders is alles zo zwart (of erg rood als je optionele bekleding neemt). Die exterieurkleur is niet zo mijn ding.

Bijzonder.. de 2.0 met 112pk en 150pk zijn vervangen door een 2.5 met 140pk.

Nieuw: 140pk: 238 Nm @ 3.300 tpm
Oud: 150pk: 213 Nm @ 4.000 tpm

Op papier is de nieuwe motor iets langzamer van 0 tot 100 km/h (9,5 ipv 9,1 sec), de auto weegt ook meer. Denk wel dat de nieuwe door zijn koppel beter onderin oppakt. En ik zag in de configurator dat de Nagisa-uitvoering erbij is gekomen:

3X0zsAF.png

Was het een Skyactiv-X en wat waren je bevindingen daarmee?

Het is een kleur (Zircon Sand) waarvan je op foto denkt, tja…, maar in het echt valt het me best mee, al zou ik het zelf niet nemen.

Het was een Skyactiv-G met 150 pk, in Nagisa uitvoering, reed prima, handgeschakeld, maar het schakelde prima, al ben ik van mijn huidige auto nu een automaat gewend, dit exemplaar gaat het niet worden, als ik een Mazda 3 ga kopen, dan een blauw, rood of groen exemplaar, en dan het liefst met vol lederen bekleding, en dan 1 met 186 pk.

Dat wordt zoeken naar een speld in een hooiberg dus vrees ik. Skyactiv X is al niet dik gezaaid voor de 3 / CX-30, de vollederen bekleding ook al niet (aanrader!) en blauw of groen (dat laatste nog nooit gezien) worden ook lastig. Rood kan nog, maar Machine Grey / Polymetal Grey komt volgens wat ik zie rijden toch het meest voor.

Ik had mijn lijstje met dingen die ik wou dus ook nog een open dak en topversie van Bose met de 12 speakers (dus niet uitvoeringen met 6 of 8 speakers)… en de kleur tja, daar lig ik niet zo van wakker. Tweedehands kopen is compromissen kunnen sluiten ;) Tenzij je nieuw gaat kopen uiteraard. Nagisa is kunstleer (wel mooi) , enkel de Takumi heeft echt leer.

Collega van mij heeft een dezelfde in champagne kleur. Erg gaaf.

Kunstleer kan er mooi uitzien, maar ik ga liever voor echt leer,dat wordt dan zoeken naar een Takumi. :) De Mazda's hierboven zijn ook fraai.(y)

Voor de fans misschien leuk om te vertellen, bij de Action liggen Matchbox modelletjes voor 1,29, een van de modellen die ze hebben is de Mazda3.

54288479789_1efdb56cf7_b.jpg

Mijn foto is qua Mazda3 niet helemaal gelukt, maar het lijkt/moet de kleur voorstellen van de auto waar JFR ook in gereden heeft.

Uitgebreide review van de 2.5 in de Mazda3:

"An unpretentious driver's car" Zelfs als hij gaat zitten voelt ie de emotie. Knap dat een hatchback dat gevoel kan geven. Mazda biedt duidelijk wat anders aan dan de meeste concurrentie. Al ben ik bang dat er geen nieuwe gen. 3 hierna nog komt.

Ik vrees er ook voor. Een CX-30 is wel een stuk duurder (10-12%) maar ook een stuk praktischer. Je ziet ze ook gewoon meer dan de 3 en best ook nog veel CX-3s. Ik heb wel met een schuin oog naar de 3 gekeken omdat ie zo mooi is in dat segment, maar toch finaal voor de crossover gekozen die beter bij onze noden past.

Zou inderdaad jammer zijn, zo is het ook met de Kia Rio gegaan, de Stonic is nog wel leverbaar.

Wat is zo’n 3 toch een prachtige auto. Ik wil eigenlijk wel eens met de 2.5 met automaat rijden, ben benieuwd of dat was is. Eerder paste de automaat er niet goed bij herinner ik me.

Wat is zo’n 3 toch een prachtige auto. Ik wil eigenlijk wel eens met de 2.5 met automaat rijden, ben benieuwd of dat was is. Eerder paste de automaat er niet goed bij herinner ik me.
Jij werkt toch in de leasingwereld tenzij ik het mis heb, dus dan heb je allicht een leuke keur aan auto's al kunnen rijden en een ruim referentiekader?
Zelf vind ik die Mazda 6-bak echt niet slecht. Ver van zelfs. Nee, het is geen BMW ZF of Porsche PDK, maar ik had vandaag een vervelende verplaatsing qua verkeer en was erg blij met de stille, soepele en compleet schokvrije werking van het ding. En in Sport (fysieke knop!) is ie erg goed bij de les.
Nu ja, je hebt altijd goed, beter en best ;) . Zet de Mazda-bak maar in de Goed-categorie wat mij betreft.

Automaat in de Mazda 3 ben ik ook wel benieuwd naar, ik heb een proefrit gemaakt in een handgeschakelde Mazda 3 en dat reed prima, maar sinds ik een auto met automaat heb wil ik eigenlijks niet meer anders.

Niseko, we hebben maar weinig demo's om te rijden helaas. Heb wel eens bij een evenement bij een dealer een Mazda automaat gereden, ik dacht een CX5. En die bak was echt aan het zoeken.
Ik rij nog een handgeschakelde auto maar zeker op het stukje door de stad heb ik graag een automaat.

Ik zit voor de gein dit topic eens op de 1e pagina's te lezen; SkyActive X is idd nooit de revolutie geworden die eerder voorzien is.

Niemand heeft het een revolutie genoemd behalve degene die graag willen zeggen dat het geen revolutie is geworden.

Dit staat op de site van Mazada:

e-Skyactiv X is de nieuwste revolutionaire verbrandingsmotor van Mazda, waarbij de ‘e’ verwijst naar de mild hybrid-technologie. Deze motor is geïntroduceerd in de nieuwe Mazda3 en ook verkrijgbaar in de Mazda CX-30.

Dat klopt Jan, in de praktijk is het gewoon een aangename stille en soepele motor met best wel wat punch bovenin. Al kom je (allez ja, ik) daar zelden in het dagelijks w/w verkeer. Na 2 jaar Sky G rijden bevalt de Sky X me een pak beter.
Het is geen zuinigheidswonder evenwel maar dat boeit me niet echt, het blijft behapbaar want ik doe er weinig kms mee.

Automaat in de Mazda 3 ben ik ook wel benieuwd naar, ik heb een proefrit gemaakt in een handgeschakelde Mazda 3 en dat reed prima, maar sinds ik een auto met automaat heb wil ik eigenlijks niet meer anders.
ik heb een Skyactiv G uit 2019 met automaat, in 2022 als 3e eigenaar overgenomen. auto had toen 24000 km gelopen. ik vond op dat moment de automaat heel erg focussen op zuinig rijden en weinig toeren maken. ik heb wekelijks minstens een lange rit van 300 km totaal met druk snelweg verkeer en dan was die rustige automaat best fijn om ontspannen te kunnen rijden. om tempo te maken kostte het wat gewenning en dan kun je het best de manuele modus gebruiken, en de sportstand erbij na 19u. in de gelijkmatige modus geldt ook hoe langer je rit hoe zuiniger. ik heb er ritten van 160 km tussen die in 1 op 20 gingen, vooral in de zomer

Dank u. Het klinkt raar, maar juist waar nederland van gruwelt helpt hier enorm, lange snelwegrit met veel verkeer waardoor harder dan ca. 100 niet gaat. Als je het geluk hebt mee te kunnen rollen met het verkeer op de rechterbaan scheelt dat behoorlijk. Ik heb het in de Mazda 2 ook vaak gehad, die was zelfs nog iets zuininger met 1 op 22 op reguliere basis (een jaar op en neer gemoeten richting Utrecht, enkele reis 125 km)

Hoe langer de ritten zijn, hoe beter de SkyActiv motoren het doen. Maar inderdaad, blijf je onder de 20 km enkele reis dan kan het soms tegenvallen. Lijkt wel alsof de motor dan niet genoeg opwarmt. Als stadsauto is een Mazda met skyactiv dus idd niet geschikt, dan hebben de "Yaris 2", de Clio en de echte Yaris toch een voorsprong omdat ze electrisch wegrijden

Jaren terug ook een proefrit gemaakt in een Mazda 2, reed niet verkeerd, maar ik heb destijds, in 2017, weer een Kia Rio gekocht.

Past niet echt bij een auto als een Mazda 3, vind ik, meer bij auto's als bijvoorbeeld een BMW, of een VW Golf GTI ,al klinkt het ook niet echt verkeerd.

Terug
Bovenaan