Mercedes-Benz CLA

Een mooi stukje leer is onvervangbaar, net als een mooi stukje vlees of vis. Vegan leer is geen leer, is gewoon ordinair plastic.

Prima, ieder z'n ding. Zodra vegan de eigenschappen van leer (voldoende) evenaart zal er geen dier meer nodig zijn voor een interieur van een auto. Je ziet nu al goeie resultaten in Tesla, BMW etc, die kwaliteit wordt steeds beter.

Nogmaals, kunnen we nu weer verder met de CLA.

Tel erbij op dat je bij veel merken en modellen geen keus hebt tussen leer, vegan leer of pullman stofjes..... en als er keus is is het budget (al dan niet lease) ook nog een mogelijke beperkende factor.

Volgens de EV Database gaat de CLA 250+ 2055 kg wegen en de CLA 350 4matic 2135 kg.

Bron: ev-database.org/nl
Jemig, fabrikanten doen echt hun best om auto's zo zwaar mogelijk te maken. Stoppen ze soms stoeptegels in de kofferbak tijdens het wegen? Ik snap dat EV's zware dingen zijn maar je kan een nieuwe S-klasse kopen die minder weegt.

Hetzelfde gewicht als m’n Range Rover Sport destijds, geen idee waar ze dat gewicht laten in zo’n kleine verpakking.

Configurator in DL is online. Std is ie zwart trouwens.

Progressive
ntjVQZT.png

AMG Line
omrcu4F.png

AMG Line Plus
hPMro9L.png

jp8BS3X.png

AMG Line
3j7QSuv.png

AMG Line Plus
CBdEZxC.png

Progressive
0pUGpH7.png

AMG Line
CFkOm2j.png

AMG Line Plus
P1Xvy4w.png

AMG Line Plus + opties
GjA2KLd.png

Achterlichten is m.i. een verbetering tov huidige.
Lijkt een stuk hoger geworden, beetje uit balans. Dat het dak niet open kan blijft een misser.
Het wachten is op de foto’s van de niet straat apothekers uitvoering met nette velgen en heldere ramen…

Interieur erg smaakgebonden zullen we maar zeggen :LOL:

Dat is wel met stipt de lelijkste stationwagon van het moment, passend bij de tradities van dit model. De proporties kloppen van geen kant. De keuze om de achterbumper deels in het zwart uit te voeren snap ik niet, daardoor lijkt de achterbumper hoog boven het asfalt te zweven.

Laatst bewerkt:
Hij ziet er wat opgeblazen uit. Maar de EV specs zijn wel goed. Al met al een best aardig totaalpakket.

Sierlijke shooting brake! Door de lengte ook in het echt een langgerekte en elegante auto. Daar de 'gewone' al een mega succes is, zal dat ongetwijfeld ook voor deze mooiere variant gelden.

Hier lijkt het net of hij een noodstop maakt en vol in de ankers moet. Achterkant “lijkt” heel hoog te staan. Dat lijkt te komen omdat je een groot gedeelte van de zwarte plastic bumper niet ziet.

mercedes-cla-shooting-brake-2025.jpg

Komt door de lichtval op de foto. De zwarte delen vallen weg, iets dat 'in the flesh' niet zo is.

De contourlijn op de deuren geeft hem ook een beetje die motie mee. Ik ga hem zeker wel eens in het echt bekijken als hij bij de dealers staat.

Zie het probleem van de velgen niet zo, maar dan kies je gewoon voor andere. Genoeg keus :)

Daar ging het niet om. Is de enige andere configuratie die op de foto staat. En meningen veranderen niet omdat jij ze downplayed. Gewoon accepteren dat iedereen een andere smaak heeft..

Laatst bewerkt:
Check anders de configurator van de reguliere CLA en kies je favoriet :) Er is meer keus, vast ook iets dat zelfs jou aanstaat. En anders is er voor de doelgroep in ieder geval geen probleem, gezien de verkopen.

Nee hoor, ook de SB heeft haptische BS-knoppen op het stuur. Alleen de bovenste 'staafjes' heeft nu wel zo'n draaiding.

Alleen de duimwieltjes op het stuur zijn nieuw, de overige zijn van die welbekende verfoeide "haptische" knoppen.

Dat paneel onder het scherm/ventilatieroosters.. als je één van de functies indrukt beweegt hele paneel mee. Wat oogt dat toch verschikkelijk goedkoop

Het is niet een echt mooie auto, beetje een uitgezakte banaan. Interieur lijkt nog redelijk, maar het exterieur van de vorige vind ik mooier.

• Leuk
Waarderingen: 944
Nee hoor, zijn niet haptic
Wat ik bedoel met 'haptisch' is dat de knoppen reageren op tikken en vegen, niet louter op indrukken. Dat laatste kan ook, maar ik zie duidelijk in de reviewvideo's terugkomen dat de knoppen op het stuur dus nog steeds haptisch zijn. Zowel in de presentatie van de CLA als die van de CLA Shooting Brake, die dus een aangepast stuurwiel heeft.

Zie hier, video start op 18m41 als het goed is. Eerst demonstreert hij de nieuwe tuimelschakelaar en het duimwieltje, maar daarna wijzigt hij de dashboardindeling middels vegen over -onderandere- het knoppencluster op de rechterkant van het wiel, op het onderste balkje.

Dat paneel onder het scherm/ventilatieroosters.. als je één van de functies indrukt beweegt hele paneel mee. Wat oogt dat toch verschikkelijk goedkoop
Niks mis met de kwaliteit van een Mercedes. Van de 3 Duitse premium merken zijn zij qua afwerking en uitstraling het beste.

Ik vind m als sedan wel mooi eigenlijk. Neus is inderdaad wennen, maar van wat ik op bewegend beeld zie loop ik niet gillend weg. In het rood ziet ie er zelfs heel aantrekkelijk uit. Ik ben vooral benieuwd naar de Hybrid versie. Het is al genoemd dat die een 1,5 liter Geely motor krijgt (beetje hetzelfde idee als de Valmet motor die in o.a. de Renault Megane, Volvo en Mercedes A klasse werd gebruikt), met een 1,3 kwh batterij. Dat zou normaal niet veel zoden aan de dijk zetten, maar blijkbaar gaat het regeneratief remmen veel meer rendement opleveren. Car and driver heeft al in maart met een preproductie versie gereden

Wat ik uit de eerste clip opmaak zou de hybrid op 46000 uitkomen, evenals de EV met kleinere 58 kwh batterij. De launch edition ev is nu 58000 met een batterij van 85kwh, maar die heeft een nadeel voor de early adopter. De eerste batch kan alleen 800v laden, en heeft geen converter voor 400v. Dat wordt blijkbaar in 2026 verholpen als er een converter wordt toegevoegd. Er zit een dealer op 9 km afstand, dus binnenkort eens gaan kijken hoe het er in het echt uitziet

Worden volgens mij nu uitgeleverd aan de dealers.

Ik heb het elders al gezegd, maar het interieur is aan mij niet besteed. Achterkant vind ik ook echt niks. Was denk ik fraaier geweest zonder dat zwarte stuk. En ik vind de lampen in de vorm van de ster ook nogal aanstellerig. Dat hoeft van mij echt niet. Hopelijk komen ze t.z.t. in de andere modellen met een optie om dat niet te hoeven hebben maar zal wel niet.

Wat ik uit de eerste clip opmaak zou de hybrid op 46000 uitkomen, evenals de EV met kleinere 58 kwh batterij. De launch edition ev is nu 58000 met een batterij van 85kwh, maar die heeft een nadeel voor de early adopter. De eerste batch kan alleen 800v laden, en heeft geen converter voor 400v. Dat wordt blijkbaar in 2026 verholpen als er een converter wordt toegevoegd. Er zit een dealer op 9 km afstand, dus binnenkort eens gaan kijken hoe het er in het echt uitziet
Dat gebrek aan 400V convertor is voor een wagen met zo'n range niet zo'n groot probleem volgens mij. Navigatie van de wagen weet waar je kan laden en waar niet.

Je wilt een wagen met een 800V platform ook gewoon niet laden aan een 400V laadpaal, dat gaat echt zo vreselijk traag dat je dat maar één keer doet, en daarna gewoon 10 min rond rijdt om je aan een 800V laadpaal aan te koppelen.

Ik heb tests gezien van een IONIQ5 die geen eens 80kW laadsnelheid haalde aan Tesla supercharger, en ik weet dat de Audi Q6 er bijna dubbel zo lang over doet om van 10-80% te laden op een V4 supercharger van Tesla (nieuwste snellader van Tesla).

Voor de CLA met de wat kleinere accu is dat misschien meer een probleem, omdat je door de wat beperktere range niet zoveel flexibiliteit hebt. Maar de CLA met een accu van 85kWh gaat gewoon tegen de 500km range hebben op de snelweg, dan vormt dat echt geen probleem volgens mij.

En ondanks al het gemopper over de styling van de CLA, blijkt dat deze wagen uitzonderlijk goed verkoopt. Zo goed zelfs dat Mercedes heeft beslist om extra productiecapaciteit in te zetten (door ook 's nachts te produceren).

Voor mij was deze wagen te klein toen ik enkele weken geleden een nieuwe wagen moest uitkiezen, maar ik hoop dat deze EV er in slaagt om de best verkopende elektrische wagen te worden, in plaats van één van die vele suffe SUV's.
Deze auto haalt een range van bijna 800km uit een 85kWh pakket, dat is bijna 200km meer dan een SUV zou halen uit dat pakket. En voor lange afstandstrajecten is het verschil nog een pak groter, omdat de WLTP gemeten word bij een gemiddelde snelheid van 46.5km/h, terwijl deze CLA dan net uitblinkt ...

Terug
Bovenaan