Mercedes-Benz / Mercedes-AMG / Mercedes-Maybach S-klasse W223 | Facelift 2026

SEL zei:
CD9LOP zei:
Opvallend dat de vier jaar oude LS de nieuwe S zo goed afsteekt. Of eigenlijk ook niet zo verrassend want beste bouwkwaliteit, sublieme afwerking en lakafwerking beste wat er is, helaas beperkte keuze aandrijflijnen, grootste handicap van Lexus in Europa.

De LS kon het 3 jaar geleden ook al niet winnen van de vorige S, die toen al 5 jaar op de markt was.

De LS is een klasse apart, net zoals de S maar de S wordt meer en meer dure confectie met dubieuze details zoals dashboard met de schermen en inwisselbaar exterieur ontwerp, een grote C klasse, jmmr, ook geen coupe meer m.i. een doodzonde. De Duitse drie zijn, moeten, zwaar bezuinigen en dat gaat ten koste van wat een S ooit bijzonder maakte. Bij Lexus is dat niet het geval daar zal nooit een concessie worden gedaan aan de superieure afwerkkng, bouwkwaliteit en materiaalgebruik, aspecten waar de LS de S ver voorbij is. Ongetwijfeld kan de S meer digitale kunstjes op zijn schermen maar of de klant daar op zit te wachten.

Carfanatic zei:
Ongetwijfeld kan de S meer digitale kunstjes op zijn schermen maar of de klant daar op zit te wachten.

De verkoopcijfers spreken voor zich. :T

Die zeggen helemaal niks over die digitale kunstjes. Die zeggen enkel dat de auto een goede reputatie heeft en in de smaak valt. De vorige verkocht immers ook goed zonder Al die digitale toeters en bellen.
Dus als je tandjes mooi gepoetst zijn, kan je die tandenborstel net zo goed wegstoppen.:)

Autoexpress de nieuwe S getest en slechts 4 sterren waardering door matig materiaalgebruik in interieur en enkele goedkope afwerking details. Duidelijk dat ook Mercedes zwaar aan besparen is en kernwaarden eraan moeten geloven. Verder zijn ze te spreken over comfort van de S.

AutoWeek | Mercedes-Benz S-klasse als plug-in hybride S580e

5rxyipsb2nq5_800.jpg

Mercedes-Benz brengt een eerste plug-in hybride aandrijflijn naar de nog altijd piepjonge huidige generatie S-klasse. We maken digitaal kennis met de Mercedes-Benz S-klasse als S580e.

Mercedes-AMG werkt aan een heftige plug-in hybride versie van de S-klasse, maar net als van het vorige model vinden ook minder doorgesnoven stekkerhybrides hun weg naar het automobiele neusje van de zalm uit Stuttgart. Mercedes-Benz introduceert nu de S580e, een plug-in hybride die met zijn 510 pk sterke aandrijflijn zeker geen slapjanus is.

De plug-in hybride S-klasse S580e heeft een 367 pk en 500 NM krachtige 3.0 zes-in-lijn benzinemotor die aangevuld met een mild-hybride systeem ook in de S450's ligt. In de plug-in hybride S580e wordt die zescilinder bijgestaan door een 150 pk en 480 Nm sterke elektromotor. Het systeemvermogen ligt daarmee op een bepaald niet kinderachtige 510 pk en 750 Nm. Ter vergelijking: de niet-plug-in S580 heeft een 503 pk sterke 4.0 V8, al is die achtcilinder dankzij mild-hybridehulp tijdelijk in staat 22 pk extra te leveren.
De S580e lanceert zich in 5,2 tellen naar een snelheid van 100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h, al moet je in elektromodus genoegen nemen met een maximale snelheid van 140 km/h. Hoef je zulke scores niet te evenaren? Dan moet je maar liefst 94 WLTP-kilometers uit het accupakket kunnen trekken. Het maximaal laadvermogen bedraagt 60 kW.

Nederlandse prijzen zijn er nog niet.

Waarom die PHEV dan niet S500e kan heten? :confused: Klinkt trouwens veel beter dan 580.
Tijd dat de Duitse drie allemaal hun 'naamgeving' van de versies op de schop doen trouwens: die slaan gewoon nergens meer op.
Mooie elektrische radius trouwens.

iDS zei:
Waarom die PHEV dan niet S500e kan heten? :confused: Klinkt trouwens veel beter dan 580.
Tijd dat de Duitse drie allemaal hun 'naamgeving' van de versies op de schop doen trouwens: die slaan gewoon nergens meer op.
Mooie elektrische radius trouwens.

Mee eens.. S500 is historisch ook altijd de S geweest.... .

100km bereik is geweldig in combi met benzine ideaal ook voor zakelijke veelrijder, daar een bev ook zeker voor laten staan.

Dan S100?? Naar de afstand die je elektrisch kan afleggen? Of S100000 naar het aantal meters? (Audi rommelde toch ook in de typeaanduidingen met hun toenmalige topmodel "100")

CD9LOP zei:
LOngetwijfeld kan de S meer digitale kunstjes op zijn schermen maar of de klant daar op zit te wachten.

Waarschijnlijk wel, want de s verkoopt beter (in ieder geval in de EU) dan die Lexus die eigenlijk niemand wil.

Gullwing zei:
CD9LOP zei:
LOngetwijfeld kan de S meer digitale kunstjes op zijn schermen maar of de klant daar op zit te wachten.

Waarschijnlijk wel, want de s verkoopt beter (in ieder geval in de EU) dan die Lexus die eigenlijk niemand wil.

De S verkoopt beter dan de LS, 7 serie, a8 etc, altijd zo geweest. Lexus is wel nr 1 in de Usa qua verkopen, voor Mercedes, dat weer wel. Kwalitatief is de lexus uiteraard ook de veel betere en fraaier afgewerkte wagen, zoals je weet. Autoexpress heeft de nieuwe S getest en teleurgesteld over detailafwerking en materiaalgebruik. De Japanners maken dat soort fouten niet.

Alleen maken die een ehm niet zo mooi interieur. Dan kan het vast goed afgewerkt zijn, maar als het lelijk is hoef ik het ook niet :)

CD9LOP zei:
Gullwing zei:
CD9LOP zei:

De S verkoopt beter dan de LS, 7 serie, a8 etc, altijd zo geweest. Lexus is wel nr 1 in de Usa qua verkopen, voor Mercedes, dat weer wel. Kwalitatief is de lexus uiteraard ook de veel betere en fraaier afgewerkte wagen, zoals je weet. Autoexpress heeft de nieuwe S getest en teleurgesteld over detailafwerking en materiaalgebruik. De Japanners maken dat soort fouten niet.
#subjectief

Man, man, man wat een armoede. Misschien even de topicnaam checken. Het gaat niet over jouw fetish.
De Lexus is zeker een goede auto dat zal niemand hier ontkennen. Maar in mijn ogen (let op ook subjectief) een vreselijk zaaddodende, karakterloze en klinische auto.

Nu weer even on topic. Ben hem nu een paar keer tegen gekomen maar er rijdt wel wat. Proporties zijn echt goed.

Tja, dan zet je jezelf wel meteen buitenspel. Of je hebt nog nooit een s in het echt gezien. Of je probeert wat te trollen

der Magistrat zei:
Ach joh, een beetje trollen op de vrijdagmiddag. :)

Idd, wordt overigens gedeeld door Jaco Bijlsma, lees redactionele bijdrage van hem, huidige nummer van Autovisie en nr van twee weken geleden. Woorden van Jaco, "de nieuwe C klasse en S klasse uiterlijk nauwelijks te onderscheiden...".

Verder vind ik de S een prachtwagen, maar ze hadden er meer van kunnen maken, moeten maken. Zo mis je de grote coupe zeer, erg jmmr. Overall is de S nr 1, was zo en zal zo blijven. De LS kwalitatief en qua afwerking uiteraard nr 1, dat zal ook zo blijven.

Sorry hoor CD9LOP maar er zijn een hoop liefhebbers van Duitse auto's die alles maar afzeiken van Aziatische afkomst maar jij weet ook alles af te kraken wat Duits is. Op de homepage ga je ook altijd los.

De vorige C en S en die generatie dáárvoor leken ook heel erg op elkaar. Maar qua 'stance' wel altijd anders geweest (gedrongen sportief en lang en chique) en dat is nu weer het geval. Dat kwaliteit ietsjes minder zou zijn van binnen zal geen mens 'm laten staan. De S-klasse is in zijn segment de benchmark. De LS (die absoluut niet karakterloos en zaaddodend is, slaat nergens op, dat zou eerder voor een A8 gelden bv) haalt het gewoon niet bij de Mercedes. De verschillende en wat goedkoop ogende knopjes her en der is al één reden.

Wow. Die 580e heeft maar liefst 200 liter bagageruimte minder dan een normale S, van 550 naar 350l. Kun je gaan roepen dat het geen vakantie-auto is, of iets van die strekking, maar dat vind ik toch slecht geregeld van MB. Volgens mij laat Volvo zien dat een PHEV kunt creëren obv een normale auto zonder op kofferruimte in te leveren.

On the side: Ach, Mercedesfanboys die Lexusfanboy fanboy noemen, het is me wat. Maar heel objectief bezien: Die Lexus is een van de meest onconventionele modellen in dit segment. De Mercedes heeft dan misschien een joekel van een scherm vanbinnen, het blijft daarentegen toch een van de meest traditionele keuzes in het segment. Om die Lexus dan voor "karakterloos en klinisch" te verslijten is toch een tikkie potsierlijk.

D2 zei:
Wow. Die 580e heeft maar liefst 200 liter bagageruimte minder dan een normale S, van 550 naar 350l. Kun je gaan roepen dat het geen vakantie-auto is, of iets van die strekking, maar dat vind ik toch slecht geregeld van MB. Volgens mij laat Volvo zien dat een PHEV kunt creëren obv een normale auto zonder op kofferruimte in te leveren.

De S90 T8 levert 70 liter in, en kan 50 km elektrisch. Denk dat de S klasse een flink wat groter accupakket nodig heeft om die "meer dan 100 km" elektrisch te rijden. Zo gek is dat niet en Volvo kan het dus ook niet, bij een sedan, zonder kofferruimte in te leveren.

Bij de C klasse (S205) 300e is et wel een groot verschil met de V60 PHEV, koffer van de C is nauwelijks bruikbaar. Maar ik weet zo de cijfers van die 2 auto's niet, qua accu en actieradius.

W212 zei:
De S90 T8 levert 70 liter in, en kan 50 km elektrisch. Denk dat de S klasse een flink wat groter accupakket nodig heeft om die "meer dan 100 km" elektrisch te rijden. Zo gek is dat niet en Volvo kan het dus ook niet, bij een sedan, zonder kofferruimte in te leveren.
Volvo kan dat wel, zie de V60 en S60. Beide varianten (mild hybrid vs plug-in hybrid) hebben evenveel kofferruimte. Vermoedelijk waren ze ten tijde van de S/V90 nog niet zo handig.

klopt die data wel? Bij volvo staat een kofferruimte van 442L / 392L / 390L afhankelijk van de motorisatie van de s60

Maar ik ken eigenlijk niemand die een auto laat staan om een paar liter meer of minder kofferruimte of uberhaupt in de kofferruimte kijken voor aankoop. Misschien van belang als je met je auto op vakantie gaat, maar anders toch niet?

Mwoa, bij de C klasse is het wel heftig hoor. Ben onlangs een weekendje naar Oostenrijk geweest met een C300de, die kofferbak (sedan) is zo goed als onbruikbaar.

Bij een S klasse lijkt et me nauwelijks een issue inderdaad.

Gullwing zei:
klopt die data wel? Bij volvo staat een kofferruimte van 442L / 392L / 390L afhankelijk van de motorisatie van de s60
Scheelt inderdaad 52 liter igv de T6 en T8. Zal waarschijnlijk te maken hebben met de achterasconstructie (PHEV heeft vierwielaandrijving). Want dat is het slimme bij de V60 en S60, het accupakket huist in de middentunnel, zodat het dus geen kofferruimte in beslag neemt.

Gullwing zei:
Maar ik ken eigenlijk niemand die een auto laat staan om een paar liter meer of minder kofferruimte of uberhaupt in de kofferruimte kijken voor aankoop.
Het gaat niet om een paar liter, het gaat om 200 liter. En dan heb jij een heel bijzondere kennissenkring.

Gullwing zei:
Misschien van belang als je met je auto op vakantie gaat, maar anders toch niet?
told you so zei:
Kun je gaan roepen dat het geen vakantie-auto is, of iets van die strekking, maar dat vind ik toch slecht geregeld van MB.

Je moet een accupakket met een bereik van 100 km voor zo'n wagen natuurlijk érgens kwijt. En aangezien MB niet de 'slimme' constructie van Volvo kan gebruiken omwille van de cardanas, dan zijn er niet veel andere mogelijkheden dan aan de bagageruimte te knabbelen.
Ik heb nog nooit een S-klasse met bagagekoffer op het dak gezien, misschien breekt dat tijdperk nu aan :)

MCW5 zei:
Sorry hoor CD9LOP maar er zijn een hoop liefhebbers van Duitse auto's die alles maar afzeiken van Aziatische afkomst maar jij weet ook alles af te kraken wat Duits is. Op de homepage ga je ook altijd los.

De vorige C en S en die generatie dáárvoor leken ook heel erg op elkaar. Maar qua 'stance' wel altijd anders geweest (gedrongen sportief en lang en chique) en dat is nu weer het geval. Dat kwaliteit ietsjes minder zou zijn van binnen zal geen mens 'm laten staan. De S-klasse is in zijn segment de benchmark. De LS (die absoluut niet karakterloos en zaaddodend is, slaat nergens op, dat zou eerder voor een A8 gelden bv) haalt het gewoon niet bij de Mercedes. De verschillende en wat goedkoop ogende knopjes her en der is al één reden.

Als je mijn berichten op het forum goed leest twijfel ik niet aan de nr 1 status van de S klasse...lezen is ook een kunst. Ik vind het echter zeer jmmr dat de nieuwe S een doorsnee en inwisselbaar ontwerp heeft en een geforceerd digitaal dashboard om maar modern mee te spelen. Jaco Bijlsma, redacteur van Autovisie stelt terecht dat een dergelijk dashboard ook in de eerste de beste A klasse zit en in de S detoneert en afbreuk doet aan de exclusiviteit van de S. Tevens is duidelijk dat de rotstift ook bij Mercedes zijn intrede heeft gedaan, bezuinigen op zichtbare details en notabene de prachtige coupe versie uit bezuinigingen hebben geschrapt. Ik heb de wagen nu een paar maal in het echt gezien, in het zwart en metallic grijs, en dan is het niets bijzonders.... je moet twee maal kijken of het niet een nieuwe C klasse is. Ook daar heeft Jaco Bijlsma in zijn redactionele bijdrage, laatste autovisie, terecht kritiek op. Mercedes heeft ook twee S en moeten ontwikkelen naast de huidige reguliete S ook de EQS. En wat mij betreft zijn de centjes in de EQS gaan zitten en is er bezuinigd op de huidige S. Gewoon maar een mening. En voor wat betreft 'mijn' Lexus. Uitstekende wagens, zo niet beste wat er te koop is, zeker de LS en de LC maar waardeloze modellen strategie en marketing. Typisch ook voor de Japanners en Toyota in het bijzonder.

Mercedes-AMG S 63 E Performance

2023-mercedes-amg-s-63-e-performance.jpg

160 foto's: https://www.motor1.com/news/625114/2023-mercedes-amg-s-63-e-performance-debut/

Tot op heden was de 612 pk sterke 6.0-V12 die in de Mercedes-Maybach S-klasse ligt de sterkste machine die Mercedes-Benz in zijn topsedan leverde, maar er is een nieuwe pk-heerser opgestaan in het land van verwennerij. Maak kennis met de Mercedes-AMG S63 E Performance, de sportieve topversie, waarvan het 'E Performance'-deel van de naam al weggeeft dat we met een beul van een plug-in hybride te maken hebben.

Voor het eerst heeft de S63 AMG een stekker, maar heel verwonderlijk is dat niet. Ook de Mercedes-AMG GT 4-Door heeft als S63 S E Performance namelijk een mega-sterke plug-in hybride aandrijflijn. In de S63 E Performance is de hardware echter net even anders. Waar de topversie van de AMG GT 4-Door een 639 pk sterke V8 heeft, die samen met een 204 pk sterke elektromotor goed is voor een systeemvermogen van 843 pk en 1.470 Nm, is de Mercedes-AMG S63 E Performance iets milder, al is dat uiterst relatief. De top-S claimt alsnog de titel 'sterkste S-klasse ooit'. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/mercedes-amg-s-63-e-performance-dik-800-pk-en-1-480-nm/

Het systeemvermogen van de AMG GT 4-door is leuk, maar het lijkt me relevanter dat van de S63 E-performance te highlighten:

Autoweek.nl zei:
De Mercedes-AMG S63 E Performance heeft namelijk een 4,0-liter V8 die 612 pk en 900 Nm opwekt. Samen met een 190 pk en 320 Nm elektromotor levert dat Mercedes' niet-elektrische topsedan – er bestaat immers ook een EQS – een systeemvermogen op van 802 pk en 1.430 Nm.

Voor de Mocro maffia, verschrikkelijk wat een ordinaire bak. Interieur helemaal droevig met de goedkope schermpjes.

Jan 7666490 zei:
Schermpjes zijn duurder dan menig knop, zeker met 3D Instrument cluster. Sorry, je praat onzin.

Vraag me af of CD9LOP bedoeld heeft dat het letterlijk goedkoop is, of goedkoop c.q. niet hoogwaardig overkomt. Ik denk zelf dat laatste en zeg nou zelf, zo'n opgeplakt schermpje achter het stuur is toch S-klasse onwaardig.

Nee, dat vind ik niet. 3D instrumentcluster icm AR HUD is in mijn ogen het tegenovergestelde van S-Klasse onwaardig.

Stellantis rules zei:
Vreselijke uitvoering, alleen iets voor drugsdealers

Ik vind de witte ergens nog wel meevallen. Verstop 2 of alle 4 uitlaten, zie of je een wat normalere grille (dat logo, wauw..) kunt plaatsen en je hebt best een chique sport-S.
Die grijze, daarentegen...

Heel mooi, en vooral het dashboard is een flinke verbetering t.o.v. het wat onsamenhangende oude dash. De nieuwe grill staat hem ook goed.

Ik ben niet zo'n fan van ronde ventilatie-roosters, dus die hadden ze wat mij betreft mogen houden zoals ze waren, maar het geheel toont beter passend bij een auto als de S-klasse. Hiervoor overklaste de E-klasse 'm (bijna).

Combi tussen het exterieur van de zwarte AMG, met het interieur van de zilvergrijze: heel mooi.:love:

Het dashboard van de E-Klasse vind ik nog steeds net iets fraaier doordat het als geheel zo ontworpen is. Bij de S oogt het daardoor meer alsof het Superscreen op het dashboard is gemonteerd, terwijl het bij de E volledig geïntegreerd is en binnen de contouren valt. Daar dus de gebogen roosters ipv ronde roosters in het scherm.
J1vkL8G_d.webp

De deurpanelen zijn in de S wel prachtig afgewerkt, ook mooi met de houtinleg. Dat is dan weer mooier dan in de E-Klasse.

Intussen is ook de prijs bekend, die start vanaf 136.361 euro voor de 3.0l plug-in hybride. De startuitvoering is tevens de enige die niet 'long' is. Ook zit je al snel aan vierwielaandrijving vast. Verder zijn er ook opties voor mild-hybride en uitvoeringen met een dieselmotor. Het prijslijstje stopt bij de S580 Long met een 4.0 V8 mild hybride motor voor 224.136 euro. Dan valt er vast nog wel het een en ander aan te vinken op de optielijst.

268961804

Ziet er goed uit, alleen met het night pakket met zon donkere grill bij een lichte exterieur kleur auto vind ik hem niet mooi. Die zwarte (is het wel zwart?) met licht interieur is dan wel weer een plaatje!

Terug
Bovenaan