Mijn Xedos collectie, filmauto's, overige speeltjes + projecten

Beetje tegen de gewenste trend in. Maar ach, het is ook niet dat er bij jou een heel voetbalveld verdwijnt. :ROFLMAO:

Mijn voortuin is nog wel vol met groen. ;)

In verband met mijn uitvinding, ik moet een onderdeel 3D laten printen.
Ben nu een tekening aan het maken, zodat het duidelijk is voor degene die het gaat printen.

Zit tevens nog steeds te wachten op een offerte van een transportbedrijf voor de Xedos 6 in Georgië.
De verkoper heeft de Xedos in zijn garage gezet, zodat hij droog blijft.

Laatst bewerkt:
De tuin is te klein voor een tuinier denk ik. :D

Het gras was al niet veel meer sinds de batmobiel erboven stond, dus erg is het niet dat ik het nu ga betegelen.

Heb de draden bij de Xedos 6 weer aangesloten die ik verwijderd had, maar nog niet starten, dus dat wordt de monteur vragen.
Heb alles nog een paar keer nagelopen, maar alles zit echt goed en op zijn plek.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Twix
Wilde gisteren al posten maar het forum was niet online.

Het lasbedrijf heeft inmiddels het chassis verlengd, was een hele klus...zijn er een volledige dag mee bezig geweest, omdat het body niet echt meewerkte om te blijven staan waar hij moest om zodoende de wielen zo goed mogelijk gecentreerd te krijgen in de wielkasten.
Hebben het op het oog moeten doen, omdat ik niet de juiste velgen erop had die een stuk groter zijn.
Wat ik nui heb ligt enorm naar binnen in het body, dus ja....moeilijk te bepalen.
Nu maar hopen dat het goed is als ik de juiste velgen erop heb.

De ventilator van de motor kwam door de opening heen aan de voorkant, moest het even op een forum gooien hoe dit precies zit mar deze moet eraf.
Dan ergens anders een radiator met electrische ventilator plaatsen om de motor weer te koelen.

Het chassis was nog niet afgelast op de foto's, dat is vandaag gedaan.

Benieuwd wanneer we deze bijzondere unit door Dronten zien rijden!

Mijn doel is volgend jaar begin zomer.
(nog wel even ongespoten dan)

Ik moet nog heel veel polyesterwerk doen, het gehele body moet een rand aan de onderkant krijgen, nog bij de opening van de passagiersruimte een rand maken, de cannopy (dak wat open kan schuiven) mist een rand aan de onder en achterkant, mal maken van alle interieurdelen, zijnluchtinlaten (de tunnels zeg maar) erin vast polyesteren, de voorste lower spoilers nog opdikken en hier en daar nog wat opdikwerk aan het body zelf, vooral één deel van een vleugel, die is zo dun dat ik er bijna met mijn pink een gat in kan prikken.

Het wordt niet zo'n leuke klus maar moet gebeuren.

Hebben het op het oog moeten doen, omdat ik niet de juiste velgen erop had die een stuk groter zijn.
Wat ik nui heb ligt enorm naar binnen in het body, dus ja....moeilijk te bepalen.
Nu maar hopen dat het goed is als ik de juiste velgen erop heb.

Indrukwekkend! Het gaat de goede kant op!

Ik vraag me wel af wat je bedoelt met 'dat het hopelijk goed is als ik de nieuwe velgen heb'? Je zult zo te zien toch ook de assen, met name achter, moeten verlengen of i.d.? Dat los je met andere velgen niet op?

De andere (Batmobiel) velgen zijn breed, héél breed!...de achterste voornamelijk.

Als ik die gemonteerd heb, dan komen ze bijna gelijk te liggen met de zijkant van de auto van de wielkast, dus dan zie je pas werkelijk of de velg netjes in het midden van de wielkast zit of niet.
Dat is nu heel moeilijk te zien met de Caprice velgen.

Met de achteras gebeurd niets, die blijft zoals het is.

De andere (Batmobiel) velgen zijn breed, héél breed!...de achterste voornamelijk.

is

Als ik die gemonteerd heb, dan komen ze bijna gelijk te liggen met de zijkant van de auto van de wielkast, dus dan zie je pas werkelijk of de velg netjes in het midden van de wielkast zit of niet.
Dat is nu heel moeilijk te zien met de Caprice velgen.

Met de achteras gebeurd niets, die blijft zoals het is.
Wow! Ja nu is het me duidelijk.. Wat een wielen!!

Blijft toch zeer indrukwekkend project hoor! Nog een vraag, niet gehinderd door enige kennis: die motor, als ik daarnaar kijk zie ik een hoop schroot. Gaat deze motor daadwerkelijk weer lopen?

Jazeker dat hij gaat lopen!
Is op dit moment een kwestie van drie massa draden aansluiten en de benzineleiding en hij loopt weer.

Het werk van gisteren...

Een deel waar de pedalen moeten komen...

Buizen voor het dragen en monteren van de stoelen...

Maar dan, het eerste wat mij opviel was dat het chassis best wel uitsteekt bij de achterkant, onderaan...

Na het bekijken thuis van deze foto...

...leek mij de spatie tussen het body en het achterwiel behoorlijk veel ruimte te zitten.
Ik weet dat de andere velgen met banden groter zijn maar dan nog, er klopt iets niet.
Heb het op het batmobiel forum gezet en ik blijk het body veel te hoog op het chassis te hebben.
Dan is niet best, dat betekend dat het buizenframe verlaagd moet gaan worden en tevens de bodem die er reeds in gelast zit.
We dachten aankomende dinsdag klaar te zijn, maar daar zit ik nu al over in om het slechte nieuws te moeten vertellen.
Het buizenframe moet los geslopen worden, ingekort en opnieuw op het chassis gelast en de bodem moet er ook uit en verlaagd worden.
Dit is heel veel extra werk, waar ik niet zo blij mee ben en hun waarschijnlijk ook niet.
Het eerste wat ik nu moet doen is de velgen met banden aanschaffen, monteren en het airride systeem in de laagste stand.
Dan pas kan de hoogte van het body bepaald worden.

Dit is een enorme tegenvaller uiteraard, het is de eerste keer dat ik zo'n project bouw, door te doen leert men, je kunt niet alles van tevoren weten.
Nu weet ik dit tenminste voor de tweede die ik ga bouwen na deze, die fout ga ik niet weer maken!

Het leek mij dat de onderkant van het body in het midden gelijk moest liggen met de onderkant van het chassis...

Maar niet dus blijkt nu.

Het achterwiel is gecentreerd, op de foto lijkt het misschien niet zo maar dat komt, omdat ik de foto niet recht van de zijkant genomen heb.

Zo zit hij er nu in...

Ik heb nu contact met degene die het nieuwe batmobiel body verkoopt die ik uiteindelijk wil en krijg goede tips hoe ik het moet doen.
(had ik dit maar eerder geweten)

Moet de correcte velgen met banden op het chassis monteren, tevens alle rubbers van de ophanging en het airride systeem in de laagste stand, zodat het chassis op de stoprubbers van de ophanging rust, dan het polyester body erboven plaatsen en dan pas kan je de juiste hoogte van het buizenframe bepalen en de bodem.
De motor moét ook verplaatst worden naar achteren en verlaagd wordt gezegd, omdat hij anders te hoog zit.

Is er heel toevallig iemand op het forum die professioneel kan lassen en het corrigeerwerk zou willen doen en tevens helpen bij het verplaatsen van de motor, etc.?

Ik had heel graag iemand willen vinden die het laswerk als klus had willen aannemen, met het lasbedrijf loop ik op leeg, het is niet leuk qua prijs.

Mocht er iemand zijn in de buurt van Dronten, dan hoor ik het heel graag.

Net terug van het lasbedrijf en het slechte nieuws verteld.
Het chassis en polyester body blijft nog bij hun staan, totdat ik de velgen met banden heb.

Daarna maar even kijken hoe het verder gaat.

Ben aan het rondvragen, heb nu drie personen gevraagd die op Marktplaats stonden, alle drie dichtbij de deur.
Spoedig krijg ik de rekening van het lasbedrijf, ben benieuwd! :rolleyes:

Ben al druk op zoek naar de velgen maar die zijn super zeldzaam.
Denk dat ik ga uitwijken naar nieuwe, deze hebben alleen het ventiel op een andere plek en een extra rand erin, verder zijn ze hetzelfde.

Maar zelfs die heb ik nog niet kunnen vinden in de maat en steek die ik moet hebben.
Alleen een voorbeeld van de velg...

De rand zit naast de kleine ronde boutjes, de originele Batmobiel heeft die rand niet, maar ik denk dat dat een minimaal verschil is, dat moet je net weten.
Voor mijn tweede, persoonlijke Batmobiel wil ik de correcte velgen hebben.

Laatst bewerkt:
Heb inmiddels ook het inlaatspruitstuk van de zilveren Xedos 6 weer verwijderd.
De monteur denkt dat er een enorm vacuümlek is ergens bij de injectoren.
Deze week komt hij weer langs nu ik het inlaatspruitstuk gedemonteerd heb.

Het transportbedrijf waar ik op een offerte van zit te wachten voor het transporteren van de Xedos in Georgië dacht dat de auto niet reed...wat het moeilijker maakte om transporteur te vinden.
Heb aangegeven dat de gewoon rijdt, dus zou op zich nu niet lang meer moeten duren om een offerte te ontvangen.

De Engelse Xedos, nog steeds spoorloos, verder nog geen berichten van de politie ontvangen, dus de kans dat hij nog terug gevonden wordt wordt kleiner en kleiner. :(

Vandaag de factuur van het lasbedrijf ontvangen, was behoorlijk meer dan gedacht, dus daar wordt je niet :) van.
Dus het wordt op zoek gaan naar iemand privé.

Ergste geval slijp ik het frame en bodem zelf los van het chassis en laat ik alles weer terug komen mijn tuin in.
Zodra ik dan de velgen gevonden en gemonteerd heb, kan ik zelf het body opnieuw afstellen qua hoogste en dan weet ik ook hoeveel cm het frame ingekort moet worden.
Kan altijd een lasser laten komen die op locatie last.

Kan je niet zelf een lascursus doen?

Heb ik aan zitten te denken, misschien dat het lasbedrijf mij wil leren lassen en dan kan ik het inderdaad zelf doen.
Dit is iets wat ik toch al wou leren, altijd handig met de hoeveelheid auto's die ik heb en wetende dat ik een tweede Batmobiel ga bouwen.

Kan het natuurlijk altijd aan ze vragen.

Leren lassen staat ook zeer hoog op mijn lijstje. Handig, zou het gewoon doen. Hier kun je ook lascurens volgen op de avondschool.

Lekker veel progressie gemaakt. Gaaf om te zien.

Ik wil het zeker zelf leren, alleen ik krijg van een klant uit Engeland te horen dat je niet zomaar zelf het laswerk aan de Batmobiel kunt doen, hier heb je wel ervaring voor nodig.
Het is een specifieke manier van lassen, een dubbele las.

Je wilt niet dat het chassis breekt bij een beste drempel of bij een aanrijding.

Dus ik moet het zelf leren las idee wat doorschuiven voor de toekomst.
Als ik een plek had om de Batmobiel neer te zetten waar geslepen en gelast kan worden, dan had ik mijn klant uit Engeland laten overkomen, dan was ik een behoorlijk stuk goedkoper uit geweest of hij had nu het corrigeerwerk kunnen doen.

Ik wil het zeker zelf leren, alleen ik krijg van een klant uit Engeland te horen dat je niet zomaar zelf het laswerk aan de Batmobiel kunt doen, hier heb je wel ervaring voor nodig.
Het is een specifieke manier van lassen, een dubbele las.
Het chassis zou ik ook niet aan gaan laten als ik het net zou leren. Het buizenframe is een ander verhaal. Op delen daarvan kan je best oefenen.

Ik heb een paar keer mogen lassen tijdens mijn avondcursus 'automechanica'. Best leuk, maar echt niks voor mij, lieve help wat was ik daar slecht in: hand stil houden en tussen de blauwe vonken zien dat je een stabiele rechte lijn aanhoudt.. Nee, ik vind het maar knap als mensen dat kunnen!
Dat gezegd hebbende, niks houdt je tegen, wie weet ligt het je goed. Gezien je vorderingen tot nu toe zou me dat zeker niet verwonderen.

Als je MIG bedoeld zou ik bijna zeggen, scharrel een apparaat op en begin te oefenen als je tijd hebt. Van de gebruikte technieken (MIG/TIG/boog/autogeen) die ik indertijd heb moeten leren is MIG in mijn ogen echt de meest makkelijke die met een beetje vaste hand snel aan te leren is.

De motor moet ook verplaatst worden naar achteren, dus daar moet speciaal een frame voor gelast worden.
Dit zou ik zeker niet zelf gaan doen, dat is iets wat écht goed moet gebeuren net als het chassis verlengen.

Misschien heb ik iemand gevonden nu, nog wat overleggen en dan kijken of het wat kan worden of niet.

Heb wel een vaste hand, dus dat zou geen probleem zijn.
Ik mis echt zo enorm een eigen ruimte, wat zou dat alles een stuk meer versnellen en makkelijker maken.

Maar ja, nu eerst de velgen vinden.
Hoop niet dat ik daar een halve zomer voor nodig heb.

Waarschijnlijk ga ik morgen al beginnen met wat polyesterwerk, de voorste lower spoilers opdikken (waren maar gemaakt van 1 laag polyester!) en de mal maken van het dashboard.

Het dashboard kon ik nog geen mal van maken bedacht ik mij vanmorgen, omdat het schuine deel wat naar de midden console loopt, moet daarop aansluiten.
ik weet de hoogte van de midden console nog niet, dus kan de hoek niet bepalen, dus moet wachten met het maken van een mal.

Heb nu één laag polyester toegevoegd aan de voorste lower spoilers, als het droog is voeg ik waarschijnlijk nog eentje toe en dan kan het afgewerkt worden.

Ook ben ik begonnen met de openingen maken in de machine geweerplaten zeg maar die bovenin de neuspunt liggen.

Hier komen roosters in uiteindelijk.

Mooi dat je een paar gebroken tegels als gereedschap hebt gebruikt! Dat is wel een beetje jouw stijl. Ik vind het wat MacGyver 'achtigs hebben, dat gebruik maken van alles wat je omgeving je biedt.

Oh, wat jammer dat degene hem niet opgeknapt heeft, hij wilde hem per se hebben.

Zou hem zo terug willen hebben, maar ja....dan wil ik de andere drie ook die als eerste naar NL gekomen waren, dan is het clubje compleet.
Maar het zit er niet in, dus....

Ik mis hem wel, komt een dag dat ik weer een gele Twin Turbo wil hebben staan in mijn collectie.

Vandaag binnen gekregen, het 3D geprintte onderdeel wat ik nodig heb voor mijn uitvinding, dus ik kan er weer mee verder.

Degene die het geprint heeft kan ook onderdelen printen voor de Batmobiel.
Hij kan tevens lassen en ziet het wel zitten om het laswerk aan de Batmobiel te doen, dus het ziet er positief uit dat ik iemand gevonden heb.

Heb iemand gevonden in Engeland die waarschijnlijk de velgen heeft, alleen twee zijn de correcte maat (15x10....voor de voorkant), maar moet het dan als set kopen.
Andere twee zijn 15x5...hele smalle dus.

Krijg vandaag foto's toegestuurd, ben benieuwd, hoop dat het inderdaad de juiste zijn, dan ben ik al half op weg.
De achterste velgen schijnen extreem moeilijk te vinden zijn, dus zal even mijn engeltje moeten wakker schudden. :p

Spacers moeten er alsnog tussen volgens mij.
Maar de diepte van de velgen zijn belangrijk, omdat zeg maar de naafkappen waar het bat logo op zit hebben ook een bepaalde diepte, die dingen moeten niet uitsteken anders ziet het er niet uit.

Terug
Bovenaan