Mijn Xedos collectie, filmauto's, overige speeltjes + projecten

Net foto's ontvangen, ze zien er goed uit.

Ga voor de zekerheid even checken bij degene in Canada die het nieuwe batmobiel body in de verkoop heeft of de 15" velgen de echt de correcte zijn.

Zit nog te wachten op de backspace maat van de velgen, zodra ik dit weet, weet ik of ze goed zijn of niet.
Tevens zit ik ook nog steeds te wachten op de offerte voor de transport voor de Xedos 6 uit Georgië, duurt lang. :confused:

En heb 1100 "dingen" besteld voor mijn uitvinding, die zal ik waarschijnlijk begin volgende week binnen krijgen.

Aankomende zaterdag ga ik de Xedos 9 stallen, die komt bij de overige 2 Xedossen 6 en de Jaguar XK8 cabrio te staan.
Ook stal ik straks de Xedos 6 uit Georgië daar.
Mocht de Xedos 6 in Engeland terug gevonden worden, dan maar even kijken waar ik die stal, daar zal ook wel een oplossing voor komen.

Net een mailtje ontvangen (eindelijk!) van het transportbedrijf, deze gaat het niet worden, dus ik ga akkoord met degene die ik eerder had.
Dus kan nu de transport gaan regelen en alles afhandelen.

• Leuk
Waarderingen: Twix
Wat een heerlijk topic om te volgen!

Heb je een overzicht van welke auto’s je op dit moment allemaal hebt? Ben benieuwd naar het huidige wagenpark. Verspreid over NL en Portugal nu toch?

Heb er op dit moment 13 in Portugal staan, 9 in Nederland, nu nog eentje in Georgië en dan de Xedos 6 in Engeland nog die kwijt is.
Hij staat nog steeds op mijn naam geregistreerd, dus officieel is hij nog in mijn "bezit", dus ik tel hem nog mee....hopende dat hij uiteindelijk gevonden wordt en ik hem alsnog bij de andere auto's op een dag heb staan.
Ik laat hem niet los in mijn gevoel, wellicht helpt het om hem terug te krijgen.

In totaal zit ik nu op 24 auto's...

Haha, geniaal! Blijven sparen!

Sparen zit in mijn bloed, dus dat komt wel goed! (y) ;)
De volgende op mijn lijst is toch wel de zwarte Xedos 9 terug vinden die naar België is gegaan, dat was mijn eerste Xedos 9 die ik aangeschaft had voor mijn eerste verzameling.

Het kriebelt ook om weer is wat anders toe te voegen aan mijn collectie, iets ouds.

Cool als je er zoveel hebt, zelf heb ik wat minder met de Xedossen.

De Nissan staat bij mij op 1, de Pontiac convertible op 2.

En de Batmobile is mijn nr. 1 project :cool:

Bij mij staat de Nissan 300ZX cabrio ook op nummer 1 (even los van de Batmobiel, want dat is niet echt bepaald een "gewone" auto).

Hierna toch wel de Studebaker Avanti en dan de Jaguar XK8 cabrio.

Net terug van de stalling, de Xedos 9 Miller staat nu bij zijn overige familieleden.

De Jaguar XK8 cabrio onder de hoes. (de grijze Xedos 6 heb ik ook een hoes overheen)
Moet nog een keer terug als de Xedos uit Georgië binnen is, die wil ik natuurlijk wel even zien "live", en dan kan ik meteen nog een hoes over de Xedos 9 doen. (vergeten te doen)

Dat ziet er toch wel uit als een mooie batcave klusruimte. De Mazda's naar buiten en sleutelen maar!

Weet niet of dat zou mogen, denk wel dat het mag, de eigenaar is niet zo moeilijk.
Het is alleen niet te doen, 85 km (een uur) rijden helaas.

Ben begonnen een mal te maken van het dashboard.
Eerst laag zit erop, het is alleen niet geweldig geworden.

Moest nieuwe hars uit een potje gebruiken om weer meteen verder te kunnen polyesteren, zat de dop muurvast.
Eerst gereedschap zoeken om de dop mee open te krijgen, voordat ik de nieuwe hars in mijn bakkie had om weer verder te kunnen gaan was het polyester van de mal al uitgedroogd.

Dus heb wat bobbels op de bovenkant, de zijranden zijn niet allemaal gelukt, etc.
Moet de bobbels eruit slijpen en dan opnieuw polyesteren.
Is geen ramp, het dashboard hoeft niet perfect uit de mal te komen, moet het toch volledig opschuren en wordt bekleed met leer of skai.

Eerst heb ik het dashboard ingevet, zodat het later makkelijk lost...

En het resultaat van het niet geweldige polyesterwerk...

Moet nieuwe hars bestellen, als ik het binnen heb, doe ik nog een tweede laag polyester.
Wil het niet té dik maken, zodat ik nog een beetje flexibiliteit heb.

Het schuine deel wat naar de middenconsole gaat kan ik later nog stellen in de correcte hoek, het knikpunt houd ik dun.

Inmiddels nieuwe polyesterhars en glasmatten besteld, dinsdag moet het binnen komen.
Dan kan ik de mal afmaken en even overleggen met het lasbedrijf of ik bij hun mag polyesteren buiten aan het batmobiel body.

De Xedos 6 in Georgië is niet opgehaald vandaag wat ze gezegd hebben te doen, dus maar even een mailtje naar ze gestuurd met de vraag "waarom niet en wanneer wordt hij wel opgehaald?".
Ik heb geen haast maar men moet wel doen wat ze zeggen, de verkoper rekent daar uiteraard ook op.

Was tevens nog bezig te regelen dat mijn terrein omgeploegd werd in Portugal, maar dat is wederom niet gelukt.
Degene met de mini bulldozer was omgevallen en de eigenaar was er niet zo goed aan toe.
Eenmaal weer hersteld, is hij wederom omgevallen en het bovenste frame is helemaal getordeerd.

Gelukkig heb ik een hele goede buurman Mário en die is goed bezig geweest, hij heeft weer een stuk van mijn terrein gemaaid.

Mijn planning was om volgend jaar zomer de batmobiel klaar te hebben, even op het spuitwerk na dan.
Maar gezien het vinden van de juiste velgen niet makkelijk is, zie ik mijn planning al door de war gaan.

Als ik dit jaar het chassis met buizenframe goed heb....al het laswerk en meeste polyesterwerk gedaan, dan ben ik al heel blij, dan is het ergste werk gedaan.
Dan heb ik de winterperiode om de motor helemaal nieuw op te bouwen, de "kofferbak" moet ik ook nog dichtbouwen, ramen erin maken, en ervoor zorgen dat de auto weer kan rijden.
Als ik dat bereik in het voorjaar volgend jaar, dan blijft er op zich niet heel veel meer over.
Het interieur bekleden, dashboard monteren, verlichting en moet dan nog wel enkele onderdelen laten namaken, zoals het staartstuk, voorste turbine en side mechanics voor op de zijkant.
Uiteraard zijn er dan nog steeds dingen die gebeuren moeten maar ik wil de grootste klussen gedaan hebben, zodat de makkelijke dingen over blijven.
Stoelen nog aanschaffen, wat een kwestie is van zoeken, dan wegbrengen om te laten bekleden en monteren maar!
Daar hoef ik zelf weinig tijd aan te besteden.
Uitlaat laten maken op maat, wellicht moet dat op locatie, moet ik mij nog in verdiepen.

Zal vast en zeker nog dingen vergeten te noemen. :)

Ik blijf nog steeds als doel houden volgend jaar zomer.

De Xedos is nog niet opgehaald, het transportbedrijf is langs geweest maar er was niemand thuis zeiden ze.
Heb nagevraagd bij de verkoper en zijn grootmoeder was thuis, dus ergens is er iets niet goed gegaan.

Nu hebben ze de chauffeur het telefoonnummer van de verkoper gegeven en blijkbaar denkt de chauffeur dat er nog iets betaald moet worden of zoiets, het is lekker rommelig zoals het gaat.
Heb maar het transportbedrijf een e-mail gestuurd over de situatie en die zegt dat hij de chauffeur persoonlijk (in het russisch) heeft gesproken en dat alles al betaald is.
Dus ja, dat moeten ze toch even beter met elkaar afstemmen, want blijkbaar is de chauffeur vergeetachtig of zoiets.

Gaat wel goed komen, maar toch, zie het liever vlekkeloos verlopen.

Klinkt alsof de chauffeur in de goede Russische traditie zelf ook een beetje extra wil verdienen.

Hij was niet helemaal duidelijk op de hoogte van de situatie, maar het is als het goed is nu opgelost.

De nieuwe polyesterhars en matten zijn binnen, dus ga mijn handschoenen weer aantrekken en verder met het polyesterwerk....de mal van het dashboard afmaken.

De mal is klaar!

Had bovenop het dashboard wat grote bulten zitten, die vul ik straks op als ik het dashboard gelost heb en dan schuur ik het weer strak.
Dan heb ik geen bulten op het dashboard.....die er overigens ook wel weer af te schuren zijn tot een glad geheel.

Volgende stap wordt het dashboard zelf maken en mallen maken van de zijwanden.

Het houten dashboard is uit de mal en de mal ziet er best goed uit van binnen, ben niet ontevreden.

De witte glasmatdelen heb ik nog even wat polyesterhars overheen gedaan, zodat alles mooi glad is en wat kuilen een beetje opgevuld.
Morgen even bijschuren en dan ga ik beginnen met het dashboard zelf maken, dus als het weer mee zit dan heb ik dit weekend het dashboard klaar! :)

Heb vandaag veel gedaan, het dashboard gepolyesterd in de mal, een mal gemaakt van het kleine paneeltje wat in de achterwand komt en mallen van de zijwanden.

Echt verschikkelijk werk maar het moet gebeuren, ben blij is ik klaar ben met al het polyesterwerk, het is niet mijn ding.
Morgen de onderdelen uit de mallen lossen, hoop dat het dashboard eruit wil, want kon niet bij de diepste rand komen met loswas.

Niet je ding?? Jij bent steeds van alles aan het maken en bijwerken en ook aan die body, even dit openslijpen en beter maken en even daar een hoeje af of er juist aan. En nu maak je mallen etc. Mooi hoor!! Knap dat je het doet en doorgaat!

Wellicht is het een idee om voor de gebogen delen of de wat grotere delen wat metaal in de juiste vorm mee te polyesteren als versteviging, aan de buitenkant. Zeker bij zo'n krom dashboard, dan vervormt het snel. Helpen de randen die je gebruikt daar goed bij?

Het is verschrikkelijk werk met polyester, het plakt, stinkt en is heel ongezond.
De glasmatten laten ook kleine glasvezels los en die vliegen dan rond, als ik klaar ben ga ik douchen maar dan prikt het hier en daar.

Het dashboard heeft al veel hoeken, ook de onderkant, dit voorkomt vervorming.
Moet alleen even kijken of het sterk genoeg is van twee lagen, bovenkant heb ik er drie gedaan.
Maar er moet aan de onderkant van de bovenkant nog een rand aan komen, zodat ik hem later aan het body kan monteren.
Deze rand kan ik nog niet maken, die moet ik eerst maken op het body zelf, dan zet ik het dashboard er tegenaan en dan kan ik tegen die rand weer de rand tegenaan polyesteren in het dashboard, zodat de hoek hetzelfde is.

De zijpanelen ga ik eerst maken van twee lagen, daar moet ik ook boven en onderaan nog een rand aan maken voor het bevestigen.
Dan even kijken hoe sterk het is.
Wil alles doen met polyester, omdat het lichter is.

Had al wat moeilijkheden verwacht om het dashboard uit de mal te krijgen maar dit was wel heel erg, laat ik het zo zeggen...de mal heeft het niet overleefd.
Heb hem letterlijk van het dashboard af moeten slopen, ben er de hele dag mee bezig geweest.

Maar ok, heb het dashboard nu wel van polyester.
Heeft nog wat nawerk nodig, moet er minimaal nog één laag polyester op doen, want hij is iets te dun, voornamelijk het grote voorfrontdeel.
Verder nog wat reparatiewerk en opvulwerk.

Heb het nu wel even gehad met polyesterwerk, morgen even wat anders doen.

Het kleine paneeltje van de achterwand is uit de mal...

Ben begonnen met de zijwanden om de mal eraf te halen.
Één deel kwam redelijk goed los, voornamelijk het diepere deel niet, dit zit weer vast, dus moet het kartonachtige materiaal eraf slopen en de restantdelen eraf krabben...

De puntige hoeken van het diepere deel heb ik niet meegenomen met de mal, aangezien ik ze iets wil wijzigen.

Eentje is bijna klaar, alleen de boven nog van het ronde gedeelte.
Daarn nog de mal op maat zagen en dan door naar de tweede zijwand.

Heb eindelijk een bericht ontvangen van degene uit Engeland die als het goed is twee correcte velgen heeft van zijn set.

De backspace maat is ongeveer 3,5 a 4 inch...

Ben nu aan het uitvissen of dit ok is of niet, ze moeten wel passen op mijn '91 Chevrolet Caprice.
Volgens AI moet het passen.

Laatst bewerkt:
Ben begonnen de openingen in het dashboard te maken.
Als alles er netjes in zit, dan voeg ik nog wat extra polyesterlagen toe om het dashboard dikker en sterker te maken.

Het knikpunt van het dashboard naar het lagere deel wat naar de binnenconsole gaat heb ik ingezaagd en dunner geschuurd, zoodat ik de hoek kan maken die nodig is.
Dit knikpunt laat ik nog dun en dik ik later pas op als ik de correcte hoek weet.

Pas als het dashboard opgedikt is maak ik het helemaal strak en spuit ik het in de grondverf.

Ëén zijwand is nu helemaal schoon, ben nu met de tweede bezig schoon te krabben met een schroevendraaier.....als twee dagen.

De midden console ga ik geen mal van maken, dit ga ik laten doen.
Zodat ik een perfect product krijg en niet weer hetzelfde verhaald als nu, dat het product in de mal vast zit en ik weer weet niet hoeveel werk heb om het eruit te krijgen.
Voor mijn tweede Batmobiel laat ik van het houten dashboard ook een professionele mal maken.

Voor mijn uitvinding moet ik weer 3D dingen laten printen en weer overnieuw beginnen eigenlijk, maar het wordt daardoor steeds beter en makkelijker om te realiseren wat het moet worden.

Wordt oa een nieuwe ring, zoiets maar dan iets anders...

Laatst bewerkt:
Alweer een tijdje niet gepost, of beter gezegd...niet gekund.
Bij het aanmelden krijg ik telkens een error, dus toevallig lukte het nu wel, dus maar meteen posten voordat het weer niet lukt.

Inmiddels heb ik de zijwanden helemaal schoon, een product in de mal gemaakt en het weekend wederom de mal van het product moeten slopen.
Zit niet mee, het diepere deel zat vast.
Maar ja, heb wel de zijwanden nu van polyester.

En het uiteindelijke resultaat...

Dashboard is ook weer één laag dikker, maar wil er nog eentje op zetten.

Bij de zijwanden moet ik nog een flensrand aan de achterkant toevoegen, waar ik hem later mee aan het body kan bevestigen.

Verder wacht ik nog op de verkoper van de Xedos 6 in Georgië die nog wat papieren moet regelen, maar hij had een begravenis tussendoor.

De politie in Engeland gaat deze week de ex en de vriendin van de eigenaar benaderen waar ik de Engelse Xedos 6 had gestald.
Had via iemand het adres van zijn ex weten te achterhalen en het telefoonnummer van zijn vriendin.
Hopelijk komt daar iets uit.

Dat van die inlogproblemen hebben meer mensen, ik ook. Nu gaat het inderdaad even. Lekker bezig, met die polyesterboel.

Die papieren in Georgië zijn nodig om de auto nou eindelijk te kunnen afhalen? Of is die auto al weg daar? Ik bewonder je geduld, want ook dit wordt een gebed zonder einde, inmiddels?

De verkoper moet nog een export document regelen.

Ik snap dat hij nog nooit een auto naar het buitenland verkocht heeft, dus het is ook nieuw voor hem.
De transporteur heeft al voor zijn deur gestaan, maar toen wou hij de auto niet meegeven, omdat het document nog niet geregeld was.
Beetje dom, want had al ruim van tevoren aangegeven dat de auto opgehaald zou worden.

Ik ben niet bang dat ik opgelicht wordt of zo, hij heeft altijd netjes foto's gestuurd, een kopie van de factuur van de auto en hij reageerde altijd goed op berichten
Als hij mij had willen oplichten dan had hij dat al meteen gedaan na het ontvangen van de betaling.

Hij zal wel een goede reden hebben dat hij nu niet reageerd.
Heb het transportbedrijf gevraagd of ze hem kunnen bellen, om zodoende te weten te komen wanneer ze de auto kunnen ophalen en om een klein beetje druk te zetten.

Gaat wel goed komen, heb geen onrustig gevoel over de situatie.
Gelukkig heb ik geen haast en het transportbedrijf ook niet.

Zat weer helemaal onder de polyesterhars, heb het nu wel gehad met dat spul.

Overig polyesterwerk ga ik laten doen.

Zat vandaag totaal niet mee, omdat het body niet op zijn kop staat, moet ik op zijn kop polyesteren....en dat werkt niet echt geweldig tot goed.
De glasmatten vallen naar beneden.
Dus ik ga het nu laten voor wat het is, en als het uitgedroogd is, dan kan ik de mal verwijderen en dan maar zien of het wat geworden is. (waarschijnlijk nog te dun)

Oh, heeft er hier iemand ervaring / kennis van spacers?

Ik kan deze set velgen kopen in de US...

De originele maten velgen voor de Batmobiel zijn 15x10 bij 15x14, deze set is 15x8 bij 15x12, er zit dus 2 inch verschil in.

Zou dan spacers moeten gebruiken maar lees dat de lagers dan kapot gaan.
Weet niet hoe lang ze dan meegaan, als het dan de helft van hun levensduur is dan valt het nog wel mee.

Iemand advies hierover?

Heb de velgen gekocht van de foto's hierboven.
Dan heb ik een set voor de Batmobiel die voor de verkoop gaat.

De 15x10 velgen in Engeland houd ik voor mijn persoonlijke replica, deze zijn identiek aan de originele.
Alleen nog de achterste vinden.

Aangezien ik de velgen uit de US laat komen, heb ik meteen exacte kopies van de originele KITT nummerborden gekocht en laat deze meekomen met de velgen.

Van het 2/3 seizoen...

4de seizoen...

Deze spreekt voorzich...

En deze is als KITT zijn nummerbord omdraaide...

Zou dan spacers moeten gebruiken maar lees dat de lagers dan kapot gaan.
Weet niet hoe lang ze dan meegaan, als het dan de helft van hun levensduur is dan valt het nog wel mee.

Iemand advies hierover?
Ik denk dat het in dit geval niet uitmaakt. De lagers worden hoe dan ook zwaarder belast. Door de veel bredere velgen krijgen de lagers een veel hoger moment voor hun kiezen. Of je dit nu bereikt door de juiste afmetingen of spacers maakt volgens mij niet uit.

Ik heb zelf met 2 cm spacers (per kant) geen negatieve ervaringen, maar gelet op het verschil van 2 inch per velg gaat het om aanzienlijk bredere exemplaren. Twix heeft natuurlijk wel een punt dat de bredere velgen ook zonder spacers een zwaardere belasting zijn. Slijtage lijkt me vooral een punt als je er daadwerkelijk mee gaat rijden, als ik het goed begrepen heb komt er geen kenteken op toch? De breedte van de velg lijkt me ook relevant voor de banden die je gaat monteren, zoveel keuze is er niet in dat segment lijkt me?

Zat ook te denken, het gewicht wat op de voorbanden komt is wel anders, de auto is een behoorlijk stuk lichter met het polyester body dan het originele Chevrolet Caprice frame + plaatwerk, dus dat scheelt wel weer in druk op de lagers.

Weet niet of ik de auto legaal krijg maar ga het zeker proberen.
Het is uiteraard geen auto voor dagelijks gebruik, dus zal weinig bereden worden.

Heb gisteren deze stoelen gevonden, het model is identiek aan de originele, ze zijn alleen niet electrisch maar dat maakt niet uit.

Als het goed is worden ze vandaag gebracht.

De andere set die ik heb die 100% identiek zijn aan het origineel (op de hoofdsteunen na nog) die houd ik voor mijn persoonlijke replica.

De originele maten velgen voor de Batmobiel zijn 15x10 bij 15x14, deze set is 15x8 bij 15x12, er zit dus 2 inch verschil in.
Je kunt dit soort velgen makkelijk verbreden. Doormidden slijpen, stuk staal of alu (wat van toepassing) er tussen en klaar. Er zijn genoeg vaklui die dit kunnen doen. Ook voor die hele smalle set die je eerst had.

Je kunt dit soort velgen makkelijk verbreden. Doormidden slijpen, stuk staal of alu (wat van toepassing) er tussen en klaar. Er zijn genoeg vaklui die dit kunnen doen. Ook voor die hele smalle set die je eerst had.

Volgens mij kan dit alleen met stalen velgen.
Had al een keer geinformeerd en toe werd mij dat gezegd.

Heb nu de 14" velgen uit Engeland te koop gezet.

Heb gisteren de mal van de toegevoegde rand aan het body verwijderd, het is aardig goed geworden, moet alleen nog dikker gemaakt worden en twee kleine delen hebben iets corrigeerwerk nodig.

Was van plan vandaag de rand af te gaan werken maar het weer zit niet mee, dus wordt een andere keer.

Iemand op het Xedos forum op Facebook heeft enkele originele Xedos 6 radio's, hij is bezig ze te repareren, zodat alles werkt.

Hij gaat er drie of vier verkopen, ik ga ze alle overnemen, kan ik de lege radiogaten in de Xedossen vullen. :)

Terug
Bovenaan