Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

Het blijft een bijzonder vermakelijk topic(positief).
Maar is het wel realistisch?

Ik lees regelmatig dat je geen geld hebt. Je blijft auto's kopen, wat je veel geld kost. Er zitten zoveel extra kosten aan.
Waarom wil je in vredesnaam een verroeste en vast zittende 6 transporteren + opknappen?
Wat moet je met al die meuk?
Je hebt een paar knappe auto's, maar aan de rest zit zoveel werkt.

Hoe ga je ooit daar in Portugal een huis af krijgen? En een houtskeletbouw uit Letland daar neerzetten? Hout warmt erg op, dat worden hele hete zomers in dat huis.

Het is waarschijnlijk niet leuk en te kritisch, maar focus je op je doel. Stop met die oude meuk en ga voor het grote doel.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik heb zo het idee dat het Portugal avontuur nooit af gaat komen. Niet met deze koers...

Neem dit in je op, denk er over na en doe vooral wat je zelf wil. Soms helpt een visie van een ander, soms niet.
Reageren mag, maar is absoluut niet nodig.

Je hebt helemaal gelijk, ik ben veel te veel afgeleid door auto's, moet mij veel meer gaan richten op de belangrijke dingen. (de garage bouwen is één daarvan, dat is een serieus iets om neer te zetten)
De auto's brengen veel kosten met zich mee inderdaad, vooral als ik ze uit het buitenland koop.
De passie voor auto's is denk ik groter dan wat dan ook, het meeste plezier beleef ik daaraan, ongeacht de staat.
Mij inhouden is moeilijk als er weer iets leuks voorbij komt, maar gezien ruimtegebrek (een goede droge plek dan) ook een probleem is kan ik straks niet anders dan stoppen met auto's kopen, anders zie ik inderdaad het huis geen werkelijkheid worden binnen een bepaalde tijd.
Ik wil er ook nog van kunnen genieten en niet pas op mijn 70ste. (ben over circa 2 maanden 48)

De garage die ik ga bouwen is de maat om mijn collectie in kwijt te kunnen, alleen de betonvloer wordt groter dan de garage, zodat ik later in de toekomst nog een deel kan aanbouwen.
Maar dit gaat pas gebeuren na de bouw van het huis, anders weet ik al wat er gaat gebeuren, dan wordt het weer auto's kopen.
Dus nee, eerst alleen één deel, dan het huis (compleet af met inrichting, terras en bijbehorend zwembad) en daarna kan ik "los" gaan. :LOL:
Vind het ook leuk om mensen te laten komen voor gratis vakantieverblijf, zoals bepaalde klanten die ik heb opgebouwd over de hele wereld.

Ik heb mijn 1964 Mustang cabrio en KITT replica verkocht (+ daarnaast nog eigen geld) om het terrein in Portugal te kopen.
Als ik echt een keus moet maken, dan heb ik dingen staan om eventueel te verkopen, om zodoende mijn droomuis te kunnen bouwen.
Maar zolang ik weet dat het zonder dit haalbaar is, gaat er zeker niets weg.
Dan bouw ik nog liever één batmobiel en verkoop ik die, dan gaat het maar om één auto, anders blijft er weinig over van mijn collectie
Dat zie ik geen tweede keer gebeuren, weer mijn Xedos collectie opgeven, no way!

Het houtskeletbedrijf uit Letland heeft al meerdere projecten in NL gebouwd.

Het huis wordt niet van hout, alleen het skelet, de rest wordt van hempcrete.

(is onbrandbaar, regelt de luchtvochtigheid, is geluids- en gewone isolatie, 100% milieuvriendelijk en makkelijk zelf te leren)

In hete zomers blijft het koel binnen en in de winter warmer en hoef je bijna niet te stoken.
Heb al een offerte voor al het materiaal om het huis volledig te bouwen liggen, tevens van het houtskeletbouwbedrijf.
Ik ben er wel mee bezig dus, zodat als ik zover ben, dan is het alleen nog een kwestie van groen licht geven en alles gaat in werking.
Er is op zich maar één opstakel, de bouwtekening die ik heb van het huis is van eind 80er jaren, niet alles staat erop.
Veel details van het huis missen, etc., als ik het huis identiek wil nabouwen (wat ik wil) dan zal het moeten laten 3D inscannen.
Daar moet ik alleen nog in duiken wat de kosten daarvoor zijn en wie dit kan doen.

Sinds 2015 had je het over stuk land in Portugal, sinds 2022 staan de garages er. Ik denk niet dat dat huis er heel snel komt :ROFLMAO: Wel leuk vooruitzicht natuurlijk.

Je hebt al zóveel auto's inmiddels. Focus je nou eerst op de auto's die je hebt :D Die in Portugal staan ook al paar jaar weg te roesten.

Dat ik pas in 2022 garageboxen er had staan had een reden, ik was voorzien van een stalling in mijn woonplaats.
Op een gegeven moment kreeg ik te horen dat het pand gesloopt ging worden, dus dat is de reden dat ik toen pas voor een eigen ruimte heb moeten zorgen.

Tweede puntje die je noemt, geef ik je gelijk in natuurlijk.
Heb al genoeg leuk speelgoed staan, het moet ook een keer klaar zijn.
Als ik verder geen plannen had om een huis, etc, te bouwen dan was het anders, dan maakt het niet uit wat ik doe, maar is niet het geval.

De garageboxen waren een noodoplossing, zodat ik de auto's niet hoefde te verkopen.
Ideaal zijn ze verre van, maar dat gaat veranderen....en niet pas over tig jaar.

(vochtprobleem kan altijd opgelost worden, maar ik maak mij meer zorgen over diefstal aangezien het onbeheerd er staat.)

Mijn doel voor nu, wil binnen een paar jaar een serieus iets hebben staan.
Is kijken of dit gaat lukken.

Mijn keuzes zijn niet altijd (waarschijnlijk vaak) te volgen, maar het werkt in de meeste gevallen met de uitkomst die ik wil bereiken.
Voel je vrij om een mening te geven, ik zie niet snel iets als commentaar maar als idee of advies. :)

Laatst bewerkt:
Heb slecht nieuws ontvangen van mijn buurman in Portugal waar ik mijn Mercedes Combi heb staan.
Er is een kleine wervelwind geweest en een pan is door het achterraam van de Combi gevlogen, dus het raam licht nu aan diggelen. :(

Dit is balen, is kijken hoe ik dit ga oplossen.

Liever inderdaad een raam kapot dan een grote deuk in het plaatwerk.
Heb inmiddels een raam gevonden.

Ga alleen nog even checken wat de kosten zijn bij glasbedrijven in Portugal en of ze het raam enigsinds kunnen leveren.
Ik denk dat ik goedkoper uit ben als ik zelf het raam regel en het laat monteren op locatie.
Gelukkig ga ik over goed één maand naar Portugal, dan kan het zo snel mogelijk opgelost worden.

Mijn buurman heeft het raam dicht gemaakt, zodat er in ieder geval geen regen naar binnen komt.
Als alles en beetje mee zit dan staat de Mercedes straks binnen op mijn eigen terrein.

Er is altijd iets als een auto bij anderen staat, wou de Mercedes al weg hebben, zodat hij ook niet in de felle zon staat de hele zomer.
Heb al hout ingeslagen om de garageboxen te vergroten, zit nu in een Xedos die straks op transport gaat naar Portugal.
Kan de dingen niet in Portugal kopen, want de achterbank is niet neerklapbaar in de Xedos 9 waar ik mee naar het zuiden ga rijden, heel onhandig dat die slimme Japanners dat nou niet gemaakt hebben. (en wel bij een Xedos 6)

• Leuk
Waarderingen: MX6
Deze kan ook op het verlanglijstje als ik het me goed herinner… :ROFLMAO:

Zeker weten, ik vind het nog steeds jammer dat ik mijn Jeep verkocht heb, had ik nooit moeten doen!
Als er een vervangde komt dan wordt het....of proberen degene terug te kopen die ik had maar wil eerst proberen een andere te vinden die 100% identiek is aan de originele Jurassic Park Jeep, een '92 Jeep Wranger Sahara 6 cilinder automaat.
Degene die ik had was bijna goed, was een '90er met een 4 cilinder handbak.
Ze hadden één handgeschakelde in de film gebruikt, dus die was ik van plan na te bouwen aangezien de mijne ook een handbak was.

Aankomende vrijdag weet ik of het gaat lukken om de betonvloer voor de garage te laten maken.
Zo ja, dan kan ik in ieder geval de garageboxen daarop zetten en dan maar even kijken wat de volgende stap wordt.
Of eerst een deel bouwen van de garage, zodat ik alle auto's die ik heb kwijt kan + een goede verblijfsruimte erin maken. (tweede verdieping) of het even laten voor wat het is en toch eerst gaan om de eerste verdieping van mijn huis te realiseren.
Als het zover is dan kijk ik wat ik ga doen.

Eerste waar ik nu naaruit kijk is binnenkort de Xedos 9 Miller ophalen.
Spoedig nog even op pad om een ander achterraam voor de Mercedes Combi op te halen en begin april de transport in werking zetten om de twee Xedossen 6 op te laten halen en naar Portugal te laten transporteren.
Ze staan inmiddels beide klaar, volgepakt met spullen en een opgeladen accu.
De donker blauwe krijgt nog één wasbeurt voordat hij de vrachtwagen op gaat. :)

In de plaats waar ik werk al paar keer een groene Xedos 9 gezien. Wat blijft het toch een bloedmooie auto.

Dat is wel bijzonder, want zoveel rijden er niet meer rond in Nederland.
Een Xedos 9 wordt nóg mooier met een Miller motor erin. :p

Heb de deurpanelen vervangen van de Duitse Xedos 6 waar speakers in geprutst waren...

Ziet er nu weer netjes uit.
Ook de hoedenplank waar een derde remlicht op geschroeft was vervangen, om van de schroefgaten af te komen.

Stickers die op het voorraam zaten verwijderd bij de Oostenrijkse Xedos 6...

En de spaken van de SLK gepolijst...

Ze waren niet echt mooi meer, dus het ziet er nu stukke beter uit.
Moet alleen nog nieuwe naafkappen kopen.

Oh, en de betaling voor de Portugese Xedos is voldaan, dus die behoord ook officieel tot de collectie nu. :)

Laatst bewerkt:
Hmmm....Is dit wat?

OzIdp.jpg

Twixin dacht dat ik gek was toen ik hem liet zien...

De bus zelf is de correcte alleen de onderdelen die erop zitten (bullbar, sunvisor en spoiler) zouden moeten vervangen worden door betere.
Er is zeker wat van te maken.
Het lichtgrijze deel is te licht, zou een stuk donkerder moeten zijn.
Als started zeker niet verkeerd.

Ik bedoel voor jou :LOL:

:p:giggle:

Is niet interessant, hij zou alsnog opnieuw gespoten moeten worden aangezien hij niet correct gespoten is + ik wil elke filmauto identiek hebben aan het origineel, zelfde jaartal, etc.
Nou lukt dat natuurlijk niet altijd, zoals met de batmobiel, die ik gebouwd op twee Chevrolet Impala chassis van '67.

De bus die ik heb is prima, moet alleen motorisch aangepakt worden en één deel aan de zijkant onder eruit slijpen en het stuk plaatwerk vervangen, de rest van het body is goed.....en dan spuiten.

De originele sunvisor heb ik al liggen, de bullbar en zijspiegels units heb ik zelf in productie en de spoiler was ik aan het maken en is al voor circa 75% klaar.
Verstralers voor op het dak, identieke radio, nummerborden, verlengbeugel voor de schuifdeur, fender flares (verbredingskit), etc. heb ik al liggen.
Alleen nog een dichte schuifdeur en de correcte stoelen aanschaffen.

Was bezig eerst één zijkant helemaal perfect te maken...

Nu moet ik nog de andere kant doen en het middelstuk en dan kan ik er een mal van maken.

Het eerste wat ik moet aanschaffen zijn twee voorste velgen, had de mijne verkocht om een set compleet te maken en het waren niet 100% de juiste.
Heb de bus nu op twee steunen staan, niet echt ideaal.

Heb een reservewiel en nog een ander wiel in een Xedos liggen die straks naar Portugal getransporteerd worden, dan kan ik die velgen erop zetten, anders kan ik de bus niet verplaatsen.

Daar is het beest dan, eindelijk uit de stalling!

Hopelijk zit de nieuwe APK er ook zo spoedig mogelijk op, zodat ik hem kan ophalen....vlak voordat ik naar Portugal ermee ga.

Nog meer goed nieuws, zoals het er nu uitziet gaat de betonvloer ook door voor de circa 350 a 360 m2 garage.
Dan zou ik volgend jaar wellicht al kunnen beginnen met een klein deel bouwen van de garage, elk jaar een deel toevoegen.

Dat is een mooie blauw metallic. Zijn die velgen origineel? Staat zo sportief op wat op het oog een heel comfortabele auto lijkt.

De verkoper van mijn eerste Xedos 9 heeft nog velgmoeren voor originele velgen liggen, deze stuurt hij mij spoedig toe, dan kan ik de patser velgen van de Xedos vervangen door ook originele velgen die ik mijn A-team bus heb liggen.

Heb al vier banden voor de originele velgen, die laat ik meetransporteren met een Xedos 6 die spoedig naar Portugal getransporteerd wordt.
Kan ik ze daar op de velgen laten monteren en de velgen omwisselen.

Net terug gekomen van het ophalen van een vervangend achterraam voor de Mercedes Combi.
Alleen nog even de stickers eraf halen.

Beide Xedossen 6 staan nu ook bij elkaar, klaar voor transport.

Als alles goed gaat worden ze aankomende week opgehaald.

De Xedos 9 Miller is op een paar kleine dingetjes niet door de APK gekomen.

Gelukkig zijn het kleine dingen die hopelijk snel opgelost kunnen worden.

De RV reflector, is dat de blaker van de koplamp? Dan wordt het koplamp wisselen, kan jij zelf. Alle andere dingen, op de handrem na kun je ook zelf. Maar ook die handrem vast wel, gewoon proberen. Verschil tussen links en rechts mag, maar nul werking mag niet. Dus beetje werking is oke.

Het is niet echt duidelijk wat bedoeld wordt met RV reflector, de verkoper en ik dachten het stukje plexiglas in de voorbumper waar een barst in zit, maar dat heeft er altijd al in gezeten.

De verkoper gaat de punten oplossen, ik krijg de Xedos 9 met een nieuwe APK erop.

Vandaag ook binnen gekregen 25 stuks M18 draadeinden met moeren om in de betonvloer mee te laten gieten waar later de stalen palen op vast gezet kunnen worden.

Morgen breng ik ze naar het lasbedrijf om elke draadeind (van 1 meter) in vier delen te laten zagen.

Laatst bewerkt:
Prachtig samen die 6jes!

Ik zit er nu alweer van te genieten om twee verschillende kleuren Xedos naast elkaar te hebben staan.
Wat gaat dat een mooi plaatje straks worden in Portugal met bijna alle Xedossen bij elkaar.

Hoop dat ik volgend jaar een deel van de garage kan neerzetten, dan gaat de Duitse grijze Xedos 6 ook op transport, zodat ik die er ook bij heb staan.
Eerst een onderkomen realiseren voor alle auto's en dan organiseer ik ook de transport voor de Engelse Xedos.

Hoeveel 6jes heb je dan bij elkaar in Portugal?

Ik ben overigens niet van de tuning maar ik vind de Xedos 6 wel het mooist met de veel gekozen achterspoiler (of zat die op bepaalde uitvoeringen?) en de vijfspaaks 17" Mazda6 gen. 1 wielen. Of de Xedos 9 met de RX-8 wielen :p

8fNjxPH.png

Heb straks vijf Xedossen 6 in Portugal en twee 9's.

De spoiler was een optie, persoonlijk vind ik zonder mooier maar het mistaat absoluut niet.

De Xedos 9 wordt wel stoerder en sportiever door andere velgen.

Blijft ook een mooi model en je ziet ze zo goed als bijna nooit meer.
Er zilveren versie ervan staat nog op mijn lijstje, hebben we vroeger gehad.

Vandaag heeft de verkoper aan de Miller geklust.

Weet niet wat er nog aan moet gebeuren, maar volgens mij alleen nog de aftermarket Xedon verlichting (nieuwe lampjes) en een remvoering vervangen.

De Nissan 300ZX cabrio heeft vandaag even mogen genieten van de zon, klein stukje ermee gereden om hem in beweging to houden.

De Studebaker Avanti heeft twee lekke banden, had twee vervangende meegenomen, deze moet ik nog een keer erop zetten....maar kom daar later nog een keer voor terug.

Nog even langs de Xedossen geweest...

Bij de Oostenrijkse grijze Xedos 6 heb ik de verdelerkap vervangen, maar de Xedos wil nog niet starten, dus het probleem blijkt toch iets anders te zijn.
De ene keer start hij, half uur later weer niet, heel raar.

Onderdelen voor de Xedos 9 Miller zijn besteld, dus nog even en dan kan hij door de APK komen.
De originele velgen liggen ook klaar met de goede banden die ik aangeschaft had en laten opsturen naar de verkoper.

Landsail banden?!?

Ja klopt, heb eerst reviews erover bekeken, want ik kende het merk niet, wil geen troep op een auto.
Normaal gesproken kies ik altijd voor Michelin, maar omdat ik de Xedos 9 alleen maar in de zomer gebruik voor circa 3 maanden maakte het mij niet veel uit of het Michelin was of een ander iets wat ook goed is.

Laatst bewerkt:
Als je alle reviews hebt bekeken, waarom heb je ze dan toch gekocht? Omdat ze de aller, allergoedkoopste waren? Landsail zit in de categorie "zou verboden moeten zijn" en "spelen met andermans leven". Wat een troep. Ik heb een keer een vriend van de weg zien glijden op Roadhoc rubbers, gewoon in een bocht, 50km/h. Niks geks. Maar hij lag wel in de sloot met z'n auto. Ding total loss, hij en zn vrouw ongedeerd, maar z'n zoontje kon naar 't ziekenhuis. Voor mij nooit van die banden die ze van gebruikte condooms en zwerfplastic maken.

Misschien wat een stevige post van mij, maar kijk deze test van Autobild

Landsail heeft erg lage rolweerstand en is erg stil. Mooi mooi en dat voor een lage prijs. Maar kijk eens naar de remafstanden? En dat is, naast handeling, waar het toch om gaat, bij banden. In 3 maand per jaar kan je ook 50 noodstops moeten maken. Terwijl 1 al voldoende kan zijn, voor bakken ellende.

Denk dat ik andere banden heb dan de uitvoering van de test van Autbild, heb Landsail 4 season, deze komen er positief uit als ik de reviews nogmaals bekijk.

Morgen ga ik iets ophalen voor de collectie, was de kleur die ik in gedachten had als volgende en nog niet in de collectie heb.
Kon het uiteraard niet laten staan.

De Xedos 9 Miller is wellicht morgen klaar, anders vrijdag.

Laatst bewerkt:
Dat is het zeker, kan niet wachten om er weer mee te gaan rijden.
Had bijna een hoekhuis (huur) gekregen, dan is het en kwestie van een droge schuur erbij bouwen en dan kan ik hem thuis stallen en hem perfect maken.

Morgen ga ik iets ophalen voor de collectie, was de kleur die ik in gedachten had als volgende en nog niet in de collectie heb.
Kon het uiteraard niet laten staan.

De Xedos 9 Miller is wellicht morgen klaar, anders vrijdag.
Ben benieuwd welke kleur het is.

Hoeveel mis je er daarna nog?

Ik mis er nog twee, dan zit ik weer op het aantal dat ik had. (12)

Het is een groene geworden, een '94 Xedos 6, 2.0 automaat.
Compleet met onderhoudsboekjes en zelfs drie originele sleutels.

Eerst maar de foto's van de advertentie, let niet op de velgen, die zien er niet uit en halen de auto meteen naar beneden.

Zit een zeer net leren interieur in met stoelverwarming...

ewww m

Alleen de vloermatten missen, dus die moet ik er nog een keer bij zoeken.

Hij heeft een bijzondere optie erop, een automatisch wegklapbare zijspiegel...

Op alle Xedossen die ik had, had ik die optie alleen op mijn witte.

De auto rijdt geweldig lekker, heerlijk soepel.
Motor loopt zijdezacht en de automaat schakeld boterzacht. :)

Terug
Bovenaan