Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

Je kunt de HEI-mod doen, wat er op neer komt dat je een nieuwe losse spoel op een andere (koele) plek monteert.
Ik heb er voor gekozen om een nieuwe (ander merk) stroomverdeler te kopen met 3 jaar garantie.
Daar rij ik nu al 9 jaar probleemloos mee rond.
Ze zijn nieuw te vinden op eBay.de voor rond de 200 euro.

Ik ga eerst even kijken of ik gewoon een tweedehands kan vinden, nieuw is in ieder geval niet meer leverbaar zei de Mazda dealer.
Wil het graag zo origineel mogelijk houden.

Ben net terug van de Oostenrijkse Xedos 6, weer wat vooruitgang geboekt met het schoon zien te krijgen van de velgen...

Begint inmiddels al wat te worden.
De hele auto gaat er meteen beter door uitzien.

Hou meer van de wat bijzondere filmauto's, voornamelijk van de goede oude tijd. :)
Als er weer een filmauto bij komt dan wordt het als eerste een Jurassic Park Jeep Wrangler.

Ik zou een stroomverdeler niet tweedehands kopen om te voorkomen dat je onderweg stilvalt.
Die Mazda gebruikt zijn kwetsbaar door de warmte en het ding ziet er hetzelfde uit als orgineel en zit toch niet op een zichtbare plek.
Maar jij rijdt er toch nauwelijks in, dus dan zal het niet veel uitmaken.

Ik zou een stroomverdeler niet tweedehands kopen om te voorkomen dat je onderweg stilvalt.
Die Mazda gebruikt zijn kwetsbaar door de warmte en het ding ziet er hetzelfde uit als orgineel en zit toch niet op een zichtbare plek.
Maar jij rijdt er toch nauwelijks in, dus dan zal het niet veel uitmaken.

Het vervangen is meer om het bestaande probleem op te lossen, rijden zal ik nauwelijks met de auto inderdaad.
Heb nooit met welke Xedos dan ook problemen met de stroomverdeler gehad.
Als ik de stroomverdeler varvangen heb, dan is de auto technisch 99,9% goed,...alleen nog één stofhoes vervangen van de stuurkogel, er komt vet uit.

Laatst bewerkt:
Weet niet of deze in jouw ‘straatje’ past qua filmauto’s, maar moest wel even aan je denken…
Dit lijkt toch helemaal nergens naar?!...

OT: Lekker bezig met de Xedos, mooi hoe dit model je na al die jaren nog steeds weet te boeien. Terecht hoor, vanbuiten is het nog altijd grote klasse.

De Xedos is eenmaal in mijn hart gekropen en altijd gebleven. :giggle:
In het begin vond ik het dashboard ok, beetje te veel plastic maar nu vind ik het eigenlijk best wel wat hebben qua ontwerp.
Maar, de buitenkant blijft uiteraard het mooist!

Ben tevens al aan het informeren naar de kosten voor het realiseren voor een gewapende betonvloer voor een grote garage te bouwen in Portugal, want wil echt binnen enkele jaren daar de boel veranderen qua situatie wat niet ideaal nu is en mij behoorlijk dwars zit.
Aankomende zomer ga ik kijken wat ik ga doen, de graafmachine laten repareren en dan het graafwerk wat ik wil doen (de garageboxen nog circa 2,5 meter verlagen) zelf doen, of voor de zekerheid kiezen en het laten doen.
Dit ga ik pas aankomende zomer beslissen, het is nu nog te vroeg ervoor.
Het jaar daarom wil ik alles op alles zetten om de basis....de betonvloer te maken.

Ik heb er ook helemaal niets mee, net zoals enkele batmobiels.
Heb de film ook nog nooit gezien.

Aan de oude filmauto's zit toch automatisch de nostalgie. ;)

Betonvloertje is toch niet zo spannend?

Op zich niet nee, maar het wordt wel een groot betonvloertje. :p

(de voorkant is waar 31,5 meter bij staat)

De ruimte rechts is 7,6 meter qua lengte maar de muren worden 30 cm dik, dus er gaat nog 60 cm af, dan heb ik een binnenruimte van 7 meter diep.
Als ik dan een auto van bijna 5 meter heb, dan heb ik ruim een meter erachter en ervoor.

In het ronde gedeeltje wil ik een werkbank maken, rechts daarnaast twee bruggen.

De prijs voor het beton heb ik al een begroting voor (7500,- euro) maar ben nog aan het rondvragen voor meer offertes.
Alleen het betonijzer en het vlinderen komen er dan nog bij, heb nog geen idee wat daar de kosten voor zijn.

Laatst bewerkt:
De Duitser van wie ik de Xedos 6 heb gekregen heeft gisteren TÜV gedaan en is er probleemloos doorheen gekomen,er is een grote last van hem afgevallen zei hij.
Ben zeer blij te horen dat het gelukt is.

Hij vertelde nog dat hij de Xedos 6 ook nog geprobeerd heeft te verkopen maar niemand wou de auto, omdat men niet wist wat het electronische probleem was.
Dit is mijn geluk ook geweest, anders had ik de auto niet gehad.

Vandaag een gasveer binnen gekregen voor mijn Mercedes SLK 200.
De oude was lam, dus moest elke keer de bezem uit de schuur halen om de motorkap open te kunnen houden.

Tevens net een originele antenne gekocht in Portugal voor de Oostenrijkse Xedos 6, degene die er nu op zit is een deel vanaf, bovenste stuk mist en hij trekt niet volledig in...

Is dat straks ook weer zoals het hoort te zijn en netjes.

Afgelopen zaterdag nog wat poetswerk gedaan aan de andere Xedos 6 en alle lijm van de raamfolie is nu volledig van alle ramen af...

Heb je nu dus thuis twee van die prachtige Xedos 6en staan?

Eentje staat bij mijn ouders op de oprit (ben ik nog een plek voor aan het zoeken), een tweede bij vrienden en een derde bij een bedrijf die ik gemaild had met de vraag of ik tijdelijk bij hun een auto mocht neerzetten.
Heb overal dus wat staan op dit moment.

Hopelijk komt er in het nieuwe jaar mijn oude Xedos 9 Miller nog bij, zo ja, dan is het plan om daarmee naar Portugal te rijden en terug te vliegen.

Laatst bewerkt:
Blijven prachtige luxe wagens.
Samen met de nissan maxima, honda legend, toyota camry maar ook de lexus is vind ik dit uniek fijne wagens.

Het kriebelt om weer met een Xedos 6 te gaan rijden, maar ik weet dat ik dan in een mum van tijd weer met een cabrio wil rijden.
Ben net terug van de grijze Xedos, heb heerlijk open gereden. :)

Inmiddels is een Xedos embleem voor de grill onderweg vanuit Duitsland.
Had gehoopt hem afgelopen zaterdag of vandaag binnen te krijgen maar helaas...
Hij zal deze week wel op de deurmat vallen.
Heb ik iemand in Duitsland gevonden die meerdere sloop Xedossen heeft staan, stuk of vijf.
MMet een beetje geluk heeft degene een juiste stroomverdeler liggen.

Heb tevens de originele antenne voor de Oostenrijkse Xedos 6 binnen gekregen vanuit Portugal, dus die kan ik binnenkort monteren.

Kan ik de afgebroken antenne vervangen.
Nu alleen nog een origineel uitlaatsierstuk vinden maar ik denk dat het ook de uitlaat vervangen wordt, hij maakt veel meer lawaai dan hoort.
Maar eerst het sierstuk, dan ziet het er weer correct uit.

Laatst bewerkt:
Ik komen wel weer de originele Miller velgen op die ik er nog op had gezet, die heeft de eigenaar bewaard.

De centre caps missen nog, deze kon hij nog regelen.
Lukt dat niet dan ga ik zelf op zoek.
Had ze wel bij de velgen en in de kofferbak gelegd toen ik de auto verkocht maar blijkbaar is er iemand niet zuinig op geweest en zijn ze zoek geraakt.

Het zijn wel prachtig Xedos die jij heb.

De basis van de Xedos 6 en 9 was toch de Mazda 6 en 9 alleen dan luxere.

Succes met je verzameling en je activiteiten in Nederland en in Portugal.

Het zijn wel prachtig Xedos die jij heb.

De basis van de Xedos 6 en 9 was toch de Mazda 6 en 9 alleen dan luxere.

Succes met je verzameling en je activiteiten in Nederland en in Portugal.

Bedankt!
Hoop veel nieuwe vooruitgang te boeken in het nieuwe jaar.

Straks drie Xedossen op transport naar Portugal en hoogst waarschijnlijk de Xedos 9 Miller overrijden, dan heb ik mijn hele Xedos verzameling bij elkaar.
Wordt het de eerste groepsfoto van de nieuwe collectie, zoals ik ooit ook begonnen ben met mijn eerste verzameling.

Ik ben morgen in de Flevopolder, ken jij Douwe de Beer?

Ja, ben ik een keer geweest oa voor het laswerk aan de blauwe Mercedes SLK 230.....wat een beetje uit de hand is gelopen qua kosten.
Ik vond de garage nogal duur.

Waarvoor wil je daar naartoe?

Degene in Duitsland had helaas niet de stroomverdeler liggen, maar heb een andere gevonden gewoon in NL.
Was even zoeken om er eentje te vinden met het juiste nummer.

Deze komt van hetzelfde jaartal ('95) Xedos af, dus kan niet beter.

De radio antenne die ik gekocht had blijkt niet een originele te zijn, ondanks dat hij er wel vanaf komt.
Dus ik moet wederom op zoek naar een originele.

Had mijn Engelse buurman gevraagd om even te kijken op mijn terrein of alles goed was, kreeg wat foto's doorgestuurd met het antwoord dat alles prima in orde was.

De volgende dag kreeg ik een berichtje van mijn Portugese buurman dat alles in orde was met foto...

De dag erna ontving ik een foto van de oude eigenaar van het terrein, die was ook even gaan kijken...

Grappig dit, in één keer van alle kanten berichten met foto's.

Ben aan het kijken of ik iemand kan vinden die de dieseltank van de graafmachine kan schoonmaken, dit is hoogst waarschijnlijk het probleem dat hij niet wil starten meer.

Vandaag banden gekocht (tweedehands met meer dan genoeg profiel en van 2021) voor de Xedos 9 Miller, de banden die op de originele velgen zitten zijn op namelijk.
Ze worden opgestuurd naar de huidige eigenaar en die monteerd en ballanceerd ze.

Plan is om de Miller rond begin april op te halen. (zeker niet later! :) )

Laatst bewerkt:
Het ontbrekende Xedos embleem zit erop!

Ik ben nog met iemand bezig in Duitsland met Xedos onderdelen.
Waarschijnlijk kan ik een mooie deal maken, alleen nog kijken hoe ik alles hier krijg.

De banden voor de Xedos 9 Miller zijn gearriveerd bij de huidige eigenaar.
Kreeg nog een foto toegestuurd...

Als het goed is krijg ik nog wat meer foto's later. :)

Laatst bewerkt:
Inmiddels zeer vieze handen, ben net terug van een autosloperij waar een Xedos stond.
Heb veel spul meegenomen, zodat ik bepaalde onderdelen die miste, kapot of beschadigd waren kan vervangen en sommige zijn als voorraad voor toekomstige Xedossen.

Spoedig alles even een schoonmaakbeurt geven.

De deal met Xedos onderdelen uit Duitsland is ook rond, er komt straks een pallet onderdelen mijn kant op. :)
(foto's ontvang ik nog, zodat we niets missen)

Jazeker, degene waar ik de dealer platen van heb gekocht heeft een bedrijf die borden maakt.
( https://www.signbarn.eu/ )

Hij kan de borden namaken, dus dat ga ik zeker een keer doen, zodat ik straks alle Xedossen met zo'n mooie plaat kan voorzien.

Inmiddels foto's ontvangen van de onderdelen uit Duitsland...

Een heel mooi leren interieur, hetzelfde wat ik in mijn witte Xedos had, met stoelverwarming en de bestuurdersstoel is electrisch... (het witte wat erop ligt is sneeuw)

Bijbehorende deurpanelen...

Nog een handrem voor reserve... (toekomstige Xedos)

Plastic kapje aan de zijkant van de stoel... (bij de grijze Xedos is hij kapot waar hij vastgeschroeft zit)

Zwarte plastic deel van van het dashboard... (die er nu in de Xedos zit, zitten schroefgaten in)

Nog wat "houtdelen"...

En verder nog een plastic kap voor de onderkant van het dashboard (bijrijderskant), deze keer wel een originele antenne, opbergvakje onder de radio, wat rubbertjes en motorclipjes voor de bougiekabels.
Als het goed is komt er nog een krik bij met draaihendel en ik zag nog een originele vloermat op een foto, dus daar heb ik ook nog naar gevraagd nu.

Staat al bijna klaar voor verzending...

Het leren interieur wil ik gebruiken om de witte Xedos weer identiek na te maken zoals ik hem had, die mis ik toch wel het meest.

Ja, iets transporteren blijft altijd spannend.
Maar hopen dat het goed gaat inderdaad, maar het voordeel is dat het op een pallet staat, dus men kan niet gooien met een pakket. LOL!!

Zou kunnen ja, maar laat ik maar uitgaan van het positieve.
Zelf had ik het nog wat beter ingepakt, met een dik stuk karton er volledig omheen.

Mooie verzameling onderdelen, vooral het lederen interieur is tof! Mooi om je auto’s zo steeds wat netter te maken.

Zodra ik de onderdelen uit Duitsland binnen heb, kan ik al redelijk wat minpunten wegstrepen van mijn lijst van de Duitse en Oostenrijkse Xedos 6.

De Xedos 9 Miller ga ik eerder ophalen, ik moet nogmaals naar de sloop in NL om nog meer onderdelen op te halen, alleen ik denk niet dat ik het in mijn Mercedes SLK krijg. (dashboard, voor en achterbumper, console, stuur, zijspiegel, knipperlichten naast de koplampen en drie deurpanelen)
Ga nog even meten, misschien als ik open rij dat ik de bumpers en het dashboard voorin kwijt kan op de bijrijdersstoel, het zal dan alleen flink uitsteken.
Enigste wat het moet zijn is droog weer. :p
Gaat het niet passen, dan moet ik even wachten totdat ik de Miller heb en dan haal ik daar de onderdelen mee op.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan