Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

Hij heeft het geluk dat hij op rijdbare afstand woont van degene die het probleem met zijn Xedos 100% weet te vinden.

Bij de Oostenrijkse Xedos zat nog een boekje die ik nog nooit had gezien, zelfs niet na zoveel Xedossen die ik gehad heb.

Degene van de eventuele "gratis" Xedos 6 is op dit moment ziek, zodra hij beter is gaat hij naar degene die zijn Xedos 9 kan maken.
Hoop dat dit spoedig gebeurd, zodat ik weet of het doorgaat om de Xedos 6 te krijgen of niet.
Zo niet, dan denk ik dat ik wel met hem een super deal kan maken, aangezien de Xedos 1 probleem heeft.
Hij start, loopt en op een gegeven moment slaat hij af.
Dan moet je even wachten en dan start hij weer.
Mocht ik de Xedos in handen krijgen dan laat ik hem hoogst waarschijnlijk per direct afleveren bij mijn privé monteur, zodat hij het probleem kan opsporen.

Degene in Canada die het nieuwe batomobiel body gaan aanbieden heeft ook al een set uitlaten laten maken...

upload image

(hij heeft ze zelf even gespoten, dus het ziet er niet perfect uit qua spuitwerk)

Een set hiervan ga ik ook aanschaffen.
Het staartstuk (afterburner) gaat hij ook maken en leveren, dus ik wacht daarop om te zien hoe het wordt voordat ik het zelf ga maken.

Hij start, loopt en op een gegeven moment slaat hij af.
Dan moet je even wachten en dan start hij weer.
Dat klinkt als een wel bekend probleem, dat mijn Mazda ook heeft gehad.
De stroomverdeler, de HEI-module om precies te zijn.
Dat moet haast wel bekend zijn.

Oke, dan ga ik daar als eerste naar kijken of dat het probleem is.
In het ergste geval schakel ik mijn privé monteur in.

Het is niet bekend bij de huidige eigenaar, maar ik ben nu met hem aan het schrijven en hij heeft geen energie meer ervoor, ik mag de auto laten ophalen!!!
Ongelooflijk, een gratis Xedos!!! :)

Heb heel wat meegemaakt met auto's maar dit nog nooit.

Hij is gehandicapt en loopt met krukken, zijn zenuwen sterven af, dus het gaat niet zo goed met hem.
Vandaar ook dat hij de moed verloren heeft met de Xedos 6, maar hij wil zich richten op zijn Xedos 9 om hem goed te krijgen.
Wel heel sneu voor hem, hoop nu nog meer dat het lukt om zijn Xedos 9 gerepareerd te krijgen door degene waar ik de mijne van gekocht heb.

Laatst bewerkt:
Degene die de Xedos gaat ophalen zit nu in Polen en is over twee weken weer terug, dus dan wordt er een ophaaldag in de agenda gezet.

Hoop niet dat mijn posts nu te saai zijn na de Batmobiel wat even stil staat vanwege het moeten wachten op het nieuwe body. :p

Nou ja, er is al een tijdje geen aanwinst bijgekomen. Dat valt wel een beetje tegen. Een potentiële gratis Xedos 6 doet daar niets aan af.

Nou ja, er is al een tijdje geen aanwinst bijgekomen. Dat valt wel een beetje tegen. Een potentiële gratis Xedos 6 doet daar niets aan af.

De Oostenrijkse Xedos is nog niet zolang geleden aangeschaft, elke maand een Xedos kopen lukt mij niet meer voorlopig, maar die tijd zal vast en zeker wel weer komen! ;)

Bedankt voor de link!
Ik heb al twee bordeaux rode en drie '92ers, dus deze valt af.
Wil juist graag andere kleuren en jaartallen, eigenlijk identieke auto's aan wat ik had, zelfde opties, jaartallen, etc.

Maar de Xedos 9 Miller staat op mijn lijst om als eerste weer bij de verzameling toe te kunnen voegen.

Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Twix
Is wel het plan op een dag ja.
Ik ben er gek genoeg voor in ieder geval. LOL!!

Maar daar wil ik Xedossen voor kopen die niet iets speciaals hebben, geen bijzondere optie's of kleur.
Standaard Xedos en die gaan ombouwen, dan heb je echt iets heel unieks.

Maar voordat ik op dit punt kom om te realiseren wil ik eerst de garage hebben staan die ik wil, zodat ik ook de ruimte ervoor heb. (brug, gereedschap, etc.)

Vind vooral de coupé heel mooi, wellicht wordt dat de eerste.

Ik ben een leek op dat gebied, maar is een cabrio dan niet makkelijker om mee te beginnen? Dan zou ik zelf een exemplaar pakken die al wel enigszins wat schade heeft maar op de cruciale delen en plekken natuurlijk niet krom is.

Ik wil geen "nep" Xedos cabrio, moet wel een "echte" zijn.
Hij zal verstevigd moeten worden, de bodem en achter de achterbank...een x frame erin lassen.
De staat van de lak maakt niet uit, want dan zou ik de auto ook geheel willen laten overspuiten in een originele Xedos kleur maar dan die weinig voorkomt.

Is wel het plan op een dag ja.
Ik ben er gek genoeg voor in ieder geval. LOL!!

Maar daar wil ik Xedossen voor kopen die niet iets speciaals hebben, geen bijzondere optie's of kleur.
Standaard Xedos en die gaan ombouwen, dan heb je echt iets heel unieks.

Maar voordat ik op dit punt kom om te realiseren wil ik eerst de garage hebben staan die ik wil, zodat ik ook de ruimte ervoor heb. (brug, gereedschap, etc.)

Vind vooral de coupé heel mooi, wellicht wordt dat de eerste.
Die krijg je in Nederland nooit goedgekeurd, geen idee of dat in Portugal makkelijk gaat.

Zag dit op een forum:

bij de rdw de vraag neergelegd over het ombouwen van een mini naar cabrio en/of het verlengen/verkorten van een mini.

het volgende antwoord kwam:

Het ombouwen van een motorvoertuig naar cabriolet is mogelijk.
Het voertuig dient ter keuring te worden aangeboden bij een keuringsstation van de RDW. Hierbij kunnen de volgende situaties zich voor doen:
Bij de ombouw van een gesloten voertuig met zelfdragende carrosserie naar een cabriolet. is de eis van (type)goedkeuring van toepassing. De aanvrager moet een conformiteitsverklaring van de fabrikant/importeur of een beproevingsrapport van ons Test Centrum Lelystad overleggen.

Hiervan zijn de volgende voertuigen uitgezonderd:
Ombouw VW kever naar buggy:
Geen afzonderlijke goedkeuring nodig indien:
–het chassis voor 01-01-1976 in gebruik is genomen en bij de vooras is voorzien van torsievering.
-het chassis meer dan 27 cm is ingekort.
–het chassis niet of minder dan 27 cm is ingekort, doch is versterkt met een koker 30x30x3 mm over de volledige lengte van de zijrand van de bodemplaat.

De constructie wordt visueel beoordeeld op deugdelijkheid. Op de aanvraagkaart wordt vermeld hoe de constructie is uitgevoerd.
Indien de ombouw op een andere wijze is uitgevoerd moet een afzonderlijke goedkeuring van de fabrikant/importeur of een beproevingsrapport van TCL aanwezig zijn.
Ombouw Citroën 2CV naar bijvoorbeeld Lomax:
Dit wordt beoordeeld als een voertuig dat is voorzien van een volledig dragend chassis, dus uitsluitend visuele controle.

Bedankt voor de info!
Hoe de regels in Portugal zijn heb ik ook geen idee van, enigste wat ik weet is dat ik één auto mag invoeren, dan betaal je voornamelijk alleen het papierwerk, etc.
Wil ik een tweede doen, dan ben je aan de beurt en rekenen ze belachelijke en torenhoge invoerkosten wat zo kan oplopen tot 18.000,- euro..afhankelijk van de auto.

Op zich gaat het mij er niet om om de auto goedgekeurd te krijgen om er daadwerkelijk mee te gaan rijden op de openbare weg, het is meer het ombouwen tot...,zodat ik een uniek iets heb staan bij de collectie waar er maar eentje van bestaat op de wereld.
Ik zou ook niet het risico willen lopen om de auto total loss te rijden, dan is al het werk voor niets geweest.

Er zijn genoeg gekken in Portugal, daar kunnen vele echt niet rijden.
Bovenop je achterbumper zitten, inhalen voor een bocht, ook wel meer dan eens mensen met alcohol op achter het stuur. altijd toch wat meer oppassen dan hier in Nederland.

Bedankt voor de info!
Hoe de regels in Portugal zijn heb ik ook geen idee van, enigste wat ik weet is dat ik één auto mag invoeren, dan betaal je voornamelijk alleen het papierwerk, etc.
Wil ik een tweede doen, dan ben je aan de beurt en rekenen ze belachelijke en torenhoge invoerkosten wat zo kan oplopen tot 18.000,- euro..afhankelijk van de auto.
Geldt dat altijd of zou je bv. per kalenderjaar één auto kunnen invoeren tegen normale kosten?

Dat geldt voor altijd helaas, stomme regels...in Nederland kun je zoveel auto's invoeren als je maar wilt voor een net bedrag. (voor de Nissan 300ZX cabrio had ik maar 220,- euro betaald voor invoeren)
Hoop dat dit een keer gaat veranderen in Portugal maar betwijfel het.
Wel jammer, want dat houdt in dat ik nooit een tweede auto uit de US of ander europees land op kenteken kan zetten in Portugal, dus het zal alleen een auto worden om toe te voegen aan mijn collectie.
Heb wel bepaalde auto's die ik wil blijven rijden, zoals de Mercedes W124 Combi, de CLK cabrio, de Jaguar XK8 cabrio, maar op deze manier gaat dat niet lukken, zal ze dan op Nederlands kenteken moeten laten staan. (liever niet aangezien de wegenbelasting in Portugal niets voorsteld, voor de CLK cabrio zou ik maar iets van 67,- euro per jaar betalen)

Als ik auto uit de US koop dan zal ik altijd de route via Nederland laten lopen.
Had geinformeerd voor het batmobiel body van de US naar Portugal, was $3350,- van New York naar Lissabon.
Naar Nederland maar $1050,-, dus dat is een behoorlijk verschil.
Moet dan alleen nog transportkosten betalen naar Portugal - Algarve toe, dat is 700,- euro (per auto)....wat een goedkoop bedrag is gezien de afstand (bijna 2500 km), alle andere transporbedrijven die ik vind zijn een stuk duurder.

Plan is dat ik volgend jaar 5 auto's naar Portugal transporteer, dus dat tikt leuk aan.
Hoogst waarschijnlijk zit bij die 5 ook de Jaguar in, ben nu aan het informeren ivm de automaat die raar doet.
Als het wel reviseren wordt dan zet ik hem volgend jaar ook op transport.

Een update in verband met de gratis Xedos 6.
Nou, jullie kunnen het waarschijnlijk al raden wat de uitkomst is. :rolleyes:

Nice! Staat niet zo diep in Duitsland dus? Rijdt die xedos9 alweer, van die man?

Hij stond net over de grens bij Venlo.
We zitten te wachten op de Xedos monteur, dat hij tijd heeft.
Hopelijk wordt het spoedig, dat zou wel leuk zijn voor degene.
Wat gaaf! Mooi verhaal en zo te zien en nette Xedos.

Het is een hele nette Xedos, het is toch een auto van bijna 30 jaar oud.
Twee piepkleine deukjes en een klein roestbobbeltje op het spatbord rechts achter, maar dat had de eigenaar al aangegeven.

De transporteur was eerst een auto gaan afleveren in Amsterdam dus hij kwam pas 22.30 uur de auto brengen.
Met de booster erop startte de auto gewoon, de accu was leeg, wellicht dat het probleem gewoon een slechte accu was.
Heb hem nu op de lader staan, is kijken wat hij doet.
Dinsdag ga ik de auto oppoetsen.

Spoedig betere foto´s...

Laatst bewerkt:
Heb een "Can't get enough of your stuff" badge ontvangen, wat ontzettend leuk en bedankt voor alle aan wie ik dit te danken heb. :)

Kan niet wachten op morgen, lekker aan de nieuwe aanwinst bezig te gaan.
Begin met uitzuigen en de zwarte folie eraf te halen en daarna kan het poetsen beginnen.
De eigenaar had er een geluidsinstallatie in met een dikke kabel van de accu naar achteren, deze ga ik ook eruit halen.

Twee piepkleine deukjes en een klein roestbobbeltje op het spatbord rechts achter, maar dat had de eigenaar al aangegeven.
Ze roesten van binnenuit, als je aan de buitenkant een minuscuul plekje vindt, dan zit er al aardig wat roest.
Voel maar eens in de wielkasten aan de rand, waar de metaaldelen van het spatbord tegen elkaar aan gedrukt zitten. Iedere verdikking is roest. Klop ook eens tegen de dorpels, je kunt het aan het geluid horen of er roest zit. Ook de bovenkant van de veertorens zijn berucht, dat zie je pas, als je de schokdemper verwijderd.

Ze roesten van binnenuit, als je aan de buitenkant een minuscuul plekje vindt, dan zit er al aardig wat roest.
Voel maar eens in de wielkasten aan de rand, waar de metaaldelen van het spatbord tegen elkaar aan gedrukt zitten. Iedere verdikking is roest. Klop ook eens tegen de dorpels, je kunt het aan het geluid horen of er roest zit. Ook de bovenkant van de veertorens zijn berucht, dat zie je pas, als je de schokdemper verwijderd.

Enigste plekje roest die hij heeft is op het spatbord, het valt wel mee, heb de binnenste randen zandvrij gemaakt en het voelt strak, geen bobbels roest of iets dergelijks.

Inmiddels is de auto al aardig opgeknapt.
Heb de meeste kabels eruit van de geluidsinstallatie die erin zatten, nog eentje in de kofferbak.
Alle groene mosaanslag onderaan de zijramen, bladeren onder de motorkap en achterklep, alles is weer schoon tot onder de rubbers aan toe.
Achterlichten heb ik eruit gehaald en alles erachter schoon gemaakt en tevens ook de treeplanken bij alle deuropeningen.
Heb wat dingen gezien die ik moet vervangen maar veel is het niet.
In ieder geval de twee voorste deurpanelen, één plastic lijst onderaan de zijkant van de auto (zit een klein schuurtje in aan de achterkant), hoedenplank zat een niet originele derde remlicht op geschroefd, dus heb nu twee schroefgaatjes erin, zijbekledingspaneel L in de kofferbak....waar een kabel doorheen gemaakt is voor de geluidsinstallatie en nog een Xedos embleem voor op de grill, nette handrempook, plastic deel rondom het instrumentpaneel (zitten twee schroefgaatjes in en dat is het zo'n beetje.
Meeste zijn kleine dingetjes.

De zwarte raamfolie is eraf, moet alleen de plak nog van de binnenkant verwijderen.
Het interior heb ik uitgezogen en poetsen ben ik nog niet echt aan toe gekomen, de buitenkant moet ik nog wat puntjes op de i zetten, zoals een dakgootje heeft nog vieze zijranden erin, de raamranden moet ik nog beter schoon krijgen, wielkasten en de motorruimte.

Toen ik de Xedos aan het uitzuigen was en de bestuurderstoel naar voren wou doen viel mij pas op dat deze electrisch was :) , een bijzondere optie, alleen de hoogte / laagte verstelling werkte en niet naar voor en achter, dus daar moet ik nog naar kijken.

Deze ook schoon gemaakt...
(zit een splinternieuw reservewiel bij.)

Binnenkort weer verder moet poetsen.
Al met al een hele mooie nette Xedos waar niet in gerookt is, daar ben ik ook blij mee...een fris ruikende Xedos. :)

Laatst bewerkt:
Denk niet dat je het er echt helemaal uit krijgt, de stank blijft terug komen.
Bij mijn oude Xedos collectie had ik er ook drie waarin gerookt waren, waren niet mijn favoriete Xedossen om in te zitten. :p

Het is de netste Xedos die ik heb op dit moment.
De voorste deurpanelen wil ik sowieso nog vervangen, want daar erger ik mij behoorlijk aan...aan de kleine ronde boxjes die erop geprutst zijn.

Het stuur is echt als nieuw, net alsof het nooit gebruikt is.

Ik maak bijna geen gebruik van de Jaguar, het rare is ook dat als ik 80 rij, dan loopt hij perfect, zonder trillen of onenigheid.
Het is voornamelijk als je veel gas geeft (wat ik toch niet doe) en bij lage snelheid.

Ben overigens ook bezig op dit moment met het regelen van transport voor de Oostenrijkse Xedos 6 naar Nederland.
Dus dit gaat waarschijnlijk spoedig gebeuren.

Mooi Exemplaar!

Ik ben sinds kort ook eigenaar van een Mazda Xedos 6 2.0 V6 1998 geworden. En wat een auto!! Altijd al Mazda liefhebber geweest maar Xedos was een Mazda die ik nauwelijks kende. Heb de auto nu 2 maanden en m'n doel is om de auto weer in nieuwstaat te brengen en meer te richen op performance zonder de klasse en luxe uitstraling te verliezen.

Op dit moment heb ik: De complete audio installatie vervangen voor hoge kwaliteits audio ook heb ik er Apple carplay systeem ingezet. De ruitenwissers opnieuw geschuurd en gespoten en zo staan er nog heel wat wensen op de lijst. Ik zal binnenkort wat foto's sturen van mijn Xedos om zo de vooruitgang te delen. Leuk om te zien dat er nog een community is van liefhebbers voor deze specifieke Mazda.

Vriendelijke groeten,

Puk

Mooi Exemplaar!

Ik ben sinds kort ook eigenaar van een Mazda Xedos 6 2.0 V6 1998 geworden. En wat een auto!! Altijd al Mazda liefhebber geweest maar Xedos was een Mazda die ik nauwelijks kende. Heb de auto nu 2 maanden en m'n doel is om de auto weer in nieuwstaat te brengen en meer te richen op performance zonder de klasse en luxe uitstraling te verliezen.

Op dit moment heb ik: De complete audio installatie vervangen voor hoge kwaliteits audio ook heb ik er Apple carplay systeem ingezet. De ruitenwissers opnieuw geschuurd en gespoten en zo staan er nog heel wat wensen op de lijst. Ik zal binnenkort wat foto's sturen van mijn Xedos om zo de vooruitgang te delen. Leuk om te zien dat er nog een community is van liefhebbers voor deze specifieke Mazda.

Vriendelijke groeten,

Puk

Leuk joh, ook een Xedos 6!
Automaat?

Ben zeer benieuwd naar je foto's!!

Ga je de originele radioboxen van de deuren nog gebruiken of heb je die erin laten zitten?
Ziet er weer uit als (bijna) nieuw. Knap hoor.

Hoe haal je dat het beste weg?

Haal het weg met een natte doek en mijn nagel, even een paar keer erlangs en het is weg.

Degene die die er in gezet heeft moet gedacht hebben "beter lelijke tweeters dan geen tweeters"

:LOL: Ja, dat blijkt!

Toch zonde dat mensen dit doen, je verprutst toch de deurpaneel ermee.

Inmiddels een andere accu besteld, degene die erin zat was zo goed als op.
Denk deze week weer verder met poetsen, etc.

Één voorste wielkas begint inmiddels al aardig wat te worden...

De lijmresten van de getinte folie van het voorraam is inmiddels eraf en heb één zijraam nu schoon.
Nog eentje te gaan samen met het achterraam.
Gaat er niet zo makkelijk af, gaat veel tijd in zitten.

Motorruimte is ook weer netjes, alleen nog een beetje de puntjes op de i hier en daar.
De accu die erin zat had zijn tijd gehad en heb ik vervangen door een nieuwe.

Ik ben nu op zoek naar het ontbrekende Xedos embleem om weer toe te kunnen voegen op de neusgrill.

Prachtige aanwinst deze!

Doet me ergens wat denken aan een Lexus is250 zeker op kwaliteit en luxe,maar ook de zescilinder natuurlijk.
(of ben ik nu aan het schelden?)

Het komt allebei uit Japan, dus qua kwaliteit komt het zeker overeen.
Wat mij altijd opviel bij de vele Xedossen die ik heb en had is dat de stoffen bekleding altijd heel was en in perfecte staat, dat maak je niet snel mee met een oude auto.
Zelf mijn meest vroege Xedos 6 (nummer 22 van NL) is de bekleding in uitmuntende staat, zitten hier en daar een paar hele lichte bruine vlekken in maar die zijn er zeker uit te krijgen.
Laat dit wel professioneel doen, want ik heb de apparatuur er niet voor...nog niet tenminste, staat wel op mijn lijst.

Die motorruimte ziet er prachtig uit, benieuwd hoe je die zo mooi hebt gekregen.
Ik mis wel de bekleding onder de motorkap.

Het meeste is gewoon even schoonmaken met een natte doek en daar met een droge napoetsen.
Voor het zwarte plastic heb ik speciaal spul voor.

De bekleding onder de motorkap zit erop. :)
Wellicht wat moeilijk te zien, omdat de motorkap zelf ook grijs is.

Mooi model en zeer goed bezig! Wordt steeds mooier zo.

Thanks!
De Xedos collectie begint eindelijk weer een beetje op een collectie te lijken nu.

Heb mijn blauwe ook kort geleden een wasbeurt gegeven die bij vrienden zolang staat...

Deze staat er ook heel netjes bij op één achterdeur na, daarvan lijkt het of iemand met een schuurpapiertje over de lak is gegaan onderaan het raam.

Vandaag iemand enorm blij kunnen maken.
De duister met de Xedos 9 waar ik zijn Xedos 6 van heb gekregen zijn vandaag bij de monteur geweest die alles van Xedos 9 weet, binnen 10 minuten had hij het probleem al gevonden en opgelost!

Hij was al bij twee Mazda dealers geweest en die hebben het probleem niet kunnen vinden dit was zijn laatste hoop zei hij.
Ben super blij voor hem dat het probleem opgelost is en hij nu door de TÜV kan komen.
Heb er niet zoveel verstand van maar er was één slangetje niet goed aangesloten op iets....of eigenlijk helemaal niet.
Heb degene nog een grote appeltaart meegegeven als dank voor de Xedos, maar dat is natuurlijk niets van wat hij mij gegeven heeft.

Heb de monteur ook nog gevraagd wat het probleem met de Xedos 6 kon zijn en het is inderdaad de stroomverdeler, de spoel ervan.
Als die te heet wordt dat stopt hij ermee met stroom geven, vandaar dat de motor dan ook afslaat en je een uur ongeveer moet wachten totdat hij het weer doet.
Dat ga even informeren bij Mazda of dit nog nieuw te krijgen is, zo niet dat vervang ik hem door een gebruikte en dan is het probleem opgelost.

De duitser kon het niet geloven dat de problemen met de Xedos 9 en 6 zo simpel waren, hij zou nog tegen mij dat ik extreem veel geluk heb met de Xedos die hij mij gegeven heb.
Ben hem uiteraard ook extreem dankbaar ervoor.
Het gaat nog gekker worden, hij zei als het nog slechter met mij gaat (vanwege zijn spierziekte) dan krijg ik ook nog zijn Xedos 9.
Was een mooie auto, zilver met een soort cremé interieur.
Hij gaat nog dingen laten spuiten, zodat de auto helemaal netjes is.
Hij had een vriend meegenomen (ook een hele aardig man) en ze gaan samen nog wel even terug naar de Mazda dealer om ze nog even goed te laten weten hoe simpel het opgelost was.
Ze hadden gezegd dat ze 120,- per uur rekenden om verder te zoeken en dat ze nog zeker 4 uur daarvoor nodig hadden.
Als je het mij vraagt, waardeloze Mazda dealers!

Ik krijg ook nog een originele Xedos radio van hem en ik heb een heel dik werkplaatshandboek van de Xedos 6 gekregen, wel in duits dat wel maar is zeker leuk om bij de auto te hebben.

Was een zeer leuke dag en we houden contact, dus dat is altijd leuk.....zeker om elkaar op deze manier te kunnen helpen.

Terug
Bovenaan