Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

Ik had een mooi idee samen met mijn allereerste klant (voor Knight Rider onderdelen), om mijn Batmobiel afstandsbestuurbaar te maken, zodat het een unieke Batmobiel zou worden in de wereld.

Ben bang dat het niet meer doorgaat, hij post niets meer op Facebook of Youtube, niemand heeft meer van hem gehoord, dus vrees het ergste.

Wel heel erg jammer, want hij was echt goed.
Wellicht is hij bekend bij enkele...

Ik ken ‘m niet, maar zijn laatste post op Instagram was van mei 2025. Misschien helpt dat? En hij is in 2016 in de rubriek ‘Blits Bezit’ geweest hier.

Ik ken ‘m niet, maar zijn laatste post op Instagram was van mei 2025. Misschien helpt dat? En hij is in 2016 in de rubriek ‘Blits Bezit’ geweest hier.

Na die tijd heb ik niets meer van hem vernomen helaas, anderen ook niet die ik gevraagd heb.
Hij zag het al helemaal zitten, hij begon meteen over de machinegeweren om te realiseren. :)

Met zijn hulp was het echt een top Batmobiel geworden.

Volgende week zondag gaat de rit vanuit Portugal weer retour naar Nederland, spoedig daarna gaan we verder met het feest om de Batmobiel vorm te geven.

Voor de verandering een Volkswagen Golf of Opel Astra gekocht? :ROFLMAO: :p

Zou wat zijn, ik een Golf of Astra....hoewel een Astra best een leuk model er tussen heeft zitten, zoals de Cascada cabrio...

Maar als het een Opel wordt op een dag dan staat de Calibra op mijn lijstje.

Laatst bewerkt:
De auto die ik gekocht heb is een '92 Xedos 6 met een 2.0i V6 handbak, het is een opknapper.
Ik krijg soms berichten van personen met de vraag of ik belangstelling heb voor hun Xedos, ik zeg altijd "nee", omdat ik geen plek heb en bezig ben met een duur project.
Dus het moet wel iets speciaals zijn wil ik "ja" zeggen.

Degene die mij een bericht had gestuurd woont in Georgië.
Vind het altijd wel leuk om te kijken de hoeveelste het is van Georgïe aangezien hij daar vandaan komt.
Tot mijn verbazing blijkt de auto geproduceerd te zijn voor Nederland.
De vroegste die ik heb is nummer 22, degene in Georgië is nummer 18...en tevens in een kleur die ik niet heb (of het bestaan van wist), ook nog houtinleg heeft in het interieur en een kofferbakmat met een apparte opening voor naar het reservewiel, geen van alle Xedossen die ik heb heeft dit.

Ook de combinatie blauw met een taupe interieur is apart, het is altijd met grijs.
Alles bij elkaar maakt het wel een bijzondere toevoeging aan mijn collectie.
Nadeel is, hij staat nou niet bepaald om de hoek. :(

Maar ja, het is niet anders, deze wil ik niet voorbij laten gaan ongeacht de mindere staat waarin de auto verkeerd, er moet veel aan gebeuren, heel veel.
Pluspunt is wel, hij heeft geen roest bij de achterste wielkastranden.

Hij hoort twee achterlichten te hebben met witte knipperlichten, heb dit al liggen.

De naafkappen voor de velgen heeft hij er twee van, ik heb er nog eentje in Portugal liggen in een Xedos, dus nog eentje aanschaffen en het is compleet.
Bekleding moet volledig vernieuwd worden, hij heeft er nu hoezen overheen.
Nieuw voorraam...zitten meerdere barsten in, bestuurdersdeur is niet helemaal goed, deuken uit het body laten drukken, etc., etc. en meer etc. :)

Leuk project voor de toekomst wordt dit.

Laatst bewerkt:
De auto die ik gekocht heb is een '92 Xedos 6 met een 2.0i V6 handbak, het is een opknapper.
Ik krijg soms berichten van personen met de vraag of ik belangstelling heb voor hun Xedos, ik zeg altijd "nee", omdat ik geen plek heb en bezig ben met een duur project.
Dus het moet wel iets speciaals zijn wil ik "ja" zeggen.

Degene die mij een bericht had gestuurd woont in Georgië.
Vind het altijd wel leuk om te kijken de hoeveelste het is van Georgïe aangezien hij daar vandaan komt.
Tot mijn verbazing blijkt de auto geproduceerd te zijn voor Nederland.
De vroegste die ik heb is nummer 22, degene in Georgië is nummer 18...en tevens in een kleur die ik niet heb (of het bestaan van wist), ook nog houtinleg heeft in het interieur en een kofferbakmat met een apparte opening voor naar het reservewiel, geen van alle Xedossen die ik heb heeft dit.

Ook de combinatie blauw met een taupe interieur is apart, het is altijd met grijs.
Alles bij elkaar maakt het wel een bijzondere toevoeging aan mijn collectie.
Nadeel is, hij staat nou niet bepaald om de hoek. :(

Maar ja, het is niet anders, deze wil ik niet voorbij laten gaan ongeacht de mindere staat waarin de auto verkeerd, er moet veel aan gebeuren, heel veel.
Pluspunt is wel, hij heeft geen roest bij de achterste wielkastranden.

Hij hoort twee achterlichten te hebben met witte knipperlichten, heb dit al liggen.

De naafkappen voor de velgen heeft hij er twee van, ik heb er nog eentje in Portugal liggen in een Xedos, dus nog eentje aanschaffen en het is compleet.
Bekleding moet volledig vernieuwd worden, hij heeft er nu hoezen overheen.
Nieuw voorraam...zitten meerdere barsten in, bestuurdersdeur is niet helemaal goed, deuken uit het body laten drukken, etc., etc. en meer etc. :)

Leuk project voor de toekomst wordt dit.
Wel weer iets bijzonders. Het is op de zaken vooruit lopen, maar ga je proberen het Nederlandse kenteken terug erop te krijgen of zet je ‘m dan gelijk op Portugees kenteken?

De enige manier om deze auto in je bezit te krijgen is naar Georgië gaan en deze naar huis te rijden? Of zijn Georgiërs betrouwbaarder dan alles in de UK en aanverwante artikelen?

Maar weer een geinige vonst, een originele Nederlander. Voor het originele kenteken, dan koet je wel weten wat dat was. Anders is het niet haalbaar. Dus een boekje met dat kenteken erin of een foto met het oude kenteken. Op chassisnummer krijg je het niet voorelkaar, is mijn ervaring, althans.

Hoe vinden ze jou?

Meestal via Facebook ( https://www.facebook.com/worldslargestxedoscollection/ ), zit op het Xedos forum en heb mijn eigen pagina.
Maar soms ook via een Xedos forum in Duitsland.

Wel weer iets bijzonders. Het is op de zaken vooruit lopen, maar ga je proberen het Nederlandse kenteken terug erop te krijgen of zet je ‘m dan gelijk op Portugees kenteken?

Nee, de auto blijft gewoon zoals het is, zonder kenteken.
Ik kan maar één auto op Portugees kenteken zetten wat betaalbaar is, dat wordt de Nissan 300ZX cabrio.

De enige manier om deze auto in je bezit te krijgen is naar Georgië gaan en deze naar huis te rijden? Of zijn Georgiërs betrouwbaarder dan alles in de UK en aanverwante artikelen?

Maar weer een geinige vonst, een originele Nederlander. Voor het originele kenteken, dan koet je wel weten wat dat was. Anders is het niet haalbaar. Dus een boekje met dat kenteken erin of een foto met het oude kenteken. Op chassisnummer krijg je het niet voorelkaar, is mijn ervaring, althans.

Ik heb al een bedrijf die de Xedos kan transporteren, maar ben nog met iemand anders bezig, wacht nu op een offerte.
Het eerste bedrijf kan geen exportpapieren regelen, etc. alleen import, zou dit dan zelf moeten doen samen met de verkoper.
Hoop dat de andere persoon waar ik mee bezig ben het kan regelen, scheelt weer gedoe.
Lijkt mij op zich wel leuk om nog te kijken of ik het NL kenteken kan achterhalen.
Er zit verder helaas niets bij de auto aan boekjes...waar ik een beetje op hoopte.

Ik ga de Xedos niet weer laten "bewaren", het is kopen en transport regelen, anders ben ik straks weer de auto kwijt.

Wat bijzonder joh! Waar in Georgië staat hij?

Hij staat in Adigeni, Samtskhe-Javakheti, Adigeni Municipality.
Circa 4050 km van mij vandaan.

Laatst bewerkt:
Het is uiteraard altijd een beetje een gok om iets te kopen uit een ander land van iemand die je niet kent, maar denk dat dit wel goed zit.
Hij heeft foto's gemaakt van waar ik om vroeg, heb zijn adres waar de auto staat en ook wat video's.
Maar blijft toch spannend! :)

De verkoper had iets van de uitlaat af gezaagd om wat meer geluid te krijgen, maar had daar nu wel spijt van, het originele vond hij toch wel mooier.

Hij staat in Adigeni, Samtskhe-Javakheti, Adigeni Municipality.
Circa 4050 km van mij vandaan.

Haha, ik wilde zeggen, op basis van de omgeving lijkt het wel in het Zuiden te zijn, rondom Achaltsiche. Zat ik toch in de buurt! Wel een stukje rijden ja!

Dat doet me denken, ik kwam in Georgië deze nog tegen:

vExOChs.jpeg

Degene die de auto zou transporteren zou het in combinatie doen met een andere auto, dus waarschijnlijk gaat de rit nu niet meer door.
Voor de zekerheid heb ik nu offertes opgevraagd bij meerdere bedrijven.

De verkoper gaat nu regelen dat de Xedos op mijn naam komt te staan.

Enkele foto's van het interieur...

De verkoper wou liever niet de hoezen eraf halen, want het was veel werk, dus dat wordt mijn taak als ik hem in handen heb. :)

Dat en nog veel meer.... wat een werk om deze netjes te maken. Ga maar onderdelen sparen en als er een goede sloper voorbijkomt, ga maar rooien. Maaar het verhaal is leuk, dat zeker. En het bouwnummer ook!

Zit een berg werk aan ja, maar minder dan de Engelse die ik heb / had.
Meeste werk is gewoon een goede schoonmaak beurt, dan ziet het er al weer heel anders uit.....op de bekleding na.
Misschien dat de hemel gereinigd kan worden, zo niet...dan wordt het een andere erin zetten.

De ontbrekende deurpaneel zit wel bij de auto, er was iets met het slot, vandaar dat hij er niet op zit.

Had eigenlijk wat meer foto's willen maken, maar de auto was zo vies en het is er gewoon niet meer van gekomen.
Ik ga in de toekomst nog een keer met de auto naar Portugal (als mijn garage klaar is), dan maak ik meer foto's.
Vind ik altijd leuk om te hebben voor het digitale fotoboek. :giggle:

Haha, och jee, ik had dit gemist. Georgië zeg. :p Heerlijk land! Wel een wat complexe ligging voor als je met de auto er naartoe wil (of andersom). Ik snap er niet veel van, vrees ik, maar ik vind het leuke verhalen. Goede reis vandaag!

Had ook liever gehad dat het wat dichterbij was om de Xedos weer naar Nederland te halen.
Wel apart dat er eentje uit NL zo ver weg terecht komt.

Heb al één transpportbedrijf gevonden die de Xedos kan transporteren, maar zit nog te wachten op nog enkele offertes.

Ben inmiddels weer terug in Nederland, zondag ochtend 8.00 uur vertrokken, maandag rond 11.00 uur thuis gekomen.
De Xedos 9 heeft het goed gedaan, had wel wat rammeltjes, maar het viel mij nog mee met alle klappen die hij gehad heeft, veel wegen in Spanje waren kapot, vol met scheuren en gaten.

Kan niet wachten op volgende week, dan gaat het batbobiel avontuur weer verder!

Tevens wat nieuwe Xedos onderdelen binnen gekregen, kan ik weer verder met de zilveren Xedos 6 maken....het nieuwe inlaatspruitstuk monteren....als ik niet weer het vacuümreservoir kapot maak.

Laatst bewerkt:
Ben vanmiddag bezig geweest met het inlaatspruitstuk in de zilveren Xedos 6 in te bouwen, alles is weer gemonteerd, alle stekkertjes en de vele slangetjes.
Helaas om de één of andere reden wil de auto niet blijven lopen, hij start en slaat per direct weer af.
Hij krijgt wel benzine, dus geen idee waarom hij niet wil blijven lopen. :(

Startonderbreker? Sleutelherkenning?

Zit er niet op.

Is de benzine nog goed?

Ja, die is niet oud, denk zo'n twee maanden.

Haal de stekker van de luchtmassameter er even af, als ie dan wel blijft lopen is deze stuk.
Anders denk ik dat het vacuum niet goed aangesloten zit.

Alle slangen hebben een bepaalde vorm, zodra ik het nieuwe inlaatspruitstuk geplaatst had, liepen alle slangetjes al naar de juiste tuutjes toe waar ze op moesten komen.
Had nog een slang ontdenkt die ik over het hoofd gezien had te monteren, maar dat bleek het ook niet te zijn.

Het enigste wat ik mij kan bedenken is dat het terugslagbolletje met de groene zijkant verkeerdom zit.
De lucht kan maar één kant op.

Had het op het forum gezet hoe hij gemonteerd moest zijn en iemand reageerde met deze foto...

Dus ik heb hem op dezelfde manier gemonteerd, dus dat zou goed moeten zijn lijkt mij.
Zal spoedig een video maken wat de auto nu doet als ik hem start.

De video van het probleem met de Xedos 6, start wel maar slaat meteen af...

Ben al bij mijn privé monteur geweest, als ik er niet uit kom, dan komt hij langs.
Waarschijnlijk zal het dat wel gaan worden.

Startonderbreker of stroomverdeler, denk ik

Een startonderbreker schakel je toch alleen uit met een afstandsbediening?
De mijne werkt niet, ik gebruik altijd alleen de sleutel zelf.

Naar mijn idee zit er geen startonderbreker op.
Heb het lampje bovenop de stuurkolom nog nooit zien knipperen.

Laatst bewerkt:
Een startonderbreker werkt met een transponder (chip) in de sleutel zelf.
Ik weet niet 100% zeker of mijn Mazda die had.
Onze Volvo V40 wel, die chip was zo groot als een rijstkorrel en had geen stroon nodig. Die zat in het plastic van de sleutel gegoten.
Die heb ik er uitgesneden om in de gekopieerde sleutel te doen.

De Mazda had ook een blauwe sleutel, waarmee alleen de kofferbak kon worden geopend, maar niet de auto kon worden gestart.
Ik dacht dat die misschien geen transponder had, maar misschien kon de sleutel niet omgedraaid worden in het contactslot.nooit getest eigenlijk.

Terug
Bovenaan