Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Corsa-20SEH zei:
erg mooie foto, leuke bike ook!

Ik heb een half jaar terug mijn Gixxer verkocht, maar het kriebelt toch wel als ik dit soort plaatjes zie :)

Gewoon doen. Motorfietsen kosten vrijwel niets meer sinds de crisis toegeslagen heeft. En, koop je een klassieker (ouder dan 20 jaar) betaal je erg weinig voor de vaste lasten.
Mijn K75RT uit 1991 kost aan verzekering (WA) 43,22 per jaar, ex belasting en max 10000 km/jaar. De HSB is veel hoger, daarvoor rekent vadertje staat 120,- (2013 tarief).
Je kan ook een goedkopere verzekering scoren, maar die stellen allemaal een maximaal aantal km/jaar: Diks.nl; (WA) 27,23 per jaar, ex ass. belasting en max 5000 km/jaar.

Ik zou me met een hondje eerder zorgen maken over de oogjes, dus even een stofbril op.

Zie wel vaker motoren en honden gecombineert, afgelopen zomer nog een Duitser waarbij de hond in de tanktas stond, heerlijk met de neus in de wind met zo'n ouderwetse pilotenbril op, maar geen helm o.i.d.

Freez

rke zei:
Corsa-20SEH zei:

Ik heb een half jaar terug mijn Gixxer verkocht, maar het kriebelt toch wel als ik dit soort plaatjes zie :)

Gewoon doen. Motorfietsen kosten vrijwel niets meer sinds de crisis toegeslagen heeft. En, koop je een klassieker (ouder dan 20 jaar) betaal je erg weinig voor de vaste lasten.
Mijn K75RT uit 1991 kost aan verzekering (WA) 43,22 per jaar, ex belasting en max 10000 km/jaar. De HSB is veel hoger, daarvoor rekent vadertje staat 120,- (2013 tarief).
Je kan ook een goedkopere verzekering scoren, maar die stellen allemaal een maximaal aantal km/jaar: Diks.nl; (WA) 27,23 per jaar, ex ass. belasting en max 5000 km/jaar.

Als er iets terugkomt zal het sowieso een oldie zijn.. :) in het voorjaar toch maar weer eens kijken :)

Kan me niet voorstellen dat zo'n hondenhelm heel bevorderlijk voor de veiligheid is. Of krijgt ie ook een motorpak aan? Bij een ongeluk trekt zo'n hond sowieso aan het kortste eind, waarbij deze door het gewicht van de helm misschien wel júist het nekje breekt.

M'n motor wordt komend weekend opgehaald door de motorzaak voor een grote beurt. Starten doet ie ongetwijfeld meteen (het blijft een Honda he), maar ben erg benieuwd wat er verder allemaal aan vervanging toe is. Daarbij loopt de achterband een heeeel klein beetje leeg, wat drie maanden later dus resulteert in een halfzachte band. Best vervelend, want hij zit er pas een seizoen onder.

rke zei:
Corsa-20SEH zei:

Je betaald niet veel aan verz..
Maar hoe wil een verzekeraar aan gaan tonen dat je meer km`s rijdt dan in de voorwaarde staat?
Volgens mij is dat niet aantoonbaar.

Zelf overweeg ik een verzamelpolis, heb mijn cat vorige maand verkocht en het lege plaatsje is inmiddels opgevuld met een andere blubbermachine.
Alhoewel die aparte verz nu ook weer niet de hoofdprijs zijn.

Herfstplaatje van vorig jaar
Schermafbeelding2012-11-06om150144_zps9f00205a.png

Einde van de week de jaarlijkse Motorbeurs Utrecht. Eens kijken of ik er ook rond kan lopen zonder iets te kopen.... [size=x-small]misschien verkopen ze hondenhelmen ;).[/size]

Ik ga vrijdagavond.

Mijn dochter wilde graag try-the-bike doen, maar ik heb geen zin om op een overvolle zondag daar langs trieste resten te slenteren.

Kent iemand hier Motorforum?

Afgelopen zondag kwam die bij Wegmisbruikers voorbij. Het ging om een sticker MF op de nummerplaat. Dat dat niet mag, dat snap ik.
Maar de politiemannen hadden ook duidelijk bedenkingen bij het feit dat de motorrijder in kwestie sympathieen had voor de website. Het leverde fronsende blikken op en er werd ook onomwonden gezegd: leden van het Motorforum zijn een bepaald soort mensen die bij de politie niet bepaald geliefd zijn. Ze confronteerden er zelfs de man mee. En uit zijn reactie bleek dat hij niet echt verbaasd was.

Blijkbaar zijn motorforummers beesten?
En hoe zit het hier???:T

Ik vond de uitspraak: "Het motor-forum is een internet platform voor motor freaks en dat geeft al aan wat voor een vlees we in de kuip hebben" echt ontzettend kort door de bocht. Het motor forum is 1 van de grootste fora voor motorrijders, en natuurlijk zitten daar wat rotte appels tussen. De meeste mensen zijn echter echte motor-fanaten, die het rijden, maar ook de motoren zelf, gewoon echt super vinden. Ik denk dat veel mensen die deze uitzending zagen behoorlijk pissig zijn geworden. Het is hetzelfde om te zeggen dat alle forum gebruikers van Autoweek stuk voor stuk wegracers zijn. Over wat de man in kwestie deed valt te twisten, hij werd aangehouden vanwege 'klaverbladracen'. Toegegeven, dat deed hij, hij gaf daarna alleen wel blijk van gezond verstand (expres op rustige zondag rijden, beperkte snelheid, etc) en dus vond ik het persoonlijk allemaal wat overdreven. Ik zou zeggen, meld je aan en kijk eens rond;)

Edit: Hier het filmpje: https://www.motormeuk.nl/bekijken/10542/filmpje/MFer-in-Wegmisbruikers.html en vergeet vooral niet de (soms niet al te genuanceerde) reacties eronder te lezen. Geeft wel aan dat men het er niet zo mee eens in:p

Vond dat ook best opvallend. MF is heel groot en volgens mij zitten daar dus rijders van allerlei pluimage. Zelf heb ik nog nooit zo'n sticker gezien trouwens, maar ik rij dan ook vooral in Belgie en Duitsland.

Ben momenteel bezig met een manier om met m'n smartphone op de motor te kunnen navigeren. Het is wat uitzoekwerk, aangezien veel motorrijders nog erg twijfelachtig tegenover smartphone's op de motor staan (met hun Garmin van duizend euro..). Probleem waar ik altijd tegenaan liep is dat je wel kunt navigeren met je telefoon (Google Maps werkt perfect), maar op de motor wil ik route's rijden die ik thuis op de computer gemaakt heb. Nu heb ik eindelijk een oplossing: recente versie van Sygic op m'n tel, route's maken met Tyre, bestand converteren naar itf en vervolgens met Dropbox op de telefoon zetten. Sygic kan daar vervolgens prima mee overweg (y)

Heb nagedacht over een 12v aansluiting, maar ik kies voor de makkelijkere optie in de vorm van een externe accu. Voor een kleine 30 euro heb je een hele goede (Anker (y)).

Nu nog een Givi S850 bestellen (40 euro) en voor 70 euro ben ik helemaal het mannetje dit voorjaar :D

Givi-S850-Sat-Nav-Holder-2.jpg

Ik heb laatst toevallig net zoiets gedaan: waterdichte hoes voor mn iphone van ultimateaddons besteld en gemonteerd (zit echt supergoed vast), 12v naar 5v usb kabel gekocht, zwevende zekering er tussen, iphone aansluiten met doodnormale iphone kabel en gaaaaaan! Daarna nog een leuke headset gekocht met een vriend van me dus ik kan er deze zomer weer tegenaan!

Soloman zei:

Afgelopen zondag kwam die bij Wegmisbruikers voorbij. Het ging om een sticker MF op de nummerplaat. Dat dat niet mag, dat snap ik.
Maar de politiemannen hadden ook duidelijk bedenkingen bij het feit dat de motorrijder in kwestie sympathieen had voor de website. Het leverde fronsende blikken op en er werd ook onomwonden gezegd: leden van het Motorforum zijn een bepaald soort mensen die bij de politie niet bepaald geliefd zijn. Ze confronteerden er zelfs de man mee. En uit zijn reactie bleek dat hij niet echt verbaasd was.

Deze sticker?
CIMG3581.jpg

Er zijn ook motoragenten aktief op motorforum. Altijd handig bij verkeersvraagstukken, de beroemde sticker op de kentekenplaat is ook al een keer uitvoerig besproken.

Dat is wel zo'n triest programma. Was er daarvoor nog iets leuks op, dat ie per ongeluk op de zender is blijven staan Soloman?

rke zei:
Soloman zei:

Deze sticker?
CIMG3581.jpg

Er zijn ook motoragenten aktief op motorforum. Altijd handig bij verkeersvraagstukken, de beroemde sticker op de kentekenplaat is ook al een keer uitvoerig besproken.

Ik had zo'n sticker op mijn topkoffer.
En mijn gele Kawa had er één op het kenteken zitten.

Maar goed, ik ben dus niet geliefd bij de politie, haha! Goed om te weten!
(vandaar die opvallend onopvallende grijze Golf die ik nu al een paar keer langs mijn woon-werk route heb zien posten)

Rob

@Rob GT,

Ik vind het een opmerking in de categorie "erg fout". Als je schrijft dat sommige groepen crimineel zijn, ben je (terecht) discriminerend, maar je mag kennelijk wel iedereen met symphatien voor een website van motorliefhebbers openbaar uitmaken voor verkeerscriminelen. Maar goed, het is als met die bevolkingsgroepen: waarschijnlijk kan aangetoond worden dat er procentueel gezien meer mensen van die groep zijn die de regels aan de laars lappen.

Toch, ik zou deze opmerking als "vooroordeel" willen typeren.

Ik denk eerlijk gezegd dat je dat niet eens aan kunt tonen. Zoveel motorrijders rijden er niet rond met stickertjes. Dus die link is moeilijk te maken.

Maar motorrijders hebben sowieso al een slechte naam, misschien (deels) terecht, maar dit is natuurlijk gewoon een opmerking van iemand die niets van motorrijders moet hebben en die een beetje interessant wilde doen. Vind het onprofessioneel, maar goed... Agenten zijn ook gewoon mensen.

Ik denk trouwens dat er weinig Hells Angelrijders op het MF zitten ;)

Momenteel rijd ik zelf trouwens (met mooi weer) op dit monster rond:
420927_168180856656259_452189259_n.jpg

En voor de dagen dat het slecht weer is:
HPIM0015.jpg

Met inmiddels ruim 105.000 op de teller :D

Rob

Jij bent van de tweepittertjes. Voor het echte rijplezier is minder cilinders beter, afremmen doe je waarschijnlijk meestal alleen met de gaskraan.

Ik heb dus die oude K-serie, met inmiddels 155555 op de teller. Maar mijn zadel was flink gescheurd. Ondanks mijn overmoed lukte het opnieuw bekleden niet en dus heb ik een ander zadel gekocht. Mijn oude zadel was een z.g. comfortzadel, dat zijn dus erg lastige dingen om opnieuw te bekleden.
Mijn nieuwe zadel is het normale BMW budgetmodel en ik zie in ieder geval dat daar geen kuiltje voor mijn achterwerk in zit. Het beruchte kuiltje waar bij een regenbui water in blijft staan....

Mijn andere fiets, de GS500 heb ik dus gebruikt in de afgelopen (hopelijk) wintermaanden. Dat is een heerlijk stuurijzertje, daarmee heb ik een kleine kans als ik een slippertje op een restje ijs maak. Deze fiets staat inmiddels bijna op 70.000 km en hij rijdt heerlijk. En, het ding is nog zuinig ook, bij continu vol gas scheuren loopt het verbruik op naar 1 op 17, hij verbruikt 1 op 20 als ik legale snelheden rij.

De Dylan heb ik verkocht. Dat was wel de meest zuinige van het drietal, maar voor de snelweg is hij ongeschikt. De topsnelheid van hooguit 110 km/uur houdt in dat hij op de meeste snelwegen wel rijdbaar zou zijn (100 km/uur en eventueel tussen de vrachtwagens). Maar, met regelmaat ervaar je weer de idiote capriolen van de bezitter van een penisverlenger. Daar wordt ik echt zout van, haal ik netjes in met de maximaal toegestane snelheid (is ook bijna de topsnelheid), is er weer zo'n zool die vindt dat scootertjes opgejaagd, afgesneden en geplaagd mogen worden. Rij je op de rechterbaan, minding your own businees, zit je ineens weer dicht achter een of andere overdreven gepoetste gebaksdoos.
Jammer, want 1 op 30 is een hele goede score.

Misschien verandert deze anti-scooter-mentaliteit als er wat meer 125 cc motortjes (het nieuwste erg lichte rijbewijs) op de snelweg rijden.

Tja, scootertjes zullen denk ik altijd ondergewaardeerd blijven. En met een 125cc racer hoor je er ook niet echt bij natuurlijk. Denk dat die bij automobilisten die het verschil niet zien alleen maar meer onbegrip oproept. (heb je zo'n snelle motor ga je nog niet harder dan 110). Eigenlijk moet je met die dingen ook de stad niet uit.

Ik ben trouwens niet per sé een 2 cilinderrijder. Heb alleen niets met 4 cilinder racers. Ik wil onderin koppel hebben en dat hebben ze niet. Het gaat pas hard als je veel gas geeft en dat hoeft voor mij niet zo.
Zwaardere viercilinder (nakeds) hebben dit overigens wel. Mijn oude Zephyr bijvoorbeeld had onderin al ruim voldoende koppel beschikbaar en als ik dan van de GPZ overstapte daarop dan was het een oase van rust en soepelheid. Het jammere is alleen dat er geen zwaardere viercilinders zijn die voor mij met mijn 55KG en 1.70 hanteerbaar zijn. Ik krijg bijvoorbeeld een ZRX1200 al nauwelijks rechtop als hij stil staat. :(

Toegegeven, een 2 cilinder is wel veel levendiger en dat maakt het wel speelser :)
En de TRX is gewoon een apart ding dat ook nog eens leuk stuurt en heftig klinkt.

Ik rem trouwens altijd op de motor af idd, daar moest ik dan wel aan wennen als ik overstapte op de 4 cilinder of als ik in de auto stap.
Overigens, de TRX verbuikt tussen de 1 op 16 en de 1 op 19. Dus niet echt zuinig. De GPZ heb ik nog nooit onder de 1 op 20 gehad, daar haal ik zelfs nu nog wel 1 op 24 mee. (y) Niet eens zo heel veel onzuiniger dan de CB250 waarmee ik een jaartje naar mijn werk ben gereden. (die moest altijd vol aan de bak, en dat scheelt toch blijkbaar!)

Rob

Vandaag was een mooie dag. Immers, het zonnetje scheen en het was bijna 20 graden. Vol goede moed opgestaan, om er echter direct achter te komen dat het toch wel errug hard waaide.. Daar houdt mijn 600'tje niet zo van. Ondanks mijn 85kg worden we dan met z'n tweeën alle kanten opgeblazen. Één windvlaag en je rijdt zó twee meter verder naar links of rechts dan gepland. Dat heb ik al eens meegemaakt en dat wil ik ook graag bij die ene keer houden. Maarja, het zonnetje lonkt.

Gelukkig heeft m'n pa ook een motor. Een 'wat' zwaardere. Een ZZR 1400, om precies te zijn. Nooit heb ik enig verlangen gevoeld om daar op te stappen. Te groot, te lang, te breed, te zwaar en te veel vermogen voor elke plek behalve de Autobahn. Daar is toch geen plezier aan te beleven? De lichtvoetigheid van m'n CBR (door m'n pa liefkozend 'de brommer' genoemd) en het gemak waarmee je hem van de ene naar de andere kant kan gooien, dát is leuk! Maarja, ik wil toch graag een stuk toeren en zo'n ZZR zal ongetwijfeld wat stabieler op de weg liggen tijdens harde wind.

Aldus besloten maar een blokje om te gaan met de ZZR. Niet al te ver, want zo'n motor is helemaal niet leuk op binnenwegen. Direct werd mijn vooroordeel bevestigd. Tank is veel te breed. Moeilijk de bocht om te krijgen. Schakelen van 1 naar 2 gaat niet soepel. En bovendien: gróóót. Ik voel me totaal niet de baas over dit powerhouse. Maar ik weet ook dat je het rijden op een nieuwe fiets tijd moet geven. Alle begin is onwennig en niets voelt zo fijn als je eigen fiets.

De eerste paar bochten gaan houterig. Maar tussen het normale verkeer, op weg naar leukere weggetjes, begin ik langzaam te wennen. Koppelen en schakelen gaat eigenlijk erg vloeiend als je het eenmaal onder de knie hebt. De remmen zijn subliem. En wat loopt het blok mooi rond. Bovendien, wát een koppel. Ik hoef veel minder vaak in de bak te roeren dan op m'n CBR. Eenmaal op de wat leukere weggetjes, die ik bovendien goed ken (dit stuk is favoriet, bij de laatste rotonde omdraaien en weer terug (y)), kunnen we het steeds beter met elkaar vinden. Ik dwing mezelf geen ontzag te hebben voor de machine en hem gewoon met harde hand dáár te duwen waar ik hem hebben wil. Gevoelsmatig lijkt hij onder me te krimpen en verrek, met wat kracht blijkt hij kinderlijk eenvoudig van het ene op het andere oor te leggen. Zonder al te veel moeite begeef ik me in hellingshoeken die ik bij vertrek echt niet had durven dromen.

Inmiddels durf ik ook het gas wat verder open te draaien en godsgloeiendekolere, wat gaat dat ding dan met je aan de haal. Niet. Normaal. Onder de 5000tpm is er weinig aan de hand, daarboven breekt de hel los. Ik heb m'n helm letterlijk volgeschreeuwd van opwinding. Wat is dit gaaf! Inhaalmanoeuvres die ik met m'n CBR nog geeneens overweeg, zijn op deze machine achter de rug voordat ik er erg in heb. Een ogenblik volgas in z'n 2 en bij het weer dichtdraaien van de gaskraan zie ik nog net '180' voorbij komen op de teller. Verslavend. En hierna weer net zo makkelijk met 2500tpm sukkelend achter de zoveelste bejaarde.

Jullie begrijpen, het was een mooie dag. Ik ben helemaal verliefd geworden op een motor die hier al zeven jaar in de garage staat. In de bijna twee jaar dat ik m'n motorrijbewijs heb, heb ik hem nooit een blik waardig gegund. Nooit heb ik begrepen waarom m'n vader zo lyrisch was over dat ding. Maar nu begrijp ik hem volledig. Ik vrees dat m'n eigen CBR tegen gaat vallen volgende keer..

Wát een machine.

20995.jpg

Een heel mooi stukje, heel herkenbaar. Probeer de volgende keer met harde zijwind eens een naked bike, je zal merken hoe veel wind zo'n kuip van opzij vangt.

TYN zei:
Ik dwing mezelf geen ontzag te hebben voor de machine en hem gewoon met harde hand dáár te duwen waar ik hem hebben wil. Gevoelsmatig lijkt hij onder me te krimpen en verrek, met wat kracht blijkt hij kinderlijk eenvoudig van het ene op het andere oor te leggen. Zonder al te veel moeite begeef ik me in hellingshoeken die ik bij vertrek echt niet had durven dromen.

Inmiddels durf ik ook het gas wat verder open te draaien en godsgloeiendekolere, wat gaat dat ding dan met je aan de haal. Niet. Normaal. Onder de 5000tpm is er weinig aan de hand, daarboven breekt de hel los. Ik heb m'n helm letterlijk volgeschreeuwd van opwinding. Wat is dit gaaf! Inhaalmanoeuvres die ik met m'n CBR nog geeneens overweeg, zijn op deze machine achter de rug voordat ik er erg in heb. Een ogenblik volgas in z'n 2 en bij het weer dichtdraaien van de gaskraan zie ik nog net '180' voorbij komen op de teller. Verslavend. En hierna weer net zo makkelijk met 2500tpm sukkelend achter de zoveelste bejaarde.

Hier moet mijn "volwassen ik" toch even uit het donkere hoekje komen.

Het snelheidsverschil tussen een motor en auto's is extreem. Ik weet dat je met zo'n dikke brommer even snel "een treintje vrachtwagens" op de provinciale weg inhaalt, maar.... Je voelt het verhaal al aankomen, iets over dik 200 de ene kant uit en opa met 80 km/uur de andere kant op...

Dit soort motoren zijn volbloed kamikaze machines. Jij "tikt" met deze ZZR1400 even de 180 aan, een volbloed sportwagen moet even zijn best doen om op 180 km/uur te komen. Maar de grote kracht van een motor zit in gewichtsbesparing. Het ding heeft geen verkreukelrandje om zijn passagiers te beschermen tegen blunders. Het "If you make mistake, I'll kill you." is de eerste hoofdwet van motorrijden, de tweede hoofdwet is "Sorry mate, I didn't see you"....

En ja, het was de laatste dagen heerlijk motor-weer. Mijn beide oudjes hebben ook al de nodige kilometertjes verstookt. Wel een stuk minder spectaculair, meer het dagelijkse gesukkel in de range van "sportwagen met haast".

50 cc twin, 17,5 pk, 17300 rpm, 176 km/uur..... :eek:

Een mooi argument voor mensen die hun brommer een jankert durven noemen of voor de bigger is better-fanaten.

Het verslavende van de kick van het motorrijden is juist het probleem. Het is wat dat betreft apart dat zaken als heroïne en cocaïne verboden zijn en motorfietsen niet. Het is allebei verslavend en het kan kan allebei dodelijk zijn.
Er is vandaag de dag voor normale stervelingen geen enkel voertuig wat dit soort acceleraties neer kan zetten. Bovendien is de snelheidservaring op een motor veel heftiger, vooral die eerste kilometers dat je jezelf nog beseft dat erg kwetsbaar bent.

Nee, als je eenmaal een snelle motor gehad hebt ben je verziekt voor de sportwagenmarkt. Dat gevoel dat je maag moeite moet doen om net zo snel te accelereren als het baasje, dat is uniek. De extreme angst als je met 200 km/uur denkt "Dit gaat fout". Het geweld van die klappen van de wind met 200+. Het gemak waarmee je een Porsche-met-toupetje even op zijn nummer zet....
Een reclameboer noemde dat ooit "onbetaalbaar".

Leven is het meervoud van lef.

Om motor te rijden heb je lef nodig. Laat die levend-dode stropdassen in hun saaie doodskisten maar, die moeten alleen nog ingegraven worden. Mij zullen ze eerst bij elkaar moeten rapen voordat ze me kunnen ingraven of verbranden. :D

Ik kan je uit ervaring zeggen dat asfalt en klinkers hard aan kunnen voelen.

Een keer aangereden (niet mijn schuld, had me niet gezien....) en afgevoerd in zo'n verlengde gele Benz.
Met wat metaal hadden ze mijn skelet weer gerepareerd en na 6 weken zat ik weer op de motor.

Verder nog een paar keer gegleden terwijl ik mijn motor vonkend verder zag schuiven.

Dit was allemaal in mijn eerste motorjaren, was ik ongeveer 20.
Nu zo'n 20 jaar verder is het nog steeds kicken en zijn mijn asfalt-excursies gelukkig bij die eerste jaren gebleven. :)

En even leuk voor de jongelui hier :), vroegah mochten we na het halen van het roze papiertje gelijk op een dikke 100pk fiets :):)
(of dat heel verstandig was is natuurlijk heel wat anders......)

rke zei:
Het snelheidsverschil tussen een motor en auto's is extreem. Ik weet dat je met zo'n dikke brommer even snel "een treintje vrachtwagens" op de provinciale weg inhaalt, maar.... Je voelt het verhaal al aankomen, iets over dik 200 de ene kant uit en opa met 80 km/uur de andere kant op...

Ik weet het en daar ben ik mij ook erg bewust van. Inhalen doe ik vooral op de wat rustigere weggetjes in het Limburgse heuvelland (en als dat niet lukt knarsetandend achter opa met 30km/u door die ene geweldig mooie bocht :)). Op de provinciale wegen gedraag ik me netjes en sukkel het grootste gedeelte van de tijd gewoon met de rest mee. Je kán ongelofelijk de hooligan uithangen met zo'n kamikazemachine, maar de drang om de glimmende kant boven te houden overheerst bij mij gelukkig altijd.

rke zei:
Nee, als je eenmaal een snelle motor gehad hebt ben je verziekt voor de sportwagenmarkt.

Nooit last van gehad. Zo'n algemene stelling kan ik dan ook niet onderschrijven.

TYN zei:
Jullie begrijpen, het was een mooie dag. Ik ben helemaal verliefd geworden op een motor die hier al zeven jaar in de garage staat. In de bijna twee jaar dat ik m'n motorrijbewijs heb, heb ik hem nooit een blik waardig gegund. Nooit heb ik begrepen waarom m'n vader zo lyrisch was over dat ding. Maar nu begrijp ik hem volledig. Ik vrees dat m'n eigen CBR tegen gaat vallen volgende keer..

Wát een machine

Zo gaat dat vaker. Als je iets niet kent, begrijp je het niet. En geef je er soms zelfs op af. Totdat je het ook een keer echt meemaakt. Dan is alles opeens goed.

ouwediesel zei:
Ik kan je uit ervaring zeggen dat asfalt en klinkers hard aan kunnen voelen.

Een keer aangereden (niet mijn schuld, had me niet gezien....) en afgevoerd in zo'n verlengde gele Benz.
Met wat metaal hadden ze mijn skelet weer gerepareerd en na 6 weken zat ik weer op de motor.

Verder nog een paar keer gegleden terwijl ik mijn motor vonkend verder zag schuiven.

Dit was allemaal in mijn eerste motorjaren, was ik ongeveer 20.
Nu zo'n 20 jaar verder is het nog steeds kicken en zijn mijn asfalt-excursies gelukkig bij die eerste jaren gebleven. :)

En even leuk voor de jongelui hier :), vroegah mochten we na het halen van het roze papiertje gelijk op een dikke 100pk fiets :):)
(of dat heel verstandig was is natuurlijk heel wat anders......)
Leuk was dat.

Je kocht een dikke fiets, reed een paar jaar met een blauw L-plaatje wat je buiten het dorp er af moest halen (handig, die vleugelmoeren) en je kon genieten. Zo heb ik jarenlang op een BMW R27 (niet echt een dikke fiets, je moest bijna meetrappen) gereden. Later heb ik mijn rijbewijs gehaald met een prachtig gepolijste Suzuki GT250.... dat wil zeggen: De binnenkant van het blok was gepolijst, dat was in die tijd de manier van tunen.
Maar toen ik examen deed was er ook een jongen voor het A-examen met zijn vrij nieuwe Honda Bol D'or (900 cc). Dat reed wel wat heftiger dan mijn oude kwartliter rengdengedeng tweetakt tweecilinder.....

Zo'n L-plaatje heb ik alleen op de lesmotor gehad maar begin jaren 90 was het wel een stuk simpeler als nu.
Tegenwoordig heb je die onzin met een gefaseerd rijbewijs, de weg op met een zwaar geknepen motor cq opgevoerde brommer.
Geen wonder dat je tegenwoordig nog zo weinig jeugd ziet op motoren, de lol is compleet weggefaseerd.

ouwediesel zei:
Zo'n L-plaatje heb ik alleen op de lesmotor gehad maar begin jaren 90 was het wel een stuk simpeler als nu.
Tegenwoordig heb je die onzin met een gefaseerd rijbewijs, de weg op met een zwaar geknepen motor cq opgevoerde brommer.
Geen wonder dat je tegenwoordig nog zo weinig jeugd ziet op motoren, de lol is compleet weggefaseerd.
Dat klopt.

Mijn oudste dochter wil graag haar A-rijbewijs halen.
Maar, zij mag nu een superlicht rijbewijs halen waarmee je met een 11 Kw (phoe, phoe) "motor" mag rijden. Met een beetje geluk (lees: neus op de tank) is daarmee de bloedstollende snelheid van 90 km/uur haalbaar.
En dat is bloedstollend vooral omdat je dan net klem zit tussen vrachtwaggel en leasecoureur. "te groot voor een servet en te klein voor een tafellaken".
Ik heb haar het advies gegeven te wachten tot zij (20 jaar) voor het lichte A-rijbewijs op kan. Dan mag je tegenwoordig met een iets zwaardere bromfiets op pad (35Kw) en met zo'n ding kan je wel gewoon met het overige verkeer mee.

Maar, met een 11 Kw fiets over de snelweg is een uitdaging waar ik als ervaren motorrijder ook liever niet aan begin. Ik reed regelmatig met een 15 Kw scooter en dat is te doen op een snelweg waar regelmatig controle is. Maar op een ongecontroleerde snelweg is die belachelijke lage snelheid simpelweg gevaarlijk, iets wat al ook jarenlang de ervaring is in landen waar de jeugd wel op een 125 cc motorfietsje mag rondrijden.

Je zou verwachten dat de vorming van een Europese Unie de onderlinge communicatie zou verbeteren, maar het lijkt er op dat dat niet het geval is.

Het lijkt er op dat die wetgeving is verzonnen door mensen die totaal geen verstand van motorrijden hebben.
Dat het voor iemand met een vers rijbewijs niet verstandig is direct op een Hayabusa te stappen lijkt me logisch maar bijvoorbeeld een Kawa GPZ 500 kan prima.
Zo'n 60 pk Kawasaki verrast je niet en je kunt er normaal mee aan het verkeer deelnemen.
Je hoeft tot je 20e toch ook niet in een gekeknepen Daihatsu Cuore te rijden?

ouwediesel zei:
Je hoeft tot je 20e toch ook niet in een gekeknepen Daihatsu Cuore te rijden?
Dat worden de nieuwe B-rijbewijs regels.

Als je 18 wordt, mag je een auto met maximaal 20 Kw rijden. Na twee jaar rijervaring mag je dan met een 40 Kw automobiel rijden en na 4 jaar mag met 1000 Kw rondcrossen als je dat wil.

Geintje, maar wel net zo belachelijk als het motorrijbewijsverhaaltje.

Ik weet niet of ik het zo belachelijk vind. Hoeveel mensen van mijn leeftijd of jonger ik niet ken (ik ben 25) die als een gek op hun motor rijden nadat ze net hun rijbewijs hebben.. Je kent je eigen grens niet, die van je motor niet, hebt geen idee wat er gebeurt als je net even te hard een bocht in gaat etc. Mijn eerste motor was een nog redelijk bescheiden bandit 600 en ook daarop vond ik de eerste paar ritjes tamelijk angstaanjagend. Genoeg in ieder geval om niet meteen als een malle over de weg te scheuren, maar helaas delen een heleboel leeftijdsgenoten deze mening niet. Verder is het misschien wel zo dat de statistieken uitwijzen dat er in het geval van een ongeval vaker jongeren betrokken zijn, dus ik vind de regelgeving wat dit betreft niet heel vreemd. Toegegeven, met te weinig KW ben je meer een gevaar voor jezelf en anderen op de weg dan met gewoon voldoende, maar toch, het idee om mensen op deze manier op een veiliger manier ervaring te laten opdoen vind ik niet verkeerd(y)

QupiX zei:
Mijn eerste motor was een nog redelijk bescheiden bandit 600 en ook daarop vond ik de eerste paar ritjes tamelijk angstaanjagend. Genoeg in ieder geval om niet meteen als een malle over de weg te scheuren, maar helaas delen een heleboel leeftijdsgenoten deze mening niet.
Er is een verschil tussen dik 55 Kw en 11Kw, ik heb ooit geleerd dat het een factor vijf scheelt.....

De vorige rijbewijsregels waren te verdedigen, met 27 Kw is normaal op een snelweg te rijden. Ik (35 jaar motorrijervaring) ervaar het als moeilijk om met 15 Kw over de snelweg te rijden. Dat vereist inschatten hoe veel langzamer de motor gaat rijden als je uit de luwte van een vrachtwagen naar de linkerbaan schuift en je moet over relatief grote afstand inschatten of de linkerbaan vrij zal blijven. En vroeg of laat, inhalen gaat de motorrijder toch doen. Wacht maar op die kraanwagen die met 70 km/uur voortpruttelt.

Aan de andere kant is er de verkrijgbaarheid van erg lichte fietsen. Een Nederlandse 125 cc motorfiets was ooit een zeldzaamheid, straks koop je er een voor een paar duizend euro. Het onderhoud van zo'n ding kost vrijwel niets en het verbruik is vaak iets in de ordegrootte van 1 op 30. Parkeren kan desnoods in een normale brom/snorfietsenstalling. Voor de kortere woonwerk ritjes zijn het ideale scheurijzertjes, ik moest met de 15 Kw scooter echt opletten bij files opletten dat ik niet dik boven de 50 km/uur tussen het stilstaande blik doorschoof.
Ik bedoel maar: zo'n minimaal scootertje rij je net zo makkelijk door een openstaande voordeur naar binnen als de Gazelluf terwijl ik de BMW zelfs passend en metend niet door de voordeur krijg.
Het moment dat je het minimale vermogen van een 125 cc echt mist, is wanneer je vrachtwagens wil gaan inhalen. Dat gaat namelijk net niet, dat is een Tantaluskwelling.

Maar een 125 cc scooter is wel ideaal vervoersmiddel voor de studentenflat in het centrum van Utrecht of zo. Of als Dax op de fietsendrager van de leasebak, zo de chaos van Amsterdamned in....

Leuk verhaal TYN, maar het is goed om ook even de nuance van RKE te lezen. Ik mocht als 'oudere' opstapper meteen rijden wat ik wilde. Nu zal ik wel last hebben van andere sentimenten dan toen ik 20 was, maar ook ik moest na het behalen van A natuurlijk nog leren. De Suzuki GS500E van de rijschool leverde geen 125 pk en had daarnaast veel softere remmen....

Maar ik vind het bijna onverantwoord om mensen het verkeer in te sturen met een vervoermiddel waarmee je in het huidge verkeer geen 'gelijkwaardige' partner bent van de medeweggebruikers. Je bent al kwetsbaar, en dan moet je ook nog tergend langzaam inhalen, of acceleren (want je gaat natuurlijk vooraan staan bij het verkeerslicht) en met al dat vermogen van de meeste wagens om je heen lijkt me dat niet echt veilig.

singleframegrille zei:
De Suzuki GS500E van de rijschool leverde geen 125 pk en had daarnaast veel softere remmen....
De GS500 is een heerlijke fiets. Er zit niet te veel vermogen in en hij is goed handelbaar. Ik gebruik de GS500 vaker dan de K75 terwijl ik voor de GS net even meer moeite moet doen om hem "buiten te zetten".

Je bent al kwetsbaar, en dan moet je ook nog tergend langzaam inhalen, of acceleren (want je gaat natuurlijk vooraan staan bij het verkeerslicht) en met al dat vermogen van de meeste wagens om je heen lijkt me dat niet echt veilig.
Dat accelereren valt wel mee. De 15 Kw Dylan is in de stad relatief snel. Dit soort motoren weegt weinig (net iets meer dan 100 kg) en de scooters hebben meestal een CVT bak. Een doorsnee middenklassertje blijf je wel voor bij het verstoplicht.
Wat nu nog een heel groot minpunt is: een 125 cc wordt aangezien voor een brommer en men rijdt daar ook naar. Bijvoorbeeld: de familiebak moet en zal voor de brommer rijden, al moet er een forse overtreding voor gemaakt worden. Een overtreding zoals over de busbaan scheuren of met 100 km/uur in de bebouwde kom rijden. Ik hoop dat dat minder wordt als er meer superlichte motoren rondrijden.

Ik geef in dat verhaal wel de indruk dat de chinese Dax-klonen een goede kwaliteit hebben. Voor alle duidelijkheid: dat kan ernstig tegenvallen. Je kan de ervaringen van "Hildo" op de site lezen die je na het klikken op de foto bereikt....

rke zei:
Wat nu nog een heel groot minpunt is: een 125 cc wordt aangezien voor een brommer

De gemiddelde automobilist zal het verschil ook wel moeilijker zien omdat tegenwoordig brommers ook met een kentekenplaat rijden.
Een jaar of wat terug had je bij een brommer nog zo'n geel ding op het voorspatbord en een klein verzekeringsplaatje achter, vooral dat gele ding was niet mooi maar (achteraf) wel herkenbaar.

ouwediesel zei:
rke zei:
Wat nu nog een heel groot minpunt is: een 125 cc wordt aangezien voor een brommer

De gemiddelde automobilist zal het verschil ook wel moeilijker zien omdat tegenwoordig brommers ook met een kentekenplaat rijden.
Een jaar of wat terug had je bij een brommer nog zo'n geel ding op het voorspatbord en een klein verzekeringsplaatje achter, vooral dat gele ding was niet mooi maar (achteraf) wel herkenbaar.
Is het je wel eens opgevallen wat er achter op een Belgische motorfiets zit?

Het verschil tussen een bromfiets en lichte motorfiets (vooral scooters) is tegenwoordig nauwelijks nog zichtbaar. Ik reed regelmatig met de Honda Dylan op het fietspad, dan deed ik net alsof ik een bromscooter was. En dat werkt heel goed, vraag maar aan onze NoordAfrikaanse mede-Nederlanders die Utrecht onveilig maken met de 180cc Gilera Runners.....

De Belgen hebben inderdaad een klein kentekenplaatje achter op de motor maar met een lichte motorscooter zullen de meesten geen hele langere reizen naar het buitenland maken.

In het verleden heb ik wel wat jaloers naar die kleine Belgische kentekenplaatjes gekeken en meelijwekkend naar Duitse motorrijders met hun gigantische lappen plaat (haast een gevaarlijk uitstekend deel). Tegenwoordig vind ik ons Nederlandse kentekenplaatje het mooiste.

ouwediesel zei:

Om niet te zeggen dat ik sommige brommers al bijna op motorfietsen vind lijken. Al een paar keer overkomen dat ik denk te zwaaien naar een collega motorrijder, blijkt het een flitsende Aprilia brommert te zijn.

WOF :eek:

Toen ik 16 was had ik een Suzuki TS 50, werd er ook wel eens naar me gezwaaid.
Dat vond ik toen wel heel stoer. :cool:

Die sportieve racebrommertjes zijn eigenlijk ook motorfietsen met een 50 cc-blokje.

1988_TS50XK_NLsales1_430.jpg

Vraagje aan de motorrijders onder ons, dat zijn de kenners:
Welke van deze voertuigen is een motorfiets en welke een bromfiets?

l_agm%20vx%20zilver.jpg

vx%20bruin%20metallic.jpg

skyteam%20ace.jpg

agility%2012%20125fat.jpg

l_agility12%20lang%20zadel%20oak%20metallic.jpg

peugeot%20vivacity%20125.jpg

peugeot%20vivacity%20basic%20wit.jpg

Ik zal je zelfs helpen, want ik kom er zelf niet uit.

Ziet het verschil zo ook niet.
Niet alleen die race-brommertjes maar ook de meeste scooters zijn in de basis teruggetunede lichte motorfietsjes waarvan je sommigen in Nederland ook als lichte motorfiets kunt kopen.

Gisteren aan den lijve ondervonden wat rke eigenlijk altijd zegt. Niet dat ik hem niet geloofde, maar zelf ondervinden/voelen/ervaren is toch beter.

971149_416362358462331_882368596_n.jpg

Omdat Aston Martine niet alleen haar knipperlicht van de motor afliep, maar het ook nogal druk heeft, bood ik aan om met haar motor naar onze Dealer te rijden. Enig eigenbelang in de zin dat ik met het kleine groene monster mocht rijden was niet aanwezig. :T

Maar goed, eerst een tochtje van iets meer dan een half uur op onze eigen Pan European naar haar woonstee en toen van de zwaargewicht op het gooi en smijtfietsie. Geen kuip, geen ruit, gewoon rechtop in de wind. Vanwege de tijd heen over de A12 en dus eigenlijk maar weinig echt 'leuk' kunnen rijden, maar al voldoende om mij met een big smile af te laten stappen. Want ik VOND het leuk op de Kawa. Ze heeft er ook een Leo Vince uitlaat onder, dus bij optrekken lekker 'bwoap, bwoaaaaapppp, BWOOOAAPPPPP'. Gewoon weer de wind tegen je bast aanvoelen en lekker handzaam en wendbaar onderweg. Na reparatie via de toeristische route terug gereden. Veel rotondes, lekker veel optrekken, bochtjes, man ik heb Genoten! (inderdaad met een grote G).

Begrijp mij goed, de Pan rijdt ook heerlijk, maar compleet anders. Op de Z750 heb je het idee dat je overal tussendoor kruipt. Bochten hoef je hem niet in te leggen, maar valt hij in, veel grotere snelheidsbeleving (terwijl je wellicht qua echte snelheid niet harder gaat dan op de Pan) en vooral veel lol. Lekker kruip door - sluip door machientje.

Het zou zo maar een kunnen als de tijd en financiën daar zijn ik afstap van mijn Honda voorkeur... Ik moet natuurlijk wel een sterkere motor dan haar hebben. Iemand ervaring met een Z1000? :) ;)

Overigens gaan Martine en ik zondag de 26e een VRO doen van de KNMV in Lelystad.

Dan nog een vraag. Gisteren toen ik bji Martine wegreed, bedacht ik mij ineens dat ik geen knipperlicht RA had. Ik weet dat je gewoon dan je handen mag(?) / kan uitsteken, maar met rechts geef je gas. Ik heb telkens als dat moest maar mijn been uitgestoken en heb het allemaal overleefd, maar wat zijn eigenlijk de tekens als je geen verlichting op je motor hebt? Ik heb er niets anders over kunnen vinden dan inderdaad handen uitsteken.

WOF

TYN zei:
Vandaag was een mooie dag. Immers, het zonnetje scheen en het was bijna 20 graden. Vol goede moed opgestaan, om er echter direct achter te komen dat het toch wel errug hard waaide.. Daar houdt mijn 600'tje niet zo van. Ondanks mijn 85kg worden we dan met z'n tweeën alle kanten opgeblazen. Één windvlaag en je rijdt zó twee meter verder naar links of rechts dan gepland. Dat heb ik al eens meegemaakt en dat wil ik ook graag bij die ene keer houden. Maarja, het zonnetje lonkt.

Gelukkig heeft m'n pa ook een motor. Een 'wat' zwaardere. Een ZZR 1400, om precies te zijn. Nooit heb ik enig verlangen gevoeld om daar op te stappen. Te groot, te lang, te breed, te zwaar en te veel vermogen voor elke plek behalve de Autobahn. Daar is toch geen plezier aan te beleven? De lichtvoetigheid van m'n CBR (door m'n pa liefkozend 'de brommer' genoemd) en het gemak waarmee je hem van de ene naar de andere kant kan gooien, dát is leuk! Maarja, ik wil toch graag een stuk toeren en zo'n ZZR zal ongetwijfeld wat stabieler op de weg liggen tijdens harde wind.

Aldus besloten maar een blokje om te gaan met de ZZR. Niet al te ver, want zo'n motor is helemaal niet leuk op binnenwegen. Direct werd mijn vooroordeel bevestigd. Tank is veel te breed. Moeilijk de bocht om te krijgen. Schakelen van 1 naar 2 gaat niet soepel. En bovendien: gróóót. Ik voel me totaal niet de baas over dit powerhouse. Maar ik weet ook dat je het rijden op een nieuwe fiets tijd moet geven. Alle begin is onwennig en niets voelt zo fijn als je eigen fiets.

De eerste paar bochten gaan houterig. Maar tussen het normale verkeer, op weg naar leukere weggetjes, begin ik langzaam te wennen. Koppelen en schakelen gaat eigenlijk erg vloeiend als je het eenmaal onder de knie hebt. De remmen zijn subliem. En wat loopt het blok mooi rond. Bovendien, wát een koppel. Ik hoef veel minder vaak in de bak te roeren dan op m'n CBR. Eenmaal op de wat leukere weggetjes, die ik bovendien goed ken (dit stuk is favoriet, bij de laatste rotonde omdraaien en weer terug (y)), kunnen we het steeds beter met elkaar vinden. Ik dwing mezelf geen ontzag te hebben voor de machine en hem gewoon met harde hand dáár te duwen waar ik hem hebben wil. Gevoelsmatig lijkt hij onder me te krimpen en verrek, met wat kracht blijkt hij kinderlijk eenvoudig van het ene op het andere oor te leggen. Zonder al te veel moeite begeef ik me in hellingshoeken die ik bij vertrek echt niet had durven dromen.

Wát een machine.

20995.jpg
Leuk verhaal om te lezen, ik voelde me ook oppermachtig toen ik voor de eerste keer op de zzr1100 van me pa reed.
Heb nieteens een motorrijbewijs, heb wel een motor gehad ( gsx400e ).
Maar inderdaad het is niet normaal ( vond de 1100 al niet normaal laat staan de 1400 :p ).
Vooral de trekkracht is niet normaal, heb hem zelf nog nooit echt durven opentrekken, wel gewoon rustig naar volgas toe en dat gevoel is geweldig inderdaad:p
Maar voor een beginner ( zoals mij ) is het niet te doen een 1100 het is gewoon veel en veel te veel, je bent een idioot als je dat als eerste motor koopt:p

Was een leuk verhaal van je om te lezen, herkende mezelf er een beetje in(y)

Terug
Bovenaan