Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

651286441_25911792191825997_1331896450793699764_n.jpg

In het forummers van het eerste uur had Twix mij al eens gevraagd om mij hier te melden. Door drukte en ook tijd om te gaan motorrijden kwam het er niet van. Maar gelukkig gaf Stalen Snuitje een reminder.

Ja, ik ben voormalig WOF. WOF stond voor Wings Of Freedom en toen ik in 2002 met mijn eerste motor -een 1982 Honda CB 650 bij de dealer kwam vertelde die mij dat die 'wings' de vleugeltjes waren op het Honda logo voor motoren. Om onderscheid te maken tussen Honda auto en Honda motorcycles. Dat kwam bij de introductie van Honda in de USA om te appelleren aan het vrijheidsgevoel.

Verhaal klonk best aannemelijk, maar ik heb er nooit bevestiging van gevonden. Toch een leuk verhaal.

Na die Honda CB 650 kwam nog een NTV Revère, een Suzuki Bandit die ik na drie maanden weer inruilde voor een Honda VFR 800 FI. Mijn vrouw had een Pan European ST1300 die we later samen zijn gaan berijden en in 2018 werd de Pan ingeruild voor een Honda VFR 800 V-tec en voor mijn vrouw een BMW C650 motorscooter. Mijn vrouw heeft moeite met het "dode doos gevoel" (haar woorden) wat ze op een conventionele motor heeft. De positie op een "raceplee" is voor haar veel beter.

Mijn Honda tijd kwam tot een abrupt einde toen in juli 2024 een Peugeot 107 vond dat ze nog voor mij kon invoegen en ik met een vaartje van 50km/u tegen vlakte ging. Leve goede motorkleding! Zelf had ik veel schavingen en kneuzingen, maar na drie dagen waarvan één dag ziekgemeld omdat ik moest kotsen van de pijn ging het weer prima. Mijn motor was echter total loss.

Omdat we midden in een verhuizing zaten met bijbehorende financiële (on)zekerheden heb ik even geen motor meer gezocht. Wel ben ik toen de pijn wat dragelijk werd meteen weer opgestapt op de motorscooter van WOFster die ondertussen een Suzuki Burgman 650 had gekocht.

Na alle verhuisperikelen ging ik begin 2025 weer op zoek. Het liefst weer een Honda en een VFR, maar het beschikbare aanbod binnen mijn budget viel met name de leeftijd wat tegen. VFR's 1200 rond 2010-2011 en toen ben ik eens verder buiten mijn Honda comfortzone gaan kijken en viel mijn oog op de BMW F800GT.

Wel heel wat anders dan een VFR 1200, maar ik was voor het ongeluk en de verhuizing aan het sparen voor een BMW R1250 RT en die F800 GT ligt wel mooi als een tussenpaus tussen de VFR 800 V-tec en de R1250 RT.

Vlakbij mijn huidige woonplaats in de Achterhoek stond deze dame bij Motoport Zelhem en met 2016 weer wat jaartjes jonger. Een proefrit overtuigde mij en toen stond deze Teutoonse dame, door mij "Nena" genaamd, voor de deur. Vlakbij zit een leuk motorzaakje waar Nena straks in onderhoud gaat, MaMoLa, en die heeft haar al voorzien van een Akrapovic uitlaatje waardoor ze net zo zingt als haar naamgenoot. Het geluid van de staande twin leek bij lage toeren mij net wat teveel op een Lelijke Eend en nu heb ik als oud Citrofiel niks tegen een 2CV en ook niet tegen het geluid, maar niet op een motor.

Een comfortzadel voor de tere billetjes erbij een een TommieDommie om mij de weg te wijzen maken het plaatje compleet. Binnenkort nog even voor de garantiekeuring en dan eens mooi wassen voor het motorjaar 2026 en dan zal ik voor het forum nog eens wat plaatjes maken.

Oh, mijn nieuwe nickname? Na jaren Citroën en Peugeot op 4 wielen gereden te hebben tussen mij en WOFster, bleken de laatste twee Peugeots (een 2018 3008 Allure en een 2020 2008 GT-line) dusdanig veel mankementen te hebben dat we overstapten. Kwaliteit gaat inderdaad te paard, we waren het beiden zat. Een auto van 43.000 (de 3008) en één van 37.000 (de 2008) en dan zoveel storingen en mankementen....

Dus WOFster rijd vanaf 2022 een Kia en ik vanaf 2020 een Toyota.

651286441_25911792191825997_1331896450793699764_n.jpg

In het forummers van het eerste uur had Twix mij al eens gevraagd om mij hier te melden. Door drukte en ook tijd om te gaan motorrijden kwam het er niet van. Maar gelukkig gaf Stalen Snuitje een reminder.

Ja, ik ben voormalig WOF. WOF stond voor Wings Of Freedom en toen ik in 2002 met mijn eerste motor -een 1982 Honda CB 650 bij de dealer kwam vertelde die mij dat die 'wings' de vleugeltjes waren op het Honda logo voor motoren. Om onderscheid te maken tussen Honda auto en Honda motorcycles. Dat kwam bij de introductie van Honda in de USA om te appelleren aan het vrijheidsgevoel.

Verhaal klonk best aannemelijk, maar ik heb er nooit bevestiging van gevonden. Toch een leuk verhaal.

Na die Honda CB 650 kwam nog een NTV Revère, een Suzuki Bandit die ik na drie maanden weer inruilde voor een Honda VFR 800 FI. Mijn vrouw had een Pan European ST1300 die we later samen zijn gaan berijden en in 2018 werd de Pan ingeruild voor een Honda VFR 800 V-tec en voor mijn vrouw een BMW C650 motorscooter. Mijn vrouw heeft moeite met het "dode doos gevoel" (haar woorden) wat ze op een conventionele motor heeft. De positie op een "raceplee" is voor haar veel beter.

Mijn Honda tijd kwam tot een abrupt einde toen in juli 2024 een Peugeot 107 vond dat ze nog voor mij kon invoegen en ik met een vaartje van 50km/u tegen vlakte ging. Leve goede motorkleding! Zelf had ik veel schavingen en kneuzingen, maar na drie dagen waarvan één dag ziekgemeld omdat ik moest kotsen van de pijn ging het weer prima. Mijn motor was echter total loss.

Omdat we midden in een verhuizing zaten met bijbehorende financiële (on)zekerheden heb ik even geen motor meer gezocht. Wel ben ik toen de pijn wat dragelijk werd meteen weer opgestapt op de motorscooter van WOFster die ondertussen een Suzuki Burgman 650 had gekocht.

Na alle verhuisperikelen ging ik begin 2025 weer op zoek. Het liefst weer een Honda en een VFR, maar het beschikbare aanbod binnen mijn budget viel met name de leeftijd wat tegen. VFR's 1200 rond 2010-2011 en toen ben ik eens verder buiten mijn Honda comfortzone gaan kijken en viel mijn oog op de BMW F800GT.

Wel heel wat anders dan een VFR 1200, maar ik was voor het ongeluk en de verhuizing aan het sparen voor een BMW R1250 RT en die F800 GT ligt wel mooi als een tussenpaus tussen de VFR 800 V-tec en de R1250 RT.

Vlakbij mijn huidige woonplaats in de Achterhoek stond deze dame bij Motoport Zelhem en met 2016 weer wat jaartjes jonger. Een proefrit overtuigde mij en toen stond deze Teutoonse dame, door mij "Nena" genaamd, voor de deur. Vlakbij zit een leuk motorzaakje waar Nena straks in onderhoud gaat, MaMoLa, en die heeft haar al voorzien van een Akrapovic uitlaatje waardoor ze net zo zingt als haar naamgenoot. Het geluid van de staande twin leek bij lage toeren mij net wat teveel op een Lelijke Eend en nu heb ik als oud Citrofiel niks tegen een 2CV en ook niet tegen het geluid, maar niet op een motor.

Een comfortzadel voor de tere billetjes erbij een een TommieDommie om mij de weg te wijzen maken het plaatje compleet. Binnenkort nog even voor de garantiekeuring en dan eens mooi wassen voor het motorjaar 2026 en dan zal ik voor het forum nog eens wat plaatjes maken.

Oh, mijn nieuwe nickname? Na jaren Citroën en Peugeot op 4 wielen gereden te hebben tussen mij en WOFster, bleken de laatste twee Peugeots (een 2018 3008 Allure en een 2020 2008 GT-line) dusdanig veel mankementen te hebben dat we overstapten. Kwaliteit gaat inderdaad te paard, we waren het beiden zat. Een auto van 43.000 (de 3008) en één van 37.000 (de 2008) en dan zoveel storingen en mankementen....

Hoe bevalt de f800gt? Ik lees vaak dat het blok veel onaangename trillingen geeft op hogere snelheden. Klopt dat?

Ik heb dat ook wel gelezen en bij de proefrit opgelet.

Komende vanaf een zijdezachte V4 (VFR staat voor V-four) is een staande twin heel anders. Toch ervaar ik op mijn F800 GT geen trillingen bij hoge snelheid.

Ik noem speciaal de VFR omdat het zo'n tegenstelling is tot de staande twin en daarmee wil ik juist benadrukken dat ik geen last van trillingen had.

Nu moet ik erbij zeggen dat ik "Nena" kocht toen die 9 jaar oud was en 50.000km gereden. Niet extreem veel, maar wel ingereden. Schijnbaar was de vorige eigenaar (net als ik) niet één van de lichtsten (ik ben 115 kilo) en was het standaard zadel wel wat vulling kwijt. Zeker in vergelijk met het nieuwe origineel BMW comfortzadel. Ik heb wel even gereden met het standaardzadel, maar echt rijden en op snelheid heb ik alleen met het gloednieuwe comfortzadel gedaan.

Op de Deutsche autobahn heb ik lange tijd over de 200 kunnen rijden op de GPS en met mijn comfortzadel geen last van trillingen gehad. Ik heb ook niet echt een voorkeur voor de Honda of de BMW. De VFR V-tec begon te leven boven de 4500 en de V-tec kick bij 6000 toeren is gaaf, maar deze trekt vanaf 2500 toeren al door en blijft trekken.. Het zijn twee compleet verschillende blokken met ieders hun karakter en ik waardeer beide.

Die V4 loopt zo mooi trillingvrij en dan dat typische gegier van de door tandwielen aangedreven nokkenassen. Een ST1100 Pan heeft dat ook. Geen riem, geen ketting maar een tandwieltrein. Echt Japanse top engineering al hoor / lees ik wel dat onderdelen voorziening of erg lastig is intussen of erg duur.

Restauratie van zijn kleine broer de VFR400R ligt hierdoor al even stil. Vind daar maar eens onderdelen voor de carbs bvb.

Uitgekeken op de Tiger 800?

Ik vind dat best een mooie motor!
Ach, uitgekeken is een wat groot woord, maar we hebben m nu bijna 9 jaar dus dan mag t idd wel eens wat anders. Off-roaden doe ik niet, dus ik zoek nu vooral iets "kleiners" waarmee ik ook in de buurt een relatief klein rondje kan maken wat al wel vermakelijk is. En wie weet plannen we nog eens een rondje Schotland, maar zulke afstanden zijn op een Tiger ook afzien :p
55148667027_15a75c6cb8_b.jpg

55149790909_0976cb9f90_b.jpg

De triple van de Tiger is wel een motortype waar ik enthousiast van wordt, de looks van de Trident vind ik ook top. Maar die Scrambler is toch ook wel héél lekker hoor. @S J 1001 geweldig filmpje is dat inderdaad, de sound uit de (stock) uitlaat is ook te gek hoor!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit model eigenlijk niet eens kende, laat staan dat ik wist dat het een tweecilinder was met beide cilinders staand en beiden samen op en neer gaan.
Dat vind ik wel het leuke van BMW motoren, ze hebben een aantal concepten die ze houden.

Na een aantal BMWs hadden wij een 2016 X5 met zoveel problemen dat Twixin geen BMW meer wou. Die rijdt nu ook... jawel... Toyota.

Ach, uitgekeken is een wat groot woord, maar we hebben m nu bijna 9 jaar dus dan mag t idd wel eens wat anders. Off-roaden doe ik niet, dus ik zoek nu vooral iets "kleiners" waarmee ik ook in de buurt een relatief klein rondje kan maken wat al wel vermakelijk is.
Dit herken ik wel een beetje. Ik ben nog steeds verknocht aan m'n K1600, maar soms zou ik een kleiner machientje willen. Maar ik weet zeker dat ik spijt krijg als ik de K1600 weg doe. Misschien moet ik eens opzoeken wanneer ik hem gekocht hebt, zal dit jaar 10 jaar geleden zijn.

In 2010 kochten we voor mijn vrouw een Pan European ST 1300, ik had toen de VFR 800 FI. In 2012 zijn we beiden een tijdje (gelukkig kort) werkeloos geweest en aangezien ik wel eens op de Pan reed en zij niet op mijn VFR, hebben we de VFR verkocht en werd de Pan "onze" motor. Vervolgens kreeg ik een baan waarbij ik vaak op de motor naar kantoor ging.

In 2018 hadden we de Pan 8 jaar, maar ondertussen moest ik woon/werkverkeer met de trein doen en besloot ik dat een leuke motor wilde. Niet dat ik de Pan beu was, maar soms wil je wat anders en aangezien comfort wat minder belangrijk werd is de VFR V-tec gekocht.

Leuker om te rijden, meer agiel en meer snelheidskick. Maar op lange toertochten met vrienden ging het wel op de V-tec, maar mistte ik de Pan wel.

Dus ik herken wel wat Twix en Stalen Snuitje vertellen. Het is een afweging. Ik koos voor een kleiner machientje en had wel wat meer lol, maar mistte de Pan ook wel.

De Pan, een iconische motor. Zonde dat Honda ze niet meer heeft doorontwikkeld.

Zelf ben ik lang een Honda adept geweest. In 1980 begonnen op een Honda CB125 ééncylinder na een aantal SS50 brommers. Wij mochten indertijd nog met een oefenvergunning de openbare weg op. Veel jongeren op hun tweetakts verongelukten in die periode, dus ik vond het verstandig toen ik 18 werd om rustig te beginnen. De CB125 had een top van 110kmh en reed als een opgevoerde brommer.

Na het behalen van het rijbewijs lang een CB250 gehad. Daarna een paar jaar niet gereden, toen een NTV 650, een Yamaha Diversion 600, een Yamaha Tenere 650, een Supertenere 1200 en een BMW GSA1250. Na bijna 8 jaar 1200's te hebben gehad was ik die zware jongens beu. Nu heb ik een KTM790 Adventure (fantastische machine) en een antieke Honda CB400 Four Supersport uit 1975 in concoursstaat. Die kan ik volgens mij wel een teutoon noemen.

Laatst bewerkt:

Klopt, de zestiger jaren Honda's hadden die "Wing".
e428275e-3366-457f-beac-55cf02fa871c.jpg

Het bizarre is dat wanneer ik aan een andere motor denk er maar één model in mijn gedachten opkomt... en dat is nu niet bepaald een lekker handzaam modelletje.

Ik heb er een tijd terug even op proefgezeten, zit echt totaal niet lekker met mijn lange benen. Maar wát is 'ie mooi.

2020-bmw-r18-ogi-1.jpg

Nu kan je dáár waarschijnlijk wel comfortabel op zitten, je onderbenen passen waarschijnlijk keurig onder de V-twin.

Nou, kogel door de kerk: ik heb een nieuwe Triumph besteld :eek:

Rood, bar-end spiegels en een kapje over de buddy seat voor de looks :cool: En nu het grote wachten...

2026_Triumph_Trident_800_m1_982c59b58f.jpg
Gaaf man! Gefeliciteerd.:D

Afgelopen week met de F800GT naar Motoport geweest voor de één jaar garantiekeuring. Na elke start zit er een lichte rammel in, die na een paar tellen stopt. Het was mij nooit echt opgevallen, meestal heb je ook je helm al op. Niettemin kijkt er volgende week een BMW monteur na en gaan ze het herstellen.

Ik was een beetje cynisch over een garantiekeuring, het was onderdeel van een afleverpakket. Voelt voor mij als een slager die zijn eigen vlees keurt en ziet dat het goed is.

Maar toen ik 'Nena' vorig jaar kocht kreeg ik het bij de deal in. Blijkt toch wel handig te zijn, dus vooralsnog complimenten voor Motoport Zelhem.

Het bizarre is dat wanneer ik aan een andere motor denk er maar één model in mijn gedachten opkomt... en dat is nu niet bepaald een lekker handzaam modelletje.

Ik heb er een tijd terug even op proefgezeten, zit echt totaal niet lekker met mijn lange benen. Maar wát is 'ie mooi.

2020-bmw-r18-ogi-1.jpg
Tsja Twix, wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Maar dit zijn samen met de Guzzi die Phaeton W12 toont wel echt de karakter modellen.

Tsja Twix, wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Maar dit zijn samen met de Guzzi die Phaeton W12 toont wel echt de karakter modellen.
En bedankt, dat is precies de motivatie die ik nodig hebt :ROFLMAO:

Net even zitten kijken... USD 10.000 tweedehands. Wie weet over een paar jaar.

2020-bmw-r18-ogi-1.jpg
Ik heb er eens op gereden. Wat een ontzettend lomp ding. Zeker mooi, maar vooral om hem in de woonkamer te zetten ofzo.

• Leuk
Waarderingen: Twix
Zie die uitlaatbocht @verkleuring, wow, daar is stevig mee 'doorgepeerd' zoals we hier zeggen (y) :LOL:.
Dienen ze voor en kunnen ze tegen die Boxers, eens ze warm zijn. Bij de modernere is dat 15-20 km, maar bij die ouwe R100RTs etc was dat echt > 50km voor ze in hun sas waren.

De 25e is er een "Ride and decide demo event" bij de dealer. Ik hoop dat er een R18 beschikbaar is om te rijden. Ik wil dit apparaat wel eens ervaren en hem daarna uit mijn hoofd zetten.

De laatste keer dat ik met zo'n instelling een proefrit maakte kocht ik 12 maanden later een Ford Bronco :rolleyes: :unsure:

Gaaf man! Gefeliciteerd.:D

Afgelopen week met de F800GT naar Motoport geweest voor de één jaar garantiekeuring. Na elke start zit er een lichte rammel in, die na een paar tellen stopt. Het was mij nooit echt opgevallen, meestal heb je ook je helm al op. Niettemin kijkt er volgende week een BMW monteur na en gaan ze het herstellen.

Ik was een beetje cynisch over een garantiekeuring, het was onderdeel van een afleverpakket. Voelt voor mij als een slager die zijn eigen vlees keurt en ziet dat het goed is.

Maar toen ik 'Nena' vorig jaar kocht kreeg ik het bij de deal in. Blijkt toch wel handig te zijn, dus vooralsnog complimenten voor Motoport Zelhem.

Vraagje hoe jullie hier tegenaan kijken.

Zoals in mijn vorige post te lezen heb ik een garantiekeuring laten doen bij mijn BMW F800GT, dit was onderdeel van de deal. Geconstateerd was dat de kettingspanner van het blok wat ratelde en dat die vervangen zou worden. Ik gaf toen nog een compliment.

Enkele dagen later werd ik gebeld. De ratelende spanner was een producteigenschap, wat ik overigens wel geloof. Hij doet het echt maar even na de start tot de olie omhoog gepompt is. Dat laatste was ook wat de BMW expert zei. Kortom, ze doen er niets aan.

Maar wel werd ineens geconstateerd dat de riem naar het achterwiel (een F800GT heeft geen cardan of ketting, maar een riem) flink versleten was en er ettelijke tanden af was. In het jaar dat ik hem heb is 3500km gereden en bij de aankoop was die riem nog prima. Sterker nog, bij de keuring voor de garantie was daar niks mee. Een week en 50 km verder is die ineens flink versleten. En je raadt het al, dit viel niet onder de garantie.

Voor EUR 440 aan materiaal mocht ik aftikken en uit coulance rekenen ze geen uurloon (is nog geen half uurtje werk volgens het wereldwijde webje). Het geld is niet helemaal weggegooid, aangezien ik inderdaad wel een nieuwe aandrijfriem heb, maar ergens wringt er bij mij wel iets dat dit niet helemaal klopt en al helemaal niet dat er een week voordien en 50km eerder niets aan de hand was.

Het geld is niet helemaal weggegooid, aangezien ik inderdaad wel een nieuwe aandrijfriem heb, maar ergens wringt er bij mij wel iets dat dit niet helemaal klopt en al helemaal niet dat er een week voordien en 50km eerder niets aan de hand was.
Weet je zeker dat de riem een week eerder goed was? Of hebben ze daar toen niet naar gekeken omdat het geen garantie is?

R1200R van 2007 voor 4250€ met 70k op de klok (zwart)

Of een nieuwe f450gs (rood) voor 10k maar na de zomer waarschijnlijk pas geleverd

Wat zouden jullie doen?

Of een nieuwe f450gs (rood) voor 10k maar na de zomer waarschijnlijk pas geleverd

Wat zouden jullie doen?
Wel een erg groot verschil tussen beiden. Dus rijden en beleven. Rij zelf een R1200 GS Adventure. Kan ermee lezen en schrijven ondanks dat het een zware motor is. Dat zal voor de 1200R ook gelden

Wat zouden jullie doen?
Een enorm verschil. Ruwweg 2x zo duur tegenover 20 jaar ouder. Maar ik zou voor de R1200R gaan. De F450 is wel erg licht. Ik heb met een R1250RT gereden en ook met een R1200GS, geen adventure, maar je merkt het gewicht niet en de R1200R is meer op sportiviteit gericht en de F450 op all/of-road.

Wat ben je gewend en wat wil je ermee doen is denk ik meer de vraag. Wil je ook af en toe het terrein in, dan is je F450 een lekker lichte motor. Wil je gewoon lekker toeren of woon/werk verkeer, dan de R1200R.

Oh ja beetje context is wel handig -

Heb 7+ jaar heel veel motor gereden en ook best wat motoren gehad. Van een xt600 die ik moest aantrappen tot een r1150rt en zelfs K1200LT met E39 dashboard. Circuitdagen, rijvaardigheidstrainingen, etc.

Afgelopen 8 jaar niet meer gereden, m’n betere helft vindt het niks. Maar het verlangen is er nu ook wel weer een jaar of 2-3. Met gezin wil ik alleen geen RSV Mille meer kopen maar juist iets met weinig vermogen of een cruiser oid.

Vind een scrambler 400 heel mooi, de andere 350-450 zijn afgevallen vanwege formaat (ben best groot). Alleen de 450gs zat op de motorbeurs wel echt fantastisch.. de r1200r is gewoon nog een droom van ‘vroeger’.

Een 1200r van 10k heeft geen mooie ronde koplamp meer.

Heb 7+ jaar heel veel motor gereden en ook best wat motoren gehad. Van een xt600 die ik moest aantrappen tot een r1150rt en zelfs K1200LT met E39 dashboard. Circuitdagen, rijvaardigheidstrainingen, etc.

Afgelopen 8 jaar niet meer gereden, m’n betere helft vindt het niks. Maar het verlangen is er nu ook wel weer een jaar of 2-3. Met gezin wil ik alleen geen RSV Mille meer kopen maar juist iets met weinig vermogen of een cruiser oid.

Vind een scrambler 400 heel mooi, de andere 350-450 zijn afgevallen vanwege formaat (ben best groot). Alleen de 450gs zat op de motorbeurs wel echt fantastisch.. de r1200r is gewoon nog een droom van ‘vroeger’.

Iets minder vermogen voor iemand met wat lengte. Ik als guzzioot kan een V85TT aanraden. Best comfortabel.

Ik ben echter door een besmetting met het Guzzi Virus niet helemaal objectief hierin.

Freez

Als je zolang niet gereden hebt en je zit lekker op een F450GS en je bent ook best groot, dan is tussen deze keuzes in mijn optiek de F450GS de betere keuze. Kan je altijd opschalen.

Wellicht kan je ook nadenken over een Kawasaki Versys 650. Mijn zwager is ook een grote jongen en is daar heel positief over. Zit in de prijsklasse rond de 10.000 Pleurootjes en ook tweedehands wel beschikbaar.
Wil je een BMW, kijk dan ook eens naar de F800GS / F850GS, ik weet dat die zowel verhoogd als verlaagd kunnen worden en tweedehands ook wel te vinden zijn. Nadeel, een GS, ongeacht het type is tweedehands flink aan de prijs.

Terug
Bovenaan