Tjoota
Wegverkenner
In het forummers van het eerste uur had Twix mij al eens gevraagd om mij hier te melden. Door drukte en ook tijd om te gaan motorrijden kwam het er niet van. Maar gelukkig gaf Stalen Snuitje een reminder.
Ja, ik ben voormalig WOF. WOF stond voor Wings Of Freedom en toen ik in 2002 met mijn eerste motor -een 1982 Honda CB 650 bij de dealer kwam vertelde die mij dat die 'wings' de vleugeltjes waren op het Honda logo voor motoren. Om onderscheid te maken tussen Honda auto en Honda motorcycles. Dat kwam bij de introductie van Honda in de USA om te appelleren aan het vrijheidsgevoel.
Verhaal klonk best aannemelijk, maar ik heb er nooit bevestiging van gevonden. Toch een leuk verhaal.
Na die Honda CB 650 kwam nog een NTV Revère, een Suzuki Bandit die ik na drie maanden weer inruilde voor een Honda VFR 800 FI. Mijn vrouw had een Pan European ST1300 die we later samen zijn gaan berijden en in 2018 werd de Pan ingeruild voor een Honda VFR 800 V-tec en voor mijn vrouw een BMW C650 motorscooter. Mijn vrouw heeft moeite met het "dode doos gevoel" (haar woorden) wat ze op een conventionele motor heeft. De positie op een "raceplee" is voor haar veel beter.
Mijn Honda tijd kwam tot een abrupt einde toen in juli 2024 een Peugeot 107 vond dat ze nog voor mij kon invoegen en ik met een vaartje van 50km/u tegen vlakte ging. Leve goede motorkleding! Zelf had ik veel schavingen en kneuzingen, maar na drie dagen waarvan één dag ziekgemeld omdat ik moest kotsen van de pijn ging het weer prima. Mijn motor was echter total loss.
Omdat we midden in een verhuizing zaten met bijbehorende financiële (on)zekerheden heb ik even geen motor meer gezocht. Wel ben ik toen de pijn wat dragelijk werd meteen weer opgestapt op de motorscooter van WOFster die ondertussen een Suzuki Burgman 650 had gekocht.
Na alle verhuisperikelen ging ik begin 2025 weer op zoek. Het liefst weer een Honda en een VFR, maar het beschikbare aanbod binnen mijn budget viel met name de leeftijd wat tegen. VFR's 1200 rond 2010-2011 en toen ben ik eens verder buiten mijn Honda comfortzone gaan kijken en viel mijn oog op de BMW F800GT.
Wel heel wat anders dan een VFR 1200, maar ik was voor het ongeluk en de verhuizing aan het sparen voor een BMW R1250 RT en die F800 GT ligt wel mooi als een tussenpaus tussen de VFR 800 V-tec en de R1250 RT.
Vlakbij mijn huidige woonplaats in de Achterhoek stond deze dame bij Motoport Zelhem en met 2016 weer wat jaartjes jonger. Een proefrit overtuigde mij en toen stond deze Teutoonse dame, door mij "Nena" genaamd, voor de deur. Vlakbij zit een leuk motorzaakje waar Nena straks in onderhoud gaat, MaMoLa, en die heeft haar al voorzien van een Akrapovic uitlaatje waardoor ze net zo zingt als haar naamgenoot. Het geluid van de staande twin leek bij lage toeren mij net wat teveel op een Lelijke Eend en nu heb ik als oud Citrofiel niks tegen een 2CV en ook niet tegen het geluid, maar niet op een motor.
Een comfortzadel voor de tere billetjes erbij een een TommieDommie om mij de weg te wijzen maken het plaatje compleet. Binnenkort nog even voor de garantiekeuring en dan eens mooi wassen voor het motorjaar 2026 en dan zal ik voor het forum nog eens wat plaatjes maken.
Oh, mijn nieuwe nickname? Na jaren Citroën en Peugeot op 4 wielen gereden te hebben tussen mij en WOFster, bleken de laatste twee Peugeots (een 2018 3008 Allure en een 2020 2008 GT-line) dusdanig veel mankementen te hebben dat we overstapten. Kwaliteit gaat inderdaad te paard, we waren het beiden zat. Een auto van 43.000 (de 3008) en één van 37.000 (de 2008) en dan zoveel storingen en mankementen....
Dus WOFster rijd vanaf 2022 een Kia en ik vanaf 2020 een Toyota.