Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Twix zei:
Fraai apparaat, Dizono. Wat heb je er allemaal aan gedaan?
\

Heb je even?

-Healtech Quickshifter
-Rexxer Mapping
-K&N Filter
-diverse carbon delen
-Oliekoeler van een 796/1100 geplaats (de 696 kwam zonder)
-cnc rear sets
-Rizoma stuur en risers
-Highsider bar end mirrors
-Ducati Performance zadel
-Beringer gietijzeren remschijven
-diverse titanium bouten
-SC Project uitlaatdempers
-V-trec verstelbare hendels (standaard niet verstelbaar)
-Pro-grip handgrepen

En ik vergeet vast nog wat dingen :LOL: Nou ja, het sleutelen en upgraden is part of the hobby zullen we maar zeggen. Heb nog een setje Andreani vorkcartridges liggen, om de niet verstelbare voorvork drievoudig instelbaar te maken. Winterprojectje.

Dizono zei:
Twix zei:
Fraai apparaat, Dizono. Wat heb je er allemaal aan gedaan?
\

Heb je even?

-Healtech Quickshifter
-Rexxer Mapping
-K&N Filter
-diverse carbon delen
-Oliekoeler van een 796/1100 geplaats (de 696 kwam zonder)
-cnc rear sets
-Rizoma stuur en risers
-Highsider bar end mirrors
-Ducati Performance zadel
-Beringer gietijzeren remschijven
-diverse titanium bouten
-SC Project uitlaatdempers
-V-trec verstelbare hendels (standaard niet verstelbaar)
-Pro-grip handgrepen

En ik vergeet vast nog wat dingen :LOL: Nou ja, het sleutelen en upgraden is part of the hobby zullen we maar zeggen. Heb nog een setje Andreani vorkcartridges liggen, om de niet verstelbare voorvork drievoudig instelbaar te maken. Winterprojectje.

Mooi werk! Je gebruikt hem op circuitdagen begrijp ik?

Engineer2 zei:
Buitenbeentje hier want zelf geen motorrijder. Mijn vrouw echter wel. Na jaren van wel willen maar niet doen eindelijk een motorrijbewijs gehaald en een motor gekocht. Wel even zoeken want ze is niet zo heel groot. Zelfs voor het vinden van een rijschool met geschikte (aangepaste) lesmotor was het een kleine puzzel. Ze is een rustige rijder (op de motor althans) en dus moest het ook niet al te racer worden. Verder heeft ze vrijwel al haar rijlessen in de herfst en winter gehad en heeft daar positieve ervaringen aan overgehouden. Gedurende het hele jaar dus ermee doorrijden, al zal dat meestal maar 1x per 2 weken zijn.

Wij kwamen uiteindelijk uit bij een Honda Rebel 500 - een bopper wat voor mij als leek vooral betekent dat de achterkant laag is als een chopper, de voorkant meer op een naked bike lijkt, en er een heel brede voorband opzit. Door die lage achterkant is het op en afstappen ook comfortabel als je niet al te groot bent. Bij de lesmotor was vooral dat lastig. ook al heeft ze een volledig A rijbewijs, deze is ook met een stapje lager al te rijden. Lekker eigenwijs geluid met vooral wat bas te horen. Hogere tonen zullen misschien wel meer wegvallen in de katalysator. Verder een prettig idee dat er ABS op zit en alle verlichting LED is. Ook ik kan hiervan zien wat er leuk aan is.

We gingen even kijken of we een 2e hands konden vinden maar dat was er zo goed als niet. Met daarbij dat de Rebel niet erg duur is dan maar een nieuwe. Een paar showrooms afgeweest en overal hetzelfde verhaal "wat er nu nog op voorraad staat is het voor dit jaar, over 10 maanden komt er pas weer een nieuwe zending". Gelukkig werd de favoriet in mat blauw gevonden in een showroom. Nog geen 6 maanden in bezit en al 600km gereden. Iedere keer zie ik iemand afstappen met een grijns op het gezicht :D

51431610842_0f0a425e3b_c.jpg

51433112934_688cb2ae72_c.jpg

2000000002.jpg

2020-Honda-Rebel-500-First-Look-cruiser-motorcycle-6.jpg

Ik quote het hele verhaal maar met foto's, staat mooi zo op de nieuwe pagina.

De Rebel is inderdaad een mooi formaat voor de kleinere medemens. Valt niet tijd mee een handzame motor te vinden wanneer je klein van stuk bent. Je moet de motor tenslotte ook goed onder controle kunnen houden.

Jullie 500 is wel fraai zo in het blauw. Heb je zelf geen behoefte om zelf ook te rijden?

De Yamaha 1200 SuperTenere heeft het nest verlaten, een BMW GSA1250 is ervoor in de plaats gekomen. Voor het gemak even een plaatje van het WWW gepakt, maar in deze trim;

2020-BMW-R-1250-GS-Review.jpg

De yamaha had wat onhebbelijkheden die mij na zes jaar tegen gingen staan, en belangrijker; De GSA rijdt geweldig met een hoog koppel en een laag zwaartepunt door de boxer.

Twix zei:
Engineer2 zei:
Buitenbeentje hier want zelf geen motorrijder. Mijn vrouw echter wel. Na jaren van wel willen maar niet doen eindelijk een motorrijbewijs gehaald en een motor gekocht. Wel even zoeken want ze is niet zo heel groot. Zelfs voor het vinden van een rijschool met geschikte (aangepaste) lesmotor was het een kleine puzzel. Ze is een rustige rijder (op de motor althans) en dus moest het ook niet al te racer worden. Verder heeft ze vrijwel al haar rijlessen in de herfst en winter gehad en heeft daar positieve ervaringen aan overgehouden. Gedurende het hele jaar dus ermee doorrijden, al zal dat meestal maar 1x per 2 weken zijn.

Wij kwamen uiteindelijk uit bij een Honda Rebel 500 - een bopper wat voor mij als leek vooral betekent dat de achterkant laag is als een chopper, de voorkant meer op een naked bike lijkt, en er een heel brede voorband opzit. Door die lage achterkant is het op en afstappen ook comfortabel als je niet al te groot bent. Bij de lesmotor was vooral dat lastig. ook al heeft ze een volledig A rijbewijs, deze is ook met een stapje lager al te rijden. Lekker eigenwijs geluid met vooral wat bas te horen. Hogere tonen zullen misschien wel meer wegvallen in de katalysator. Verder een prettig idee dat er ABS op zit en alle verlichting LED is. Ook ik kan hiervan zien wat er leuk aan is.

We gingen even kijken of we een 2e hands konden vinden maar dat was er zo goed als niet. Met daarbij dat de Rebel niet erg duur is dan maar een nieuwe. Een paar showrooms afgeweest en overal hetzelfde verhaal "wat er nu nog op voorraad staat is het voor dit jaar, over 10 maanden komt er pas weer een nieuwe zending". Gelukkig werd de favoriet in mat blauw gevonden in een showroom. Nog geen 6 maanden in bezit en al 600km gereden. Iedere keer zie ik iemand afstappen met een grijns op het gezicht :D

2020-Honda-Rebel-500-First-Look-cruiser-motorcycle-6.jpg

Ik quote het hele verhaal maar met foto's, staat mooi zo op de nieuwe pagina.

De Rebel is inderdaad een mooi formaat voor de kleinere medemens. Valt niet tijd mee een handzame motor te vinden wanneer je klein van stuk bent. Je moet de motor tenslotte ook goed onder controle kunnen houden.

Jullie 500 is wel fraai zo in het blauw. Heb je zelf geen behoefte om zelf ook te rijden?

Leuk! Ik zie er zelf ook wel het mooie van in. En dat dit een erg toegankelijke motor is maakt het ook wel interessanter. De kilometers die ze maakt zijn meestal op een mooie dag naar het werk en terug (moet het wel in de agenda passen natuurlijk). Zover ik begrijp is een half uur tot een uurtje leuk maar daarna is het (zeker als beginner) wel vermoeiend. Per rit dus niet veel kilometers maar wel met regelmaat een rit.

Ik twijfel nog wat. Misschien eens een proefles een keer. Het hele brommer/scooter heb ik overgeslagen en al heb ik er later nog wel eens op gereden beviel het me totaal niet. Het voelde niet alsof ik de controle had.

Idefiqs zei:
De Yamaha 1200 SuperTenere heeft het nest verlaten, een BMW GSA1250 is ervoor in de plaats gekomen. Voor het gemak even een plaatje van het WWW gepakt, maar in deze trim;

2020-BMW-R-1250-GS-Review.jpg

Het blijft wel wat bijzonders hebben zo'n boxer. Ik snap wel dat het een aantrekkingskracht heeft.

Iedereen die zo'n GS koopt lijkt er lyrisch over te zijn. En ondanks de prijs gaan ze als warme broodjes. Dat doet BMW absoluut netjes.

Het rijdt inderdaad fantastisch, door het lage zwaartepunt van de motor door de opzij staande cilinders van de boxer (tieten worden ze wel genoemd). Maar hij is eigenlijk wel (te) duur vind ik.

Carkiller zei:
7 juni is het feest, mijn voorband is dan 20 jaar.o_O

1k0.jpg

Volgens de DOT code, week 23 2001.:rolleyes:
Gaan we dus maar eens een nieuwe op zetten, mag wel een keer...

1k0.jpg

1k0.jpg

Feest is voorbij, 2 nieuwe banden van week 10 2022.

Het is stil hier. In 2.5 jaar is er zelfs niemand die tegen @Carkiller heeft gezegd dat banden echt het enige contact met de weg is enzo. Affijn, ik rij zelf ook niet zo veel meer, maar vandaag toch even een ritje van 3 uur gedaan.

20250531-131548.jpg

Het blijft een heerlijke machine.

De zomer is voorbij... het motorrijseizoen is weer begonnen voor ons hier. Ik had twee weken geleden wel een valse start. Mijn motor stopte er al vrij snel mee en dat kwam hoogstwaarschijnlijk door vervuilde benzine of condens ofzo. Ik moest m'n motor zo'n 500 meter naar huis freewheelen. Dan is zo'n tweewieler wel erg zwaar.

Affijn, met verse benzine gemixt met Seafoam heb ik hem weer soepel aan de praat gekregen en vanavond even een klein stukje gereden. Hopelijk dat het goed blijft gaan, maar dat is even afwachten natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Omdat dit topic zo populair is toch nog even een update. Vandaag naar het werk op en neer gegaan en hij loopt weer als een zonnetje. Blij mee.

Heel mooi om te zien, en die 6 cylinder is fijn. Maar ik kon niet wennen aan de K1600 GT. Heb er een weekend op proefgereden, en was na afloop blij weer op mijn 27 jaar oude Honda ST1100 Pan European te zitten. Het was het gevoel bij de BMW, de handzaamheid, de zithouding en ook de bediening van het een en ander (versnellingsbak e.d.). Het voelde niet intuïtief aan. Het is niet dat ik niet van BMW houd, heb een K1100RS gehad die deze boxen beter tikte. Het was ook niet perse het formaat van de K1600, een Honda Goldwing (GL1800) is nog groter en vond ik veel vertrouwder aanvoelen. De proefrit op de K1600 was 2 jaar geleden en ik vond het heel jammer dat het zo afliep. Belangrijkste aankoopreden bij een auto of motor is voor mij vaak toch het design, en dat zit wel snor bij de K1600. En bij zo'n mooie motor mogen daar best wat mindere punten tegenover staan. Maar helaas overheersten die minpunten uiteindelijk toch :confused:

Ik heb even teruggelezen (rond pagina 55 van dit topic) wat mijn gedachten waren toen ik in 2016 deze motor kocht. Dat klopte wel met mijn geheugen.

Ik heb toentertijd lang gedacht en was eigenlijk op zoek naar een BMW K1200 GT. Ik had twee jaar mijn rijbewijs en reed op een Yamaha V-Star 950 tourer, maar een Harley-achtig ding past eigenlijk niet zo bij mij.

De K1600 was stiekem een droom, maar ik vond dat toen te duur en ik was bang dat het teveel motor was. Toen ik een K1200 GT bezichtigde bij een particulier liet hij mij zijn vervanging zien, een K1600. Toen ik Twixin vertelde dat dat mijn droom was, vroeg ze zich af waarom we dan bij een K1200 stonden...

We zijn toen vrijblijvend bij een dealer een proefrit wezen maken en dat beviel me prima. Dat was een K1600 GT. Omdat we lange tochten wilden maken leek mij een GTL een betere optie. Spoedig stond er een GTL te koop bij die dealer. Toen we aankwamen zei de verkoper meteen dat hij mijn toekomstige motor had staan. Mijn budget was in eerste instantie USD 6.000. De aanschafprijs was ongeveer USD 14.000, dus dat budget ben ik ruimschoots overheen gegaan...

Ik heb de motor dus al ruim 9 jaar nu. Ik blijf er verliefd op. Dat geluid, de looks, het comfort, de snelheid. Ik ben 1m93 en voor mij is de zitpositie prima, maar kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen is.

Vanaf de aanschaf ook nooit meer het idee gehad dat ik een nieuwe motor wilde kopen.

Vandaag nog even 160 km gereden.

Iedereen die zo'n GS koopt lijkt er lyrisch over te zijn. En ondanks de prijs gaan ze als warme broodjes. Dat doet BMW absoluut netjes.
Terecht, 1 van de beste moto’s op de markt als allrounder / reismotor en al helemaal in zijn segment. Ducati Multistrada, ook een topper maar betrouwbaarheid is een ? Bij dat merk. De oude Africa Twin XRV750 was als student jaren mijn moto, maar de huidige vind ik maar zus en zo.

Jammer dat ik te klein en te licht ben voor een GS Adventure (heeft geen achteruitversnelling) en op- en afstappen altijd een euh Adventure is. Ja je kan wat spelen met de zadelhoogte maar volgens wat ik lees en hoor neemt dat een stukje van de fijne dynamiek weg. Voorlopig blijven de ouwe trouwe VFR800 (25 jaar in bezit) en de 350 racetweetakt (30 jaar in bezit) dan ook nog wel een tijdje ;)

Oja, dit topic was er ook nog. Ik heb als hobbyprojectje een Bandit 600 uit '01. Een goedkope en pure vorm van motorrijden.

Zo'n Bandit is erg leuk. Als ik meerdere motoren kon hebben zou ik er zeker nog zoiets bij willen hebben. En een R18 om naar te kijken.

Zo'n Bandit is erg leuk. Als ik meerdere motoren kon hebben zou ik er zeker nog zoiets bij willen hebben. En een R18 om naar te kijken.
De R18 is inderdaad mooi om te zien.

Ik heb er een keer op gereden. Wat een lomp ding zeg. Gelukkig hebben ze fijne GS-en die wel heerlijk rijden.

Ik ben 1m93 en één keer proefgezeten. Dat was genoeg om te weten dat heel YouTube gelijk heeft. Zit niet goed.

Laatst bewerkt:
Ik heb de GSA weggedaan. Te groot, te lomp in mijn ogen. Rijdt goed hoor, daar niet van. Maar in de file en het NL verkeer vind ik hem niet handig. Nu heb ik een KTM 790 Adv, een verademing.

Ik rij ook een GS/A, 1200. Begonnen met een Suzuki SV650s, toen een Kawa ZX6R, toen een Honda VFR en met tegenzin destijds op een GS gestapt voor een eenmalig ritje..... Maar wat reed dat makkelijk en fijn. Dus nu aantal jaar naar volle tevredenheid met de GS onderweg. Vind hem soms zwaar (manoeuvreren), veel te duur natuurlijk en niet echt mooi. Maar hij blijft.

Klopt, ik had dan de 1250, maar dat is een doorontwikkeling van de 1200. Als hij eenmaal op gang is rijdt hij makkelijk is het erg fijn schakellui rijden. Alleen, doordat de zijkoffers nogal ver uit elkaar liggen voelt hij tijdens reizen met volle koffers instabieler dan mijn vroegere Super Tenere 1200, die koffers zaten veel dichter tegen de motor waardoor de stabiliteit veel beter voor elkaar was. Alleen die zware koppeling brak me na 6 jaar op, daarom kwam de GSA. Die heeft het 3 jaar bij mij volgehouden. Daarna wilde ik toch terug naar een lichte allroad.

Ik heb van instabiliteit geen last op lange reizen moet ik zeggen. Ik rij niet echt heel hard ofzo. Iets lichters ga ik ook wensen denk ik. Misschien een GS 900. Die komt er in testen ook goed vanaf. Eerder keek ik ook nog naar een V-strom. Dat blijft gezien de prijs en kwaliteiten een ijzersterk aanbod. Maar ook vrij zwaar.

VStrom 800 is een uitstekende motor met een prima prijs/kwaliteit en goede techniek. En uiterst betrouwbaar. Ik ben altijd een fan geweest van KTM, maar notoir onbetrouwbaar, daarom nooit gekocht. Maar na een proefrit op de 790 was ik verkocht. Yolo en ik zie wel waar schip strandt, is nu 6k probleemloos.

Mijn broer is van een kTM (SMT990, hopeloze electronica, brol assemblage à la Britse Leyland in the 70s en hij stond op het punt dat ding in een beek te duwen van pure ellende) naar een GS gegaan, maar die was hij snel beu @zo saai. Weer naar KTM, 790A ditmaal en dan maar al de gekkigheid voor lief nemen en een goede pechverhelping regelen. Want rijden doen ze als de beste.

Ik heb ook de 790 Adv inderdaad. Op welke KTM je ook stapt, het is altijd feest. Maar er zijn altijd issues, nu weer de camshaft problematiek en het bijna failliet gaan van merk. Ik heb het er voor over.

Ja, ik weet het - ergens hoop ik dat Oostenrijks trots Red Bull (ik drink dat spul zelf niet, teveel suiker) het merk overneemt en met alle talent die daar is weer op het goede spoor brengt! Of Mate Rimac als 2de suggestie.

Ja maar het heeft een zware financiële crisis enkel overleefd door een harde sanering, waardoor de balans min of meer is hersteld en de schulden zijn afgebouwd. De uitdaging zal nu zijn het terugbrengen van de omzet en vooral de operationele winst. Met Husqvarna en GasGas zitten ze ook sterk in de enduro, off-road en de niche trial wereld verankerd.

Ik geef ze wel meer kansen dan Moto Morini bvb.

Ja maar het heeft een zware financiële crisis enkel overleefd door een harde sanering, waardoor de balans min of meer is hersteld en de schulden zijn afgebouwd. De uitdaging zal nu zijn het terugbrengen van de omzet en vooral de operationele winst. Met Husqvarna en GasGas zitten ze ook sterk in de enduro, off-road en de niche trial wereld verankerd.

Ik geef ze wel meer kansen dan Moto Morini bvb.
Precies. En er zijn een hoop rijders die de rijeigenschappen op prijs stellen.

Precies. En er zijn een hoop rijders die de rijeigenschappen op prijs stellen.
Ik had bijna een KTM gekocht, waar het niet dat zorgen over de toekomstige onderdelen voorziening mij daarvan heeft weerhouden. Ik denk dat er meer motorrijders zijn die zich daar zorgen over maken, wat de verkopen weinig goeds zullen doen.

huh een motorrijders topic. 2 pagina's terug is 8 jaar terug in de tijd. Dat is ongeveer hoe lang geleden ik mijn laatste motor heb verkocht. Afgelopen zomer zat ik er weer over na te denken.. misschien komende zomer? R1200R, XJR1300. Zoiets altijd al willen hebben.

Een R1200R is wel gaaf.

Het leuke van een motor is dat het allemaal niet zoveel hoeft te kosten. En een motor neemt ook veel minder ruimte in dan een hobbyauto. Wel met het gevaar dat het ding staat te verstoffen in de garage, want tijd is toch een schaars goed.

Tijd is en blijft lastig in deze fase van het leven. Begin 20 nog veel op pad geweest met de motor. Lange weekendjes weg, met vriendengroepen en alleen. Maar het gevoel van op een motor zitten blijft wel heerlijk. Ben ook fan van cabrio's maar het is natuurlijk niet hetzelfde.

Afgelopen zomer zat ik er weer over na te denken.. misschien komende zomer? R1200R, XJR1300. Zoiets altijd al willen hebben.
XJR1300 SP Kenny Roberts, hell yeah! Zelf eens mee mogen rijden, die motor, het is net een turbine, je surft op een voor motornormen eindeloze golf van koppel. Denk zelfs als het echt moet dat ie nog in 6de uit stilstand zonder veel protest wegrijdt.

Heb heel lang geleden een XJR1200 een dagje gereden. Was in de Moesel met een groep. Mijn R6 kreeg ik kramp op en heb toen geruild met de XJR. Dat was zo lekker! De ruimte, het koppel. Ben zelf ook vrij groot dus het gewicht had ik helemaal geen last van. Sindsdien eigenlijk altijd gedacht ‘als ik later oud ben’.

huh een motorrijders topic. 2 pagina's terug is 8 jaar terug in de tijd. Dat is ongeveer hoe lang geleden ik mijn laatste motor heb verkocht. Afgelopen zomer zat ik er weer over na te denken.. misschien komende zomer? R1200R, XJR1300. Zoiets altijd al willen hebben.
Ik stap ook net uit de tijdmachine, blijk ik dit topic zelf aangemaakt te hebben, 17 jaar(!!) geleden…

Anyway, de foto doet het niet meer maar ik denk dat ik destijds een VFR750F reed. Inmiddels een staat er alweer een flink aantal jaar een Triumph Tiger 800 in de garage (die komt daar veel te weinig uit), maar ik heb me voorgenomen om binnenkort eens langs de dealer te gaan voor een proefrit op de nieuwe Trident 800. Of toch de Scrambler 900 als guilty pleasure :p

Ik stap ook net uit de tijdmachine, blijk ik dit topic zelf aangemaakt te hebben, 17 jaar(!!) geleden…

Anyway, de foto doet het niet meer maar ik denk dat ik destijds een VFR750F reed. Inmiddels een staat er alweer een flink aantal jaar een Triumph Tiger 800 in de garage (die komt daar veel te weinig uit), maar ik heb me voorgenomen om binnenkort eens langs de dealer te gaan voor een proefrit op de nieuwe Trident 800. Of toch de Scrambler 900 als guilty pleasure :p
Uitgekeken op de Tiger 800?

Ik vind dat best een mooie motor!

Terug
Bovenaan