Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Wings of freedom zei:
971149_416362358462331_882368596_n.jpg

Het zou zo maar een kunnen als de tijd en financiën daar zijn ik afstap van mijn Honda voorkeur... Ik moet natuurlijk wel een sterkere motor dan haar hebben. Iemand ervaring met een Z1000? :) ;)

Overigens gaan Martine en ik zondag de 26e een VRO doen van de KNMV in Lelystad.

Dan nog een vraag. Gisteren toen ik bji Martine wegreed, bedacht ik mij ineens dat ik geen knipperlicht RA had. Ik weet dat je gewoon dan je handen mag(?) / kan uitsteken, maar met rechts geef je gas. Ik heb telkens als dat moest maar mijn been uitgestoken en heb het allemaal overleefd, maar wat zijn eigenlijk de tekens als je geen verlichting op je motor hebt? Ik heb er niets anders over kunnen vinden dan inderdaad handen uitsteken.

WOF

Volgens mij is een klauw uitsteken inderdaad genoeg. Met een vierpitter in een hogere versnelling (laag in de toeren) hobbel je wel door als je het gas loslaat, met een twin moet je voor de bocht de koppeling even intrekken, en vlak voor de bocht weer aan 't gas.

Blijft een gaaf ding de Z750. De Z1000 is gewoon sterker maar heeft geen hogere funfactor. Mocht je in die richting neigen kan ik je de Triumph Street Triple ook zeer aanbevelen. Ze zijn vaak met elkaar vergeleken, meestal gaat de voorkeur uit naar de street; nog lichtvoetiger en een driecylinder met meer souplesse.

De VRO's zijn erg leuk, zelf nooit gedaan maar Ms Freez wel. Die heeft bij één van de VRO's toen er nog wat ronden over het circuit werd gereden wel een licht "trackdayvirus" opgelopen.

Freez

Ik weet dat jullie een voorkeur voor buikschuivers hebben, maar deze schoonheden wil ik jullie niet onthouden. Vanmorgen gespot:

2013-05-20%252013.08.24.jpg

2013-05-20%252013.08.37.jpg

Deze achterlichten zijn minder mooi dan die van zijn gele zusje.

2013-05-20%252013.08.45.jpg

2013-05-20%252013.08.08.jpg

Superstoer om zo'n motor in zo'n opvallende kleur te bestellen(y)
2013-05-20%252013.07.57.jpg

Veel mooiere achterlichten. In ieder geval minder druk.
2013-05-20%252013.08.15.jpg

Dat geel is inderdaad "opvallend".

Qua techniek is de Goldwing het neusje van de zalm. Vooral de betrouwbaarheid van die dingen is extreem, het schijnt echt nooit stuk te gaan. Misschien is het een idee om die vette zescilinder in een klein en licht (RWD) autootje te plaatsen, een soort mini-BMW met Honda kwaliteit...

mjammie. . .

De eerste Goldwings worden inmiddels al verzaagd en verprutst, waarbij soms hele mooie creaties te voorschijn komen:
botm201011randakk.jpg

Dat is wel het oer-ontwerp zoals de Goldwing bedoeld was, als superbike.
Nu hebben we de Blackbird en de Hayabusa, toen de Goldwing.

srp14.jpg

originele seventies GL 1000 Goldwing met stuurkuipje:
811683246_Gc43E-M.jpg

D.E.N.N.I.S. zei:
Ik weet dat jullie een voorkeur voor buikschuivers hebben, maar deze schoonheden wil ik jullie niet onthouden. Vanmorgen gespot:

Schoonheden?? Is het alweer 1 april??

Die laatste van ouwediesel mag dat genoemd worden (y)

Rob

Rob GT zei:
D.E.N.N.I.S. zei:

Schoonheden?? Is het alweer 1 april??

Die laatste van ouwediesel mag dat genoemd worden (y)

Rob

Ja, schoonheden!

Ouwediesel zei:
Dat is wel het oer-ontwerp zoals de Goldwing bedoeld was, als superbike.

Ik denk niet dat er ooit een Goldwing is ontworpen als sportmotor of Superbike. Al in het eerste begin was ie bedoeld als toerbuffel.

Superbikes van welleer zijn eerder de Kawasaki Z's, CB honda's en natuurlijk mijn favoriet de MotoGuzzi LeMans. Ooit stond Guzzi op hetzelfde niveau als Ducati. (Lang geleden)
moto_guzzi_850_le_mans.jpg

Freez

Blijven tof, die Guzzi's! (y)

Mooi momentje vorige week: je motor even uitlenen en dan bij het weg accelereren denken: 'damn, wist niet dat ie zo lekker klinkt'.:D

En dat was de ZNEN.

De ZNEN is de scooter waar ik wel eens gebruik van maak.

Vanavond om 20.00 uur dacht ik "laten we een snaar huis gaan." Dus op de scooter gestapt en richting huis gereden. In Zwaagdijk-Oost vergat een tegemoetkomende Volvo mij voorrang te verlenen bij een wegversmalling waar ik voorrang heb. Op dat moment dacht ik "nou, als jij zo graag gelijk wil hebben, dan ga ik wel even aan de kant".

Op het moment dat ik de remmen aanraakte - het regende en de weg was nat - om bij te remmen gleed de scooter onder mij weg en was ik de 10 seconden daarna bezig met rollen over het asfalt. Asfalt is heel erg hard. De scooter schoof rechtdoor onder de Volvo. Ikzelf rolde naar rechts de stoep op. Gelukkig had ik een goede helm op, want mijn helm klapte meerdere keren op de grond. Mijn snelheid lag ergens tussen de 40 en 50 km/uur.

Er is politie en ambulance bij geweest, maar ik mocht gewoon naar huis. Ik heb alleen pijn aan mijn onderrug. Voor de rest voel ik me prima.

De scooter is vrijwel zeker total loss. De voorvork staat niet meer zoals de fabrikant dat ontworpen had. Ook zijn de meeste kappen naar hun grootje.

De Volvo bestuurder heeft zijn excuses aangeboden en we hebben gegevens uitgewisseld.

308445_185535348270897_1986176368_n.jpg
En nu ga ik naar bed.

Oh D.E.N.N.I.S. toch, dat is schrikken. Gelukkig nog goed er vanaf gekomen lijkt het. Kijken hoe je je morgen voelt. Vervelend man, hoop dat het goed afloopt.

En om het motorgerelateerd te houden, met die gele Goldwing had ie je vast wel gezien!

Ik vrees dat D.E.N.N.I.S zich deze ochtend wel wat stijf zal voelen.

Sterkte, hoop dat de verzekering van de Volvo piloot genoeg fondsen beschikbaar stelt voor weer iets fatsoenlijks op twee wielen.

Beterschap.

Freez

@D.E.N.N.I.S.,

Dat is heftig.
Hoe voelt je rug nu aan? Nog steeds pijnlijk?
Laat je er wel op tijd naar kijken als je er last van blijft houden?

P.s. Die scooter komt wel goed, verzekering dekt de schade. Misschien een volgend scootertje met ABS (als die er zijn binnen jouw eisen/wensen lijstje).

Allen bedankt,

Toen ook vanmorgen wakker werd voelde ik me redelijk. Een beetje spierpijn en uiteraard meer pijn onder aan mijn rug.

Erger is het wat erna gebeurde: vandaag had ik namelijk grote plannen. Ik zat daarom vanmorgen al vroeg in de Ligier om naar Hoorn te gaan. Maar hoe dichter ik bij Hoorn kwam, des te beroerder ik me ging voelen. En dat lag niet aan Hoorn.

Op een gegeven ogenblik besloot ik om de Ligier aan de kant te zetten om even buiten de auto op adem te komen.

Niet lang daarna staan er ongeveer 6 personen om me heen en is de ambulance weer onderweg. In de ambulance ben ik volledig onderzocht - bloeddruk, hartritme en zelfs een hartfilmpje e.d. - maar alles was oké. Ik hoefde weer niet mee naar het ziekenhuis. De plannen van vandaag zijn vervolgens geschrapt en ik heb de hele dag op bed gelegen.

Naast de pijn aan mijn onderrug heb ik nu ook hoofdpijn, want vanmorgen had ik geen helm op natuurlijk. Ik heb verder het advies gekregen om zeker een week rust te nemen en ik mag - van mijn moeder - een week geen auto rijden. Na ja, daar kan ik me wel in vinden.

Pff heftig Dennis... Inderdaad kalm aan doen, want spierpijn is vanaf de tweede dag het ergste, en je hoofd heeft zo te zien ook wel wat klappen gehad.
Even een weekje rust houden dus. (y)
Heel wat anders, maar een 3/4 jaar terug stootte m'n vriendin haar hoofd aan de onderkant van de trap, niet al te zachtjes zeg maar.
Misselijk en snel bed in. We dachten het zal wel meevallen, maar uiteindelijk bleek het een zware hersenschudding en gekneusde nekwervels.
Ze heeft er meer dan een half jaar last van gehad en deels in de ziektewet gelopen.

Ohja, heel wat anders. Iemand nog een mooie motorroute liggen richting Altenahr?
In het weekend 15-16 juni organiseer ik weer een motortoertocht / teambuildingweekend voor m'n collega's. We verblijven in 'Am Tunnel' nabij Altenahr, iemand daar bekend?

Maar ik zoek dus nog een mooie route vanaf Arnhem. Planning is zaterdagochtend eerst een uurtje snelweg (Duitse A3 of de A73 naar onderen) te pakken en daarna lekker rond te toeren om rond 17:00 bij Am Tunnel te zijn.
Iemand tips of nog een gereden route liggen? I.v.m. mijn eigen vervoer moet de route ook autovriendelijk zijn. :)
Afgelopen jaar kwamen we heel wat smalle straatjes / wegen in de Ardennen door waar ik met passen en meten doorheen paste met de vierwieler.

Sorry, ik weet geen routes in Duitsland.

Ik zou hier iets uitzoeken: https://www.gpstracks.nl/ov-motor-duitsland.php#/.
Bijvoorbeeld deze: https://www.gpstracks.nl/googlemap.php?xmlfile=maps/a-duitsland-rondrit-teutoburgerwald.xml&naamroute=Rondrit%20Teutoburgerwald of deze: https://www.gpstracks.nl/googlemap.php?xmlfile=maps/a-duitsland-jelles-snelle-eifel-ronde.xml&naamroute=Jelle%92s%20snelle%20Eifel%20ronde

Sterkte Dennis!

@adinsx

Als ik jou was zou ik vanuit Arnhem zo snel mogelijk in de Eifel willen zijn. Laat het lelijke Ruhrgebied (letterlijk) links liggen en pak de A73/A2/A76 naar Aken. Vanuit daar binnendoor naar je bestemming. Elke weg die in Google Maps een beetje kronkelt is goed.

Even snel een voorbeeldje in Google Maps gemaakt: Klik. Hier zitten echt geweldige wegen tussen. De L106 Hammer-Einruhr en de 266 Einruhr-Gemund zijn echt hemels. Maar zoals gezegd, elke weg daar die een beetje kronkelt is goed. Alleen al rondom de Rursee kun je je uren vermaken.

Dit is ook een geweldige route. Wellicht kun je hier ook wat inspiratie uithalen.

rke en TYN thanks voor de input.
Planning is inderdaad zo snel mogelijk naar onderen zakken en daar de mooie wegen op zoeken. Heb inmiddels het programma "Tyre" geïnstalleerd. Volgens mij kan ik daar een route wel gemakkelijk in samenstellen vervolgens overpompen naar een Garmin en TomTom.

We rijden met 7 motoren en 1 auto. Twee collega's op de motor met navi en in de auto hebben we een headset voor wat communicatie.
Duimen voor mooi weer en knallen maar :)

adinsx zei:
rke en TYN thanks voor de input.
Planning is inderdaad zo snel mogelijk naar onderen zakken en daar de mooie wegen op zoeken. Heb inmiddels het programma "Tyre" geïnstalleerd. Volgens mij kan ik daar een route wel gemakkelijk in samenstellen vervolgens overpompen naar een Garmin en TomTom.

We rijden met 7 motoren en 1 auto. Twee collega's op de motor met navi en in de auto hebben we een headset voor wat communicatie.
Duimen voor mooi weer en knallen maar :)

Tyre is een prachtig programma.

Oudere Tomtom's (ik heb een oudje voor de BMW) hebben een beperkt aantal "waypoints" en zijn daardoor minder geschikt voor toertochtjes.
Mijn Tommie kan maar zo'n dertig waypoints aan, waardoor je een route al snel moet opsplitsen in meerdere stukken. Let ook op hoe je Tommmie weer opstart na een pauze, ik heb wel eens een toertocht "anders gemaakt" door na de pauze weer naar het startpunt te rijden. :(

adinsx zei:
Heb inmiddels het programma "Tyre" geïnstalleerd. Volgens mij kan ik daar een route wel gemakkelijk in samenstellen vervolgens overpompen naar een Garmin en TomTom.

Tyre is inderdaad een top programma. Sterker nog, je kunt ook vrij eenvoudig een route vanuit Tyre op je Android met navi-software krijgen. Ik gebruik dat op de motor en het werkt echt feilloos.

Sterkte D.E.N.N.I.S, dat zijn klotedingen. Ik maakte in de regen een val van niks, maar was een half jaar aan het revalideren. Het kan snel gebeuren.

Afgelopen zondag hebben Aston Martine en ik een VRO gedaan, erg leuk, maar ook daar goed gemerkt wat remmen kunnen doen met een motor en waar je aan moet denken, maar ook wat ABS op een motor een voordeel kan bieden bij remmen op natte en vieze ondergrond.

Beterschap.

WOF

TYN zei:
adinsx zei:
Heb inmiddels het programma "Tyre" geïnstalleerd. Volgens mij kan ik daar een route wel gemakkelijk in samenstellen vervolgens overpompen naar een Garmin en TomTom.

Tyre is inderdaad een top programma. Sterker nog, je kunt ook vrij eenvoudig een route vanuit Tyre op je Android met navi-software krijgen. Ik gebruik dat op de motor en het werkt echt feilloos.

Ik ga me er eens in verdiepen. Vorig jaar maakte ik een route naar de Ardennen, (Baton Rouge is een aanrader qua slaaplocatie), met Google Maps en Streetview om de leuke wegen te bepalen. Streetview is echter in DL niet beschikbaar, maar alles wat kronkelt nemen we maar. :)
Export naar andere formaten is altijd goed. De testauto die ik mee heb kan via USB ook een route ophalen volgens mij. Niet meer dan eens is het achterop namelijk aardig aanpoten om bij te blijven bij de tweewielers. ;)

TYN zei:
adinsx zei:

Ik ga me er eens in verdiepen. Vorig jaar maakte ik een route naar de Ardennen, (Baton Rouge is een aanrader qua slaaplocatie), met Google Maps en Streetview om de leuke wegen te bepalen. Streetview is echter in DL niet beschikbaar, maar alles wat kronkelt nemen we maar. :)
Export naar andere formaten is altijd goed. De testauto die ik mee heb kan via USB ook een route ophalen volgens mij. Niet meer dan eens is het achterop namelijk aardig aanpoten om bij te blijven bij de tweewielers. ;)

De Benz staat vandaag in de garage dus een mooie gelegenheid om de Honda weer eens uit te laten over Z-Limburgs mooiste wegen. Wat een geweldig ding is het toch ook (en wat is Z-Limburg toch mooi). Wendbaar tot en met. Het was de bedoeling om hem pas na de zomer te verkopen, maar nu m'n eigen auto een stuk eerder dan verwacht op de stoep staat, zal hij binnenkort al weg moeten. Met pijn in m'n hart, welteverstaan :(:(

1_zps34f4032f.jpg

@adinsx

Is inderdaad jammer dat Streetview niet beschikbaar is in Dld. Maar zoals gezegd, in de Eifel zit je al snel goed ;)

adinsx zei:
TYN zei:
adinsx zei:

Wat ik wel eens doe: route opzoeken op gpstracks die enigszins in de buurt is. Downloaden, inlezen in tyre, aanpassen met google maps naar eigen inzicht en weer downloaden.
Vooral in Nederland werkt dat goed, waar je hele stukken van de ene route aan de andere kan knopen.

En voor de cracks: met notebook kan je de waypoints ook aan elkaar knopen.

rke zei:
@D.E.N.N.I.S.

Zit er al vooruitgang in? Of ga je alsnog even het medische circus in?
Ik heb spierpijn. Vooral onder aan mijn rug.

Voor de rest gaat het prima. Het is nu een kwestie van afwachten tot de spierpijn overgaat. Ik ga naar de dokter als ik over 3 weken nog pijn heb.

Vandaag de V-Strom weer eens uitgelaten, wat een heerlijk geluid zo'n dikke 2-pitter. :)
@ D.E.N.N.I.S. , Wees blij dat je je helm goed vast had zitten, vandaag zag ik een weer eens een scooterrijder die het kinbandje zo lekker comfortabel los had hangen.

Ouwediesel zei:
Vandaag de V-Strom weer eens uitgelaten, wat een heerlijk geluid zo'n dikke 2-pitter. :)
@ D.E.N.N.I.S. , Wees blij dat je je helm goed vast had zitten, vandaag zag ik een weer eens een scooterrijder die het kinbandje zo lekker comfortabel los had hangen.
Je, zeer zeker. Achteraf vind ik het jammer dat ik mijn motorpak niet aanhad, want dan had ik nu geen pijn gehad. Maar goed, wie had kunnen bedenken dat glad asfalt zo hard kon zijn.

Hey. Motorrijders. Wat leuk. (y)

Heb zelf ook wat tweewielers, momenteel: Suzuki TL1000R (te koop), Ducati 1198S, Suzuki GS500E, BMW K1200LT en een Neo's 25km.

De Duc in een opwelling gekocht, gaat weer terug naar de dealer en dan wat verlies pakken want hij is te smal en eigenlijk veel te snel voor op straat.. Maar wel práchtig.

Een TL1000, die heeft hetzelfde hart als mijn V-Strom 1000. :cool:
Je hebt een mooie verzameling met een lekkere tegenstelling, een K1200LT naast een GS500E.
Maar als je zowel een TL1000, een Duc en die BMW hebt staan, rijd je dan nog wel eens op de GS500?

Hetzelfde hart, een ander karakter. Trust me! Dat apparaat is nog enger om te rijden dan de 1198.. Heb hem nu al een paar jaar, inmiddels aan modificaties: WP vering volledig verstelbaar voor en achter, hyperpro stuurdemper (instelbaar), yoshimura uitlaten, gear indicator, carbon hugger, heelplates, osco oiler, olie temp meter, waving discs, stalen remleidingen.. etc.. (Voor de geïnteresseerden, er is een potentiële koper maar weg=weg).

Hetzelfde plan had ik met de 1198S maar dat is gewoon geen doen op de weg. Iets van 170 pk op de krukas, met een tweepitter. En dan nog zo een kleine motor.. (ik ben een grote jongen :)).

De K1200LT is mijn meest recente aankoop (2 weken terug), geweldig apparaat! Handvatverwarming, zadelverwarming voor en achter, radio, cruise control.. Het is gewoon een E39 op 2 wielen. Serieus, trouwens. Want het dash en de tempomat komen direct uit een E39. Voor op straat begrijp ik niet waarom ik dit niet eerder heb gedaan. Verstand komt met de jaren zeggen ze wel eens.. Je kan er ook nog eens mee naar werk omdat hij drie ruime koffers heeft voor je spullen. Sterker nog, vandaag met het slechte weer zelfs nog met de KLT op pad.

De GS500E was eigenlijk voor mijn vriendin. Anderhalf jaar geleden geleden gekocht maar met de nieuwe regelingen moet ze nog even wachten om niet op een 11 kW brommer terecht te komen. o_O Ze kan pas in januari 2014 afrijden om 35 kW te mogen rijden. In de tussentijd staat hij in opslag naast de Duc. De TLR en KLT staan voor de deur.

Anyway, wat rijden jullie? De 600FS heb ik al vaker langs zien komen (Teutonia), een DL1000 (Lijkt mij een fijne motor).. What else?

Vergis je niet in een DL 1000, het ding is niet zo giftig als een TL maar je kunt er ook snoeihard mee. Het is echt wat anders als de 600-versie.

En ja, een BMW rijdt gewoon heerlijk, ik heb een paar reizen in Amerika gemaakt op een GS (boxer) en een BMW is gewoon het meest geschikt voor zulke reizen.
Een fantastisch lopende motor, sublieme wegligging en echt comfortabel.
Mijn vader (we hebben die reizen met z'n tweeën gemaakt) heeft na de laatste reis ook vrij snel een BMW GS voor thuis gekocht, zo goed was hem die bevallen.

S-J zei:
Anyway, wat rijden jullie?

Een Pan European ST1100. Een geniaal apparaat, rijdt geweldig op de snelweg en op binnenwegen is ie prima te hanteren. Ziet er ook nog als nieuw uit na 17 jaar en 79.000km (y)

Een Pan is hetzelfde kaliber als de LT. Leuk! Heb jij ook radio en cd speler?

Foto's.. pff..

72800_10151400975406279_2057614713_n.jpg

TLR. Ja, dat ben ik.

https://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/45302_10151168969601279_114791947_n.jpg

GS

https://imageshack.us/a/img829/3295/schermafbeelding2013041i.png

Duc.

En natuurlijk:

foto16fw.jpg

De sofa. (y)

Ik heb zelf gewoon één motor, daar doe ik alles mee. Toeren, af en toe woonwerk, beetje sportief en soms ook een circuitdagje.
,
Wat dat betreft is mijn Guzzi V11 sport een goede allrounder; (Zoeen dus)

Moto%20Guzzi%20V11%20Cafe%20sport%2002%20%202.jpg

Nee, niet zo snel als een TL1000, niet zo comfy als een K1200LT. Maar alles doet ie met karakter.

Op 't circuit van Assen, waarbij de coureur de sterke beperkende factor is. Het pak dat ik daarbij draag komt nog uit de tijd dat ik een ZX-9R had. Da's ook een heerlijke motor, maar daar ging je te makkelijk mee in "warp speed".

12AH1-6072-535.jpg

Freez
(Vriendin heeft nog wel een ZX-636 kawa ninja die ik af en toe even uit laat, maar dan moet ik 't haar wel heeeeel lief vragen:))

Welja, allemaal racers....

Ik rij niet op circuits, gewoon op de weg is moeilijk genoeg. Dat geeft iets andere foto's

snelheid.jpg

Ik heb nu nog een K75RT uit 1991 en een Suzuki GS500 uit 2004. Ik rij er woon werk mee, en ze zijn beiden vrijwel standaard.

Het bushokje:
CIMG1302.jpg

en het brommertje:
20130526_171957_zpscc61998d.jpg

Ik gebruik de GS500 bij voorkeur met droog weer en vooral voor kortere ritjes. Dit is de betere stuurfiets van de twee, dit is een echte gooi- en smijtfiets. De K75RT gebruik ik met slecht weer en voor langere afstanden. Als snelwegtijger is hij beter geschikt dan de GS500, maar op dijkweggetjes is het maar een lomp ding.

Geniaal, die K1200LT. Ben benieuwd hoe zoiets stuurt. En wel gewoon in je leren racepak erop he?

Gek is dat trouwens. Vroeger, als kleine man, dacht ik dat je voor sportief motorrijden een sportieve motor nodig hebt. Later kom je er echter achter dat dat geenszins het geval is. Zet een 1200GS en een R1 naast elkaar aan het begin van een bergpas, en de BMW is geheid als eerste aan de andere kant.

Ook veel meer dan bij auto's, doet de bestuurder ertoe. Een '92 Clio zal een Ferrari nooit bijhouden, al zit Michael Schumacher achter het stuur. Maar zet een ervaren motorcoureur op welke fiets dan ook, al rij je erachter met een Hayabusa turbo, bijhouden doe je hem niet. Zo ben ik eens op een bochtig weggetje in de Eifel volledig het snot voor de ogen gereden door een ouwe vent op een Suzuki Savage. Nu doe ik het best leuk vind ik zelf, maar dan realiseer je je pas hoeveel je nog te leren hebt.

S-J zei:
Een Pan is hetzelfde kaliber als de LT. Leuk! Heb jij ook radio en cd speler?

Nee, geen van de twee. Wel leuk, maar het hoeft voor mij niet. Wel wil ik nog eens een GPS voor de motor kopen.

Mooie sofa! (y) Ik heb ook eens proefgereden op een K1200 LT. Qua rijden op de snelweg vergelijkbaar met een Goldwing 1800. Rijdt prima! (y)

TYN zei:
Geniaal, die K1200LT. Ben benieuwd hoe zoiets stuurt. En wel gewoon in je leren racepak erop he?

Gek is dat trouwens. Vroeger, als kleine man, dacht ik dat je voor sportief motorrijden een sportieve motor nodig hebt. Later kom je er echter achter dat dat geenszins het geval is. Zet een 1200GS en een R1 naast elkaar aan het begin van een bergpas, en de BMW is geheid als eerste aan de andere kant.
Vroeger, als kleine man, zal je misschien nog gelijk hebben gehad ook. Ik ben het wel met je eens dat de verschillen tussen toerbuffels en supersporters minder groot zijn, maar de grootste beperkende factor is nog steeds de coureur. Vooral op bergweggetjes zou ik ook niet het uiterste uit een willekeurige motor durven halen, die afgrond lonkt mij te veel.
Toch, op de Isle of Man TT zie ik nog steeds geen BMW 1200GS op de startlijn. Is dit een kans op de titel?

Vroeger waren de verschillen in frames enorm. Met een Nico Bakker of Bimota frame uit 1980 kan je vandaag de dag nog steeds lekker meerijden, een origineel Honda frame uit 1980 is erg elastisch en dat stuurde SLECHT. De laatste veertig jaar is er veel aandacht voor de wegligging, waardoor deze met sprongen vooruit gegaan is. Een van de grotere stappen in deze ontwikkeling is het deltabox frame.

Deze aandacht kwam vooral voort uit de consumentenvraag naar een motorfiets met een blok zo betrouwbaar als een Japanner en een frame zo stijf als een Italiaan of Engelsman. Het succes van Nico Bakker, Bimota, Egli, Spondon en vele andere was vooral dat ze een betrouwbaar Japans blok in een goed frame hingen.

Leuke motoren allemaal. Zeker die Guzzi. Blijft dat nou heel?

De 1200GS is echt super, ben er ook bij wezen kijken/rijden en ik moet zeggen hele fijne motor. Ik kan alleen niet aan het boxer blok wennen. De F800GS had ik bijna gekocht (twee in lijn maar ook de GS eigenschappen), maar toen kwam ik de LT tegen. En ja, in het begin reed ik er met m'n race kleding op, maar inmiddels gewoon met textiel en een shoei systeemhelm. Staat toch minder vreemd dan een integraal. Sturen is natuurlijk niks, maar het is voor z'n formaat een dikke prima. Hij weegt een 'whopping' 378 kg.

S-J zei:
Leuke motoren allemaal. Zeker die Guzzi. Blijft dat nou heel?

De basis van de Guzzi lijkt verdacht veel op de BMW boxers. Een stokoud concept (luchtgekoeld, stoterstangen). Laten we zeggen dat dat concept inmiddels wel is uitgerijpt. Alleen klinkt een V-twin veel lekkerder dan een boxer

Er zijn vele guzzi's die kilometerstanden boven de twee ton halen zonder al te veel gesleutel, maar het blijft wel italiaans natuurlijk, een elektrische gremlin is niet uitzonderlijk. De mijne is in ieder geval betrouwbaar.

Freez

Als mijn ongeluk van 25 mei al iets positiefs heeft opgeleverd, dan is dat het feit dat ik nu elke dag anderhalf uur ga wandelen. Dat is pakweg 5 km rondom het dorp. Ik voel daarbij veel verlichting van de pijn in mijn rug. Tegelijk merk ik dat die pijn elke dag minder wordt. Ik kan nu tenminste weer opstaan zonder dat het pijn doet. Het gaat de goede kant op.

Alle dagen bij elkaar heb ik nu ongeveer 50 km gelopen.:)

Terug
Bovenaan