Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Naast de twee dagen theorie en praktijk bij een instructeur, inclusief een kleine rijvaardigheidstest, en een theorie examen bij de Department of Public Safety, heb ik nu mijn motorrijbewijs.

Nu nog een motor. Ik het twee modellen op het oog. Yamaha V-Star 950 Tourer of Suzuki Boulevard M50.

00303_i5YysJECAXi_600x450.jpg

00r0r_ljrTaAn3Nct_600x450.jpg

Wat heb je nu gedaan?

Daar zitten veeeels te weinig wielen onder, geen airco, belabberde stereo die maar een deuntje kent en de kreukelzone is ook al nada, noppes ende niks....

Oftewel: Mooie motor, dat wordt genieten als het weer een beetje opknapt.

rke zei:
Wat heb je nu gedaan?

Het forum een beetje in evenwicht houden. Nu jij in modern leaseblik rijdt, moet ik dat weer compenseren met een motor.
De stereo maakt overigens een prachtig geluid. Niets mis mee.

Rayban zei:
Mooie bike, handvatverwarming erop en gaan.

Nice trailertje ook trouwens (y)

Handvatverwarming? Zo koud is het niet in Texas... trailertje komt nu goed uit. Precies groot genoeg. Scheelde weinig. Ik heb maar een paar centimeter over.

Even een discussie aanzwengelen...

Er is blijkbaar een groeiende groep motorrijders die de hele winter doorrijden.
Inmiddels voorzien van winterbanden rijden ze door weer en wind, zelfs sneeuw.

Mijn mening hierover:

Ze zijn knettergek.

Hier de redenen waarom ik dat vind:

- Kruipend door de bochten bij gladheid zodat de auto's af moeten remmen of uitwijken.
- Glibberen bij het wegrijden waardoor auto's in moeten houden of zelfs weer remmen.
- Enorm vroeg remmen, wederom komen ze hierdoor in de knoop met de auto's

Verder zien ze amper wat door vuil wat steeds op het vizier van de helm komt.

Ze moeten natuurlijk zelf weten wat ze doen, en automobilisten moeten ook gewoon rekening houden met de motorrijders.
Toch vind ik het gevaarlijk en hinderlijk.

Mijn advies, ga met de bus.

Meningen?

Motorrijden in de randstad scheelt een hoop tijd in de spits. Kosten konden ook nog wel eens goedkoper uitvallen dan een fatsoenlijke auto.
Zolang het niet vriest zie ik er niet zo'n risico in, mits men een beetje goed anticipeert.

Mij zie je in elk geval niet bij kou en/of regen op de motor :D

Laat ik daar ook eens enkele opmerkingen over maken:

- Kruipend door de bochten bij gladheid zodat de auto's af moeten remmen of uitwijken.
- Glibberen bij het wegrijden waardoor auto's in moeten houden of zelfs weer remmen.

De doorsnee mooiweer-motorrijder rijdt zelden met regen, waardoor ze de grip van de motor onderschatten. Het grote gevaar met rijden met regen op een motor zijn de ingeblikten die met volgespetterde ramen nauwelijks iets zien maar toch doordrammen.
Toch, ze kunnen beter de grip onderschatten dan overschatten.

Dat klopt, daarom rijden de meeste motorrijders met droog weer relatief sneller dan met nat weer. Gelukkig blijven autoruiten schoon en droog.

Met regen rijden is inderdaad gevaarlijk. Toch ervaar ik de medeweggebruikers als het grote gevaar, er zit geen verkreukelrandje om die brommer. Ik heb recent nog een bestuurder van een eo-container op een toeterconcert getracteerd toen hij mij afsneed op een manier die ronduit schofterig was.

Maar, met af en toe een vergadering die uitloopt tot diep in de file-uurtjes heb ik met mijn motortje een beetje vertraging. Nu ik ingeblikt rondrij is die vertraging gelijk veel heftiger. Er zijn in 2014 genoeg dagen geweest dat ik met de auto meer dan twee keer zo lang onderweg geweest zou zijn.

Daarnaast, die bewuste vrijdag dat die eo-container mij afsneed was de eerste en de laatste keer van 2014 dat ik druppelend van de regen aangekomen ben. De terugreis (wegrijden in een kletsnat motorpak) was wel even een momentje dat ik vond dat ik "geschikt" kon aanstrepen op het aanmeldformulier voor de commando's.

Brrrrr.....

Valt best mee hoor, rijden in de regen. Boven ongeveer 80 km/h heb je haast geen last van druppels op je vizier. Grip valt soms wel tegen, dat klopt maar ik hoef maar heel zelden zo langzaam te gaan dat ik een automobilist in de weg zit. Beetje glibberen hoort erbij en zolang het alleen het achterwiel is kan je dat prima controleren.

Wel vind ik dat de feedback die je van de banden krijgt bij temperaturen tegen het vriespunt heel rap een stuk minder wordt, daardoor voel je je wat onzekerder.

Bij echt winterse omstandigheden stap ik ook niet op de motor, dus daar verder geen ervaring mee.

Carkiller zei:
Even een discussie aanzwengelen...

Er is blijkbaar een groeiende groep motorrijders die de hele winter doorrijden.
Inmiddels voorzien van winterbanden rijden ze door weer en wind, zelfs sneeuw.

Mijn mening hierover:

Ze zijn knettergek.

Ze moeten natuurlijk zelf weten wat ze doen, en automobilisten moeten ook gewoon rekening houden met de motorrijders.

Meningen?

Goed idee doet volgen?
Wie weet gaan alle koekblikkers zomers met de bus.

Twix zei:
Handvatverwarming? Zo koud is het niet in Texas... trailertje komt nu goed uit. Precies groot genoeg. Scheelde weinig. Ik heb maar een paar centimeter over.

Nice Texas, dat wist ik niet.
Genoeg te toeren daar?

Rayban zei:
Twix zei:

Nice Texas, dat wist ik niet.
Genoeg te toeren daar?

Op zich wel. Het is alleen wel veel 'immer geradeaus'. Zeker rond Houston, waar ik woon.

Carkiller zei:

Meningen?

In de winter is het OV ook niet geweldig. Of ze rijden minder, of helemaal niet. Voor woon <> werkers die alles met de motor moeten doen omdat ze wellicht geen auto hebben is dat niet meteen een alternatief. Ik rijd motor, ook wel voor woon <> werkverkeer, maar heb de luxe om ook in een auto te stappen. Dat heeft niet iedereen. Ik rijd ook rustig in de regen, maar als de temperatuur richting 0 graden gaat mag de de motor in de winterslaap.

Carkiller zei:

Wat leven we toch in een verdraagzame wereld... De auto is heilig en mag niet worden gestoord, motorrijders zijn het werk van de duivel en moeten vooral niet de auto's in de weg zitten. Voor wat betreft het vuil op je vizier, daar zijn heel goede spullen voor en laten we het dan niet hebben over de auto's die vaak de helft van de ruiten krabben of doordat de ze de motor niet mogen laten draaien van de buren weer aangeslagen ruiten krijgen en derhalve amper snelheid maken.

Verder dient elke weggebruiker (auto, motorrijder, buschauffeur) zich naar omstandigheden aan te passen en rekening te houden met medeweggebruikers en een beetje compassie te hebben in dit drukke kikkerlandje.

@Twix: stoere motor! (y)
Lijkt mij een ideale cruiser voor de omgeving waar jij woont.

WOF

Carkiller zei:

Meningen?

Prima advies. Ik heb de motor nu zelf ook binnengezet. Teveel risico op nachtvorst en gladheid (alhier ter plaatse). Wegen die niet of nauwelijks op willen drogen blijven glad op een rare manier, ook vlak boven het vriespunt. Die vorst is over het algemeen ook lastig voorspelbaar (een onbewolkte nacht op nat wegdek staat garant voor glijpartijen) en dat maakt dat ik smorgens thuis geen veilige afweging kan maken of de gehele weg vorstvrij is.

Als je zo voorzichtig moet rijden dat je het normale autoverkeer nauwelijks meer bij kan houden in de bochten, kun je je afvragen wat je nog in het verkeer te zoeken hebt. Ja, je kan een beroep doen op de inschikkelijkheid en oplettendheid van blikbestuurders, maar de ervaring leert dat dat niet handig is.

turbod12 zei:
Carkiller zei:

Meningen?

Prima advies. Ik heb de motor nu zelf ook binnengezet. Teveel risico op nachtvorst en gladheid (alhier ter plaatse). Wegen die niet of nauwelijks op willen drogen blijven glad op een rare manier, ook vlak boven het vriespunt. Die vorst is over het algemeen ook lastig voorspelbaar (een onbewolkte nacht op nat wegdek staat garant voor glijpartijen) en dat maakt dat ik smorgens thuis geen veilige afweging kan maken of de gehele weg vorstvrij is.

Als je zo voorzichtig moet rijden dat je het normale autoverkeer nauwelijks meer bij kan houden in de bochten, kun je je afvragen wat je nog in het verkeer te zoeken hebt. Ja, je kan een beroep doen op de inschikkelijkheid en oplettendheid van blikbestuurders, maar de ervaring leert dat dat niet handig is.

Als beginnend motormuis in Texas het ik natuurlijk weinig recht van spreken, maar ik denk dat ik het met bovenstaand eens kan zijn. Regen hoeft geen probleem te zijn, maar temperaturen rond het vriespunt zijn te riskant. Meer dan met een auto ben je als motorrijder afhankelijk van de grip van je banden. Waarom dan het risico nemen?

Het rare is dat het irritante onverdraagzame gedrag van een enkele ingeblikte bestuurder ook voor andere bestuurders lastig is.

Oma mag niet links rijden, want dat geeft nul komma twee seconde vertraging in de reis van een uur. Een vrachtwaggel mag niet inhalen, want stel jezelf eens voor dat je de cruisecontrol moet uitzetten. En ik ga zeker niet helemaal rechts rijden, want dan kan je nooit meer op die linkerbaan invoegen met al die snelheidsmaniakken en bumperklevers...
Ik ken mensen die zich op die manier misdragen in het verkeer en misschien neig ik er zelf af en toe ook naar. In het algemeen zijn deze minkukels ook veelrijder en veel van deze minkukels hebben zelf niet eens in de gaten dat ze zo agressief rijden.
Daarom, - ik hoop echt van niet, ik ben ook een veelrijder - misschien ben ik zelf in de loop der jaren ook zo'n intolerante kwast geworden.
Ik verwacht dat het is als het rijden met versleten schokdempers, pas als je de bocht uitgegleden bent kom je tot het besef dat het misschien niet meer zo werkt zoals je dacht.

De houding van een enkele ingeblikte kwast van "mijn blik is heilig" is zeer vervelend maar helaas hebben vooral de kwetsbare weggebruikers er last van. Dat omaatje wat met witte knokkels om het stuur van de angst probeert de snelweg te gebruiken. Maar ook de motorrijder, de verkeersdeelnemer die dat volumineuze, loodzware en brandstofverslindende harnas willens en wetens ingeruild heeft voor snelheid en wendbaarheid.

On topic: Toch ben ik blij dat ik de afgelopen weken ingeblikt heb mogen rijden. De K75RT biedt wel goede bescherming tegen de regen maar heeft veel last van zijwind. De GS500 biedt geen bescherming tegen de nattigheid maar heeft in ruil daarvoor veel minder last van zijwind. We hebben natuurlijk ook al enkele keren vorst mogen meemaken en ik had met de GS500 al een paar flinke stukken volgas tegen de wind moeten rijden. Minimalisme heeft nu eenmaal zijn prijs, ook als je een minimaal motortje koopt.

En, ik ben inmiddels zo oud dat ik de bescherming van een auto meer ga waarderen. De moderne equivalenten van die schommelstoel, pijp en open haard zijn de kuipstoel, de climate control en de roetuitstoot van het overige verkeer.
Daarom schommelt deze moderne, (bijna) opa in zijn gehuurde Seat met de climate control op een comfortabele 21 graden roetstof happend achter een dikke drammende Douwdie. Denkend aan de midlife crisis, toen ik nog als een kamikaze op mijn grote brommer snelheidsrecords probeerde neer te zetten op plaatsen waar dat niet mag - als het droog weer was.
Aan de andere kant voel ik mezelf ook af en toe een puber, lekker schoppen tegen de gevestigde orde en doen waar ik zelf zin in heb. Ik kweek een ZZ Top baard, koop een oude afgetrapte motor en neem een plakplaatje.....

Hoewel, een plakplaatje laten zetten doet misschien pijn ... :(

Dat laatste voornemen schrap ik maar.

Ik glijd met mijn auto toch echt meer dan met de motor. Vanmorgen nog bijna in de vangrail met mijn auto omdat mijn winterbanden niet geschikt zijn voor deze temperaturen... met de motor rijd je er gewoon omheen. Natuurlijk doe ik wel voorzichtiger en rustiger, maar met de auto dus ook wel!

T'is dat de wind me wat te hard was, anders was ik gewoon met de motor gegaan vanmorgen. Maar zolang het droog is en boven de 0 dan ga ik in principe per motorfiets.

Maar goed, ik ben dan ook niet de gemiddelde motorrijder met ongeveer 30.000 motorkilometers afgelopen (hele) jaar (tegen 10.000 autokilometers)

Rob

Overigens, om het een ander in perspectief te plaatsen:

Ik zie weinig motorrijders die het te druk hebben met hun telefoon/radio/make-up/kinderen op de achterbank/krant of neus. En dat kan ik helaas niet van alle automobilisten zeggen.
Dus dat compenseert dan weer. :cool:

Rob

Rayban zei:
Goed idee doet volgen?
Wie weet gaan alle koekblikkers zomers met de bus.

Het ging over motorrijders, niet over "koekblikkers."

Dat er meer met de bus gegaan moet worden is een mooi onderwerp, maar heeft niets te maken met mijn stelling.

WOF zei:
Wat leven we toch in een verdraagzame wereld... De auto is heilig en mag niet worden gestoord, motorrijders zijn het werk van de duivel en moeten vooral niet de auto's in de weg zitten. Voor wat betreft het vuil op je vizier, daar zijn heel goede spullen voor en laten we het dan niet hebben over de auto's die vaak de helft van de ruiten krabben of doordat de ze de motor niet mogen laten draaien van de buren weer aangeslagen ruiten krijgen en derhalve amper snelheid maken.

Verder dient elke weggebruiker (auto, motorrijder, buschauffeur) zich naar omstandigheden aan te passen en rekening te houden met medeweggebruikers en een beetje compassie te hebben in dit drukke kikkerlandje.

Ook een prachtig onderwerp, maar nu weet ik nog steeds niet wat je vind van motorrijders die het hele jaar doorrijden en bij gladheid over de weg glibberen.

Rob GT zei:
Overigens, om het een ander in perspectief te plaatsen:

Ik zie weinig motorrijders die het te druk hebben met hun telefoon/radio/make-up/kinderen op de achterbank/krant of neus. En dat kan ik helaas niet van alle automobilisten zeggen.
Dus dat compenseert dan weer. cool smiley

Zeker waar, maar je mening over het onderwerp lees ik hier ook niet uit.

Mijn eigen ervaring is dat ik met ongeveer 60 km/h de (korte) afrit van de snelweg nam bij de lichte sneeuwval van afgelopen december, een voor een auto verantwoorde snelheid voor de geldende omstandigheden. (bij normaal weer neemt men de afrit meestal gewoon met 100 km/h)
Op de afrit reed een motorrijder met ongeveer 10 km/h kaarsrecht door de bocht.
Ik moet dan gaan remmen (in een bocht met gladheid, wat ik normaal niet graag doe) in een bocht waar je normaal gesproken alleen je gas los hoeft te laten, mijn achterliggers ook.
Vervolgens kruipen we met z'n allen met 10 km/h door de bocht, hopend dat degene die achter ons ook van de snelweg komt ons op tijd ziet.
En preventief alvast 10 km/h gaan rijden omdat er misschien een motorrijder in de bocht rijdt lijkt me niet echt een goed idee als je nog op de snelweg zit. (de matrixborden stonden op 70 km/h wegens de weersomstandigheden)

En zeker, ik let zo goed mogelijk op en gun de motorrijder nog een heel lang leven.
Van een bijna aanrijding was dus absoluut geen sprake.
Vind hem alleen erg onverstandig bezig, vandaar mijn stelling.
En de sneeuw kwam niet als een verrassing, was al ver van tevoren aangekondigd...

Laatste toevoeging, ik heb ook een motorrijbewijs.
Fantastisch vervoersmiddel, zodra ik een stalling heb komt er zeker een motor.
Deze zal dan hoogstens een regenbui meemaken, bij winterse omstandigheden kies ik voor geschikter vervoer.

Carkiller zei:
Mijn eigen ervaring is dat ik met ongeveer 60 km/h de (korte) afrit van de snelweg nam bij de lichte sneeuwval van afgelopen december, een voor een auto verantwoorde snelheid voor de geldende omstandigheden. (bij normaal weer neemt men de afrit meestal gewoon met 100 km/h)
Op de afrit reed een motorrijder met ongeveer 10 km/h kaarsrecht door de bocht.
Ik moet dan gaan remmen (in een bocht met gladheid, wat ik normaal niet graag doe) in een bocht waar je normaal gesproken alleen je gas los hoeft te laten, mijn achterliggers ook.
Ik wil als eerste opmerken dat ik ook wel eens een bocht snel neem. Slakken, omaatjes, rechtoprijders, Scania's en Mercedessen zijn dan vervelend, die bederven het plezier van rijden.
Kan je eindelijk een bocht op een leuke manier nemen, zit er een rijdende wegafzetting voor je neus.

Vind hem alleen erg onverstandig bezig, vandaar mijn stelling.
En de sneeuw kwam niet als een verrassing, was al ver van tevoren aangekondigd...

Laatste toevoeging, ik heb ook een motorrijbewijs.
Fantastisch vervoersmiddel, zodra ik een stalling heb komt er zeker een motor.
Deze zal dan hoogstens een regenbui meemaken, bij winterse omstandigheden kies ik voor geschikter vervoer.

Met gladheid is een motor een onding. Voor je het weet glijdt dat ding onder je vandaan en kom je daar terecht waar andere zichzelf overschattende bestuurders ook naar toe glijden. Ik vind het verstandig dat deze motorrijder het gas dicht hield, ook omdat ik vind dat je nooit sneller moet rijden dan je gevoel je zegt. Juist door jezelf te laten opjagen ga je fouten maken.

Ik heb zelf ook vaak genoeg de vergissing gemaakt om te kiezen voor de motor terwijl het toch wat glad was. Wat in dat verband een instinker is zijn de verschillende omstandigheden op een paar kilometer van elkaar. In een geval vroor het in Zwijndrecht en in Rotterdam (20 km verderop) vroor het niet. In ons dorpje waren enkele rotondes spekglad, in Rotterdam kon je heerlijk rijden.
En weersvoorspellingen... Dhr Paulusma belooft wel vaker iets wat niet uit komt.

Maar, de temperatuur is niet de enige factor die het glad maakt. Het beroemde dieselspoor in een bocht (lompert die de tankdop vergeten is), natte bitumensporen en belijning op wegen, de natte modder van de bietenoogst zijn ook goede voorbeelden. Motorrijden is voor een deel ook het rijden zodanig dat je ook met gladheid nog heel thuis komt.

Toch, om even jouw voorbeeld aan te halen: Nu reed er een motorrijder met lage snelheid, volgende keer is het een bellende yup en de keer daarna een vrachtwagenchauffeur die voor het eerst in Nederland rijdt. Als jij met gladheid een onoverzichtelijke afrit zo snel neemt dat je de remmen niet durft aan te raken rij je misschien een tikkeltje te snel voor de omstandigheden.

rke zei:
Toch, om even jouw voorbeeld aan te halen: Nu reed er een motorrijder met lage snelheid, volgende keer is het een bellende yup en de keer daarna een vrachtwagenchauffeur die voor het eerst in Nederland rijdt. Als jij met gladheid een onoverzichtelijke afrit zo snel neemt dat je de remmen niet durft aan te raken rij je misschien een tikkeltje te snel voor de omstandigheden.

En daar gaan we weer.o_O

Er kan ook een meteoriet liggen die plots gevallen is, maar het gaat om een motorrijder.
Die heeft een keuze om op een andere manier van A naar B te gaan, dat is het onderwerp.;)

Verder heb ik met rijles geleerd om niet te remmen in een bocht, maar voor de bocht.
En zonder motorrijder was 60 zelfs langzaam op de afrit, ook met lichte sneeuwval.

Tot slot had ik ruim op tijd afgeremd, maar dus op een plek waar ik het liever niet doe en normaal ook nooit hoef te doen.
De motorrijder is nooit in gevaar geweest, op het geglibber van hemzelf na.

Carkiller zei:
rke zei:
Verder heb ik met rijles geleerd om niet te remmen in een bocht, maar voor de bocht.
En zonder motorrijder was 60 zelfs langzaam op de afrit, ook met lichte sneeuwval.

Tot slot had ik ruim op tijd afgeremd, maar dus op een plek waar ik het liever niet doe en normaal ook nooit hoef te doen.
De motorrijder is nooit in gevaar geweest, op het geglibber van hemzelf na.
Als je toch al langzaam een bocht door gaat, wat is dan het bezwaar om te remmen? Remmen in een bocht is gevaarlijk als je op het randje rijdt, niet als je nog karrenvrachten grip over hebt.

Dat die motorrijder zichzelf in het weer vergist heeft, zal hij zich na dat bochtje ook wel gerealiseerd hebben. Ik kom inmiddels al tijden vingers te kort om al mijn vergissingen te tellen, dus ik kan een ander een vergissing niet kwalijk nemen.

Overigens: vandaag zou het hard waaien, met in de loop van de middag kans op sneeuw. Ik heb dus de auto gepakt, ook omdat de motor 12 euro benzine verstookt op het woonwerk stukje en ik een hekel heb aan 80 km lang schuifelen door sneeuw.

Dat was dus een een kleine vergissing.
Allereerst was het vanmorgen hooguit een beetje frisjes. Maar vanmiddag was het gewoon lekker weer en als toetje heb ik vanmiddag op de terugweg twee keer in het beruchte rijtje gestaan. De eerste keer was misschien zelfs wel een ongeluk met gewonden, ik heb een paar ambulances met zwaailicht zien rijden.

So much for de weersvoorspellingen van Paulusma en collegae.....

Als ik op de motor zit en ik ben min of meer gedwongen voor mijn eigen veiligheid het overige verkeer te hinderen dan trek ik graag de conclusie dat ik beter de motor kan laten staan (of had kunnen laten staan).

Als ik een Twingo zou hebben en daarmee een caravan wil trekken en niet boven de 75 km/h per uur kan komen dan zou ik ook proberen autowegen/snelwegen te mijden. Of wellicht een wat sterkere auto te kopen.

Je kan natuurlijk altijd wel eens door echt onvoorziene omstandigheden min of meer gedwongen zijn om het verkeer te hinderen. Denk aan pech en je moet je laten slepen of je moet bij het tankstation zien te komen met een brandend check eninge lampje en een roetende diesel die niet harder wil dan 65 km/h. Heb het met de motor wel eens gehad dat een weg heel lelijk gerepareerd was met een enorme knoert van een naad tussen 2 asfaltstroken en dat ik daar niet van baan durfde te wisselen. Bleef ik noodgedwongen maar even rechts rijden, maar dat had natuurlijk net zo goed op de linkerstrook gekund. Dan was ik ook niet naar rechts gegaan. Het ergste is als die naad rechtdoor loopt, terwijl de rijbaan slingert.

Als je je van tevoren kan voorzien dat het wel eens lastig kon worden op 2 wielen dan doe je er gewoon beter aan een alternatief te bedenken. En ik denk dat CArkiller daar op uit is. En ergens heb ik het gevoel dat RKE het ook wel begrijpt, alleen dat het nu een beetje om de formulering gaat die wellicht niet zo boeiend is.

Carkiller zei:
Ook een prachtig onderwerp, maar nu weet ik nog steeds niet wat je vind van motorrijders die het hele jaar doorrijden en bij gladheid over de weg glibberen.

Bij het teruglezen van mijn reactie kan ik mij begrijpen dat je mijn mening niet helemaal er uit kan destilleren. Dus bij deze hopelijk in meer klare bewoordingen: Ik ben van mening dat je als motorrijder bij gladheid en temperaturen rond en onder het vriespunt beter het ros in de winterslaap kan zetten. Ik doe dat zelf ook en eigenlijk iedereen in mijn vrienden/familie/kennissen kring die ik ken doet dat ook. Dat is zwart/wit gezegd mijn mening.

Die heeft een keuze om op een andere manier van A naar B te gaan, dat is het onderwerp.

Waarom heeft die een keuze? Weet jij dat?

Maar ik wordt ook wat ouder en merk dat de wereld soms niet zo zwart/wit is. Die motorrijder die jij bedoelt kan bijvoorbeeld niet in de gelegenheid zijn om met de auto te gaan en ook het openbaar vervoer is niet altijd een alternatief. Dan denk ik dat die motorrijder met defensief rijden, winterbanden e.d. alle moeite doet om het voor hem en zijn medeweggebruikers zo veilig en makkelijk mogelijk te maken. Met 10km/u door de bocht door is nog altijd sneller dan dat je tot stilstand moet komen omdat hij onderuit ligt, je 112 moet bellen, wachten op de ambulance/politie e.d.

In de ideale wereld moet elke weggebruiker zich aanpassen aan de omstandigheden en als dat niet kan lekker thuis op de bank blijven zitten. In realiteit kan dat niet altijd. Dan nog, ik heb een motorongeluk gehad op 6 juli wat in de zomer is. Op een natte weg onderuitgegaan terwijl ik amper snelheid had, maar door zacht te remmen op een natte weg met een motor zonder ABS toch een blokkerend wiel en daar lag ik. Driedubbele schouderbreuk en zeker 6 maanden revalidatie. Onderuitgaan door gladheid in hartje zomer, had je dan ook gezegd dat ik de bus moet nemen? ;)

WOF

@WOF:

Ik had je hoogstens zijwielen aanbevolen...:)

Maar zonder gekheid, je kan niet alles voorkomen.
De motorrijder die ik tegen kwam had de omstandigheden zo duidelijk tegen dat hij beter zou moeten weten.
In jouw geval is het gewoon pech.

En ik heb nu zeker het idee dat iedereen mijn stelling begrijpt.
Blijft wel apart dat er eerst allerlei irrelevante vergelijkingen aangehaald worden zoals bellende automobilisten.

Apart volk, die motorrijders.;)

Nu ik trouwens toch hier de boel vol spam, wat raden jullie aan?

Jaren geleden het motorrijbewijs gehaald, daarna niet meer gereden dan een straat heen en weer op de motor van een kennis.

Heb dus 0 ervaring.

Ben uitgenodigd mee te gaan dit voorjaar met een groepje vrienden (allemaal ervaren motorrijders) voor een toertocht door zuid Duitsland.
Zou dan een motor huren voor de trip.
Dan moet ik dus minstens een paar dagen oefenen van tevoren, maar is dat voldoende?
Kan ook nog een paar opfrislessen boeken, wellicht is dat nog beter.

Ander alternatief is dat ik de spullen vervoer in de Subaru en daarmee achter de meute aanrijd, maar dat lijkt me minder gezellig...

Neem een paar opfrislesjes bij een motorrijschool. Veel "heropstappers" doen dat ook en dat werkt heel goed.

En, het besef dat jij de minst ervaren motorrijder van het groepje bent is heel belangrijk. Als je in een groep gaat toeren, rij dan vooraan in de groep. Het klinkt raar, maar achteraan in het groepje wordt sneller en agressiever gereden. Bovendien geef jij vooraan in de groep het tempo aan terwijl je achterin de groep min of meer het tempo moet volgen.

Ik wil toch nog door miauwen over het eventueel tergend langzaam rijden - met welk voertuig dan ook.
Ik bestuur een voertuig en ik wil mezelf niet laten opjagen naar snelheden waarbij ik mezelf niet meer veilig voel. Voor een oma met verse wonden van een heupoperatie zal 7 km/uur op een trapfiets extreem snel zijn, voor Rossi is een bocht waarbij zijn ellebogen vrij blijven van het asfalt een langzame bocht.

Als je van de stelling uitgaat dat het verkeer een methode is iedereen de gelegenheid te geven van A naar B te reizen, moet je de sloompjes ook accepteren. In mijn beleving is het circuit de plaats jezelf te meten met andere liefhebbers van snelheid.

Maar ik rij ook met regelmaat achter een sloompie waarvan ik denk:
"Durf je nu echt niet sneller, is het geen tijd dat rijbewijs doormidden te knippen?"
"Zou je niet eens een alternatief overwegen, die grote gele veecontainer, misschien?"

Vroeger was het een enkele keer leuk dit soort sloompjes op te jagen. Maar stel jezelf eens voor dat je iemand zodanig opjaagt dat hij/zij een ongeluk krijgt....
Ik ben een keer in de auto opgejaagd door een set pubers in een oud aftrapbakkie. Ik vond het wel grappig, dus ik reed zo snel ik durfde de bocht van een oprit door. En toen zag ik de pubers in mijn spiegel het gras naast de oprit op rijden. Maar, als een van ons beiden een van de weinige lantaarnpalen geraakt had..... hoe zouden we ons dan gevoeld hebben?

Met dik 80 km/uur een lantaarnpaal raken, zelfs met een auto, laat een indruk achter....

Ja, zoiets loopt snel uit de hand.

Vroeger joeg ik weleens een motorrijder op in een bocht die ik met de Subaru sneller kon nemen.
Later denk je dan, als ie valt hebben we toch een flink probleem.
Hij met zijn lijf, ik met mijn geweten.

Doen we dus niet meer...

Maar vooraan in de groep klinkt goed, ik snap dat dat veiliger is.
En ik zal wel een paar opfrislessen boeken, beter teveel oefenen dan te weinig.

Carkiller zei:
Ja, zoiets loopt snel uit de hand.

Vroeger joeg ik weleens een motorrijder op in een bocht welke ik met de Subaru sneller kon nemen.
Later denk je dan, als ie valt hebben we toch een flink probleem.
Hij met zijn lijf, ik met mijn geweten.

Doen we dus niet meer...

Maar vooraan in de groep klinkt goed, ik snap dat dat veiliger is.
En ik zal wel een paar opfrislessen boeken, beter teveel oefenen dan te weinig.

De bocht welke?:rolleyes:
(Het is de bocht die)

Ik heb helemaal niks met motoren. Niet dat ze van de weg wil keilen, echt niet, ze moeten het zelf weten, maar ik begrijp ze niet. Je kunt lekker droog zitten op vier wielen en dan ga je een beetje spartaans doen. Maar goed, iedereen zijn sport.

Wat me wel opvalt bij bijvoorbeeld wegmisbruikers: Dan zit de politie achter een motorrijder aan die eens even het gas flink lostrekt. Dat wordt invorderen, hoor je op de achtergrond. Ik denk dan altijd: vast een jonge knaap, zo'n emmerpiloot. Ik ben altijd helemaal stomverbaasd als de helm er af gaat. Het is vaak een kale vent op middelbare leeftijd met een bril op! Onvoorstelbaar!

Soloman (vanuit het klooster) zei:
Wat me wel opvalt bij bijvoorbeeld wegmisbruikers: Dan zit de politie achter een motorrijder aan die eens even het gas flink lostrekt. Dat wordt invorderen, hoor je op de achtergrond. Ik denk dan altijd: vast een jonge knaap, zo'n emmerpiloot. Ik ben altijd helemaal stomverbaasd als de helm er af gaat. Het is vaak een kale vent op middelbare leeftijd met een bril op! Onvoorstelbaar!

Kaal... nog niet.
Middelbaar... misschien nog net.
Bril... nope, contactlenzen.
Aangehouden door oom agent omdat ik te veel gas gaf. Vaak genoeg...
Maar wel altijd met de auto.

Ik heb vrijwel direct na het halen van mijn rijbewijs mijn tweede motor total loss gereden. Je kon toen met een oefenvergunning rijden en ik had een uur of wat voor dit ongeluk net mijn A-rijbewijs gehaald. Sindsdien rij ik erg behoudend met de motor terwijl ik met de auto wel eens wil beesten.
Doordat een motor geen uitgebreid, 1000 kg wegend, kreukelrandje heeft, wordt iedere kilowatt gebruikt om de krachtbron en de bestuurder te lanceren. Vergeleken met een motor is een auto daarom maar een traag hok, denk aan de verhouding vrachtwagen versus personenauto. Ik vind zelf de motorfiets industrie te ver doorgeschoten in vermogen per kilo, moderne supersports zijn net zo snel als de circuitmotoren van een paar jaar terug.
Ik bedoel maar, nul naar honderd in twee of drie seconden - welke auto doet er mee? Dat gaat zo extreem snel dat de handelingen van de bestuurder de beperkende factor zijn in plaats van de power uit het blokje.

Jammer genoeg is zo'n ding zo extreem snel omdat er geen kreukelrandje om zit. If you make mistake, I'll kill you.... dat principe. En dat op een voertuig wat de rake bijnaam rijstraket heeft.

Ik ben iemand die van snelheid houdt. Ik heb vaak genoeg op supersport motoren gereden en het is erg verslavend om die gaskraan open te draaien. Maar het is als met heroïne, het is ook dodelijk. Gelukkig zijn de ontwenningsverschijnselen van een motorfiets niet heftiger dan slaapverschijnselen in de zakelijke leasebak en ongemerkt neuspeuteren tijdens een stoplichtsprintje.
Enig idee hoeveel je uit je neus kan halen in die acht seconden van nul naar honderd?

Een motor is wel traag in bochten. De verhouding onafgeveerde massa versus totale massa is veel minder gunstig dan bij een auto. Voor je het weet dribbelt de motor de bocht uit. Maar, zodra je eenmaal een stukje rechtuit hebt.... waar dan natuurlijk weer een rijdende wegversperring een rookgordijn aan moet leggen...
Wat ook vreemd voelt met een motor is het bereiken van de topsnelheid. Ik heb een tijdlang een motor gehad die een topsnelheid van 140 km/uur had. Je kon daar prima 120 km/uur mee rijden en ook inhalen was helemaal geen probleem. Maar, eenmaal boven de 130 km/uur was de gang er vrijwel helemaal uit. Dan was het wachten tot die meter eindelijk een keer 140 aanwees. Maar tot 100 km/uur was die motor net zo snel als de Camry. Dezelfde Camry die ik met 140 in zijn vier zette en dan nog even doortrok.

Nog een tip: Als je een passagier achterop hebt, hou er rekening mee dat dit persoon van het zadel schuift als je de gaskraan te ver opendraait. Als een dame er af valt is dat niet zo best voor de romantiek, zeg maar....
Er zijn zelfs exemplaren te vinden die nijdig worden.

Twix zei:
Ik weet niet hoe het weer bij jullie was vandaag, maar hier was het heerlijk motorrijweer....

IMG_1959_zps1c25fb65.jpg
Leuk .. :(

Regen, 2 graden boven nul, gemeten in een woonwijk.

Phaeton W12 zei:
rke zei:
Ik heb een tijdlang een motor gehad die een topsnelheid van 140 km/uur had.
Suzuki Savage LS650? :cool: Of nee, die reed geloof ik wel 160 km/h.

Nope, standaard heeft hij moeite met 130 km/uur. Je kan hem wel relatief eenvoudig tunen, 160 moet zonder meer mogelijk zijn. Je moet dan wel beginnen met de overbrenging; de standaard overbrenging laat 145 km/uur toe, dan grijpt de toerenbegrenzer in.

Als ik tien minuten de gaskraan vol open hield, was het carterdeksel al 120 graden (de thermometer hing boven de olie...). Dan heeft verdere tuning pas zin na het monteren van een oliekoeler en dat ging mij te ver.

Vergeleken met de Savages van de Suzuki Savage club was mijn Savage echt snel.... met die 140 km/uur top.

Nu ga ik iets heel raars zeggen.
Vrachtwagenchauffeurs zijn verplicht om regelmatig met bijspijkercursussen te gaan.
Ik ben er een voorstander van om ook motorrijders en autobestuurders naar cursus te sturen zodra hun rijbewijs verlengd moet worden. Dus om de tien jaar. De weg is namelijk geen game, maar een bloedserieuze risicofactor in onze samenleving.
Niet alleen moet je bijgespijkerd worden met nieuwe verkeersregels en verkeersborden die je niet vaak ziet. Zo zag ik laatst een blauw rechthoekig bord met een witte pijl naar boven en daarnaast een rode pijl naar beneden. Ik moest even nadenken wat dat betekende. Ik was geschokt. Schandalig vond ik dat van mezelf.
Daarnaast vind ik bijspijkering van weggedrag in een steeds drukker land erg belangrijk. Wijzen op asociaal gedrag en uitleggen wat vrachtwagenchauffeurs en motoristen wel en niet zien op de weg.

@Carkiller, enkele opfrislessen en een paar keer een motor huren en op rustige wegen weer het gevoel terugkrijgen. Wees je ook bewust van het feit je de mindere rijder bent. En inderdaad, rijd voorop. Vriend van mij rijdt 2-3 keer per jaar en heeft een hele licht motor, iets van 35pk of zo. Als die dan rijdt, wil die altijd achteraan rijden en heeft dus de grootste moeite om bij te blijven. Dit door het zogenoemde "Harmonica effect". Wij zeggen ook altijd tegen hem om voorop te rijden, want wij kunnen met onze zwaardere motoren en meer ervaring het prima bijhouden en dat geeft hem ook meer rust tijdens die enkele keer dat hij rijdt. dat hij dat ook niet doet is op een gegeven moment ook zijn eigen keuze/stommiteit.

De monnik zei:
Vrachtwagenchauffeurs zijn verplicht om regelmatig met bijspijkercursussen te gaan.
Ik ben er een voorstander van om ook motorrijders en autobestuurders naar cursus te sturen zodra hun rijbewijs verlengd moet worden. Dus om de tien jaar. De weg is namelijk geen game, maar een bloedserieuze risicofactor in onze samenleving.
Niet alleen moet je bijgespijkerd worden met nieuwe verkeersregels en verkeersborden die je niet vaak ziet. Zo zag ik laatst een blauw rechthoekig bord met een witte pijl naar boven en daarnaast een rode pijl naar beneden. Ik moest even nadenken wat dat betekende. Ik was geschokt. Schandalig vond ik dat van mezelf.
Daarnaast vind ik bijspijkering van weggedrag in een steeds drukker land erg belangrijk. Wijzen op asociaal gedrag en uitleggen wat vrachtwagenchauffeurs en motoristen wel en niet zien op de weg.

Bijspijkering van weggedrag en kennis lijkt mij een hele goede. Ik heb in 2001 voor het laatst theorie gedaan, bij het halen van mijn motorrijbewijs en mijn vrouw in 2008 voor haar motorrijbewijs en ook wij zitten nog wel eens af te vragen hoe één en ander weer zat.

Wat mij eigenlijk nog beter lijkt, maar ook klinkt als een utopie, is gewoon bijspijkeren van gevoel voor de medeweggebruiker. Rke refereert hier al wel eens aan en ook ik maak mij schuldig aan ergernissen over sommige medeweggebruikers -zelfs ik ben menselijk, de samenleving wordt toch steeds meer "ik" gericht. Prachtig voorbeeld wat voor mij betreft prima de maatschappij weerspiegelt had ik vorige week. Bij ons in de wijk heb je voorrang van rechts. Uit een zijstraat van links zie ik een auto komen die rechtsaf gaat. Zij (toevallig een dame achter het stuur) moet mij dus voorrang verlenen. Zij stopte niet en remde ook nauwelijks af. Nu reed ze niet hard, dat moet ik toegeven, maar enige indicatie dat ze zou stoppen voor mij gaf de snelheid en het gedrag niet aan. Uit voorzorg remde ik al af. Terwijl ze zonder noemenswaardig af te remmen rechtsaf sloeg mijn weg in keek ze demonstratief naar links en terwijl de neus van haar auto al "mijn straat" in kwam bleef ze naar links kijken. Ze keek dus totaal niet waar ze heen reed, maar was alleen bezig om te kijken of zij WEL voorrang kreeg, niet of ze toevallig voorrang moest GEVEN. Enfin, ik stond al stil en een stevige claxonstoot deed haar realiseren dat er iets ging gebeuren en ze kwam tijdig, en gezien haar gelaatsuitdrukking ook tot haar volle verrassing, tot stilstand.

De weg is eigenlijk te smal voor twee auto's en mijn Xantia is natuurlijk een asociaal grote auto, dus ik ben ook maar even netjes als ik ben achteruit gereden tot ik achterwaarts in een zijstraat kon rijden en haar doorgang verlenen. Enig teken van sorry of dank was niet te bekenen terwijl ik -die feitelijk van haar voorrang had moeten krijgen nog netjes even met een handgebaar aangaf dat ze door kon rijden. Ze keek strak vooruit en gaf even flink gas, begrijpelijk, want ze was natuurlijk al heel veel tijd kwijt met die irritante vent die gewoon haar doorrijden verhinderde.

Bovenstaande in een notedop vertelde mij eigenlijk hoe de maatschappij nu in elkaar zit. Aan de andere kant ben ik ook een zeikerd, maar dit moest ik even kwijt.

WOF

Hier was het dit weekend heerlijk weer. Dus vandaag en gisteren flink wat kilometers op de motor doorgebracht. Het wordt allemaal wat meer vertrouwd, dat is een ding was zeker is.

Ik weet wel dat ik een goede keuze heb gemaakt. Twijfelde ik eerst of 950 cc niet teveel was, ik heb nu ervaren dat dit precies mooi is.

Soloman zei:
Inderdaad, je zegt inderdaad iets raars.
Zou men dat voor de motorrijder invoeren dan zou hij les krijgen hoe hij zijn tas vast moet binden op de buddy.
Of hoe nog zuiniger kan rijden, of hoe hij moet handelen bij een ongeval, en dat hij zijn ijzeren ros maar beter kan laten staan.
Neeh, dat dit soort gewauwel verplicht is voor de beroepschauffeur is al erg genoeg.

Was vandaag inderdaad lekker weer om te rijden.
Helaas komt het er de laatste niet van, volgende maand hoop ik toch weer een aantal ritjes te rijden.

Leuk, ik wist helemaal niet dat er een motor topic bestond :) Ik rij zelf nu sinds een halfjaar motor en heb op dag 2 van mijn rijbewijs een Suzuki GSX-R 600 K6 gekocht. 11 mei ga ik een dagje sturen op Assen, ben heel benieuwd! En een plaatje bij het praatje:

IMG_2280.jpg

Gave motor, gaat vast ook vlot van kiet. Dit weekend meer dan 50% kans op tegen, dus waarschijnlijk geen motorrij weer.

Goede tijd gereden op Assen Martijn?
Echt mooi weer was het helaas niet.

Bij deze ook even een fotootje van m'n "nieuwe" aanwinst, een Duc Monster uit de jaren 90.

foto%203_zpsxj5xquxg.jpg

Vorige week gekocht, een in vrijwel nieuwstaat verkerende K1100 RS uit 1997 in rood metallic. Een icoon van de motorindustrie. En dat voor 1.400 euro :confused:o_O Met slechts 92.000km (ze kunnen wel 5 ton draaien), en compleet met koffers, een tanktas en mechanische cruise control. Onbegrijpelijk lage prijs, een nieuwe, aangeklede K1600 zag ik vorige week bij de dealer voor 30.000 euro o_O

Ziet er precies zo uit als deze:
144414054_1_big.jpg

De K-serie wordt gigantisch ondergewaardeerd, haast onverwoestbare beulen die je gebruikt voor een paar centen koopt.
Ze kunnen idd makkelijk een paar ton aan terwijl bij de meeste (Japanse) motoren na een ton het beste er wel af is.

M'n Monster heeft er nog maar 20.000 km op staan, die kan ook nog wel tijdje mee.

Ik zit ook al naar zo'n BMW te kijken voor als m'n vrouw mee gaat, echt comfortabel is een Monstertje niet om achterop te zitten.

Ouwediesel zei:

Bij deze ook even een fotootje van m'n "nieuwe" aanwinst, een Duc Monster uit de jaren 90.

https://i1273.photobucket.com/albums/y414/ouwediesel/foto%203_zpsxj5xquxg.jpg

Leuk ding zeg! Veel plezier ermee. Waarom deze, als ik vragen mag?

Phaeton W12 zei:
Vorige week gekocht, een in vrijwel nieuwstaat verkerende K1100 RS uit 1997 in rood metallic. Een icoon van de motorindustrie. En dat voor 1.400 euro :confused:o_O Met slechts 92.000km (ze kunnen wel 5 ton draaien), en compleet met koffers, een tanktas en mechanische cruise control. Onbegrijpelijk lage prijs, een nieuwe, aangeklede K1600 zag ik vorige week bij de dealer voor 30.000 euro o_O

https://images4.images-speurders.nl/images/14/1444/144414054_1_big.jpg

Ik wou eerst zeggen dat hij er nog goed uitziet, maar de foto is niet van jou. Heb je binnenkort een paar eigen foto's?

Voorlopig ben ik voorlopig onder de pannen met mijn Yamaha. Afgelopen zaterdag een sloten besteld voor mijn zadeltas, die was kapot (eigen schuld).

Twix zei:
Ouwediesel zei:

Ik had een ritje gemaakt op een Monster en dat stuurt zo verschrikkelijk strak en het weegt haast niets.
Daarna de zoektocht naar een goede die niet te duur was en goed was onderhouden, deze had net een volledige beurt met nieuwe distributieriemen gehad en had pas nieuwe kettingset gekregen.
En een 600 voor de lagere gebruikskosten, fun genoeg met 48 pk.
Het is een M600 uit '97 met nog maar 20.000 km achter de wielen, kostte niet veel en heeft ook nog een mooi carbon dempersetje.
Gekocht bij een zeer goed bekend staand Ducati-adres.

Phaeton W12 zei:

144414054_1_big.jpg

Daar kan je nog een stevig uurtje op crossen. Mijn K75RT uit 1991 heeft inmiddels dik 200.000 km op het tellertje en doet het nog steeds prima. Ze hebben qua onderhoud een paar aandachtspuntjes maar als je daar ook werkelijk aandacht aan besteedt, rijden je kleinkinderen er nog mee.

Zie ook www.bmwk.nl en het bijhorende forum: https://www.bmwk.nl/phpBB3_bmwk/

Ouwediesel zei:
Ze kunnen idd makkelijk een paar ton aan terwijl bij de meeste (Japanse) motoren na een ton het beste er wel af is.

Volgens mij heb je het dan vooral over hoogtoerige sportmotoren. Ik kan zat toerfietsen van Japanse makelaardij waarmee je ook makkelijk ruimschoots over de 100.000 kunt komen!

Ouwediesel zei:
Twix zei:
Ouwediesel zei:

Ik had een ritje gemaakt op een Monster en dat stuurt zo verschrikkelijk strak en het weegt haast niets.
Daarna de zoektocht naar een goede die niet te duur was en goed was onderhouden, deze had net een volledige beurt met nieuwe distributieriemen gehad en had pas nieuwe kettingset gekregen.
En een 600 voor de lagere gebruikskosten, fun genoeg met 48 pk.
Het is een M600 uit '97 met nog maar 20.000 km achter de wielen, kostte niet veel en heeft ook nog een mooi carbon dempersetje.
Gekocht bij een zeer goed bekend staand Ducati-adres.

Ik heb ook wel eens bij zo'n 600 gestaan, maar mij viel op dat die niet eens een toerenteller had.
En mijn Deauville heeft 56 pk (weegt wel wat meer) maar ik vind 48 pk toch echt wel wat te weinig om echt lol mee te hebben.
(in elk geval op het rechte stuk)

Desalniettemin is een Monster wel een erg leuke fiets. En zeker als je zelf niet al te lang bent!

Rob

Gave motoren komen er op deze pagina voorbij zeg; GSX-R 600, Monster, K1100. (y)

Ik rijd nog steeds op de ZZR1400 (2006). Inmiddels met bijna 30k op de teller maar hij loopt nog steeds fenomenaal. Schakelen, koppelen, remmen; als een nieuwe. En het blok is zó heerlijk soepel. Geweldig ding.

Afgelopen zondag rondje Luxemburg gedaan. Dat land is werkelijk een motorrijders-paradijs. De Ardennen zijn mooi, maar op dergelijke dagen véél te druk en het asfalt bij tijden erbarmelijk. De Eifel heeft prachtige wegen, maar kan ook erg druk zijn en bovendien is het heel goed oppassen voor flitsers en politie.

Niets van dat alles in Luxemburg. Er zijn zó veel leuke weggetjes dat het verkeersaanbod mooi verdeeld wordt en je vaak de weg helemaal voor jezelf hebt. Overal perfect asfalt en flitsers of politie heb ik niet gezien. Enige jammere is dat het niet echt naast de deur ligt. Vanuit Zuid-Limburg is het wel te doen, maar als je van verder moet komen wordt het een erg lange dag.

Rob GT zei:
Ik heb ook wel eens bij zo'n 600 gestaan, maar mij viel op dat die niet eens een toerenteller had.
En mijn Deauville heeft 56 pk (weegt wel wat meer) maar ik vind 48 pk toch echt wel wat te weinig om echt lol mee te hebben.
(in elk geval op het rechte stuk)

Desalniettemin is een Monster wel een erg leuke fiets. En zeker als je zelf niet al te lang bent!

Rob

Het is een 2-klepper, die heeft het koppel onderin, een toerenteller mis je dan eigenlijk ook niet.
Daarmee (koppel) , het lage gewicht en dat het een hele lage motor is heeft het een behoorlijk hoge fun-factor.
En hij komt van Biggelaar, die zijn erg goed in het "finetunen" van hun motoren.

Ook op rechte stukken gaat ie nog best wel rap van z'n plek maar op snelwegen is het idd wat minder maar daar zijn ze ook niet voor.

De 600 is ook nog lekker rauw terwijl de latere 620 i.e. op de een of andere manier veel gladder is, voor mij minder leuk.
Maar een gigantisch snelheidsmonster is het niet, daar is een S2R of een S4R voor.

Bij een wat ruimer budget zoiets als de volgende :LOL:

us_vehicles.874940.1.jpg

Terug
Bovenaan