Soloman (vanuit het klooster) zei:
Wat me wel opvalt bij bijvoorbeeld wegmisbruikers: Dan zit de politie achter een motorrijder aan die eens even het gas flink lostrekt. Dat wordt invorderen, hoor je op de achtergrond. Ik denk dan altijd: vast een jonge knaap, zo'n emmerpiloot. Ik ben altijd helemaal stomverbaasd als de helm er af gaat. Het is vaak een kale vent op middelbare leeftijd met een bril op! Onvoorstelbaar!
Kaal... nog niet.
Middelbaar... misschien nog net.
Bril... nope, contactlenzen.
Aangehouden door oom agent omdat ik te veel gas gaf. Vaak genoeg...
Maar wel altijd met de auto.
Ik heb vrijwel direct na het halen van mijn rijbewijs mijn tweede motor total loss gereden. Je kon toen met een oefenvergunning rijden en ik had een uur of wat voor dit ongeluk net mijn A-rijbewijs gehaald. Sindsdien rij ik erg behoudend met de motor terwijl ik met de auto wel eens wil beesten.
Doordat een motor geen uitgebreid, 1000 kg wegend, kreukelrandje heeft, wordt iedere kilowatt gebruikt om de krachtbron en de bestuurder te lanceren. Vergeleken met een motor is een auto daarom maar een traag hok, denk aan de verhouding vrachtwagen versus personenauto. Ik vind zelf de motorfiets industrie te ver doorgeschoten in vermogen per kilo, moderne supersports zijn net zo snel als de circuitmotoren van een paar jaar terug.
Ik bedoel maar, nul naar honderd in twee of drie seconden - welke auto doet er mee? Dat gaat zo extreem snel dat de handelingen van de bestuurder de beperkende factor zijn in plaats van de power uit het blokje.
Jammer genoeg is zo'n ding zo extreem snel omdat er geen kreukelrandje om zit. If you make mistake, I'll kill you.... dat principe. En dat op een voertuig wat de rake bijnaam rijstraket heeft.
Ik ben iemand die van snelheid houdt. Ik heb vaak genoeg op supersport motoren gereden en het is erg verslavend om die gaskraan open te draaien. Maar het is als met heroïne, het is ook dodelijk. Gelukkig zijn de ontwenningsverschijnselen van een motorfiets niet heftiger dan slaapverschijnselen in de zakelijke leasebak en ongemerkt neuspeuteren tijdens een stoplichtsprintje.
Enig idee hoeveel je uit je neus kan halen in die acht seconden van nul naar honderd?
Een motor is wel traag in bochten. De verhouding onafgeveerde massa versus totale massa is veel minder gunstig dan bij een auto. Voor je het weet dribbelt de motor de bocht uit. Maar, zodra je eenmaal een stukje rechtuit hebt.... waar dan natuurlijk weer een rijdende wegversperring een rookgordijn aan moet leggen...
Wat ook vreemd voelt met een motor is het bereiken van de topsnelheid. Ik heb een tijdlang een motor gehad die een topsnelheid van 140 km/uur had. Je kon daar prima 120 km/uur mee rijden en ook inhalen was helemaal geen probleem. Maar, eenmaal boven de 130 km/uur was de gang er vrijwel helemaal uit. Dan was het wachten tot die meter eindelijk een keer 140 aanwees. Maar tot 100 km/uur was die motor net zo snel als de Camry. Dezelfde Camry die ik met 140 in zijn vier zette en dan nog even doortrok.
Nog een tip: Als je een passagier achterop hebt, hou er rekening mee dat dit persoon van het zadel schuift als je de gaskraan te ver opendraait. Als een dame er af valt is dat niet zo best voor de romantiek, zeg maar....
Er zijn zelfs exemplaren te vinden die nijdig worden.