Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Rob GT zei:
Ouwediesel zei:
Ze kunnen idd makkelijk een paar ton aan terwijl bij de meeste (Japanse) motoren na een ton het beste er wel af is.

Volgens mij heb je het dan vooral over hoogtoerige sportmotoren. Ik kan zat toerfietsen van Japanse makelaardij waarmee je ook makkelijk ruimschoots over de 100.000 kunt komen!
Tegenwoordig kan vrijwel iedere motorfiets wel een tonnetje aan. Het nadeel van moderne motorfietsen is dat ze gevoelig zijn voor het onderhoud. En daar mankeert het vaak aan: Het zijn delicate, gecompliceerde, heftig getunede machines waar een aap die een steeksleutel kan vasthouden aan gaat zitten timmeren.
Je ziet het aan Sjaak Lucassen (R1), die met sportmotoren de wereld rond gereisd heeft...

Bovendien, mijn lesfiets (Suzuki GS500) gaat ook al richting de ton en die doet het nog prima.

Rob GT zei:
Desalniettemin is een Monster wel een erg leuke fiets. En zeker als je zelf niet al te lang bent!

Rob

Ik ben 1,90m, niet echt klein maar ik zit er goed op. Een SV650 was wel te klein.

Sportmotoren kunnen een ton tegenwoordig ook wel aan, mits niet constant het uiterste gevraagd wordt.
BMW's worden ook wat vaker voor lange afstanden gebruikt, dat is natuurlijk ook beter dan veel korte stukjes met dus veel koude starts.

Een supersport koop je over het algemeen ook niet om rustig te toeren.
Ook na behoorlijk wat TT-nachten ben ik niet zo happig meer op een gebruikte sportmotor ook al zijn er zat mensen die de uitlaat niet laten vuurspuwen en de achterband langer dan een paar minuten laten meegaan. ;)

Gave Duc! (y)

Na een weekeinde proefrijden met een aantal machines is het deze geworden! Woensdag haal ik 'm op;

20150418_1625541_zpsesgjmpd3.jpg

20150418_1626131_zpsjvnckasu.jpg

20150418_1628151_zpszqwcvsgp.jpg

Een Ténéré, mooi ding! (y)

Als je daar een beetje aan bent gewend dan zijn de schaamrandjes op de banden zo weggesleten!

Ik voel me erg ongemakkelijk in dit topic, dus daarom houd ik het kort: Kent iemand dit model en zo ja, is het iets bijzonders? Hij staat namelijk regelmatig voor m'n deur sinds een week en hij oogt... niet gangbaar.

16755773694_e55dce3d31_c.jpg

17192076379_80ca13fb9e_c.jpg

Het is een beetje een 'my first Harley'...

Ook maar eens een berichtje plaatsen hier.

Heb in 2003 als 21-jarige mijn motorrijbewijs gehad en de eerste 3 jaar er ook volop gebruik van gemaakt, totdat in 2006 mijn Yamaha Thunderace uit mijn garage werd gestolen. Dat was voor mij zo'n verschrikkelijke domper dat alle lol van het motorrijden in een klap helemaal verdwenen was. Heb mezelf een paar jaar compleet teruggetrokken uit die "scene" en de leegte met andere hobbies gevuld. Ik heb nog wel heel even een Honda Shadow 750 uit ~'86 gehad (ongeveer net zo lelijk als die "chopper" van Rob hierboven) welke onverwachts toch eigenlijk best lekker reedt.

Anyway, ik heb besloten weer een motor te gaan kopen. Na 3 jaar toendertijd op allerlei Streetfighters, Naked en Supersport motoren te hebben gereden denk ik dat mijn volgende fiets wel een cruiser gaat worden. Ik ben klaar met al dat gehannes van kettingen smeren, clip-ons, knee-downs en onmogelijke zitposities, het mag nu allemaal rustiger, langzamer en comfortabeler.

Ik heb al een jaar of 7 niets groters dan 125cc gereden, dus ik wil rustig aan opnieuw beginnen. Aanstaande zaterdag ga ik kijken naar een Yamaha Dragstar 650 uit het jaar 1999. Het is een zgn Custom uitvoering met een wat anders gevormde spatborden en een groter/smaller voorwiel dan de Classic uitvoering. Op een setje zadeltassen na compleet standaard en hij heeft een kleine 50dkm ervaring. Volgens de verkoper in zeer goede staat, er zit in elk geval een vers setje rubber onder. Met zijn 40 peekee en een handjevol Newtonmeters aan koppel waarschijnlijk niet erg snel maar dat boeit niet. Ik mag voor mijn dagelijks woon/werk ritje toch nergens sneller dan 80 km/h dus dat zit wel snor.

Ik ben bij de Dragster uitgekomen omdat het uiterlijk mij aanspreekt en het blijkbaar een redelijk grote fiets is. Ik ben zelf 1.90 en redelijk zwaar gebouwd (~100 kg), dus ik zoek wel iets wat voor mijn postuur comfortabel te rijden is en ook qua proportie niet erg raar oogt. Heb nog ergens een foto van mij op een Yamaha Radian, echt geen gezicht :D

Nu hoop ik dat er hier wellicht iemand meeleest wie wat meer kan vertellen over de Dragster, sterke/zwakke punten en waar op te letten. Aangezien ik ook niet meer helemaal bij de tijd ben op het vlak van motorfietsen vroeg ik mij af of er wellicht nog goede alternatieven zijn in dezelfde prijsklasse/bouwjaren. Het liefst een V-Twin met cardan, minstens 600 cc en tot rond de 4000€.

Alvast bedankt!

Bedankt rke! Hij lijkt er inderdaad wel op, maar voor mij (als professioneel motorleek) zien ze er allemaal hetzelfde uit. Volgens forummer D-C kon het best iets Chinees zijn...

Zadelsnuiver zei:
het mag nu allemaal rustiger, langzamer en comfortabeler.

alternatieven in dezelfde prijsklasse/bouwjaren. Het liefst een V-Twin met cardan, minstens 600 cc en tot rond de 4000€.

Ik heb zelf net een BMW K1100 RS gekocht. Uit 1997, voor 1.400 euro. In vriijwel nieuwstaat... Is dat een alternatief? Rijdt heerlijk comfortabel.

Rob0032 zei:
Bedankt rke! Hij lijkt er inderdaad wel op, maar voor mij (als professioneel motorleek) zien ze er allemaal hetzelfde uit. Volgens forummer D-C kon het best iets Chinees zijn...

Ik denk niet dat het iets Chinees is. Deze motor heeft echt die stijl van de typische jaren 80 Japanse choppers. Het lijkt erg veel op een Magna van die periode, maar het parallel-twin motorblok lijkt dan eerder op dat van een Rebel. Het hele stuur gedeelte is ook verbouwd en die wielen zijn typische "Billet" wielen welke in de jaren 90 ontzettend populair waren in the States. Denk dat het grotendeels een zelfbouw is met een hoop bij elkaar gesprokkelde onderdelen van andere motoren.

Phaeton W12 zei:
Zadelsnuiver zei:

alternatieven in dezelfde prijsklasse/bouwjaren. Het liefst een V-Twin met cardan, minstens 600 cc en tot rond de 4000€.

Ik heb zelf net een BMW K1100 RS gekocht. Uit 1997, voor 1.400 euro. In vriijwel nieuwstaat... Is dat een alternatief? Rijdt heerlijk comfortabel.

Klinkt wel interessant, ik zal me er eens in verdiepen. Ik denk echter wel dat jij een verschrikkelijk goede deal heb gemaakt met jouw K1100. Voor dat geld koop ik hier nog geen bakfiets :D

Zadelsnuiver zei:
Phaeton W12 zei:
Zadelsnuiver zei:

Klinkt wel interessant, ik zal me er eens in verdiepen. Ik denk echter wel dat jij een verschrikkelijk goede deal heb gemaakt met jouw K1100. Voor dat geld koop ik hier nog geen bakfiets :D

De oude K-serie wordt erg ondergewaardeerd. Ik heb dik 5 jaar terug 800 euro betaald voor mijn K75 en ik heb er sindsdien 80.000 vrijwel probleemloze kilometertjes bij gezet.

De Dragster schijnt ook een probleemloze fiets te zijn. Omdat het een chopper is, zou ik letten op het onderhoud - garagebonnetjes of volgen van onderhoudsschema. Choppers rijden meestal erg weinig en daarom "vergeten" veel mensen dat olie ouder als een jaar is ververst moet worden. Het is echter een fabeltje dat een cardan onderhoudsvrij is, ook een cardan heeft onderhoud nodig. Voor mijn BMW is dat eens in de 60.000 verse olie en de vertanding (the splines) van de cardanas smeren met speciaal vet.

Ik gebruik zelf op mijn Suzuki GS500 een ketting-smeersysteem. Dat is niet meer dan een simpel pompje waarmee ik iedere tankbeurt de ketting een paar druppels kettingolie geef. Dat werkt goed, ik doe ongeveer 50.000 km met een ketting. Een minpunt van dit soort systemen is wel dat het allemaal "universele systemen" zijn, je moet een beetje puzzelen om het allemaal goed te plaatsen.

rke zei:
Zadelsnuiver zei:
Phaeton W12 zei:
Zadelsnuiver zei:

De oude K-serie wordt erg ondergewaardeerd. Ik heb dik 5 jaar terug 800 euro betaald voor mijn K75 en ik heb er sindsdien 80.000 vrijwel probleemloze kilometertjes bij gezet.

Een collega rijdt al ik meen 28 jaar met een K100. Vorig jaar schoot de koppelingskabel uit de hendel (verkeerde kabel gemonteerd door de motorzaak) tijdens de motortoertocht, en elk jaar even goed onderhoud. Prima ding (y)

10458980_654547141280060_7178549209314801060_o.jpg

Iemand trouwens bekend met motorhotel Biggerhof (https://www.bigger-hof.de/)
Over exact vier weken rijden we weg voor de jaarlijkse motortoertocht naar dat hotel om dit jaar het Sauerland drie dagen te verkennen na de Eifel van vorig jaar.

En voor wie nog aanbevelingswaardige wegen weet hou ik me aanbevolen. ;)

Een ruime twee meter inderdaad ;).
Had ik de video-terugblik van vorig jaar al eens geplaatst? https://www.facebook.com/photo.php?v=662348750513226&set=vb.100002143218788&type=2&theater (even HD aanklikken).

Dit jaar is het eigen vervoer een 4C en acht collega's op hun motor. Verder gaan GoPro's en (als we bagageruimte over hebben) een drone mee. Eens kijken hoe mooi het Sauerland kan zijn. (y)

Vandaag onverwachts wat eerder klaar met werken, dus de verkoper gebeld en hij had vandaag ook tijd. Daar aangekomen, de fiets werd uit zijn winterslaap gehaald en na 2-3 pogingen liep het blokje met een mooie roffel stationair te pruttelen. Klinkt een stuk volwassener dan ik had verwacht van een 650. Even snel een rondje om de motor gelopen; klein smeltplekje van een handschoen die op de hete uitlaat was gevallen. Verder is het ding gewoon bijna als nieuw. 48.000 op de klok en recent nog olie ververst. Even zitten, fijn zadel, tank is erg breed maar heb niet het gevoel dat ik wijdbeens zit. Stuur en handvaten zitten precies op de goede plek. Klein stukje gereden op de parkeerplaats, even wennen maar alles voelt prima. Heb de fiets nu voor het weekend meegekregen om te kijken of alles bevalt. Ritje van een half uurtje naar huis beviel prima. Spiegels zijn kwalitatief uitermate teleurstellend en even wennen aan de knipperlicht schakelaar. Motor heeft zat vermogen, stuurt best goed ook bij lage snelheden en hoe meer toeren je maakt hoe fijner het blokje loopt. Morgen nog maar even een stukje toeren als het weer het toelaat.

Hier een telefoonplaatje, sissybar en zadeltassen gaan er waarschijnlijk af als ik 'm koop.

20150508_211205.jpg

Helaas zie ik geen foto. Maar het klinkt goed. Qua formaat lijkt het aardig op mijn V-Star 950.

Geen foto te zien inderdaad. Morgen heb ik een VRO van de KNMV in Lelystad. Ben benieuwd hoe ik het er vanaf breng.

Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:
Geen foto te zien inderdaad. Morgen heb ik een VRO van de KNMV in Lelystad. Ben benieuwd hoe ik het er vanaf breng.

Lijkt mij ook gaaf zo`n vro.

Hoeveel kost dat voor een dagje? Of is het een dagdeel?

Raar dat ie t niet doet, misschien werkt deze wel?

TRWNlDCh.jpg

Vandaag nog een lekker stukje gereden, vooral in de stad maar ook wat snelweg. Het begint allemaal weer te komen en kan alweer bijna alle handelingen "blindelings" uitvoeren. Alleen het op-schakelen gaat nog wat stroef, heb de juiste positie voor mijn rechtervoet nog niet gevonden. Moet ook zeggen dat ik de achterrem erg ver moet intrappen en dan nog doet ie voor mijn gevoel niet veel. Is dat normaal voor een trommelrem?

Vandaag ook getanked, 20€ voor een volle tank en zou er een 300 km mee moeten kunnen doen. Das fijn 2 weken op en neer naar het werk (y)

Dat is een mooie fiets Zadelsnuiver! :eek:(y) Daar ga je een hoop plezier mee beleven.

Voor de VRO klik zie deze link. De prijzen staan bij de cursus die je kiest, ik doe de VRO op maat, programma 5. Kosten als lid van de KNMV €205,- niet leden betalen €230,- Hij duurt de hele dag.

Ik zie dat er nog 2 plekken vrij zijn morgen, wie weet kun je nog aanschuiven. 08:30 aanwezig op de eendenweg 12 te Lelystad. Politie Opleidingscentrum.

@ Zadelsnuiver: Mooi apparaat, moet je zeker kopen. Niet te groot, niet te klein.

Zelf ben ik vandaag weer even op pad geweest. Was bewolkt, warm en er stond flink wat wind.

IMG_2284_zpsiankd6im.jpg

Machtig apparaat, Twix, precies goed zo! Wellicht dat ik met de tijd ook zo'n scherm plaats. Wat is het merk en type van jouw scherm?

Zadelsnuiver zei:
Raar dat ie t niet doet, misschien werkt deze wel?

TRWNlDCh.jpg

Dit plaatje doet het prima. Dat is inderdaad een mooie motor.

Zadelsnuiver zei:
Vandaag nog een lekker stukje gereden, vooral in de stad maar ook wat snelweg. Het begint allemaal weer te komen en kan alweer bijna alle handelingen "blindelings" uitvoeren. Alleen het op-schakelen gaat nog wat stroef, heb de juiste positie voor mijn rechtervoet nog niet gevonden. Moet ook zeggen dat ik de achterrem erg ver moet intrappen en dan nog doet ie voor mijn gevoel niet veel. Is dat normaal voor een trommelrem?

Je kan de achterrem heel simpel bijstellen, op de foto is het stelmoertje zichtbaar.
Er zijn twee simpele punten waar je op moet letten
1: Zorg dat het wiel vrij blijft draaien. In het WPHB staat vaak zoiets als twee of drie centimeter speling aan het eind van het pedaal gemeten.
2: Op de remankerplaat (waar het "hefboompje van de trommelrem aan vast zit) staat een indicatie wanneer de remschoenen versleten zijn. Let hier op, een versleten trommelrem "slaat vast".

Zadelsnuiver zei:
Machtig apparaat, Twix, precies goed zo! Wellicht dat ik met de tijd ook zo'n scherm plaats. Wat is het merk en type van jouw scherm?

Mijn scherm is standaard Yamaha. Dit is de V-Star Tourer. Dit komt standaard met scherm, sissy bar en koffers.
Als je kijkt zie je veel overeenkomsten tussen jouw Custom en mijn Tourer. Als ik me ook niet vergis is mijn 950 de vervanger van de 650 en 1100. De Custom is de wat stoerdere uitvoering. Daar past, mijns inziens, niet zo'n heel groot scherm bij.

Twix dank voor je antwoord, rke ook dank voor de tip mbt de remmen

RglaFwfh.jpg

En zo staan er ineens 2 fietsen in je garage!

Helaas betekent dit dat de Dragstar morgen terug gaat naar zijn eigenaar. De reden; vandaag bijna 2 uur gereden en heb gewoon geen fijne zitpositie kunnen vinden. Het ligt niet aan de fiets hoor, die is perfect maar hij gaf mij gewoon niet het gevoel en comfort waar ik naar op zoek was. Na de rit had ik een onwijs zere onderrug, een half uurtje sturen gaat prima maar daarna is het om de 2 minuten een nieuwe positie proberen te vinden om de pijn in de onderrug te verminderen. Gelukkig heb ik voor de verkoper van de Dragstar hoogstwaarschijnlijk een andere potentiele koper gevonden. Hij krijgt in elk geval een volle tank en een kratje pils van me voor de moeite.

Nu de andere fiets, een Honda VFR750 uit 1993 met 44.000 op de klok. Had deze al op mijn shortlist staan en vandaag wezen kijken en gelijk de knoop doorgehakt. De zitpositie is voor mij gewoon vele malen beter, en alhoewel het een motor is met clip-ons toch fijn te rijden zonder druk op de polsen. De ketting en banden zijn 1 seizoen oud en verder gewoon netjes voor een fiets van 22 jaar oud.

Even het berichtje afmaken, kwam iets tussendoor.

De VFR heeft in de herfst van vorig jaar nog een grote beurt gehad incl. kleppen stellen en verder heeft ie handvatverwarming, een Laser slip-on en een 3 delige Givi kofferset. Ik zal hem morgen even wassen en betere foto's plaatsen.

Uiteindelijk dus toch meer een sportfiets geworden, maar wel een hele comfortabele. Ik was altijd onder de indruk dat choppers en cruisers veel comfortabeler zouden zijn dan sportfietsen maar in mijn geval dus helaas niet zo. Moet er wel bij zeggen dat ik op mijn 16e een scooter ongeluk heb gehad waarbij mijn onderrug een flinke klap heeft gehad en dat voel ik nu soms nog, kan er best iets mee te maken hebben. Vind het best wel jammer hoor want de Dragstar is echt een plaatje maar de VFR is gewoon de betere keus voor mij. Alleen die ketting is een minpunt, had liever een cardan gehad maarja je kan niet alles hebben.

LGwrPYkh.jpg

Klopt, pijn aan de onderrug is een kwaaltje van choppers, net als een licht voorwiel. Daarom ook ben ik er persoonlijk geen fan van nog los van de verdere handling. Maar dat is natuurlijk slechts mijn mening, er zijn immers veel motormuizen die niets liever willen.

Zo'n VFR komt uit mijn tijd. :cry: Uitstekend geschikt om op hoge snelheid comfortabel grote afstanden af te leggen. (y)

Vandaag trouwens de VRO van de KNMV gedaan. Na vijftien jaar geen of nauwelijks motor te hebben gereden een uitstekende opfrisser. We hebben (nood)stoppen gemaakt, kijktechniek, straatje keren, motorgymnastiek (valt tegen op mijn leeftijd) pilonnetjes, de speeltuin met allerlei asynchrone hindernisjes, pylonnetjes met een stoeprand op en af en offroad. En niet te vergeten de belangrijkste oefening; bochten, de juiste techniek, opeenvolgende bochten en te snel ingezette bochten corrigeren met tegensturen.

Erg leerzaam en bovenal erg leuk. Beetje spierpijn heb ik nu wel. :)

En natuurlijk heb ik het niet gedaan voor de 10% korting die je door het volgen van een VRO op je (KNMV) verzekering krijgt.

Ik wilde nog vragen hoe de VRO ging, ik denk dat ik zelf ook wel zoiets kan gebruiken. Ik woon zelf niet meer in Nederland maar in Finland, eens informeren hoe dat hier heet (y)

Zo Zadelsnuiver, dat is wel een verandering zeg! Maar je hebt nu ook een mooie. Ik denk dat choppers of cruisers iets minder ergonomisch zijn, en dat breekt jou op.

Wat bedoel je met clip-ons? Ik rijd zelf nog maar sinds januari, dus ben compleet nieuw in de wereld van motoren. Vandaag nog een nieuw pak gekocht, iets minder warm.

Leuke VFR! (y) Heb zelf het faceliftmodelletje van de RC36, uitstekende fiets waarmee je in alle comfort zeer hoge gemiddeldes mee kan halen. Het is geen bizar snelle motor, maar tot zo een 220 gaat het allemaal erg soepel en vlot.

@Twix,

Clip-ons is het type stuur. In dit geval dus twee losse handvatten bevestigt rond de veerpoten.

Schitterend model zo'n VFR. Heb zelf ook een VFR gehad, 2x zelfs (750 en 800). Maar zeer hoge gemiddeldes haalde ik er niet echt mee. Je zit toch redelijk in de wind op de snelweg, en een kruissnelheid van zo'n 140 vond ik hard genoeg. Heb het idee dat je met een Pan European veel hogere gemiddeldes kunt halen.

Voor echt lange ritten is een Pan natuurlijk comfortabeler, maar ik moet zeggen dat voor mij de kuip (inclusief ruit) precies goed is om zonder teveel turbulentie lekker te relaxen. Snelweg doe ik meestal tussen de 160 - 180 en dat kan ik voor mijn gevoel uren volhouden.

Neem aan dat je een ST1100 had of hebt? Van de 1300 heb ik namelijk niet zo'n hoge pet op..

Twix zei:
Zo Zadelsnuiver, dat is wel een verandering zeg! Maar je hebt nu ook een mooie. Ik denk dat choppers of cruisers iets minder ergonomisch zijn, en dat breekt jou op.

Choppers en cruisers zijn dramatisch. Het zijn motoren voor "the looks" en daar zijn ze bijzonder geschikt voor. Wil je echt afstanden gaan draaien, denk dan aan een volbloed toerfiets. Ik ben zelf rugpatient en ik heb een paar modellen motorfietsen gehad. Met mijn chopper kon ik hooguit een uur aan een stuk rijden, dan voelde ik mijn onderrug. Snel rijden (sneller dan 100 km/uur) is een buikspiertraining en met regen is je hele onderbeen tot de knie grondig doorweekt.

Op een toerfiets rij ik met gemak de twee uur die ik als leidraad voor mijn maximum aanhou. Dan even tanken, even een rondje lopen en gaan voor de volgende twee uur. Regen lach je om en je zit ontspannen op de fiets. Alleen storm is vervelend, die enorme lap polyesther vangt wind.

Op een naked bike mis je de hele rambam die van een toerfiets een halve auto maken. Je bent met het minimale onderweg, geen onderdeel te veel en toch rijdt het zoals je van een motor mag verwachten. Regen is minder leuk, als je een mindere kwaliteit pak hebt, raak je echt helemaal doorweekt. Maar met storm merk je dat er geen grote badkuip op geschroefd zit.

Een scooter rijdt ook lekker. Je zit ontspannen, meestal zijn het automaatjes, ze zijn extreem vlot en wendbaar en met regen is de bescherming duidelijk aanwezig. Je hebt weinig last van wind. Waar je met een scooter wel op inlevert is de wegligging en topsnelheid. Als je echt plat de bocht doorduikt voel je het achterwiel al snel wegdribbellen.

Met crossers, supermotards en moderne supersportfietsen heb ik geen lange termijn-ervaring.

Zojuist de Dragstar teruggebracht. Toch wel een dubbel gevoel; de laatste rit ging eigenlijk prima en in de stad reed het toch erg fijn. Maargoed in mijn achterhoofd weet ik dat het gewoon niet de beste keuze is voor mij. Vandaag ook met de VFR naar het werk gegaan, het is wel een fiets die uitnodigd om wat vlotter te rijden dan is toegestaan maar verder nog steeds erg tevreden.

Ik ben er wel een beetje "uit" wat betreft voorkruipen bij stoplichten etc. Kan me nog goed herinneren dat ik met de Thunderace altijd tussen de auto's door naar het stoplicht kon kruipen maar eerlijk gezegd heb ik nu een beetje twijfels erover. De automobilisten geven gewoon geen mm de ruimte, iemand anders misschien een mening hierover? Is de houding van automobilisten anders geworden of ben ik zelf misschien niet "agressief" genoeg?

Wel grappig dat het zwaaien nog steeds zo'n sport is. De eerste paar motorrijders die ik vrijdag tegenkwam liepen enthousiast naar me te gebaren en ik reed ze natuurlijk achteloos voorbij. Nu zwaai ik weer vriendelijk terug natuurlijk :D

Veel leven in dit topic, ik zal ook weer eens -na lange tijd- wat plaatsen.

Allereerst PW12, schitterende BMW. (y)

Zadelsnuiver, top man een VFR. Heerlijke motoren.

Schitterend model zo'n VFR. Heb zelf ook een VFR gehad, 2x zelfs (750 en 800). Maar zeer hoge gemiddeldes haalde ik er niet echt mee. Je zit toch redelijk in de wind op de snelweg, en een kruissnelheid van zo'n 140 vond ik hard genoeg. Heb het idee dat je met een Pan European veel hogere gemiddeldes kunt halen.

Is persoonlijk. Ik mis mijn VFR 800 nog steeds. Het was dat we door omstandigheden (raakten beiden toen werkeloos) alleen de Pan hebben gehouden, maar de VFR blijft een plek in mijn hart houden. Ik heb er zelfs een kleinere ruit op laten zetten, omdat ik graag met mijn kop in de wind zit.

Voor:
29102010001.jpg

Na:
328472_122562911175612_5460932_o.jpg

Lange afstanden op hoge snelheid vond ik juist heerlijk op de VFR. De wind tegen je bast geeft je voldoende verkoeling en zorgt juist voor een goede rijpositie, Met onze huidige Pan European (de ST1300 dan) gaat dat ook prima, maar ik vind het juist met een beetje temperatuur veel te warm worden achter zo'n hoog scherm. En dan staat deze ook nog op zijn laagst.

412700_228312507267318_1407980318_o.jpg

Ik snap sowieso niet waarom motorrijders van die hoge schermen willen, maar goed, dat is persoonlijk. En gelukkig maar, want dat maakt motorrijden lekker gevarieerd. ;)

Buitengaats zei:
Neem aan dat je een ST1100 had of hebt? Van de 1300 heb ik namelijk niet zo'n hoge pet op..

Ik heb zelf nooit met de 1100 gereden. Mijn vrouw wel en zij vond de 1300 veel soepeler rijden En ondanks een aardig prijsverschil heeft ze die dus ook gekocht. Ik weet dat PW12 met de ST 1300 ook negatieve ervaringen had en er zijn inderdaad veel beginexemplaren geweest die boven de ca. 160km/u last hadden van het "pandelen". Die van ons is ook één van de eersten, maar -gelukkig- zonder problemen. Ik heb er 240 mee gereden en met lieve vriendin en medeforumster Aston Martine achterop gewoon over de 200 p/u voor lange tijd stabiel en zonder problemen. En ze is nog steeds mijn vriendin. :)

WOF

Dank je WOF!
Ik snap sowieso niet waarom motorrijders van die hoge schermen willen, maar goed, dat is persoonlijk.

Minder last van windgeruis, je zit beter uit de wind. Minder herrie aan je oren, minder snel een gehoorbeschadiging. Als ik voor mezelf mag spreken...

Phaeton W12 zei:
Dank je WOF!
Ik snap sowieso niet waarom motorrijders van die hoge schermen willen, maar goed, dat is persoonlijk.

Minder last van windgeruis, je zit beter uit de wind. Minder herrie aan je oren, minder snel een gehoorbeschadiging. Als ik voor mezelf mag spreken...

Enigzins uit de wind vind ik wel belangrijk, gehoorbescherming in de oortjes is sowieso een must vind ik zelf. Volgens mij geldt dit voor elke motor ongeacht of er een volle kuip op zit of naked.

Voor mij is een volle kuip niet nodig, ik heb genoeg aan het ruitje van mijn Tenere, waarmee ik prima uit de wind blijf, ook bij 130+. Wat ik dan nog vang hoort wat mij betreft bij het motorrijden.

20150418_1628151_zpszqwcvsgp.jpg

Zadelsnuiver zei:
Ik ben er wel een beetje "uit" wat betreft voorkruipen bij stoplichten etc. Kan me nog goed herinneren dat ik met de Thunderace altijd tussen de auto's door naar het stoplicht kon kruipen maar eerlijk gezegd heb ik nu een beetje twijfels erover. De automobilisten geven gewoon geen mm de ruimte, iemand anders misschien een mening hierover? Is de houding van automobilisten anders geworden of ben ik zelf misschien niet "agressief" genoeg?

Voorkruipen bij stoplichten doe ik alleen als ik de situatie goed kan inschatten, anders niet. Hetzelfde geldt voor mij bij files. Soms heb ik gewoon geen zin in de moeite en blijf ik gewoon achter mijn voorganger, ik meestal niet zo'n haast.

Sjonge, dit dreigde een 'chopper-only'-pagina te worden, maar gelukkig heeft Zadelsnuiver zelf het licht al gezien. :) Ik heb er persoonlijk niets mee. Met de Japanse aftreksels zelfs nog minder, omdat die net het énige dat een chopper nog een beetje leuk maakt (een hele dikke twin met moddervet koppel) ontberen.

Ook wat nieuws van mijn kant. De 2006 ZZR1400 is niet meer. :( In het kort: scherpe, blinde bocht; gedeukt ego; economisch total loss. M'n vader (het was zijn motor) en ik balen er enorm van. Ondanks z'n bijna 10 jaar en 30k km liep het ding namelijk echt nog als een tierelier.

Direct de zoektocht naar een opvolger gestart. Op aanraden van degene die m'n pa in 2006 de ZZR verkocht heeft een Z1000SX geprobeerd. Ik vond het een geweldig ding: praktisch concept, veel power en zeer strak stuurgedrag. Het wat meer rechtop zitten sprak ook zeer aan. M'n vader vond het echter wat te nerveus rijden: hij is de trein-achtige stabiliteit van een ZZR gewend en wil dat gevoel graag houden. Direct erna proefgereden op een Versys: deze reed een stuk stabieler, maar de klik miste. Bovendien niet overweldigend qua power.

Tijdens beide proefritten had de dealer mij een Z800 meegegeven. Man, wat een machine. :LOL: Gevoelsmatig zit je met je kont óp het voorwiel, maar het ding stuurt daardoor echt fenomenaal. Een hooligan-machine waar ik mijn rijbewijs niet zeker op zou zijn.

Door de ervaring met de Versys in het allroad-segment gedoken. Daar is tegenwoordig zó enorm veel keuze in. Een 1200GS overwogen (geweldige fiets maar na een ZZR simpelweg te weinig vermogen), met een schuin oog naar een Multistrada gekeken (helemaal top, maar duuuur) en zeer geïnteresseerd naar de introductie van de nieuwe BMW S 1000 XR gekeken. Die laatste lijkt op papier echt dé perfecte kandidaat (concept-technisch een GS, maar dan zonder de offroad pretenties en met het beresterke viercilinderblok uit de S1000R), maar een levertijd van ruim drie maanden is toch wel erg veel van het goede.

Uiteindelijk bleef er nog maar één kandidaat over en dat was een nieuwe ZZR 1400. Het ding beviel immers perfect, en met de 2012 facelift en 2014 update is het ding ondertussen weer flink verbeterd en nog steeds up to date. Het blijft echt een klasse apart, waar weinig motoren zich mee kunnen meten. Qua power, uiteraard. Maar ook de combinatie van die power met comfort, gebruiksvriendelijkheid en sportiviteit is naar mijn mening nauwelijks geëvenaard. Akkoord, het is geen ontaard scherpe hypersport, maar in niks is het enkel de supersonische rechtdoor-raket waar je hem voor aanziet. Hij rijdt verrassend lichtvoetig en op de snelweg hou je het er uren op uit.

Over twee weken staat er dus wederom een fantastische ZZR 1400 in de garage. :D

Nou, ik zie toch wel meer voorbij komen dan choppers hoor, maar een ZZR1400 is - hoewel ik zelf niets met het genre heb - inderdaad het andere uiterste.

Maar natuurlijk veel plezier toegewenst met de nieuwe fiets! En hou hem, en vooral jezelf, heel!(y)

Klopt, was ook niet heel serieus bedoeld. Bovenstaande BMW vind ik heel leuk en een VFR kan ik ook wel waarderen, al zou ik zelf waarschijnlijk eerder voor een CBR1100 gaan.

Hoe bevalt de Yamaha eigenlijk?

Hier trouwens een plaatje (tevens het laatste :() van de ex-ZZR.
11176083_1619744751571274_729209727_n.jpg

Genomen in het prachige Luxemburg, enkele uren vóór de crash..

De Yamaha doet het uitstekend, thnx!

Ben ook erg benieuwd naar de foto's van de nieuwe Kawa. Ik hoop in het Kawagroen, da's toch wel erg fraai!

Maar het blijft eeuwig zonde van de zwarte, maar gelukkig doet de berijder het nog.:cool:

Terug
Bovenaan