Sjonge, dit dreigde een 'chopper-only'-pagina te worden, maar gelukkig heeft Zadelsnuiver zelf het licht al gezien.

Ik heb er persoonlijk niets mee. Met de Japanse aftreksels zelfs nog minder, omdat die net het énige dat een chopper nog een beetje leuk maakt (een hele dikke twin met moddervet koppel) ontberen.
Ook wat nieuws van mijn kant. De 2006 ZZR1400 is niet meer.

In het kort: scherpe, blinde bocht; gedeukt ego; economisch total loss. M'n vader (het was zijn motor) en ik balen er enorm van. Ondanks z'n bijna 10 jaar en 30k km liep het ding namelijk echt nog als een tierelier.
Direct de zoektocht naar een opvolger gestart. Op aanraden van degene die m'n pa in 2006 de ZZR verkocht heeft een Z1000SX geprobeerd. Ik vond het een geweldig ding: praktisch concept, veel power en zeer strak stuurgedrag. Het wat meer rechtop zitten sprak ook zeer aan. M'n vader vond het echter wat te nerveus rijden: hij is de trein-achtige stabiliteit van een ZZR gewend en wil dat gevoel graag houden. Direct erna proefgereden op een Versys: deze reed een stuk stabieler, maar de klik miste. Bovendien niet overweldigend qua power.
Tijdens beide proefritten had de dealer mij een Z800 meegegeven. Man, wat een machine.

Gevoelsmatig zit je met je kont óp het voorwiel, maar het ding stuurt daardoor echt fenomenaal. Een hooligan-machine waar ik mijn rijbewijs niet zeker op zou zijn.
Door de ervaring met de Versys in het allroad-segment gedoken. Daar is tegenwoordig zó enorm veel keuze in. Een 1200GS overwogen (geweldige fiets maar na een ZZR simpelweg te weinig vermogen), met een schuin oog naar een Multistrada gekeken (helemaal top, maar duuuur) en zeer geïnteresseerd naar de introductie van de nieuwe BMW S 1000 XR gekeken. Die laatste lijkt op papier echt dé perfecte kandidaat (concept-technisch een GS, maar dan zonder de offroad pretenties en met het beresterke viercilinderblok uit de S1000R), maar een levertijd van ruim drie maanden is toch wel erg veel van het goede.
Uiteindelijk bleef er nog maar één kandidaat over en dat was een nieuwe ZZR 1400. Het ding beviel immers perfect, en met de 2012 facelift en 2014 update is het ding ondertussen weer flink verbeterd en nog steeds up to date. Het blijft echt een klasse apart, waar weinig motoren zich mee kunnen meten. Qua power, uiteraard. Maar ook de combinatie van die power met comfort, gebruiksvriendelijkheid en sportiviteit is naar mijn mening nauwelijks geëvenaard. Akkoord, het is geen ontaard scherpe hypersport, maar in niks is het enkel de supersonische rechtdoor-raket waar je hem voor aanziet. Hij rijdt verrassend lichtvoetig en op de snelweg hou je het er uren op uit.
Over twee weken staat er dus wederom een fantastische ZZR 1400 in de garage.