Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:
Mechanix zei:
Vergeet ik bepaalde types? Een motor met volle kuip trekt mij niet zo, bij een motor moet je m.i. wel de motor kunnen zien.

Ja, teveel om op te noemen.... Kijk eens naar een Yamaha Diversion, Honda CB(R) 600 etc. etc. Je hebt zoveel types;

Tip; Neem als beginner een tweecylinder, dat is de meest vriendelijke fiets over het algemeen. Niet te zwaar, wat je aangeeft is prima. (600cc)

Ben ik het niet mee eens. Een vierpitter is minder bokkig, helemaal als je een SV650 met een 600 cc vierpitter vergelijkt.

Beneden een 5000 tpm is een viercylinder redelijkheid dociel en vriendelijk, in de hogere toeren zijn ze juist weer sterker. Tweepitters hebben meer kracht bij lage toeren maar zijn eerder buiten adem.

Vriendin rijdt een z750r, heeft een SV650 gehad, maar ze rijdt liever een vier cilinder.

Freez

De meeste viercylinders (lijn) persteren niet zoveel onderin. In de hogere toerengebieden des te meer. Als je ze (als beginner) alleen in de lagere toerengebieden gebruikt is het een beetje met een kanon op een mug schieten. Heeft dus niet zoveel toegevoegde waarde voor een opstapper.

Tweecylinders (lijn) bokkig? Dat ben ik niet met je eens, een V-twin wel. Net als mijn ééncylinder, die ik een opstapper ook niet aan zou raden overigens.

Dit is overigens een leuke site.

Zonaar een paar uit het blote hoofd:

Kawa ER-5
Suzuki Bandit 600N (of 400 als je er eentje kunt vinden)
Hyosung Comet 650 (lijkt erg op de Suzuki SV)
Suzuki GS500E
Honda Hornet 600
Honda CB 500
Yamaha TDM 850 (beetje meer allroad fiets maar wel erg fijn ding)

Ik denk dat je als beginner ook wel uit de voeten kunt met een VFR, als je genoeg zelfbeheersing hebt kun je er fijn rustig mee toeren en flink wat ervaring opdoen. Aan de andere kant gooi je hem gemakkelijk op 1 oor en is het blok vrij pittig, vooral wanneer je niet bang bent om hem lekker hoog in toeren te rijden. Het is gewoon een goede allround-fiets waar je niet zomaar na een seizoen of 2 op uitgekeken bent.

Proefrijden.

Ik ken maar een paar motorfietsen die zich prettig voelen met toerentallen die voor auto's normaal zijn. De meest voor de hand liggende zijn de Harly Davidson (5500 rpm max) en de Moto Guzzi. De GS500 is een heerlijke fiets maar het feest begint pas bij 3000 rpm, een toerental waarbij menige dieselrijder ernstig begint te vrezen voor rondvliegende motoronderdelen.
En ik kan je verzekeren (uit eigen ervaring) dat tot 11000 rpm de boel gewoon blijft werken zoals het hoort.

Uiteindelijk komt het er dus op neer in hoeverre je de motor rijdt alsof het een auto is.

rke zei:
Proefrijden.

Ik ken maar een paar motorfietsen die zich prettig voelen met toerentallen die voor auto's normaal zijn. De meest voor de hand liggende zijn de Harly Davidson (5500 rpm max) en de Moto Guzzi. De GS500 is een heerlijke fiets maar het feest begint pas bij 3000 rpm, een toerental waarbij menige dieselrijder ernstig begint te vrezen voor rondvliegende motoronderdelen.
En ik kan je verzekeren (uit eigen ervaring) dat tot 11000 rpm de boel gewoon blijft werken zoals het hoort.

Uiteindelijk komt het er dus op neer in hoeverre je de motor rijdt alsof het een auto is.

Klopt, ook bij mijn ééncylinder is beneden de 3000tpm niemand thuis.

Ik rij nu op een Suzuki Gladius (650cc tweecilinder) en die rijdt fijn. Nu heb ik totaal geen vergelijkingsmateriaal, maar met zo'n motor zou ik wel uit de voeten kunnen. Maar genoeg mensen starten ook met een tweecilinder.

Zo'n Gladius is eigenlijk best leuk, als het je bevalt zou je daar gewoon een prima beginners motor aan hebben.

Een Kawa ER-6N is nog leuker, zeker met wat aanpassingen

6aH5CxH.jpg

Gisteren heerlijk gereden met Twixin achterop. Ongeveer 200 km. Het was uiteraard wel warm met temperaturen tussen de 30 en 35 graden. We hebben zaterdag verkoelende onderkleding gekocht en dat helpt verrassend goed. Ook hebben we een intercom nu, zodat we onderweg kunnen praten.

Zadelsnuiver zei:
Zo'n Gladius is eigenlijk best leuk, als het je bevalt zou je daar gewoon een prima beginners motor aan hebben.

Een Kawa ER-6N is nog leuker, zeker met wat aanpassingen

6aH5CxH.jpg

Ja, die is wel wat stoerder dan een Gladius. Maar beide fietsen zijn veel te duur.

En natuurlijk eerst nog m'n rijbewijs halen. Vandaag weer les gehad. De remmingen moeten nog beter, evenals de korte slalom. Nog twee weken om te oefenen.

Die dikke allroads zijn wel onwijs gaaf trouwens!(y):cool:

Ik had een Suzuki Gladius als lesmotor, prima om mee te beginnen en lekker wendbaar.
Vermogen vond ik tijdens het lessen niet overhouden (tot de 100 ging het prima trouwens), maar het rijdt heerlijk (y)

Vandaag nieuwe bandjes om de mijne....

bridgestone_battle_wing_bw501_bw502_radial_tires_zoom.jpg

Als leenmotor de KTM 1190 mee, dat stuurt toch wel errug lekker. Met 150PK ook meer dan genoeg paardjes beschikbaar....

web-2013-01-30-KTM-Adventure-DETAILS-84.jpg

https://link.marktplaats.nl/m953099053

Met onderkruip (zie je niet veel )
En met hoog kuipglas zodat de wind over je heen gaat als je rij

Een onderkruip zie je inderdaad niet veel op een BMW K100 :rolleyes: En het hoge kuipglas zodat de wind over je heen gaat als je rij is ook een mooie optie. Zou ie daarom zo duur zijn?

Ik heb er ook nog wel een voor je:

CIMG1303.jpg

Is 1000 euro een aantrekkelijk bedrag?

[size=x-small]PM even voor recente foto's, deze foto is van 2011.[/size]

1000 euro? Je hebt er toch 800 euro voor betaald 5 jaar geleden? Dan zou nu 300 euro wel reëel zijn.

Phaeton W12 zei:
1000 euro? Je hebt er toch 800 euro voor betaald 5 jaar geleden? Dan zou nu 300 euro wel reëel zijn.
Ik ben niet vies van negatieve afschrijving. Bovendien duurt het mij te lang om hem terug te brengen in de staat waarin hij toen was.

De goedkoopste K-tjes die nu op MP staan, zitten rond die 1000 euro. Mijn K-tje is overgespoten en heeft slechts 200.000 km op de teller. Hij is altijd netjes volgens het boekje onderhouden (wphb van BMW), het olieverbruik is vrijwel nihil, hij rijdt zuinig en hij start altijd.

Hij hoeft niet weg (kost mij 20 euro per maand aan verzekering en belasting) maar sinds ik een leasebak heb, staat de motor stof te happen. Toen ik vanmorgen een foto wilde maken zag ik dat er zelfs een spinneweb rond het stuur zat.

Zo kocht ik hem:
P9020066.jpg

rdw zei:
Datum tenaamstelling: 04-09-2009

Boppie zei:
Dan toch maar overmorgen maar weer lekker met deze naar Luxemburg... :LOL::cool:

yamaha-xtz-660-tnr-08.jpg

Bij thuiskomst staat de koffer op de stoep:).
Daar kan ik mezelf wel iets bij voorstellen, dat is een mooi modelletje :D .... :T
Of bedoel jij de motor?

Tja,
Het is niet de meest geschikte motor voor een beginner.

In de 80-er jaren was er nog sprake van echte beginnersmotoren en motoren voor gevorderden. Deze motor is wel een van de vriendelijkere motoren uit die tijd, maar je moet hem niet vergelijken met een Fazer of ander modern spul. Vooral in de bochten en met het remmen merk je het ouderwetse kauwgomframe. Sturen was toen nog echt werken.

Toch, hij is bijzonder geschikt als rechtuit snelweg kanon, om ongestraft heel veel kilometers mee te maken. En, het is een van de beste motoren die BMW ooit gemaakt heeft. In die jaren stak hij al ver boven de concurrentie uit, tegenwoordig is het een goede toermotor met enkele "klassieke eigenschappen".
Maar als je mee wil doen met "de matties" op het circuit (openbare weg) en de pads op je motorpak wil slijten, moet je dit soort toerfietsen links laten liggen. Als je een goedkope toerfiets zoekt om rustig vele kilometers mee te toeren, dan is dit een aanrader.

De K100 en K1100 serie heeft wat meer vermogen. Op een of andere manier heeft BMW het voor elkaar gekregen de K75 beter te krijgen dan zijn zwaardere broertjes maar daarmee zijn de zwaardere broertjes niet slecht. Zeker als je zelf gewichtig bent of je rijdt graag saampjes, is de K75 eigenlijk te licht en een K100 of K1100 is dan beter geschikt.
Het sterke punt van deze serie is de motor. Er gaan geruchten de ronde dat er een K75 bij de Marechaussee heeft rondgereden met 7 ton op de teller. Het zwakke punt van deze motorfietsen is de elektra. Sommige defecten keren steeds terug (lichtschakelaar dim/grootlicht) en sommige dingen zitten ondoordacht in elkaar. Zo heeft deze motor zeven zekeringen, maar de koplamp zit ongezekerd aangesloten...
Een ander zwak punt is de versnellingsbak en eindaandrijving, goed onderhoud is hier noodzakelijk.

Ik vind de latere BMW's minder goed dan deze serie. De latere series verzuipen zichzelf in de hightech-stukgaan-snufjes, een valkuil waar menige autofabrikant ook ingestonken is.

P.s. Ik hoef mijn motor niet te verkopen, ik wil er mee aangeven dat de K75-ers vanaf 1000 euro te scoren zijn. Hou wel rekening met wat achterstallig onderhoud, ze zijn nu op een leeftijd dat de gemiddelde monteur een goedwillende amateur is geworden.
Denk aan de vloeistoffen, de nokkenasketting, de bak met cardan en het mengsel.

Mwa, ik zit inderdaad meer te kijken naar een Fazer, Bandit of CB. Maar een leuke outsider is wel een stuk origineler dan zo'n geijkte keuze. Maar ja, voor 1.500 wil je liever iets dat heel blijft en een beetje aardig rijdt dan een of ander hip ding dat je vaker moet duwen dan je erop kan rijden.

Mechanix zei:
Maar ja, voor 1.500 wil je liever iets dat heel blijft en een beetje aardig rijdt dan een of ander hip ding dat je vaker moet duwen dan je erop kan rijden.

1500 euro is geen budget voor fonkelnieuw of zo goed als nieuw. Dus is de conditie en het uitgevoerde onderhoud belangrijk.
Ik heb deze K75 gekocht met 120.000 op de teller, ik heb flink wat achterstallig onderhoud uitgevoerd en de laatste 80.000 heeft hij mij nog niet laten staan. Vergeet niet dat motorfietsen veel gevoeliger zijn voor onderhoud dan auto's, het is allemaal minder geoptimaliseerd. Maar toch wordt er meer vermogen per liter uit gepeuterd. De nieuwste fietsen gaan al richting 200 pk/liter, een waarde waar autofabrikanten nog niet aan durven.

Zo'n Fazer lijkt mij echt een goede koop:

https://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-yamaha/m966133380-mooie-yamaha-fzs-fazer.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Motoren zijn fragieler, maar daar staat tegenover dat ze meestal worden bereden door liefhebbers, waardoor er niet op het onderhoud wordt bezuinigd. Ook liggen de kilometerstanden meestal een stuk lager.

Die Yammy kan volgens mij nog een hele tijd mee als je 'm op de wielen houdt.

Mechanix zei:
Zo'n Fazer lijkt mij echt een goede koop:

https://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-yamaha/m966133380-mooie-yamaha-fzs-fazer.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr
Deze ziet er inderdaad netjes uit. Ik weet dat het heerlijk sturende machines zijn, dit zou een exemplaar zijn waar ik ook wel interesse in zou hebben.

Motoren zijn fragieler, maar daar staat tegenover dat ze meestal worden bereden door liefhebbers, waardoor er niet op het onderhoud wordt bezuinigd. Ook liggen de kilometerstanden meestal een stuk lager.

Die Yammy kan volgens mij nog een hele tijd mee als je 'm op de wielen houdt.

Olie hoort ieder jaar vervangen te worden. Waar het bij motoren soms fout gaat is dat die olie 6000 km en meerdere jaren in het blok blijft.
Een compressietest laat de conditie snel zien.

Ik vind het zelf ook niets. De meeste van zijn auto's en creaties zijn niet mijn smaak, maar zijn liefdevoir auto's en motoren is bewonderenswaardig.

Tja,

Zo'n balhoofdshoek en een bijpassende voorvork van meerdere meters zal de wendbaarheid niet ten goede komen. In mijn optiek is dat daarom vooral een etalagemotor. Geschikt om dagelijks te poetsen, maar niet om mee te rijden.

Maar, een F1-auto of rally-auto is ook mooi en die wil je ook niet als "daily driver"....

Zo, ook ik mag me hier melden!

Ik ben momenteel flink aan het lessen. Onlangs AVB gehaald, nu eindelijk écht de weg op. Man, wat een heerlijk gevoel!

Ik heb altijd al wel gedacht dat ik later motor zou gaan rijden, waarbij 'later' niet gespecificeerd was. Ik woon sinds begin dit jaar in het centrum van Amsterdam en een vergunning laat nog een tijd op zich wachten. Mijn auto staat tot die tijd op Noord, waardoor ik zo'n 20-25 minuten (afhankelijk van de pont) onderweg ben naar mijn auto.
Ik heb mijn kantoortje gelukkig om de hoek, en voor klussen moet ik zo af en toe de stad uit (ik ben fotograaf). Soms heb ik daar allerhande spullen voor nodig (mijn achterbak ligt vol met statieven), soms alleen een rugzakje met een camera en twee lenzen. Afgelopen zomer was razend druk en na wat positieve verhalen van motormuizen om mij heen én het feit dat ik vond dat ik wel wat tijd en iets leuks voor mijzelf had verdiend, besloten de motorhandschoen op te pakken.
Vrij letterlijk, want ik heb wel gelijk goed geïnvesteerd in kleding en een helm. Allereerst omdat ik zelf van mening ben dat ik al beginneling het meeste baat heb bij een zo veilig mogelijk pak en ook omdat ik als zzp'er een beetje zuinig moet zijn op m'n belangrijkste medewerker. Daarnaast is het ook een beetje een manier om mijn vriendin een beetje gerust te stellen, ze is er allerminst gerust op.
Het is een leren tweedelig pak van Difi (huismerk van Motoport) geworden, afgemaakt met bijpassende handschoenen, AlpineStars laarzen en een heel fijne Shark-helm. Al met al nipt onder de 1000 euro gebleven qua uitrusting.

HE4510EKAR-6.jpg

Alle kleding voornamelijk zwart met veel rode en een paar witte accenten. Dat ook deels met de gewenste motor al in het achterhoofd. Dat moet namelijk een CBR 600 F2 worden, het liefst in onderstaande kleurstelling.

hondacbr-inbestekleur.jpg

Daarbij is snelheid niet per se het grootste argument. Twee vrienden rijden ook op een CBR en wat ik van hen hoor (en ook op internet lees) zijn het heel betrouwbare motoren, met een prima weggedrag, die ook nog eens heel betaalbaar zijn. En nu ik ervaren heb hoe het is om met flinke tegenwind op een naked te rijden op de snelweg, ben ik er ook van overtuigd dat een motor met kuip voor mij ideaal is.

Ik heb begin dit jaar mijn eerste motor gekocht en het is de beste aankoop sinds tijden. Wat een plezier geeft het ons. Jij zal er ook veel plezier aan gaan beleven.

Mooie uitrusting ook meteen. Goed gedaan.

Mooie motor, zo'n CBR600. Ook al gedacht aan een VFR 750? Die vind je ook voor weinig... Check deze: https://link.marktplaats.nl/m969628356
Bij een dealer voor 1.450 euro. Dan moet je zo'n motor bij een particulier kunnen kopen voor 1.200 euro... Helemaal geen geld voor een kwaliteitsproduct. En een 750 biedt net wat meer dan een 600, ook op de snelweg.

Phaeton W12 zei:
Mooie motor, zo'n CBR600. Ook al gedacht aan een VFR 750? Die vind je ook voor weinig... Check deze: https://link.marktplaats.nl/m969628356
Bij een dealer voor 1.450 euro. Dan moet je zo'n motor bij een particulier kunnen kopen voor 1.200 euro... Helemaal geen geld voor een kwaliteitsproduct. En een 750 biedt net wat meer dan een 600, ook op de snelweg.

Mjah, ik ben een beetje huiverig om meteen op een nog zwaardere motor te stappen. Ik ben een 52 pk Lada gewend, dus zo'n CBR 600 is al rap en ook zwaar zat. Verder is het ook niet de bedoeling om alleen maar op de snelweg te rijden, integendeel zelfs. Lekker binnendoor richting mijn ouders (van Amsterdam naar een dorpje net onder Hoorn) of met een vriend in de richting van oost en zuid-nederland of het buitenland. Een beetje van alles dus.

Een VFR 750 lijkt mij wat minder piekerig dan een CBR. Een CBR is meer een racer (draait meer toeren), de VFR meer sport-tour (de CBR heeft evenveel PKs als de VFR...). Al met al beide geschikt als eerste motor wat mij betreft (als je je verstand gebruikt) en misschien de VFR zelfs nog wat meer dan de CBR.

Phaeton W12 zei:
Een VFR 750 lijkt mij wat minder piekerig dan een CBR. Een CBR is meer een racer (draait meer toeren), de VFR meer sport-tour (de CBR heeft evenveel PKs als de VFR...). Al met al beide geschikt als eerste motor wat mij betreft (als je je verstand gebruikt) en misschien de VFR zelfs nog wat meer dan de CBR.

Ik was inderdaad net tot de conclusie gekomen dat het qua gewicht en vermogen maar weinig uitmaakt. Wel een heel ander principe, V-motor versus lijn, dus ik kan me voorstellen dat de karakteristieken iets anders zijn. Hij staat bij deze op de shortlist! Dank!

Dan moet het overigens wel een rooie worden, en tenminste vanaf 1994. Die van daarvoor vind ik echt niet fraai.

VFR-750-1994-700px.jpg

Het klinkt tevens alsof je ook veel langere afstanden wilt gaan rijden, dan is de iets minder sportieve houding van een VFR waarschijnlijk ook iets fijner. ;)

Ik denk dat de keuze van een CBR versus een VFR vooral afhangt van je verwachtingen. Ik zou de VFR prefereren, maar ben je wat sportiever ingesteld, dan is de CBR een goede keus.

Hoe meer ik er over lees, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat ik deze zeker niet moet overslaan bij het proefrijden. Thanks jongens!

jessekraal.nl zei:
Hoe meer ik er over lees, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat ik deze zeker niet moet overslaan bij het proefrijden. Thanks jongens!

Dat is sowieso een aanrader, met veel verschillende motoren, en soorten(!) gaan proefrijden. Dan kom je er vanzelf achter wat jou het beste past.

Goed bezig, Jesse. (y) Slim om direct al goede uitrusting te kopen. Daar moet je inderdaad niet op besparen.

Bovendien sta je bij je examen direct al 1-0 voor bij de examinator als je in vol ornaat arriveert. ;)

CBR600 kan ik alleen maar aanraden! Ik ben ook begonnen op een CBR600 ('02) en ik vond het een heerlijke motor. Licht genoeg als startersfiets, maar toch genoeg vermogen en fijn stuurgedrag om ook daarna te kunnen blijven boeien. Ook absoluut comfortabel, zeker geen hardcore buikschuiver zoals de latere modellen. De mijne was een FS, het sportievere model met kleiner zadel, en zelfs die was comfortabel genoeg.

En het mooie van zo'n Honda is, ze doen het altijd. Aardig waardevast ook, daardoor.

Wat is je budget?

jessekraal.nl zei:

Dat is sowieso een aanrader, met veel verschillende motoren, en soorten(!) gaan proefrijden. Dan kom je er vanzelf achter wat jou het beste past.

Dat is wel een vergelijk met Texas. Hier laten dealers je vaak niet testrijden als je net je rijbewijs hebt. Ik heb in dat opzicht een gokje moeten nemen.

TYN zei:
Goed bezig, Jesse. (y) Slim om direct al goede uitrusting te kopen. Daar moet je inderdaad niet op besparen.

Bovendien sta je bij je examen direct al 1-0 voor bij de examinator als je in vol ornaat arriveert. ;)

CBR600 kan ik alleen maar aanraden! Ik ben ook begonnen op een CBR600 ('02) en ik vond het een heerlijke motor. Licht genoeg als startersfiets, maar toch genoeg vermogen en fijn stuurgedrag om ook daarna te kunnen blijven boeien. Ook absoluut comfortabel, zeker geen hardcore buikschuiver zoals de latere modellen. De mijne was een FS, het sportievere model met kleiner zadel, en zelfs die was comfortabel genoeg.

En het mooie van zo'n Honda is, ze doen het altijd. Aardig waardevast ook, daardoor.

Wat is je budget?

Oorspronkelijk 1000-1500 euro, maar d'r zit wel iets rek in naar 2000 als daar voor een betere fiets te koop is.

Fraai ding trouwens, je 'oude' CBR! Zou ik zo voor tekenen :)

@jessekraal.nl

Als ik jouw beroep zou uitoefenen, zou ik de raceplee en de crossmotor niet overslaan. Ik lees dat jij fotograaf bent en in centrum Amsterdam woont en werkt.
Als het over jouw werk gaat, denk ik aan het maken van persfoto's van ongelukken en dergelijke. Ik denk dan aan een ongeval, het nieuws gaat rond en jij moet foto's voor de pers gaan maken. Vaak in een deel waar dankzij dat voorval de wegen heftig verstopt zitten en je wil de motor inzetten om snel ter plaatse te zijn. Een wendbaar, klein, handig voertuig lijkt dan makkelijk. Een voertuig wat overal tussendoor kan sluipen en een voertuig waarbij comfort en bedieningsgemak ook meespeelt.

Een raceplee zoals een Yamaha T-max kan dankzij de 500 cc onder het zadel redelijk meekomen met het verkeer. Ze zijn betrouwbaar en dankzij de CVT erg makkelijk te rijden - geen geschakel. Daarnaast is er onder het zadel ruimte voor een camera of helm en je kan nog een topkoffer (laten) monteren. Voor lange stukken (130 km/uur) cruisen op de snelweg is een lichte scooter niet geschikt, daarom roep ik T-max. Als je echter vindt dat 100 km/uur maximaal bruikbaar is, is een lichte scooter (125 cc) ook te overwegen. Een 125cc scooter rijdt in vergelijking met bijvoorbeeld een Honda VFR veel makkelijker tussen het verstopte verkeer door.

Ik heb recente ervaring met een Honda Dylan (150cc raceplee), een Suzuki GS500 en een BMW K75RT. Het verschil tussen de Dylan en de GS500 is al groot, en jij zoekt het nog een maatje forser. Meer zoals de K75RT versus de Dylan.
Voor de beeldvorming: met de Dylan kan ik met een behoorlijke snelheid door een openstaande schuurdeur rijden, de K75RT is zelfs lopend al een uitdaging.

@rke: Je hebt fotografen en fotografen. Ik werk met name voor magazines en doe veel portretten en reportages. Dat ik in het centrum woon heeft vooral met de liefde (voor een vrouw en een stad) te maken. Het paparazzi-vak laat ik liever aan anderen over.

Terug
Bovenaan