rke
Kilometervreter
Ok.jessekraal.nl zei:@rke: Je hebt fotografen en fotografen. Ik werk met name voor magazines en doe veel portretten en reportages. Dat ik in het centrum woon heeft vooral met de liefde (voor een vrouw en een stad) te maken. Het paparazzi-vak laat ik liever aan anderen over.
Sorry, ik ken alleen de paparazzi fotograaf.
Dan zou ik inderdaad voor een CBR / VFR gaan. De VFR is wat meer uniek, je hebt dan iets bijzonders. De CBR is wat meer een allemansvriend, het is een echte opstappen en wegrijden motor, al van de allereerste serie af.
Ik zou een voorkeur hebben voor de CBR. Dat komt vooral omdat ik het gejank van de vier in lijn zo verslavend vind. Verslavend, twee kanten uit: de stroom acceptgiro's uit Leeuwarden neemt schrikbarende vormen aan en ik wil gewoon vanaf 7000 tot 15000 rpm het gejank horen. Heerlijk, voelen dat het ding onder je reet vandaan wil vluchten, jezelf met alle kracht vast houden en blijven bidden dat de grip van de bandjes voldoende blijkt.
De tweedehands markt is nogal in tweeën gedeeld. Motoren zonder ABS zijn relatief weinig waard maar ook nog een stap gevaarlijker dan het spul met ABS. Verder is bij motoren de staat van het onderhoud erg belangrijk, je betaalt meer voor het correcte onderhoud in de loop der jaren dan voor het roestvrij en glimmend zijn van het blik. Niet zo raar als je eens opzoekt wat een onderhoudsbeurtje, een setje banden en een nieuwe ketting kost. En als je dan ook bedenkt dat er motorrijders zijn die na 6000 km een verse achterband komen halen bij de dealer.....
Het onderhoud is dus zeker niet gratis. Een motor heeft vaak en veel onderhoud nodig en onderhoud is een hele grote factor in de levensduur. De Honda's staan er wel om bekend dat ze weinig onderhoud nodig hebben, maar weinig onderhoud is zeker niet gelijk aan geen onderhoud....
Een beurtje iedere 6000 km is heel normaal. Tip: zoek een echte vakman uit voor het onderhoud, dat hogere uurtarief betaalt zich heel snel terug.
Denk ook aan de winterstalling. Een sneeuwperiode onder een zeiltje op straat geeft roest en de accu vindt een maand ongebruikt wachten met min zoveel ook niet fijn. Bovendien zijn er in sommige buurten schattige apen te vinden die het klimmen op een ongebruikte motor leuk vinden, naast de lelijke apen die het joyriden op andermans motor erg leuk vinden.
Op het motor-forum wordt zelfs regelmatig melding gemaakt van diefstal van een Joop Doorzon lesfiets zoals mijn GS500.....