Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

jessekraal.nl zei:
@rke: Je hebt fotografen en fotografen. Ik werk met name voor magazines en doe veel portretten en reportages. Dat ik in het centrum woon heeft vooral met de liefde (voor een vrouw en een stad) te maken. Het paparazzi-vak laat ik liever aan anderen over.
Ok.
Sorry, ik ken alleen de paparazzi fotograaf.

Dan zou ik inderdaad voor een CBR / VFR gaan. De VFR is wat meer uniek, je hebt dan iets bijzonders. De CBR is wat meer een allemansvriend, het is een echte opstappen en wegrijden motor, al van de allereerste serie af.

Ik zou een voorkeur hebben voor de CBR. Dat komt vooral omdat ik het gejank van de vier in lijn zo verslavend vind. Verslavend, twee kanten uit: de stroom acceptgiro's uit Leeuwarden neemt schrikbarende vormen aan en ik wil gewoon vanaf 7000 tot 15000 rpm het gejank horen. Heerlijk, voelen dat het ding onder je reet vandaan wil vluchten, jezelf met alle kracht vast houden en blijven bidden dat de grip van de bandjes voldoende blijkt.

De tweedehands markt is nogal in tweeën gedeeld. Motoren zonder ABS zijn relatief weinig waard maar ook nog een stap gevaarlijker dan het spul met ABS. Verder is bij motoren de staat van het onderhoud erg belangrijk, je betaalt meer voor het correcte onderhoud in de loop der jaren dan voor het roestvrij en glimmend zijn van het blik. Niet zo raar als je eens opzoekt wat een onderhoudsbeurtje, een setje banden en een nieuwe ketting kost. En als je dan ook bedenkt dat er motorrijders zijn die na 6000 km een verse achterband komen halen bij de dealer.....
Het onderhoud is dus zeker niet gratis. Een motor heeft vaak en veel onderhoud nodig en onderhoud is een hele grote factor in de levensduur. De Honda's staan er wel om bekend dat ze weinig onderhoud nodig hebben, maar weinig onderhoud is zeker niet gelijk aan geen onderhoud....
Een beurtje iedere 6000 km is heel normaal. Tip: zoek een echte vakman uit voor het onderhoud, dat hogere uurtarief betaalt zich heel snel terug.

Denk ook aan de winterstalling. Een sneeuwperiode onder een zeiltje op straat geeft roest en de accu vindt een maand ongebruikt wachten met min zoveel ook niet fijn. Bovendien zijn er in sommige buurten schattige apen te vinden die het klimmen op een ongebruikte motor leuk vinden, naast de lelijke apen die het joyriden op andermans motor erg leuk vinden.
Op het motor-forum wordt zelfs regelmatig melding gemaakt van diefstal van een Joop Doorzon lesfiets zoals mijn GS500.....

jessekraal.nl zei:
TYN zei:
Goed bezig, Jesse. (y) Slim om direct al goede uitrusting te kopen. Daar moet je inderdaad niet op besparen.

Bovendien sta je bij je examen direct al 1-0 voor bij de examinator als je in vol ornaat arriveert. ;)

CBR600 kan ik alleen maar aanraden! Ik ben ook begonnen op een CBR600 ('02) en ik vond het een heerlijke motor. Licht genoeg als startersfiets, maar toch genoeg vermogen en fijn stuurgedrag om ook daarna te kunnen blijven boeien. Ook absoluut comfortabel, zeker geen hardcore buikschuiver zoals de latere modellen. De mijne was een FS, het sportievere model met kleiner zadel, en zelfs die was comfortabel genoeg.

En het mooie van zo'n Honda is, ze doen het altijd. Aardig waardevast ook, daardoor.

Wat is je budget?

Oorspronkelijk 1000-1500 euro, maar d'r zit wel iets rek in naar 2000 als daar voor een betere fiets te koop is.

Fraai ding trouwens, je 'oude' CBR! Zou ik zo voor tekenen :)

Ik zit in precies 'dezelfde' situatie. 13 nov. ga ik op voor m'n AVD, dus ook druk naar een fiets in die prijsklasse aan het kijken. Een Bandit lijkt mij ook een prima optie: https://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-suzuki/m978340760-suzuki-gsf-600-n-bandit-bj-2000.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Een VFR750 natuurlijk :D die van mij is overigens wel van het 'lelijke' model, 1992 of 1993 ik weet het niet eens zeker. Ik vind het V4 blok zo fijn, het klinkt heerlijk en je hebt ook lekker wat koppel onderin waardoor je nooit begint te bokken wanneer je eens in 2e of 3e versnelling te langzaam uit een bochtje komt bijvoorbeeld. Zitpositie is super, rijcomfort is super maar toch stuurt het nog steeds erg strak en het ding is echt snel zat. Ik weet dat de CBR ook echt een kwaliteitsproduct is maar ik denk dat er weinig kan tippen aan de betrouwbaarheid van deze generatie VFR. Succes met alles en eigenlijk kun je tussen de CBR en VFR geen slechte keuze maken.

@Zadelsnuiver, jouw model is helemaal niet lelijk, juist geweldig mooi, een evergreen met de eenzijdige achterwielophanging.

Mechanix zei:
Ik zit in precies 'dezelfde' situatie. 13 nov. ga ik op voor m'n AVD, dus ook druk naar een fiets in die prijsklasse aan het kijken. Een Bandit lijkt mij ook een prima optie: https://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-suzuki/m978340760-suzuki-gsf-600-n-bandit-bj-2000.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Prachtige fiets, bij de juiste man te koop. Ik kan Bert Lanser van harte aanbevelen, een echte vakman.

rke zei:
Mechanix zei:

Prachtige fiets, bij de juiste man te koop. Ik kan Bert Lanser van harte aanbevelen, een echte vakman.

Ik houd 'm in gedachten!;)

Over VFR's gesproken, ik kon van een vriend een '94 VFR overnemen. Had net groot onderhoud gehad en was zeker niet te duur. Maar ja, een motor kopen voordat ik m'n rijbewijs heb, doe ik liever niet. Het ding was binnen een week verkocht, dus dat zal vast wat zeggen.

Dit weekend is het slecht weer in Texas, dus geen tripjes vandaag. Tijd om even de tussentijdse balans op te maken van het eerste jaar motorrijden. Ik heb inmiddels ruim 3000 km gereden op mijn Yamaha V-Star 950 Tourer en geniet er nog elke keer van. Beste aankoop sinds een lange tijd.

Ik heb hem in augustus een beurtje gegeven, kostte me 230 dollar, inclusief de jaarlijkse inspectie. De motor heeft me nog geen problemen gegeven, het is starten en rijden en daarbij een verbruik gehad van om en nabij de 1:20.

Een groot nadeel is het comfort. Op langere ritten valt dat wel een beetje tegen, niet alleen voor mij, maar zeker ook voor Twixin die achterop plaats moet nemen... we maken vaak op zondag vrij lange ritten. Vorige week bijvoorbeeld nog 230 km. Gisteren dus eens bij de Honda-dealer binnengestapt, kijken wat er zoal nog meer te koop is.

Wat zouden jullie adviseren als eventuele opvolger?

20151009_183557_zpsmyyayyom.jpg

Zadelsnuiver zei:
Een Electra Glide natuurlijk!

Heb je die prijzen gezien? Bovendien trekt me een Harley niet...

Twixin wil, nadat ze de Gold Wing zag, natuurlijk een Gold Wing. Zeker toen de verkoper aanmoedigende even plaats te nemen... Mij trekt een Gold Wing echter ook niet. Net iets té.

Twix zei:
Zadelsnuiver zei:

Twixin wil, nadat ze de Gold Wing zag, natuurlijk een Gold Wing. Zeker toen de verkoper aanmoedigende even plaats te nemen... Mij trekt een Gold Wing echter ook niet. Net iets té.

Tsja een Electra Glide is geen goedkope fiets natuurlijk, en ik heb geen idee wat de prijzen in de States zijn maar zo veel zal het vast niet schelen met een Goldwing, toch?

Ok of wat dacht je van de Triumph Rocket III Roadster? 3 cilinders, 2300 cc en een MSRP van $15.499

https://youtu.be/MqpDP7HQMtg

oyd24nb.jpg

.Mijn geheimtip, een Moto Guzzi Eldorado. Ik zag 'm en was op slag verliefd. Ik doe momenteel niets met mijn verliefdheid, maar ooit komt ie er, de Eldorado :D

prouddays790_world-1.jpg

(y)

Joachim Stiller (V.u.H.D.a) zei:
Die Guzzi's zijn wel vet ja, toch niet die Honda 1300 Twix?

De CTX1300 vind ik nog steeds erg gaaf, maar Twixin zat niet erg comfortabel achterop, en dat is toch wel erg belangrijk.

Zadelsnuiver zei:
Twix zei:
Zadelsnuiver zei:

Tsja een Electra Glide is geen goedkope fiets natuurlijk, en ik heb geen idee wat de prijzen in de States zijn maar zo veel zal het vast niet schelen met een Goldwing, toch?

Maar een Electra Glide trekt me ook niet zo... Het hoeft deze keer ook niet een V-Twin te zijn, moderne motoren doen deze ronde ook mee. Het zou dus ook iets kunnen worden als een Yamaha FJR 1300 of BMW R1200. Beide lijken me comfortabel voor de passagier.

Ben me dus op mijn gemakkie aan het oriënteren.

maxresdefault.jpg

bmw%20r%201200%20rt%202010%20(2).jpg

Phaeton W12 zei:
Ga eens proefrijden op een BMW K1600 GT? Rijdt onzettend goed (y)

Mijn bezwaar tegen een K1600 GT is dat het een rijdende nintendo is. Onderhoud moet door de dealer gebeuren en aftermarket kan alleen als er BMW op staat.

Daar staat tegenover dat BMW van oudsher een ergonomische motor is. Je kan misschien een tiental minpuntjes vinden aan mijn oude K-tje, maar de ergonomie is dik in orde. Hier opstappen, na twee uur een dikke honderdtal kilometers verderop afstappen en nergens last van hebben.... dat is de kracht van een BMW.

Die FJR is een absolute aanrader. De nieuwe BMW's schijnen kwalitatief minder goed te zijn, maar let op, alleen van horen zeggen. ;)

Mechanix zei:
Vandaag geslaagd voor mijn rijexamen A!:LOL:

Nu maar eens snel opzoek naar een leuke motor.

Gefeliciteerd!
Op één dag na heb ik hem alweer een jaar, op twee dagen na heb ik m'n motor ook alweer een jaar :D

Stiekem wel een heel klein beetje jammer dat ik hem toen gehaald heb, want die 1 á 2x lessen in de week was wel leuk. Toen ik m'n eigen motor heb opgehaald heb ik niet weer gereden tot februari/maart dit jaar :D

Dank voor de felicitaties!

Het mindere seizoen begint nu, maar dan dalen de motorprijzen ook weer. En ach, in december kan het tegenwoordig ook makkelijk 10 graden zijn!:)

Gefeliciteerd! Ik heb mijn (Amerikaanse) motorrijbewijs ook al weer een jaar, geen seconde spijt van gehad.

Die FJR is een absolute aanrader. De nieuwe BMW's schijnen kwalitatief minder goed te zijn, maar let op, alleen van horen zeggen. ;)

Vandaag een proefrit gemaakt op deze FJR. Even wennen nadat ik vanaf mijn V-Star overgestapt was, maar het rijdt goed. Alleen de motor schreeuwde niet: "Koop me!" Kwam waarschijnlijk door de gebruikssporen in combinatie met de slechte banden. Jammer.

55fdbefbb13a22e417a3c00d.jpg

Dan zou je nog eens een andere kunnen proberen. Gewoon de tijd nemen en op veel verschillende typen rijden, dan kom je er vanzelf achter wat het beste bij je past. Daarom heb ik sinds de heropstap gekozen voor een fiets van 2011 die niet te duur was. De echte keuze komt nog wel.

@Twix

Wat vind je van een ZZR1400 (ZX14R heet die bij jullie, meen ik)? M'n pa rijdt alweer bijna 9 jaar zo'n ding en het is echt een geweldige fiets. Inmiddels het nieuwe gefacelifte model trouwens, de vorige heb ik gecrasht..

Het is natuurlijk geen 100% toerfiets, maar wel erg comfortabel en ook voor een buddy goed te doen. Daarnaast stuurt het lekker en de motor is door z'n surplus aan vermogen zó ongelofelijk smeuiig. M.i. zeker een proefritje waard.

Ketting smeren is een heel klein moeite, vind ik. En ketting spannen hoeft toch niet zo veelvuldig te gebeuren dat je er tussen beurten zelf mee aan de slag moet? Heb ik nog niet meegemaakt, in ieder geval.

Je hebt ook nog de GTR1400, met cardan, maar die is een stuk minder fraai en mist het geweldige vermogen van z'n broertje.

Nog een vraagje, ik woon in een flat en ik kan de mijn aanstaande motor daarom niet binnen stallen. Sommige mensen doen daar behoorlijk panisch over, anderen zeggen dat het niets uitmaakt.

Wat is jullie ervaring met buiten stallen? Wel of geen hoes, insmeren met vaseline en 15 sloten?

Het technische gedeelte zou ik me niet zo druk over maken. Mijn oude CBR heeft maandenlang ook 5 nachten in de week buiten gestaan. Ik hebt nooit het idee gehad dat 'ie daar onder geleden heeft. Een hoes zou ik wel altijd doen.

Het diefstal aspect is wel een puntje. Zorg voor een goed kettingslot en maak hem indien mogelijk ergens aan vast. Je kunt er namelijk wel voor 1000 euro aan sloten aan vast maken, als 'ie nergens aan vast zit tillen twee kerels met twee stalen pijpen jouw motor namelijk gewoon zo hun busje in, waarna ze in alle rust in hun werkplaats jouw peperdure Abus te lijf kunnen gaan.

Als ik de ZZR ergens parkeer gebruik ik dit kettingslot en dit schijfremslot. Hopelijk schrikt dat dieven op klaarlichte dag genoeg af. Flinke investering in eerste instantie, maar dan ben je voorlopig wel voorzien. M'n pa en ik gebruiken beide sloten al ruim 8 jaar.

Hangt trouwens natuurlijk ook heel erg van het type motor af. Een Gsx-r1000 van een paar jaar oud zou ik persoonlijk met een wat minder fijn gevoel in de publieke ruimte stallen. Een Ducati 1199 Panigale is waarschijnlijk na een paar uur weg, terwijl een GS500 uit '92 het mogelijk weken overleefd zonder een enig slot. :T

Dank! Gelukkig kan ik hem wel onder de gallerij zetten, dus hij staat redelijk uit de regen. Andere mensen stallen daar ook wel eens motoren en scooters. Het slot kan ik om een regenpijp leggen

De motor in kwestie is een '00 Bandit. Leuk genoeg voor mij, maar het is ook weer geen gloednieuwe Ducati wat betreft begeerlijkheid.
https://www.bertlanser.nl/?verkoop=suzuki-gsf-600-bandit

Dan zou je nog eens een andere kunnen proberen. Gewoon de tijd nemen en op veel verschillende typen rijden, dan kom je er vanzelf achter wat het beste bij je past. Daarom heb ik sinds de heropstap gekozen voor een fiets van 2011 die niet te duur was. De echte keuze komt nog wel.

De FJR op zich blijft op mijn lijstje staan, het is meer dit specifieke exemplaar wat me niet kon bekoren. En inderdaad, ik blijf een beetje rondkijken en proefrijden.

TYN zei:
@Twix

Wat vind je van een ZZR1400 (ZX14R heet die bij jullie, meen ik)? M'n pa rijdt alweer bijna 9 jaar zo'n ding en het is echt een geweldige fiets. Inmiddels het nieuwe gefacelifte model trouwens, de vorige heb ik gecrasht..

Het is natuurlijk geen 100% toerfiets, maar wel erg comfortabel en ook voor een buddy goed te doen. Daarnaast stuurt het lekker en de motor is door z'n surplus aan vermogen zó ongelofelijk smeuiig. M.i. zeker een proefritje waard.

Erg mooie fiets, maar niet voor ons. Ik zoek echt een 100% toerfiets. De 'buddy die goed te doen' is, is niet goed genoeg. :D Om een idee te geven, vanmiddag nog even een klein rondje gedaan met Twixin: 90 mijl. We hebben dus ongeveer 2 uur op de motor gezeten, en dat was een klein rondje. Was overigens heerlijk, rustige wegen ("county roads") met leuke lange bochten.

Had ook een uitleg gekregen bij de BMW-dealer over de nieuwe R1200RT die daar stond, maar het prijskaartje was iets te hoog... als ik echter een mooie vind binnen het gestelde budget, dan koop ik 'm meteen. Er stond een mooie bij een particulier, goede prijs, maar hij is al weg. Jammer, was een prachtig, op het oog goed onderhouden exemplaar. In de garage stond ook een BMW X3, dus de man heeft smaak.

O, en ondanks dat dit niet nu precies is wat ik zoek, vind ik hem prachtig: https://www.youtube.com/watch?v=LEc75n2EAOY

TYN zei:
Ketting smeren is een heel klein moeite, vind ik. En ketting spannen hoeft toch niet zo veelvuldig te gebeuren dat je er tussen beurten zelf mee aan de slag moet? Heb ik nog niet meegemaakt, in ieder geval.

Je hebt ook nog de GTR1400, met cardan, maar die is een stuk minder fraai en mist het geweldige vermogen van z'n broertje.

Ketting zou ik ook niet zo veel moeite mee hebben, maar in de categorie waar ik nu kijk, is eigenlijk alles cardan. De GTR1400, of Concours 14 zoals hij hier heet, is meer vergelijkbaar met de FJR. Vervelend is dat, al die verschillende namen... Begin ik net een beetje thuis te raken in 'het wereldje', moet ik meteen alles dubbel leren.

Overigens staat de motor nu op de aanhanger, volgende week gaan we met een camper naar Big Bend National Park. Ik heb er zin in, schijnt echt super gaaf te zijn daar, en heerlijke wegen om te rijden.

Ik moet zeggen dat ik wel een beetje nerveus was om de motor op de aanhanger te rijden, nog nooit gedaan. Toen ik hem kocht heeft de vorige eigenaar hem erop gereden. Maar het ging prima.

Twix zei:
Erg mooie fiets, maar niet voor ons. Ik zoek echt een 100% toerfiets. De 'buddy die goed te doen' is, is niet goed genoeg. :D Om een idee te geven, vanmiddag nog even een klein rondje gedaan met Twixin: 90 mijl. We hebben dus ongeveer 2 uur op de motor gezeten, en dat was een klein rondje. Was overigens heerlijk, rustige wegen ("county roads") met leuke lange bochten.

Duidelijk. In het rijtje FJR, GTR, Pan European, verschillende BMW's etc kun je eigenlijk geen slechte keuze maken. Meer een kwestie van persoonlijke voorkeur.

En het allroad-segment (Multistrada, GS etc)? In Europa zeer populair; weet niet hoe dat bij jullie is.

Twix zei:
Overigens staat de motor nu op de aanhanger, volgende week gaan we met een camper naar Big Bend National Park. Ik heb er zin in, schijnt echt super gaaf te zijn daar, en heerlijke wegen om te rijden.

Gaaf man, de echte Amerikaanse lifestyle. (y) Ken je het kanaal MotoGeo op youtube?

Spannen hoeft niet zo vaak, en voor smering zijn er zeer praktische oplossingen in de markt.

Het smeren van je ketting hoeft in principe ook niet na elke rit natuurlijk.
Ik rij bijvoorbeeld niet zoveel en smeer mijn ketting maar een paar keer per jaar, daar hoef ik niet zo'n systeem voor te hebben.

Motor op de bok achterwiel met de hand ronddraaien en met een spuitbus invetten. Andere optie is, motor op de bok, motor starten en in de 1e versnelling zetten en dan met een spuitbus invetten :D

Ketting spannen laat ik doen met het jaarlijkse beurtje, maar is ook prima zelf te doen.

@ Twix, post de volgende keer eens wat foto's van jou motortripjes. Is volgens mij echt een geweldige omgeving om in rond te touren (y)

B-Real zei:
Het smeren van je ketting hoeft in principe ook niet na elke rit natuurlijk.
Ik rij bijvoorbeeld niet zoveel en smeer mijn ketting maar een paar keer per jaar, daar hoef ik niet zo'n systeem voor te hebben.

Motor op de bok achterwiel met de hand ronddraaien en met een spuitbus invetten. Andere optie is, motor op de bok, motor starten en in de 1e versnelling zetten en dan met een spuitbus invetten :D

Zo'n smeersysteem is inderdaad ook meer voor motoren die dagelijks ingezet worden. Niet vergeten trouwens dat zo'n ketting niet alleen gesmeerd moet worden, maar ook gereinigd!

Op onze nieuwe ZZR zit nu ook een bok, verdraaid handig. (y) Voor het smeren van de ketting van m'n CBR gebruikte ik de Louis Liftstick. Ook echt een ideaal dingetje.

TYN zei:
Zo'n smeersysteem is inderdaad ook meer voor motoren die dagelijks ingezet worden. Niet vergeten trouwens dat zo'n ketting niet alleen gesmeerd moet worden, maar ook gereinigd!

Dat is niet nodig, sterker, zelfs beter van niet. (volgens de Yamaha dealer)

Twix zei:
Vervelend is dat, al die verschillende namen... Begin ik net een beetje thuis te raken in 'het wereldje', moet ik meteen alles dubbel leren.

Twix zei:

Ik zou bijna medelijden met je krijgen...:p

TYN zei:

Dat is niet nodig, sterker, zelfs beter van niet. (volgens de Yamaha dealer)

Wat is de gedachte daarachter dan? In mijn ogen trekt het smeer veel klein vuil aan. Na een goede reiniging en weer goed insmeren (niet vergeten natuurlijk..) ziet de ketting er m.i. een stuk gezonder uit.

Phaeton W12 zei:
Heb je daar in Texas ook Honda's Pan European? Dat is ook een aanbeveling.

Ik denk het niet, wel de PanAmerica schat ik in..:)

Ik heb het even gecheckt. Is gewoon leverbaar in de US (y)

Twix, heb je al eens op zo'n ST1300 gereden? Deze staat in Texas: https://www.cycletrader.com/dealers/Eurosport-Cycle-2879644/listing/2003-Honda-ST1300-116159174

TYN zei:
Wat is de gedachte daarachter dan? In mijn ogen trekt het smeer veel klein vuil aan. Na een goede reiniging en weer goed insmeren (niet vergeten natuurlijk..) ziet de ketting er m.i. een stuk gezonder uit.

Goede vraag, hij heeft het mij wel verteld. Ik vrees dat ik het vergeten ben.... 50+ hé. o_O

Als ik er weer ben zal ik het eens vragen.

TYN zei:
Twix zei:

Duidelijk. In het rijtje FJR, GTR, Pan European, verschillende BMW's etc kun je eigenlijk geen slechte keuze maken. Meer een kwestie van persoonlijke voorkeur.

En het allroad-segment (Multistrada, GS etc)? In Europa zeer populair; weet niet hoe dat bij jullie is.

Een vriend van me heeft een GS. Mooi, machting ding. Maar niet voor mij.

TYN zei:
Twix zei:

Gaaf man, de echte Amerikaanse lifestyle. (y) Ken je het kanaal MotoGeo op youtube?

Nee, maar een snelle blik leert me dat het de moeite waard is om te kijken. (y)

B-Real zei:
@ Twix, post de volgende keer eens wat foto's van jou motortripjes. Is volgens mij echt een geweldige omgeving om in rond te touren (y)

Ik zal van mijn trip volgende week wat dingen posten. Zal proberen ook de motor erop te zetten af en toe...

Twix zei:
Vervelend is dat, al die verschillende namen... Begin ik net een beetje thuis te raken in 'het wereldje', moet ik meteen alles dubbel leren.

Twix zei:

Ik zou bijna medelijden met je krijgen...:p

Dat hoeft echt niet hoor!

Phaeton W12 zei:
Phaeton W12 zei:
Heb je daar in Texas ook Honda's Pan European? Dat is ook een aanbeveling.

Ik denk het niet, wel de PanAmerica schat ik in..:)

Ik heb het even gecheckt. Is gewoon leverbaar in de US (y)

Twix, heb je al eens op zo'n ST1300 gereden? Deze staat in Texas: https://www.cycletrader.com/dealers/Eurosport-Cycle-2879644/listing/2003-Honda-ST1300-116159174

Nog niet op de ST1300 gereden, maar is zeker een contender. Cycletrader.com is zo ongeveer mijn startpagina. Liever wel in de omgeving van Houston...

@ allen, hartelijk dank voor het meedenken.

Terug
Bovenaan