Nissan Bluebird T12 2.0SLX HB "88.

Hehe scherp GT!:)

@kreidler, hij is ook nog niet mooi natuurlijk... Het is nu een oude stoffige wagen die opgeknapt moeten worden, als ik klaar ben is ie vast nog veel mooier;)

Over het feit dat jij de auto weer in top staat gaat brengen, met vast wel hier en daar wat smaakvolle aanpassingen, bestaat geen enkele twijfel. Maar ik heb de Bluebird in het algemeen nooit mooi gevonden. Die dikke laag stof vind ik juist geweldig, geeft mij het gevoel van een bijzondere schuurvondst. (y)

En hierbij de foto's van het eerste klusdagje aan de bluebird!

Eerst maar eens de auto van de takelwagen afgehaald en wat foto's van het hoopje stof gemaakt:

Bluebirdwasdag001.jpg

Bluebirdwasdag002.jpg

Bluebirdwasdag003.jpg

Bluebirdwasdag004.jpg

Bluebirdwasdag005.jpg

Bluebirdwasdag006.jpg

Bluebirdwasdag007.jpg

Stappenplan bedenken... Eerst maar eens de auto stevig afgespoeld en daarna ruim in de All Purpose Cleaner gezet. Na een tijdje weken met een aantal emmers sop de auto uitgebreid gewassen. Nogmaals afspoelen dan maar... Bleek nog niet voldoende te zijn dus nogmaals insprayen met APC en daarna nogmaals wassen en afspoelen! De auto begon nu serieus schoon te worden, perfect! Autotje even wat laten uitdruppen want na 8 jaar geen was/waxbeurtje was er natuurlijk geen beading te vinden!

Wat actie-shots:

Bluebirdwasdag008.jpg

Bluebirdwasdag009.jpg

Bluebirdwasdag010.jpg

Bluebirdwasdag011.jpg

Bluebirdwasdag012.jpg

Bluebirdwasdag013.jpg

Bluebirdwasdag014.jpg

Bluebirdwasdag015.jpg

Bluebirdwasdag016.jpg

Bluebirdwasdag017.jpg

Hierna het chroom maar eens afgenomen met all metal polish en ik ben met de scratchX de wat moeilijk bereikbare plekjes gaan poetsen zoals onder de deurgrapenen en langs de randen van de ramen ed. Hierna de gehele auto afgenomen met last touch om in ieder geval iets van bescherming en glans te krijgen. Foto's:

Bluebirdwasdag020.jpg

Bluebirdwasdag021.jpg

Bluebirdwasdag022.jpg

Bluebirdwasdag023.jpg

En daarna de auto de brug op! Gehele bodem in de all purpose cleaner en stevig schoongemaakt. Onderkant was echt als nieuw, geen plekje roest te vinden! Ook de Nissan-einddemper bleek splinternieuw te zijn, top! Hierbij wat foto's:

Bluebirdwasdag027.jpg

Bluebirdwasdag028.jpg

Bluebirdwasdag029.jpg

Bluebirdwasdag030.jpg

Bluebirdwasdag031.jpg

Bluebirdwasdag032.jpg

En nog wat algemen foto's!

Bluebirdwasdag033.jpg

Bluebirdwasdag034.jpg

Bluebirdwasdag035.jpg

Bluebirdwasdag036.jpg

Bluebirdwasdag037.jpg

Bluebirdwasdag038.jpg

Bluebirdwasdag039.jpg

Bluebirdwasdag040.jpg

Bluebirdwasdag041.jpg

Bluebirdwasdag042.jpg

Bluebirdwasdag043.jpg

Bluebirdwasdag044.jpg

Bluebirdwasdag045.jpg

Bluebirdwasdag046.jpg

Bluebirdwasdag047.jpg

Bluebirdwasdag048.jpg

Bluebirdwasdag049.jpg

Bluebirdwasdag050.jpg

Volgende stappen worden:

-Tectyleren
-uitgereid poetsen poetsen poetsen

Groetjes,

Rens

Mijn pa had ooit een witte 2.0SLX sedan uit 1987 (SR-51-LZ). De herinneringen komen weer boven.
Toen was het een saaie burgerbak, maar nu zie je dat ze toen nog echte auto's bouwden met een royale binnenruimte, royale stoelen en sch*t aan co2 en overstekende voetgangers.
Ook de Vanettes die ik heb gehad hadden een dashboard dat op die van de Bluebird lijkt.
Mooi dat zo'n stukje autohistorie (waar zie je nog echte Nissans buiten Afrika?) weer als nieuw op de weg komt.

Wow, dit vind ik echt heel erg leuk!(y)
Prachtige auto in een topstaat. Leuk om die verbetering te zien na een dagje poetsen.

Heeft het uitgebreide onderhoud al plaatsgevonden of moet dat nog gebeuren?

Iedereen heel erg bedankt voor de lovende reacties!!! Ben gisteren alleen al met het wassen zo'n 4 uur bezig geweest, ben benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien na een dag polijsten:)

@GT, aan alles merk je ook gewoon dat deze wagen is gebouwd voor de eeuwigheid! Alles voelt degelijk aan, de deuren slaan dicht met een mooie plof, de bodem is 100% roestvrij en op wat kleine plekjes na in het lakwerk is de auto gewoon roestvrij!

@Bentley arnage, tnx! Het grote onderhoud moet nog gebeuren, eerst moest de auto gered worden van zijn stoffige onderkomen en daarna van het stof worden ontdaan;) Vanaf vandaag zal het onderhoud gaan plaatsvinden! We hebben trouwens wel een lekkage bij de versnellingsbakkeering opgemerkt, mocht deze vervangen moeten worden dan laat ik meteen de koppeling ook doen! Voor de rest zit er nergens speling op de ophanging en de motor loopt echt super!

Dat oogt gelijk heel anders na zo'n poetsbeurt! (y) Wel jammer van die twee deukjes (???) op de motorkap linksvoor, maar verder lijkt 'ie zowel vanbinnen als vanbuiten in zeer goede staat te verkeren.

Inderdaad, heel erg jammer van die deukjes! Dit is helaas een gevalletje transportschade want eerst zaten die deukjes er nog niet... Wordt gelukkig wel netjes opgelost dmv spotrepair!

Fraai hoor! Bijna in nieuw staat. Alleen aan de kofferruimte kun je zien dat de auto toch wel intensief gebruikt is.

Afgelopen zomer in Afrika (Burundi) geweest en mij inderdaad verbaasd over het aantal japanse auto's dat daar rondrijdt. In dit land is het vooral Toyota dat de klok slaat, in andere landen zie je meer een mix van Mazda's, Nissans en Toyota's. Echt auto's met een hoge kwaliteitsstandaard. Jouw exemplaar mag op zijn oude dag gewoon in Europa blijven rondrijden, andere exemplaren slijten hun laatste jaren onder moeilijker omstandigheden: ook dat doen ze prima.

Kom zo af en toe kijken in dit topic om de vorderingen te bekijken!

Enkel de kofferbak toont inderdaad sporen van gebruik maar dat zal na een goede reiniging en wat voeden ook vast wel weer verbeteren! Deze Bluebird blijft in ieder geval op Nederlandse grond bij een liefhebber(y)

Goh, ik wist niet dat stof zo'n goede roestwerende eigenschappen had, moet mij auto ook maar eens flink laten verstoffen :)

Dat van die deukjes was mij ook opgevallen, had namelijk in de openingspost gelezen dat er geen deuk of kras te bekennen was onder het stof. Wel jammer, maar netjes dat het opgelost wordt. Ben benieuwd hoe hij technisch is (rubbers e.d.).

Bart81 zei:
Goh, ik wist niet dat stof zo'n goede roestwerende eigenschappen had, moet mij auto ook maar eens flink laten verstoffen :)

Dat van die deukjes was mij ook opgevallen, had namelijk in de openingspost gelezen dat er geen deuk of kras te bekennen was onder het stof. Wel jammer, maar netjes dat het opgelost wordt. Ben benieuwd hoe hij technisch is (rubbers e.d.).

Inderdaad, je zou bijna je auto niet meer gaan wassen:) En van het deukje is inderdaad jammer, baalde heel eventjes behoorlijk maar de verkoper baalde net zo hard en zei dat t netjes zou worden opgelost! Perfect!

Qua rubbers viel t me heel erg mee, aandrijfashoezen zijn nog goed en vertonen niet eens droogtescheuren of slijtageplekken! Zover ik kon voelen waren alle bussen in de ophanging nog helemaal strak en ook de stuurkogels vertoonde geen ongebruikelijke speling. Banden zijn wel flink op trouwens maar daar hebben we al een vervangend setje voor gelukkig!

Bedankt voor alle leuke reacties! Binnen 1 week hoop ik de bluebird helemaal rondom uitgebreid gepoetst te hebben dus dan zullen foto's uiteraard volgen!

Netjes. Wat een royale voetenruimte achterin. Dat had ik niet verwacht. Overigens doet de auto mij niks, dit misschien ook omdat het nog niet eens een oldtimer is, geeft toch een ander gevoel. Daarintegen vind ik het wel leuk om te zien dat hij bij een liefhebber is beland en dat kan ik altijd waarderen en vind het dan ook leuk om zo'n topic te volgen, wat ik dus ook zal doen. Ik had trouwens nog nooit van dit merk gehoord.

Veel succes en natuurlijk plezier ermee.

Tonny

Bluebird is toch een type naam die lang door Nissan en daarvoor door Datsun gevoerd is. Overigens snap ik nooit waarom merken hun type naam veranderen, geeft mij altijd het idee dat een Merk niet tevreden is met de voorgaande modellen.

Tnx Tonny! En inderdaad, achterin zit je echt heerlijk ruim!

@Kreidler, bedankt voor de uitleg:) Ik vind het eigenlijk wel een goed idee mocht Nissan ooit weer met een nieuwe Bluebird komen! Net zoiets als peugeot straks doet met de 508, een auto die een tikkie groter is dan een standaard passat/mondeo etc(y)

Verder nog een update:

Bij zeer groot toeval wordt er een uiterst zeldzame Nissan Bluebird Grand Prix "geslachtet" op nissanboard.de. Dat betekend een leuke bumperset, wielkastverbreders en sideskirts:

Voorbeeldfoto's:

img1291in.jpg

dsc00742s.jpg

78330030.jpg

79805246.jpg

Mooi subtiel en 100% origineel Nissan, best de moeite waard vind ik :)

En verder een splinternieuw origineel uitlaatsierstukje op ebay gekocht voor een leuk prijsje:

!BbCmHmwB2k~$(KGrHqMH-EEEquyoeDHKBKuJdc4s4!~~_12.JPG

Die werden af fabriek enkel de de SLX gemonteerd maar aangezien de mijne een verse uitlaat heeft is het sierstukje waarschijnlijk komen te vervallen. Zonde natuurlijk!! Maar een vers en origineel exemplaar is natuurlijk nooit weg!

De auto heeft ondertussen ook een nieuwe accu gekregen en de koppelingscilinder is gereviseerd, hierdoor is de auto nu weer rijdende en start hij uit zichzelf zonder gebruik te maken van hulpaccu's of startkabels(y) Fijn!

Groetjes,

Rens

De 80's knallen je tegemoet met de bumperset, wielkastverbreders en sideskirts van die Grand Prix. Maar of ik nu moet geloven of het toeval is dat jij dat weer vind :D, ik noem het eerder puur geluk.

Rens, heb jij een speciale zoekbrigade of iets dergelijks?? Ongelooflijk dat jij dit weer op het spoor gekomen bent:confused:.

Definitief dat je die bumpers en skirts hebt gekocht? Nais! Gaat goed staan naast de Cherrysport :cool:

Tnx mannen!! Agja, het uren speuren op ebay en op alle denkbare Nissansites waar oude hokken ook in trek zijn levert weleens iets vruchtbaars op:):) De koop is trouwens nog niet officieel maar zal het wel gaan worden! Het wordt alleen een flink stuk rijden daar ik tot op de tjechische grens door zal moeten rijden! Wel een mooie omgeving dus ik zal m'n vriendin eens blij maken met een kort weekendje weg:D

Gaaf ding Rens. Heb de Bluebird vorige week irl mogen aanschouwen en moet eerlijk toegeven dat het echt een leuke auto is. Lekker luxe, heerlijk zitmeubilair en giga interieur ruimte. Ben benieuwd hoe hij er over een tijdje uit zal zien!

Leuk, dat je deze auto gaat redden!

Ik vond deze wagens vroeger al heel verouderd overkomen, in 1988 was de vormgeving al super achterhaald. Vergelijk maar eens met de concurrenten van destijds, bv de Mazda 626 (het ronde model), Peugeot 405, Ford Sierra II, Opel Vectra A...

Ik kan de auto ook nu nog steeds niet mooi vinden... De Primera die erna kwam zag er toch een heel stuk beter uit.

Spoilerset is erg gaaf trouwens...

Succes met het opknappen.

Tnx mannen!

@irwin, was wel gezellig dat je ff langs kwam! Zal als ie af is wel even een belletje geven, kan je m weer komen bekijken(y)

@klassiekerrijder, mja is wel jammer inderdaad! Origineel had nog leuker geweest ook... Gelukkig is het dak netjes ingebouwd, heeft ie geen last van roest rondom het dakje en lekt deze niet!

@granada, tnx! Je moet alleen niet vergeten dat de auto al sinds 1985 in productie genomen was, toendertijd was vierkant nog hot! Eind jaren 80 kwamen er zeker modernere varianten van de concurrenten en werd deze Bluebird inderdaad wat achterhaald, gelukkig speelt dat nu niet meer:)

Komt goed Irwin!

Vandaag aan het eind van de ochtend vertrek ik weer richting Wagenberg om te klussen aan de bluebird! Gisteren wel 8 bussen tectyl gekocht dus we kunnen in ieder geval lekker aan de gang! Ook zal vandaag de radio ingebouwd worden en zal er een fijne drag compo-set ingebouwd worden in de voordeuren! Lekker knallen:D

Sja... en verder zal na het polijsten de nieuwe velgen gemonteerd worden! Kunnen we meteen eens zien hoe dat zal gaan staan, ben benieuwd!

x-trailrijder zei:
...Gisteren wel 8 bussen tectyl gekocht dus we kunnen in ieder geval lekker aan de gang! ...

Ik heb hier nog een emmer Tectyl staan, 3/4 vol. Kun je lekker dik smeren!

Zag die wielen afgelopen week onder een 100xnix, zag er niet echt uit. Onder 'n Bluebird komen ze beter tot hun recht, da's de passende generatie.

De Bleubird ziet er stukken beter uit! (y)
Trouwens ik kwam dit op marktplaats tegen, ook een leuk ding:

https://auto.marktplaats.nl/nissan/346580108-nissan-sunny-1-5-coupe-1986-blauw.html?return=eJxVjtFugzAMRf%2BlEjyCExogQagq2o9EQEtUIBYJGtu0f5%2FDitQ%2B%2BZ7rozhaMfVjFFROZeysTq7XSztUg%2Feo0vRhsZ%2BTSS8Pj6PW3iXzmP4rCQ542caaxZ2rvY2yK4uyBlcKQGEkusq90pS4AEggLDpDWBAGQDx0T%2BHbEDbu1rnjNf9cT8Gb16lfTBvsLQgFF%2BU50BeREDLnksi6cIDH5k5fQ1xriNE639qur8scylh%2FRqLheSQ%2BaAIN8t66SW97K8tDLl5lLt9btrcZnKrfPyLJWzA%3D&fta=eNqFVU2P20YM%2FSsLHba3gvP9IewhQXoIUPTQFr0EwWJGM7NVa8uCJSdOAv%2F3kpSdbJoU9cVPfKRIvhlSKbr4aYk%2Bdqfj7vFd2i1dv0ThbezOuwdxX5aH9RBFP58i9DsRA8IUpQH4EaAvY3QIoZ9notf4cZz7pZWFIlY07ec4nfb1OA797hyFk8brfvchGhOsDP1hGaO8H58w0TyfHuB%2BPizrcCj1wVvw9%2Bn9G2nfvoG3yF%2FxPp3xKfiNdBspw%2B1J4JMCakHHbk5PtetHrGWJKnZj4d4CYLNCKddkDmehfWh%2BMASczUogSAm0qghkTk4UsoQ8ePbxYA2wxWQpz0IlJUxRZPFlcLCB5BoCW4SvRBmla7FMWe2HKwDPQAOwszGmksVDaYZyJUcFYIqirYVEFjuApXA3FNHYxyQnNQMo1VGuDGAJJD1kyAxy4uKTTipJBiIMXA%2BE1shHiyIDO6sgNYugvHYcpUzVVx8dWA0lnGobsJLqsT4MA1lUys5QuFLNbeGgZeGWQaAwVLxwQ6YKQ7OibEJJzRYELlOFobSsBgYFrGJg8cfhFasnZ0iQqZ6QoTIVsE9JFj34nARbNCpOUbVoPrgQwA38ZsBU5OwFNEc3IXjTBFOuwkAWByA1Z3e2ZU7hIANXiJ2zCB51VtwOnh%2BLEIzFoyfKBunI2dN5c5SuSXIZKnnPUbJZzX2Z4gLpY8CLzQea3ESAQbFQAbIrbrureBVIhOCKoDfbPDTD96f6xGIqK6ygF%2FpSnOB6IFcOdzh%2FfNlcq2Ap3NQaGHjfbLNXYDCp8inogc80p8J3g7JzXzaIwbHF4GQTMMXA1oVAqTZ9tN50xn%2FNFtUS33CvZAiNFw7O53qYU1ked3V6Wv%2B8zW2IHY78I40yTm%2BJEm0ydul91ycc6k9j1NohFLTFkHj9qtumHc1df8H1YomFr2gE0hIwsfs55bojjFvh5eH0%2Fq%2BUjlyRwOc0%2FF2n8kvaVzaZLy53L07r4YflVvuLdT2O%2BbTW3z%2FM9ZpC8B7CBn47HNfXU6nnKxHgmm8%2FTn%2Bk3ane8onAa5V%2BN490%2FspDgnjugVua6aXbJBhx5ZJul82bOW7wuQNyltRe7%2Bp0t6%2FrHa3Tu46CMOOvaXqqP03lukOJ23Qkld03Mrp%2Fy4j9vjymqSzrof2XjvaZz%2F8JSbJ8T0dFAn8rgrz1SLwMz9Y%2Ffxe%2BL8znIIeF1enjOH3%2BbuDLX411od4ul8t2995RDN6oy%2BUfjmMMJA%3D%3D&fta_ind=14&fs=1#photo&thumb_click=1

Tnx Harm!! En ook bedankt voor alle hulp afgelopen zaterdag!

van afgelopen zaterdag heb ik helaas nog geen foto's online staan, die komen spoedig! Afgelopen woensdag en vrijdag heb ik echter ook al hard geklust. Wat er oa is gedaan:

-radio monteren (later bleek niet op de juiste manier)
-bodem vol tectyleren
-wielkasten schoonborstelen en tectyleren
-holle ruimtes tectyleren
-binnenkant deuren loshalen en alles controleren/smeren/verse speakers monteren

En een begin gemaakt aan het poetsen, complete pakket van afgelopen vrijdag:

-wassen
-afnemen met APC ivm tectylresten
-kleien met medium clay
-tectylsporen handmatig verwijderen met SSR2.5
-roterend polijsten SSR2.5 icm witte pad
-roterend polijsten SSR2 icm groene pad (2 passes)

Toen enkel aan de rechter kant toegekomen, hierbij wat foto's van de dag!

Fotoo's:

IMG_8133.jpg

IMG_8134.jpg

IMG_8135.jpg

IMG_8136.jpg

IMG_8139.jpg

IMG_8140.jpg

IMG_8141.jpg

IMG_8142.jpg

IMG_8143.jpg

IMG_8144.jpg

IMG_8145.jpg

IMG_8146.jpg

IMG_8147.jpg

IMG_8159.jpg

IMG_8161.jpg

IMG_8162.jpg

IMG_8163.jpg

Krassen....
IMG_8175.jpg

IMG_8174.jpg

IMG_8173.jpg

IMG_8172.jpg

IMG_8169.jpg

IMG_8168.jpg

Rechter flank voor:

IMG_8176.jpg

na SSR 2.5 roterend:

IMG_8177.jpg

Na SSR2 roterend:

IMG_8178.jpg

Zal asap de andere foto's ook hier neerzetten met het bijpassende verhaaltje!

Groetjes,

Rens

Zo, goed bezig daar! Had wel niks anders verwacht :)

Vraagje over tectyleren: moet je den eerst alle vliegroest wegschuren of kan dat spul er gewoon overheen? Bodem van mijn auto kan ook wel wat antiroestbehandeling gebruiken...

Tnx mannen!

@Legacy, klopt! Roest moet je eerst voorbehandelen met bijv. wat schuurpapier of een staalborstel en wat fertan (of vergelijkbare roestomzetter).

@Kreidlet, klopt! Waarom weet ik ook niet want origineel zat er een luxe radio in de SLX met electronisch scherm en automatische zoekfunctie voor zenders en casette maarja...

Even een ander vraagje; De knoppen naast de autoradio, kun je daarmee de antenne elektrisch in en uit schuiven?

Terug
Bovenaan