Nissan Bluebird T12 2.0SLX HB "88.

Wat een heerlijk verhaal om te lezen, en wat is de auto mooi opgeknapt!

Mijn ouders hadden vroeger een Sedan, met dezelfde kleur (XB-53-NH), wat was dat een fijne auto, en wat zaten die stoelen lekker. Hebben ze helaas snel weggedaan voor een Primera, de Bluebird was wat bedaagd....

Alleen die Tectyl :confused: Ik ben en blijf van mening dat er beter spul is dan dat (okee, het ruikt wel lekker).
Nadeel van tectyl is dat het gaat barsten, waardoor het eronder gaat roesten. In plaats van bitumen-gebaseerde roestbescherming is het beter om een vet of een wax te nemen. Dat droogt niet uit en blijft kruipen. (Mike Sanders!!)

Om echt alles onder te spuiten met die tectylzooi ging me net iets te ver ;)

Hee!

Autotje doet het harstikke goed! kilometers zijn er in de zomerperiode op gevlogen, binnen 2 maanden tijd 5000km. Aangezien de wagen als oldtimer verzekerd is (en dus een max. km) heb ik besloten de auto te sparen en niet als "pekelbak" te gaan gebruiken, dat zou zonde zijn!

Nou toch eens even tijd om ook voor deze auto een plan-de-campagne te maken (y) Op ebay heb ik dit leuke grilletje gevonden, uiterst uiterst zeldzaam:

!B5IShqgEWk~$(KGrHqEOKjkEyNdw,5e!BMsfFSJptw~~_12.JPG

Fantastisch tijdsgebonden en vind het ook wel stoer staan! Zeker straks met de originele sportbumpers erop die ook 2 flinke verstralers heeft!

En als het goed is komt er binnenkort ook een origineel leren 4-spaaks sportstuurtje naar me toe, is van de Turbo met volledig leren bekleding. Helaas is de leren bekleding al verkocht...

En verder staat de auto nu in de loods, nog niet afgemeld want ik wil hem deze maand nog een paar keer gebruiken. Daarna zal de auto tot april/mei binnen blijven staan onder een autohoes. In de tussentijd kan er lekker het eea worden aangepakt/opgeknapt:

-plekjes behandelen met spot repair
-de sportbumpers spuiten en monteren
-originele mistlampen zoeken
-4 goede nieuwe banden, de huidige falkens zijn niet best in regen
-hulpveren achter weghalen
-misschien de auto iets verlagen

En verder ben ik nog opzoek naar een originele achterspoiler en een originele airco! In ieder geval probeer ik ook nog met de Bluebird naar de dyno-meeting te komen en misschien laat ik hem ook wel een rondje rollerbanken, even afwachten!

groetjes,

Rens

Blijft een prachtbak van ook nog eens zeer goede kwaliteit.
Mijn 2e auto was een blauwe 2.0 SLX HB automaat van 1986 met donkerblauwe dikke bekleding (RG-28-JF). Erg ruim en reed super. Stil en soepel. Ook nog snel weg voor het stoplicht. Ben wel geen 'wegracer', maar als een E 300 naast je komt staan (want je bent maar een ouwe bak...), en als de motor toch warm is...wil je toch even proberen. Lukte goed :) .Duurde wel heel lang voordat die Benz mij voorbij kwam.
Kocht trouwens de auto toen die 10 jaar oud was (bij Meure, Purmerend) en slechts links achter een deukje had. Wat een geluk: een collega reed op een gegeven moment met zijn busje juist op die plaats tegen mijn auto (deuk groter). Na herstel een superstrakke, roestvrije auto van (op dat moment) 12 jaar oud.

Helaas, 1,5 jaar later: in een jaar tijd heeft twee keer iemand er tegenaan gezeten, waardoor de auto economisch total-loss was en nergens onderdelen waren te krijgen (toen belanden ze al haast niet op de sloop, maar gingen linea recta naar afrikaanse landen). Toen de auto ingeruild (maar de boekjes e.d. gehouden). De opvolger was een lichtblauwe Primera 1.6 SRi sedan van 1996. Zag er leuk uit (een heel stuk beter dan de standaard, doodsaaie versie) en reed op zich niet verkeerd en best strak (iets verlaagd), maar was toch een heel stuk minder: lawaaiger, roestgevoeliger, krapper. Was ook meer een schaap in wolfskleren. Reed vooral wat goedkoper. Ik maakte veel km's dus G3 was handig... Ik had de wielen van de Bluebird eronder (i.p.v. de wieldoppen die op de Primera zaten). Van die dichte velgen, met aan de rand vierkante gaatjes. Stond wel heel apart.
Helaas ook hier twee keer een schade aan 'gekregen' door anonieme brokkemakers en met 225.000 km weggedaan (blok liep nog als nieuw). Auto rijdt waarschijnlijk nu nog steeds ergens in Ghana. De Bluebird in zo'n ander afrikaans land.

Later nog eens op een sloop in Friesland een witte (groen uitgeslagen) Turbo zien staan, incl. het spoilerpakket.

Het Nissan tijdperk ligt nu achter mij, maar ik denk nog geregeld treug aan vooral die fijne en mooie bluebird.

Nog heel veel plezier gewenst met je mooie Bluebird.

@schorpioen, leuk verhaal joh!! Ben het ergens wel met je eens, die Bluebird rijdt wel heel erg strak enm relaxed en stil voor zijn tijd. En het leuke is dat er zelfs nog dynamisch mee gereden kan worden(y) Echt een hele goede en fijne auto!!

Afgelopen week de auto uit de winerstalling gehaald en een begin gemaakt aan een reeks onderhoud wat dit jaar moet gebeuren.

Vandaag flink wat gedaan aan het wagentje. De auto liep warm tot heet bij het vragen van hoge prestaties of bijvoorbeeld na een lang stuk snelweg met 120/130 en dan in ene file of een stoplicht. Erg vervelend, zeker als de auto straks weer naar Frankrijk toe gaat. Het probleem valt elke keer wel weer op te lossen door de verwarming op standje "loeiheet" te zetten maar dat is natuurlijk niet de manier :D Zelf denk ik dat het koelsysteem door het lange stilstaan gewoon geheel dichtgeslipt was. Zowiezo was de vloeistof verschrikkelijk vervuild ondanks dat ik hem al 3 keer heb ververst sinds ik hem heb. Bij de brezan maar eens opzoek gegaan naar een goede flush, die gevonden van het merk Wynns! Eenmaal thuis eerst de Bluebird 10 minuten laten afkoelen waarna ik de vloeistof heb afgetapt. Dat zag er zo uit:

cherry002.jpg

cherry001.jpg

na het aftappen het systeem gespoeld met schoon water en opnieuw afgevuld met leidingwater en daar de flush aan toegevoegd. Auto een kwartiertje laten draaien met deze flush erin (kacheltje op hot zodat die ook wordt meegenomen) en na het afkoelen nog eens afgetapt. Na het spoelen was het water schoon maar alsnog was het weer verschrikkelijk vies water wat eruit kwam. Nogmaals goed schoongespoeld en ook enkele slangen losgehaald en daar direct de tuinslang opgezet, zoals op de kachelradiator. Weer enorm veel rotzooi! Na zo'n 5 minuten spoelen en spoelen was het water geheel helder en heb ik het systeem volledig afgevuld. Resultaat lijkt te werken! Wat langer stuk erg sportief gereden en constant veel gevraagd van de motor en veel hoge toerentallen maar ondanks dat wou de meter niet wijken van het midden (y)

Had trouwens ook nog het expansievat gereinigd. Meerdere keren flink schoon gespoten:

cherry003.jpg

En verder had het voorraam nogal wat krassen en vegen van de ruitenwissers. Met turtlewax glasspolish dit zoveel mogelijk proberen weg te polijsten en dat is best aardig gelukt. Heb hiervoor een wollen pad op de excenter gebruikt. Als ik nog een uurtje door was gegaan heb ik zeker een krasvrije ruit. Moet wel duidelijk nog nabewerken met de excenter want ik zie nu polijstbanen ipv ruitenwisserkrassen. Nu zijn die banen gelukkig verre van storend en het zicht is enorm toegenomen maar uiteraard wil ik die wel nog even wegwerken ;)

En verder nog een toevoeging vam wynns gekocht voor in de versnellingsbak. Ik hoop dat dit de geluiden al wat doet verminderen, zou een mooi paardenmiddel moeten zijn :T

Hee!

Afgelopen zaterdag heb ik m'n vogel weer opgehaald uit Den Bosch waar hij bij een garage van een vriend van me stond www.youngtimergarage.nl. Daar is het volgende gedaan:

-nieuwe distributieriem + spanrol
-nieuwe v-snaren
-reinigen carburateur
-nieuwe verdelerkap + rotor
-nieuwe versnellingsbakolie + toevoeging tegen het geluid (heeft een beetje geholpen gelukkig)
-nieuwe motorolie + filter + forte toevoeging
-nieuwe fuseekogels want de oude hadden aardig wat speling

En voor de rest het eea afgesteld. Autotje rijdt een stuk soepeler en draait mooi rond! Sturen is ook even wat directer maar hij moet wel nog eens uitgelijnd worden. Zaterdag met het warme weer op de A2 ook nog lekker door kunnen rijden met gemiddeld veel rond de 160 en gelukkig liep hij niet warm, metertje bleef strak in het midden hangen! En ook nog eens wat fototjes geschoten van de vogel:

fotos008.jpg

fotos006.jpg

fotos007.jpg

fotos001.jpg

fotos005.jpg

fotos002.jpg

fotos003.jpg

fotos004.jpg

Over 2 weken staat ze te schitteren op een oldtimershow met de EMW-club! leuk!

Prachtwagen, goede herinneringen aan. (XB-53-NH)

Revisie van de versnellingsbak kom je helaas op den duur niet onderuit bij deze auto's.

X-trail zei:
Afgelopen zaterdag heb ik m'n vogel weer opgehaald uit Den Bosch waar hij bij een garage van een vriend van me stond

Waarom stond die Micra CC voor de deur dan of is dat je nieuwe vervoer.....................................:LOL:

Tnx voor de complimentjes mannen!

@2800i, ben ik ook bang voor. Komt volgend jaar wel weer, dit jaar ff niet de centjes voor helaas...

@icebrain, was een leenauto! X-trail moest nog even weg:D

@carkiller... en dat terwijl het slechts 15" is... Staat wel lekker breed onder de vogel:cool:

@ddrman, die heb ik! Wordt één dezer dagen gespoten:D

leuke wagen zeg....die zie je inderdaad niet meer dagelijks!!

hou hem levend zou ik zeggen......haha..

Bijkomend voordeel is dat de Bluebird heerlijk zuinig is geworden na het onderhoud! Een keurige 1 op 14 doet de wagen nu terwijl hij vorig jaar gemiddeld rond de 1 op 9 a 10 deed! Hij trekt nu ook lekker soepel en rustig door de toeren!

Auto stond afgelopen weekend nog op een oldtimerbeurs met EMW:

5625253676_3acfb86969_z.jpg

x-trailrijder zei:
Bijkomend voordeel is dat de Bluebird heerlijk zuinig is geworden na het onderhoud! Een keurige 1 op 14 doet de wagen nu terwijl hij vorig jaar gemiddeld rond de 1 op 9 a 10 deed! Hij trekt nu ook lekker soepel en rustig door de toeren!

Auto stond afgelopen weekend nog op een oldtimerbeurs met EMW:

5625253676_3acfb86969_z.jpg

erg mooie bluebird, mijn ouders reden vroeger een datsun (jawel) sunny 120y. ding werd elk jaar zwarter vanonder af van het rondom in de zwarte verf zetten vanwege de roest.

die oldtimerbeurs is trouwens hier in de achtertuin:) ik woon op hemelsbreed 2-3 km afstand

hou 'm netjes(y)

Aha! Dit is dus een bluebird. Ik zag laatst zo`n ding staan in het dorp en bleef me maar afvragen wat het nou was. Google kwam ik niet verder mee. Mooie auto hoor, deze ziet er werkelijk schitterend uit! Heb nog ergens een plaatje van een verlaagde, ik denk dat dat een gevoelig onderwerp is voor sommigen, maar dat staat toch wel wat mooier vind ik :)

grensrijder zei:
Dan heb jij een knap grote tuin, Granadadriver! :D

en zo ist:)

hierachter in het haarlemmermeerse bos hebben ze in 2000 de floriade gebouwd en die overdekte ruimte waar die beurs in werd gehouden was er ook onderdeel van, daar hadden ze destijds allerlei tentoonstellingen op tropische planten gebied e.d.

ik ben op de beurs niet geweest overigens omdat ik dat weekend de taunus van taunusdriver aan het spuiten was in nieuwleusen.

zag vanmiddag nog een bluebird rijden, en inderdaad als je erop gaat letten dan zie je ze steeds meer.

Hee!

Tnx voor de tip! Ziet eruit als een portier wat ik nog wel kan gebruiken!! Tnx!

De APK is hij weer zonder op of aanmerkingen doorgekomen, alles was perfect (y) En afgelopen zondag heeft een vriend van me de Bluebird naar een poets/uitdeukmeet gereden om een aantal nare deuken eruit te laten halen. De ergste zaten in het voorscherm, deze waren mij echt een doorn in het oog. Hier kan je ze goed zien:

Bluebirdwasdag022.jpg

En verder zijn er een aantal pitten uit deuren en motorkap gehaald. Al met al heeft het hem enorm veel goed gedaan!!

Ook heb ik de auto maar eens meegenomen naar de loods om de carburateur af te stellen. In het handboek stond uitgelegd hoe je dit moet doen zonder CO-meter in de buurt dus ik heb de gok gewaagd. Allereerst de auto goed warm rijden en daarna motor uit, carburateur reinigen, alle vacuumslangen vervangen en nogmaals starten. Toeren een aantal minuut op 2500tpm en daarna een minuut stationair laten draaien. Toerental moest op 650 staan stationair zonder electrische apparaten ingeschakeld. Toerental stond op 950 dus flink teruggeschroefd. Dit vond de auto verre van lekker trouwens, ploffen en bijna afslaan. Daarna moest je de mengselschroef zo afstellen dat hij z'n hoogste toerental heeft bereikt. Dit is gewoon een kwestie van proberen, zoals naar links als naar rechts is mogelijk maar hij kan maar op 1 punt zijn maximum toerental bereiken. Dit bleek in de praktijk ervoor te zorgen dat mijn toerental van 650 naar 1100tpm ging. Daarna stationair teruggeschroefd naar 650. Auto loopt nu ook daadwerkelijk rustig op dit toerental :D(y) En nog fijner, alle dipjes en schokjes bij gaswisselingen zijn eruit:) Auto stond veels te rijk afgesteld want moest de schroef behoorlijk uitschroeven. Ben heel erg blij dat ik deze gok heb genomen!!

Binnenkort nog 4 verse bandjes bestellen en dan mag de auto half juli mee met m'n broertje naar de Alpen van Italie!

Ik ben benieuwd hoe de Italianen, toch een autominnend volkje, op zo'n zeldzame Bluebird reageren!

Ben ook benieuwd! M'n broertje zal er in ieder geval flink van kunnen genieten! Binnenkort nog eens de ontsteking controleren en vervroegen en dan is hij klaar voor de lange rit!

Dat zal de auto goed doen, 'm eens goed en langdurig warmstoken en alle vloeistoffen volop laten stromen.

Precies! Hij zal ook met volle bagage + 4 fietsen op het dak de grand sint bernard over gaan dus hij mag zich weer van zijn beste kant laten zien! Gelukkig heb ik de koelproblemen er helemaal uit gekregen, de vloeistof blijft ook mooi schoon nu! Litertje olie mee voor de zekerheid en lekker rijden! Stiekem wel jaloers dat hij de Bluebird meeneemt....

Ik zou zeggen: koop nog gauw even een zescilinder Laurel om mee naar Italië te blazen. ;)

Ja dat zijn wel heerlijke bakken voor de lange kilometers(y) Ik hoop nog steeds heel hard dat mijn Cherry Turbo klaar is voor de vakantie maar ondertussen heb ik nog maar een maand... het wordt allemaal zo lekker krap!

Zal vandaag nog een best aardige Bluebird rijden, moest meteen aan jou denken! Hij staat er weer lekker bij!

:)

Vandaag na een korte check van de banden ook maar eens vers rubber besteld. Meteen maar 4 bridgestone turanza's ER300 over laten komen in de maat 195-60-15. Is een maatje minder breed dan nu en 1 stapje hoger. Na montage van de nieuwe banden eens een middagje A3 richting oberhausen pakken om het beestje eens warm te stoken op de autobahn, kan ik ook goed de koeling controleren. Verder nog even verse remblokjes voor monteren als de velgen er toch af liggen en de ontsteking controleren en lichtjes vervroegen.

Groetjes!

Rens

Hee!

Vanmorgen is de Bluebird met 4 man + bagage + fietsen op het dak vertrokken naar Italie! Oftewel, gisteren een lekker pre-vakantie poets&onderhoudmiddagje gehad! Allereerst eens een nieuwe (nissan!)-accu erin gezet want de oude accu had z'n beste tijd gehad! Verder nog eens alle olien en vloeistoffen gecontroleerd en waar nodig bijgevuld. Uiteindelijk bleek dat alleen nodig bij het ruitensproeierresevoir :D Had ook een setje nieuwe bougiekabels binnen gekregen dus die ook maar snel gemonteerd, deed de auto veel goed (y) Hij loopt nu nog rustiger en krachtiger als eerst! 2 weken terug ook nieuwe banden gemonteerd (bridgestone turanza ER300) en de wagen laten uitlijnen. En gisteren uiteraard ook ff flink gepoetst van binnen en van buiten! Maar eens wat fototjes:

Bluebird001-1.jpg

Bluebird002-1.jpg

Bluebird003-1.jpg

Bluebird004.jpg

Bluebird005.jpg

Bluebird007.jpg

En vanmorgen vertrok het beestje zo:

Bluebird009.jpg

Ben erg benieuwd hoe de Bluebird zich houdt, vandaag toch even een dikke 1200km aan 1 stuk afleggen met een paar alpencolletjes erin!

Prachtige Bluebird.(y)
De velgen maken hem net iets stoerder, dat kan 'ie goed hebben!

Dakdragers staan hem ook goed, ik zou ze er op laten als ik jou was. ;)

Ps. Wat is dat trouwens voor witte/zilverkleurige auto achter de Blauwe vogel?

Tnx voor de complimentjes! De dakdragers laat ik d'r trouwens niet op, die dingen mogen van mij alleen erop als ze een functie hebben haha:)

Die auto daarachter is een witte Bluebird 1.6LX met 154000km op de teller welke ik 2 weken geleden heb opgehaald:

klussen001.jpg

klussen002.jpg

klussen003.jpg

Leuk om de auto ook hier tegen te komen! Mijn opa vond het erg leuk dat die bij een liefhebber is gekomen en ik daarmee ook! Ziet er weer toppie uit!

Opa zag de auto een paar weken geleden voor het laatst en vroeg me "ben je een keer met de luxe wagen?"

Have fun with it!

Ook erg mooi, die witte Bluebird.(y)
Mijn oom reed vroeger precies dezelfde. Deze ziet er echter veel beter uit. Goede staat zo te zien.(y)

Wie gaat er met deze rijden?

tjonge wat is die grijs/bruine bleubird toch een geweldig mooie wagen. De lak zit er ook erg mooi op! Nu maar hopen dat het niet gaat spoken in italie!

Tnx voor de reacties mannen!!

@Alfaromeo, dat gaat hij makkelijk halen! Het zijn goede degelijke auto's!

De Bluebird heeft bijna 1300km achter z'n kiezen op 1 dag en dat is allemaal goed gegaan zonder te noemen olieverbruik en zonder problemen! Heeft zich dus heel erg goed gehouden(y)

Wel kreeg ik net een smsje dat het gistermiddag nogal heeft gespookt bij de grote meren. M'n broertje was aan het fietsen en kwam in noodweer terecht met enorme ijsballen, zware wateroverlast en enorme windvlagen. Op de camping aangekomen waren er een aantal grote bomen omgevallen, een aantal caravans waren omgevallen en de meeste hadden grote deuken en mensen stonden schade op te nemen bij de auto's... K*T M'n broertje heeft de Bluebird gewassen en in het zonnetje gezet en met een aantal mensen van daar gezocht naar schade en dat lijkt gelukkig heel erg mee te vallen maar er zitten er hier en daar wel wat in. In ieder geval geen grote zichtbare schade zoals op sommige auto's daar duidelijk zichtbaar was maar ik kan me niet voorstellen dat hij er geheel deukvrij vanaf is gekomen. Na thuiskomst maar eens de schade zien op te nemen en maar weer een afspraak maken met Emu de uitdeuker die al vaker spot-repair voor mij heeft opgelost!

Pff wat zou het jammer zijn als er schade is. We hopen nu maar op het beste.

@X-trialdriver; hoe is het rijden in de Bluebird? Is ie stug of meer richting comfort?

x-trailrijder zei:
De Bluebird heeft bijna 1300km achter z'n kiezen op 1 dag en dat is allemaal goed gegaan zonder te noemen olieverbruik en zonder problemen! Heeft zich dus heel erg goed gehouden(y)

Vertroetelde Japanner met nog geen 2 ton op de klok; tuurlijk gaat ie niet kapot.

Terug
Bovenaan