Nissan Bluebird T12 2.0SLX HB "88.

Tnx allen :)

Vandaag wordt trouwens een goed passende voorpijp geleverd door meneer Nissan zelf, weg met die stomme imitatie! Heb ik ook weer de juiste diameter, degene die ik nu heb ik een stukje smaller dan normaal. En gisteren in een aardige sneeuwstorm terecht gekomen, auto heeft zich weer keurig gehouden en bleek erg gemakkelijk te corrigeren zijn nadat ik schijnbaar een bochtje te hard had genomen:D

Vandaag is het tijd voor een beurtje! Ik ga over van 10W40 half synt. naar 5W40 vol syntetisch omdat bij koude start de motor wat rauw klinkt. Tevens een olieflush gehaald van Wynns en een toevoeging van dezelfde fabrikant. Ook zal ik na de olieflush de verbrandingskamer intern reinigen met combustion chamber cleaner van Wynns .

Vanavond eerst de oude olie aftappen. Vervolgens een schoon filter en schone olie en daar de flush aan toevoegen. Laten draaien en laatste paar minuten de combustion chamber cleaner via de inlaat toevoegen. Vervolgens aftappen en vullen met castrol 5W40. Daarna verse bougies erin en alle vacuumleidingen controleren en de ontsteking controleren en dan moet hij weer goed zijn:)

Bluebird-ling:

IMG_2600_zpsc2dd82b6.jpg

Tnx Joël!:D

@Wouter, nope! Maar eerst even de Bluebird. Aanstaande zaterdag heb ik een dynomeeting van Nissanclub Nederland en voor die tijd moet mijn auto wel keurig tiptop in orde zijn. Zowiezo om de dynorun zo goed mogelijk te laten verlopen maar ook omdat de Bluebird weer toe is aan onderhoud en met oude vervuilde olie ga ik m'n auto niet tot het uiterste laten gaan op de bank:) De vorige keer had ik 92PK op de krukas, ben benieuwd waar ik deze keer op uitkom.

x-trailrijder zei:
4227837988_49cd52e267.jpg

Gaat nog wel wat tijd kosten om dit te realiseren want:

-Ik moet witte tellers hebben en die zijn enkel geleverd op de allerlaatste 1.8 16-klepper bluebird ->klein dilemma
-Een aantal waarschuwingslampjes zijn verplaatst, daarbij heb ik dus ook andere controlepanelen nodig die onder de tellercluster verwerkt zijn.
-daarbij moet ik dus ook de juiste controlepanelen te pakken zien te krijgen

En zover ik weet heeft nog niemand dit gedaan dus het is nog maar de vraag of het gaat werken:D
.

Hallo Rens,

Geweldige thread vind ik dit. Gisteren vond ik hem pas, maar heb alles inmiddels gelezen. De wagen is duidelijk in goede handen bij jou. Zelf heb ik een Bluebird Wagon uit 1988 met ruim 304.000 km op de teller. Deze heb ik al sind 1994 en wil hem niet kwijt, maar dat zul jij wel begrijpen. Helaas moet ik bekennen dat ik er niet zo goed voor zorg als jij doet, dus ik durf geen recente foto te laten zien. Die zouden te veel afsteken tegen die van jouw. Maar ik zal een keer een oude inscannen (tja, pre-digi uit 1994).

Mischien dat ik je kan helpen met het tellercluster. Deze heb ik er bij mij laatst uit gehad omdat beide dagtellers het niet meer deden. Dit heb ik met veel geduld weer in orde gekregen. Als je interesse heb, kan ik wel wat foto's van deze aktie publiseren. Het is welliswaar een ander model, maar mischien dat je er iets aan hebt als je er mee aan de slag gaat. Het lijkt mij dat je het beste het hele cluster kunt overzetten.

Cheers,

Marcel

He Marcel!

Ag een oude Bluebird is altijd leuk, netjes of minder netjes. Als je het leuk vind kunnen we weleens elkaar treffen, wie weet kan ik je ook helpen om je auto weer als in 1994 te maken:)

De tellercluster van een WU11 is inderdaad anders dan de mijne. Wel grappig dat jij schijnbaar ook alle meters hebt, dacht dat de wagon die nooit had. Wat was er trouwens stuk aan de dagtellers? Eén van mijn dagtellers wil soms niet meer terug springen na resetten, dan moet ik 2-3 keer drukken. Was dit bij jou ook zo?

Overigens, misschien is het leuk om je aan te melden op www.nissanclub.nl? Zijn ze gek op alles van Datsun/Nissan en een Bluebird Wagon hebben we nog niet in onze verzameling;)

Groetjes,

Rens

Agg, door je stukje helemaal m'n eigen verhaal vergeten te meldeno_O

Vandaag met de Bluebird naar een Nissanmeeting gegaan in Aalsmeer waarbij Pro-import zijn dynobank ter beschikking heeft gesteld. Ook mijn Bluebird mocht aan de bak. Vorig jaar ook al geweest en toen erachter gekomen dat de auto wat vermogen tekort kwam, toen 92PK bij 5000tpm en 154NM bij 3200tpm. De Bluebird hoort overigens 102PK bij 5200tpm en 160NM bij 3800tpm.

Na al het onderhoud van de afgelopen weken was de motor helemaal fris en zou hij moeten presteren zoals opgegeven.

M'n run ging erg goed en de motor klonk heel mooi en vol na al het onderhoud, leek wel een V6 :D (bijna dan):

https://www.youtube.com/watch?v=CsZh8X6mu-s&feature=youtu.be

Als eindresultaat kwam ik op 102PK bij 6000tpm en 171NM bij 3000tpm. Tevens is mijn koppelcurve nagenoeg vlak van 2000 tot 4500tpm. Geweldige prestatie van m'n vogel:)

Bluebird_small_zps4324ef8b.jpg

Dit is hem, dat wil zeggen, zo zag hij er in 1995 nog uit. Aangezien er inmiddels 160.000 km bij op gekomen is, ziet hij er inmiddels iets minder florissant uit.

Wat jouw telmechanisme betreft. Dat het telmechanisme soms bleef hangen, was bij mij heel soms het geval, maar dat was niet de reden dat ik hem uit elkaar haalde. Het probleem was dat hij op nul bleef staan en helemaal niets meer deed. De hoofdteller wel trouwens. Na het uitelkaar halen, bleek dat er in beide dagtellers een tandwiel was geknapt en daardoor was de bevestiging van een asje geknapt. Deze heb ik met secondelijm weer gelijmd en dat werkt sindsdien uit de kunst. Uitbouwen, repareren en inbouwen kost je een dag. Je moet immers ook de lijm tijd geven te drogen.

Marcel

Dat klinkt als monnikenwerk! Knap dat je het weer werkend hebt gekregen.

Hele leuke Bluebird trouwens! En een origineel schuif/kanteldakje zo te zien? Of is het een achteraf gemonteerd klapdakje?

Het was inderdaad een klusje die ik met veel geduld onder een vergroot glas heb uitgevoerd.

Maar, aangezien ik niet jouw discussie wil overnemen met info over mijn auto, heb ik een nieuwe discussie gestart onder:

"Auto's > Mijn auto > Nissan Bluebird Wagon 2.0LX feb. 1988"

Dus zie daar het dakje.

Oeps, ik heb weer wat gekocht:

P9283722.jpg

Tellercluster met voltmeter en eco-meter. En ik ga van witte verlichting naar oranje, zoals het hoort in jaren 80 Nissans!

Tnx! Denk dat het wel goed gaat komen. de spanning leest ie vast wel af via de bestaande bedrading en de eco-meter werkt via een vacuumslang, dat moet ook goedkomen :D

Ik wil eigenlijk een oliedruk + olietemp. sensor in mijn Alfa, toch maar eens daarin verdiepen....

Dat zal je wel wat extra sensortjes gaan kosten. Voor de Bluebird is dit ook wel te vinden maar dan zou ik in ieder geval de huidige oliedruksensor moeten vervangen door eentje met meer functies. Het is in ieder geval wel te doen hoor...

Moet dan ook nog kijken of het instrumentenpaneel van een 2.0 plug and play is met een 1.7. Anders wordt het mij te veel werk. :T

Et voila, hij is binnen!

Bluebirdtellerbak_zps3927667b.jpg

Meteen ook een nieuwe kilometertellerkabel besteld bij Nissan, kost maar 3 tientjes. Ook alle lampjes natuurlijk vervangen en dan hopelijk aansluiten!

Mooi klokkenspel! En geleverd met halfvolle tank, ook fijn!

Maar als extra metertjes heb je dan accuspanningsmeter en econodinges? Geen nuttige toevoeging als olietemperatuur?

Inderdaad, hier moet ik het mee doen. Had nog gekeken naar zo'n ding van een turbo maar die heeft alleen turbodruk in plaats van een voltmetertje, ook niet echt nuttig:T

Die econometer werkt vast op het vacuüm van de carburateur? Dat kan nog wel eens lastig zijn :).

Werkt inderdaad op het vacuum! Ik moet nog zien uit te zoeken waar die vacuum uberhaupt op moet, ik heb namelijk minstens 4 ongebruikte aansluiting. Oa ook voor een EGR systeem en een cruisecontrol maar nergens staat welke waar hoort helaas.

Maar hoezo lastig? Wat ik via het onderdelenboek kan vinden zit er verder geen enkel onderdeel tussen de meter zelf en de carburateur. Of zie ik wat over het hoofd:)?

Ziet er netjes uit! :)

Een accu controlle meter lijkt me ook handig, die mis ik in mijn Bluebird. Zit daar, onder de toerenteller, een digitaal klokje? Eigenlijk dacht ik dat alle Bluebirds het klokje in de midden-console had zitten. Vreemd eigenlijk dat ze bij dit model, de benzine meter en de temperatuur meter van plaats hebben gewisseld. Je zou toch verwachten dat het zo veel mogelijk standaard zou zijn. Het valt me nu op dat de controlle lampjes in het dash-board zitten. Dat is ook veel handiger, bij mij zitten ze op de midden-console.

Wat apart dat bij de rechtsgestuurde Nissan alle meters gespiegeld zijn ten opzichte van de linksgestuurde variant. Je zou verwachten dat er één enkel type klokkenwinkel gemaakt is dat links of rechts gemonteerd wordt.

@Bluebird Wagon, Tnx! Ja ze hebben behoorlijk veel veranderd aan de auto's. Alles van techniek is zo ongeveer uitwisselbaar maar verder vrijwel niets. De plaats van de meters op het dashboard zelf zoals bij jouw Bluebird vind ik wel heel erg mooi. Misschien niet optimaal in het zicht maar het ziet er wel erg 80's hi-tech uit!

@Sanitarium, Verbaasde mij ook. Zal vast wat te maken hebben met de overzichtelijkheid aangezien de plaats van de voltmeter minder goed afleesbaar is dan de plaats van de eco-meter. Agja, toen had Nissan tenminste echt nog oog voor detail...

Mooie dashboard tellers man, in de jaren 80 hadden ze allemaal lelijke tellers vind ik persoonlijk maar dit ziet er echt mooi uit!
Leuke auto ook!

Prachtig verhaal, mooie wagen! Het enige dat ik er meteen af zou halen is de trekhaak. Ik weet dat je 'm gebruikt, maar ik vind het geen gezicht.. ; ) En een paar cm lager zou 'm ook nog mooier maken imho. Veel plezier met je mooie Bluebird!

Tnx heren! De trekhaak heb ik ook veel over zitten twijfelen. Ik ga wel de stekkerdoos verplaatsen achter de bumper zodat deze niet meer in het zicht zal zitten, dat vind ik namelijk vrij storend! De verlaging komt er ook aan, via Eibach. Zijn de zwarte veren die eigenlijk net zo comfortabel zijn als de originele maar wel voor 3cm verlaging zorgen. Er is nog een andere versie van Eibach welke 40mm doet maar daar vind ik het de auto niet voor...

Kreeg ook de dyno-sheet binnen:

tl93vs_zps7917687e.jpg

Doet ie best keurig, nietwaar :)

Volgende week gaat de Bluebird de loods in, dan zal hij een beetje gedemonteerd worden. Als eerst maar eens het frontje demonteren en wegbrengen naar de spuiter. Eerst nog eens kijken of ik een spoilerlipje passend kan krijgen van een kleiner neefje van Nissan, zou wel een subtiele toevoeging zijn. Verder is het de bedoeling dat de veren en schokdempers vervangen gaan worden, ik hoop dat ik dan ook af ben van de te stugge achterkant die veels te hoog staat.

Hier een foto ter vergelijking, zo hoort hij te staan:

99467379.jpg

en hoe de mijne staat:

IMG_2600_zpsc2dd82b6.jpg

en na verlaging ongeveer zo (al is dit via H&R 40mm en ik heb eibach 30mm):

attachment.php

Maargoed, zoals je ziet staat hij verschrikkelijk hoog achter...

En gelukkig ook nog subtiel. Die 4x4 look moet er gewoon af. Je merkt ook aan de auto dat de stroomlijn niet meer klopt. Op hoge snelheid gaan de deuren wat klapperen en op top loopt hij even snel als de witte 1.6 die ik heb gehad terwijl de 2.0 écht veel sneller optrekt. Ook is hij erg onrustig aan de achterkant, waarschijnlijk omdat hij door de luchtstroom nog verder wordt opgetild.

Jup, die zitten eronder. En schijnbaar dusdanig heftige hulpveren dat die kar een centimetertje of 4 hoger staat dan hoe die hoort.....

Is het dan niet voldoende om die er tussenuit te pulken? Of wil je wel de hulpveer houden voor zware ladingen?

Ik heb geen idee hoe zo'n hulpveer werkt, dus als ik iets heel doms zeg moet je maar roepen. ;)

Nee hoor, je zegt niks doms. Echter, de complete veerpoot moet eronder vandaan want de hulpveer zit tussen de veer en de schokdemper geklemt. Als je alles dan toch los hebt kan je net zo goed de schokdemper vervangen wat dus ook gaat gebeuren. En tsja als je een setje eibach veren tegen komt (de zwarte progressieve) dan is het wel verleidelijk om die er ook meteen in te steken. Voor dan ook meteen vervangen en dan is hij klaar. De auto is nu door de hulpveren heel erg stug terwijl eibachveren nauwlijks minder comfort geven dan de OEM veren. Verwacht dus qua comfort ook gelijk te blijven.

Vast wel! En zo niet, dan gaan ze gewoon weer eronder vandaan en komen de OEM veren weer terug. Die hulpveren komen in ieder geval niet meer terug, ondingen!

Hee,

Van de week wat leerverf binnen gekregen in ongeveer de juiste kleur van mijn interieur, Tauge oid. Het leren stuur van de Bluebird had helaas totaal de verkeerde kleur dus dit ga ik proberen te corrigeren.

Work in progress:

Hoe het was (totaal de verkeerde kleur):

IMG_2645_zpsb2bf1869.jpg

En nu na twee laagjes. Het is nu precies dekkend maar er zullen nog 2 laagjes opkomen om hem extra goed te kleuren:

IMG_2646_zpsa547ebfd.jpg

Hoop vanavond klaar te zijn met de laatste twee laagjes. Dan een dagje drogen en daarna cleanen en monteren :)

Het is als het goed is inderdaad zeer slijtvast. Om het leer te beschermen zal er wel een aantal maal een goede leerpolish aangebracht moeten worden maar verder moet dit jaren blijven zitten zonder enige vorm van slijtage.

Gisteren de laatste hand gelegd aan mijn stuurtje. Ik heb het overigens als volgt gedaan:

-cleanen met Meguiars APC
-licht opschuren met een hele fijne schuurpad korrel 2000
-reinigen met een soort aceton, totdat er geen vuil en oude verf meer vanaf komt. Het stuur is in dit stadium helemaal glad en schoon.
-alle naden en randen en slijtplekken een eerste laagje geven
-vervolgens de gehele achterkant ingedept met verf dmv een sponsje, zorg ervoor dat er geen belletjes ontstaan.
-voorkant geheel ingedept, verf van de achterkant een stukje overlappen

Heb het verven 3 keer gedaan, steeds met een tussenpauze van +- 1 uur om de verf dusdanig te laten drogen dat deze nog plakkerig is maar niet meer nat.

En dit is mijn eindresultaat:

stuurtjeverven001_zps34487f48.jpg

stuurtjeverven002_zpse25a1248.jpg

stuurtjeverven003_zps53dd7fe2.jpg

Terug
Bovenaan