Nissan Bluebird T12 2.0SLX HB "88.

Bedankt allen voor de leuke reacties! Ben ook erg tevreden met deze hoogte. Nu enkel nog de originele meerspaaks accesoire-velgen monteren en de auto is van buiten af. Nu enkel nog wat motorisch werk doen aangezien de klepseals waarschijnlijk overleden zijn. Ik twijfel nog of ik enkel de klepseals zal doen of dat ik de kop maar meteen ga lichten en hem direct een kleine koprevisie geef... Lastig :D

@Radar, hartelijk dank voor je PM! Qua afstand is dit wel te doen voor me op korte termijn. Ga het bedrijf in de middag even bellen, hoop dat hij er nog staat.

@Bluebirdwagon, Dat zou weleens zo kunnen zijn ja, dan is het model net te vroeg. Jij hebt de laatste versie van 88 tot 90, toch?

@Michiel, heerlijk! De Bluebird is een enorm fijne reiswagen, een echte kilometervreter. Kan dan ook niet wachten om de reis te maken naar Corsica dit jaar. Tevens kan ik niet wachten om een stel hele mooie foto's te maken van de vogel ;)

Bluebird-ling:

IMG_2742_zps4790a91c.jpg

Hee!

Weer wat updates die deze week zijn gebeurd of die dit weekend gaan gebeuren. Vorige pagina had ik laten zien dat ik een extra antennekabel had gevonden die blijkbaar voor de achterruitantenne is. Na het bestellen van een verzamelkabeltje van conrad had ik in ene een werkende achterruitantenne. Heel vet dat dit gewoon werkt in zo'n oude sloep.

Aanstaande zondag zal de vogel geplaatst worden bij autotaalglas voor een nieuwe voorruit. Een originele was nog te krijgen dus die gaat er uiteraard in terug. Tevens zal de auto dit weekend naar de uitdeuker gaan om alle kleine parkeerdeukjes te verwijderen. Ik ben benieuwd!:D

Klinkt alweer als een stel leuke updates! Maar ik begrijp echt niet dat je een APK-waardige voorruit gaat vervangen. Snap wel dat je een puntgaaf exemplaar wil, maar elke rit bestaat het risico dat er een steentje of iets dergelijks invliegt. Je betaalt dus meerdere honderden euro's voor een nieuwe voorruit, terwijl je met de oude nog prima kan rijden, en met het risico dat ze 2 dagen later al naar de vaantjes is wegens een beetje pech op de snelweg.

Ja die kans bestaat.... Maar de huidige heeft allemaal krassen en pitten. De voorruit is ook afgeschreven, hij viel niet meer te repareren.

Ik kwam via de zoekmachine toevallig hier terecht en ik rijdt ook nog in een Nissan Bluebird, een 2.0 diesel SLX uit 1988 in wit, vorig jaar gekocht met 136000 op de teller, inmiddels staat ie op 158000. Ik heb er een paar leuke velgen op gekocht en rij probleemloos en goedkoop, in tegenstelling tot veel moderne diesels. Bij deze een paar foto's voor de liefhebber:
https://www.tumblr.com/blog/gerrorist1968

Wat leuk, nog een Bluebird! :D

Je foto's zijn niet openbaar... Als ik op het linkje klik moet ik me eerst aanmelden.

Ik weet niet hoe ik dat verander, ik wilde de foto's eigenlijk direct zichtbaar hebben op dit forum, maar ik krijg ze niet gepost.

Die laatste link werkt in elk geval. Je moet de afbeeldingslocatie (via rechtermuis op foto, eigenschappen) tussen de img-code van dit forum zetten:
[ img ] link [ /img ] (zonder spaties na en voor de haakjes)

tumblr_mm0xf2RVnV1spavndo1_500.jpg

Probeer jij die ander nu maar. ;)

Dat is ook een hele mooie Bluebird die je daar hebt! Tevens eentje van de goede soort, oftewel een facelift Bluebird maar dan uit Japan. Slechts een aantal maanden zo in productie geweest.(y)(y)

Hee!

Nou, afgelopen zondag is de Bluebird goed verwend. Een nieuwe voorruit is geplaatst samen met een nieuwe raamlijst, de oude was kapot. Tevens heb ik alle deukjes eruit laten halen, alle parkeerdeukjes zijn nu weg. Op 1 na trouwens wat wel jammer is, het plaatwerk van de Bluebird is echter erg dik en hij viel er gewoon niet uit te halen...

voorruit eruit:

uitdeuken:

lekker wassen:

Wat smul-foto's:

Micha D. zei:
Oei, ook een gave BB! In nette staat zo te zien, hou dat zo!
Dank je, ik doe m'n best, technisch gezien geen probleem bij een Japanse auto uit die tijd, de Japanners stonden niet voor niks altijd bovenaan in die tijd qua probleemloosheid, qua roest blijf ik alert, dat is jammer genoeg wel een iets zwakker punt van deze auto's.

x-trailrijder zei:
Dat is ook een hele mooie Bluebird die je daar hebt! Tevens eentje van de goede soort, oftewel een facelift Bluebird maar dan uit Japan. Slechts een aantal maanden zo in productie geweest.(y)(y)
Dank je, die van jou mag er ook wezen. Mijn ouders hebben ook ooit zo'n hatchback gehad, maar dan in wit, een 2.0 LX benzine was dat.

Geweldig! Mijn ouders hebben twee maal een Bluebird 2.0 hatchback gehad. Een LX en een SLX, beide in metallic blauw.

Overigens, hou de veerschotels achter in de gaten. het kan absoluut geen kwaad om eens de wielen achter te demonteren en alles goed schoon te maken daaronder. Tevens een goede anti-roest behandeling geven op die plekken. Vooral bovenin bij de montage van de veerschotels zijn ze gevoelig. De mijne had aan de passagierszijde geen spatje roest maar bij de bestuurderszijde was al een klein gaatje te vinden. Goed weggewerkt en behandeld en nu jaarlijks controleren, dan komt het wel goed :D

En zojuist de vogel aangeboden voor de APK bij de dealer. Ze konden niets vinden op speling op de achterwiellagers na, waarbij één kant neigt naar APK afkeur. Dit heb ikzelf even snel verholpen door de centrale moer van de wiellagers af te stellen. Speling weg en nu weer APK tot juni 2014:D

x-trailrijder zei:
Geweldig! Mijn ouders hebben twee maal een Bluebird 2.0 hatchback gehad. Een LX en een SLX, beide in metallic blauw.

Overigens, hou de veerschotels achter in de gaten. het kan absoluut geen kwaad om eens de wielen achter te demonteren en alles goed schoon te maken daaronder. Tevens een goede anti-roest behandeling geven op die plekken. Vooral bovenin bij de montage van de veerschotels zijn ze gevoelig. De mijne had aan de passagierszijde geen spatje roest maar bij de bestuurderszijde was al een klein gaatje te vinden. Goed weggewerkt en behandeld en nu jaarlijks controleren, dan komt het wel goed :D

Ik ben jammer genoeg niet zo technisch, maar ik zal binnenkort eens achter de wielen kijken of ik de veerschotels kan vinden. Ik heb ook zo'n boekje (vraagbaak Bluebird van P.H. Olving) gekocht in de hoop zelf onderhoud te kunnen doen, ik wilde bv. zelf de kleppen stellen, maar ik geloof niet dat ik daar aan begin, het ziet er erg ingewikkeld uit, beter gezegd ik snap 't niet :confused:

Zo hee, kijk ik een paar dagen niet!

Je vogel ziet er erg strak uit hoor. (y)

Die verlaging staat ook perfect. :D

Greetzz Renate.

P.S. Die witte is ook netjes.

Tnx allen voor de leuke reacties!

@Powerger, ik kan je er misschien wel een keer mee helpen hoor. Weet alleen niet waar je woont, misschien is het qua afstand helemaal niet interessant?

Vandaag mijn vers gespoten velgen + splinternieuwe dunlop sport Bluresponse opgehaald:

Dit zal helemaal lekker gaan staan!

mooi man!

en heb je nog de Bluebird van de sloop gevonden of niet meer aan gedacht?

x-trailrijder zei:
Tnx allen voor de leuke reacties!

@Powerger, ik kan je er misschien wel een keer mee helpen hoor. Weet alleen niet waar je woont, misschien is het qua afstand helemaal niet interessant?

Vandaag mijn vers gespoten velgen + splinternieuwe dunlop sport Bluresponse opgehaald:

Dit zal helemaal lekker gaan staan!

Ik woon in de buurt van Coevorden (Drenthe), in Duitsland, net over de grens. Zou leuk zijn als je me wat zou kunnen helpen. Velgen zien er goed uit.

Bluebird staat er mooi bij! Vriend van me heeft trouwens een Nissan dealer in Drenthe en die liet weten dat de zolder nog vol ligt met nieuwe onderdelen van oude Nissans. Ook nog heel veel spul van de Cherry en Bluebird. Misschien wel interessant. Hij wil het een keer opruimen namelijk.

Hey Rens, je maakt me jaloers met die mooie foto's. Het is net alsof hij zo uit de showroom komt. :)

Afgelopen week kwam ik een advertentie tegen van precies mijn Bluebird (alleen andere kleur):

op twee-na laatste Bluebird Wagon

Helaas heeft hij precies dezelfde problemen met de spatborden. Zulke duc-tape heb ik ook op mijn auto. :(
Maar de laatste is het zeker niet, die van mij rijdt nog prima en ik weet dat er nog een rooie rond rijdt.

Kristian zei:
Bluebird staat er mooi bij! Vriend van me heeft trouwens een Nissan dealer in Drenthe en die liet weten dat de zolder nog vol ligt met nieuwe onderdelen van oude Nissans. Ook nog heel veel spul van de Cherry en Bluebird. Misschien wel interessant. Hij wil het een keer opruimen namelijk.

@Kristian: Mischien heeft hij nog voor-spatborden voor een Bluebird Wagon LX uit 1988. Dat zou geweldig zijn! :cool:
Mischien kun je een prive bericht sturen, dan kan ik kontakt opnemen met die dealer.

Ik woon in de buurt van Coevorden (Drenthe), in Duitsland, net over de grens. Zou leuk zijn als je me wat zou kunnen helpen. Velgen zien er goed uit.
Dan durf ik wel een gok te wagen waar dat is :)
Niet laatst nog in het oude pand van de vroegere Nissan Dealer in Dedemsvaart geweest? (totale leegverkoop)

BTW Rens: Heb jij er nog wat aan gehad?

Sanoma zei:
Dan durf ik wel een gok te wagen waar dat is :)
Niet laatst nog in het oude pand van de vroegere Nissan Dealer in Dedemsvaart geweest? (totale leegverkoop)

BTW Rens: Heb jij er nog wat aan gehad?

Nee, ik ben met deze auto bij mijn weten helemaal nog niet in Dedemsvaart geweest, en ik heb 'm nu een jaar. Wel al eens bij Pieper (Nissan) in Coevorden geweest, maar daar reed ik eergisteren voor langs en zag toen dat het hele pand leeg was. Hopen dat dat tijdelijk is.

Hee allen,

Bedankt voor alle leuke reacties! De onderdelenspeurtocht ga ik eind deze week opstarten, was er helaas nog niet aan toegekomen ivm drukte in werk en hobby:D

Omdat de Bluebird mee gaat naar het youngtimerfestival met EMW dacht ik nog even snel wat dingen aan de auto te doen. Voorbumper, grill en plaatwerk tussen koplamp en bumper gedemonteerd en bij de spuiter gebracht, die gaat het spul weer mooi spuiten. De grill had weinig blanke lak meer en was vaal, dit was niet meer op te poetsen. En de bumper had een aantal tikjes gehad en was lelijk bijgespoten in het verleden, tevens wat scheurtjes in de lak. Ook die mocht eraan geloven dus.

Tevens wou ik de klepseals vervangen omdat de auto toch wel stevig rookt na stationair te hebben gedraaid. Klepseals vervangen ging voorspoedig, de kop kon er zelfs opblijven wat natuurlijk enorm veel werk scheelt. De klepseals waren helemaal verdroogd en ruim geworden, duidelijk toe aan vervanging. Helaas bleek bij cilinder 1 dat aan de uitlaatzijde de klepseal los op de klep zat en niet meer op de klepgeleider. De klepgeleider was op de een of andere manier gezakt en zat nog maar net in de kop vast. Oftewel, koprevisie. GRRR!

Net twee bedijven gebeld, autobedrijf Sprangers en een revisiebedrijf hier in de buurt. Het kwam schijnbaar weleens vaker voor bij Bluebirds. De kop moet er inderdaad af en een koprevisie is het directe gevolg. Dat gaan we dus doen. Het revisiebedrijf in de buurt kan dit regelen binnen drie dagen en krijg meteen een rondleiding door het bedrijf, leuk :).

Maargoed het wordt weer een aardig stappenplan zo. De komende dagen zal ik de volgende dingen moeten demonteren:

-distributieriem
-uitlaatspruitstuk
-benzinepomp (mechanisch)
-ontstekingsmodule
-inlaatspruitstuk + carburateur

En zojuist dus alvast wat onderdelen besteld, uiteraard alles bij Nissan:

-valve regrind set (pakkingen)
-distributieriem
-thermostaat 76 graden + pakking
-pakking benzinepomp
-bougies
-pakking tussen spruitstuk en carburateur

Heb trouwens ook nog wat foto's gemaakt.

De Bluebird zonder frontje, staat nu bij de spuiter:

Zo hoort de klepgeleider eruit te zien, dit is zonder klepseal:

De ingezakte klepgeleider:

De oude seals waren trouwens wel degelijk aan vervanging toe. Oud versus nieuw:

Vanavond maar vast beginnen met de radiateur leeg laten lopen en alle slangen e.d. verwijderen... Bah!

Jammer dat je net nu zo'n tegenvaller moet krijgen.
Gelukkig is het nog op tijd op te lossen. Die schoonheid hoort immers gewoon op de EMW-stand te staan(y).

Gisteren hard gewerkt:

-ontsteking is uitgebouwd
-uitlaatspruitstuk, hitteschild en warme lucht voorziening is uitgebouwd. Slang van de warme lucht is helaas gescheurd bij demontage.
-inlaatspruitstuk ligt los, enkel nog demonteren
-benzinepomp is uitgebouwd
-koelvloeistof is afgetapt en de koelslangen zijn verwijderd.

Geen foto's helaas, komen nog wel :) Nu alleen nog de distributieriem verwijderen en de kop uitbouwen en dan snel naar revisie. Donderdagmorgen de kop afleveren :)

Ik weet niet of je nog specifieke Bluebird onderdelen zoekt, maar bij Akkie Stomphorst autodemontage in De Bilt staat er één. Een blauwe. Nog compleet, met elektrische ramen etc.

Gisteravond de kop gelicht en vanmorgen voor dag en dauw opweg naar het revisiebedrijf, nog even snel voor ik de zaak open gooide. Afgeleverd en nu duimen dat het een goede kop is die enkel reparatie nodig heeft.

foto's volgen uiteraard zometeen :)

ik was er gisterochtend. Zelfs de ruiten zaten er toen nog in, die halen ze eruit ivm de afvalscheiding, maar dan beschadigt alles van binnen ook meteen...

Ik ga ze snel een bezoekje brengen dan, tnx!

@s velthuis. Nissan heeft een door de nokkenas aangedreven benzinepomp. Bij mijn Cherry wordt de oliepomp en benzinepomp aangedreven door een extra balansas. Bij de CA-motor hebben ze ervoor gekozen minder draaiende delen in de motor te zetten, vandaar deze oplossing. De injectiemotoren hebben een electrische pomp in de tank overigens;)

Nog even een verslagje van gisteren met wat foto's. Na het demonteren van v-snaren, distributiekap, motorsteun, waterpomp en krukaspoelie was het tijd om de distributieriem eraf te halen. Ging allemaal voorspoedig op een doorgedraaid boutje na. Deze ging echter met wat beleid wel los dus even tappen en nieuw boutje kopen en dan is het weer goed. Kopbouten los en de kop eraf:

let op de vette cilinder:

blokje ziet er netjes uit. Zuigers hebben weinig speling en zijn nog helemaal netjes, geen pitjes oid. Nogmaals goed te zien welke cilinder een stevige olielekkage heeft. Inclusief bijbehorende koolaanslag:

de vette uitlaatpoort:

Ga nog even uitzoeken hoe ik de kop van de zuigers het beste kan reinigen en voorbereiden, wil natuurlijk even alle koolaanslag verwijderen zodat het blokje mooi schoon is van binnen. Tevens aan het kijken naar goede olie voor deze motor, ik ga waarschijnlijk voor 10W50 vol syntetisch.

Groetjes,

Rens

Ziet er allemaal nog best netjes uit, op de koolaanslag op de zuigers na. De beste manier om dat eraf te krijgen is door de boel om te bouwen naar LPG... ;)

Maar ik dacht dat jij een injectiemotor had, maar het is dus een carburateur? De combinatie mechanische pomp/carburateur kwam wel meer voor. Injectie met een mechanische pomp ken ik nog geen voorbeelden van.

Nissan was gek op carburateurs :D De koolaanslag brand ik wel weg denk ik trouwens als het olieverbruik stopt maar haal het liever eraf voordat de motor weer dicht zit, voelt toch fijner.

x-trailrijder zei:
Ahhh dat is top dat die er nog staat! Is de auto die radar als tip gaf! Wanneer ben je er geweest?

a, hij staat er dus toch nog....
hoorde geen reactie van je of je al had geinformeerd...haha.....

hopelijk heb je er toch wat aan!!

Terug
Bovenaan