Nissan Bluebird T12 2.0SLX HB "88.

Hee,

Gisteren lekker bezig geweest met het reinigen van het onderblok. Deeltjes pakking verwijderen en licht opgeschuurd en gereinigd met wasbenzine. Tevens de zuigers ontdaan van de nodige carbon-opbouw zodat ze mooi schoon zijn. De radiateur is nu ook verwijderd. 3 van de 4 montagepunten bleken te zijn gescheurd dus heb maar meteen 4 nieuwe montagepunten gekocht. Doet even auw maar dan is het in ieder geval weer goed. Alles lag tevens op voorraad bij Nissan, ook erg fijn. Vrijdag haal ik mijn nieuwe radiateur op en morgen haal ik de cilinderkop op.

De komende dagen ga ik vooral besteden aan het schoonmaken en netjes maken van de motorruimte. Tevens proberen de speling op het stuurhuis op te lossen, hoop dat het lukt.

Groetjes,

Rens

Dat nissan die neerdelen og op voorraad heeft liggen. Of dat een gezonde bedrijfsvoering is weet ik niet maar wel goede service.

Mja gruwelijk handig is het niet. Vroeger was de dealer verplicht om heel veel dingen in eigen voorraad te nemen, oa pakkingsets en weet ik veel wat. Veel dealer hebben ondertussen al eens een opruiming gedaan maar er zijn ook nog een heleboel dealers over die gewoon alles bewaren. Al die onderdelen staan in een out-of-stock systeem zodat dealers onderling spullen bij elkaar kunnen bestellen. En anders altijd nog in het onderdelenhuis in Amsterdam of anders uit Japan ;)

Vanmorgen deze jongen opgehaald:

Wat is er uiteindelijk allemaal mee gedaan:

-4 nieuwe klepgeleiders uitlaatkleppen
-alle kleppen gestraald, geslepen en gepolijst. Ook de klepstangen gepolijst.
-klepzittingen gepolijst
-cilinderkop gereinigd en gevlakt

Oftewel, een mooie revisie. Kopje kan er weer jaren tegenaan :)

Groetjes,

Rens

Hee!

Gisteren weer tot erg laat bezig geweest met mijn motorruimte. Allereerst de carburateur e.d. maar eens uitgebouwd en alles schoon gemaakt. Vervolgens het inlaatspruitstuk gespoten met wat zilver en een nieuwe thermostaat gemonteerd. De flens van het spruitstuk mooi afgevlakt en opgeruwd zodat de spruitstukpakking goed zal blijven zitten en goed zal afdichten. Tevens de bobine gespoten in zwart en het onderblok gereinigd van buiten. Bedoeling is om alles in een vers laagje verf te zetten. De motorruimte ben ik stevig aan het cleanen. Uitgebreid waxen zal ook nog gebeuren voordat de motor erin gaat.

Wel al een fototje, begint echt al zeer mooi te worden:

Wow! Wat voor spullen gebruik je daarvoor? Ik ben niet zo fanatiek als jij, maar ik vind dat de Golf ook wel iets netter kan onder de kap.

Wil je het echt weten? :D

Als poetser kan ik het namelijk amper uit m'n strot krijgen maar de spraywax van de Action heeft dezelfde reinigende eigenschap als WD40 alleen blijft het niet vet maar droogt het mooi droog op. Zelfs oude tectyl krijg je ermee weg. Grote voordeel is dat hierdoor geen water e.d. in de buurt komt van electronica. Hierna zal ik alles nog een paar laagjes collinite EXP pure sealent geven maar eerst met de action-spray al het oude vuil en vet verwijderen.

Precies! Twee bussen en een paar doeken zijn genoeg om het aardig mooi te krijgen. Ik heb nu 1,5 bus leeg en ben al een heel eind!

bandenzwart vd Action werkt ook goed...blijft lang echt glimmend zwart.....(y)

Goeie tip! Dat spul lijkt me ideaal, ga ik ook maar eens halen dan.

Ziet er trouwens prachtig uit, maar volgens mij hoef ik dat jou niet te vertellen :).

Ik denk dat jullie Speedwax bedoelen?
DSC02150.jpg

Jeej, toch nog een onderdelenprobleem gehad.o_O

Afgelopen winter had ik al eens de dealer gebeld voor een nieuwe radiateur, niet meer nieuw te leveren toendertijd. Verder zoeken dus in het after-market circuit. In Haarlem een bedrijf gevonden welke kon leveren op mijn originele onderdeelnummer, splinternieuw voor 130 euro. Afgelopen week bleek deze echter niet meer leverbaar, een alternatief was er wel enkel was deze 180 euro. Goed, besteld natuurlijk! Vrijdag de radiateur opgehaald en op het eerste blik leek hij op details al te verschillen. Het nummer op de doos verwees echter naar het nummer in mijn auto. Eenmaal naast elkaar was het nog duidelijker, dit ging niet passen. Ik zou er zelfs bedrading voor moeten aanpassen....

Goed, diezelfde dag nog teruggereden en ingeleverd. Ze zouden opzoek gaan naar een alternatieve leverancier die ze wel kon leveren. Vanmorgen toch nog maar eens de dealer gebeld of ze hem nu wel konden leveren. Deze keer werd het oude nummer doorgelinkt naar een nieuw nummer en was hij opeens weer te leveren. Wordt nog een upgrade ook want het nieuwe nummer is eigenlijk voor een diesel waardoor deze twee koelrijen dik is in plaats van 1, van 16mm naar 34mm. Kost weer wat meer maarja, wel origineel splinternieuw van Nissan

Fijn, ik was al bang dat alles van een leien dakje zou gaan mbt onderdelenvoor ziening. Toch nog een beetje stress gehad

Ben ondertussen alles weer aan het terugbouwen in de motorruimte. Het onderblok heeft nog wat schuurwerk nodig om het oppervlak waar de kop op komt wat op te ruwen. Heb een goede tip gekregen dus daar ga ik vanavond mee aan de gang. Na vanavond volgen nog wel wat fototjes ;)

Tnx wouter!

Vanmiddag weer een flinke scheut doorzettingsvermogen erbij gekregen om het allemaal zo perfect mogelijk te krijgen; Mijn vers gespoten frontje:

Jummie!

Prachtig, dat Nissan die onderdelen nog steeds nieuw levert. Kun je bijna alles nog nieuw krijgen of wordt plaatwerk al lastiger?
Tevens prachtig dat jij zoveel tijd, geld en moeite in die auto steekt om hem weer perfect in orde te krijgen. Als ik de plaatjes van nu vergelijk met het moment dat je 'm uit de schuur haalde kan ik bijna niet geloven dat het dezelfde wagen is. Complimenten!(y)

Volgens mij kan ik zelfs nog aan plaatwerk komen inderdaad! Alleen chassis reparatiedelen zullen denk ik wel moeilijker worden maar dan is er via het after-market circuit vast wel wat te vinden;)

Bedankt voor de complimenten (y)

Wat ideaal zeg dat Nissan nog zoveel kan leveren! Als ik voor de Volvo uit het zelfde bouwjaar naar de dealer ga, hebben ze niks meer...

Die Action Speedwax is ook een goede tip! Alles wordt er ook mooi waterafstotend mee. Ik ga het ook eens onder de kap proberen :)

Zeer zeker! Tnx :)

Gisteren de nieuwe radiateur opgehaald, origineel Nissan!

En verder de zuigers ontdaan van zoveel mogelijk koolaanslag zodat dit er nu ook weer fris uitziet:

Vanavond zet ik alle zuigers in het midden, dan wat doeken in de zuigergaten proppen en met een vlakke vijl met daarop een rol schuurpapier korrel 400 de bovenkant van het onderblok afvlakken. Revisiebedrijf gaf me mee als tip om een kruisende beweging te maken en niet in één richting te schuren, dat gaan we dus ook niet doen :)

als het onderblok nog netjes is kun je prima met een rvs-kookplaat reiniger (die niet krast) het onderblok schoonmaken. Dan gaan alle eventuele vervuilingen eraf en past de pakking mooi vlak. Toen ik de kop van mijn Panda reviseerde heb ik dat ook gedaan (aan de hand van een tip van een oude reviseur) en dat werkte prima. Pakking erop, boel vastgezet en geen lek gezien :)

Die hebben ze bij de blokker wel denk ik! Goede tip, tnx Michiel!

Gisteren weer lekker bezig geweest met de motorruimte. Alles nogmaals met de action speedwax behandeld (gouden tip van de eeuw, werkelijk geniaal spul voor dit soort klusjes!!!). Eenmaal alle narigheid en troep weg heb ik alles in een laag Mequiars ultimate carnuabawax gezet, soort combinatie van lange standtijd door de polymeren en glans door de carnauba. De foto is wat onduidelijk maar jongens, jongens wat ziet het er mooi uit!

En tevens gisteren mijn nieuwe originele bobine binnen gekregen, zelfs inclusief houder welke nog mooi geel gegalvaniseerd is af fabriek:

Vanavond moet ik mij gaan ontfermen over de x-trail voor het nodige onderhoud maar zaterdagavond en zondag ga ik weer verder met mijn vogel. Met veel geluk is deze zondag weer rijdend!

Den Haag. Zou heel fijn zijn ja, maar ik heb er morgen zelf helemaal geen tijd voor dus dat gaat niet lukken voor zondag 10 uur. Bedankt in elk geval :)

Okee nouja in ieder geval kan je wel ff oppoetsen met die spraywax van de Action. Ik dacht ik help je even met een poetsmachine :T

Ja dat zou wel goed zijn om de spuitvlakken beter te camoufleren en ook de rest van de lak kan wel wat professionele aandacht gebruiken, maar dat gaat echt niet lukken zondagochtend. Misschien een andere keer en misschien een andere auto :)
Ik ga hem zondagochtend wassen en daarna een bus spraywax er overheen, spul zou zowel werken op kunststof, chroom en staal dus dat moet wel lukken :) Maar goed, laat ik jouw topic niet verder vervuilen :D

Mooi dat de tip zo goed bevalt! (y)

Zaterdagavond/nacht en zondag heerlijk bezig geweest met mijn vogel. Heb veel kunnen doen, oa:

-kop in elkaar gezet
-onderblok nog eens goed schoongemaakt en lichtjes opgeruwd
-kop gemonteerd
-ontsteking voorzien van nieuwe originele verdelerkap en rotor en vervolgens gemonteerd
-nieuwe bobine gemonteerd
-uitlaatspruitstuk gemonteerd
-inlaatspruitstuk gemonteerd en carburateur aangesloten
-benzinepomp gemonteerd

Agja, fototjes dan maar?

Ik twijfel alleen over de distributieriem.... Zo zat hij toen ik hem eraf haalde maar ik heb weleens het idee dat de krukas best nog een tandje vooruit kan....:

De witte markering op de distributieriem is ook om aan te geven of hij goed staat. Het werkplaatshandboek zegt dat de krukasmarkering bovenaan bijna helemaal naar boven moet wijzen maar net niet helemaal. Met 1 tandje verder staat hij echt helemaal boven... De witte markering geeft echter aan dat hij best nog een tandje verder mag... Iemand hier iets over te zeggen?

Toch nog eens overnieuw gedaan:

Dit klopt beter denk ik.... Was een rotwerkje. Er zitten dus 3 markeringspunten op dat wiel en dat wiel is ook nog eens op twee manieren te monteren op de krukas. Maargoed.... Als ik hem met de hand ronddraai hoor of voel ik geen klepjes een zuiger aantikken en nadat ik de bouygies had gemonteerd bouwde hij meteen een stevige compressiedruk op. Lijkt me goed :)

Tnx! Al ben ik ervan overtuigd dat jij het ook kan. Uiteindelijk is het niet heel moeilijk, gewoon goed het werkplaatshandboekje bestuderen en meerdere malen doorlezen zodat je van tevoren al bijna kan dromen hoe je het moet uitvoeren;)

Nou, we zijn er dan nu toch echt bijna!

-kleppen gesteld, moet straks na eerste keer opwarmen nogmaals trouwens
-nieuwe klepdekselpakking gemonteerd
-distributiekappen gemonteerd, poelies teruggezet en v-snaren gemonteerd
-radiateur gemonteerd
-koelslangen teruggezet
-motorblok gespoeld met verse 10W40 aldi olie. Oftewel je giet het er bovenin in en onderin komt het er weer uit. Kost 7,50 en je bent er zo zeker van dat eventuele kleine vervuilingen mee naar buiten worden gespoeld.

foto's dan maar:

de nieuwe radiateurklemmen, eindelijk af van de ty-wraps:

de nieuwe radiateur:

blokje zo goed als klaar:

Zo'n Bluebird doet me eigenlijk niets, maar toch volg ik dit topic wel, gewoon vanwege de inspanningen die gedaan worden. Het ziet er nu al supernetjes uit! Je mag zeker trots zijn op het resultaat! (y)

Net als $anitarium, heb ik ook niet veel met de auto zelf, maar het is wel een heel leuk draadje om te volgen.

Lekker bezig hoor. (y)

Greetzz Renate.

Prachtig dat er toch nog mensen zijn die dit voor de vogel overhebben, ooit koop ik er een terug.

Tnx allen!

@Ford Freak, zoek in ieder geval een japanner tegen die tijd. Die zijn toch wel een stuk beter dan de in Engeland geproduceerde Bluebirds...

Gisteren een belangrijke dag gehad. Allereerst de olie afgetapt, het koelsysteem voorzien van koelvloeistof en de motor afgevuld met verse 10W40 aldi-olie als spoelolie nadat er eerst een litertje of twee doorheen is gegaan om eventueel vuil weg te spoelen. Op de startmotor een minuutje m'n oliedruk op gang laten komen en vervolgens de onsteking aangesloten. Bij de eerste draai sloeg de motor al aan! 10 minuten laten draaien en vervolgens de kleppen gesteld en het stationair toerental wat naar beneden geschroefd. Vervolgens nog zo'n 30 minuten laten draaien en nogmaals de klepjes gesteld en het eea verder afgesteld. Motor loopt echt keurig rond en de klepjes tikken mooi rustig en nauwlijks hoorbaar, perfect! Vanavond weer verder :D

Vanavond nog even de voorbumper, grill en afwerkingsplaat gemonteerd, mjam mjam! Alsof de dealer zojuist mijn fabrieksnieuwe Bluebird binnen heeft gekregen :D

Ik heb ook weinig met het model, maar heerlijk om te zien het weer begint te glimmen onder de motorkap. Mijn auto kan ook wel een motorrevisie gebruiken, al lijkt een ruilblok me (financieel) misschien een betere optie.

x-trailrijder zei:
@dakloss, met een ruilblok weet je nog niet echt wat je hebt. Revisie is imo de beste optie.
Mee eens, maar bij mij speelt ook mee dat mijn huidige blok eigenlijk net wat te weinig vermogen levert naar mijn zin en een carburateur heeft die niet als probleemloos bekend staat. o_O

Hij rijdt weer :D

Gisteren de eerste kilometers gemaakt met de auto, meteen een flink stuk want even op en neer naar Baarn dus pakweg 200km. De auto rijdt voortreffelijk. Mooi soepel, krachtig en stil en eindelijk geen walmen meer achter me aan! Moet wel nog het eea afstellen en perfectioneren want hij houdt bij een bepaalde gasstand rond de 3500tpm in, ik denk dat ik de carburateur even goed moet reinigen :) Hoef nog maar 800km te rijden en dan is het weer tijd om de kop na te trekken en de kleppen te stellen.

Terug
Bovenaan