Oldtimers op oude en nieuwe foto's.

Met de Val van de Muur in 1989 stroomde begin jaren negentig een groot aantal Oostblokklassiekers naar het westen. Op Vehikel 1994 stond onder meer deze IFA F8 te koop, voorzien van een vers importklassiekerkenteken (DH-76-47).

Vehikel, Jaarbeurs Utrecht, maart 1994
by Okke Groot, on Flickr

Blijkbaar vond iemand het een goed idee de DDR-DKW om te bouwen tot bestelauto, getuige deze foto die Skitmeister in 2010 maakte.

1951 IFA F8 Lieferwagen
by Skitmeister, on Flickr

Oldsmobile in 1989, Beeldbank Breda:

https://stadsarchief.breda.nl/collectie/beeld/films-en-foto-s/detail/06a876dc-84e4-11e3-89bd-6f77b0620c0b/media/21de5b75-51e5-30b7-19c3-283b0bd26db3?mode=detail&view=horizontal&rows=1&page=2683&fq%5B%5D=search_i_date:%5B19670000%20TO%2019970000%5D&sort=random%7B1630047952145%7D%20asc&filterAction

Oldsmobile in 2018,

Oldsmobile Super 88 Holiday Hardtop 1958 by Eelco, on Flickr

Bij die IFA hierboven die plots een bestelauto bleek zit o.a. een verschil in de hoogteplaatsing van de deurkrukken.

De tochtruitjes in de voordeuren zijn verdwenen..

Ik gok er op dat de kentekenplaat wel eens verhuist..

Ligier JS2 zei:
Bij die IFA hierboven die plots een bestelauto bleek zit o.a. een verschil in de hoogteplaatsing van de deurkrukken.

De tochtruitjes in de voordeuren zijn verdwenen..

Ik gok er op dat de kentekenplaat wel eens verhuist..

Dat zou inderdaad ook heel goed kunnen.

In mei 1994 spotte ik in Den Haag een oud Fiatje 600 dat bij nadere beschouwing toen al zijn beste tijd leek te hebben gehad.

Den Haag, mei 1994
by Okke Groot, on Flickr

Anno 2021 blijkt de 600 de tand des tijds toch te hebben doorstaan, maar hij is op dit moment niet verzekerd en vermoedelijk ook niet rijdend. In 2015 was dat nog anders, maar toen bleek het autootje al wel een beetje van kleur verschoten.

1971 Fiat 600 L
by Rutger van der Maar, on Flickr

In de eerste helft van de jaren negentig zag ik bij mijn werk in Den Haag regelmatig deze BMW 3.0 CS (42-60-XN). De auto was in bezit van een bejaarde heer, die in zijn bewegingen een sterk contrast vormde met het flitsende uiterlijk van zijn bolide. Op de foto staat de auto bij Garagebedrijf Duindal op de hoek van de Waalsdorperweg en de Else Mauhslaan voor de reparatie van opgelopen voorschade.

Den Haag, januari 1994
by Okke Groot, on Flickr

De E9 werd weer hersteld en bestaat nog. De meest recente foto op Flickr dateert uit 2011, maar blijkens de RDW-vermelding rijdt de auto ook vandaag de dag nog.

by regtur, on Flickr

De Citroën 2CV Radar is een in België gefabriceerde cabriolet op Eendbasis. De heer Robert Radar bouwde er 20 stuks van, tussen 1956 en 1962. Heden ten dage schijnen er nog slecht 6 van te bestaan, waaronder dit exemplaar.

Op deze foto (klik) is ie te zien in juli 1985, in Cheltenham (GB ).

Op onderstaande foto zitten dezelfde inzittenden erin, al zijn ze beiden een paar jaartjes ouder geworden. :p

Okke Groot zei:
In mei 1994 spotte ik in Den Haag een oud Fiatje 600 dat bij nadere beschouwing toen al zijn beste tijd leek te hebben gehad.

Den Haag, mei 1994
by Okke Groot, on Flickr

Anno 2021 blijkt de 600 de tand des tijds toch te hebben doorstaan, maar hij is op dit moment niet verzekerd en vermoedelijk ook niet rijdend. In 2015 was dat nog anders, maar toen bleek het autootje al wel een beetje van kleur verschoten.

1971 Fiat 600 L
by Rutger van der Maar, on Flickr

Jouw foto verzameling op Flickr is wel uniek. Wie spotte er destijds auto'sin de jaren 80/90? Zullen niet veel mensen gedaan hebben denk ik.

Gebouwd in 1959 en dit zijn foto's bij een artikel over de bouw ervan.
c927c458-59fe-11e8-8947-441b65ad8de5_web_scale_0.1708984_0.1708984__.jpg

https%3A%2F%2Fstatic.gva.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2018%2F05%2F18%2Fc86aea36-59fe-11e8-8947-441b65ad8de5_web_scale_0.1708984_0.1708984__.jpg

In 2007 stond hij in erbarmelijke staat op citromobile.
IMG_5134-BorderMaker-1024x680.jpg

En zo reed hij erbij een paar jaar geleden met cars & coffee Antwerp.

In de jaren negentig bezocht ik regelmatig het Super Oldtimerfestival - zo heette dat toen - in de Leidse Groenoordhallen. Zoals zo vaak bij zulke evenementen was de parkeerplaats doorgaans minstens zo interessant als de beurs zelf. Ik zag er in 1994 deze origineel Nederlandse Chevrolet Bel Air model 1958 (EX-62-20).

Oldtimerfestival Groenoordhallen Leiden, oktober 1994
by Okke Groot, on Flickr

De EX-62-20 is er nog, maar heeft een metamorfose ondergaan. Je kunt zeggen dat hij er wel wat fleuriger op is geworden, al zou je met een dergelijk kleurenschema ook voor een Opel Kadett GT/E kunnen kiezen. Wesley Huisman spotte hem in 2018.

Chevrolet Bel Air 1731S 29-01-1958 (EX-62-20) in bezit sinds 13-08-2004 (1)
by Wesley Huisman, on Flickr

Bij de beurs in de Groenoordhallen fotografeerde ik destijds ook nog een CX, die toen weliswaar nog niet zo heel bijzonder was, maar er blijkbaar mooi genoeg uitzag voor een foto. Ik ging er toen nog van uit dat het een 25 GTI Turbo was; dat stond immers achterop...

by Okke Groot, on Flickr

Check ik het kenteken van de auto nu, dan blijkt het 'gewoon' een 20 RE te zijn. De CX bestaat dus nog wel maar rijdt op het ogenblik vermoedelijk niet. Peter Olthof fotografeerde hem vorig jaar nog in Veendam.

1986 Citroën CX 20RE
by Peter Olthof, on Flickr

FK-79-54 is een origineel Nederlandse Ford Anglia 105E, die ik in Leiden in 194 voor het eerst op de foto kon zetten.

by Okke Groot, on Flickr

Door de jaren heen is de Anglia vaker gefotografeerd. Op Flickr staan verschillende foto's uit de periode 2011-2017. Op het moment van schrijven is de Anglia echter niet verzekerd en dus vermoedelijk ergens langdurig gestald. De foto die Tim van Essen van de auto maakte is een van de recentste.

Ford Anglia - 1961
by timvanessen, on Flickr

Super Oldtimerfestival, Groenoordhallen Leiden, oktober 1994. Een van de auto's die ik op het parkeerterrein zag was deze Chevrolet Chevelle 300 uit 1964 (DH-34-08). Niet perfect, maar wel een nette auto zoals ik het nu kan beoordelen.

by Okke Groot, on Flickr

In tegenstelling tot veel andere importamerikanen van destijds, verkeert deze Chevelle nog steeds binnen onze landsgrenzen maar is hij waarschijnlijk niet in rijdende staat. Op foto's uit 2015 die ik op Flickr vond, zoals bijgaande van Evert, is de wagen olijfgroen overgespoten en ook niet bepaald roestvrij.

1964 Chevrolet Chevelle DH-34-08
by Evert, on Flickr

Misschien nooit gezegd maar ik wordt blij van je oude foto’s, Okke! Heb er intussen zelf spijt van dat ik vroeger nooit zo actief was met fotograferen.

Quatrelle zei:
Jouw foto verzameling op Flickr is wel uniek. Wie spotte er destijds auto'sin de jaren 80/90? Zullen niet veel mensen gedaan hebben denk ik.

Dank je. Er zijn wel meer oudgedienden met grote collecties, van wie ook wel een aantal op Flickr is te vinden. Maar toegegeven: in het analoge tijdperk was het toch wat minder gebruikelijk om zo veel in het rond te schieten. Ik werd vroeger ook wel eens vreemd aangekeken als ik weer eens 'een ouwe bak' op de foto zette. Gelukkig heb ik me daardoor niet laten tegenhouden. Ik ben tegenwoordig erg blij met al dat materiaal, vooral ook omdat je het tegenwoordig zo leuk met andere liefhebbers kunt delen.

Bedrijfsauto's hebben denk ik een relatief kleine kans om te overleven. Toch heeft deze bijzondere Renault Estafette Pick Up met kenteken 09-81-XB de tand des tijds doorstaan. Ik zag hem in vermoedelijk originele staat in 1994.

by Okke Groot, on Flickr

Op foto's van recenter datum zien we dat de Estafette op detailpunten wat is opgeknapt, nog steeds wordt bereden en zelfs nog de originele belettering draagt. Peter Olthof legde hem in 2017 vast.

Renault Estafette
by Peter Olthof, on Flickr

Jay DoubleYou zei:
Misschien nooit gezegd maar ik wordt blij van je oude foto’s, Okke! Heb er intussen zelf spijt van dat ik vroeger nooit zo actief was met fotograferen.

Dankjewel. Van zulke vriendelijke woorden word ik weer blij! :LOL:

Okke Groot zei:
XBXG zei:
En wederom een duit uit het Okke-zakje. :)

Haha... het Okke-zakje. Ik hoop niet dat jullie er te veel zak(k)en bij gaan associëren. :D

Ja, het klinkt inderdaad een beetje vreemd, maar je snapt wat ik bedoel. ;)

Okke Groot zei:
Quatrelle zei:

Dank je. Er zijn wel meer oudgedienden met grote collecties, van wie ook wel een aantal op Flickr is te vinden. Maar toegegeven: in het analoge tijdperk was het toch wat minder gebruikelijk om zo veel in het rond te schieten. Ik werd vroeger ook wel eens vreemd aangekeken als ik weer eens 'een ouwe bak' op de foto zette. Gelukkig heb ik me daardoor niet laten tegenhouden. Ik ben tegenwoordig erg blij met al dat materiaal, vooral ook omdat je het tegenwoordig zo leuk met andere liefhebbers kunt delen.

Wat ik vooral bijzonder vind, is dat je bij alle analoge foto's nog de exacte opnamedatum weet. Had je een notitieboekje waarin je elk fotorolletje beschreef?
En wat al eerder werd aangegeven: ook ik had graag veel meer foto's willen maken in de tijd dat bijzondere auto's nog dagelijks in het verkeer te zien waren. Ik begon er echter pas in 2004 mee, toen ik mijn eerste digitale camera kocht.

Van de Volkswagen Standaard met kenteken XG-59-82 bestrijken de foto's op Flickr zo'n jaar of veertig. De meest historische foto online is die van Eduard Hattuma. Dat Eduard foto's van deze auto heeft is niet zo gek, want hij had hem in de jaren zeventig enkele jaren in bezit.

Volkswagen 1/11 Standaard 1957
by TedXopl2009, on Flickr

In dit geval is mijn foto uit begin 1995 dus bij lange na niet de oudste. Op het moment dat ik de foto maakte was de Kever echter wel origineler dan 18 jaar daarvoor, door terugplaatsing van de periodecorrecte achterlichten.

Den Haag, januari 1995
by Okke Groot, on Flickr

Nog recentere foto;s zijn er ook, zoals deze van Harry Pannekoek uit 2015.

Volkswagen Ovaal 1/11 Standaard 07-1957 XG-59-82 en Volkswagen 1/11 Standaard 02-1958 XX-23-45
by Harry Pannekoek, on Flickr

XBXG zei:
Wat ik vooral bijzonder vind, is dat je bij alle analoge foto's nog de exacte opnamedatum weet. Had je een notitieboekje waarin je elk fotorolletje beschreef?
En wat al eerder werd aangegeven: ook ik had graag veel meer foto's willen maken in de tijd dat bijzondere auto's nog dagelijks in het verkeer te zien waren. Ik begon er echter pas in 2004 mee, toen ik mijn eerste digitale camera kocht.

Ik hield inderdaad van mijn diafilms altijd lijstjes bij en die verwerkte ik later in een register in een multobandje. Tenminste: dat verwerken raakte na 1994 grotendeels in het slop. Maar die lijstjes heb ik nog bewaard en de opnamedata staan ook op de diaraampjes. Van mijn negatieffilms heb ik minder gegevens bijgehouden, maar vaak maakte ik wel een aantekening van plaats en datum in mijn zakagenda. En die heb ik gelukkig ook nog.

In de jaren negentig stelde ik me in mijn toenmalige woonplaats Alphen aan den Rijn een paar keer strategisch met mijn camera op om de doortocht van de deelnemers aan de historische Monte Carlo Challenge vast te leggen. In 1995 was deze Nederlands gekentekende Mercedes-Benz 220 (RG-39-XX) een van de passerende wagens.

Monte Carlo Challenge, Alphen aan den Rijn, februari 1995
by Okke Groot, on Flickr

De Mercedes is meer dan 25 jaar later nog steeds in handen van dezelfde eigenaar. In 2016 spotte Evert de auto, die gezien de huidige uiterlijke staat vermoedelijk een rustiger leven leidt dan destijds.

1964 Mercedes Benz 220 RG-39-XX
by Evert, on Flickr

Niet zo lang geleden als sommige inzendingen hier maar toch ook al weer even terug; SAVE SAAB in 2010.
De Saab 96 die ik nu in eigendom heb was uitgebreid in beeld in media en dergelijke indertijd. Zo lang geleden al weer dat het van diverse media websites al weer verdwenen is. Maar gelukkig hebben we de foto's nog.

640px-SAAB_Support_konvooi_Muiden_-_Flickr_-_FaceMePLS_%285%29.jpg

2010-01-17-SSC-016-MLM-Knut.jpg

NEWS_13483_5.jpg

En 929V6/Eelco maakte een goede maand geleden deze foto's van mijn 96
SAAB 96 L V4 1973 by Eelco, on Flickr
SAAB 96 L V4 1973 by Eelco, on Flickr

Mooie toevoegingen, Eelco!
Maar ik heb zo mijn twijfels bij de 67-AK-33. Dat lijkt niet meer dezelfde auto te zijn.

Terug
Bovenaan