Oldtimers op oude en nieuwe foto's.

Heel erg leuk dit!

Ik neem een voorbeeld van een van mijn eigen auto's

51918388219_be0f3271b6_b.jpg

51918679665_144753cf46_b.jpg

Gespot in 1985 in Nijmegen - kreeg ik via Facebook

51918264824_a2d715ba8c_b.jpg

51918035493_bc8d00c074_b.jpg

In 1995 in Hilversum - bij aankoop nadat de auto eerder bij Vehikel Utrecht te koop stond (van een eigenaar die hem ongeveer een jaar had)

51918555810_ec7877c908_b.jpg

51918264884_cb07d7c92d_b.jpg

In 2009 stond deze te koop, weer in de regio Nijmegen. Pas in 2018 kocht de kijker de auto. Van 1995 tot 2018 stond de Panhard dus in dezelfde stalling verstopt.

51924501500_644685eb24_b.jpg

En sinds een goede maand bij mij.

Kijk zo hoort het, gebruiken dat spul en genieten, net als de mede weg gebruikers die jouw zien rijden.
Veel plezier!

Voor de verandering plaats ik weer eens een bus.

De PB-40-19, op de achtergrond, in Haarlem, 1978.

by timvanessen

Een jaar later, in Humberside (Groot-Brittannië).

by George

Dordrecht, 22 mei 2022.

Vandaag weer een hele leuke, die ik dankzij Michael McDonald - niet de blanke soulzanger overigens - op het spoor kwam. In november 1987 spotte ik in Zoetermeer een bijzondere Opel Kapitän ambulance. Het kenteken is niet helemaal duidelijk op de foto, maar het lijkt te eindigen op 73-ZT. Vermoedelijk is het een vervangend kenteken uit de sidecode 2 - de letter Z was daarvoor gereserveerd - maar het zou eventueel ook een sidecode 4 kunnen zijn.

Zoetermeer, november 1987
by Okke Groot, on Flickr

Michael McDonald wees me op de gelijkenis met deze ambulance, die in 2018 op een evenement in Zeeland opdook.

1964 Opel Kapitan Ambulance by Miesen Bonn
by Dirk A., on Flickr.

Toen we wat beter gingen kijken, bleek het daadwerkelijk één en dezelfde auto. Let bijvoorbeeld maar eens op de kras op het achterscherm, dat je op deze foto ook kunt zien:

1964 Opel Kapitan Ambulance by Miesen Bonn
by Dirk A., on Flickr.

De Kapitän bestaat dus nog en is zelfs weer voorzien van het originele kenteken GM-45-61. In 2019 is de auto van eigenaar gewisseld en is het kenteken weer geactiveerd.

Hoe de staat vandaag de dag is, is niet bekend. Op dit moment is de wagen niet verzekerd, maar wie weet.. misschien is de restauratie al begonnen.

Verder onderzoek bracht ook deze foto van de ambulance in betere tijden aan het licht:

thumb

Nog een leuke, met dank aan Wouter Bregman. In 1995 maakte ik tijdens een dag in Amsterdam wat foto's op het terrein van de Westergasfabriek, waaronder de onderstaande. Het ging me niet eens primair om de snoek, want dat was niet zo'n fantastisch exemplaar en destijds waren snoeken nog algemener dan vandaag de dag.

Amsterdam, augustus 1995
by Okke Groot, on Flickr

Wouter signaleerde de overeenkomst in het kenteken met de creatie die hij in 2012 in het Kröller-Müller Museum fotografeerde. Dat is de bekende houtgestookte en in hout opgebouwde DS waarmee kunstenaar Joost Conijn ooit een reis door Oost-Europa ondernam. Op Citroën-evenementen verscheen die auto destijds ook wel eens en ergens in mijn archief moet ik er zelf ook nog foto's van hebben.

Kröller-Müller 'Art Cars'
by FaceMePLS, on Flickr

Op YouTube vind je er ook nog leuke filmpjes van...

Onlangs kwam ik op Zandvoort onderstaande MG tegen:

Er blijkt nog een foto te bestaan waar deze MG in 1962 geparkeerd staat in de Boschstraat ter hoogte van nummer 94 in Maastricht.

Via Arthur.

Toch zo'n 60 jaar tijdsverschil!

Okke Groot zei:
Nog een leuke, met dank aan Wouter Bregman.

Graag gedaan, maar ik ben niet de fotograaf van de foto uit het Kröller-Müller Museum. :p

Een Dodge Coronet 500 uit 1966, ergens in de jaren '90.

by TedXopl2009

En vorige maand gespot in Zandvoort:

Gaaf dat hij er alleen maar mooier op is geworden. De oude foto is gemaakt bij Stoutjesdijk in Soesterberg, veel auto's die daar stonden zijn slechter geëindigd...

Deze foto van mijn R15 TL kreeg ik drie jaar geleden van een bekende. Is van omstreeks 1997. Bij een Belgische R15/17 verzamelaar in de schuur.

540.jpg

De vorige eigenaar van de auto heeft bij mij in 2000 een Fuego gekocht en kwam toen met de R15 naar Uden. Deze foto is dus voor mijn oude huis genomen. Pas 4 jaar later heb ik de auto van hem overgenomen.

1k0.jpg

Daarna is de auto bij mij ook 18 jaar in de schuur verdwenen. Maar sinds kort rijden we er mee rond, de restauratie is bijna afgerond.

540.jpg

Die Mercedes-Benz SLC heeft niet alleen een andere kleur en wielen, maar ook andere US-lampen en een andere spiegel. Ik gok dat ook het chassisnummer -al dan niet oorspronkelijk- anders is...

Terug
Bovenaan