Omgekat

De volgende onbeschaamd omgekatte Volvo.. Zouden ze nou echt denken dat dit niet opvalt? Benieuwd naar z'n volgende APK, bijna aanstaande..

(op verzoek van aanbieder heb ik de link verwijderd)
Waarom dat verzoek? Een beetje reclame is toch altijd welkom?

1920x1080.webp

1920x1080.webp

1977?

Het is sowieso een Mark V dus '84 of later maar dat BL logo was volgens mij in '88 al verdwenen.

Een Taunus uit '78..... Nou nee, dit zeker weten een eind 81/begin 82 exemplaar. Een TC3 dus, in de tweede Bravo-uitvoering. Maakt nu fiscaal trouwens niets meer uit, ook het orgineel is inmiddels 40+

Een tijdje terug zag ik deze Opel Combo:

Het gekke is dat het volgens de kentekenapp inderdaad net als het kenteken zegt, een bus is, maar ik toch echt een achterbank met gordels zag.

Import... Kan dus ook de achterbank ff uit gehaald zijn voor die op kenteken is gezet...

Golf 2 GTD werd wel vaker opgepimpt naar een gti look. Maar de scheefhangende voorbumper verraad hem ook wel een beetje. Ze zijn niet zonder meer uitwisselbaar en er worden dus wel eens onderdelen vergeten om dat goed te krijgen.
Als er origineel een dikke voorbumper op zat, ontbreekt de keienvanger...

Laatst bewerkt:
Een grijskenteken auto mag niet voorzien zijn van ramen aan de linker kant, aan de rechterkant mag er echter wel een klein raampje zitten.
Deze voldoet dus niet aan de kenteken eisen.
Hoe deze dan weer een kenteken heeft gekregen?

De ruitjes vond ik vooral raar, de achterbank kan er inderdaad uit denk ik dan maar, maar die ruitjes...

In Polen heb ik er ook eens eentje gezien, een grijs kenteken met een achterbank. Zal eens kijken of ik het kan vinden.

Veel geld voor een op het oog toch redelijk afgeleefd exemplaar.

Verder zou het wel gewoon 1984 kunnen zijn... De voorste portierruiten zag je in die tijd weleens vaker dat ze 'after market' werden vervangen door exemplaren van na de facelift (zonder het aparte extra ruitje).

Maar om dit exemplaar zou ik zelf met een grote boog heenlopen (140k km in 40 jaar voor een diesel,lijkt me ook verre van optimaal).

Dat watermerk wordt er denk ik automatisch opgeplaatst met uploaden.

Wel een gaaf ding. Staat als personenauto op kenteken. Apk-vrij dus daar loop je niet tegen de lamp. Bij een (ernstig) ongeval heb je de verzekering denk ik wel wat uit te leggen.

Onderstaande Kadett Bieber GV-40-YS wordt momenteel te koop aangeboden voor 8000 euro.
Echter zit er een luchtje aan het kenteken en gaat het hier vrijwel zeker om twee verschillende auto's.

De eerste is (was) een groene Kadett...

Deze heeft jarenlang in een voortuintje gestaan. De eigenaar wilde hem in 2013 niet verkopen en dus verliep de apk en ging de Kadett steeds verder achteruit. Pas half 2017 moesten de mensen de woning uit en werd de Kadett op internet te koop aangeboden. Een forumlid van de Kadett D club heeft hem toen voor een prikkie gekocht om te kijken wat er te redden viel. Dat was niet veel helaas.

Hij heeft hem zover mogelijk gestript en het kale casco weer aan iemand doorverkocht die er nog wel wat mee kon.

Een paar weken terug doken er opeens een 4-tal Opels op welke een handelaar ergens in een schuur had "gevonden" welke al sinds half jaren '90 stil stonden. Toeval wil dat een goede bekende van mij jaren terug al eens in deze schuur is geweest om te kijken naar deze Opels. Helaas was de deal hem toen niet de moeite waard en dus heeft hij ze destijds laten staan. Bij die 4 Opels zat ook deze gele Kadett Bieber.

Volgens mijn Kadett-vriend zat hier destijds nog geen Nederlands kenteken bij omdat het van origine een Duitser was.

Inmiddels heeft de handelaar welke de 4 Opels heeft gekocht deze ook te koop gezet, en wat schetste mijn (en diverse kennissen uit de Kadett wereld) verbazing. Het kenteken komt overeen met de gesloopte groene Kadett. Gevalletje omgekat dus helaas. Vermoedelijk voor een prikkie gekocht zonder papieren, en nu voor dik geld (bijna 8000 euro!) verkopen met een origineel Nederlands kenteken.

En inmiddels is deze wederom voorzien van een "nieuw" kenteken.. En dan niet eens even de moeite nemen om ook maar iets aan het uiterlijk te veranderen.. Hoe dom kan je zijn!! De KP-70-BP staat overigens in Schiedam te koop (nog niet op het net te vinden).

53766404189_f648befe77_c.jpg

53766270623_efd7b15fab_c.jpg

Het maakt me toch wel benieuwd. Het oude kenteken is op 1 augustus 2022 ongeldig verklaard. Zal dit dan door de RDW zijn geweest vanwege omgekat?

En is het echt zo moeilijk om de auto gewoon ‘normaal’ op kenteken te krijgen als de papieren kwijt zijn? Zou dit niet gewoon alsnog gebeurd kunnen zijn (dus dat het huidige kenteken het originele is)?

En is het echt zo moeilijk om de auto gewoon ‘normaal’ op kenteken te krijgen als de papieren kwijt zijn? Zou dit niet gewoon alsnog gebeurd kunnen zijn (dus dat het huidige kenteken het originele is)?
Astrawez schreef dat het "van origine een Duitser was" en dat hij daarom (in 2017) nog geen kenteken had. Maar volgens het huidige kenteken is het opeens een ONK uit 1984.

Dat kenteken wat er nu opzit is een opnieuw geactiveerd kenteken. Registratiedatum goedkeuring (dus bij de rdw geweest voor een herkeuring en/of herinslag van chassisnummer) is 11/2023 Kenteken zelf is in 2020 van eigenaar gewisseld.
Dat andere kenteken is 8/2022 ongeldig verklaard.

Maar wie zegt dat het dezelfde auto is? De grill is in elk geval gewijzigd.

En kun je nog spreken van een omgekatte auto als de RDW het zelf (fout) heeft gedaan?
Praktisch wel, maar vroeger was het in veel landen gewoon legaal om dat te doen.
Je kunt ook nog altijd een nieuw chassis onder je eend zetten met omslag van het chassisnummer bij de rdw. Dat is ook legaal maar praktisch is het ook omkatten.

Duidelijk verhaal Astrawez.

Maarrr als hij bij het RDW is geweest heb je volgens mij dit maar te pikken

Astrawez schreef dat het "van origine een Duitser was" en dat hij daarom (in 2017) nog geen kenteken had. Maar volgens het huidige kenteken is het opeens een ONK uit 1984.
Maar dat is een aanname op basis van de herinnering van een kennis van Astrawez die jaren terug stelt te zijn wezen kijken naar het voertuig. Dat hoeft (met alle respect) niet een correcte weergave van de feiten te zijn.

4131f5f6-a1cb-4c62-93e8-68cf22dd7389

'Cadillac Fleetwood van 1984. (...) Op kenteken staat dat de auto uit 1974 is. Dit is nu voordelig want dit jaar wordt de auto apk vrij. Ook Ligt er een groter motor blok in dan orgineel. Nu ligt er een olds 403 in met een nieuwe krukas.'
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/cadillac/m2117939749-cadillac-fleetwood-7-7-aut-1974-zwart

Dat van 1984 is dus een schrijffout, bij de RDW staat hij geregistreerd als 1974 en sinds 1979 in Nederland.

Het heeft weinig zin om kentekeninformatie van de RDW te gaan quoten als het kenteken niet klopt bij de auto. Dat is het hele idee van dit topic. ;) Het model is duidelijk geen 1974'er Cadillac.

Het heeft weinig zin om kentekeninformatie van de RDW te gaan quoten als het kenteken niet klopt bij de auto. Dat is het hele idee van dit topic. ;) Het model is duidelijk geen 1974'er Cadillac.
Dat is het wel, heb het nagekeken en dit is een 74'er

Wat heb je nagekeken? Je hebt de auto gezien en geconstateerd dat er werkelijk een chassis en motor van 1974 onder zit, en dat de carrosserie is omgebouwd naar 1984?

Nee Frits. Google even op Caddilac Fleetwood 1984 en 1974 dan zie je duidelijk de verschillen in die bouwjaren en dat dit een 84 kas is.
Amerikanen verschillen soms zelfs elk bouwjaar, ookal is het hetzelfde model.

Nee Frits. Google even op Caddilac Fleetwood 1984 en 1974 dan zie je duidelijk de verschillen in die bouwjaren en dat dit een 84 kas is.
Amerikanen verschillen soms zelfs elk bouwjaar, ookal is het hetzelfde model.
Dat heb ik gedaan en dan is het toch overduidelijk dat dit gewoon een 1974'er is.

Dan stel ik voor dat je nog eens een poging doet. Ik geef toe dat de designtaal van Cadillac tussen 1974 en 1984 overeenkomsten vertoont als je snel kijkt, maar dit is toch echt een volledig andere auto dan een 1974'er.

Vrijwel elke maat is anders, maar de vorm van de koplampunit is misschien de snelste clue om te geven. Geen vierkante lamp te vinden in '74.

Nog even los van het interieur dat ook wezenlijk verschilt. Google maar eens, met name de verschillen in de luchtstroomopeningen in het dashboard zullen je opvallen.

Volgens Jan Dijkgraaf en het RDW een Niva uit 1979, maar stoelen, spiegels, grille, alles wijst op een exemplaar van na 2019. In 2020 ons land binnen gekomen, waarschijnlijk praktisch nieuw, maar dan met het chassisnummer van een oudje. Hoe dan?!

lFbzKEq.jpeg

En wel met een nieuw (import)kenteken zodat het op de weg niet opvalt. Een foto van de achterkant zou uitsluitsel kunnen geven of het écht om een nieuwe Niva gaat, of een omgebouwde uit 1979.

Edit: absoluut geen 1979-er dus, want andere achterklep en rechtopstaande achterlichten.

Ft5MndwX0AUyzEJ.jpg:large

ook dat is geen probleem. Deze Niva is gewoon weer helemaal klaar gemaakt. Bij de restauratie heeft men recht opstaande achterlichten genomen omdat deze wel beschikbaar waren en de liggende niet meer. Het model heeft wel wat optische wijzigingen door de jaren heen gehad maar eigenlijk past alles nog.

Vind het wel een twijfelgeval hoor. Want de hele structuur van het achterste deel van de carrosserie moet ervoor worden aangepast i.v.m. de diepere uitsnede van de achterklep. Die oude achterlichten zijn er ook nog volop want hebben ook op de 2106 gezeten die nog tot ver in de jaren 90 is gebouwd.

Als mede Niva bezitter durf ik het niet te zeggen. Of hij heeft hem body off helemaal gerestaureerd met nieuwe onderdelen. Heel goed mogelijk bijna alles is uitwisselbaar. En je kan een Niva compleet in onderdelen bestellen. Dat moet een godsvermogen gekost hebben tenzij hij het zelf gedaan heeft. Of het is toch een dubieuze.

Wel een gaaf ding. En laten we wel wezen voor die paar tientjes per maand een Niva omkatten?

Als het inderdaad een 2019- model is, die in 2020 is geïmporteerd, dan was het dus een vrijwel nieuwe auto. Dan heeft dat dus heel wat rest-BPM bij invoer gescheeld. Zo'n 25.000 euro als het inderdaad gaat om een 2019-model (want 226 gram co2 volgens WLTP)

Vergeet ook niet dat deze Niva op LPG rijdt, dus het scheelt wel meer dan een paar tientjes per maand. 1000 euro per jaar om precies te zjin. Dat is dus al 4000 euro in de afgelopen 4 jaar dat hij deze auto rijdt.

En dan kan hij ook nog razend goedkoop als klassieker verzekerd. Scheelt ook al snel weer twee a drie tientjes in de maand.

Alles bij elkaar gaat dit dus niet om een paar tientjes per maand, maar mogelijk om zo'n 30.000 euro and counting...

Als het inderdaad een 2019- model is, die in 2020 is geïmporteerd, dan was het dus een vrijwel nieuwe auto. Dan heeft dat dus heel wat rest-BPM bij invoer gescheeld. Zo'n 25.000 euro als het inderdaad gaat om een 2019-model (want 226 gram co2 volgens WLTP)

Vergeet ook niet dat deze Niva op LPG rijdt, dus het scheelt wel meer dan een paar tientjes per maand. 1000 euro per jaar om precies te zjin. Dat is dus al 4000 euro in de afgelopen 4 jaar dat hij deze auto rijdt.

En dan kan hij ook nog razend goedkoop als klassieker verzekerd. Scheelt ook al snel weer twee a drie tientjes in de maand.

Alles bij elkaar gaat dit dus niet om een paar tientjes per maand, maar mogelijk om zo'n 30.000 euro and counting...
Ik doelde idd alleen op de houderschaps belasting. Als je hem zo stelt is het idd lonend geweest. Mag aannnemen dat die langs de rdw is geweest? Tenzij ze hem digitaal hebben aangeleverd.

Terug
Bovenaan