Opel Astra (L) | Facelift 2026

Accentuering boven de achterwielen vind ik een goed idee, dat geeft een gespierd uiterlijk. Maar dat had een stuk conventioneler, eenvoudiger en daardoor krachtiger gekund. Nu is het meer een beetje een demonstratie van hoe ingewikkeld plaatwerk tegenwoordig wel niet geperst kan. Zie je overigens bij de meeste merken, daar niet van.

Ik zie iets aan de auto, waardoor ik niet goed weet waar ik naar kijk... Ik weet niet wat het is, maar het hangt tussen erg mooi en netjes en spuuglelijk. Dit is er zoeen die je in het echt moet zien denk ik.

DeeTwee zei:
Accentuering boven de achterwielen vind ik een goed idee, dat geeft een gespierd uiterlijk. Maar dat had een stuk conventioneler, eenvoudiger en daardoor krachtiger gekund. Nu is het meer een beetje een demonstratie van hoe ingewikkeld plaatwerk tegenwoordig wel niet geperst kan. Zie je overigens bij de meeste merken, daar niet van.
Dat hadden beter die Corsa A heupen kunnen zijn inderdaad. Nu zitten er naar mijn mening een aantal vouwen te veel in.

Verkijken jullie je niet op de renders die de vouwen in het plaatwerk bovengemiddeld accentueren door de extreme schaduwen? Kijk maar naar de echte foto’s of de filmpjes, daar is het al een stuk minder opvallend.
Los van dit alles: ik vond Peugeot in 2014 echt goed op weg, met de 308 II. Bij de 508 II begon ik te twijfelen over de ingeslagen designkoers, wat niet beter werd door de 208 II en de FL van 3008/5008. Nu bij de 308 III is het echt aan alle kanten over the top, tot much. Helemaal eens met veel hier die de nieuwe Astra mooier vinden, en dat die eigenlijk veel heeft van wat de nieuwe 308 had moeten hebben.

Warhamstr zei:
DeeTwee zei:
Dat hadden beter die Corsa A heupen kunnen zijn inderdaad. Nu zitten er naar mijn mening een aantal vouwen te veel in.

Ben benieuwd naar uw herontwerp. Deel je het ook hier als het af is?

J00P 1634872 zei:
Warhamstr zei:
DeeTwee zei:

Ben benieuwd naar uw herontwerp. Deel je het ook hier als het af is?

Ow. Heh! Jammer!

Dat is inderdaad een tamelijk nietszeggend stukje cinematografie.

Kwestie van de socials in de gaten houden vrees ik. Vandaar om 1300 CET (1200 onze tijd) zou je hier meer moeten kunnen gaan zien, aldus Opel op Twitter.

opelastra.jpg

New Opel Astra: World Premiere. A new Blitz is born!

Persoonlijk hoop ik op beelden van luxe en/of comfortrijke uitvoeringen. De continu getoonde gele sportuitvoering vind ik qua look veel te agressief. Ik ben meer van een lijntje chroom hier en daar en (bijvoorbeeld) een mooie zilveren spaakvelg. Exterieur in een donkerblauw, donkergroen of donkerrood met een wat minder donker interieur.
Nog 50 minuutjes voor de start van de premiere. Ik ben benieuwd....

Ja die was een uur geleden al geplaatst. Het is gewoon de eerste fysieke voorstelling met meer info en het tonen van de Ultimate én GS Line. Zie info op de homepage van AW en de foto's en filmpjes hierboven :)

Dat rood is het toch niet.
De gele kleur was onder de spotlights van de presentatie iets zachter dan op de vroegere beelden, dat beviel me wel.
Zoals te verwachten (gezien de aankondiging voor de DS4) zal ook van de Astra een full EV-versie worden aangeboden.

De Astra gaat in ieder geval geen vergelijkingstests winnen met zijn binnenruimte of zitpositie achterin. Het interieur vind ik qua vormgeving mooi, qua materiaalgebruik oogt het niet direct heel hoogwaardig, al geldt dat voor bijna alle concurrenten minus evenknie 308 en Mazda3. Alsnog een mooier interieur dan de meeste concurrenten hebben. Het exterieur oogt niet vanuit alle hoeken even mooi, een teken dat de proporties toch niet helemaal geslaagd zijn. Ik meen dat de Sports Tourer over een paar dagen op de IAA in München staat, dus dan zouden we daar op de zeer korte termijn ook foto's van mogen verwachten. (O wacht, Opel is daar niet eens aanwezig).

Even wat video's bekeken. Ik vind het exterieur nogal groot en lomp overkomen met de koplampen die optisch wat te laag staan, beetje chagrijnig gezicht zo. Maar achterin is ie juist wel erg krap. Ik ben benieuwd hoe de auto er uit ziet in normale kleur en wielen. Interieur vind ik echt helemaal niks. Bij de Mokka vond ik het allemaal al erg hoekig en steriel en wat goedkoop ogen. Sowieso erg naar de Golf 8 gekeken qua jaren 80 lijnen en details. Maar vooral die typische Sterralliutius middentunnel ziet er echt niet uit. Lomp stuk pianolak waar wat dingen in lijken te zijn gefreest. Achterin sowieso harde kunststof voor de portieren, net als bij de Golf. Qua interieurkwaliteit lijkt de Mazda3 nog altijd beter.

Interessant. Met name het infotainment komt in het filmpje van Autogefuhl niet lekker uit de verf, lijkt nog helemaal niet af te zijn. In eerste instantie doen al die fysieke knoppen ook niks? Maar goed als dit wel de def vormgeving van de UI is, word ik er niet meteen enthousiast van. Grappig dat Thomas opmerkt "responsiveness is better than before"; als hij daarmee bedoelt te vergelijken met de Astra K dan moet ik hem toch echt ongelijk geven op basis van deze beelden.

Verder is op deze auto's goed te zien dat er uitgebreid gegraaid is in het onderdelenmagazijn van Peugeot. Ik weet, niets verrassends, maar voor mij niet positief.

Interessant wel om te zien dat je voor de versie met jaren '80 feel in het interieur juist voor de goedkopere versies moet gaan.

MCW12 zei:
Ja die was een uur geleden al geplaatst. Het is gewoon de eerste fysieke voorstelling met meer info en het tonen van de Ultimate én GS Line. Zie info op de homepage van AW en de foto's en filmpjes hierboven :)

Excuus. Ik volgde het Twitteraccount van Opel dat om 13u deze link deelde. Is opvallend gelijk aan de video die Skeep al plaatste, ja. :)

MCW12 zei:
Ik vind het exterieur nogal groot en lomp overkomen met de koplampen die optisch wat te laag staan, beetje chagrijnig gezicht zo.

Inderdaad, ik heb dat precies zo....

opel_astra_exterior_21x9_as22_e01_001.jpg

Koplampen te laag, wellicht was aansluiten op motorkaplijn de betere keuze.
De lijn die nu vanuit de koplamphoek het zijscherm op loopt doortrekken naar achter en op die lijn de handgrepen plaatsen. De grepen zitten nu te laag. Duidelijk een Stellantis product in mijn opinie (en dat vind ik jammer).

EDIT: op bovenstaande foto lijken de handgrepen laag te zitten. In de videopresentatie van vandaag lijkt het vanuit sommige cameraposities wel mee te vallen. Even afwachten hoe het irl uitpakt.

Hier een mooi filmpje vanuit verschillende hoeken. Ik vind de vizor snuit erg goed staan en echt een eigen gezicht.
Lekkere frisse verschijning!

[video]https://www.autovisie.nl/nieuws/nieuw-familiegezicht-opel-astra/[/video]

Zo'n Elegance past mij beter dan zo'n sportieve uitvoering. Alleen nog een wat fraaiere velg eronder en dan ziet de Astra er voor mij prima uit.

Dank voor het delen van de foto's Rutger (y)

Niet alleen met standaard bumper maar ook zonder het 'verplichte' zwarte dak...en blijkbaar sluit dat dak dan naadloos op de C-stijl aan. Er zit geen zwart strookje tussen zoals bij de Corsa. Dat vind ik dan juist wél weer een leuk accent.
Voor de rest blijkt weer dat zo'n zwart dak helemaal niet hoeft...het zorgt vooral voor een sterkere opwarming van het interieur in de zomer. Dus wie het hoofd koel wilt houden besteedt zijn centjes aan iets anders ;)

0xoym7vbu81a_800.jpg

[size=x-large]Dit kost de nieuwe Astra[/size]
Nog voordat Opel er zelf ruchtbaarheid aan geeft, kan AutoWeek de prijzen van de nieuwe Opel Astra vrijgeven. De kersverse Opel Astra heeft een vanafprijs van €26.699. Hij is niet alleen met benzine- en dieselmotoren te bestellen; er staat ook met een plug-in hybride aandrijflijn op de prijslijst.

Nog voordat er ook maar een meter in de nieuwe Opel Astra is gereden, kunnen we al stellen dat het een bijzonder model is. De zesde generatie Opel Astra is namelijk de eerste Astra die op Franse leest is geschoeid. Daarnaast is het de eerste Astra ooit die leverbaar wordt als plug-in hybride. AutoWeek kan je de prijzen van de in juli dit jaar gepresenteerde nieuwe Astra vrijgeven.

De vanafprijs bedraagt €26.699. Voor dat bedrag rijd je de Astra met de 110 pk 1.2 Turbo-benzinemotor, die altijd is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De vanafprijs van net geen 27 mille geldt voor de Astra die uitgevoerd is in de naamloze standaarduitvoering. De Opel Astra 1.2 Turbo is er ook als Edition en als Business Edition en kost dan achtereenvolgens €28.699 en €27.649.

Liever de 130 pk sterke variant van de 1.2 Turbo-benzinemotor? Kan ook. In dat geval kun je kiezen uit een handgeschakelde zesbak en een achttraps automaat. De handgeschakelde versie heeft, uitgevoerd als Edition, een vanafprijs van €29.699. De 130 pk sterke 1.2 Turbo met automaat is vanaf uitvoeringsniveau Elegance verkrijgbaar en kost in die configuratie €35.449. De Astra met 1.2 Turbo is ongeacht of je voor de handbak of automaat ook nog leverbaar als sportief uitgedoste GS Line, als afgeladen Ultimate en als twee Business Editions (Business Edition en Business Edition Ultimate).
8owyw0abqz5y_800.jpg

Plug-in hybride
De Opel Astra is voor het eerst ook als plug-in hybride leverbaar. Er komen twee plug-in hybride varianten waarbij de topuitvoering een systeemvermogen van 225 pk heeft. De prijs van die stekkerversie hebben we nog niet, maar we kunnen je wel vertellen wat de Opel Astra 1.6 Turbo Hybrid met 180 pk kost. De vanafprijs van de plug-in hybride Astra bedraagt €36.969 Voor dat geld krijg je de Edition-uitvoering. Hij is er ook als Elegance, GS Line, Business Edition en Business Edition Elegance.

De plug-in hybride Astra 1.6 Turbo Hybrid heeft een 150 pk 1.6 benzinemotor die samenwerkt met een elektromotor van 110 pk. Samen zijn ze goed voor een systeemvermogen van 180 pk en 360 Nm. Het 12,4 kWh accupakket is goed voor 60 elektrische kilometers. Wie lak heeft aan dat elektrische rijbereik, trapt de plug-in hybride Astra in 7,9 tellen naar de 100 km/h. Zijn topsnelheid: 225 km/h.
mnkyx09bbrqu_800.jpg

Diesel
De nieuwe Astra is ook met een dieselmotor verkrijgbaar. Dat is een 130 pk 1.5 CDTI die zowel met handgeschakelde zesbak als met achttraps automaat te bestellen is. De handgeschakelde versie heeft een vanafprijs van €36.449. Voor de automaat ben je €39.199 kwijt. Let wel, het gaat dan direct om de Elegance-uitvoeringen. Ze zijn er ook als Business Edition en als Business Edition Elegance.

Het blijft overigens niet bij benzine-, diesel- en plug-in hybride uitvoeringen van de Opel Astra. In 2023 komt Opel namelijk met de Astra-e, een volledig elektrische variant.

n95y9xrb7q9r_800.jpg

Uitrusting
De naamloze standaarduitvoering heeft standaard klimaatregeling, 16-inch stalen wielen met doppen, het 10-inch digitale instrumentarium (Pure Panel) en een 10-inch aanraakscherm dat bij het infotainmentsysteem hoort dat Android Auto en Apple CarPlay ondersteunt. Ook is het Opel Safety Pack standaard met daarin onder meer cruisecontrol en Lane Keep Assist. De Edition voegt daar onder meer een startknop, een met leer bekleed stuurwiel, parkeersensoren voor het achter adaptieve cruisecontrol met stop & go (Hybrid), 16-inch lichtmetalen wielen (17 inch op de Hybrid) en een uitgebreider audiosysteem aan toe. De Elegance gaat daar weer overeen met fraaie interieurbekleding, een uitgebreider verstelbare bestuurdersstoel, een middenarmsteun, sfeerverlichting, keyless entry, over twee zones gescheiden klimaatregeling, een automatisch dimmende binnenspiegel, chroomafwerking rond de ruiten en 17-inch lichtmetaal. Deze versie heeft verder onder meer een achteruitrijcamera. De GS Line is met attributen als aluminium pedalen, sportstoelen, rode accenten, zwarte afwerking vanbuiten en 17-inch lichtmetalen wielen met de historisch verantwoorde naam 'Kadett' het sportiefst uitgedost. De Ultimate is de absolute topversie en heeft onder meer achtvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen, een schuif-/kanteldak, een uitgebreid head-updisplay, InteliLux Pixel Led-koplampen, chroomafwerking rondom, 18-inch lichtmetaal, Navigatie, een inductielader en veiligheidssystemen als Rear Cross Traffic Alert en een actieve rijstrookassistent.

Code:
Prijslijst Opel Astra
Motor	Transmissie	Uitvoering	Vanafprijs
1.2 Turbo (110 pk)	Handgeschakeld, zes versnellingen	Astra	€26.699
1.2 Turbo (110 pk)	Handgeschakeld, zes versnellingen	Edition	€28.699
1.2 Turbo (110 pk)	Handgeschakeld, zes versnellingen	Business Edition	€27.649
1.2 Turbo (130 pk)	Handgeschakeld, zes versnellingen	Edition	€29.699
1.2 Turbo (130 pk)	Handgeschakeld, zes versnellingen	Elegance	€32.449
1.2 Turbo (130 pk)	Handgeschakeld, zes versnellingen	GS Line	€33.939
1.2 Turbo (130 pk)	Handgeschakeld, zes versnellingen	Business Edition	€28.649
1.2 Turbo (130 pk)	Handgeschakeld, zes versnellingen	Business Elegance	€31.399
1.2 Turbo (130 pk)	Automaat, acht versnellingen	Elegance	€35.449
1.2 Turbo (130 pk)	Automaat, acht versnellingen	GS Line	€36.949
1.2 Turbo (130 pk)	Automaat, acht versnellingen	Ultimate	€ 40.449
1.2 Turbo (130 pk)	Automaat, acht versnellingen	Business Edition	€ 31.649
1.2 Turbo (130 pk)	Automaat, acht versnellingen	Business Elegance	€ 34.399
1.6 Turbo Hybrid (Plug-in Hybride, 180 pk)	Automaat, acht versnellingen	Edition	€35.949
1.6 Turbo Hybrid (Plug-in Hybride, 180 pk)	Automaat, acht versnellingen	Elegance	€38.699
1.6 Turbo Hybrid (Plug-in Hybride, 180 pk)	Automaat, acht versnellingen	GS Line	€40.199
1.6 Turbo Hybrid (Plug-in Hybride, 180 pk)	Automaat, acht versnellingen	Business Edition	€34.899
1.6 Turbo Hybrid (Plug-in Hybride, 180 pk)	Automaat, acht versnellingen	Business Elegance	€37.649
1.5 CDTI (diesel, 130 pk)	Handgeschakeld, zes versnellingen	Elegance	€36.449
1.5 CDTI (diesel, 130 pk)	Handgeschakeld, zes versnellingen	Business Edition	€32.649
1.5 CDTI (diesel, 130 pk)	Handgeschakeld, zes versnellingen	Business Elegance	€ 35.399
1.5 CDTI (diesel, 130 pk)	Automaat, acht versnellingen	Elegance	€39.199
1.5 CDTI (diesel, 130 pk)	Automaat, acht versnellingen	Business Edition	€35.399
1.5 CDTI (diesel, 130 pk)	Automaat, acht versnellingen	Business Elegance	€38.149

Bron (en wat duidelijkere tabel): https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-kost-de-nieuwe-opel-astra/

Dat ziet er niet slecht uit, die stoelen zien er zelfs érg aantrekkelijk uit.
Maar met die schuine lijnen: toch maar eerst eens in het echt zien vooraleer ik me definitief uitspreek.
En die 'pianolak' op de middenconsole: inderdaad niet echt gelukkig: dat vraagt om vingervlekken en krassen.

Ojee, die middenconsole met zoveel pianolak; zie dat maar eens stof- en krasvrij te houden. Ik heb in mijn auto ook wel een stripje pianolak en vind dat al een crime om netjes te houden. Ik draag Opel sinds de jaren 90 een warm hart toe (ooit een jaar verkoopadviseur bij Opel geweest) maar dit dashboard is niet mijn smaak.

Ik vind die hoekige vormen leuk, is ook wel hip geloof ik -niet dat me dat wat interesseert, maar toch. Maar dit vind ik lastig: Bovenrand 'black panel' loopt schuin af, maar schermpje is recht. Ook een erg groot zwart vlak aan de linkerkant, daarnaast geen erg fraaie graphics. Oogt nogal gekunsteld alles bij elkaar. Maar sowieso vind ik het lastig om door alle Peugeot-onderdelen heen te kijken merk ik.

https://i.imgur.com/wyB0jVl.jpg

Dashboard op zich bevalt me wel, geen druk gedoe, redelijk overzichtelijk en aparte bediening voor de klimaatbeheersing.
Middentunnel lijkt me uit de laatste hoek wel nogal aanwezig maar zal je wellicht anders ervaren wanneer je erin zit.
Stoelen zien er erg goed/comfortabel uit, stuur ziet er wel maar vreemd/lelijk uit.

L versus K. De uitgaande Astra heeft meer ruimte op de achterbank, de zitting lijkt daar ook iets langer. Verder oogt met name dashboard wat mij betreft een stuk verfijnder in de K. Aflegruimte in de nieuwe voorin is wel een stuk beter, niet alleen twee vakken achter rolluikjes, maar ook het vak onder de ventilatieroosters kan open.

https://www.youtube.com/watch?v=g27GkoYAnYU

Verder nog wat plaatjes van andere uitvoeringen:

Basis
astra-base.jpg

Edition
astra-edition.jpg

Elegance (business)
astra-elegance.jpg

GS Line
astra-gs-line.jpg

MCVV zei:
Ik zie trouwens zelden de huidige Astra in een dikke uitvoering en/of met grote wielen.
Er is ook niet echt een "dikke" uitvoering (meer) van de K. Bij introductie was er 1.6 met 200pk er nog, die herkende je aan de uitlaatjes aan weerszijden, maar voor de rest zat er niks aan of op wat je niet ook op andere uitvoeringen kon krijgen. Geen spoilerpakket, geen speciale kleur of velgen (die gingen sowieso niet verder dan 18" in eerste instantie). Vanbinnen is het verschil tussen een Innovation/Elegance en de goedkopere uitvoeringen een stuk groter.

Carfanatic zei:
Wel lekker goedkoop om hem alleen met zwarte buitenspiegels te leveren.

Dat kan een modelpolitiek zijn:
die uitstekkende 'antennes' verstoren het beeld soms dat de ontwerper van een wagen wilt. In het zwart vallen ze minder op.
Bij de Peugeot 406 coupé en Citroën C6 werd dat ook om die reden gedaan, toch niet echt wagens waar het op een centje aankwam.

@DeeTwee, 18" is ook wel genoeg lijkt me. De vorige Astra werd ook altijd met grote wielen gepresenteerd en in het begin kozen mensen die nog wel (geringe meerprijs geloof ik) en daarna ook niet meer. Terwijl een Mazda3 (maar ook de CX-3/-30/-5) je vaak in de duurste uitvoeringen ziet. Ook de Focus zie je regelmatig in ST-Line. En uiteraard de Golf, doet het altijd goed bij bepaalde bevolkingsgroepen. Geeft wel beetje aan dat Opel toch gewoon als 'burgerlijk' wordt gezien. Ben benieuwd hoe het deze zal vergaan. Denk dat ie, net al de 308, vooral met kleine wielen te zien zullen zijn

MCVV zei:
@DeeTwee, 18" is ook wel genoeg lijkt me. De vorige Astra werd ook altijd met grote wielen gepresenteerd en in het begin kozen mensen die nog wel (geringe meerprijs geloof ik) en daarna ook niet meer. Terwijl een Mazda3 (maar ook de CX-3/-30/-5) je vaak in de duurste uitvoeringen ziet. Ook de Focus zie je regelmatig in ST-Line. En uiteraard de Golf, oet het altijd goed bij bepaalde bevolkingsgroepen.
De 18" zaten in het zogenaamde "Innovation introductie +" pakket. Er was ook een "Innovation introductie"-pakket, zonder '+'. Was identiek aan het eerstgenoemde pakket afgezien van de 18" velgen. Dat plusje was natuurlijk veel te ingewikkeld voor de leasemaatschappij om in de offerte verwerken, dus kreeg ik 'm met de 17" velgen. Prima vergissing van de LM uiteindelijk, ik heb ze niet gemist, integendeel. Bij de Focus vind ik de 18" velgen optisch veel belangrijker. De Astra was meer allround en miste idd die grotere velgen wat mij betreft totaal niet. En er kwamen geen krassen op de velgen.

MCVV zei:
Geeft wel beetje aan dat Opel toch gewoon als 'burgerlijk' wordt gezien. Ben benieuwd hoe het deze zal vergaan. Denk dat ie, net al de 308, vooral met kleine wielen te zien zullen zijn
Da's een kip-eiprobleem denk ik. Er was simpelweg geen 'sportieve' versie van de K beschikbaar. Ook de snelste uitvoering was een Innovation, misschien een tikkie verlaagd (?) en dus die 2 pijpjes maar verder was er niets aan te zien. Er is wel een versie met dikkere bumpers gekomen op een gegeven moment, maar mijns inziens is er nooit heel energie in gestoken.

Terwijl zo'n "sportieve" uitvoering waarschijnlijk gewoon commercieel interessant is. En zie daar, van de L komt een GS-Line, met specifieke uiterlijke en innerlijke aanpassingen tov de andere uitvoeringen. Kortom, Opel doet nu mee aan dat spelletje, we gaan zien of 't opgepikt wordt.

Eindelijk te configureren op de Duitse website. Basisversie alleen in uni wit, geel metallic en zwart metallic. Andere versies ook in rood metallic en blauw metallic. Dus geen zilver, grijs oid. Bijzonder! Keus uit 5 kleuren dus.

o4W8TMk.png

Edition
GJEqU2L.png

Elegance
k0wBAzz.png

GS Line
L2YzzCz.png

Ultimate
klAjzeZ.png

BCSaP1k.png

Edition
LQHKzqr.png

Elegance
HXXL9jt.png

GS Line
lBQ5d4U.png

Ultimate
EgpInhF.png

Nu ook beschikbaar in de configurator op de Nederlandse site:

https://www.opel.nl/apps/Configurator/New_Astra/Default.aspx#configurator/public/start

Review: https://youtu.be/M-BvFudIHPQ
Vooral veel black glossy plastic, maar wat mij als IT-meneer een beetje stoort is dat er 3 USB-A poorten in zitten, terwijl je merkt dat bijna alles USB-C gaat worden de komende tijd..

En hier is dan de Sports Tourer:
0zuyjbqb0kqs.jpg

385yn2wb0fla.jpg

80vyozgbpa63.jpg

i8yy1s8brhi9.jpg

fj7yro6b2z2b.jpg

AutoWeek:

Gecharmeerd van de nieuwe Opel Astra, maar geef je de voorkeur aan een stationwagon? Ook dan kun je Opels nieuwe compacte middenklasser gewoon op je shortlist zetten. Dit is namelijk de splinternieuwe Opel Astra Sports Tourer, een praktische pakezel die ook als plug-in hybride op de markt komt.

De nieuwe Opel Astra luidde voor het model een nieuw tijdperk aan. Niet langer is de Astra een door General Motors ontwikkeld model, maar een volledig onder de vleugels van Stellantis tot stand gekomen auto. De nieuwe Opel Astra is een directe bloedverwant van de nieuwe DS 4 en Peugeot 308. Net als van die 308 komt er ook van de Astra een nieuwe stationwagon. Dit is de extra ruime Opel Astra Sports Tourer.

Bagageruimte
Waar Opel de vorige generatie Astra Sports Tourer een van de vijfdeurs hatchback afwijkende achterkant met een eigen achterklep en dito achterlichten gaf, lijkt de nieuwe Astra recht van achteren als twee druppels water op de Astra hatchback. Dat is voor het eerst in de 30-jarige Astra-geschiedenis. Opel heeft de daklijn van de Astra hatchback vakkundig naar achter doorgetrokken, met een forse bagageruimte als belangrijkste resultaat. Daar komt bij dat de wielbasis van opzichte van de Astra hatchback met 5,7 centimeter is gegroeid tot 2,73 meter. De nieuwe 4,64 meter lange Astra Sports Tourer slokt 608 liter aan bagage op. Gooi je de achterbank plat, dan bedraagt de inhoud van de bagageruimte 1.634 liter. Daarmee slokt hij aanzienlijk meer op dan de stationwagon van de vorige Astra die het met de achterbank rechtop bij 540 voor gezien hield. Het laadvolume van de nieuwe Astra Spors Tourer is gelijk aan dat van zustermodel Peugeot 308 SW en met de achterbank rechtop zelfs groter dan dat van grote broer Insignia (560 liter).

Opel levert de Astra Sports Tourer straks niet alleen met benzine- en dieselmotoren, maar ook met een plug-in hybride aandrijflijn. Het accupakket peuzelt iets van de laadruimte op waardoor je in de Opel Astra Sports Tourer Hybrid 548 liter tot 1.574 liter kunt meezeulen. Zetten we de Astra Sports Tourer naast zijn concurrenten, dan valt op dat hij wat ruimte betreft zijn meerdere moet erkennen in de Skoda Octavia (640-1.700 liter) en Kia Ceed Sportswagon (625 liter). De Ford Focus Wagon lust in beginsel eenzelfde aantal liters als de Astra Sports Tourer en het verschil met de Volkswagen Golf Variant (611 liter) is verwaarloosbaar. Opel levert tegen meerprijs een verstelbare laadvloer (Intelli-Space) waarmee je de hoogte kunt bepalen, maar die ook in een hoek van 45 graden is te plaatsen.

Motoren
Opel levert de Astra Sports Tourer straks met een 110 pk sterke 1.2, een driecilinder die ook een 150 pk sterke verschijningsvorm heeft. Reken daarnaast op een 1.5 CDTI-dieselmotor van 130 pk en natuurlijk de reeds genoemde plug-in hybride. De plug-in hybride Astra Sports Tourer heeft een 150 pk sterke 1.6 benzinemotor die samenwerkt met een elektromotor van 110 pk. Het systeemvermogen bedraagt 180 pk en 360 Nm. Het accupakket meet 12,4 kWh en levert de Astra Sports Tourer een elektrische actieradius van zo'n 60 kilometer op. Een handgeschakelde zesbak is bij de benzine- en dieselmodellen standaard, een achttrapsautomaat is tegen bijbetaling verkrijgbaar.

De nieuwe Opel Astra Sports Tourer staat volgend jaar bij de dealers. Prijzen volgen in aanloop naar de marktintroductie.

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-opel-astra-sports-tourer-is-ruime-stationwagon/

Bij de vorige Astra was de Tourer het lelijke eendje, nu neemt hij de rol van de mooie zwaan over: duidelijk de best geslaagde versie.

Terug
Bovenaan