Opel Astra (L) | Facelift 2026

Nette station, maar wel wat lomp vergeleken met de hatchback. Laatstgenoemde is voor mij dan ook duidelijk de best geslaagde versie.

Ach, de worstvormige versie is ook weer van de partij. Best netjes, segmentconforme specs. En al dat gezanik over begrafenisauto's kan eindelijk ook weer stoppen.

Sorry maar oogt voor mij gewoon te lomp. En van die onrealistische renders ipv foto's kan ik ook niks. Wel leuke kleur en grote wielen maar die bestellen mensen die Opel leasen/kopen nauwelijks.

MCW 84 zei:
Sorry maar oogt voor mij gewoon te lomp. En van die onrealistische renders ipv foto's kan ik ook niks. Wel leuke kleur en grote wielen maar die bestellen mensen die Opel leasen/kopen nauwelijks.

Opel/Stellantis van de laatste paar jaar kennende zou het mij niet verbazen wanneer deze blauwe kleur de standaard gratis kleur voor de Sports Tourer is.

Inderdaad: alle presentaties van de hatchback waren in het geel en da's de basiskleur (samen met wit dacht ik).
Dus veel kans dat dit blauw de basiskleur voor de Tourer wordt. Mooi!

Op zich een mooie auto, maar een iets verder doorgetrokken raamlijn had beter gestaan, denk ik. Nog steeds is het een van de mooiste C-segment stationcars. In 2024 komt er nog een derde carrosserievariant, de Country Tourer. Die krijgt het formaat van de Sports Tourer, maar een compleet nieuw getekende achterkant (soort Kia Proceed met crossover-vormgeving volgens de illustraties).

Zeer uitgebreide review hieronder. Veel Peugeotonderdelen in het interieur zoals bekend, maar ook het (harde) plastic op de deuren doet mij qua print erg denken aan wat Peug zelf gebruikt. Het ziet er best netjes uit maar ik zie zeker geen verbetering tov de voorganger. Infotainment lijkt best aardig te werken, maar ook daar geldt dat het IntelliLink-systeem erg goed was. Ruimte achterin is vrij matig, waar -je raadt het nooit- de voorganger daar goed scoorde.

https://www.youtube.com/watch?v=b0DZAtNQ2Fo

Goh, je vraagt je bijna af of er wel iets beter is dan het vorige model, D2?

De presentatie en kwaliteit van het AutoBild-filmpje is dramatisch slecht.

LM 1 zei:
Goh, je vraagt je bijna af of er wel iets beter is dan het vorige model, D2?
Als plug-in hybrids je ding zijn, dan is dat uiteraard een verbetering. En de kofferbak van de niet-hybride uitvoeringen is groter.

Voor het overige zie ik tot dusver inderdaad niets waar deze nieuwe Astra zijn voorganger overtreft, en wel het tegenovergestelde.

LM 1 zei:
De presentatie en kwaliteit van het AutoBild-filmpje is dramatisch slecht.
Eens, dat is een heel raar filmpje. Het lijkt alsof ze er destijds bij de statische presentatie al in gereden hebben en die opnamen (tot dusver ongetwijfeld nog onder embargo) nu pas gebruiken, slordig gemonteerd tussen opnamen uit Cascais (de default locatie om nieuwe auto's aan de pers te presenteren).

DeeTwee zei:
Zeer uitgebreide review hieronder. Veel Peugeotonderdelen in het interieur zoals bekend, maar ook het (harde) plastic op de deuren doet mij qua print erg denken aan wat Peug zelf gebruikt. Het ziet er best netjes uit maar ik zie zeker geen verbetering tov de voorganger. Infotainment lijkt best aardig te werken, maar ook daar geldt dat het IntelliLink-systeem erg goed was. Ruimte achterin is vrij matig, waar -je raadt het nooit- de voorganger daar goed scoorde.

Klopt, daarentegen is de laadruimte weer een stuk meer dan de 540 liters die het vorige model had.
En de veiligheidsuitrusting zal vermoedelijk ook wel wat uitgebreider zijn?
Maar goed, ik heb (ook) liever meer ruimte op de achterbank dan in de kofferbak. Niet dat 540 liter heel weinig is...
Als je dat dan vergelijk met bijv. een 3-serie Touring.

600 liter ipv 540 liter is wel een significant verschil. Maar 540 is inderdaad al riant, ik ken geen reviews van de -uitgaande- Astra station waarin men zegt dat de kofferruimte tekortschiet. Bovendien is het maar net de vraag hoe die liters verdeeld zijn, is er één groot laadruim met zo gunstig mogelijke LxBxH, of zit die extra ruimte in 'verborgen' vakken die je in praktijk nooit gebruikt? Die 600 is voor een leuk getal voor de bühne als je het mij vraagt. Net als die >400l voor de hatchback, die alleen geldt voor de versie zonder hybride aandrijving, en naar ik vermoed ook zonder subwoofer en zonder reservewiel. Beter was er wat meer aandacht besteed aan de ruimte op de achterbank. En wellicht nog een paar dingen. De recente test in de Autovisie tussen de Golf en de nieuwe 308 spreekt wat mij betreft boekdelen.

Fommes van auwtookefuul heeft zoals je mag verwachten de nieuwe Astra aan een grondige inspectie onderworpen. Wat mij opviel was het zgn "Panel Pro", wel zo fraai als je niet van die opvallende randen rondom de infotainmentschermen wilt.

https://www.youtube.com/watch?v=3F_dH5CTPGM

AcO9KS5.png

HHccF4b.png

E8OnfQX.png

Configureren kan hier: https://www.opel.de/fahrzeuge/astra-modelle/astra/sports-tourer/konfigurator.html#/model

Even met die Duitse configurator gespeeld maar sodeknetter wat zijn auto's duur geworden.
Zelfs in Duitsland komt de 130 pk handgeschakelde benzineversie met alle opties al uit op 40k, dus hier met onze extra belastingen nog een heel stuk duurder dan dat. Zelfs op de meeste luxe GS versie viel er nog heel wat aan te klikken, ook de opties zijn relatief duur vergeleken met voorheen.

Total Loss zei:
Even met die Duitse configurator gespeeld maar sodeknetter wat zijn auto's duur geworden.
Zelfs in Duitsland komt de 130 pk handgeschakelde benzineversie met alle opties al uit op 40k, dus hier met onze extra belastingen nog een heel stuk duurder dan dat. Zelfs op de meeste luxe GS versie viel er nog heel wat aan te klikken, ook de opties zijn relatief duur vergeleken met voorheen.
De Sports Tourer 1.2 Turbo automaat Ultimate kost in Nederland ex opties inc afleverkosten € 42.549. Behalve nappaleer (ipv standaard alcantara), een verwarmde voorruit (?) en nog wat kleine dingetjes valt daar qua opties heel weinig aan toe te voegen, dat dan weer wel. Bijvoorbeeld een panoramadak en het meest uitgebreide infotainment zit er al op.

Het is een hoop geld, maar dat voelt wat mij betreft vooral zo vanwege de motorisering, die ik toch met een segment lager blijf associëren.

37z865s.jpg

QFAATN6.jpg

8QiWwyT.jpg

Mr1KUDU.jpg

MacQh72.jpg

Alle (nieuwe) persfoto's: https://www.netcarshow.com/opel/2022-astra/

Hm ik ben echt heel benieuwd hoe deze overkomt in het echt. Ik vind de verhoudingen op deze foto's wat vreemd. Interieur vind ik echt 3x niks maar ik hou sowieso niet van de 80s (look)

MCW 84 zei:
Hm ik ben echt heel benieuwd hoe deze overkomt in het echt. Ik vind de verhoudingen op deze foto's wat vreemd. Interieur vind ik echt 3x niks maar ik hou sowieso niet van de 80s (look)

Waren er in de 80ies dan al digitale dashboarden? :T
Ik heb er vorige week een rode gekruist. Geen opvallende wagen maar de verhoudingen lijken wel goed te zitten.

Op die foto met al die generaties zie je dat er echt totaal geen overeenkomsten zijn tussen de verschillende generaties.

Barri zei:
Op die foto met al die generaties zie je dat er echt totaal geen overeenkomsten zijn tussen de verschillende generaties.
Jawel hoor, als je goed kijkt hebben ze allemaal 4 wielen!

Er zit een duidelijke breuk tussen de C- en de D-Kadett en na de Astra H zijn er inderdaad grote verschillen, maar verder kun je toch wel aardig een evolutie zien zou ik zeggen (het verschil tussen de vooroorlogse Kadett en de A-Kadett zou ik al niet meetellen omdat er ruim 20 jaar zonder Kadett tussen zit).

Weet iemand of deze inmiddels al bij de dealer staat? In januari zeiden ze medio maart te verwachten, maar ik heb ze nog niet zien rijden. Ik ben bijzonder benieuwd naar de kwaliteit + look/feel van het interieur, qua techniek is er tov andere PSA producten weinig nieuws onder de zon.

MG ZR 160 zei:
Weet iemand of deze inmiddels al bij de dealer staat? In januari zeiden ze medio maart te verwachten, maar ik heb ze nog niet zien rijden. Ik ben bijzonder benieuwd naar de kwaliteit + look/feel van het interieur, qua techniek is er tov andere PSA producten weinig nieuws onder de zon.
Ik ben vandaag bij de dealer geweest, maar daar stond die nog niet.

MG ZR 160 zei:
Ik ben bijzonder benieuwd naar de kwaliteit + look/feel van het interieur, qua techniek is er tov andere PSA producten weinig nieuws onder de zon.
Qua interieur ook niet. Vooral heel veel PSA knoppen en stengels. Ben wel benieuwd of ze die achterlijke "begrenzer" in het gaspedaal ook hebben overgenomen, dat was voor mij in de Grandland de druppel.

EVV zei:
Ik ben vandaag bij de dealer geweest, maar daar stond die nog niet.

Thanks, goed om te weten. Scheelt me dit weekend weer een ritje voor niks.

DeeTwee zei:
MG ZR 160 zei:
Ik ben bijzonder benieuwd naar de kwaliteit + look/feel van het interieur, qua techniek is er tov andere PSA producten weinig nieuws onder de zon.
Qua interieur ook niet. Vooral heel veel PSA knoppen en stengels. Ben wel benieuwd of ze die achterlijke "begrenzer" in het gaspedaal ook hebben overgenomen, dat was voor mij in de Grandland de druppel.

Ja, zover was me in de reviews tot nu toe ook duidelijk.. Ik ben echter vooral benieuwd hoe de kwaliteits beleving is binnen het PSA spectrum (met aan de onderzijde een kale Corsa en aan de bovenzijde de DS9..) Ik heb nu een volle 3008 Phase II (GT Pack Business) en heb weinig zin veel water bij de wijn te doen aka onaangenaam verrast te worden door allerhande hard plastic waar ik nu geen last van heb.

Ik ben zeer gecharmeerd van de nieuwe Sports Tourer en heb deze bovenaan de shortlist staan van opties voor een nieuwe lease auto. Echter de hoeveelheid pianolak in het interieur (zelfs de bedieningsknoppen op het stuur) spreekt mij wel zeer tegen en doet afbreuk aan het geheel voor mij. Ben bang dat dit snel bekrast raakt en vingerafdruk-gevoelig is.
Dashboard is 'anders', ben benieuwd hoe dit in het echt is. Zag in enkele testfilmpjes nog wat zaken die niet naadloos aansluiten of netjes afgewerkt waren. Ben ook benieuwd hoe dit in de praktijk zal zijn.

Ik heb in mijn huidige Insignia ook best wat delen met pianolak en moet zeggen dat dat zich prima houd. Nog geen krassen of iets dergelijks. Even met een microvezeldoekje er over heen en het is weer stof vrij.

In het wit ziet ie er wel oké uit. Krijg je een beetje het jaren 80 gevoel wat ie volgens mij ook moet uitstralen. Interieur is een mix van futuristisch en goedkoop. Dieptepunt is de verschrikkelijk lompe versnellingspook die ook in het Franse spul zit. Nodigt totaal niet uit om lekker mee te schakelen.

Goed bezig bij Opel.
Bravo: bij de station geen begrafenisbeugels meer.
Dat vond ik en velen met mijn ozo lelijk.

Ik zag 'm net staan bij de Opel-dealer. Wel een knappe auto. Vanuit bepaalde hoeken ook een beetje log, maar goed, op zo'n beetje alle concurrenten is tegenwoordig dezelfde kritiek van toepassing.

Iemand al beelden van de grijze variant gezien, buiten de renderd om? Vulcan grey noemt Opel het meen ik. Ben erg benieuwd naar deze kleurstelling.
Hoewel hij in zwart wel chique oogt springen de kenmerkende details toch wat minder in het oog, waardoor ik benieuwd bent hoe de grijze variant in het echt uit de verf komt.

^^ Nope, kwam vanmiddag in Leusden een rode tegen, zoals op de foto van 't Motorhuis. Maar deze had geen dealerstickers.
Ik weet het niet.. eigenlijk vind ik 'm hier op de foto's beter tot uiting komen dan wat ik vanmiddag in het echt zag. Ja, van achteren is ie lekker breed én het is écht wat anders dan de vorige generatie.. Maar de voorzijde.. ik was bij de Mokka heel enthousiast over de Vizor snoet.. maar ik vrees dat die mij nu verveeld.. Opel had 'm voor de Mokka moeten houden.. maar geen familiegezicht van maken. Kadett D/E en Corsa A neus waren toch ook niet gelijk.:confused:

Durashift zei:
Kadett D/E en Corsa A neus waren toch ook niet gelijk.:confused:

De Corsa A had een neus die sterk leek op die van de Kadett D en Rekord E1 en de neus van de Kadett E leek veel op die van de Ascona C en Rekord E2 (en later Omega A). En zo zijn er uit het verleden nog vele voorbeelden van op elkaar lijkende Opel-neusjes. De Opel modellijn heeft juist lange tijd een sterk familiegezicht gehad.

Ja precies dat was ook mijn idee, zeker ook de grille/neus van bijvoorbeeld de Corsa A en Kadett E hadden juist veel overeenkomsten, hoorden duidelijk bij elkaar.

Ja, er zat wel gelijkenis in, zoals ook de Manta B en de Ascona (laatste bouwjaren), naar mijn mening. Maar, evengoed voldoende afwijking (Corsa was vierkanter dan de rondingen van de Kadett, vind ik).

Ik vind de zwarte band op de Opel neuzen van nu één gelijkenis.. zéker als de mode trend/i] wordt gevolgd van een zwart gekleurd merklogo.

Volgens mij hangt zwarte merklogo af van de gekozen uitvoering, de sportieve GS-Line heeft logo in het zwart, de rest volgens mij gewoon nog in het zilver.

De neus van de vorige generatie Astra en de maar iets nieuwere Insignia lijken daarin tegen weer amper op elkaar. De neus van de Astra K lijkt eigenlijk op geen andere Opel uit die tijd, waar de Astra J en de Insignia A nog wel wat overeenstemming hadden.

Best een aardige auto toch wel, interieur van de elegance met die lichtgrijze materialen is ff wennen maar ziet er zo van dichtbij in het filmpje netjes uit, net als de afwerking. En sowieso vind ik m in elegance-trim met 17" velgen veel aantrekkelijker dan in de duurdere ultimate, laat staan de GS line met dat achterlijke zwarte logo. Misschien toch maar weer eens langs de Opel dealer...

interieur van de elegance met die lichtgrijze materialen is ff wennen maar ziet er zo van dichtbij in het filmpje netjes uit

Erg leuke bekleding wat mij betreft! Lekker licht en heeft ook iets sportiefs. Mooi (y)

Nou, gisteren maar even een ritje gemaakt in een Astra. Een 1.2 130pk handgeschakeld in Elegance-trim.

Positief cq niet-negatief:
- Zeer goede stoelen en zitpositie. Stoel kan heel ver omlaag en heeft (vanaf Business Edition meen ik) elektrische lendensteun- en zithoekverstelling en uitschuifbare zitting en hoofdsteun. Stuur kan ver naar je toe. In de laagste stand van de stoel torent de middentunnel gevoelsmatig best ver boven je uit, wat wel een sportieve beleving geeft.
- Het 1.2 motortje blijft een fijn ding. Heeft er zin in, itt veel benzinemotoren van Opel voorheen (de diesel in mijn Astra K vond ik wel erg fijn). Je hoort 'm bij lagere snelheden eigenlijk wel altijd, maar mij stoort dat geenszins.
- Fijne versnellingsbak. Ook geen vanzelfsprekendheid bij Opels.
- Weggedrag. Eigenlijk hoort een auto zo te rijden. Ook deze Astra heeft weer dat lichtvoetige van de K, lichte en precieze besturing, nodigt uit om vlot een bochtje te pakken, terwijl het comfort goed blijft. Het zit allemaal dicht bij elkaar in dit segment, maar ik meen dat de Astra leuker cq prettiger rijdt dan een Focus Trend of Titanium (niet onbelangrijk, de 1.2 is ook gewoon veel prettiger dan de 1.0 ecoboost), en ook niet zoveel onderdoet voor een ST-Line. Overigens is een Astra GS-Line wat mij betreft geen antwoord op een Focus ST-Line, aangezien Opel het onderstel niet aanpast tov de andere uitvoeringen.
- Navi van TomTom, ziet er mooi uit en functioneert hetzelfde als op een draagbare tt. Als je daaraan gewend bent is het dus thuiskomen. Toch gaat er wat mij betreft niks boven de eenvoud van Google Maps (alleen de manier waarop in GM alternatieve routes inzichtelijk zijn wanneer je ze nodig hebt). Echter voor wie dat niet gebruikt is het systeem in de Opel denk ik een heel goed alternatief.
- Afwerking en materialen zijn met name voorin keurig wat mij betreft, al vind ik mijn Focus op details nog steeds beter verzorgd. Het 'pure panel' op de auto's die nu beschikbaar zijn heeft nogal dikke opvallende bezels wat niet erg fraai staat, maar als het goed is zullen de nieuw te leveren auto's 'pure panel pro' hebben (vanaf Elegance), ziet er een stuk strakker uit. De witte stripjes in de deurpanelen krassen erg snel, te oordelen aan de proefritauto. Achterin zijn alle plastics hard (iets wat je ook bij andere merken ziet).
- Aflegruimte in interieur veel beter dan in de vorige Astra.

Negatief:
- Bediening. Zoals steeds meer nieuwe auto's is ook bij deze Astra bedieningsgemak toch een beetje een vies woord, kennelijk. Het is lastig snel wegwijs te worden in het infotainment (maar dat kun je geloof ik naar eigen voorkeur inrichten, dat scheelt wellicht), ik kreeg android auto niet aan de praat (maak ik ook niet vaak mee). De volgafstand van de ACC stond op maximaal wat bijzonder onprettig was, echter hoe dit aan te passen? Na lang proberen en vloeken kwam ik er bij toeval achter. Al met al: In de Focus kon ik bij de proefrit binnen tien tellen alles blindelings vinden haast, maar zo intuïtief te bedienen zijn de meeste auto's niet (meer). Maar goed, ongetwijfeld valt ermee te leren leven. Ik hoop echter vooral dat het een stabiel systeem blijkt te zijn.
- De ruimte op de achterbank is ondermaats voor een allround C-segmenter, ik pas er met mijn 1m80 prima maar een Focus -laat staan een Octavia- zit (veel) ruimer en prettiger achterin (langere en hoger geplaatste zitting).
- Kleine dingetjes; Geen autohold, sneue enkeltonige claxon (had de K ook btw), en uiteraard overal Peugeotonderdelen; begint al bij de sleutel, toch een soort van 'eerste indruk'. Maar ik moet bekennen dat het me minder irriteerde dan ik verwacht had. EDIT: Oh ja, het geluid van de richtingaanwijzer is nogal aanwezig, lijkt zelfs over de speakers afgespeeld. Waarom in godesnaam?

Conclusie: Leuke auto, vooral qua rijgedrag zeker één om rekening mee te houden. Onderaan de streep geen betere auto dan de vorige Astra, maar voor mijzelf zeker een kanshebber.

LADMjzO.jpg

H26pOoI.jpg

Heb ik weer... zie ik 'm voor het eerst en dan in grijze uitvoering.. je kan voorstellen dat ik niet erg onder de indruk was.

Terug
Bovenaan