Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

mensen mogen best kritisch zijn, vragen stellen of ergens mee oneens zijn. Voor mij zijn het gewoon auto's, en de aandrijfvorm staat er voor mij los van. Of er nu een benzinemotor, dieselmotor of elektromotor in zit. 90% van de auto is gewoon overeenkomstig. Nog even los van de personen die er achter zitten. Ik heb met bepaalde merken of modellen ook helemaal niets, maar kan mij daarentegen vaak wel hun enthousiasme waarderen.

Dat is ruim zat dan! Maar waarschijnlijk geen dubbele bodem ivm de accu wat de Corsa wel heeft waardoor je de plank hoger/lager kan zetten en je er ook spullen onder kan opbergen?

nee is er niet, is ook kritiek wat er is van 5 rijders. want de zoé had die blijkbaar wel. er zijn daardoor nu wel mensen zelf bezig een aftermarket oplossing te vinden in de vorm van een dubbele bodem voor de laadkabel. Voor mensen zonder harman kardon hebben wel wel een mooi bakje er voor overigens.

@ Richard Haha ja inderdaad, heb al een oude Jerrycan van Shell uit de jaren 60. Zoek nog een oude bruine leren koffer en een oud skateboard voor op dak. Staat wel bij de look denk ik en anders kan het weer terug op marktplaats.

Jammer dat je langzaam afscheid neemt Rob en jammer dat dat gepaard moet gaan met negatieve reacties op de berichten van mede Opelaars (die enthousiast over hun nieuwe aanschaf vertellen) waar je al 20+ jaar contact mee hebt!

Nou nou..nou moet je het ook niet erger maken dan het is...ik ben inderdaad niet heel enthousiast over het frunk bakje van Joost maar volgens mij ben ik niet negatief op alle berichten. Joost heeft verder een prachtige auto en dat heb ik ook geventileerd!

mensen mogen best kritisch zijn, vragen stellen of ergens mee oneens zijn. Voor mij zijn het gewoon auto's, en de aandrijfvorm staat er voor mij los van. Of er nu een benzinemotor, dieselmotor of elektromotor in zit. 90% van de auto is gewoon overeenkomstig. Nog even los van de personen die er achter zitten. Ik heb met bepaalde merken of modellen ook helemaal niets, maar kan mij daarentegen vaak wel hun enthousiasme waarderen.

Dat kan maar het gaat bijna alleen nog maar over laadoplossingen, tarieven, kwh/u, wallboxen, verloopstekkers,..enz...
Daar heb ik gewoon weinig mee..:) Dan zit ik gewoon bij het verkeerde forum...en dan kunnen we elkaar nog 20+ jaar kennen...dan zijn de interesses gewoon uit elkaar gegroeid.. :)

Lastige bij het monteren vóór het filter is dat de weerstand van dat filter wel eens zo groot kan zijn dat het pompje niet voldoende aanzuigkracht kan leveren... Bij m'n motor (geen pomp) zakte de benzine bij een 3/4 lege tank ook niet meer door het filter heen.... De plek is wel goed, na de pomp!

En in Fryslân rijden hier in de straat een stuk of 10 EV's.... (merendeel particulier, paar lease)

Lastige bij het monteren vóór het filter is dat de weerstand van dat filter wel eens zo groot kan zijn dat het pompje niet voldoende aanzuigkracht kan leveren... Bij m'n motor (geen pomp) zakte de benzine bij een 3/4 lege tank ook niet meer door het filter heen.... De plek is wel goed, na de pomp!
Gevaar na de pomp is dat de benzinedruk dan hoger is, dus als het filter ietsjes verstopt raakt, dan spuit het over het blok heen.

Mooie update Joost. Mooie plek voor laadkabels en/of noodsetjes. Zoals je zegt, je gebruikt ze niet veel....maar dan wel mooi om ze apart op te kunnen bergen zonder dat het je kofferruimte kost. Plus wanneer ze nat zijn, je dan het gesmeer niet in de kofferbak hebt. Bij de Mokka is er helaas geen plek voor, anders had ik het ook aangeschaft.

Dat kan maar het gaat bijna alleen nog maar over laadoplossingen, tarieven, kwh/u, wallboxen, verloopstekkers,..enz...
Daar heb ik gewoon weinig mee..:) Dan zit ik gewoon bij het verkeerde forum...en dan kunnen we elkaar nog 20+ jaar kennen...dan zijn de interesses gewoon uit elkaar gegroeid..
Ik kan me het enerzijds wel voorstellen Rob, anderzijds is het wel iets wat straks voor iedereen zal gaan spelen. Wissel je de Astra straks in voor een V60, is de kans ook aanzienlijk dat het een hybride is. Bij mild-hybrid heb je er weinig mee van doen, een full hybrid zal bij jou ook vragen oproepen over laden. Dan praat je er ook over mee.

Het is net als de kindertijd enkele jaren geleden, zolang je er zelf niet mee bezig bent, ben je die verhalen nog wel snel een keer zat. Heb je ze zelf, doe je er snel in mee.

@ Berry: Oef, toch even schrikken. Onderdelen zullen ook niet meer massaal op de plant liggen voor een kever. Maar fijn dat de schade mee viel.

Ik kan me het enerzijds wel voorstellen Rob, anderzijds is het wel iets wat straks voor iedereen zal gaan spelen. Wissel je de Astra straks in voor een V60, is de kans ook aanzienlijk dat het een hybride is. Bij mild-hybrid heb je er weinig mee van doen, een full hybrid zal bij jou ook vragen oproepen over laden. Dan praat je er ook over mee.

Het is net als de kindertijd enkele jaren geleden, zolang je er zelf niet mee bezig bent, ben je die verhalen nog wel snel een keer zat. Heb je ze zelf, doe je er snel in mee.

Ja eens hoor..de kans wordt steeds groter dat de volgende hier ook een hybride wordt maar voorlopig is het nog niet aan de orde en kan ik beter mijn schaarse tijd dan in bijvoorbeeld het Astra K forum steken...;)

Haha...ook zeker waar....ik ben de kinderen soms ook wel eens zat...;) Die accu van de kinderen heeft echter wat minder last van degradatie en blijft maar vol zitten..:)

Dat is zeker waar. We worden nu ook weer overstelpt met geboortenieuws, maar meepraten over alles wordt erg lastig als je het nooit meegemaakt hebt :rolleyes: en als het in een groep alleen maar over de kinderen gaat, dan check ik meestal uit.

Dus herkenbaar vergelijk Ruud, dankje :cool:

kan ik beter mijn schaarse tijd dan in bijvoorbeeld het Astra K forum steken...
Ik zit in zo'n Mini facebookgroep, maar ik merk dat het mijn interesse minder heeft...
Maar het is op zich wel eens handig voor wat technische zaken, maar als ik info wil hebben over accessoires en dergelijke dan ben ik toch beter af op het WWW.

Maar mijn aandachtspanne is beperkt moet ik zeggen.. dus daar komt het ook door.
Wat dat betreft ben ik soms net een puppy met een speeltje: het is even leuk, maar daarna gaat de aandacht al snel naar wat anders.

Zoek nog een oude bruine leren koffer en een oud skateboard voor op dak. Staat wel bij de look denk ik en anders kan het weer terug op marktplaats.
Een oude instrumentenkoffer (zo'n bruine) is ook wel geinig!

Laatst bewerkt:
In de renault 5 groep nederland zitten heel veel enthousiastelingen, ook best wel wat dames wat toch een andere dimensie geeft. Jong en oud. Op zich wel leuk en word van alles geregeld. ze helpen elkaar met van alles, veel ervaringen worden er gedeeld. Maar ik heb geen zin om daar heel actief aan mee te doen. haal er wel informatie vandaan tot nu toe, en als ik binnenkort een trekhaak monteer deel ik wel wat informatie en foto's om anderen te helpen als tegenprestatie, maar meer ook niet. Niet zozeer om de mensen, maar heb er ook geen tijd voor over om actief in alles te mengen.

Bij de BMW G30 groep check ik ook alleen maar om informatie vandaan te halen , maar meer ook niet. De mensen daar heb ik ook helemaal niets mee.

om over benzine modellen te spreken, Vrijdagmiddag naar duitsland om te tanken (en boodschappen, en in ruud zn plaats moet ik wat ophalen bij een winkel), de eerste keer sinds de prijzen zijn gestegen. zal ik de 150 euro voorbij gaan? Vrees van wel.

Ja eens hoor..de kans wordt steeds groter dat de volgende hier ook een hybride wordt maar voorlopig is het nog niet aan de orde en kan ik beter mijn schaarse tijd dan in bijvoorbeeld het Astra K forum steken...;)
En ook daar merk je dat er verloop is, zeker omdat het sterk aan één model hangt. Denk nu de Astra K ouder wordt, en bij menigeen zo langzamerhand aan vervanging toe is dat die club ook snel veranderd.

@ Kinderen: Ik pas er altijd wel bewust voor op, dat als we met kinderloze kameraden zijn ik het onderwerp kids meer vermijdt.

ff opel-gerelateerd: Zag gisteren nog een item dat Opel de verkopen in Q1 dit jaar goed had zien toenemen. Mooie ontwikkeling (y)

ff opel-gerelateerd: Zag gisteren nog een item dat Opel de verkopen in Q1 dit jaar goed had zien toenemen. Mooie ontwikkeling

waar zit hem dat dan in? Ben wel benieuwd hoe goed de nieuwe frontera of grandland verkoopt, ik zie ze echt nooit rijden, maar misschien moet de productie nog een beetje op stoom komen

Ik zie de Frontera toch wel geregeld rijden hier, ook vaak wel in een kek kleurtje. Grandland ook wel, maar minder. huidige Corsa zie ik heel veel rijden. Ook een leuk model, al is het niet echt Opel meer.

mbt. de kever zit ik ook bij een aantal FB groepen en een forum, maar heb tot op heden nog geen binding met die club (s). Dat was met de 7 echt anders. Zal na een live meeting wel anders zijn, die stonden er 2 gepland maar ivm. een operatie die K. moet ondergaan in dezelfde periode is nog niet zeker of we/ik daarheen ga.

@Joost, sterkte aan de pomp!

Hier in de buurt zie ik de Frontera steeds meer, maar ook de Mokka en Corsa zie ik geregeld. De Astra eigenlijk niet.
Dus misschien dat de Frontera het goed doet?

om over benzine modellen te spreken, Vrijdagmiddag naar duitsland om te tanken (en boodschappen, en in ruud zn plaats moet ik wat ophalen bij een winkel), de eerste keer sinds de prijzen zijn gestegen. zal ik de 150 euro voorbij gaan? Vrees van wel.
De Mini heeft wat last van gestotter bij koude motor (in dan specifiek in de 2 bij 2000 toeren...), dus nu een keer V-Power getankt. Voor de 100 euro ben ik maar gestopt... psychologische grens :p

Rüsselsheim. Opel ist im Auftaktquartal 2026 einer der großen Gewinner am deutschen Automarkt: Nach dem Übergangsjahr 2025 mit mehreren wichtigen Modelleinführungen registrierte der deutsche Hersteller von Januar bis März fast 33.600 Pkw-Neuzulassungen – das sind 39 Prozent mehr als im Vorjahreszeitraum. Der Pkw-Marktanteil stieg gegenüber dem Vorjahreszeitraum um 1,2 Prozentpunkte auf 4,8 Prozent.

Laut Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) wurden im März 13.700 Opel-Pkw neu zugelassen – 43 Prozent mehr als im Vorjahresmonat. Der Marktanteil stieg von 3,8 Prozent im Vorjahr auf 4,7 Prozent. Nicht nur die Zulassungszahlen des Opel-Bestsellers Corsa – seit mehr als fünf Jahren Deutschlands meistverkaufter Kleinwagen – stiegen nochmals um 25 Prozent. Auch die SUV-Modelle Opel Mokka und Opel Grandland legten zweistellig zu. Der besonders familienfreundliche und erschwingliche Opel Frontera ist erst im Mai 2025 in die Autohäuser gekommen und hat sich ebenfalls zu einem Verkaufsschlager entwickelt.

Der Anteil der Opel-Pkw-Neuzulassungen mit Elektroantrieb lag nach vorläufigen internen Zahlen im ersten Quartal auf dem bedeutenden deutschen Heimatmarkt bei fast 21 Prozent und damit weit über dem Vorjahresniveau. Den BEV-Marktanteil (Battery-Electric Vehicle) steigerte Opel im selben Zeitraum um 1,5 Prozentpunkte auf 4,3 Prozent.

Diese positive Entwicklung unterstreicht die Attraktivität des Opel-Angebots. „Unser junges SUV-Portfolio mit Mokka, Frontera und dem Grandland aus Eisenach ist bei unseren Kundinnen und Kunden sehr beliebt, die Nachfrage nach diesen Modellen steigt stetig“, sagt Opel Deutschland-Chef Patrick Dinger. „Der neue Opel Astra – entworfen, entwickelt und gebaut am Opel-Stammsitz in Rüsselsheim – steht jetzt in den Showrooms und wird uns weiteres Wachstum sichern. Und der Bestseller Corsa bleibt nach Zahlen des KBA bislang auch im sechsten Jahr in Folge der beliebteste Kleinwagen in Deutschland.

Toch verassend dat de corsa het dan toch nog zo goed blijft doen. Is toch nog wel een model wat al een tijdje mee gaat, al dan niet met de nodige krietiek mbt de THP motoren en matige infotainment of dat het iets te veel franse roots zou hebben.

Misschien juist de elektrische versie waar de andere duitse merken (nog) geen antwoorden op hebben. :)

Laatst bewerkt:
Toch verassend dat de corsa het dan toch nog zo goed blijft doen. Is toch nog wel een model wat al een tijdje mee gaat, al dan niet met de nodige krietiek mbt de THP motoren en matige infotainment of dat het iets te veel franse roots zou hebben.
En toch....Duitsland is nog wel redelijk Opel-minded. En eigenlijk is alleen de Clio nieuw, de andere concurrenten zijn ook op leeftijd (Polo, 208) of geeft het niet meer (Fiësta). En volgens mij is Duitsland nog nooit zo happig op Renault geweest, een merk wat in alles uitdraagt Frans te zijn.

En tsjah, die 1.2 motor. Volgens mij hetzelfde als de 1.4 TFSI van VW destijds.
Inmiddels zijn de meeste problemen er wel uit, en het schijnt toch nog best een fijn blokje te zijn kwa prestaties. En dat is natuurlijk wat men tijdens een proefrit ervaart.

Ik vind het wel jammer dat een groot Concern als Stellantis zijn zaakjes mbt Infotainment niet op orde heeft, net zoals de Opel-App. Over zo'n groot concern moet je die kosten voor een goed infotainment systeem toch goed kunnen spreiden.

Ik vind het wel jammer dat een groot Concern als Stellantis zijn zaakjes mbt Infotainment niet op orde heeft, net zoals de Opel-App. Over zo'n groot concern moet je die kosten voor een goed infotainment systeem toch goed kunnen spreiden.
Ik weet niet hoe het met Opel gesteld is, maar het infotainment van de ëc4 en de daarbijhorende app zijn triest. Totaal onlogisch en de app werkt alleen voor voorverwarmen e.d. als je een uitgebreide connectiviteit afsluit. Dat werkte in mijn Ampera-e écht beter.

Ik zie best vaak de nieuwe Grandland en nu ook geregeld een Frontera. Vooral de Astra blijft wel achter. Maar zijn allemaal niet mijn modellen. Enige waar ik misschien nog warm voor loop is een Astra GSE. Maar dat zijn nog enorme afschrijvingskanonnen.

Weten jullie nog dat ik vorige week zei dat in Fryslan maar ook in onze gemeente het electrisch rijden nog weinig leeft? Dat was mijn gevoel maar nu is er toevallig vanmorgen artikel online gekomen dat onze gemeente zelfs het laagst aantal electrisch aangedreven autos per inwoner heeft van heel Nederland en de regio ook zwaar onder het gemiddelde ligt. Snappen jullie misschien een beetje waarom het hier totaal nog niet leeft en bij mij dus ook nog niet.

https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/84...rische_auto_behalve_in_Noardeast_Fryslan.html

Jullie lopen echt achter he :D :D
Overigens vind ik dit altijd lastige analyses, omdat het merendeel van de nieuwe auto's een zakelijke lease is en die staan eigenlijk nooit geregistreerd op de plek waar berijder woont. Oftewel; Almere, Amersfoort en Houten hebben een hoog percentage EV's daardoor.

Beetje vreemd om het aantal voertuigen per 1.000 volwassen inwoners uit te drukken... Stel er rijden in Achtkarspelen 65 auto's per 1.000 volwassen inwoners, dan is 57,5 EV toch een percentage van 88%. Je hebt nu totaal geen inzicht dan wel een vergelijk. Ze hadden het aantal dakpannen ook als uitgangspunt kunnen nemen.

Ik denk dat het onderzoek wat dat betreft beter was dan deze berichtgeving. Want zo zou Schiermonnikoog het allerslechtst scoren: relatief gezien hebben ze daar misschien veel EV's, maar omdat er sowieso weinig auto's geregistreerd staan is het aantal EV's per 1000 inwoners ook heel laag.

Jongens..het gaat even om de strekking. We hoeven niet alles na te rekenen. Uit mijn eigen waarnemingen kan ik wel bevestigen dat het zo is. We hebben hier weinig leaserijders, veel inwoners die prachtig werk met hun handen doen (bouwvakkers, timmermannen, stratenmakers, zorg, enz) en de inkomens behoren tot de laagste van Nederland. Plus een stukje Friese nuchterheid.
Dat verklaart simpelweg het relatief lage aantal electrisch aangedreven voertuigen.

Ik geloof je ook zeker hoor Rob, geen twijfel daarover. En het komt dus ook volledig over met jouw beeld.
Juist ook omdat er weinig zakelijke leaseauto's zijn bij jullie komt dit ook aardig overeen. Maar voor onze gemeente zou ik zo'n overzicht echt waardeloos vinden. Er is een wijk waarbij het aantal particulier gekochte auto's voor mijn gevoel echt zéér laag is, en dat is dan net de wijk met de hoogste huizenprijzen en het hoogste aandeel EV's. Elk huis heeft daar wel één of meerdere laadpunten.

Jullie lopen echt achter he :D :D
Overigens vind ik dit altijd lastige analyses, omdat het merendeel van de nieuwe auto's een zakelijke lease is en die staan eigenlijk nooit geregistreerd op de plek waar berijder woont. Oftewel; Almere, Amersfoort en Houten hebben een hoog percentage EV's daardoor.

in flevoland toch? omdat daar de MRB doorgaans ietsjes lager tov andere provincies worden daar het merendeel van de leaseauto's geregistreerd of is dat inmiddels achterhaald?

We hebben hier weinig leaserijders, veel inwoners die prachtig werk met hun handen doen (bouwvakkers, timmermannen, stratenmakers, zorg, enz)

de mensen die hier met de handen werken verdienen ook flink wat geld, wat zich ook vertaald naar vrij dikke auto's of mooie huizen, zeker de ZZP'ers. maar zelfs loondienst vakmannen krijgen (terecht) prima betaald. Dat zal in het noorden toch niet anders zijn?
Daarnaast koop je voor 15.000 - 20.000 euro een prima EV occasion met prima range, zeker als 2e auto. nee niet voor iedereen een optie maar voor veel mensen wel. tel daar bij op dat noordelingen doorgaans meer de mogelijkheid hebben op eigen stroom te gebruiken waardoor het financieel per kilometer aantrekkelijk word.

Maar misschien is het idd een stukje nuchterheid, was hier in twente een lange tijd ook zo. Stukje onwetendheid ook, kat uit de boom kijken. Maar nu steeds meer mensen een EV hebben, het normaler word, steeds meer mensen er ervaring mee hebben mensen er mee hebben gereden en naasten heel enthousiast zijn is men toch wel vrij snel om als de rekensom nu ook voordelig uit pakt.

Laatst bewerkt:
Nee, daarvoor open je een postbus in Amsterdam en zet de 200.000+ voertuigen die je in beheer hebt snel weer terug.... Bespaart al gauw € 600.000. Kantoor blijft in Almère....

Rob, wat jij om je heen ziet zal kloppen en als er weinig geld over blijft voor auto's zal een EV niet de eerste keuze zijn. Maar wat een dramatisch artikel.... Je woont dan wel weer in de provincie waar de mensen gemiddeld het gelukkigste zijn!

De verschillen qua auto keuze over het land zijn van alle tijden. Uit mijn stagetijd bij een importeur herinner ik mij dat de dealers in het noorden vooral de kale uitvoeringen verkochten, en in het zuiden juist de luxe uitvoeringen.
Bij Ford was de Champion uitvoering in het noorden populair: weinig gekke dingen, maar wel airco. In het zuiden ging iedereen voor de Futura en Titanium. En Zeeland gedroeg zich zoals het noorden :)

Hier in de buurt genoeg elektrische auto's en in allerlei smaakjes/kleurtjes.
Gisteren toevallig 4 nieuwe Polestars gezien, dus blijkbaar zijn ze die ook flink aan het afleveren ;)

de mensen die hier met de handen werken verdienen ook flink wat geld, wat zich ook vertaald naar vrij dikke auto's of mooie huizen, zeker de ZZP'ers. maar zelfs loondienst vakmannen krijgen (terecht) prima betaald. Dat zal in het noorden toch niet anders zijn?
Die kopen hier in de buurt gewoon een hele dikke bus.

Om ook maar over benzine te praten;

150 euro niet gehaald, had nog een kwart tank over uiteindelijk dus viel het in dat opzicht mee. wel vind ik de verschillen niet heel groot. In hengelo was het 2.199 bij een van de goedkopere tankstations voor E10, in duitsland was het 2.099. Exact 10 cent verschil per liter. 95 E5 pas maar heel ietsjes duurder dus dat denk ik da vaak.

55198941361_17591ede78_b.jpg

Mogguh!

Hopelijk iedereen een goed weekend gehad?
Etentje, borreltje, drankje en in de tuin bezig geweest; lekker weekend dus.

150 euro niet gehaald, had nog een kwart tank over uiteindelijk dus viel het in dat opzicht mee. wel vind ik de verschillen niet heel groot. In hengelo was het 2.199 bij een van de goedkopere tankstations voor E10, in duitsland was het 2.099. Exact 10 cent verschil per liter. 95 E5 pas maar heel ietsjes duurder dus dat denk ik da vaak.
Afgelopen weekend bij het tanken wederom net voor de 100 euro gestopt :censored:

Verschil met Duitsland (streekregio) vind ik ook meevallen. Net even gekeken in de ANWB-app en in de grensregio veelal een verschil van 10 cent, max. 15 cent de liter.
Dus dat is nauwelijks het omrijden waard.

@ Jimmy: dat is wel een flink verschil zeg... meer dan 50 cent de liter :oops:

Las dat in Duitland de belasting op brandstof naar beneden gaat, zo'n 15-17 cent. Dat zou weer mooi schelen.
De astra heeft de tank 1/2 vol, dus wachten we het even af. Morgen APK, kon nog wel eens een dure worden....denk dat remblokken eraan zit te komen. Daarnaast is 1 bandenspanningssensor defect, en 1 ventiel lek.
We gaan 't zien :)

alleen een paar remblokjes kosten de wereld toch niet van zo'n astra? maar als daar een bandenspanningssensor bij komt en grote beurt... goedkoop word het sowieso nooit

Terug
Bovenaan