Je moet zo'n robot wel een beetje uitkiezen op je situatie.
In onze situatie is dat een gladde PVC vloer, later dit jaar een hond, kleine kinderen (= speelgoed) en dames met lang haar.
Die van ons detecteert zelf speelgoed, schoenen, kabels, vloerkleden (intensiever zuigen, niet dweilen, overslaan, wat je maar instelt/wilt) en zou ook zelfs netjes om een hondendrol heen moeten gaan.
In kaart brengen van het huis doet hij ook serieus goed, houdt rekening met meubilair en deelt automatisch de kamers goed in.
De ervaring is nog maar beperkt, maar ik zie op de kaart tijdens/na zijn schoonmaakbeurt wel meldingen van een stuk speelgoed, een schoen, speelkleed of iets anders. Dat verschil herkent hij wel goed. De droogloopmat bij de voordeur pakt hij ook goed aan.
Lange haren zou hij ook goed mee om moeten kunnen gaan door bij het legen de borstels in tegengestelde richting tegen een soort van "schaar" te laten draaien.
Zo heb je ook robots die beter geschikt zijn voor tapijt, over een wat serieuzer drempel kunnen etc
Het is in elk geval niet meer de stofzuigrobot die zich dom door de kamer botst
We zien het wel. Ik was in elk geval een beetje klaar om na elke maaltijd of ander wissewasje de Dyson te pakken. Ook een topding verder, maar wel meer fysieke arbeid

Dweilen gebeurde ook max 1x per week door de schoonmaakster, doet het ding nu ook serieus goed. Voordat ik mijn zoektocht begon vond ik het maar onzin, maar dat doen die dingen ook echt prima.
In mijn zoektocht (tot max 500eu) kwamen Roborock, Dreame en Eufy eigenlijk gelijkwaardig uit de test. Kende geen van de merken, behalve dan Eufy vanwege de camera's die we hebben. Uiteindelijk ruim onder dat bedrag geslaagd.