Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Al legt de nieuwe Clio het qua rijden nog steeds af tegen de oudere Corsa ; voor de rest maakt ie er gehakt van..
Das precies het probleem van Opel, de meeste modellen rijden wel goed maar voor de rest moeten ze de concurrentie voor laten. Ik had verwacht dat de Corsa goedkoper was, maar dat bleek ook niet het geval. Eigenlijk bijzonder dat de Corsa nog zo goed verkoopt.

@ Joost: Er bestaan dus toch nog autogarages waar men nog de best doet voor een klant. Zeker als je op zoek bent naar een occasion, dan erg netjes hoe je behandeld bent. De 5 is ook gewoon een erg leuk wagentje, dus snap dat jullie daar naar kijken. Zou een mooie upgrade zijn tov de Twingo.

ben met 2 dealers bezig, maar man wat zit daar een verschil tussen. die in Limburg; wat een hork is dat. Als je al meteen begint met 'je moet niet denken dat je de hoofdprijs kunt krijgen voor zo'n auto', 'je weet wat de prijs is' als je alleen telefonisch om een offerte vraagt dan sta je al 1-0 achter. Het is dat die als bonus nog op all weather banden staat en een trekhaak dus wil die wel graag mee nemen. Misschien belde ik op een verkeerd moment, maar het contrast is groot met de andere dealer waar je gewoon een goed gesprek hebt , net als de dealer in hengelo.

verkoop de corsa nog steeds zo goed?

Je zou toch rustig om je heen kijken, Joost... :)

Hij hoeft dan toch niet stel op sprong uit Limburg te komen toch?

Ik heb zeker geen haast inderdaad. Maar het budget is er en na de proefrit zijn we wel echt enthousiast en om. Boven verwachting goed zelfs. En het aanbod met mijn eisen is niet heel groot, dus ik ga vanaf nu wel reageren op elke die online komt in de juiste uitvoering, kleur, accu, en prijs. paar weken gelden was er 1 maar die was vrijwel gelijk al weer verkocht.

Op dit moment zijn dat er 2 van de 300+ die momenteel aangeboden worden. Die uit limburg gaat hem niet worden, eind van de middag nog gebeld, maar was wederom een raar gesprek. Dus dan kijk ik gewoon verder.

Dus blijft er nu 1 over, daar heb ik een prima aanbod van gehad, even zien waar dat naar toe gaat. Word dat niet wat dan kijk ik dus inderdaad gewoon verder en komt er vanzelf wel wat nieuws de komende weken of maanden

Ik zeg je hebt nu nog een hele recente meer dan prima huidige auto, daarom geen haast, een kale/instapper ga jij toch ook nooit kopen als autoliefhebber zijnde.
Wacht gewoon tot een mooie Alpine richting budget komt, dan heb je echt wat bijzonders en denk dat zoiets op termijn ook minder af gaat schrijven dan een "standaard" 5.

Ik zeg je hebt nu nog een hele recente meer dan prima huidige auto, daarom geen haast, een kale/instapper ga jij toch ook nooit kopen als autoliefhebber zijnde.
Wacht gewoon tot een mooie Alpine richting budget komt, dan heb je echt wat bijzonders en denk dat zoiets op termijn ook minder af gaat schrijven dan een "standaard" 5.

Nee zeker niet de instapper. Ik hou wel van een mooie complete auto maar vooral ook omdat de duurste 2 uitrustingsniveaus een warmtepomp hebben, google automotive infotainment (ipv renaults eigen infotainment) veel betere stoelen met lende steun en nog een reeks aan leuke snuisterijen en details zijn het alleen die 2 uitrustingen waar ik naar kijk. met grotere 52kwh accu en dan heb je automatisch 150PK wat het een vlotte auto maakt.

Alpine is leuk, maar het is met name de auto van B, die vond 150PK al snel en top. Zo'n Alpine is wel heel erg gaaf inderdaad maar voor B totaal niet nodig en verwacht dat die ook nog veel langer heel duur blijven. Die jij laat zien is de 'slappe ' alpine met slechts 180PK, vragen ze nu nog steeds 38.000 euro voor :p bizarre bedragen en heel ver boven wat ik wil uit geven, ook over een paar jaar.

We rijden door wisseling van werk van B nu steeds meer met de twingo en willen daarom gewoon een grotere accu, en juist nu de km stand van de twingo zo laag is en in perfecte staat krijgen we er behoorlijk wat voor weer. Zit ook wat onderhoud aan te komen einde van het jaar. En heb geen zin om hier nog jaren mee door te gaan nu we het geld hebben liggen met het risico dat de twingo straks moeilijk te slijten is nu de kilometers sneller gaan.

Ik kijk heel specifiek naar een bepaalde kleur en uitvoering, er staat nu nog 1 serieuze kandidaat in NL, als dat niet wat word kijk ik verder. Geen haast, maar ga ook geen jaren wachten.

Grappig detail, de dealer kon onze twingo op afstand uitlezen. echt alles kon hij zien, maar ook de State of Health (SoH) van het accupakket, die was nog dikke prima zoals verwacht, 94%.

Laatst bewerkt:
( was ook meer een soort van poging van mijn kant puur vanwege de wat mij betreft echt vreselijke bekleding van de Iconic versie ;) )

Ze hadden bij de dealer ook een donker blauwe roland garros versie staan, echt prachtige bekleding met blauw leer en wit. Maar die zijn ook alleen nieuw te krijgen en veel te duur. De bekleding van de iconic cinq vinden wij juist leuk en is ook een van de redenen om voor die versie te gaan. Maar eerst maar eens een prima exemplaar vinden.

Morgen kijken of we nog 1000 euro van de prijs af kunnen krijgen (of 1000 euro meer op de inruiler). Dan komt het goed. Dealers zijn niet zo scheutig met kortingen lijkt het, zijn de marges tegenwoordig zo dun?

Mogguh,

Begrijpelijk Joost, als je weet wat je wilt hebben en de middelen ervoor hebt dan zou ik ook doorpakken. In die zin van, toehappen als op je pad komt wat je wilt hebben. In welke plaats zat die dealer in Limburg?

maar ook de State of Health (SoH) van het accupakket, die was nog dikke prima zoals verwacht, 94%.
Dat is netjes. KIA/Hyundai schijnen het héél goed te doen, die hebben nauwelijks last van accudegradatie. Anders is een verloop naar 92/94% heel normaal in de eerste 1-2 jaar. Daarna gaat de SOH nog maar langzaam achteruit (tenzij je veel snel laad). Ik weet de staat van de Mokka-accu niet, dealer deelde die info niet.

Al zegt SOH niet alles. De Leaf die ik had is met een SOH van 93% weg gegaan, maar wel met kapotte accucellen.

Wij hebben gisteren ook geïnvesteerd. Een 5kwh thuisaccu gekocht die ook als noodstroom-unit kan dienen, voornamelijk voor de kelder. We hebben onderaan de hellingbaan naar de kelder 2 waterpompen in de opvangput liggen (hoofdpomp & reserve-pomp), maar als de stroom uit valt dan doen ze niks en loopt de kelder vol.
Nu sluiten we de reserve-pomp op de noodstroom aan, zodat we altijd een back-up hebben.

En een nieuwe laadpaal aangeschaft, zodat we in de toekomst flexibel de auto kunnen opladen naar gelang prijs/overschot zonnepanelen en zodat we in ERE-certificaten kunnen handelen. Met een beetje geluk verdient zo'n paal zich binnen 3-4 jaar terug.

Grappig detail, de dealer kon onze twingo op afstand uitlezen. echt alles kon hij zien, maar ook de State of Health (SoH) van het accupakket, die was nog dikke prima zoals verwacht, 94%.
Dat is wat de BMS aangeeft, en dat verschilt toch vaak behoorlijk van de externe tests. Bij onze Citigo gaf de BMS 89% aan, maar de uitgebreide test van Aviloo gaf 94%.

Begrijpelijk Joost, als je weet wat je wilt hebben en de middelen ervoor hebt dan zou ik ook doorpakken. In die zin van, toehappen als op je pad komt wat je wilt hebben. In welke plaats zat die dealer in Limburg?

maastricht, maar die gaat niet door. had net een gemiste oproep van de andere dealer. straks even terugbellen kijken wat het tegenbod is en of we er uit komen.

Dat is wat de BMS aangeeft, en dat verschilt toch vaak behoorlijk van de externe tests. Bij onze Citigo gaf de BMS 89% aan, maar de uitgebreide test van Aviloo gaf 94%.

ja ik hecht ook niet zo veel waarde aan die testen. maar schat dat die 94% wel kan kloppen. laatst op youtube hadden ze ook 1 auto met 4 methodes gemeten en alle 4 zeer uiteenlopende SoH waardes. Dus tjah. KIA en hyundai leveren auto's af met nieuw 110% zodat ze na 20.000 op 100% zitten, dus tjah. ik voel hier iets van sjoemelen aankomen. accu gate.

Wij hebben gisteren ook geïnvesteerd. Een 5kwh thuisaccu gekocht die ook als noodstroom-unit kan dienen, voornamelijk voor de kelder. We hebben onderaan de hellingbaan naar de kelder 2 waterpompen in de opvangput liggen (hoofdpomp & reserve-pomp), maar als de stroom uit valt dan doen ze niks en loopt de kelder vol.
Nu sluiten we de reserve-pomp op de noodstroom aan, zodat we altijd een back-up hebben.

dat wil ik ook, en precies ook om de reden die jij hebt. de pompen in de kelder. ze staan nu wel op een aparte groep zonder aardlek. en heb een aggregaat als er stroomuitval is, maar dan moet je wel thuis zijn. staat voor volgend jaar in de planning, kijken wat de markt doet.

Ik vind donkerblauw echt een fraaie kleur voor de 5 en icm het geelgroene interieur echt gaaf; zo zou ik 'm wel voor de deur willen.

Wij hebben gisteren ook geïnvesteerd. Een 5kwh thuisaccu gekocht die ook als noodstroom-unit kan dienen, voornamelijk voor de kelder.
Ik ben mijzelf nog niet aan het verdiepen in thuis-accu's, maar voor deze toepassing snap ik de aanschaf van zo'n accu helemaal. Veiligheid voor je eigen huis.
Wij zijn van het gas af, dus ik zou ook wel graag een noodvoorziening willen maar ik wacht nog even af wat er de komende periode op het gebied van accu's gaat gebeuren.

Ik ken ook iemand die in z'n tuin een tuinhuis had, maar nu heeft geïsoleerd en er een houtkachel heeft ingezet, zodat hij altijd een 'warme' noodruimte heeft mocht de stroom uitvallen (in de winter).
En al er geen nood is, heeft hij een fijne tuinkamer die ook bij koude dagen/avonden gebruikt wordt: win-win (y)

We gaan ook nog investeren in de woning: de boei- en windveerbekleding laten vervangen.
Daarna mag de bijkeuken opgeknapt worden en dan is de benedenverdieping nagenoeg klaar. (en dan hoeven we alleen nog maar de bovenverdieping, de tuin en de garage....)

dat wil ik ook, en precies ook om de reden die jij hebt. de pompen in de kelder. ze staan nu wel op een aparte groep zonder aardlek. en heb een aggregaat als er stroomuitval is, maar dan moet je wel thuis zijn. staat voor volgend jaar in de planning, kijken wat de markt doet.
Dat scheelt al veel. Pompen zitten bij mij niet op een aparte groep, ze zitten samen met oa de stopcontacten in de tuin/tuinverlichting op een groep. We hebben een paar keer gehad dat die groep eruit gaat, vermoedelijk door vocht in een stopcontact. De noodaccu moet dat probleem dan ook meteen tackelen, als groep eruit gaat zal de accu spanning leveren. Kostte 1200 euro, daar wil je geen problemen voor op de hals halen.

Voor de toekomst wil ik nog wel een breder accu-pakket voor in huis, om zonnestroom beter te kunnen opslaan. (Lees, overdag opslaan en 's avonds je auto er mee laden).

Ja ik had dat eerst ook. Zat toen op de verlichting van de tuin. Toen ik de groepenkast ging aanpassen gelijk aparte groep voor de pomp aangelegd om precies dat dus te voorkomen.

en inmiddels hebben we nog een optie om de pompen te laten lopen, we tappen gewoon stroom uit de auto. Onze nieuwe aanwinst ondersteund namelijk V2L. oftewel, vanmiddag kregen we een heel net voorstel waar we het in konden vinden. Vrijdag word hij al opgehaald;

Het is een iconic cinq, met 20.000 km. 150PK 52kwh accu. 410km range. Dat worden leuke kilometers

55168505028_252bbedf1d_b.jpg

Ah kijk, dat is snel gegaan Joost. Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. Toch mooi als je ziet hoe snel de techniek gaat, en hoever je al op een 52kw accu kunt komen. Bij mijn Mokka-e houdt t met 250km wel op.... kom je met de moderne techniek toch al weer een 100km verder.

Ps. Leuk om de auto dan als noodstroom te gebruiken, maar moet je wel net thuis zijn.....

52kw is 410 wltp. In de praktijk is het ongeveer 350km bij andere R5 rijders. In de winter iets minder nog. In ieder geval voldoende voor retour westen van het land waar veel schoonfamilie woont waar B nog wel eens alleen op en neer gaat.

Mokka heeft wel een warmtepomp toch?

Ja een apparaat aansluiten op de auto is geinig maar voor de pomp moet je net als een aggregaat wel thuis zijn.

Daar was ie al..binnen een week! Leuk ding Joost! Geliciteerd! Chique kleur...zag hem net toevallig rijden in deze kleur maar ook vrij onopvallend.....op een 5 mag het van mij wel wat pittiger! Ik zie ze vooral als bedrijfsautos en dan zijn ze vaak fel gekleurd en /of bestickerd en dat kan hij prima hebben. Al vind ik die gele weer te en ben je snel op uitgekeken.

Ik heb de twingo altijd een wat truttig smal karretje gevonden en de 5 is echt een leuk dik ding! Ga je veel plezier aan beleven!

Hoop alleen dat je geen spijt krijgt van de krappe achterbank. Als ik zie hoe vaak mijn vrouw, als ik met de astra naar het werk ben, vriendjes en vriendinnetjes moet brengen halen naar sport, feestjes, speelafspraakjes en dergelijke als ik met astra naar het werk ga. Onze achterbank van de 2e auto wordt best wel intensief gebruikt.
Maar wat je niet hebt mis je ook niet en dan gaan ze maar lopen of fietsen...

Hebben jullie deze blind gekocht zonder hem te zien? Of was dat een andere?

Ja dit ging snel, maar we kregen een meer dan prima bod voor de Twingo , uitvoering precies zoals ik hem wil (binnen het budget)

Ik had ook liever een andere kleur gehad, alleen zijn die er niet. Ee alpine A290 in het blauw is buiten budget.
Wit stond best goed in luxere uitvoering terwijl ik normaal niet zo van het wit ben
Geel hebben we sterk over getwijfeld, veel aanbod en staat leuk, maar we bleven twijfelen
Zwart vind ik helemaal niks, alle details vallen daar mee weg
De groene hebben hadden we mee gereden. Die vonden wij allebei gelijk helemaal niks

Een mazda achtig rood had ik wel mooi gevonden en sommige groen soorten had ik ook wel mooi gevonden. Maar dit was de enige kleur die we beiden wel mooi vonden, maar dan wel met warm titanium strip op het dak voor wat contrast. De 2 tone (zwart dak) komt alleen nu wel minder mooi naar voren.

Ik zie ze vooral als bedrijfsautos en dan zijn ze vaak fel gekleurd en /of bestickerd en dat kan hij prima hebben.
Bij de dealer hier vroeg ik er nog naar, maar voor de 5 zijn juist opvallend veel particuliere kopers bij deze vestiging althans. Weinig lease en weinig zakelijke aankopen. Opvallend veel mensen die hem private leasen, financieren of gewoon aftikken als particuliere eigenaar ten opzichte van andere renaults. Zeker gezien de kosten van een nieuwe 5 toch opvallend. De renault 4 doet het redelijk, maar hadden ze iets meer van verwacht tot nu toe.

oop alleen dat je geen spijt krijgt van de krappe achterbank. Als ik zie hoe vaak mijn vrouw, als ik met de astra naar het werk ben, vriendjes en vriendinnetjes moet brengen halen naar sport, feestjes, speelafspraakjes en dergelijke als ik met astra naar het werk ga. Onze achterbank van de 2e auto wordt best wel intensief gebruikt.

hier ook, vriendjes, zwemles, school, de achterbank word veel gebruikt bij de Twingo. we hebben nu met de 5 wel een 5e zitplaats, maar dat is echt voor nood. De andere 2 zitplaatsen zijn prima. Nee het is zeker niet ruim. Een corsa, clio of polo is wel een stukje ruimer, maar ook niet zo krap als bv een mini of opel adam. De jongens kunnen er nu prima zitten. En als het van die grote lummels worden over een jaar of 8 gaan ze toch niet vaak mee of ze zitten voorin. En anders hebben ze pech :p

arenaev_009.jpg

Hebben jullie deze blind gekocht zonder hem te zien? Of was dat een andere?

blind gekocht! We hebben de zelfde motor en accu gereden als demo bij de dealer hier, dus we weten hoe het rijd. . En in de andere vestiging hebben we de uitvoering van binnen bekeken (smaakgevoellig) dus we weten hoe die er van binnen uit zit. De keur hebben we ook gezien op een roland garros nieuw in de showroom. Maar deze auto blind gekocht. Maar hij staat bij een renault dealer, weinig kilometers, nog vol in de fabrieksgarantie. En fijn contact. Ik durfde de gok wel aan. Even op en neer rijden met de twingo was ook geen optie.

Laatst bewerkt:
Helder verhaal Joost! Weloverwogen!

Als jouw zoons over 8 jaar pas lummels zijn dan hebben wij denk ik een grote dochter...:) die is 8 en nu al maat 38 en groot en heeft de ruimte in de Corsa wel nodig..

Blind kopen vind ik dapper...snap dat je alle vertrouwen in die Renault dealer hebt en komt vast goed!

Helder verhaal Joost! Weloverwogen!

Als jouw zoons over 8 jaar pas lummels zijn dan hebben wij denk ik een grote dochter...:) die is 8 en nu al maat 38 en groot en heeft de ruimte in de Corsa wel nodig..

Blind kopen vind ik dapper...snap dat je alle vertrouwen in die Renault dealer hebt en komt vast goed!

ja het is net wat je lummels vind natuurlijk. De oudste groeit hier nu ineens wel als kool. Maar ze kunnen er prima zitten, ze hebben het er maar mee te doen. Langere afstanden doen we toch wel met de BMW

ja ik vind blind kopen ook wel een beetje spannend, al weet ik precies wat ik kan verwachten. Het is toch anders

Laatst bewerkt:
ja het is net wat je lummels vind natuurlijk. De oudste groeit hier nu ineens wel als kool. Maar ze kunnen er prima zitten, ze hebben het er maar mee te doen. Langere afstanden doen we toch wel met de BMW

ja ik vind blind kopen ook wel een beetje spannend, al weet ik precies wat ik kan verwachten. Het is toch anders

Soms gaat het idd heel snel.
Proficiat met de nieuwe Cinq.
Nieuwsgierig of hij straks in het echt even goed bevalt, bij een blinde koop is het toch even bang afwachten of er nergens een storend krasje in het interieur zit of ergens een kleine lakbeschadiging.

Maar deze auto blind gekocht. Maar hij staat bij een renault dealer, weinig kilometers, nog vol in de fabrieksgarantie. En fijn contact. Ik durfde de gok wel aan. Even op en neer rijden met de twingo was ook geen optie.
Ik snap je wel Joost, je weet goed wat je wilt en het is een hele jonge auto. Dan zijn er veel minder criteria waar je op moet letten.

Heb de Mokka destijds ook blind gekocht, al had ik wel een kleine slag om de arm dat wanneer we tijdens afhaal schade of gebreken ontdekten we zouden kunnen afzien van koop. We zijn toen naar Limburg gereden, auto stond netjes klaar, proefrit gemaakt en nadien de koop bekrachtigd. Durfde dit bij de jonge Mokka wel aan.

Ik had bij het laatste bezoek aan het Salon in Brussel mijn oudste zoon mee. Dat begint ook al een aardig lange lummel te worden. Is de 1.75m voorbij.
Kroop dus in elke auto achter mij om te passen. :ROFLMAO:
En zowaar lukte dat ook nog in de R5. Was wel krap, gaf hij aan, maar met een beetje goede wil kon het wel.
Ik vond persoonlijk de nieuwe Twingo een veel krappere auto. Ook voorin.

Mooi Joost! Fijn dat de koop verder ook goed verlopen is!

Hier een druk, maar niet auto gerelateerd weekend met hockey, verjaardagen en kleding shoppen met de puberdochter van 12. :)

Mogguh!

@ Joost: mooi hoor! En fijn dat ie is zoals beloofd door de verkoper (y)

Hier ook een niet auto-gerelateerd weekend: optreden met het dweilorkest, kroamschuddn, feestje... kortom: prima vermaakt!

Ben nog naar een Eufy-systeem aan het kijken geweest om mijn huidige camera's te vervangen, maar wat een prijzen :eek:

Op deze foto komt de kleur erg mooi uit!
Blijf het een tof wagentje vinden. Overburen hebben een zwarte, dat is "oke" maar dit blauwe is gewoon erg goed.

Blind kopen is ook niet zo spannend als je al goed weet wat je hebben wilt, weet hoe het rijdt en het een jonge auto is. Dan het puur ter plekke even checken of er geen gekke dingen aan mankeren en meenemen. Voor al het andere, wat niet direct opvalt, is er garantie.

Ben nog naar een Eufy-systeem aan het kijken geweest om mijn huidige camera's te vervangen, maar wat een prijzen :eek:

Dat spul wordt niet goedkoper, wel steeds beter. Reden waarom ik er ook niet aan begin voor buiten. Risico acht ik hier niet zo groot, er valt niet zoveel te halen en we zijn goed verzekerd.

Wel sinds vorige week een Eufy stofzuig/dweil robot. Kwam goed uit testen en we hadden al een paar Eufy camera's voor de kinderkamers die goed bevallen, dus dan maar door in hetzelfde eco-systeem.

Leuk bakkie Joost! Erg mooie kleur al is hij in de buitenlucht wel wat donker en minder opvallend dan zo onder de showroomverlichting. Maar vooral een erg chique kleur. Doet me denken aan de donkerblauw die op de Astra J GTC OPC zat. Vond ik ook zo'n mooie kleur.

Ook hier een druk weekend gehad met veel visites en auto's alleen gebruikt voor transport. Hebben alleen bij beide auto's nu een band die heel langzaam leeg loopt. Allebei denk ik het ventiel en/of de bandendruksensor aangezien ik geen schroeven of andere voorwerpen in de band zie.

Waren vant weekend bij vrienden waarvan de vrouw bij de start van Corona de ziekte kreeg tijdens haar zorgwerk en toen ook zwanger was. Zo ziek en in coma gebracht en op randje van dood geleefd, baby bij 26 weken gehaald en nu baan kwijt, afgekeurd en nog heel ver weg van de jonge gezonde vrouw die ze was en daar gaat ze ook nooit meer komen. Haar zoon inmiddels 5 en gelukkig een gezonde jongeman. Maar echt heel erg als je dan hoort dan oud collega's van haar het allemaal maar aanstellerij vinden en Corona volgens hen niet bestaat. Daar heeft ze ook heel gauw afscheid van genomen.

Valt me wel veel op dat veel mensen met bijna nieuwe of nog erg nieuwe auto's veel technische problemen hebben. Buurman verderop is al weken zijn nieuwe Skoda Elroq kwijt vanwege technische malheur, buurvrouw had de 3008 van haar ouders overgenomen en na een dikke maand al motorproblemen met 1500 euro kosten en andere overburen zijn hun Ford Kuga PHEV ook al tijd kwijt vanwege problemen.

Wel sinds vorige week een Eufy stofzuig/dweil robot.

Wij hebben ook een de zuig/dweilrobot gekocht tijdens de BTW actie bij mediamarkt paar maand terug. BTW ging eraf en er was ook nog cashback van de fabrikant zelf wat echt heel veel scheelde. Echt ideaal en die dingen zijn zoveel beter geworden in de loop van de jaren. Met een hond (zand/haren) echt ideaal.

Laatst bewerkt:
Maar echt heel erg als je dan hoort dan oud collega's van haar het allemaal maar aanstellerij vinden en Corona volgens hen niet bestaat. Daar heeft ze ook heel gauw afscheid van genomen.
Daar kan ik ook echt kwaad om worden. Als ik zie hoe mijn vrouw er aan toe was, dan hoop ik dat ze een keer hetzelfde meemaken zodat ze zien wat Corona kan doen.
Gelukkig is ze er nu wel weer aardig bovenop; conditie weer aardig op orde, alleen in een rokers-omgeving dan is het direct mis. En nog wat concentratieproblemen.

Als ik dan jouw verhaal hoor en die van anderen, dan had het ook heel anders kunnen aflopen; echt ingrijpend.

@ Eufy: heb 2 buitencamera's en een binnencamera nodig. Op dit moment ca. 350 euro totaal incl. homebase...
Sinds er 2x bij onze auto gerommeld is, vind ik het wel een prettig gevoel dat er een camera op gericht staat.

Zo'n stofzuigrobot heb ik via Ali-express gekocht (C-merk) alleen dat is nog wel eens gedoe dat ie de route niet weet en uit zichzelf start...ohja en het hondehaar raakt er soms verstrikt in. Dus eigenlijk gebruiken we 'm niet meer.
Weet ook niet of ik dan zo'n ding weer zou willen eerlijk gezegd.
Maar Rob: jij zegt dat het juist ideaal is met hondehaar. Geen last van dat er ergens in verstrikt raakt? Want dan is zo'n Eufy misschien nog een optie...

Wij hebben geen Eufy maar een Rowenta. Kwam ook heel goed uit de test. Tot nu toe nog geen problemen met hondenhaar maar ik denk dat het wel heel afhankelijk is van het soort hondenhaar. Onze hond verliest alleen af en toe wat lichte vlokken en losse haren; niet heel veel om in verstrikt te raken.

Het valt mij vooral op hoe goed hij om weet te gaan met obstakels. Als je hem aanschaft, laat je hem een keer de kamer scannen en dat programma draai je dan af. As hij dan per ongeluk een nieuw obstakel tegenkomt, vindt hij keurig zijn nieuwe weg weer. En het afzuigstation is gewoon ideaal waardoor je je hem niet elke keer weer hoeft leeg te halen.

Je moet zo'n robot wel een beetje uitkiezen op je situatie.

In onze situatie is dat een gladde PVC vloer, later dit jaar een hond, kleine kinderen (= speelgoed) en dames met lang haar.
Die van ons detecteert zelf speelgoed, schoenen, kabels, vloerkleden (intensiever zuigen, niet dweilen, overslaan, wat je maar instelt/wilt) en zou ook zelfs netjes om een hondendrol heen moeten gaan.
In kaart brengen van het huis doet hij ook serieus goed, houdt rekening met meubilair en deelt automatisch de kamers goed in.

De ervaring is nog maar beperkt, maar ik zie op de kaart tijdens/na zijn schoonmaakbeurt wel meldingen van een stuk speelgoed, een schoen, speelkleed of iets anders. Dat verschil herkent hij wel goed. De droogloopmat bij de voordeur pakt hij ook goed aan.
Lange haren zou hij ook goed mee om moeten kunnen gaan door bij het legen de borstels in tegengestelde richting tegen een soort van "schaar" te laten draaien.

Zo heb je ook robots die beter geschikt zijn voor tapijt, over een wat serieuzer drempel kunnen etc
Het is in elk geval niet meer de stofzuigrobot die zich dom door de kamer botst

We zien het wel. Ik was in elk geval een beetje klaar om na elke maaltijd of ander wissewasje de Dyson te pakken. Ook een topding verder, maar wel meer fysieke arbeid :ROFLMAO: Dweilen gebeurde ook max 1x per week door de schoonmaakster, doet het ding nu ook serieus goed. Voordat ik mijn zoektocht begon vond ik het maar onzin, maar dat doen die dingen ook echt prima.

In mijn zoektocht (tot max 500eu) kwamen Roborock, Dreame en Eufy eigenlijk gelijkwaardig uit de test. Kende geen van de merken, behalve dan Eufy vanwege de camera's die we hebben. Uiteindelijk ruim onder dat bedrag geslaagd.

Laatst bewerkt:
Heftig verhaal Rob, dan merk je dat Corona voor velen alweer vergeten is.....maar er ook nog echt mensen zijn die er klachten aan over hebben gehouden. Fijn dat het met de zoon goed gaat.

@ Camera: We hebben eind vorig jaar camera's van Eufy gekocht. Niet goedkoop, maar goedkoop is ook regelmatig duurkoop. Werkt opzich prima, alleen merk ik dat ze nog vaak detectie-signaal geven vanuit een gebied waarop hij niet zou moeten reageren.

Robotstofzuiger/dweiler hebben wij van Dream. Er komt vuil water uit de tank, dus hij zal het wel goed doen :cool:

@ Gerwin, wellicht ten overvloede maar bij Eufy is het ook gewoon wachten op een aanbieding. Het spul is vaker wel dan niet in de aanbieding, dus geduld is een schone zaak. Iets van cashback oid via Eufy/Anker (moederbedrijf) is er altijd wel, maar daarnaast ook vaak genoeg aanbiedingen dus.

@ Rob en Richard: dank voor de toelichting, ga ik mij toch nog eens verdiepen in de materie van die stofzuigers. Vooral het automatisch legen spreekt mij wel aan ;) Dweilfunctie wil ik er dan ook wel op hebben. Vooral met 't hondje wel ideaal.

En de prijzen hou ik zeker in de gaten: via Pepper/Tweakers en welke aanvullende cashback er dan nog is via CashbackXL :D
Het werd voor mij nu even weer actueel omdat ik een aanbieding voorbij zag komen voor een homebase 3 + 2 buitencamera's voor 299 euro (en dan moet daarbij nog een losse binnencamera voor ca. 50)

Leek wel aardig interessant, maar daar ga ik vanavond eens even prijsvergelijk voor doen.

Ik heb een eufy camera systeem omdat mijn oude camera niet meer ondersteund word door logitech wat betreft veiligheidsupdates na 10 jaar of zo. Complete set, 2x bedraad en 1 draadloze ligt hier nu van eufy. Al sinds black friday in huis, waren echt heel goede aanbiedingen. Alleen nog steeds geen tijd om fatsoenlijk te installeren o_O het weer hielp ook niet mee, dus (nog) geen praktijkervaring.

Ook hier een druk weekend gehad met veel visites en auto's alleen gebruikt voor transport. Hebben alleen bij beide auto's nu een band die heel langzaam leeg loopt. Allebei denk ik het ventiel en/of de bandendruksensor aangezien ik geen schroeven of andere voorwerpen in de band zie.

schoonmaken en iets van zeepsop op spuiten, zelfs met mini lekkages zie je dan wel iets. Maar ook een spijker waar het kopje vanaf is zie je al snel over het hoofd.

Klinkt goed over die robotzuigers! Ik ben nog altijd op zoek naar een exemplaar dat niet te groot is. Wij hebben twee katten en echt... je kunt dagelijks stofzuigen, want overal ligt kattegrit. Zelfs met een speciale mat ervoor heeft het geen zin. Tegenwoordig als ik thuis kom uit mijn werk dus maar meteen stofzuigen. Het zou mooi zijn als een robot dát klusje overneemt. Dan doe ik het grote werk gewoon zelf wekelijks wel...

Camera’s heb ik van Ring, dat werkt echt top! Eufy is vergelijkbaar, al koop je daar een dure base maar heb je weer geen abonnement.
Robot stofzuigers: ooit eens een goedkope gehad, maar een goede zou wel fijn zijn met twee katten in huis.

Wij hebben de Roborock S8. Doet het uitstekend, dweilt ook. Voordeel vind ik dat deze een goede Lidar-camera heeft. Maakt zonder te botsen zijn rondjes.

Wij stofzuigen gewoon zelf :) met een Siemens.

Yes..heb ik eindelijk eens een EV die jij niet hebt...:):):):)

Maar ik zal toegeven: met de huidige brandstofprijzen ga ik wel wat anders naar de volgende auto kijken. Astra zit nu op bijna 140k en rijdt nog een jaartje door tot 160k en dan maar eens kijken hoe de markt ervoor staat en wat dan handig is. Geen overhaaste beslissingen en ben nog veel te blij met de Astra; al pak ik nu ook heel vaak de Corsa die ook heerlijk rijdt en heel veel minder kilometers heeft.
Maar weet niet of een dikke zware benzine-slurpende Volvo V60 nu zo handig is..

Maar troost je..ook wij stofzuigen nog voldoende. Wij hebben de robot alleen beneden; slaapkamers, trappen en badkamer doen wij ook nog gewoon met steelstofzuiger. En plinten en bv spinnenwebben aan het plafond moet je toch ook nog echt zelf doen..;)

Haha ja wij zijn in huis niet zo van de snufjes of apparaten. :cool: erg oldschool.

Snap zeker de overweging in autokeuze met hoe de situatie nu is, die zal ook zeker niet 1,2,3 verbeteren vrees ik.

@ Rob: Nu ben jij niet heel enthousiast over EV's (zoalang ze niet stofzuigen en dweilen), maar was voor D een Corsa Electric niet een betere keuze geweest? De ritten die D maakt vallen in de regel toch binnen de range van die auto?

Ja, je was aanschaf wel duurder uit geweest....maar betaald zich volgens mij relatief snel uit. Zeker als je zonnestroom volgend jaar niks meer waar is zolang je het niet zelf kunt consumeren.

dat ding van ons gaat ook gewoon over de plintjes en de muren omhoog om de spinnenwebben in de hoek te zuigen , echt top!
En als ie tijd over heeft ruimt ie de vaatwasser uit toch?

Maar weet niet of een dikke zware benzine-slurpende Volvo V60 nu zo handig is..
Hier net zo, ik kijk wel eens rond voor een vervanger voor de Astra. Auto voldoet nog prima, maar op een gegeven moment is het wel een x een mooie leeftijd om hem in te ruilen. De V60 / Insignia staan dan zeker nog op de lijst.

Maar kijk ook wel met een schuin oog naar een Grandland 2 / Skoda Kodiaq. Alleen......wat zijn die zwaar. Als ik zie wat je dan aan afschrijving / vaste lasten hebt, en ik dat afzet voor de ritjes die we met de auto doen is het eigenlijk zwaar overdreven de auto in te ruilen. Zeker als onze jongste dochter over 1,5 jaar niet meer naar oma gaat, maakt de Astra dan nog heel weinig km.

De Mokka gaat daarintegen mooi, die is met 15.000 gekocht en zit nu op de 34.000km. Op de iets beperkte range na (zeker in winter) zijn we daar nog echt heel blij mee.

@ Joost: Jullie Renault kan volgens mij directioneel laden, maar werkt dat in de praktijk ook? Ik las onlangs nog een artikel waarin ze aangaven dat menig fabrikant aangeeft dat de auto dit kan, maar het in de praktijk vaak niet werkt.

de BMW is natuurlijk ook geen goedkope jongen, maar met 'slechts' 1600kg en een benzinemotor waar ik 1 op 14 goed weet te halen is het best te overzien. Ja natuurlijk is het niet fijn aan de pomp, maar in plaats van 100 euro voor een volle tank waar ik 800km mee kan rijden betaal ik nu 130 euro. ik tank 1x per 4 weken als er geen gekke ritjes zoals vakanties tussen zitten. Tjah die 30 / 40 euro per maand meer ben ik gelukkig in de positie dat ik daar niet wakker van lig, en zeker niet overweeg om er een andere (elektrische) auto voor te kopen met de kilometers die ik maak.
Maar ben wel blij dat we de BMW dus ook sterk ontlasten met alle ritjes wanneer we alleen in de auto zitten, supermarkt, zwemles, sport, woon-werk verkeer ook veel met de twingo en nu 5 kunnen doen, dat scheelt ook. De BMW is echt een 2e auto binnen het huis.

@ Joost: Jullie Renault kan volgens mij directioneel laden, maar werkt dat in de praktijk ook? Ik las onlangs nog een artikel waarin ze aangaven dat menig fabrikant aangeeft dat de auto dit kan, maar het in de praktijk vaak niet werkt.

Het werkt prima denk ik, aan de auto ligt het niet, maar er zitten wel heel wat haken en ogen aan. Je moet dus wel een speciale laadpaal hebben die hier mee om kan gaan, je moet een energieleverancier hebben die hier mee samenwerkt , en volgens mij is het in NL momenteel überhaupt niet eens toegestaan om je auto als thuisaccu te gebruiken. Maar heb mij er eerlijk gezegd ook niet in verdiept. Ook renault beperkt de garantie van de auto accu, met gewoon huisgebruik is het geen probleem, maar als je gaat handelen met stroom met de auto accu dan is het snel gedaan met de garantie.

Mijn volgende auto wordt sowieso een EV. Nieuwe EV's worden steeds beter en betaalbaarder. Wil ik nu 20k uitgeven voor een oude, zware EV of liever 30k voor een nieuwere en efficiëntere EV?

Mijn volgende auto wordt sowieso een EV. Nieuwe EV's worden steeds beter en betaalbaarder. Wil ik nu 20k uitgeven voor een oude, zware EV of liever 30k voor een nieuwere en efficiëntere EV?

als ik zie hoe hard die dingen afschrijven de eerste paar jaar... Zeker die grote. Dat zou mij wel tegenhouden om een hele jonge grote EV te lopen. Ook het gewicht van sommigen die de 2000kg overstijgen, moet gewoon ook dik MRB voor betaald worden...

Ook de techniek gaat nog heel snel, een EV van 4 jaar is prijstechnisch heel interessant, maar is al behoorlijk gedateerd bij veel modellen, dus eigenlijk is het allemaal net niet. Iedereen kijkt nu naar de brandstogprijzen, maar vergeten de hogere wegenbelasting, en dat stroom ook niet goedkoop is, en vooral de forse afschrijving

Terug
Bovenaan