Phaeton W12: BMW 318i Touring (2011)

Guest
Ik had nog geen topic over mijn BMW 318i (E91), bouwjaar november 2011.

Juli 2016: aankoop

We kochten de auto in juli 2016 bij LeasePlan. Mijn vriendin spotte deze 318i Touring met heel veel opties, mooi donkergrijs met cognackleurig leer, heel fraai. Ook met het meest uitgebreide navigatiesysteem. Die wil ik, zei ze. Dus wij naar LeasePlan om de auto te bekijken. Mooie auto. Wel met een bijgeluidje op de snelweg. Dat wordt verholpen, beloofde de verkoper. Van de prijs bleek niets af te kunnen, dat is het concept bij LeasePlan, je betaalt wat er op het kaartje staat. De prijs was dan ook scherp, 16.950 euro. Daar kwam nog een garantiepakket van ongeveer 500 euro bij. Dus we kochten voor 17.450 euro een bijna 5 jaar jonge 318i Touring met 131.300 km op de klok. Een goede deal volgens mij. Bij de aflevering bleek dat het differentieel van de auto was gereviseerd (naar verluidt een kostenpost voor de garage van meer dan 1.000 euro), tevens waren de cuppende banden getrimd, prima afgeleverd dus! O ja, de gevraagde luxe kentekenplaat zat er ook op. Eenmaal thuisgekomen merkte ik dat er een trekhaak verborgen zit onder de achterbumper. Geheel nieuw en nooit gebruikt. Wel handig als we nog eens fietsen mee gaan nemen of zo :)

September 2016: lekkende injectoren

Na 2 maanden bleken de injectoren te lekken. Dit kenmerkte zich o.a. door inhouden van de motor en niet direct starten van de motor. Gelukkig had ik garantie, en het probleem werd uitstekend opgelost met nieuwe injectoren onder garantie. Voor eigen kosten heb ik nog wat extra werk aan de auto laten uitvoeren, waaronder nieuwe olie en nieuwe remvloeistof. Hoe goed de verkoper van de auto ook staat aangeschreven (en al het eerdere onderhoud van de auto was ook bekend), ik wil het zekere voor het onzekere nemen en met een schone lei (d.w.z. nieuwe olie en remvloeistof) beginnen :)

Eind september 2016: een poetsbeurt

In september is de 318i professioneel gepolijst en voorzien van een Gyeon glascoating (à 1.350 euro). Samen met vier nieuwe 17" velgen (Styling 340) met 4 nieuwe banden (samen 1.000 euro) en wat spuitwerk bij de achterbumper (om de auto perfect te krijgen, 390 euro), was de auto optisch en technisch weer als nieuw :)

Augustus 2017: een jaar na aankoop...

Inmiddels hebben we zo'n 11.000 km gereden in het afgelopen jaar. We gebruiken de auto met name als gezinsauto, en af en toe mag de auto mee naar mijn werk. De auto rijdt fijn.

Pluspunten zijn:

- de reactie op het gas, de auto heeft niet heel veel pk's (136) maar accelereert best snel;
- wegligging. Niet dat het me veel interesseert, maar ik merk het wel, ik begrijp wel wat mensen bedoelen als ze het over de wegligging c.q. rijgedrag van een BMW hebben.
- comfort (met name geluidscomfort);
- multimedia systemen (die we lang niet allemaal gebruiken, maar de navigatie is fijn en de boordcomputer is uitgebreid)
- xenon. Dit geeft wat mij betreft een luxe gevoel, alleen al als je de lichtknop omdraait bij het wegrijden...
- Bagageruimte: niet extreem maar toch ook wel een redelijke laadbak

Minder positief was de koppeling en hoe deze zich gedroeg bij wegrijden. Een beetje schokkerig (hoewel het heel erg verschilde per situatie, de ene keer veel schokken de andere keer ging het veel soepeler). De koppeling en de bak zijn zeker niet het beste punt van deze BMW. Andere berijders van een E90 met handbak hebben er kennelijk ook last van. Soms schudde de pook van de versnelling behoorlijk als ik stilstond met de koppeling ingedrukt (ik las ergens "alsof je in een oude Ford Transit uit 1980 rijdt", een mooie vergelijking...). Maar soms schudde de pook ook niet... Een beetje vreemd dus. Ik dacht dat ik ermee moest leren leven, omdat het een soort van producteigenschap lijkt te zijn (veel verhalen op internet over clutch judder). Maar ik heb het nu aangekaart bij de garage ter gelegenheid van de jaarlijkse onderhoudsbeurt die de auto vandaag kreeg.

Wat is er vandaag allemaal gedaan:

- nieuwe olie (0W30) en filter
- nieuwe remvloeistof
- APK
- verwijderen van de clutch delay valve (CDV) (dat doen meer 3-serie rijders, ook E46 rijders)
- inspecteren van het inlaatkanaal op vervuiling; conclusie was dat het inlaatkanaal vrijwel brandschoon was. Dus een Tunap granulaatbehandeling (ook wel walnutblasting genoemd) was gelukkig niet nodig.
- nieuw interieurfilter (koolstoffilter +)
- versnellingsbakolie verversen (preventief)
- alle wielen balanceren en voor-achterzijde omwisselen; monteur vond de auto wat trillen en vermoedde een hoogteslag in de banden. Na balanceren is de trilling er nog steeds volgens de monteur. Advies om het op te lossen is banden trimmen. Tijdens de rit naar huis merkte ik zelf eigenlijk geen trillingen. Kan zijn dat ik er aan gewend ben geraakt, maar ik laat het even zo.

Het schudden van de koppeling is flink verbeterd. Zou het komen door de combinatie van nieuwe versnellingsbakolie en de verwijderde CDV? Daar wordt het in ieder geval niet slechter van. In ieder geval zei de monteur vandaag dat het schudden van de koppeling een constructiefout is waar heel veel BMW's (3-serie in ieder geval) last van hebben. Enige remedie is een nieuwe, aangepaste koppeling. Dus ik zal er wel niet van af zijn. Maar het lijkt toch een stuk verbeterd :)

Na achterlating van 732 euro mocht de auto weer mee naar huis :)

b38yw23bwe5c_600.jpg

Mooie auto, chique kleurencombinatie.
Hoop geld om in één keer af te rekenen, maar dan hoop je ook weer dat je er de komende 12 maanden vanaf bent.

Zeker een mooie auto! De E91 LCI vind ik nog steeds zo'n mooie auto.

Verhaal van de koppeling en versnellingapook klinkt me ook bekend bij de F30. Daar dus ook nog niet verholpen. Om een of andere reden is 100% soepel wegrijden erg lastig omdat de koppeling raar aangrijpt. Was me met de proefrit ed niet eens opgevallen, maar doet me nu wel verlangen naar automaat.

Mooie kar hoor! Heb je een foto van het interieur? Vind het wel een sjieke verschijning in deze kleur en met deze velgen.

Prachtige auto met mooie opties, geweldig om te lezen hoe precies je het onderhoud laat uitvoeren, respect (y)
Koppeling heb ik altijd een crime gevonden bij mijn E46, heb er in totaal 3 stuks van gehad.
Soepel wegrijden vanuit stilstand lukt dan bijna ook nooit vloeiend, Z4 hand geschakeld is precies het zelfde verhaal waar ik in heb proef gereden.
Daarom mijn keuze voor een automaat.

Mooie auto. Dat koppelingsgedoe heb ik ook met de e91 320d. Ook na een complete nieuwe koppelingsset met drukgroep en -lager. Maar toch is het meestal niet zo, vooral wel als ik te voorzichtig weg rij haha.

Maar verder wens ik jullie heel veel plezier met deze mooie e91!

Ik zou daar dus niet tegen kunnen. ik heb een jaar of 2 terug een Jaguar gehad die ik niet lekker vond schakelen , garage zei dat het tussen mijn oren zat, dag erna stond ie op Marktplaats. Sinds 2 jaar een automaat ,heerijk.

Mooie kleurencombi!

Een E91 had ook op mijn shortlist gestaan maar er worden wel forse 2e hands prijzen gevraagd en complete uitvoeringen met zaken zoals panoramadak, fatsoenlijke stoelen en xenon zijn toch vrij schaars.

Gelukkig dat de vrij kostbare zaken in de garantie zich hebben voorgedaan. Je wil die kosten echt niet zelf betalen als bezitter van een vrij jonge BMW.

@Ascona:
Het is inderdaad zoeken naar goed aangeklede versies. Halogeen, 16" en eventueel een business navi zijn voldoende vindbaar. Maar een goed gevulde met aantoonbare kmstand en volledige, fatsoenlijke historie, dat is een uitdaging. Jammer, want het zijn prima auto's. Alleen ze worden vaak op de top van het budget geleased, waardoor de leuke opties niet aangevinkt worden. En er zijn te veel eigenaren die uiteindelijk het onderhoud niet kunnen of willen ophoesten, waardoor de goed onderhouden exemplaren steeds moeilijker te vinden worden.

Ach ja, koop.er dan eentje die gebruikt niet op de top van je budget zit, dan heb je nog wat achterstallig onderhoudsgeld. Maar dat geldt bij alle gebruikte auto's. Overigens, exleaseauto's zijn meestal wel goed onderhouden, maar het laatste beurtje wil nog wel eens missen, of de banden zijn af. Maar dat kun je prima constateren, voor de aanschaf.

Mja, goed onderhoud zit 'm wat mij betreft niet alleen in goede banden (als je al ziet hoe vaak daar op bespaard wordt...), maar ook in vaker dan het voorgeschreven interval je olie en filters doen en zorgvuldig met je auto omgaan. Rustig warmrijden etc.

Inmiddels zijn we drie weken verder na de onderhoudsbeurt, en het koppelingsgedoe (schokken bij wegrijden in eerste versnelling) heeft zich eigenlijk niet meer voorgedaan (1x nog een heel lichte trilling gevoeld). De koppeling gedraagt zich nu bijna zo poeslief als die van mijn Golf. Zou het dan toch komen door nieuwe versnellingsbakolie gecombineerd met het verwijderen van de clutch delay valve? Hopelijk blijft het zo.

Ik vraag me intussen af met welke auto ik naar de IAA zal gaan, de Golf V6 of de 318i. Ik neig naar de Golf, die ligt veel strakker op de weg bij hogere snelheden. Anderzijds is de 318i misschien comfortabeler (minder windgeruis) en in ieder geval zuiniger. De Golf rijdt 1 op 9, de BMW 1 op 12.

Ik heb nog wat foto's van de BMW gevonden, de eerste foto van vóór de poetsbeurt (met de oude velgen), de rest van ná de poetsbeurt (met de nieuwe Styling 340 velgen).

bPK37GEl.jpg

1FNczOzl.jpg

emmPyoal.jpg

br2oDCel.jpg

Dnd70Xhl.jpg

WMEqCcdl.jpg

XBJ18F0l.jpg

97BQWlLl.jpg

De wielen staan hem goed!

Ook goed om te horen dat trillen bij wegrijden nu weg is. Misschien ook maar eens uitzoeken of die truc bij een F3x werkt, want ik word er ook beetje moedeloos van af en toe.

Vandaag naar de IAA geweest met de BMW. Mijn vrouw had de Golf nodig, dus ik nam de BMW mee naar Frankfurt. De eerste echt lange rit voor de auto sinds ik 'm heb (gekocht in juli 2016). Aan het eind van de dag bleek ik 960 km te hebben gereden (450 km heen, 510 km terug (omweg genomen, want ik dacht dat de weg Oberhausen-Arnheim dicht was, bleek toch niet zo). De auto gedroeg zich fantastisch, hij blijkt toch verrassend stabiel op hoge snelheid. Ik dacht dat de Golf stabieler was, en dat is ie denk ik ook, maar de BMW ligt echt wel goed op de weg, snelheden tussen 140 en 200 km/h zijn 'm op het lijf geschreven, een echt goede Autobahnauto (y) Het comfort was ook prima, weinig windgeruis. Geparkeerd in de Rebstock garage, en daar kwam de clutch judder opeens terug (het schokken bij het laten opkomen van de koppeling in de eerste versnelling). Het probleem is dus zeker niet uit de auto. Maar ik heb er heel weinig last van, dus ik zie gewoon aan wanneer de koppeling uit elkaar valt, kan nog wel 150.000 km duren en misschien nog wel langer. Helaas in de Rebstock garage een parkeerdeukje cadeau gekregen van de auto naast mij. Ik dacht er nog aan toen ik de auto parkeerde, maar dacht "het zijn toch allemaal autoliefhebbers hier?" Nee dus... Als ik even tijd vind om de auto naar de garage te brengen, gaat dat parkeerdeukje er direct uit. Het is echt minimaal, nauwelijks te zien. Maar ik weet dat het er zit, dus het moet eruit.

Onderweg even pauzeren.

cLikzwS.jpg

Toen naar de IAA met de shuttlebus. Ik kwam bij het beursgebouw aan om 15:45, dus had maar een ruime 3 uur om de boel te bekijken. Dat bleek genoeg. Wat viel op op de IAA?

- Het was rustig! Dit was de eerste keer dat ik op een doordeweekse dag ging, maar het was een stuk rustiger dan in het weekend. Best fijn, want zo kun je auto's beter bekijken;
- De Panamera Sport Turismo gaat 'm niet worden voor mij, doe maar de gewone Panamera, die is ook schitterend;
- De nieuwe Cayenne is echt mooi!
- Ik heb in een Borgward 7 gezeten. Plastic fantastic! Is dit Chinees, ja toch? Heb verder overigens geen Chinese merken gezien op de IAA.
- Als gebruiksauto is een Mondeo Turnier toch wel een hele mooie auto (y)
- De Bentley stand, ik was er niet van onder de indruk. Althans, de auto's spraken me niet aan. De nieuwe Continental heeft de uitstraling van een Jaguar uit de jaren 70. Niet mooi. En hij was al niet moeders mooiste... De Mulsanne en Flying Spur konden me ook niet bekoren. Lelijke achterkanten.
- Even in een Mercedes S Maybach gezeten. In Duitsland kost die 140.000 euro. Verrassend! Kost een Maybach zo weinig? :confused:
- De 812 Superfast was de mooiste Ferrari.
- De gerestaureerde Mercedessen op de Brabus stand waren kostbaar (1,9 miljoen voor een Gullwing). Maar beslist het geld waard. Als iets zo mooi gerestaureerd is, dan kost dat nu eenmaal geld.
- Toen zag ik de 991 GT3 Touring Package. Een auto waarvan ik onder de indruk was toen ik de foto zag. In het echt viel die enigszins tegen. De voorkant is prachtig. En de achterkant ook, maar daar toch ook wat 'kaal'. Je mocht er gewoon in zitten, en de stoelen zaten fantastisch! Al met al toch een hebbeding. Ernaast stond de nieuwe GT2 RS. Wát een auto o_O:eek::T(y) De meest indrukwekkende auto van de IAA. Als ik 3,5 ton ga besteden aan een auto, wordt het waarschijnlijk toch geen 812 Superfast (hoe mooi die ook is), maar een nieuwe 991 GT2 RS.
- De T-Rock vond ik niet echt geslaagd. Een kleine auto. En wat veel lijntjes in de kofferklep. Ik dacht meteen, een Audi Q2 is mooier. Maar toen ik die zag, twijfelde ik ook over die auto. Al met al best een leuk ding, die Q2, maar ook hier wat veel lijntjes in de kofferklep.
- De Mercedes hal was mooi, en de nieuwe E-klasse cabrio zeker ook, fraaie auto (y) Denk echter dat ik een S-klasse cabrio nog mooier vind.
- De nieuwe BMW X3 is mooi geworden. Er wordt ook een M40i motor erin geleverd, meteen de mooiste uitvoering.
- Wat is de nieuwe Suzuki Swift Sport een leuk wagentje!
- Ik heb de Franse merken totaal gemist, maar treur daar niet om. Ook Rolls Royce miste ik, ik vermoed dat ze er niet waren?

Oei, wat een bak , de nieuwe GT2RS

hOEVzR7.jpg

De GT3 Touring Package is ook fantastisch.

mzP3r9I.jpg

DkV57yO.jpg

40Ijy2D.jpg

De nieuwe E63 AMG Kombi. Een feestje!

OeoD1Bb.jpg

De Chiron, een bruut.

xmZbQzB.jpg

De T-Roc, tja...

lH6ixVO.jpg

Aan het eind van de dag...

kXxlPJB.jpg

Eindelijk een paar fatsoenlijke plaatjes hier. Wat blijft die touring toch een fantastische auto. Erg fraai.

Leuke dag heerlijke auto's (y)
Jammer van het parkeer deukje, het is altijd een ander die het voor je verpest, al ben je zelf nog zo zuinig.

Die nieuwe GT2 RS is bizar kwa specs, mij ook wat te schreeuwerig kwa voorkomen, al kan deze het wel waarmaken.
De GT3 is er ook gewoon beschaafd bij.

Inmiddels na anderhalf jaar bezit overweeg ik mijn maniakaal onderhouden 318i Touring te verkopen, en een E91 met 6-cylinder te kopen. Wellicht heeft iemand hier interesse, dan ontvang ik graag een PB. Inruilen kan altijd nog, beter zoek ik eerst een liefhebber voor mijn in nieuwstaat verkerende BMW. Voor een klein prijsje te koop. Kilometerstand is nu 150.200, en de auto rijdt fantastisch.

Een 6 cilinder E91 is erg lekker, maar zal wel uitdaging worden om net zo’n nette te vinden als je nu hebt.

Goede keus Phaeton (y)
Een lekkere 330i zou ik zeggen, absoluut nog wel te vinden in goede nette staat.
En een paar puntjes op de i zetten is ook niet zo erg lijkt me, als de basis maar goed is.

Phaeton V8 zei:
Wellicht heeft iemand hier interesse, dan ontvang ik graag een PB. Inruilen kan altijd nog, beter zoek ik eerst een liefhebber voor mijn in nieuwstaat verkerende BMW. Voor een klein prijsje te koop. Kilometerstand is nu 150.200, en de auto rijdt fantastisch.

Moet de koper een schokkende koppeling voor lief nemen, of is dat inmiddels verholpen?

Producteigenschap :)

Ik heb er ook beetje last van bij de F31, maar in het begin veel meer dan nu. Eigenlijk valt het me nu niet meer op, is denk ook gewenning aan de bediening. In mijn geval iig.

BENZine zei:
Phaeton V8 zei:
Wellicht heeft iemand hier interesse, dan ontvang ik graag een PB. Inruilen kan altijd nog, beter zoek ik eerst een liefhebber voor mijn in nieuwstaat verkerende BMW. Voor een klein prijsje te koop. Kilometerstand is nu 150.200, en de auto rijdt fantastisch.

Moet de koper een schokkende koppeling voor lief nemen, of is dat inmiddels verholpen?

Gebeurt 1x per 5 maanden, het is geen issue. En anders bied je gewoon 750 euro minder, de prijs voor een nieuwe koppeling. Ik kan de auto ook leveren met nieuwe koppeling en met 2 jaar garantie.

Die 318 raak je wel kwijt. Nu de vervanger. Is een F11 ook een optie? Wat mij betreft een veel mooier model en zoveel meer auto.(y)

F11 is tot nu toe geen optie geweest, de E91 vind ik een mooi model en de auto is mij tot nu toe uitstekend bevallen. F11 vindt mijn vriendin ook wat groot, ze moet er zelf ook mee rijden.

Punt zal natuurlijk worden dat het lastig wordt een goede te vinden voor een redelijke prijs. Succes met zoeken!

De F11 is mooier, ruimer, comfortabeler moderner en mooier afgewerkt dan een E91. Maar wel een stuk groter, mijn vrouw zou er dan ook niet dagelijks mee willen rijden. En dat is in mijn geval geen probleem, zij heeft haar eigen auto :).

In feite rijdt je te kort met de auto. Als je zulke kosten maakt om de auto te upgraden en onderhouden zou je m langer moeten houden. Anders is het wel een beetje zonde want die kosten komen er niet meer uit leert mijn ervaring.

@Pheaton W12: Hele mooie BMW heb je daar! Ik snap zeker dat je een 6 cilinder prefereert boven de 318i, dag en nacht verschil. Heb je in het begin nooit overwogen om gelijk een 6 cilinder te kopen?

Ik ben het eens met FH560126. Er zijn naar verhouding best veel kosten gemaakt om de auto helemaal naar de zin te maken, dan is 1,5 jaar ermee rijden eigenlijk te kort.

Moet het een handbak zijn? zes cilinder en handbak zijn er niet gek veel.
En wat wil je er aan uitgeven?

Zo op het oog vrij netjes.
https://www.autotrader.nl/auto/bmw-3-serie/2012/groningen/93p7h/bmw-3-serie-330-touring-330i-automaat-carbon-m-spo/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

https://www.autotrader.nl/auto/bmw-3-serie/2009/dongen/8rq96/bmw-3-serie-330-touring-330i-high-executive/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

https://www.autotrader.nl/auto/bmw-3-serie/2009/kootwijkerbroek/8m9x7/bmw-3-serie-325-touring-325i-high-executive/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty

Wie koopt er bijna 2018 nog een 6-cilinder BMW met een handbak, wetende hoe fijn een automaat is...?

Ben nu aan het kijken naar deze Alpina B3S Bi-Turbo Allrad, met KW verlaging. Wat denken jullie ervan?

https://www.deautostudio.nl/occasion/alpina-b3-s-touring-bi-touring/

FH126560 zei:
Wie koopt er bijna 2018 nog een 6-cilinder BMW met een handbak, wetende hoe fijn een automaat is...?

Handbakken zijn ook fijn. En een DSG / S-tronic / PDK is niet fijn, ik prefereer te allen tijde een ZF automaat met koppelomvormer, dat rijdt zoveel comfortabeler dan een geautomatiseerde handbak zoals een DSG of PDK.

We hebben het toch over een BMW automaat in een 3 serie dat is altijd een ZF of GM bak met koppelomvormer, vzv het geen M3 is.

Ik zou idd ook altijd voor een automaat gaan!
Maar mijn hemeltje wat een fijn exemplaar die Alpina, ook gelijk een beetje het idee welke kant je op wilt qua budget(y)
Ik vind Alpina veel gaver dan een M.

Alpina is fantastisch maar denk niet dat die auto bij jou past. Als je bij een 318 al schrijft dat wegliggingseigenschappen je niet interesseren wat moet je dan met een Alpina...?

Tsja. Alpina kan best gaaf zijn. Maar ik vind dit exemplaar gewoon totaal niet mooi. Dan liever eerder gelinkte 330’s voor veel minder geld.

Voor t geld van die Alpina koop je gewoon hele mooie F31, die echt veel moderner is. Alpina of niet.....

FH218374 zei:
Als je bij een 318 al schrijft dat wegliggingseigenschappen je niet interesseren wat moet je dan met een Alpina...?

Waarom ook niet? Ik houd van snelheid in rechte lijn en van zoveel mogelijk pk's. Wegligging interesseert me in die mate dat ik graag in auto's rijd die op hoge snelheden stabiel zijn. 4WD is ook een leuk pluspunt. Interieur is ook mooi met de Alpina accenten. De motor lijkt me erg fijn. Heel snel door de bocht hoef ik niet, hoewel ik in de Alpen (passen) graag wel doorrijd en graag de locals met hun Subaru's achter me laat. Er blijft genoeg over om van te genieten. Ik denk dat ik bij uitstek geschikt ben voor een Alpina. Zolang die lelijke striping er maar niet op zit. En op de kofferklep zie ik ook liever niet Alpina in grote koeieletters. Verder fantastisch.

@Springbok, waarom vind je deze Alpina niet mooi? Vind je het model E91 niet mooi? Of spreekt de kleur je niet aan?

Ik vind een E91 LCI geweldig mooi! Maar ik vind een gewoon M pakket zoveel mooier dan een Alpina. Die Alpina wielen en spoiler vind ik totaal niet bijdragen aan de tijdloosheid van de E91.. Maakt m imo minder fris..

Ai, een Alpina. Daar ga jij, met jouw hang naar perfectie, op leeglopen. Maar bijzonder is het wel.

Wel een zo op het oog mooi fris exemplaar. Ben ook niet zo van de stickers op de zijkant maar deze is nog wel vrij ingetogen.

Springbok zei:
Ik vind een E91 LCI geweldig mooi! Maar ik vind een gewoon M pakket zoveel mooier dan een Alpina. Die Alpina wielen en spoiler vind ik totaal niet bijdragen aan de tijdloosheid van de E91.. Maakt m imo minder fris..

Duidelijk. De voorspoiler van deze Alpina vind ik het minst mooie onderdeel van de auto. Die grote koeieletters Alpina hoeven niet voor mij, beetje opzichtig (maar ik kan er wel mee leven). Maar verder vind ik 'm qua exterieur helemaal prima. De wielen vind ik wel mooi, het ontwerp past op de een of andere manier bij deze auto. Juist die originele andere Alpina wielen die ze al sinds de jaren 70 hebben vind ik niet om aan te zien.

Phaeton V8 zei:
Ben nu aan het kijken naar deze Alpina B3S Bi-Turbo Allrad, met KW verlaging. Wat denken jullie ervan?

Ik vind het prachtig. Maar ik vind ook mijn E90 met standaard M-onderstel en 17" eigenlijk al te straf voor dagelijkse kilometers...

Alpina is een ander niveau auto dan een BMW met een M-onderstel. In het algemeen sportief comfortabel. Een Alpina rijdt zoals een BMW zou moeten rijden.

Terug
Bovenaan