Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45: Vakantie in Polska

Het tweede museum was 10 minuten lopen, als je goed loopt, wat wij niet denken. Maar zo ver ws het niet.

55528436096_b64e446fbb_b.jpg

Heel groot was het niet, maar wel leuk. En zo duur was het ook niet, dus nouja prima!

55527416542_446173058c_b.jpg

Naast auto's waren er ook een hoop oude motoren!

55528822650_982e9bdd7c_b.jpg

Natuurlijk waren ook Tatra's!

55527416812_051945e418_b.jpg

Geweldige vooroorlogse Horch

55528436811_76f0523bb6_b.jpg

Prachtige Mercedes!

55528436856_b37659798e_b.jpg

Opel GT

55528585389_0f06da1749_b.jpg

Dit is een Tatra 12, als ik het goed heb, een brandweer.

55528436386_ae65ddd04a_b.jpg

Mij zei dit niets, Frazer-Nash BMW 326. AI zegt het volgende:
In 1934 sloot AFN (Archibald Frazer-Nash) een overeenkomst met BMW om Duitse BMW-modellen te importeren en te assembleren in Groot-Brittannië, vaak aangeduid als Frazer-Nash BMW. Terwijl Frazer-Nash bekendstond om zijn eigen puristische sportwagens met kettingaandrijving, zagen de directieleden (de familie Aldington) in de moderne BMW-modellen een enorme commerciële kans voor de Britse markt. De auto's werden in Groot-Brittannië verkocht met fabrieksmatige rechtsgestuurde configuratie en imperial-instrumenten, en kregen soms zelfs exclusieve Britse koetswerken (zoals van coachbuilders als Freestone & Webb).

2. De Basis: De BMW 326​

De auto was gebaseerd op de in 1936 geïntroduceerde BMW 326, ontworpen door Fritz Fiedler (techniek) en Peter Szymanowski (styling). Dit was BMW’s allereerste vierdeurs sedan en een enorme technologietransitie voor het merk:

• Chassis en Carrosserie: De 326 had een stijf, gelast kokerprofielchassis dat in de vloer van de carrosserie was geïntegreerd, wat zorgde voor een uitzonderlijke stijfheid. Het gestroomlijnde uiterlijk week sterk af van de hoekige auto's uit die tijd en zette de designtaal van BMW voor de komende decennia kracht bij (inclusief slurdige nieren in de grille).
  • Technische Innovaties: De auto was voorzien van hydraulische remmen (een première voor BMW) en een geavanceerde wielophanging met onafhankelijke voorwielophanging en torsiemaatregelen aan de achterzijde.
  • Motor: Onder de kap lag een 1.971 cc zescilinder-in-lijn motor met kopkleppen, gevoed door dubbele Solex-carburateurs, goed voor zo'n 50 pk. Dit vermogen werd gekoppeld aan een Hurth-vierversnellingsbak met een automatische vrijloop op de eerste en tweede versnelling.
Frazer-Nash prees de 326 destijds in brochures aan als "The finest Touring Car in the World". Het was een luxueuze reisauto die perfect kon profiteren van de nieuw aangelegde Duitse autobahns, maar dankzij Frazer-Nash ook zijn weg vond naar Britse liefhebbers. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog bleef de verkoop in het Verenigd Koninkrijk beperkt tot enkele tientallen exemplaren, wat de auto vandaag de dag uiterst zeldzaam maakt.

3. Een Bijzonder Naoorlogs Nawoord​

De invloed van de BMW 326 en de banden met Frazer-Nash reiken tot na de Tweede Wereldoorlog:

• Bristol Cars: Vlak na de oorlog werd Frazer-Nash overgenomen door de Bristol Aeroplane Company. Via deze overname kregen de Britten de beschikking over de blauwdrukken en ontwerpen van BMW (waaronder de 326 en de legendarische 328-motor). De allereerste modellen van Bristol Cars (zoals de Bristol 400) waren daardoor in feite directe, doorontwikkelde afgeleiden van het BMW-chassis en de 326-technologie.
  • In Oost-Duitsland: In de fabriek in Eisenach werd de productie van de 326 na de oorlog tijdelijk onder Sovjet-toezicht voortgezet, en later evolueerde het ontwerp daar tot de BMW/EMV 340.

55528437331_c4477362cb_b.jpg

Natuurlijk was er ook een Velorex.

55528585569_a13dc4b147_b.jpg

Ook heel mooi, deze Maserati 3500 GT

55527417417_5bdf0b8eb1_b.jpg

Ook niet verkeerd, deze Lamborghini Espada.

En tot slot deze Porsche:
    55528436436_a306dc608a_b.jpg

De 911 Turbo Flachbau.

Leuk museum met bijzondere auto's, was de comclusie van Adrian en mij.
    Toen door naar de truck afdeling van het Tatra Museum, dat was ook weer 10-15 minuten lopen.

[
    55528822320_1a0a292a45_b.jpg

Een generatie die wij niet kennen, deze Hyundai Elantra, tussen 2006 en 2010 gebouwd in Korea. Echter tot 2020 nog doorgebouwd in China, en zelfs tot 2023 in Egypte

55528436086_7e3854a25e_b.jpg

Felicia Pickup.

55528535788_49f0c0e183_b.jpg

Adrian steigerde helemaal, een Daewoo Lublin nog gewoon in dienst, en dat in Tsjechië.

55528551556_4c1aa6c4bf_b.jpg

We liepen even 2 minuten om, om even een stroopwafel te eten en dan door naar het laatste museum.

Mooie foto's uit Polen en het ziet eruit als een hele gave reis. Leuk om die evenementen te bezoeken en mensen te leren kennen.

Ik vind die Celina met Coupe Fiat velgen erg gaaf! Die torens in Wroclaw kan ik me ook nog herinneren, volgens mij heb ik daar ook nog foto's van gemaakt, omdat ik het zo karakteristiek vond.

En nu in Tsjechie, een geweldig land. In 2014 was het Tatra museum nog in één gebouw; de personenauto's boven en de vrachtauto's beneden. Die trein stond toen buiten voor de ingang van het museum.

Mooie foto's uit Polen en het ziet eruit als een hele gave reis. Leuk om die evenementen te bezoeken en mensen te leren kennen.

Ik vind die Celina met Coupe Fiat velgen erg gaaf! Die torens in Wroclaw kan ik me ook nog herinneren, volgens mij heb ik daar ook nog foto's van gemaakt, omdat ik het zo karakteristiek vond.

En nu in Tsjechie, een geweldig land. In 2014 was het Tatra museum nog in één gebouw; de personenauto's boven en de vrachtauto's beneden. Die trein stond toen buiten voor de ingang van het museum.
Ah ja, ik zag ook oudere foto's van het museum inerdaad, dat was anders dan wat wij zagen.

We hebben nog een museum, meeting en OMMMA dus er is meer. Erg he?

Ik heb trouwens nu een app geïnstalleerd, met info over Brut Buildings, er waren volgens die app veel bijzondere gebouwen.

Even een klein zijweggetje...
Dit weekend was ik met mijn vader (en Leon) naar Neurhede (Duitsland) , onderweg hadden mijn vader en ik over caravans, tenten, daktenten.

We hebben een klapcaravan, maar die kan ik alleen niet opzetten, dat komt door mijn beperkingen natuurlijk. We hadden het er over, we moesten eigenlijk MP in de gaten houden, nu bijna najaar, zullen de miskopen online komen.

Ik denk nog altijd aan de oude vouwwagen:
39721827591_c269544d2f_b.jpg

Gekocht voor 75 euro en misschien bijna 10 jaar mee op vakantie gegaan, tot de bliksem in sloeg. En hij begon te lekken.

En zo stond er ineens voor heel weinig een soort gelijke te koop, mijn vader zei "bied dit" dus dat gedaan, dat was aso laag, maar gelukkig werd ik overboden. Tot mijn vader ineens met eentje aankwam, een 2005 model voor een prijs die laag is, dat we morgen gaan kijekn.

Ik merk dat ik met vouwwagen een klik had, de klapcaravan niet. Ik vind het tof, maar meer niet.. Dus ik ben helemaal trots dat ik hem al online heb gezet om te verkopen. Speelt denk ik ook mee dat ik het fysiek niet alleen kan opzetten, en het is makkelijker om iets niet te hebben, dan continu er tegen aanlopen.

Vouwwagen is een stapje terug, maar pap en ik zeiden ook, gaan we met z'n allen, is er onze caravan. Gaan jij en ik, kunnen we of in de caravan, dan kan Ayo mee of anders blijft die bij je moeder en nemen we de vouwwagen. Ga je alleen, kan Ayo hier logeren.
55528947260_1f5f069b13_b.jpg

Dus dit zullen we hopelijk niet meer zien. Nu hopen dat de Combicamp morgen zo fraai is als we hopen.

Wat een leuke verslagen weer van je over je Poolse avonturen! Vooral heel leuk dat je Polonez zoveel reacties roept overal en je mede daarmee heel veel contacten legt met Polen (overal in Europa). Dat moet wel heel speciaal voelen en extra leuk dat het in zo'n nederig voertuig is en niet in een moderne Lamborghini met matte tijgerprintwrap. Echt iets unieks. Ik snap wel dat je de Polonez nu leuker vindt dan de Y10, met clubs, evenementen en liefhebbers waar je meer mee hebt, afgezien van de auto zelf en dat de Polonez technisch eenvoudiger lijkt/er gemakkelijker aan te sleutelen is.

Ik denk dat we als lezers van je topic collectief veel groterere kenners zijn geworden van Oost-Europese auto's, met foto's en uitleg over alle curieuze autofabrikanten, modelvarianten en prototypes. Hoeveel zomers ben je eigenlijk in Polen geweest inmiddels?

Klinkt als een erg leuke trip, en je hebt super leuke verslagen er van gemaakt. Leuk om te lezen. Inmiddels de eigenaar van een mooie Combicamp?

Ik ben braaf de verslagen aan het volgen, erg leuk Peter. Het Tatra-museum vond ik ook erg de moeite waard. En dan heb ik toen niet eens de vrachtauto's bekeken... (dus ik moet nog eens terug :D )

Die Tatra's blijf ik een zwak voor hebben. Zouden ze bij die ambulances de motor verplaatst hebben of ligt de patient te bakken bovenop een luchtgekoelde V8?
Bij deze rode:

Tatra 613 Technická pomoc by MilanWH, on Flickr
stond de brancard-achtige plank vrijwel rechtop erin, dat viel me toen al op:

Terug
Bovenaan