Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45: Vakantie in Polska

Wat gaaf die blog! BN'ers in Polen! :) Leuk en niet geheel verassend dat je zo opvalt tijdens de vakantie! Hopelijk lost de sensor voor de kvs het euvel op maar dat komt vast goed.

Bijzonder die bus. Wist niet eens dat je die als V6 had! Diesel of Benzine?

Wat gaaf die blog! BN'ers in Polen! :) Leuk en niet geheel verassend dat je zo opvalt tijdens de vakantie! Hopelijk lost de sensor voor de kvs het euvel op maar dat komt vast goed.

Benzine. 2.8 VR6. Mijn buurman had er 25 jaar geleden eentje. De diesels waren 2.5 TDI 5 cilinders en volgens mij was er ook een 1.9 4 cilinder diesel.

Benzine. 2.8 VR6. Mijn buurman had er 25 jaar geleden eentje. De diesels waren 2.5 TDI 5 cilinders en volgens mij was er ook een 1.9 4 cilinder diesel.
Ja dat klopt inderdaad!

Nee ik wist het ook niet, Hoewel een T3 mijn favoriet is, vind ik inmiddels een T4 ook steeds mooier, en niet alleen rationeel.

att-g-z-O0vp-We-KRUu5SHYa39OXm3s-W4Ocnwj36h-UPS-CTGU.jpg

Gisteren zijn we naar een museum geweest, dat was 83 kilometer en bijna 2 uur rijden. Naast een mooie rit door de heuvels en dorpjes was het ook een leuk museum.

Je merkt dat Polonez hier voor gebouwd is, alle hobbels worden (krakend weliswaar) opgevangen, en de auto is dan verrassend comfortabel.

Onderweg was het aantal Audi 80’s niet op 1 hand te tellen. En ook oude mannetjes met een duimpje en een lach bij het zien van Polonez. Ook al meerdere malen in onduidelijke praatjes gehoord dat ze zelf ook een Caro hadden, in deze kleur soms ook.

‘S avonds zijn we naar Konrad en een andere vriend geweest. De sensor voor de koelvin was binnen.

Na een half uur was het opgelost en nu slaat de koelvin weer aan als het moet.

De sensor was 17 zloty, omgerekend nog geen 4 euro.
We zouden ook wat onderdelen overnemen, vooral pakkingen en een toeter.

Omdat er geen wisselgeld was, mocht ik het voor 3 zloty meenemen, geld was niet zo belangrijk, want iemand die uit NL kwam met de Poolse trots was het haast een verplichting om te helpen.

De auto heeft ook instelbare ruitenwissersnelheid. De knop zit links in de middenconsole bij je voeten…. Nooit geweten.

Laatst bewerkt:
Gisteren zijn we naar een museum geweest, dat was 83 kilometer en bijna 2 uur rijden. Naast een mooie rit door de heuvels en dorpjes was het ook een leuk museum.
Je merkt dat Polonez hier voor gebouwd is, alle hobbels worden (krakend weliswaar) opgevangen, en de auto is dan verrassend comfortabel.
Precies ! :)
Op de niet-snelwegen in Polen is een Polonez in z'n element, met dan ook nog comfortabele stoelen en zat ruimte...

Vraagje: kan je aan je Poolse vrienden vragen wat ze vinden van de Retro Motor Show in Poznan in september. Zag een advertentie en vroeg me af of het was is (ook bv vergeleken met Wroclaw Classic).

Precies ! :)
Op de niet-snelwegen in Polen is een Polonez in z'n element, met dan ook nog comfortabele stoelen en zat ruimte...

Vraagje: kan je aan je Poolse vrienden vragen wat ze vinden van de Retro Motor Show in Poznan in september. Zag een advertentie en vroeg me af of het was is (ook bv vergeleken met Wroclaw Classic).
Dat is goed!! Ik meen dat ik Adrian al eens erover heb gehoord, ik zal hem vandaag of morgen vragen! Hij is er in het verleden ook wel eens geweest geloof ik.

En qua Polonez , inderdaad, Konrad heeft een Atu met de kuipstoelen en dat zit heel anders. Ik begreep ook van hem dat MR 93, dus de bredere uitvoering, andere minder fijne stoelen heeft. (Minder zacht) hij is zo comfortabel dat mijn moeder gister achter in al sliep, totdat we een “nood stop” moesten maken voor een foto van een GAZ Gazelle

de meeste Polonez trucks die ik zie zien er uit alsof ze 35+ jaar gemarteld zijn, vol met deuken en roest.
Maar meestal de onverwoestbare 1.9D PSA diesel erin dus zolang het rijdt rijdt het :)
en de afschrijving is toch al nul dus voor vele kleine handelaartjes, boeren etc is het de ideale transporter
maar dan zou ik toch liever een normale Polonez hebben met die PSA diesel :)

IMG-2824.jpg
Vandaag dag 1 van Motoclassic gehad, super tof! Helaas was het weer bij vlagen k*t.

We hadden een perfecte plek toegewezen gekregen en mochten ook in de tent van een club schuilen , met gratis eten en drinken. Inclusief barbecue! Ideaal en mega goed georganiseerd.

IMG-2826.jpg

Polonez kreeg veel aandacht, zoals deze professionele fotograaf die zelfs in de heftige regen bezig was!
IMG-2841.jpg

Hoogtepunt was natuurlijk de Polski-FIAT uit Thailand. (Helaas was deze mee en niet de Polonez), de TAZ busjes (Skoda busjes) en de сМз (een soort Sovjet invalide wagen) en de 75 jaar bestaan van de Warsawa , die dus in alle soorten en maten er stond. Inclusief de GAZ 4x4 versie. Een vroege Tarpan.

Morgen gaan we naast de Mercedes-Maybach collectie naar de oude Bugatti’s, ik geloof Citroen afdeling en ook prototypes van Renault. Plus dan nog van alles wat daar tussenin is.

Kortom genoeg te zien!

Het weer mocht dan wel bij vlagen k*t zijn, het was altijd nog beter dan hier....:)
De afgelopen maanden was het vaak dat regen bovenlangs of onderlangs ging maar dat werd vandaag in 1x "goed"gemaakt...in totaal vandaag 11 uur regen gehad, en bij regen moet je dan denken aan regen met een hoofdletter....
Zo'n Ro 80 blijft toch ook na zoveel decennia nog steeds mooi om te zien....
ps zag gisteren 'n Polonez te koop staan, voor slechts omgerekend iets van €24.000 (km-stand minder dan 600km) :cool:

Mooie trip zo. Jammer dat het weer af en toe beetje mwau is maar goed. Leuk dat je zo meegenomen wordt door de mensen daar. :)
Ja boffen hoor! Adrian zei onderweg al “ik voel me een Koning in de Polonez.”

Gelukkig was het gister veel mooier en weer volledig zonnig . En was het een geslaagd weekend zo. Adrian zei ook al “dit is perfect zo, beetje relaxed alles zien en we hoeven niet te rennen.”

De plannen zijn volledig in de war geschopt, volgend jaar zal er als thema Polonez zijn, mijn vader is door iemand al uitgenodigd. Plus dat we nog visite krijgen morgen, de bekende Fryske Boy komt aan, die gaat woensdag naar het grote museum hier in de buurt, die nog een hal hebben aangebouwd en volgend jaar komt er nog een hal.

Donderdag gaan we naar een meeting in de buurt van de camping. En dan vrijdag richting Duitsland voor zaterdag OMMMA. Ik neem dan ook mijn Poolse vriend mee, die wil ook graag naar OMMMA,
IMG-2920.jpg

Omdat het moeilijk kiezen is, nog maar een duo foto met een andere Polonez , ook dit is een 1.5 GLE, maar MR93

Het weer mocht dan wel bij vlagen k*t zijn, het was altijd nog beter dan hier....:)
De afgelopen maanden was het vaak dat regen bovenlangs of onderlangs ging maar dat werd vandaag in 1x "goed"gemaakt...in totaal vandaag 11 uur regen gehad, en bij regen moet je dan denken aan regen met een hoofdletter....
Zo'n Ro 80 blijft toch ook na zoveel decennia nog steeds mooi om te zien....
ps zag gisteren 'n Polonez te koop staan, voor slechts omgerekend iets van €24.000 (km-stand minder dan 600km) :cool:
Ja de NSU is prachtig! Fijn wat regen hè? Het was hier wel slecht.. er was ook storm vrijdag en er is bliksem in een boom geslagen op de camping .

Ik hoor meer en meer dat de tijd van Polonez koopjes voorbij zijn, en de auto is inmiddels ook niet meer “een oude auto” maar zelfs een Plus wordt gewaardeerd (nog niet als een oude of Caro) .

IMG-3080.jpg

Vandaag in Maagdenburg aangekomen voor het laatste weekend. En op naar OMMMA. Onderweg al een paat
mooie UAZ gezien en een Robur. Gisteren nog naar een meeting geweest. Dat was geweldig:
IMG-3037.jpg

De bekende Fryske Boy is ook mee nu, die keek zijn ogen uit. Hij en een Poolse vriend zijn ook mee nu en morgen gaan we met zijn vieren op pad.

Erg leuk om je verslagen te lezen. Hoewel ik niet vaak reageer, wel een trouwe volger van dit topic.

Afgelopen vakantie in NL moest ik nog aan dit topic denken, kwam op de camping 2x een UAZ tegen en meerder klapcaravans.

Erg leuk om je verslagen te lezen. Hoewel ik niet vaak reageer, wel een trouwe volger van dit topic.

Afgelopen vakantie in NL moest ik nog aan dit topic denken, kwam op de camping 2x een UAZ tegen en meerder klapcaravans.
Ah leuk!!! Bedankt voor je leuke reactie @F Mitsi! Leuk dat je tijdens de vakantie nog aan me/ons denkt !

GAAF, die blauw witte is heel mooi vind ik! Zo’n Rapido ook, maar die zet je niet zo heel snel op.

Gisteren op OMMMA:
IMG-3097.jpg

Verrassend genoeg de enige FSO, wel een paar “Big FIAT” (125p) en natuurlijk veel anders moois:

Hoogtepunten waren een LuAZ, GAZ busje en Skoda 1203, en een Zastava sedan. Voor veel anderen was een Nederlandse FSO een hoogtepunt

EN we zijn weer thuis.
55498062184_3a4d950e03_b.jpg

55496900332_9641c7e1a4_b.jpg

Vanmorgen rond 10 uur was dit het beeld en om 17 uur zijn we weer thuis gekomen. Hoewel Maagdenburg nog geen 500 km is, was de route voorzien van veel "Stau & Bauwstelle".

55497894716_2d88432468_b.jpg

Reise Mausenfanger zoals Kajetan zei, ging natuurlijk niet op het mooie kleedje (antiek van mijn ouders) liggen, maar op de grond, ach ook ruimte zat.

Ik had trouwens een foto gemaakt van de begistand toen we gingen rijden:
55497997648_c31c84e04d_b.jpg

55496900247_1119e1163e_b.jpg

En de eindstand, bijna 4000 km gereden, zonder gekkigheid of defecten. En dat in (volgens de journalisten) de slechtste auto en een van de meest onbetrouwbare auto's ooit.

Conclusie is:
Ik snap nu het groene streepje op de teller tussen 2500-3500 toeren rijdt een Polonez het beste. (Maakt wel lawaai dan). Hobbelige wegen zijn perfect, dat wordt Citroën-waardig weggefilterd. Zuinig rijden is ook mogelijk, 100 doet ie 1 op 15. Boven 130 op de teller is niet fijn, dan rij je 120 maar dan maakt het niet alleen veel lawaai maar begint het ook te zwabberen , zeker met wind. De grootste conclusie is wel , een Polonez is een aantrekkingsmagneet:
Ouderen, autoliefhebbers, truckers, jongeren, mensen maken een praatje, toeteren, wijzen, lachen, geven duimpjes en maken foto's. Het klinkt absurd maar het is wel zo.

Mijn Poolse vriend Adrian zei "ik voel me af en toe net Queen Elisabeth" En ook de Fryske Boy zei op de duur "best wat mensen gingen je inhalen en ineens slingeren en achter je hangen om een foto te maken."

Ik zal later (deze week) me gaan verdiepen in de reisverslagen met foto's. Zoals de traditie hoort :geek:

55498279380_aed93a85c4_b.jpg

Polonez staat weer veilig en droog, hij is zelfs nog (op 5 meter) schoon ogend.

Welkom thuis!! Super dat het allemaal goed is gegaan. Fso is gewoon goed!
Ik heb het een en ander al gezien van de reis maar ben heel benieuwd het onder elkaar te zien hier. Tot snel!

Mooi dat je weer thuis bent. Dat de FSO het zou uithouden was ik niet bang voor. Tussen 82 en eind 90 is de Polonez van mijn vader één keer stilgevallen met een kapotte rotor. Wel redelijk vaak bandenpech maar dat kun je de auto niet aanrekenen.
Al je avonturen al meegelezen ben benieuwd naar de specials. Leuk dat de Polonez met wat soortgenoten op de foto is geweest. Heb je nog Polonez'en gezien van voor 1988, dus zonder het extra zijruitje?

Welkom thuis!! Super dat het allemaal goed is gegaan. Fso is gewoon goed!
Ik heb het een en ander al gezien van de reis maar ben heel benieuwd het onder elkaar te zien hier. Tot snel!
Bedankt vriend! Fijn en ook niet om weer thuis te zijn, ik word links altijd wat sad bij thuiskomst, dan begint het gewone leven weer. Ik lees toch liever en zit in de zon, dan op kantoor. Gelukkig had mijn thuiswerklaptop alweer vanouds een bingokaart vol met errors! Gelukkig zien we elkaar dit weekend al!

Mooi dat je weer thuis bent. Dat de FSO het zou uithouden was ik niet bang voor. Tussen 82 en eind 90 is de Polonez van mijn vader één keer stilgevallen met een kapotte rotor. Wel redelijk vaak bandenpech maar dat kun je de auto niet aanrekenen.
Al je avonturen al meegelezen ben benieuwd naar de specials. Leuk dat de Polonez met wat soortgenoten op de foto is geweest. Heb je nog Polonez'en gezien van voor 1988, dus zonder het extra zijruitje?
Nee inderdaad, Polonez heeft een onterecht slechte naam. Konrad zei ook al, toen de westerse auto's kwamen en de jongere generatie voor een paar cent een jong gebruikte Polonez konden kopen, kregen veel geen (goed) onderhoud meer en belanden vroegtijdig op de sloop. Bij goed onderhoud zijn het tanks volgens hem. EN het is natuurlijk nog via het Oostblok-methode, dus makkelijk te maken als er iets stuk is.

Ik heb geen MR 88 of ouder in het wild gezien helaas, wel op Motoclassic 1, de mooie groene van mijn vriend Wiktor EN de ultieme, de Thaise Polonez!

Indrukwekkend, 4000km met de Polonez! Tof dat ie het zo goed gedaan heeft en heel leuk om je reisverslag te lezen. :)
Ha ja, was goed te doen, behalve in de hitte met file, dar was niet fijn. Voor de rest , alleen inparkeren is en blijft een ramp, geen stuurbekrachtiging natuurlijk.
Weer mooie herinneringen gemaakt als ik het zo lees.
JA, het was een erg mooie vakantie, veel gedaan en ook rustig aangedaan.

De vakantie verslagen komen wat later deze week. Mijn geheugenkaartje was stuk, gelukkig heb ik dat met een programma kunnen redden, maar nu is alles op 1 hoop en dubbel, maar alles beter dan de boel kwijt!

Nog even spammen met wat foto's, kijken of dat vanaf de pc wel lukt. Vanaf de telefoon was het geen succes :rolleyes:.

De UAZ die op de parkeerplaats stond
1POrDHO.jpeg

XozbdzV.jpeg

De UAZ die op de camping zelf stond:
mcKT6ib.jpeg

En een oudere klapcaravan:
TlBrvml.jpeg
Ik moest net aan jou denken. Bij het organiseren van mijn foto's.

Bij OMMMA stond deze UAZ:
55502134476_be6efaac64_b.jpg

Het woord wat er opstaat is Cyrillisch voor brood! Onderweg naar OMMMA kwamen we ook 2 tegen, een oude en een nieuwe. Ik haalde de oude in en als echte fan toeterde ik natuurlijk even. Later maakten we een stop om naar een supermarkt te gaan, toen kwamen ze beide langs, toen kwamen zij toeterend en zwaaiend langs.. Op zondag deden een paar OMMMA Lada's het bij de FSO

УАЗ-452 "Буханка ", ofwel UAZ-452 "Bukhanka" uit 1980 staat bij mijn ouders in de straat, niet lang meer want de eigenaar heeft een ander huis gekocht.

Meest toffe die ik in ons land heb gezien:

UAZ-452 "Bukhanka" uit Kirgizië. Het is heel normaal dat kentekens zo groot achterop staan, zie je ook bij trucks/opleggers, als ze vies kun je het kenteken zien.

De reis van Kirgizië naar Nederland heeft ook een tof filmpje opgeleverd:

Beste trip met de FSO Pjotr, respect dat je dat aandurft. Maar wel gaaf, wat is er nou mooier dan met een oude auto naar z’n land van herkomst te reizen? Mooi dat de auto de tocht probleemloos heeft afgelegd, dat geeft veel vertrouwen.

Beste trip met de FSO Pjotr, respect dat je dat aandurft. Maar wel gaaf, wat is er nou mooier dan met een oude auto naar z’n land van herkomst te reizen? Mooi dat de auto de tocht probleemloos heeft afgelegd, dat geeft veel vertrouwen.
Grappig dat je het zo zegt. Wij hebben er nooit zo over gedacht als avontuur of iets spannends. Met de kennis van nu was onze gedachte iets te makkelijk misschien.

En eerlijk gezegd hebben we ook wel iets meer gereden dan verwacht. Maar ik had ook wel vertrouwen in de FSO, er kan natuurlijk wel iets stuk gaan, maar eigenlijk is na de nieuwe benzinepomp/inspuiting of hoe dat ook heet, er haast niets ingewikkelds wat stuk kan gaan.

Dat maakt de auto niet zonder problemen of kleinigheidjes hoor.

Het fijnste is wel dat ik nu echt heb leren rijden hierin. Dat klinkt heel stom, maar je moet echt anders rijden, dus niet doorschakelen, de choke echt pas bij 90 dichtdoen. Anders zegt ie "DOEI" .

De Caro die wij hebben, heeft nog het oude dashboard, wel hebben we zoals op deze foto te zien is een groen streepje op de toerenteller, je moet echt in dat stukje rijden, daarboven is het oordoppen indoen, daaronder is het schokken en stoten

image;s=1813x1360

Mooie trip met de FSO, heel tof dat je dat gewoon doet. En leuk bericht over de UAZ (y)
Graag gedaan! Kleine moeite qua UAZ, ik zal in het OMMMA-verhaal wat extra meenemen voor je, het blifjt een geweldige auto vind ik! Ik hoorde op OMMMA trouwens dat UAZ al erg goed in terrein is, maar dat de LuAZ nog verder komt.

En dan beginnen maar aan de traditie, het vakantie verslag :)

Op zaterdagmorgen was het al vroeg tijd om weg te gaan, iets na 7.30 reden we uit de straat en was dit mijn uitzicht:
55505108397_903747730d_b.jpg

55506215343_0ba3f6f545_b.jpg

Ayo reed met mij mee, mijn ouders met de caravan..

55506215413_749835fe71_b.jpg

Net voor Veendam kwam mijn vader erachter dat hij wat vergeten was, dus toen ben ik maar teruggereden gaat toch wat makkelijker zonder caravan.

55506262199_ed1de87f55_b.jpg

Gelukkig was er bij de grens nog geen lange file , de vorige keer was het een uur vertraging.

55506216218_1188028ea4_b.jpg

De radio in de FSO doet het niet, ach met 1 speaker in de deur links is het ook niet echt mooi geluid. Dus dis ook beter.

55506489260_c3af761f9e_b.jpg

Bij de tankstelle stond deze Fisker Ocean, nooit eerder gezien!

55506215473_a52506a579_b.jpg

Daar stonden ook bekenden!

55506262399_46cca562e4_b.jpg

We stonden naast de trucks, en ik heb toen denk ik al in een half uur 5 keer een spreekbeurt gehouden over "1 van de 2 rijdende FSO Polonez in Nederland." aan de Poolse truckers.

55506262654_78d5603486_b.jpg

Nog even een tussenstop, op zondag zijn de winkels in Polen en in Duitsland dicht, dus dan maar even stoppen nog. In de plaats zagen we bordjes met "oldtimmer-treffen" maar helaas zag ik geen enkele oldtimer, nouja ik reed er eentje natuurlijk.

55506490330_25008fbbe1_b.jpg

De voormalig grensovergang van Helmstedt-Marienborn aan de A2. De A2 is nog altijd een belangrijke ader tussen het Westen & Polen en de Baltische staten, het is een vrij drukke weg nog altijd, fijn dat het 6 baans is, rijdt ook net wat fijner. Ik ben niet echt fijn van rijden in Duitsland, mensen geven geen ruimte, blijven onnodig links rijden. Nu is een FSO geen snelheidsmonster, zeker niet als je achter de caravan rijdt, maar met 3 rijstroken kun je net wat makkelijker een vrachtwagen inhalen.

55505109632_37fb907c37_b.jpg

Lang niet gezien, een bus uit Rusland. In Polen zijn de Russen echt allemaal verdwenen, gek genoeg zie je wel veel auto's uit Belarus rijden. Een land wat volgens mij niet veel lager op de sanctielijst staat.

55506110546_bcc646532f_b.jpg

En daar is dan het bord met Barleber See, de camping is echt ideaal, 2 minuten van de A2, een water waar je kunt zwemmen..

55506216573_3ec528ee92_b.jpg

Maar eerst zag ik nog een Ora, een Chinese auto die niet in Nederland is verkocht. Chinese auto's zijn hot & hapening in Polen. Niet alleen zeg maar als nieuwe modellen, maar ook als grijze import. Een paar keer heb ik modellen gezien die niet (of nauwelijks buiten) China worden verkocht, of Chinese specs auto's. Maar ook in Duitsland heb ik een paar zeer interessante auto's gezien.

55506262774_934e91861f_b.jpg

Bijzondere "Dauerkamper" , deze MAN.

55506489940_f69efb1099_b.jpg

Vorig jaar begrepen we dat de extra auto buiten moest blijven, dus dat we maar.

55506490210_4f10d6de7c_b.jpg

En dit zou het kamp worden voor de komende nacht, dikke prima. De parasol had ik vorig jaar gekocht voor in de FSO, dat was een goede 1,50, hij bood goede beschutting tegen de 30+ graden!

55506693340_7108fcc8b3_b.jpg

Op zondag gingen we rond 9 uur weer verder, richting Puk. Dat ligt aan de kust, dat was met reden, omdat we daar medeforummer @Johan de Boer gingen ontmoeten. Ook is dit een deel van Polen waar we nog niet geweest waren. De campingmevrouw is onze grootste fan, als mijn vader aan komt lopen, laat ze bijna alles en iedereen vallen om hem te helpen. En ze zei me, waarom heb je de rode auto niet gewoon meegenomen? Dat mag gewoon hoor. "En tot over 3 weken, bij OMMMA." Leuk dat ze dat weet.

55506311561_0830ecaf19_b.jpg

Snel tanken en dan de A2 op..... Het was immers een uur of 5, 6 rijden. EN het zou weer heet worden..
55506693585_d3966c3a32_b.jpg

En daar was de eerste Stau, nog op de A2.... Dit een Wey, inderdaad ook Chinees!

55506418628_5cb2a0a878_b.jpg

Plaspauze nummer 1, je kunt je afvragen wie wie uitlaat of laat bewegen!

55506311791_c5b0da257d_b.jpg

File nummer 2, op de rondweg van Berlijn, gelukkig reed er iemand met een leuke QEK Aero (DDR-caravan)

55506311926_6b5d9a51b5_b.jpg

Het jonge stel in deze Golf was erg onder de indruk van de FSO, ze bleven een hele tijd naast en achter me hangen...

55505310572_1ef885fb11_b.jpg

En daar was stau 3, heel eerlijk werd het nu wel warm, geen airco en open ramen , daar helpt zelfs Madonna's nieuwe cd niet mee om het prettig te houden voor kleine Mausenfangers, dus toen we konden stoppen, ging Ayo naar de auto met Airco...

55505310637_78a8e5158b_b.jpg

Stau 4 was grappig, het stond vooral vast op de rechter rijstrook, de linker was de weg naar Polen.... We konden wel wat door dus.

55505310642_7293a606a2_b.jpg

Polen in was makkelijk, Duitsland in had een file van 4 uur.

55506418863_68284c4c9b_b.jpg

Bij Szczecin stond het wéér vast, en mijn vader moest tanken, Inmiddels was het al 14 uur, de camping was nog 4 uur rijden, we stonden al een uur in de file en dit zou nog een uur duren, kortom niet ideaal. Zeker niet bij 30+ graden. We gingen toen op zoek naar een tank, en daar drukte ik op zoeken naar een camping..... En wat wilde, op 3 kilometer was er eentje... Ideaal... Na getankt te hebben gingen we daar maar heen, en toen bleek hoe dichter we erbij kwamen, dit is de camping van vorig jaar! Grappig, want toen hebben we heel Szczecin doorgekruist..

55505310282_6c573dd0a6_b.jpg

We stonden bijna op waar we vorig jaar ook stonden, het pad is een soort wandelweg door de haven, dus mensen bleven maar foto’s maken of kijken en wijzen naar "Hollandii Poloneza", dus ik had het papiertje voor ClassicMotor er maar in gelegd.

55506422838_c5e097daec_b.jpg

Ik zou nooit een Tabbert kopen, maar zo'n "goudkleurige" is wel bijna mijn natte droom... Ik vind ze echt geweldig.

55506418638_43846022a1_b.jpg

We hadden niet de enige Youngtimer met oude caravan mee, zoals deze Zweden met de oude Kabe. Ik heb nog nooit een oude Kabe gezien in het wild, dus ik vond dit heel tof.

55506418453_302e6f1bc2_b.jpg

Waakpoes Ayo hield alles goed in de gaten!

Morgen gaat het verder!

Laatst bewerkt:
Leuk verslag! En werd je spreekbeurt gewaardeerd door de Poolse chauffeurs? Grappig man! :p Wij zitten momenteel in Bad Sachsa in de Harz. Volgens mij ook niet zover van de voormalige DDR.

Leuk verslag! En werd je spreekbeurt gewaardeerd door de Poolse chauffeurs? Grappig man! :p Wij zitten momenteel in Bad Sachsa in de Harz. Volgens mij ook niet zover van de voormalige DDR.
Dankje!
Haha ja de spreekbeurt was geslaagd hoor, en er zouden nog vele volgen!

Nee, het Harz gebied is niet zover inderdaad inderdaad! Tenminste op de kaart lijkt het niet al te ver van Maagdenburg nee, dat is trouwens Wolfsburg ook niet kwamen we vorig jaar achter.

Dankje!
Haha ja de spreekbeurt was geslaagd hoor, en er zouden nog vele volgen!

Nee, het Harz gebied is niet zover inderdaad inderdaad! Tenminste op de kaart lijkt het niet al te ver van Maagdenburg nee, dat is trouwens Wolfsburg ook niet kwamen we vorig jaar achter.
Maagdenburg is 2 uur van waar wij zitten.

@Jay DoubleYou Ah ja, op de kaart leek het wat dichterbij, maar ja dat was ook op de Iphone natuurlijk.

Fijne vakantie verder nog, hopelijk is het weer beter dan hier in het Noorden, wat een ellende zeg!

@Jay DoubleYou Ah ja, op de kaart leek het wat dichterbij, maar ja dat was ook op de Iphone natuurlijk.

Fijne vakantie verder nog, hopelijk is het weer beter dan hier in het Noorden, wat een ellende zeg!
Dankjewel! Het is hier ook wisselvallig hoor. Wat wij dan vaak doen is dat we een dagje iets verder verkassen naar een stadje, en over het algemeen hebben wij dan best goed weer op zo’n dag en heeft het in de plaats waar we ons huisje hebben behoorlijk geregend! :ROFLMAO:

Op maandag ging het weer door, het was nog ongeveer 4 uur rijden, dus er kon wat uitgeslapen worden.

55506267572_7016d1d119_b.jpg

Nog een laatste blik op de camping..

55507271881_1ffe0ede42_b.jpg

Bij het afmelden duurde het ineens langer, niet er een probleem was, maar een Polonez met Nederlands kenteken moest even goed bekeken worden!

55506267737_024d1dafe6_b.jpg

Ook nu was het rond Szczecin weer spitsuur, maar daarna reed alles goed door.

Bij de 1e plaspauze was er weer genoeg te zien:
55507419784_d338ed9fbb_b.jpg

Een brandweerbus, ik kan me niet herinneren dat we dat in Nederland hebben. Op OMMMA staat ook bij de voertuigen van de Brandweer een Ikarus Bus, misschien iets typisch Oost-Europees?

55506267717_11e7c132dd_b.jpg

En een helemaal nieuwe Niewadow Caravan, deze worden sinds de jaren 70 in Polen gemaakt, de oude 126 had onderdelen van de oude FIAT 126, dit is een iets grotere 132, die ook al heel lang wordt gemaakt. De eigenaar vond de FSO fantastisch.

55507419754_efd8fbf1a9_b.jpg

Nog maar een foto van het convooi!

55507271971_e577c9a4aa_b.jpg

We hadden onderweg een camping gevonden in Chłapowo, dat is een vissersdorp aan de kust, je moest wel eerst door de bossen rijden, iemand reed verkeerd... We noemen geen namen.... (De RoverRijder)

Dit was een mooie omgeving, want naast bossen kwamen we ook door dorpjes:
55507271946_6055571d85_b.jpg

Snelwegen zijn te doen in een FSO, maar dit is toch leuker rijden.

55507419694_acc180275f_b.jpg

Je ziet dan ook nog eens wat, zoals deze KIA Bongo, kan me niet heugen er eentje gezien te hebben!

55506267642_5d3cc1dea9_b.jpg

Daarna ging het weer de door de bossen, mooie bochtige wegen met heerlijke haarspeldbochten. Dit reed wel erg leuk, heuvel op, door gehuchten, ik kan natuurlijk de FSO niet een sportauto noemen, maar ik vond dit heel leuk rijden, de auto maakt dan ook wel lawaai, maar het klinkt wel sportief haast.

En ineens reden we een plaats binnen, dat was Chłapowo, een beetje een slaperig dorpje, maar de weg beneden en daar was de Baltische zee, EN ook de camping! Nouja 2 naast elkaar, wij hadden links gekozen, de jongen van de poort zei als eerste "WAUW een FSO, en NL-kenteken, wat tof!" We moesten eerst maar een plekje uitzoeken, en dan weer komen..

55507419539_07b231d74f_b.jpg

De mooiste uitvinding ooit is toch wel de caravan mover, mijn vader en ik hebben bijna elke keer een wedstrijdje wie nu mag rijden, deze keer won mijn vader.

55507649670_aa72f30b04_b.jpg

Het kamp voor de komende dagen, helaas met wat regen!

55507271856_d3061ded6f_b.jpg

Het Premium sloeg natuurlijk op onze auto's! Je merkte wel dat de camping echt toeristisch was, je had gewone plekken, premium en dan exclusieve, die stonden aan zee, dat kostte waarschijnlijk 4 ribben, ons premium was al niet gratis.

55507375228_b4e777313d_b.jpg

De buren hadden een Grenzland L600 camper, Grenzland is een Duits merk uit Aachen wat inmiddels niet meer bestaat, blijkbaar was er onmin en een brand, daarna hield het merk op met bestaan.

Op dinsdag gingen we Chłapowo verkennen
55507653935_2d1c9d8a19_b.jpg

Een leuk kustdorp, een beetje zoals Zandvoort, bijna 80% in de 4 straten van het strand was te huur of vakantiewoning, ook in plattenbouw en de nieuwere appartement gebouwen. Volgens mij kun je in de winter een kanon afschieten, ook had het wat Zuid-Frankrijk gevoel. Zoals de strandplaatsen Menton, Nice etc. Niet qua rijkdom hoor, maar allemaal dorpen die in elkaar over gaan, en op de strandwegen is het enorm druk.

55507275996_eb704919ba_b.jpg

Om nu een toeristrondrit te doen, ging wat te wat ver, maar het kan!

55507653910_b8b183bbbc_b.jpg

Grappig waren de reclame auto's, die niets anders deden dan de hele dag luid omriepen en reclame maakten voor hun producten, zoals dit Mais Labyrint park. In een leuke Skoda Pickup!

Na het eten gingen naar de Galleria in Rumia, dat was op 25 minuten rijden. Dit was een goede tip van Forumvriend Johan, want daar stonden oldtimers!

55507653800_bd25a310a5_b.jpg

We parkeerden bijna naast deze Focus. Ook dit is een Amerikaanse uitvoering, je ziet nog altijd veel USDM auto's in Polen. De meeste zullen ex-schade auto's zijn, maar soms zitten daar echt leuke modellen tussen, die eigenlijk niet verwacht.

55507423919_ea4a824753_b.jpg

Er stonden nu 3 modellen, uit Frankrijk ditmaal. Ze stonden eigenlijk reclame voor het museum in Gdynia.

55507423924_dfff7f7778_b.jpg

Leuk extra was deze oude Chevrolet! Kortom een goede tip van @Johan de Boer .

3 deuren verder was de Decathlon, we moesten nog wat hebben, dus ik liep daar heen, mijn ouders namen de Polonez mee. Dat doen we vaker, dan loop ik even snel over de parking, in de hoop op oude Polonez of andere leuke auto's... Naast een Uno stond er niet veel soeps, behalve een Uno.

55507653755_19168188e9_b.jpg

Leuk was deze PopUp-store van Geely & GAC, je ziet ontzettend veel Chinese auto's rijden, Omoda & Jaecco vooral, maar ook MG, Geely & Beijing doen goede zaken. Leuk om modellen te zien die ik niet ken of hier niet verkocht worden , zoals alles wat hier staat.

55507276121_45d366e123_b.jpg

Op de heenweg hadden we dit Mais Labyrint park al gezien, en ik wou wat foto's maken van dit oude vliegtuig, een heuse Tupolev Tu-134 (Bedankt @Johan de Boer )

55507379793_dbd85cb869_b.jpg

Deze FSM Syrena als reclame zuil was natuurlijk ook tof!

Maar nog wat leuker is deze Jelcz Brandweer...
55506271712_59c675e82b_b.jpg

55506271717_780b5c2bf0_b.jpg

Waar deze Tatra nog weer een tandje leuker is! Tatra, zeker deze beesten zijn fantastisch vind ik, samen met KamAZ al erg indrukwekkend, MAAR door OMMMA ben ik verpest, ik zal nooit een truck kopen, maar als er een komt, dan wordt het een KrAZ of Ural. Dat zijn echt de meest indrukwekkende trucks die ik ken, zelfs de Roadtrain-trucks uit Australië kunnen niet in de schaduw staan vind ik.

55507423794_0c45a60f25_b.jpg

Naast het park lag een soort Bigfoot, of hoe heten dit soort dingen circuit, we wilden een foto maken, ook van de brandweer trucks... dus we liep naar de mensen aanwezig..

55507653680_a645369348_b.jpg

Geen probleem, want "Poloneza..... HOLLANDIII???" werd lachend en verbaasd gewezen..

Morgen gaan we verder! Naar museum & Johan!

Laatst bewerkt:
Dat oude vliegtuig is een Tupolev Tu-134; in januari 2001 heb ik daar in Rusland nog 2 vluchten mee gemaakt met Aeroflot (Moskou-Perm en 2 weken later Perm-Moskou). Het interieur ziet er echt ouwerwets uit (jaren '50/'60) en de motoren maken ondanks dat ze achteraan zitten redelijk wat herrie, echt zo'n turbinegeluid.
Die pop-up store op de parking van Auchan staat er al een tijdje, ik dacht eerst, wie koopt er nou een auto bij zoiets; maar blijkbaar is dit om alvast klanten te vinden. Ongeveer 100 meter van de kruising die naar Auchan/Decathlon leidt zijn ze nu een grote showroom/garage aan het bouwen van Geely ! 2 verdiepingen, veel glas en een grote banner op de tijdelijke afrastering van de bouwplaats met de tekst Hi Geely !
"Onze" Suzuki-dealer (en dealer van Kia) verkoopt geen Suzuki's meer, ze zijn voor Suzuki alleen nog voor onderhoud & reparatie. In plaats daarvan zijn ze nu naast Kia dus ook dealer geworden van weer een ander Chinees merk: JAC ( zie hier wat dat merk inhoudt). En hun vestiging in Gdynia is nu ook dealer van Hongqi geworden....(zie wat "onze" dealer met Hongqi doet). Tsja, de Chinese invasie is hier in Polen echt onstuitbaar. En om nog een duitje in een zak te doen: hele grote dealerholding Plichta verkoopt nu ook dit merk Bestune van FAW (naast VAG, BYD en nog vele andere merken). Brandstofverbruik van die Chinezen is vaak een stuk slechter dan bij de gevestigde merken dus wordt er ook vaak LPG aangeboden...Maar ook meestal vol opties, lange garanties en een zeer scherpe prijs.
ps1: je ziet dan wel meteen wat er gebeurt als er een dealer een bepaald merk gaat verkopen: ik heb de afgelopen weken al meerdere Bestune B70's hier zien rijden, ziet er goed uit vind ik zelf.
ps2: als je die prijzen in PLN ziet: EUR 1 is ongeveer PLN 4,30 en een bruto prijs bestaat uit 23% Poolse BTW ("VAT") en bij een cilinderinhoud tot 2.000cc zit er dan nog 3,8% accijns op (zeg maar de Poolse versie van BPM).
ps3: heel erg bedankt voor de autodrop (die heb ik soldaat gemaakt...), mijn vrouw was gek op de stroopwafels...(ze liet er wel een paar voor mij over.... :D ).

Laatst bewerkt:
Dat oude vliegtuig is een Tupolev Tu-134; in januari 2001 heb ik daar in Rusland nog 2 vluchten mee gemaakt met Aeroflot (Moskou-Perm en 2 weken later Perm-Moskou). Het interieur ziet er echt ouwerwets uit (jaren '50/'60) en de motoren maken ondanks dat ze achteraan zitten redelijk wat herrie, echt zo'n turbinegeluid.
Die pop-up store op de parking van Auchan staat er al een tijdje, ik dacht eerst, wie koopt er nou een auto bij zoiets; maar blijkbaar is dit om alvast klanten te vinden. Ongeveer 100 meter van de kruising die naar Auchan/Decathlon leidt zijn ze nu een grote showroom/garage aan het bouwen van Geely ! 2 verdiepingen, veel glas en een grote banner op de tijdelijke afrastering van de bouwplaats met de tekst Hi Geely !
"Onze" Suzuki-dealer (en dealer van Kia) verkoopt geen Suzuki's meer, ze zijn voor Suzuki alleen nog voor onderhoud & reparatie. In plaats daarvan zijn ze nu naast Kia dus ook dealer geworden van weer een ander Chinees merk: JAC ( zie hier wat dat merk inhoudt). En hun vestiging in Gdynia is nu ook dealer van Hongqi geworden....(zie wat "onze" dealer met Hongqi doet). Tsja, de Chinese invasie is hier in Polen echt onstuitbaar. En om nog een duitje in een zak te doen: hele grote dealerholding Plichta verkoopt nu ook dit merk Bestune van FAW (naast VAG, BYD en nog vele andere merken). Brandstofverbruik van die Chinezen is vaak een stuk slechter dan bij de gevestigde merken dus wordt er ook vaak LPG aangeboden...Maar ook meestal vol opties, lange garanties en een zeer scherpe prijs.
ps1: je ziet dan wel meteen wat er gebeurt als er een dealer een bepaald merk gaat verkopen: ik heb de afgelopen weken al meerdere Bestune B70's hier zien rijden, ziet er goed uit vind ik zelf.
ps2: als je die prijzen in PLN ziet: EUR 1 is ongeveer PLN 4,30 en een bruto prijs bestaat uit 23% Poolse BTW ("VAT") en bij een cilinderinhoud tot 2.000cc zit er dan nog 3,8% accijns op (zeg maar de Poolse versie van BPM).
ps3: heel erg bedankt voor de autodrop (die heb ik soldaat gemaakt...), mijn vrouw was gek op de stroopwafels...(ze liet er wel een paar voor mij over.... :D ).
Ah leuk!!! Ik vind de China heel boeiend qua auto's, bedankt voor de info!

Bestune is ook een blauwe maandag door Lada gebouwd, geen succes wel een mooie auto. Hongqi ook? Briljante auto's maar ze zijn inmiddels hier van de markt!

Die dealer heb ik gezien ja! Je zag in Heiloo en ook in Drachten (naar verhouding) heel veel Rovers (en MG) omdat daar hele goede dealers zaten, dus ik kan me het wel voortellen wat je zegt.

Fijn dat de drop en stroopwafels in de smaak vielen, ik moet eigenlijk eens in de zoveel tijd een pakketje naar jullie sturen he? Dan kan ik de groene snoepjes ook mee sturen. In het volgende bericht kom je prominent voor , oh ik zal morgen even appen over de show waar je naar vroeg!

Op woensdag gingen we naar @Johan de Boer en naar het museum in Gdynia.

We gingen een deel door de bossen, en dat was fijn rijden in de FSO! Inmiddels had zelfs mijn moeder besloten dat we tripjes als dit in de FSO moeten doen, dus dat deden we maar.
55508232920_620fe927e1_b.jpg

Dit was een monument voor gevallen oorlogsslachtoffers van de kerk, heen kwamen we hier langs, we konden niet stoppen, nu wel.

55507856761_63967051d7_b.jpg

Nog een mooie kerk onderweg!

55507962093_2774bd74ea_b.jpg

Nu waren we erg dicht bij Johan. Dat vond ik wel spannend, ik vind Johan online heel aardig en we hebben super leuk Forum-contact, maar dat is dan ook in het echt zo, maar gelukkig wel en we hadden met zijn alleen veel te kletsen, mooie verhalen verteld. En was het een heel heel heel gezellige meeting, ook met Johan zijn vrouw erbij. Kortom heel erg geslaagd, en dat allemaal dankzij een Polonez en een Forum!

En na een hele tijd gingen we naar het Gdynia Automuseum, maps kon het niet vinden...
55507856781_2a5e5892e1_b.jpg

Gezien deze Roburs zou het wel in de buurt moeten zijn...

55508231940_94fda0533c_b.jpg

Er waren allemaal garages, dus ik had de auto neer gezet, en ben met mijn jonge benen eens gaan lopen, en wat bleek de garages hadden het museum geblokkeerd.

55507856741_0c66afbb86_b.jpg

Dit is een oude Moskvitch 403. onverwoestbaar, en in mijn ogen is dit een van de mooiste auto's uit de Sovjet-Unie. Mijn overleden vriend Piet heeft er een gehad, van zijne is een model gemaakt!

55508232535_b4cb101772_b.jpg

55507856676_7eff2f4672_b.jpg

Binnen stonden links een hele rij oude motoren en rechts een rij oude auto's. Objectief had ik het groter verwacht, maar het was een leuk museum . Binnen stonden Westerse auto's en bijzondere motoren.

55507856571_7986c8b300_b.jpg

Deze oude Mercedes is opgeknapt mede mogelijk gemaakt door Akzo en Sikkensverf, inderdaad Made in Holland!

Stiekem was buiten een groter Walhalla:
55508232390_fd1d0b9fdb_b.jpg

Met deze oude Chevrolet!

55508008264_09ab6a10cd_b.jpg

En een oude brandweer uit Ystad, Zweden.

55507961768_882cd14bb7_b.jpg

De fans zien meteen dat dit een Jelcz Hoogwerker is!

55506851377_44bc83637c_b.jpg

Dikke BMW's!

55508008044_4105994e96_b.jpg

Speciaal voor de Fryske Boy, deze Trabant. Ja Leon leest stiekem mee, maar inmiddels (door deze trip, hij komt ook nog uitgebreid voorbij) lijkt de Trabant niet meer nummer 1 te zijn!

55507961488_0d9743e397_b.jpg

Dit is het eerste model wat Polski-FIAT gebouwd heeft!

Het volgende model is echt heel bijzonder:
55507961458_8cea08de2e_b.jpg

55508232115_1cc4d98d34_b.jpg

Ik dacht, wat is dit voor rare communistische rare zelfbouw, maar het is een Mercedes-Benz 170H. Ik citeer Louwman even:
Een Mercedes die niet direct als Mercedes te herkennen is; de kenmerkende radiateur ontbreekt en zelfs de beroemde ster is niet omcirkeld. De auto lijkt veel op de door Ferdinand Porsche ontworpen Volkswagen Kever uit dezelfde periode. Hoewel Porsche tot eind jaren twintig hoofdontwerper is bij Mercedes-Benz, is zijn betrokkenheid bij de ontwikkeling van deze Mercedes-Benz 170 H moeilijk aantoonbaar. In het algemeen is rond die tijd de stroomlijnvormgeving in opkomst. Er worden auto’s ontwikkeld met de motor achterin en met directe achterwielaandrijving, zodat de voorzijde een meer aërodynamische vorm kan krijgen. Mercedes-Benz presenteert nu de H-modellen (‘Heckmotor’ – motor achterin). De eerste typen, de 130 H en 150 H, worden slecht verkocht vanwege hun matige prestaties, waarna de grotere Mercedes-Benz 170 H uitgebracht wordt.Ook dit wordt geen succes. De wegligging is niet perfect, de auto is lawaaiig en bovendien duurder dan de conventioneler vormgegeven 170 V met motor voorin, die ook nog eens in meerdere versies leverbaar is. Slechts 1.500 exemplaren van de Mercedes-Benz 170 H zien het licht.

55508007669_1a2d8d07eb_b.jpg

Hele mooie Big FIAT. In Polen wordt de 125p Big FIAT genoemd, omdat de 126, Maluch het kleintje is.

55508232050_d6774ac75e_b.jpg

Als T3-fan moest deze met oude zwarte kentekens natuurlijk ook voorbij komen!

55507961243_e3d48a7a53_b.jpg

Mooi Tr7

Daarna gingen we weer richting camping, 25 km was toch bijna een uur rijden. Ik zou daarna een stuk lopen nog, goed voor de enkel en er we kwamen langs een erg mooi kerk,, waarvoor we niet konden stoppen en ik graag een foto van wou maken.

55508015189_2d2e39c646_b.jpg

Het is niet helemaal te zien misschien, maar hier is te zien hoe druk het is!

55507855861_89513a6fb8_b.jpg

In mijn vorige bericht vertelde ik over de vakantiehuizen, nou die zien er zo uit als dit! Ik hou erg van de Brutbuildings, of Plattenbouw, dus ik vind het heel tof. Mijn Poolse vriend dacht de eerste paar keer nog, rare vent, maar nu snapt hij me nu. Ik kan ook genieten dat die massale betonnen gebouwen nu allemaal een kleurtje krijgen.

55507961033_8fc2bd5eea_b.jpg

De bijzondere kerk, in Polen is het geloof erg belangrijk. Ik praktiseer het niet, maar ik geloof wel in de Heer. Dat komt misschien ook door de genen, mijn Opa en Oma waren erg actief in de kerk, ze waren helaas overleden voor ik geboren ben. Ik kan erg hierdoor erg genieten van mooie of bijzondere kerken, de voormalige Paus, Paus Johannes-Paulus III had ook hier een belangrijke rol in deze kerk, hij was natuurlijk Pools.

55508007384_c21e0668da_b.jpg

Ook voor deze 2 benzen ben ik gaan lopen, dankzij @MarcusF1 & @R107 ben ik meer en meer gaan letten op de oude S-klasse, helaas was dit wel een 10 meter auto, maar goed. Het was heerlijk loop weer!

Daarna zijn we nog naar het strand gegaan, de camping lag hoger dus je had prachtige uitzicht:
55508007419_9410008443_b.jpg

55508015214_52ae0cbef7_b.jpg

De Baltische Zee!

55507961263_5836a55a1a_b.jpg

En daar gingen we de 250 treden weer op, dit wil ik graag benoemen, want niet alleen voor mij en mijn enkel was dit een trip, maar voor mij moeder met haar beperkte hart-capaciteit ook, maar met haar 84 deed ze het toch!

Daarna was het tijd voor een verdiend biertje! Morgen werd het kamp opgebroken, tijd om naar Wroclaw te gaan!
Op FB werd onze komst al aangekondigd , had ik al gezegd dat het soms bijna voelde alsof we bekend waren?
55508290774_df75324e8a_b.jpg

Leuke verslagen Pjotr! Leest lekker weg en mooi om foto’s te zien van plekken waar ik nog nooit ben geweest!

Echt grappig dat jouw FSO een Poolse bekendheid is geworden. Mooie extra dimensie aan de vakantie.

En wat betreft de w116, zelfs een 10 meter auto is mooi. Maar ik ben ook helemaal niet subjectief ;) Leuk dat je hem op de foto hebt gezet!

Op donderdag weer een lange rit, naar Wroclaw.
55508252378_7338857396_b.jpg

WEER had mijn vader de mover, dus sloot de stekkers maar, foto gemaakt door mijn moeder. jaja!

55508520340_2d6c521c76_b.jpg

Eerst nog een kleine kust-file, met een diplomaten kenteken voor ons!

En toen konden we door, MAPS veranderde de route, en we gingen mooi eerst door bossen en heuvels, inderdaad de plek voor Polonez, ik had Madonna weer op standje hard dus genieten met een hoofdletter G.
55508145766_bf91ed5859_b.jpg

55508252368_83e80994f2_b.jpg

Dit was een leuk verhaal, deze Polonez stond bij een bedrijf, ik kon eigenlijk niet stoppen, maar de weg had omleiding en stopte en daardoor stond er een mini-file, dus ik gooide Polonez in de berm en maakte een foto, in de auto, kreeg ik vrijwel meteen ruimte om in te voegen, geluk bij een een ongeluk! De eerste Polonez is een feit!

Na wat rijden, een dik uur, kwam ik op de snelweg, wel in de file... Het andere equipe was ik kwijt geraakt, samenrijden ging niet altijd goed, gelukkig kwam ik in de file deze fraaie Kever tegen:
55507142317_6511418b2b_b.jpg

Kever is niet zeldzaam in Polen, maar zeker niet zo dik gezaaid als bij ons!

55508301449_4b526a86a1_b.jpg

Er was een vrachtwagen-caravan botsing, ik had mijn moeder al een paar keer gebeld, maar ze nam niet op , dus ik dacht heel even, maar gelukkig niet en reden ze uit eindelijk achter me, en lag de telefoon van mijn moeder nog op bed in de caravan...
55508301454_b35c610b1b_b.jpg

Gelukkig weer herenigd op de parkeerplaats, ik moest wachten op ze , ik dacht mooi even wat lezen (ik stond eerst ergens anders) maar ik kon weer spreekbeurten houden over de FSO.

55508145466_895eaccf0a_b.jpg

Op deze politie-colonne ging alles heel voorspoedig en kwamen soepel aan in Wroclaw!

55508252173_0e85e41b4d_b.jpg

En aan het einde van de middag/avond stond het kamp voor de komende tijd! Ayo blij, ze zat meteen te kijken of het vosje er nog was, haar vriendje van 2 jaar terug,

Op vrijdag gingen we naar de Galleria! Mijn moeder's woorden "in de oude auto" deden we maar.
55508311344_b05fe07418_b.jpg

Vanwege de hitte en omdat de FSO geen airco heeft, werd het parkeren in de parkeergarage, goede keuze gezien deze leuke 405

Naast de Auchan zit de Decathlon, daar moesten we nog heen, dus mijn vader en ik brachten de boodschappen snel weg, zodat we ook konden lunchen. Ik loop dan altijd een stukje over de parking, en nu zag ik een Polonez, met oude kentekens, dat gilde om een duo-foto:
55507152277_d9cd757b6c_b.jpg

De eigenaar kwam er net aan, dus we hebben even gepraat. Polonez uit NL, indrukwekkend!

Op de camping even wat zitten in de zon, eten en daarna was het tijd om naar Wroclaw Z Gratem te gaan. Voor de nieuwe lezers leg ik dit even uit.

Wroclaw Z Gratem is een soort get together van autovrienden, zij ontmoeten elkaar elke vrijdag. Het is opgezet door mijn vriend Piotr, hij was met zijn Santana(die was ook wel wat gaar) nergens welkom, dus ze hebben hun eigen club gemaakt. Dit zie je in Polen vrij veel, elke week meetings. En ik moet zeggen, het is een schande dat we dit in NL niet hebben, je komt 2 uur bij elkaar, kletst, geniet van elkaars auto, en dan ga je weer naar huis. Sowieso is de auto-cultuur in Polen heel anders, daar zie je man vrouw, oud jong, tuning en origineel naast elkaar, iedereen is trots op de auto en er is een andere, misschien wel leukere sfeer. Vind je iets niet leuk, dan loop je door... En mensen hebben allemaal FB-pagina's voor hun bijzondere auto.

Wat plaatjes:
55507152287_6fea1d8c2f_b.jpg

De ere gast uit NL.

55508311454_e684847b7c_b.jpg

55508530025_94b18823de_b.jpg

Mooie Amerikanen!

55508261943_ab150f03cd_b.jpg

Fraaie Samara!

55508311159_abdd344f6a_b.jpg

De achterste Atu is van Konrad, mijn bekende die ik vorig jaar heb ontmoet. De voorste Atu is van Albert, zijn vriend. Ze waren speciaal voor een Nederlandse Polonez gekomen.

55508529750_36159af18e_b.jpg

Beide Atu's hebben een Rover-K-series motor, niet meer de 1.4 maar een 1.6 en 1.8. Beide hebben de Atu al heel erg lang.

55508155216_d38b019136_b.jpg

De 3 Polonez naast elkaar, leuk om de verschillende neuzen te zien!

Om 21 uur was de meeting weer voorbij, maar we moesten mee naar de garage van Albert, dus dat deden we maar. En zo reed er een colonne van Polonez door de straten van Wroclaw.
55508261938_8fb356fa76_b.jpg

55508262098_9d492405eb_b.jpg

Bij de garage was nog een Polonez,en moesten we deze foto wel maken! Albert had niet alleen Polonez dingen maar ook een collectie met oude Poolse gebruikers artikelen. Dus ook daar kregen we een rondleiding over.
Daar werd ook meteen een de sensor voor de koelvin besteld, dat moest opgelost worden!

55507152252_28e654bab9_b.jpg

Ik sluit af met deze selfie, het was niet alleen oude (en nieuwe) bekenden/vrienden zien, het was ook een "JIJ rijdt in onze trots, dat is zo geweldig, dit moet in ons (Polonez) wereldje gedeeld worden."

Leuke verslagen Pjotr! Leest lekker weg en mooi om foto’s te zien van plekken waar ik nog nooit ben geweest!

Echt grappig dat jouw FSO een Poolse bekendheid is geworden. Mooie extra dimensie aan de vakantie.

En wat betreft de w116, zelfs een 10 meter auto is mooi. Maar ik ben ook helemaal niet subjectief ;) Leuk dat je hem op de foto hebt gezet!
Bedankt Marcus! Ik moet zeggen dankzij jou en R107 kijk wel iets meer naar mijn favo-benzen! En inderdaad een w116 is altijd mooi ja, dit was wel een 8 hoor. Afgerond!

En bedankt voor de leuke woorden! Ik heb me natuurlijk moeten verdiepen in FSO-FB-groepen, in Polen gebeurd alles nog op FB, daar zijn buitenlanders meteen extreem geweldig. En mijn vriend Piotr kondigt altijd het hoge bezoek uit Nl aan, maar eerlijk is eerlijk, ik had onderweg niet zoveel reacties op FSO onderweg verwacht.

Maar dat is nonsens, als ik hier rij en ik kom Polen tegen dan toeteren ook veel mensen of wijzen.

Polen zijn heel trots op hun land en producten. Zelfs jongeren slaan aan op Polonez. Bij mijn ouders woont iemand uit Polen, hij is selfmade succesvol, maar praat altijd met mijn ouders, de buren (die lullig gezegd denken wat geslaagder te zijn als mijn ouders) worden overgeslagen, en puur dankzij de Polonez.

En heeft hij de Polonez een tijd niet gezien, dan spreekt hij vader aan. En dit is een jongeman, van een jaar of 30. Zijn ouders kennen de Polonez inmiddels ook, hij heeft de halve familie onze auto al laten zien.

Dit soort trots kennen wij niet. Ik vind dat echt heel grappig, ik moet ook eerlijk zeggen, dat hadden we bij de aankoop niet ingecalculeerd.

Dat monument in het bos langs de 218 waar je gestopt was, was niet alleen voor slachtoffers van de kerk.
Meteen na de bezetting begon men hier de hele "intelligentsia" te vermoorden, de Duitse SD had voor de oorlog al een hele lijst gemaakt van tienduizenden Polen die vermoord moesten worden: het zgn. Sonderfahndungsbuch Polen ("Speciaal Boek van Gezochte Polen") dat 80.000 namen en adressen bevatte. Deze lijst bevatte namen van o.a. iedereen met een opleiding op middelbare schoolniveau of hoger, priesters, nonnen, leraren, artsen, tandartsen, dierenartsen, (onder)officieren, ambtenaren, boswachters, middelgrote en grote ondernemers en handelaren, middelgrote en grote grondbezitters, schrijvers, journalisten en krantenredacteuren, studenten, vroedvrouwen.
Voorts alle personen die in het interbellum lid waren geweest van Poolse culturele en patriottische organisaties.
Totale aantal slachtoffers iets van 65.000, hier bij Piasnica iets van 14.000 (inclusief iets van 2.000 geestelijk gehandicapten, die konden er gelijk bij….).
Iets verderop loopt een weggetje het bos in en daar zijn de plekken waar ze na de oorlog de (later in 1944) verbrandde resten van die mensen hebben gevonden, de slachtoffers van de misdaden in het Piaśnica-bos werden daar begraven in 35 massagraven.

het hele verhaal

ps het forum doet bij mij weer bijzonder vreemd: soms Acces Denied, soms werkt het wel maar als ik dan op Leuk klik kom ik opeens op een nieuwe pagina waar ik deze actie moet bevestigen....vermoeiend !

Dat monument in het bos langs de 218 waar je gestopt was, was niet alleen voor slachtoffers van de kerk.
Meteen na de bezetting begon men hier de hele "intelligentsia" te vermoorden, de Duitse SD had voor de oorlog al een hele lijst gemaakt van tienduizenden Polen die vermoord moesten worden: het zgn. Sonderfahndungsbuch Polen ("Speciaal Boek van Gezochte Polen") dat 80.000 namen en adressen bevatte. Deze lijst bevatte namen van o.a. iedereen met een opleiding op middelbare schoolniveau of hoger, priesters, nonnen, leraren, artsen, tandartsen, dierenartsen, (onder)officieren, ambtenaren, boswachters, middelgrote en grote ondernemers en handelaren, middelgrote en grote grondbezitters, schrijvers, journalisten en krantenredacteuren, studenten, vroedvrouwen.
Voorts alle personen die in het interbellum lid waren geweest van Poolse culturele en patriottische organisaties.
Totale aantal slachtoffers iets van 65.000, hier bij Piasnica iets van 14.000 (inclusief iets van 2.000 geestelijk gehandicapten, die konden er gelijk bij….).
Iets verderop loopt een weggetje het bos in en daar zijn de plekken waar ze na de oorlog de (later in 1944) verbrandde resten van die mensen hebben gevonden, de slachtoffers van de misdaden in het Piaśnica-bos werden daar begraven in 35 massagraven.

het hele verhaal

ps het forum doet bij mij weer bijzonder vreemd: soms Acces Denied, soms werkt het wel maar als ik dan op Leuk klik kom ik opeens op een nieuwe pagina waar ik deze actie moet bevestigen....vermoeiend !
Ah bedankt, ik zat nog te zoeken naar wat was het ook weer... Ik had het op moeten schrijven wat je vrouw zei, dat was het inerdaad!

Ik snap het forum ook niet goed, ik moet continu inloggen, wel vermoeiend inderdaad. Ik schrijf mijn stukjes eerst in Word, anders ben ik ben bang dat verspilde moeite is en dat het weg is.

Later vandaag ga ik langs mijn grote vriend, inderdaad Marc Junior. (en de ouders natuurlijk ook) , ik maak eerst nog een korte update voor hier, en dan moet ik mijn foto's verder ordenen.

Mijn geheugenkaartje is of was stuk, gelukkig heb ik daar ooit een programma met een eeuwige licentie voor gekocht (card recovery, AANRADER) dus ik heb alles kunnen redden gelukkig, maar daardoor heet nu alles File, en heeft ie naast de foto's ook een soort backup gemaakt, dat heeft een lagere kwaliteit, dus ik moet alles sorteren, beide zijn JPG file dus ik kan ook niet om naam filteren, nouja het is werk, maar ik heb het er voor over, om de foto's te kunnen redden.

55509173578_211905ee6a_b.jpg

Op zaterdag was het Bevrijdingsdag, Polish Army day. De winkels zijn dan dicht, 2 jaar terug waren we naar een militair museum geweest, dus zouden nu ook naar een museum gaan.

Helaas waren ook de musea dicht, dus was ons rondje een beetje voor niets. Nouja we kwamen nog een Polonez 1.5 GLE tegen:
55509444415_02b4f96d69_b.jpg

En dit zorgde voor een mooie duo-foto:
55509180008_c58bdfc541_b.jpg

55509179993_b0e85787a6_b.jpg

Omdat echt alles dicht was, gingen we weer terug naar de camping, beetje in de schaduw lezen is ook lekker. (Het was ook nu weer 30+ )

Op zondag zouden we naar de rommelmarkt gaan, wel jammer dat dit ook de enige dag was dat we naar het FSO museum konden. Dat is alleen op zondag open. Maar goed, bij hitte goed 300 km enkele reis is ook weer zo wat. Dus prima!

55509069706_547cf6d243_b.jpg

55509180863_b050de22d0_b.jpg

Leuke Daewoo's!

55509445330_41d3f2b008_b.jpg

Niets autogerelateerd gekocht, op maandag was het ook geen spannende dag, naar de Galleria. Dat leverde echter weer erg interessante auto's op!

55509446790_a755f60fc6_b.jpg

Zoals deze hele mooie Skoda Octavia!

55508064942_fc79a1942c_b.jpg

En deze Daewoo Tico, een auto die je vroeger overal zag, maar nu langzaam wel verdwijnt. Net als andere oudere Daewoo's. Ze worden niet alleen gesloopt, maar ook vaak geëxporteerd naar Oezbekistan, waar tot 2016 Daewoo Nexia's zijn gebouwd. Maar ook de Tico en Matiz zijn daar gebouwd.

55509071241_3cba864a38_b.jpg

Dit is een BYD Sealion 06 uit Oekraïne. De BYD Sea Lion 06 valt onder BYD’s Ocean Series, dit is een China-spec auto, dus wat die in Oekraïne en dus nu in Polen doet, heel bijzonder!

55509446760_175bcf5014_b.jpg

De nieuwe Bronco had ik ook iet eerder gezien, dit is trouwens een USDM, want in Polen mogen die auto's alleen kleine kentekens voeren. 2 rijen verder zag ik er nog 1. Ik moest aan jou denken @Twix.

55509182128_84e6323e4b_b.jpg

En nog een bijzondere USDM, deze Nissan Altima..

55508065017_ef9d11d9f2_b.jpg

Wat een enorme auto, zon Acura. Deze komt uit New York.

55508064947_57e304c28a_b.jpg

Terug op de camping kwam er iemand met een oude Niewadow, dit is de 126N, de oer caravan, die ook in ons land is verkocht, als Predom.

55508064972_63760840e0_b.jpg

En toen gebeurde er ineens iets magisch, REGEN!

Ik snap het forum ook niet goed, ik moet continu inloggen, wel vermoeiend inderdaad. Ik schrijf mijn stukjes eerst in Word, anders ben ik ben bang dat verspilde moeite is en dat het weg is.
Bij mij is er bij het inloggen volgens mij de optie om ‘Ingelogd blijven’ aan te vinken. Heb jij dat niet?

Leuk, die groene Polonez. Wil je dan ook geen spatlappen onder de jouwe? :p

Bij mij is er bij het inloggen volgens mij de optie om ‘Ingelogd blijven’ aan te vinken. Heb jij dat niet?

Leuk, die groene Polonez. Wil je dan ook geen spatlappen onder de jouwe? :p
Ha die heb ik al liggen!

Ik heb ingelogd blijven aan, maar net als “geen mails” loopt dat niet helemaal lekker. Maar ja het is wat het is.

Imposante Nissan Altima
Ja tof hè! Ik vind het wel heel tof dat soort spots.

Terug
Bovenaan