Op maandag ging het weer door, het was nog ongeveer 4 uur rijden, dus er kon wat uitgeslapen worden.
Nog een laatste blik op de camping..
Bij het afmelden duurde het ineens langer, niet er een probleem was, maar een Polonez met Nederlands kenteken moest even goed bekeken worden!
Ook nu was het rond Szczecin weer spitsuur, maar daarna reed alles goed door.
Bij de 1e plaspauze was er weer genoeg te zien:
Een brandweerbus, ik kan me niet herinneren dat we dat in Nederland hebben. Op OMMMA staat ook bij de voertuigen van de Brandweer een Ikarus Bus, misschien iets typisch Oost-Europees?
En een helemaal nieuwe Niewadow Caravan, deze worden sinds de jaren 70 in Polen gemaakt, de oude 126 had onderdelen van de oude FIAT 126, dit is een iets grotere 132, die ook al heel lang wordt gemaakt. De eigenaar vond de FSO fantastisch.
Nog maar een foto van het convooi!
We hadden onderweg een camping gevonden in Chłapowo, dat is een vissersdorp aan de kust, je moest wel eerst door de bossen rijden, iemand reed verkeerd... We noemen geen namen.... (De RoverRijder)
Dit was een mooie omgeving, want naast bossen kwamen we ook door dorpjes:
Snelwegen zijn te doen in een FSO, maar dit is toch leuker rijden.
Je ziet dan ook nog eens wat, zoals deze KIA Bongo, kan me niet heugen er eentje gezien te hebben!
Daarna ging het weer de door de bossen, mooie bochtige wegen met heerlijke haarspeldbochten. Dit reed wel erg leuk, heuvel op, door gehuchten, ik kan natuurlijk de FSO niet een sportauto noemen, maar ik vond dit heel leuk rijden, de auto maakt dan ook wel lawaai, maar het klinkt wel sportief haast.
En ineens reden we een plaats binnen, dat was Chłapowo, een beetje een slaperig dorpje, maar de weg beneden en daar was de Baltische zee, EN ook de camping! Nouja 2 naast elkaar, wij hadden links gekozen, de jongen van de poort zei als eerste "WAUW een FSO, en NL-kenteken, wat tof!" We moesten eerst maar een plekje uitzoeken, en dan weer komen..
De mooiste uitvinding ooit is toch wel de caravan mover, mijn vader en ik hebben bijna elke keer een wedstrijdje wie nu mag rijden, deze keer won mijn vader.
Het kamp voor de komende dagen, helaas met wat regen!
Het Premium sloeg natuurlijk op onze auto's! Je merkte wel dat de camping echt toeristisch was, je had gewone plekken, premium en dan exclusieve, die stonden aan zee, dat kostte waarschijnlijk 4 ribben, ons premium was al niet gratis.
De buren hadden een Grenzland L600 camper, Grenzland is een Duits merk uit Aachen wat inmiddels niet meer bestaat, blijkbaar was er onmin en een brand, daarna hield het merk op met bestaan.
Op dinsdag gingen we Chłapowo verkennen
Een leuk kustdorp, een beetje zoals Zandvoort, bijna 80% in de 4 straten van het strand was te huur of vakantiewoning, ook in plattenbouw en de nieuwere appartement gebouwen. Volgens mij kun je in de winter een kanon afschieten, ook had het wat Zuid-Frankrijk gevoel. Zoals de strandplaatsen Menton, Nice etc. Niet qua rijkdom hoor, maar allemaal dorpen die in elkaar over gaan, en op de strandwegen is het enorm druk.
Om nu een toeristrondrit te doen, ging wat te wat ver, maar het kan!
Grappig waren de reclame auto's, die niets anders deden dan de hele dag luid omriepen en reclame maakten voor hun producten, zoals dit Mais Labyrint park. In een leuke Skoda Pickup!
Na het eten gingen naar de Galleria in Rumia, dat was op 25 minuten rijden. Dit was een goede tip van Forumvriend Johan, want daar stonden oldtimers!
We parkeerden bijna naast deze Focus. Ook dit is een Amerikaanse uitvoering, je ziet nog altijd veel USDM auto's in Polen. De meeste zullen ex-schade auto's zijn, maar soms zitten daar echt leuke modellen tussen, die eigenlijk niet verwacht.
Er stonden nu 3 modellen, uit Frankrijk ditmaal. Ze stonden eigenlijk reclame voor het museum in Gdynia.
Leuk extra was deze oude Chevrolet! Kortom een goede tip van
@Johan de Boer .
3 deuren verder was de Decathlon, we moesten nog wat hebben, dus ik liep daar heen, mijn ouders namen de Polonez mee. Dat doen we vaker, dan loop ik even snel over de parking, in de hoop op oude Polonez of andere leuke auto's... Naast een Uno stond er niet veel soeps, behalve een Uno.
Leuk was deze PopUp-store van Geely & GAC, je ziet ontzettend veel Chinese auto's rijden, Omoda & Jaecco vooral, maar ook MG, Geely & Beijing doen goede zaken. Leuk om modellen te zien die ik niet ken of hier niet verkocht worden , zoals alles wat hier staat.
Op de heenweg hadden we dit Mais Labyrint park al gezien, en ik wou wat foto's maken van dit oude vliegtuig, een heuse Tupolev Tu-134 (Bedankt
@Johan de Boer )
Deze FSM Syrena als reclame zuil was natuurlijk ook tof!
Maar nog wat leuker is deze Jelcz Brandweer...
Waar deze Tatra nog weer een tandje leuker is! Tatra, zeker deze beesten zijn fantastisch vind ik, samen met KamAZ al erg indrukwekkend, MAAR door OMMMA ben ik verpest, ik zal nooit een truck kopen, maar als er een komt, dan wordt het een KrAZ of Ural. Dat zijn echt de meest indrukwekkende trucks die ik ken, zelfs de Roadtrain-trucks uit Australië kunnen niet in de schaduw staan vind ik.
Naast het park lag een soort Bigfoot, of hoe heten dit soort dingen circuit, we wilden een foto maken, ook van de brandweer trucks... dus we liep naar de mensen aanwezig..
Geen probleem, want "Poloneza..... HOLLANDIII???" werd lachend en verbaasd gewezen..
Morgen gaan we verder! Naar museum & Johan!