Rembrandt - Mazda CX-80 E-Skyactiv 327 Takumi Plus 6-zitter

Grappig, mensen bij ons op de camping hadden ook tot 2x toe een kapotte Touran (distributie aan gort) en kregen van de ANWB ook een splinternieuwe Astra als vervangende auto. Die waren er overigens wel erg over te spreken (en waren helemaal klaar met de Touran).

Een beste sloep nog dus! Dat wordt werken tegen de berg op net na Luik ;)

Dat geloof ik graag! Net als een auto is het natuurlijk helemaal afhankelijk van hoe de vorige eigenaar er mee om is gegaan. Soms zie ik ze rijden en dan vraag ik me af of ze überhaupt wel eens zijn gewassen na aanschaf, dan vraag ik me af hoe de binnenkant er uit zou zien.

Veel plezier er mee, ik vind de heen reis altijd al een groot plezier(y)

Overigens, de BOVAG keuringen zijn zo gek nog niet. Vorig jaar vanaf de Alpe 'd Huez binnen 24uur op en neer gereden naar de dealer in NL voor onderdelen en dat voor een Knaus uit 2009. Dikke kans dat een keuring dit had kunnen voorkomen, doe er je voordeel mee. Of je moet ook zin hebben in zo'n ritje.

Caravan is vóór aflevering gekeurd en heeft twee spiksplinternieuwe banden gekregen.(y)

Voorlopig blijven we lekker in de buurt.
De jongste heeft het niet zo op autorijden (ongelofelijk, een kind van mij!! ..... :p), dus op en neer naar Toscane stellen we nog even uit. Maar dat gaat er vast van komen.

@Kristian: hoewel dit soort problemen nooit leuk zijn , is het met een lease-auto wel beter te verdragen, en ons bevalt de Touran verder super goed.
Kans is groot dat de opvolger weer een Touran wordt. Bijtellingstechnisch is het in de lease een dure auto, maar gezien de plannen van de regering betaal ik straks voor elke andere auto waarschijnlijk ook de volle mep, dus ach.......
En er komt nu een extra eis bij voor de volgende leasebak: het moet 1500 kg kunnen trekken.:)

Ik blijf het volgend Rembrandt (y) Mooie ontwikkeling met volle achterbank en dan een caravan.

Eind 2015 einde van deze Touran. Misschien stevenen we wel af op gelijktijdig bestellen van wat mooi nieuws!

Weinig updates voor de auto's, maar net voordat de caravan in de stalling gaat toch nog even een plaatje van de ge-update combinatie:
Caravancombinatie1_zps8988da9b.jpg

Caravan heeft "zo-goed-mogelijk-bijpassende" wieldoppen gekregen. En een luxe kentekenplaat.
Dat laatste gebeurt kennelijk niet vaak, want ze hadden de "W" niet op voorraad.:)

De rest zal ik beperken tot het caravan-topic.:p

Op het werk kan ik de foto niet zien, maar een luxe plaat op een caravan? o_O Kan me voorstellen dat ze de W inderdaad niet hadden :D

Hoi Rembrandt,

Al bladerend door dit topic dacht ik in een flits dat mijn eigen auto erin stond. Bij nader inzien zijn er toch wel verschillen maar hij lijkt er toch verdraaid veel op!

Touran 1.6 TDI Comfortline Executive:

DSC010681_zpsc87cf472.jpg

20141218_154139433_iOS_zps6705da5c.jpg

Status:
Alto onveranderd, km stand 11.500

Touran: km-stand 96.500
Vandaag de auto naar de garage gebracht.
Er zit een grote scheur in de voorruit. Klein sterretje dat vanwege het vriesweer direct doorscheurde de nacht erop.

Dus naar de garage en ook maar weer eens de koppeling aangegeven. Na al eerder (o.a. bij de waterpomp-vervanging) aangegeven te hebben dat ik het idee had dat de DSG slipte in z'n 2. Monteur is meegereden naar mijn werk en constateerde de trilling in de tweede versnelling ook.
Resultaat: nieuwe DSG.

Zijn ze een halve dag mee zoet, dus de ruit moet morgen.
Kijken wat het vervangend vervoer wordt. Gelukkig is het de Pon-dealer, dus zal het wel geen Astra worden.....:)

Zo zeg... dat is "lange halen, snel thuis" om maar meteen nieuwe DSG er onder te schroeven :rolleyes: Voor jou wel fijn en makkelijk. Ben benieuwd of Pon de bak dan laat reviseren en weer een keer aan andere klant aanbiedt.

Dat vond ik achteraf eerlijk gezegd ook.....:rolleyes:

Da's vaak met een lease-auto: je krijgt niet helemaal inzicht in wat ze nou doen. En voor mij maakt het niet veel uit.

Bak is nu wel weer 'standaard" dus die moet weer aan mij wennen.:p
Voelt wat rauwer aan dan de vorige. Waar hij nu in twee goed schakelt, gaat van 3 naar 4 nu met een flinke kloink. Dat ging bij de vorige wat "smoother". Hij lijkt ook langer in 3 te blijven.

Balen met zo'n reparatie. En je ketting is dus ook al vervangen.... Als alle leaserijders zelf hun reparaties zouden moeten betalen, zou Volkswagen denk ik wel wat minder auto's verkopen..... Ik neem aan dat jij nog net zo makkelijk kiest voor weer een Touran als deze eruit moet.

Ketting was de vorige Touran.
Uitval van deze was de vorige keer "slechts" de waterpomp.

Tja, lease maakt in dit soort gevallen natuurlijk veel verschil. Het is juist om die reden dat ik voor lease blijf kiezen, ondanks de nadelen (vast bij VAG, weinig vrije keus).

En aangezien de keuze op dit moment beperkt is tot Audi en Volkswagen, is de kans groot dat de volgende ook een Touran wordt, ja. Want praktisch gezien is het een superfijne auto.

Lease of privé maakt toch eigenlijk geen verschil in dit opzicht? Reparatiekosten zitten versleutend in leasetarieven, dus als een VW duur in onderhoud zou zijn, zou leasetarief veel hoger worden. En dan maakt leaserijder ook afweging hoeveel budget hij heeft (maandbudget en bijtelling) en wat hij daarvoor wil rijden.
Alleen bij lease zit er meer 'risicospreiding' in, want tarief is gebaseerd op groot gemiddelde en risico dat je net een probleemauto 'boven dat gemiddelde' hebt ligt niet meer bij de berijder zelf (en bij particulier wel, mits buiten garantie).

Maar goed, dat is misschien teveel afgeleide discussie :)

Rembrandt zei:
En aangezien de keuze op dit moment beperkt is tot Audi en Volkswagen, is de kans groot dat de volgende ook een Touran wordt, ja. Want praktisch gezien is het een superfijne auto.

De shortlist in mijn huidige situatie is erg uitgedund.
smilie_baby_015.gif

Vanaf oktober zal de Touran achterin ongeveer zó ingedeeld worden:
image.jpg2_zpsj2w2xmqm.jpg

Voor de volgende auto houd ik dan, bij mijn huidige werkgever, twee mogelijkheden over:
- Volkswagen Touran
- Volkswagen Sharan
Beide 7-zits. Waarschijnlijk de Touran in Highline-trim en de Sharan in Comfortline-trim.
Keuze wordt afhankelijk van uitvoering en motorisering. Als de Touran met 1.2 TSi ook met DSG leverbaar wordt heb ik een probleem. Heb een sterke voorkeur voor de Touran, maar een 1.2 kan mijn caravan niet trekken. Sharan met kleinste motor (1.4 150-pk) lukt dat wel.
De Sharan betekent echter weer een "oude" auto, minder luxe uitvoering en nog kostbaarder qua lease, vooral met voorkeur voor DSG :(
Wel lijken me de extra lengte en de schuifdeuren erg prettig.

Ach, kan ook nog een Multimac aanschaffen........:cool:

Grootste probleem is eigenlijk de Alto: daar zitten maar vier zitplaatsen in want....maar vier gordels. Dus daar zal óf een andere auto voor moeten komen, óf ook een Multimac. Of de Touran/Sharan altijd thuis achterlaten en het werk met de Alto doen.........:rolleyes:

Gelukkig hebben we nog een paar maandjes.

Rembrandt zei:
Vanaf oktober zal de Touran achterin ongeveer zó ingedeeld worden:
image.jpg2_zpsj2w2xmqm.jpg

Zo, laten we eens naar het hartje luisteren. He, nog een hartje. Eh, en nog een! Een vierling, wat leuk! Toch...? :D

Gefeliciteerd Rembrandt.. Volgens mij waren er al 2, toch?

Inderdaad, de Alto zag ik op de foto staan en ik dacht 'dat gaat dan niet meer passen'..

Is de caravan wel groot genoeg voor 6 personen? ;)

Als je de kinders achterin zelf vast moet gespen denk ik dat een Sharan veel beter zal bevallen. Je (rug) gaat het niet leuk vinden om achterin een Touran aan de slag te moeten...

@Eelco, de nieuwe Touran is groter dan deze en heeft de stoelen met instapfunctie van de Sharan gekregen. Het zal dus wat makkelijker gaan dan bij deze, hoop ik.

@Durashift, caravan was op de groei.:D
Tenminste, we gebruiken de rondzit nu niet als bed. Is (nog) niet nodig. Met die erbij zitten we op 6 slaapplaatsen, dus daar geen probleem.
En we hebben er op dit moment al drie!

Qua opstelling: ik heb even de stoeltjes uit de Alto gehaald voor de foto. Eerste maanden/jaren zit de jongste in een kleiner stoeltje, tegen de rijrichting in. Maar dat kwam niet zo mooi op de foto......:rolleyes:

Ik ben natuurlijk al wat opties aan het bekijken. Wat voorbeelden?
- ultieme gezinsauto, XC90, privé en dan een Passat sedan zakelijk en bijtellingsvrij.:cool:
- Multimac 1000 in de Alto. Kost nieuw, incl alles, zo'n € 2500,-. Maar da's waarschijnlijk goedkoper dan inruilen op grotere auto, zeker aangezien je zo'n Multimac tweedehands zo kwijt bent......en dan natuurlijk de leasebak houden. Kunnen we weer wat jaartjes vooruit.

Maar voorlopig blijf ik er op uit komen, dat hoewel de Touran en Sharan niet goedkoop zijn in de lease, het (mede door het hoge aantal prive kilometers dat ik er mee rijd) toch goedkoper blijft om een all-in lease-auto te blijven rijden.

Zozo, jullie hebben het kunstje goed door :D Gefeliciteerd!

In jouw situatie zou ik ook kijken naar een ruime auto privé en een wat goedkopere zakelijk.
Oud-collega van me had dat ook: 4 kinderen, zijn vrouw reed een tweedehands XC90 (daarvoor: Grand Espace). Hij reed zelf een Polo, zakelijk.

Misschien vloeken in de kerk, maar met 4 kids is een FRV of Multipla wel ideaal.
Als je toch voor een ruime leaser gaat, zou je de Alto kunnen inruilen op een Karl. Blijft een klein gebakje, maar wel 5-persoons.

Prive auto, en dan met name de Multipla, krijg ik er bij de vrouw niet door. Ik wil (beide) wel, maar mijn vrouw herinnert zich de C5 Break 2.2HDi nog te goed.:p

Die XC90 lijkt me de ultieme auto: 7 persoons, hoog, lekker trekgewicht, mooi (in elk geval van binnen). En dan van het facelift model (vanaf 2007?)
Maar alleen zakelijk rijden met de leasebak zorgt bij ons voor wat praktische problemen:
- even een stukje omrijden elke dag om de kinderen naar school te brengen zit er dan niet meer in. Dat wordt dus een wat omslachtiger actie.
- even vrijdags na werk een heel stuk omrijden om de (via internet bestelde) boodschappen op te halen zit er dan niet meer in. Dat wordt dus een wat omslachtiger actie.
- wekelijks bezoek aan de Efteling (grof gemiddeld he, je hebt niet voor niets een abo) tikt lekker aan met een XC90.:rolleyes:

Focus is dus even wat te doen met de Alto. Ga ik eens rustig over nadenken.
Eerste lijstje mogelijkheden:
- Multimac 1000 aanschaffen
- inruilen voor een (nieuwere) A-segmenter met wel drie gordels op de achterbank (wie? wat? waar?)
De Alto is uit 2010 en heeft tot nu net 13.000 km afgelegd. Om even de "tweede auto" in perspectief te zetten.

Maar alleen zakelijk rijden met de leasebak zorgt bij ons voor wat praktische problemen:
Je kan natuurlijk ook een Up of Polo gaan rijden (einde jaar: Fabia diesel met 14%). OK, het is een stap terug, maar je rijdt voor een paar tientjes bijtelling per maand een nieuwe auto die je ook privé mag gebruiken.

Vandaag de in-test gehad voor BE. Ging best goed.
De beste man probeert mij zover te krijgen dat ik zonder te steken de kar achterwaarts op z'n plek zet. Dat gaat, vooral in rechte lijn, nog niet helemaal goed.:) Maar verder........

Beoogde nieuwe situatie qua auto's:
- Lease auto lekker blijven rijden. Wordt dus opvolger Touran of Sharan.
Touran Highline ziet er op de Duitse VW-site goed uit (standaard LED en 17" ) maar kan in Pon-uitvoering nog wel eens tegenvallen. Valt me op dat VW tegenwoordig zo raar start met levering (niet alle motoriseringen, maar een paar uitvoeringen per motorisering, slechts een handvol kleuren).

- Alto inruilen op een...........Dacia Logan MCV 7-zits
We zijn op zoek. Hebben geen haast, dus ik wacht op een mooi exemplaar. Ik vindt eigenlijk de pre-facelift mooier (van buiten), dus als daar een mooie (met weinig kilometers) van langskomt...... Al is de facelift qua interieur wel "moderner".
Dus: Logan MCV met 7 zitplaatsen, Laureate uitvoering (moet wel rieken naar een Rembrandt-uitvoering natuurlijk :cool:), met dakrails (staat mooier).

Om een idee te krijgen: exemplaren die ik tot nu gevonden heb:
Pre-facelift
Facelift

Word ik, al is het met een korrel zout, misschien toch weer een beetje Fransrijder.;)

Ik zou degene nemen van na de facelift.

Met name de toepassing van beter demping van geluid maakt de auto zoveel comfortabeler op de lange afstand.
En de pre-facelift ten opzichte van de Alto is luider. Maar de trilling bij stationair ontbreekt vanwege de 4-cilinder :D

Maar ik kan begrijpen dat je hem mooi vind, lekker anoniem en gewoon een auto.
Maar ga ze beiden maar eens rijden kort na elkaar, het zal je echt opvallen en maakt de auto zoveel fijner.

Oh ja en de motor is beter van de facelift, zelfde blok, maar wel zuiniger. Dus je ruilt je betrouwbaarheid van het blok niet in maar hij is wel iets "moderner" zeker als je bedenkt dat ie destijds met de Scenic II werd geintroduceerd.

Ik zou gaan voor de facelift. Is op alle punten mooier. Bekleding en vooral het exterieur. Beide lijken mij totaal niet rembrandt proof. Zie al geen LMV

Ik vind zelf het exterieur van de eerste wat "puurder". De facelift is bijna te gladjes.
Maar dat interieur van de Aniversare ziet er wel een stuk beter uit dan de standaard bekleding. En er zit 4 jaar verschil in. En de facelift staat bij een Renault dealer.
En LMV is makkelijk toe te voegen.

@Awesome Nissan, bedankt voor de input.
Focus op de Dacia is ontstaan omdat ik altijd een zwak heb gehad voor deze auto. Dit concept voor deze prijs blijf ik uniek vinden.
Maar ik heb er nog nooit in gereden, slechts in gezeten. We zullen dus zeker een proefrit gaan maken.

Gefeliciteerd Rembrandt! Een tijdje terug in het topic van Adinsx stelde ik nog: "Waarschijnlijk was er toen al een (grote) kinderwens in huize Rembrandt.:)"

Naar aanleiding van de Multimac en ervaringen stuur ik je een PM.

Rembrandt zei:
Vandaag de in-test gehad voor BE. Ging best goed.
De beste man probeert mij zover te krijgen dat ik zonder te steken de kar achterwaarts op z'n plek zet. Dat gaat, vooral in rechte lijn, nog niet helemaal goed.:) Maar verder........

En vandaag was het dan zover.
Van 's morgens vroeg (8.00 uur) tot 's middags (14.00 uur) rondgereden met een grote dubbel-assige aanhangwagen. Trekauto was een fijne Passat Alltrack met DSG.
Handig, want dan is de bestuurdersplek niet heel verschillend van mijn dagelijkse vervoersmiddel.

Veel geleerd, veel gereden.
De aanhangwagen meerdere keren keurig gekeerd, gedraaid en strak tussen paaltjes en geleiders gezet. Uiteindelijk was het examen zo voorbij (in de goede zin van het woord) ;)
Met als resultaat: een BE rijbewijs.

Net op tijd, want maandag ga ik voor twee weken naar de camping.:D

Gefeliciteerd Rembrandt. Veel plezier in de meivakantie.
Vorig jaar was het uitgangspunt: "Lange-termijn-planning" een huisje voor 5 slaapplaatsen in het topic https://www.autoweek.nl/forum/read.php?11,5276987,5325754,page=8#msg-5325754 :D

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de vakantie combinatie.
Toen was de lijst met kandidaten: Hobby 495UK, Burstner 480TK, Dethleffs 510TK en Wilk 560 TK. Voorkeur was toen de Hobby.
Of wordt het toch nog een keertje met de leencaravan?

De caravan staat al bij de deur.:LOL:
Het is een Knaus 500TK uit 2003 geworden. Groot genoeg voor 6 (2 volwassenen en 4 kinderen).

Effe naar boven scrollen voor de foto.
Ik zal het caravan topic ook even updaten.;)

Rembrandt zei:
...een Knaus 500TK uit 2003 geworden.

Ai, dat was ik kwijt. En ik heb nog wel gelachen over de opgelegde letters van de nummerplaat.
En ja hoor nu blijkt "lange-termijn-planning" was er toen al. :)

Rembrandt zei:
....caravan topic updaten.;)
(y) Voorjaar alles naar buiten!

Dat klopt, ze zijn soepeler geworden. BE is niet meer verplicht wanneer het maximale laadvermogen het ledig gewicht van de trekauto overstijgt, als beide maar onder de 3500 kg totaal blijven. Maar ik denk dat BE nog altijd aan te raden is voor wie met een caravan op pad gaat. Zeker met een 500.

Bron: https://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/wet-en-regelgeving/rijbewijzen

adinsx zei:
Heb je wel BE nodig voor die combi dan? De regels zijn onlangs alweer verandert meen ik.

Maximaal toegestane Massa Touran: 2220 kg
Maximale gewicht caravan: 1500 kg.
Totaal: 3720 kg > 3500 kg

Tot 4250 kg heb je genoeg aan B+, maar dat is in Nederland een bullshit optie, omdat je toch BE examen moet doen. Dan ben je natuurlijk gek als je niet ook een BE laat bijschrijven.o_O
In Europees verband is B+ een vereenvoudigde aanhangwagen-variant, waar in andere Europese landen ook eenvoudiger testen voor staan. Maar Nederland moet weer roomser zijn dan de Paus.

LP570-4 zei:
Maar ik denk dat BE nog altijd aan te raden is voor wie met een caravan op pad gaat. Zeker met een 500.

Eensch.
Of een cursus als je al (automatisch) BE hebt.

Ik wist die caravan echt wel op en van z'n plek te krijgen, maar ik heb in een ochtend lessen toch wel veel bijgeleerd. En je bent je veel meer bewust van je plek in het verkeeer met aanhanger/caravan.

Toegestane maximale massa van de Mégane is hier 1835 kg. Sleurhut terug gekeurd naar 1400 kg, dus dat moet goed gaan gezamenlijk.
BE staat nog wel op de wensenlijst overigens, al is het maar om meer kennis op te doen. Maar voor komende zomer is het nog niet echt nodig.
Is ook nog wel de vraag of de sleurhut achter de Mégane gaat. Wellicht is in één keer doorjakkeren 's nachts een betere optie met de kleine. In dat geval vertrekken schoonouders een dag eerder met de sleurhut.

Eerlijk is eerlijk, 1300 km wegtikken naar Kroatië rijdt veel fijner zonder iets er achter. Dus ik vind het wel prima :)

Ontopic: wat kost een 'E achter B' tegenwoordig?

Gisteren, tijdens een gewoon ritje in de stad, hoorde ik bij versnellen ineens een plof, alsof ik over een pak melk was gereden.
Ik dacht dus dat ik wat geraakt had, maar bij controle kon ik niks vinden.

Auto reed daarne niet geweldig meer. Net of ie niet wilde. Maar geen lampje, niks.
Dacht even dat mijn DSG weer kuren had.

Vandaag terug gekomen van de camping, dus met de caravan erachter.
De brug bij Nijmegen was voor de combinatie gelijk aan de hoogste Franse Alp. De motor gierde het uit en de DSG ging terug naar 4.
Wilde ik veilig de snelweg op, dan schakelde ik handmatig, zodat ik wat meer kon doortrekken.

Gelukkig zaten we niet heel ver van huis op een camping.

Lijkt erop dat de turbo niet meer meedoet.
Dus morgen de auto vóór ik ga werken maar achterlaten bij de VW dealer. Hebben ze de hele dag om ernaar te kijken.
......en er wat aan te doen:p

VW, niks voor niks a world of problems....

Nee maar ff serieus de kwaliteit bij VAG laat de laatste jaren echt te wensen over, daar moeten ze nu wat aan doen anders kopen mensen nog eenmaal een nieuwe en daarna gaan ze eens kijken naar een ander merk.

Terug
Bovenaan